Capitolul 3 - Cooperare - Regulamentul 648/04-iul-2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii

Acte UE

Jurnalul Oficial 201L

În vigoare
Versiune de la: 27 Iunie 2025 până la: 29 Ianuarie 2027
CAPITOLUL 3:Cooperare
Art. 23: Cooperarea dintre autorităţi
(1)Autorităţile competente cooperează strâns între ele şi cu AEVMP şi, dacă este necesar, cu SEBC.
(2)În exercitarea atribuţiilor generale care le revin, autorităţile competente iau în calcul în mod corespunzător efectul potenţial al deciziilor lor asupra stabilităţii sistemului financiar din toatele celelalte state membre implicate, în special în situaţiile de urgenţă menţionate la articolul 24, pe baza informaţiilor disponibile la momentul respectiv.
Art. 23a: Cooperarea în materie de supraveghere dintre autorităţile competente şi ESMA în ceea ce priveşte CPC-urile autorizate
(1)ESMA îndeplineşte un rol de coordonare între autorităţile competente şi între colegii pentru:
a)a crea o cultură comună în materie de supraveghere şi practici de supraveghere consecvente;
b)a asigura proceduri uniforme şi abordări consecvente;
c)a consolida coerenţa rezultatelor supravegherii, în special în ceea ce priveşte domeniile de supraveghere care au o dimensiune transfrontalieră sau un posibil impact transfrontalier;
d)a consolida coordonarea în situaţii de urgenţă, în conformitate cu articolul 24;
e)a evalua riscurile atunci când emite avize pentru autorităţile competente, în temeiul alineatului (2), cu privire la respectarea de către CPC-uri a cerinţelor prezentului regulament în ceea ce priveşte riscurile identificate la nivel transfrontalier sau pentru stabilitatea financiară a Uniunii, şi atunci când formulează recomandări cu privire la modul de diminuare a riscurilor respective de către o CPC.
(2)Autorităţile competente transmit ESMA proiectele lor de decizie, de raport sau de alte măsuri în vederea obţinerii avizului acesteia, înainte de a adopta orice act sau măsură în temeiul articolelor 7, 8 şi 14, al articolului 15 alineatul (1) al doilea paragraf, al articolului 21, al articolelor 29-33 şi al articolelor 35, 36, 37, 41, 54 şi, cu excepţia cazului în care trebuie luată de urgenţă o decizie, al articolului 20.
Autorităţile competente pot transmite ESMA proiecte de decizii, în vederea obţinerii avizului acesteia, şi înainte de a adopta orice alt act sau orice altă măsură în conformitate cu atribuţiile care le revin în temeiul articolului 22 alineatul (1).
Art. 23b: Mecanismul comun de monitorizare
(1)ESMA instituie un mecanism comun de monitorizare pentru exercitarea sarcinilor menţionate la alineatul (2).
Mecanismul comun de monitorizare este alcătuit din:
a)reprezentanţi ai ESMA;
b)reprezentanţi ai ABE şi EIOPA;
c)reprezentanţi ai CERS, ai BCE în general şi ai BCE în cadrul atribuţiilor acesteia referitoare la supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit în cadrul mecanismului unic de supraveghere, care i-au fost conferite în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1024/2013; şi
d)reprezentanţi ai băncilor centrale de emisiune a monedelor, altele decât moneda euro, în care sunt denominate contractele derivate menţionate la articolul 7a alineatul (6).
În plus faţă de entităţile menţionate la al doilea paragraf de la prezentul alineat, băncile centrale de emisiune a monedelor de denominare a contractelor derivate menţionate la articolul 7a alineatul (6), altele decât cele enumerate la al doilea paragraf litera (d), autorităţile naţionale competente care supraveghează obligaţia prevăzută la articolul 7a, limitată la una pentru fiecare stat membru, şi Comisia pot participa, de asemenea, la mecanismul comun de monitorizare în calitate de observatori.
ESMA gestionează şi prezidează reuniunile mecanismului comun de monitorizare. Preşedintele mecanismului comun de monitorizare poate, la cererea celorlalţi membri ai mecanismului comun de monitorizare sau din proprie iniţiativă, să invite alte autorităţi să participe la reuniuni, când acest lucru este relevant pentru subiectele de discutat.
