Art. 13. - Art. 13: Ajutoare regionale pentru investiţii şi pentru ocuparea forţei de muncă - Regulamentul 800/06-aug-2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare)

Acte UE

Jurnalul Oficial 214L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Decembrie 2013
Art. 13: Ajutoare regionale pentru investiţii şi pentru ocuparea forţei de muncă
(1)Schemele de ajutoare regionale pentru investiţii şi pentru ocuparea forţei de muncă sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt scutite de obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezentul articol.
Ajutoarele ad hoc care nu sunt utilizate decât pentru a completa ajutoarele acordate pe baza unor scheme de ajutoare regionale pentru investiţii şi pentru ocuparea forţei de muncă şi care nu depăşesc 50 % din ajutorul total care urmează să fie acordat pentru investiţii sunt compatibile cu piaţa comună în sensul articolului 87 alineatul (3) din tratat şi sunt scutite de obligaţia de notificare prevăzută la articolul 88 alineatul (3) din tratat, cu condiţia ca ajutoarele ad hoc acordate să îndeplinească toate condiţiile prezentului regulament.
(2)Ajutorul este acordat în regiunile care pot beneficia de ajutoare regionale, astfel cum sunt ele determinate în harta ajutoarelor regionale aprobată pentru statul membru în cauză pentru perioada 2007-2013. Investiţia trebuie să fie menţinută în regiunea beneficiară pentru o perioadă de minimum cinci ani sau de trei ani în cazul IMM-urilor, după ce ansamblul investiţiilor a fost finalizat. Litera (d) de la primul paragraf nu împiedică înlocuirea unei instalaţii sau a unui echipament devenit învechit ca urmare a unei evoluţii tehnologice rapide, cu condiţia ca activitatea economică să fie menţinută în regiunea în cauză pentru durata minimă necesară.
(3)Intensitatea ajutorului exprimată în echivalent-subvenţie brut nu depăşeşte pragul pentru ajutoarele regionale în vigoare la data acordării ajutorului în regiunea asistată în cauză.
(4)Cu excepţia ajutoarelor acordate în favoarea proiectelor mari de investiţii şi a ajutoarelor regionale acordate în sectorul transporturilor, pragurile menţionate la alineatul (3) pot fi majorate cu 20 de puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mici şi cu 10 puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mijlocii.
(5)Pragurile stabilite la alineatul (3) se aplică pentru intensitatea ajutorului calculată fie ca procentaj din costurile eligibile ale investiţiilor în imobilizări corporale şi necorporale, fie ca procentaj din costurile salariale estimate ale persoanei angajate, calculate pe o perioadă de doi ani, pentru locurile de muncă direct create prin proiectul de investiţii, fie printr-o combinaţie între cele două, cu condiţia ca ajutorul să nu depăşească valoarea cea mai favorabilă care rezultă din aplicarea uneia sau a alteia dintre metodele de calcul.
(6)Atunci când ajutorul este calculat pe baza costurilor investiţiilor în imobilizări corporale şi necorporale sau a costurilor de achiziţie în cazul preluărilor, beneficiarul trebuie să aducă o contribuţie financiară de cel puţin 25 % din costurile eligibile, fie din resurse personale, fie din finanţare externă, sub o formă care să nu facă obiectul vreunui ajutor de stat. Cu toate acestea, atunci când intensitatea maximă a ajutoarelor aprobată de harta ajutoarelor regionale pentru statul membru în cauză, majorată după caz în conformitate cu alineatul (4), depăşeşte 75%, contribuţia financiară a beneficiarului se reduce în consecinţă. Dacă ajutorul este calculat pe baza costurilor investiţiilor în imobilizări corporale sau necorporale, se aplică, de asemenea, condiţiile prevăzute la alineatul (7).
(7)În cazul achiziţiei unei unităţi, se iau în considerare numai costurile de cumpărare a activelor de la terţi, cu condiţia ca operaţiunea să se efectueze în condiţiile pieţei. Atunci când achiziţia este însoţită de alte investiţii, costurile legate de acestea din urmă se adaugă la costul de achiziţie.
Costurile legate de achiziţia activelor închiriate, altele decât terenuri şi clădiri, nu pot fi luate în considerare decât în cazul în care contractul de închiriere ia forma unui leasing financiar şi prevede obligaţia de a cumpăra bunul la expirarea contractului de închiriere. În cazul închirierii unor terenuri sau clădiri, contractul de închiriere trebuie să mai fie valabil, în continuare, cel puţin cinci ani după data preconizată a finalizării proiectului de investiţii sau cel puţin trei ani în cazul IMM-urilor.
Cu excepţia cazului IMM-urilor şi al preluărilor, activele dobândite trebuie să fie noi. În cazul preluărilor, activele pentru a căror achiziţie s-a acordat deja un ajutor înainte de cumpărare trebuie să fie deduse. Pentru IMM-uri, costul integral al investiţiilor în active necorporale poate, de asemenea, să fie luat în considerare. În cazul marilor întreprinderi, aceste costuri nu pot fi admise decât până la limita de 50 % din costurile de investiţii totale eligibile ale proiectului.
(8)Atunci când ajutorul este calculat pe baza costurilor salariale, locurile de muncă trebuie să fie create în mod direct de proiectul de investiţii.
(9)Prin derogare de la alineatele (3) şi (4), intensităţile maxime ale ajutorului pentru investiţiile în prelucrarea şi comercializarea produselor agricole pot fi stabilite la:
a)50 % din investiţiile eligibile în regiunile eligibile în temeiul articolului 87 alineatul (3) litera (a) din tratat şi 40 % din investiţiile eligibile în celelalte regiuni care pot beneficia de ajutoare regionale, astfel cum sunt stabilite în harta ajutoarelor regionale aprobată pentru statele membre în cauză pentru perioada 2007-2013, în cazul în care beneficiarul este un IMM;
b)25 % din investiţiile eligibile în regiunile eligibile în temeiul articolului 87 alineatul (3) litera (a) din tratat şi 20 % din investiţiile eligibile în celelalte regiuni care pot beneficia de ajutoare regionale, astfel cum sunt stabilite în harta ajutoarelor regionale aprobată pentru statele membre în cauză pentru perioada 2007-2013, în cazul în care beneficiarul are mai puţin de 750 de angajaţi şi/sau o cifră de afaceri mai mică de 200 de milioane EUR, calculată în conformitate cu anexa I la prezentul regulament.
(10)Pentru a împiedica divizarea în mod artificial a unui proiect mare de investiţii în mai multe subproiecte, un proiect mare de investiţii este considerat a fi un singur proiect de investiţii atunci când investiţia iniţială se realizează în cursul unei perioade de trei ani de aceeaşi sau de aceleaşi întreprinderi şi este constituit dintr-o combinaţie de elemente de capital fix indivizibilă din punct de vedere economic.