(2)Mecanismul comun de monitorizare:
a)monitorizează punerea în aplicare la nivelul global al Uniunii a cerinţelor prevăzute la articolele 7a şi 7c, inclusiv a tuturor elementelor următoare:
(i)expunerile globale şi reducerea expunerilor faţă de servicii de compensare de importanţă sistemică semnificativă identificate în temeiul articolului 25 alineatul (2c);
(ii)evoluţiile legate de compensarea prin CPC-uri autorizate în temeiul articolului 14 şi accesul clienţilor unor astfel de CPC-uri la compensare, inclusiv taxele percepute de astfel de CPC-uri pentru deschiderea conturilor în temeiul articolului 7a şi eventualele taxe percepute de membrii compensatori de la clienţii lor pentru crearea conturilor şi efectuarea compensării în temeiul articolului 7a;
(iii)alte evoluţii semnificative ale practicilor de compensare, care au impact asupra nivelului de compensare prin CPC-uri autorizate în temeiul articolului 14;
b)monitorizează implicaţiile transfrontaliere ale relaţiilor de compensare pentru clienţi, inclusiv portabilitatea şi interdependenţele şi interacţiunile membrilor compensatori şi ale clienţilor cu alte infrastructuri ale pieţei financiare;
c)contribuie la elaborarea unor analize la nivelul Uniunii ale rezilienţei CPC-urilor, punând accentul pe riscurile de lichiditate, de creditare şi operaţionale în ceea ce priveşte CPC-urile, membrii compensatori şi clienţii;
d)identifică riscurile de concentrare, în special în ceea ce priveşte compensarea pentru clienţi, ca urmare a integrării pieţelor financiare din Uniune, inclusiv în cazul în care mai multe CPC-uri, membri compensatori sau clienţi utilizează aceiaşi prestatori de servicii;
e)monitorizează eficacitatea măsurilor de sporire a gradului de atractivitate a CPC-urilor din Uniune, de încurajare a compensării prin CPC-uri din Uniune şi de consolidare a monitorizării riscurilor transfrontaliere.
Organismele care participă la mecanismul comun de monitorizare, colegiul menţionat la articolul 18 şi autorităţile naţionale competente cooperează şi fac schimb de informaţiile necesare pentru desfăşurarea sarcinilor menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat.
În cazul în care informaţiile respective nu sunt puse la dispoziţia mecanismului comun de monitorizare, inclusiv informaţiile menţionate la articolul 7a alineatul (9), autoritatea competentă relevantă a CPC-urilor autorizate, a membrilor compensatori şi a clienţilor acestora furnizează informaţiile de care ESMA şi celelalte organisme participante la mecanismul comun de monitorizare au nevoie pentru a putea efectua sarcinile menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat.
(3)Dacă o autoritate competentă relevantă nu deţine informaţiile solicitate, aceasta solicită CPC-urilor autorizate, membrilor compensatori ai acestora sau clienţilor acestora să furnizeze informaţiile respective. Autoritatea competentă relevantă transmite, fără întârzieri nejustificate, informaţiile respective către ESMA.
(4)Sub rezerva acordului autorităţii competente relevante, ESMA poate, de asemenea, să solicite informaţiile direct de la entitatea relevantă. ESMA transmite autorităţii competente relevante, fără întârzieri nejustificate, toate informaţiile primite de la entitatea respectivă.
(5)Cererile de informaţii adresate CPC-urilor se schimbă prin intermediul bazei de date centrale.
(6)ESMA, în cooperare cu celelalte organisme care participă la mecanismul comun de monitorizare, prezintă Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei un raport anual cu privire la rezultatele activităţilor pe care le-a desfăşurat în temeiul alineatului (2).
Raportul menţionat la primul paragraf poate include recomandări privind posibile acţiuni la nivelul Uniunii de abordare a riscurilor orizontale identificate.
(7)ESMA acţionează în conformitate cu articolul 17 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 în cazul în care, pe baza informaţiilor primite în cadrul mecanismului comun de monitorizare şi în urma discuţiilor purtate în cadrul acestuia, ESMA:
a)consideră că autorităţile competente nu asigură respectarea de către membrii compensatori şi clienţi a cerinţelor prevăzute la articolul 7a; sau
b)identifică un risc pentru stabilitatea financiară a Uniunii ca urmare a unei presupuse încălcări sau neaplicări a dreptului Uniunii.
Înainte de a acţiona în conformitate cu primul paragraf de la prezentul alineat, ESMA poate emite ghiduri sau recomandări în temeiul articolului 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(8)În cazul în care, pe baza informaţiilor primite în cadrul mecanismului comun de monitorizare şi în urma discuţiilor purtate în acest cadru, consideră că respectarea cerinţelor prevăzute la articolul 7a nu asigură efectiv reducerea expunerii excesive a membrilor compensatori şi a clienţilor din Uniune faţă de CPC-uri de nivel 2, ESMA reexaminează standardele tehnice de reglementare menţionate la articolul 7a alineatul (8) şi, dacă este necesar, stabileşte o perioadă de adaptare corespunzătoare, care nu depăşeşte 12 luni.

Art. 24: Situaţii de urgenţă
(1)Autoritatea competentă a CPC sau orice altă autoritate relevantă informează ESMA, colegiul menţionat la articolul 18, membrii relevanţi ai SEBC, Comisia şi alte autorităţi relevante, fără întârzieri nejustificate, în legătură cu orice situaţie de urgenţă în raport cu o CPC, inclusiv:
a)situaţiile sau evenimentele care afectează sau este probabil să afecteze soliditatea financiară sau prudenţială sau rezilienţa CPC-urilor autorizate în conformitate cu articolul 14 sau a membrilor compensatori ori a clienţilor acestora;
b)situaţiile în care o CPC intenţionează să îşi activeze planul de redresare în temeiul articolului 9 din Regulamentul (UE) 2021/23, în care o autoritate competentă a luat o măsură de intervenţie timpurie în temeiul articolului 18 din regulamentul menţionat sau în care o autoritate competentă a solicitat demiterea totală sau parţială a conducerii superioare sau a consiliului de administraţie al CPC în temeiul articolului 19 din regulamentul menţionat;
c)evoluţiile de pe pieţele financiare sau de pe alte pieţe pe care CPC furnizează servicii de compensare, care pot avea efecte negative în ceea ce priveşte lichiditatea pieţei, mecanismele de transmisie a politicii monetare, buna funcţionare a sistemelor de plată sau stabilitatea sistemului financiar din oricare dintre statele membre în care este stabilită CPC sau unul dintre membrii compensatori ai acesteia.
(2)Într-o situaţie de urgenţă, informaţiile sunt furnizate şi actualizate fără întârzieri nejustificate pentru a permite membrilor colegiului menţionat la articolul 18 să analizeze impactul situaţiei de urgenţă respective, în special asupra membrilor compensatori şi a clienţilor lor. Membrii colegiului menţionat la articolul 18 pot transmite informaţiile organismelor publice responsabile cu stabilitatea financiară a pieţelor lor, sub rezerva obligaţiei de a păstra secretul profesional, prevăzute la articolul 83. Obligaţia de a păstra secretul profesional în conformitate cu articolul 83 se aplică organismelor care primesc informaţiile respective.
(3)În cazul unei situaţii de urgenţă în cadrul uneia sau mai multor CPC care are sau este probabil să aibă efecte destabilizatoare asupra pieţelor transfrontaliere, ESMA coordonează autorităţile competente, autorităţile de rezoluţie desemnate în temeiul articolului 3 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/23 şi colegiile menţionate la articolul 18 din prezentul regulament pentru conceperea unui răspuns coordonat la situaţiile de urgenţă în raport cu o CPC şi asigură schimbul eficace de informaţii între autorităţile competente, colegiile menţionate la articolul 18 din prezentul regulament şi autorităţile de rezoluţie.
(4)Într-o situaţie de urgenţă, cu excepţia cazului în care o autoritate de rezoluţie ia sau a luat o măsură de rezoluţie în legătură cu o CPC în temeiul articolului 21 din Regulamentul (UE) 2021/23, reuniuni ad-hoc ale Comitetului de supraveghere pentru CPC având drept obiectiv coordonarea răspunsurilor autorităţilor competente:
a)pot fi convocate de preşedintele Comitetului de supraveghere pentru CPC;
b)se convoacă de către preşedintele Comitetului de supraveghere pentru CPC, la cererea a doi membri ai Comitetului de supraveghere pentru CPC.
(5)La reuniunea ad-hoc menţionată la alineatul (4) este invitată, de asemenea, când este cazul, în funcţie de aspectele care urmează să fie discutate în cadrul reuniunii respective, oricare dintre următoarele autorităţi:
a)băncile centrale de emisiune relevante;
b)autorităţile competente relevante pentru supravegherea membrilor compensatori, inclusiv, când este cazul, BCE, în cadrul atribuţiilor acesteia referitoare la supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit în cadrul mecanismului unic de supraveghere, care i-au fost conferite în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1024/2013;
c)autorităţile competente relevante pentru supravegherea locurilor de tranzacţionare;
d)autorităţile competente relevante pentru supravegherea clienţilor, când aceştia sunt cunoscuţi;
e)autorităţile de rezoluţie relevante desemnate în temeiul articolului 3 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/23;
f)orice membru al colegiului menţionat la articolul 18 care nu intră sub incidenţa literelor (a)-(d) de la prezentul alineat.
(6)În cazul în care se convoacă o reuniune ad-hoc a Comitetului de supraveghere pentru CPC în temeiul alineatului (4), preşedintele comitetului respectiv informează în acest sens ABE, EIOPA, CERS, Comitetul unic de rezoluţie instituit în temeiul Regulamentului (UE) nr. 806/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (*4) şi Comisia, care sunt, la rândul lor, invitate să participe, la cerere, la reuniunea respectivă.
(*4)Regulamentul (UE) nr. 806/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 iulie 2014 de stabilire a unor norme uniforme şi a unei proceduri uniforme de rezoluţie a instituţiilor de credit şi a anumitor firme de investiţii în cadrul unui mecanism unic de rezoluţie şi al unui fond unic de rezoluţie şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1093/2010 (JO L 225, 30.7.2014, p. 1).
Dacă se organizează o reuniune în urma unei situaţii de urgenţă, astfel cum se specifică la alineatul (1) litera (c), preşedintele Comitetului de supraveghere pentru CPC invită băncile centrale de emisiune vizate să participe la reuniunea respectivă.
(7)ESMA le poate solicita tuturor autorităţilor competente relevante să îi furnizeze informaţiile necesare pentru a-şi îndeplini funcţia de coordonare prevăzută la prezentul articol.
Dacă o autoritate competentă relevantă deţine informaţiile solicitate, aceasta le transmite ESMA fără întârzieri nejustificate.
Dacă o autoritate competentă relevantă nu deţine informaţiile solicitate, aceasta solicită CPC autorizate în conformitate cu articolul 14, membrilor compensatori sau clienţilor acestora, infrastructurilor pieţei financiare conectate sau părţilor terţe conexe cărora CPC-urile respective le-au externalizat funcţii sau activităţi operaţionale, în funcţie de ceea ce este pertinent şi aplicabil, să îi furnizeze informaţiile respective şi informează ESMA în acest sens. După ce primeşte informaţiile solicitate, autoritatea competentă relevantă le transmite ESMA fără întârzieri nejustificate.
Ca alternativă la solicitarea informaţiilor astfel cum se menţionează la al treilea paragraf, autoritatea competentă relevantă poate permite ESMA să solicite informaţiile respective direct de la entitatea relevantă. ESMA transmite autorităţii competente relevante, fără întârzieri nejustificate, toate informaţiile primite de la entitatea respectivă.
Dacă nu a primit informaţiile solicitate în conformitate cu primul paragraf în termen de 48 de ore, ESMA poate, printr-o simplă cerere, să solicite CPC-urilor autorizate, membrilor compensatori ai acestora şi clienţilor acestora, infrastructurilor pieţei financiare conectate şi părţilor terţe conexe cărora CPC-urile respective le-au externalizat funcţii sau activităţi operaţionale să îi furnizeze informaţiile respective fără întârzieri nejustificate. ESMA transmite autorităţii competente relevante, fără întârzieri nejustificate, toate informaţiile primite de la astfel de entităţi.
(8)La propunerea Comitetului de supraveghere pentru CPC, ESMA poate să emită recomandări în temeiul articolului 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 adresate uneia sau mai multor autorităţi competente, recomandându-le să adopte decizii temporare sau permanente în materie de supraveghere în conformitate cu cerinţele prevăzute la articolul 16 şi în titlurile IV şi V din prezentul regulament pentru a evita sau a atenua efectele negative semnificative asupra stabilităţii financiare a Uniunii. ESMA poate emite astfel de recomandări numai în cazul în care sunt afectate cel puţin două CPC-uri autorizate în conformitate cu articolul 14 sau în care evenimente produse la nivelul Uniunii destabilizează pieţele compensate transfrontaliere.