Art. 23b. - Art. 23 b : Mecanismul comun de monitorizare - Regulamentul 648/04-iul-2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii
Acte UE
Jurnalul Oficial 201L
În vigoare Versiune de la: 27 Iunie 2025 până la: 29 Ianuarie 2027
Art. 23b: Mecanismul comun de monitorizare
(1)ESMA instituie un mecanism comun de monitorizare pentru exercitarea sarcinilor menţionate la alineatul (2).
Mecanismul comun de monitorizare este alcătuit din:
a)reprezentanţi ai ESMA;
b)reprezentanţi ai ABE şi EIOPA;
c)reprezentanţi ai CERS, ai BCE în general şi ai BCE în cadrul atribuţiilor acesteia referitoare la supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit în cadrul mecanismului unic de supraveghere, care i-au fost conferite în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1024/2013; şi
d)reprezentanţi ai băncilor centrale de emisiune a monedelor, altele decât moneda euro, în care sunt denominate contractele derivate menţionate la articolul 7a alineatul (6).
În plus faţă de entităţile menţionate la al doilea paragraf de la prezentul alineat, băncile centrale de emisiune a monedelor de denominare a contractelor derivate menţionate la articolul 7a alineatul (6), altele decât cele enumerate la al doilea paragraf litera (d), autorităţile naţionale competente care supraveghează obligaţia prevăzută la articolul 7a, limitată la una pentru fiecare stat membru, şi Comisia pot participa, de asemenea, la mecanismul comun de monitorizare în calitate de observatori.
ESMA gestionează şi prezidează reuniunile mecanismului comun de monitorizare. Preşedintele mecanismului comun de monitorizare poate, la cererea celorlalţi membri ai mecanismului comun de monitorizare sau din proprie iniţiativă, să invite alte autorităţi să participe la reuniuni, când acest lucru este relevant pentru subiectele de discutat.
(2)Mecanismul comun de monitorizare:
a)monitorizează punerea în aplicare la nivelul global al Uniunii a cerinţelor prevăzute la articolele 7a şi 7c, inclusiv a tuturor elementelor următoare:
(i)expunerile globale şi reducerea expunerilor faţă de servicii de compensare de importanţă sistemică semnificativă identificate în temeiul articolului 25 alineatul (2c);
(ii)evoluţiile legate de compensarea prin CPC-uri autorizate în temeiul articolului 14 şi accesul clienţilor unor astfel de CPC-uri la compensare, inclusiv taxele percepute de astfel de CPC-uri pentru deschiderea conturilor în temeiul articolului 7a şi eventualele taxe percepute de membrii compensatori de la clienţii lor pentru crearea conturilor şi efectuarea compensării în temeiul articolului 7a;
(iii)alte evoluţii semnificative ale practicilor de compensare, care au impact asupra nivelului de compensare prin CPC-uri autorizate în temeiul articolului 14;
b)monitorizează implicaţiile transfrontaliere ale relaţiilor de compensare pentru clienţi, inclusiv portabilitatea şi interdependenţele şi interacţiunile membrilor compensatori şi ale clienţilor cu alte infrastructuri ale pieţei financiare;
c)contribuie la elaborarea unor analize la nivelul Uniunii ale rezilienţei CPC-urilor, punând accentul pe riscurile de lichiditate, de creditare şi operaţionale în ceea ce priveşte CPC-urile, membrii compensatori şi clienţii;
d)identifică riscurile de concentrare, în special în ceea ce priveşte compensarea pentru clienţi, ca urmare a integrării pieţelor financiare din Uniune, inclusiv în cazul în care mai multe CPC-uri, membri compensatori sau clienţi utilizează aceiaşi prestatori de servicii;
e)monitorizează eficacitatea măsurilor de sporire a gradului de atractivitate a CPC-urilor din Uniune, de încurajare a compensării prin CPC-uri din Uniune şi de consolidare a monitorizării riscurilor transfrontaliere.
Organismele care participă la mecanismul comun de monitorizare, colegiul menţionat la articolul 18 şi autorităţile naţionale competente cooperează şi fac schimb de informaţiile necesare pentru desfăşurarea sarcinilor menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat.
În cazul în care informaţiile respective nu sunt puse la dispoziţia mecanismului comun de monitorizare, inclusiv informaţiile menţionate la articolul 7a alineatul (9), autoritatea competentă relevantă a CPC-urilor autorizate, a membrilor compensatori şi a clienţilor acestora furnizează informaţiile de care ESMA şi celelalte organisme participante la mecanismul comun de monitorizare au nevoie pentru a putea efectua sarcinile menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat.
(3)Dacă o autoritate competentă relevantă nu deţine informaţiile solicitate, aceasta solicită CPC-urilor autorizate, membrilor compensatori ai acestora sau clienţilor acestora să furnizeze informaţiile respective. Autoritatea competentă relevantă transmite, fără întârzieri nejustificate, informaţiile respective către ESMA.
(4)Sub rezerva acordului autorităţii competente relevante, ESMA poate, de asemenea, să solicite informaţiile direct de la entitatea relevantă. ESMA transmite autorităţii competente relevante, fără întârzieri nejustificate, toate informaţiile primite de la entitatea respectivă.
(5)Cererile de informaţii adresate CPC-urilor se schimbă prin intermediul bazei de date centrale.
(6)ESMA, în cooperare cu celelalte organisme care participă la mecanismul comun de monitorizare, prezintă Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei un raport anual cu privire la rezultatele activităţilor pe care le-a desfăşurat în temeiul alineatului (2).
Raportul menţionat la primul paragraf poate include recomandări privind posibile acţiuni la nivelul Uniunii de abordare a riscurilor orizontale identificate.
(7)ESMA acţionează în conformitate cu articolul 17 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 în cazul în care, pe baza informaţiilor primite în cadrul mecanismului comun de monitorizare şi în urma discuţiilor purtate în cadrul acestuia, ESMA:
a)consideră că autorităţile competente nu asigură respectarea de către membrii compensatori şi clienţi a cerinţelor prevăzute la articolul 7a; sau
b)identifică un risc pentru stabilitatea financiară a Uniunii ca urmare a unei presupuse încălcări sau neaplicări a dreptului Uniunii.
Înainte de a acţiona în conformitate cu primul paragraf de la prezentul alineat, ESMA poate emite ghiduri sau recomandări în temeiul articolului 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(8)În cazul în care, pe baza informaţiilor primite în cadrul mecanismului comun de monitorizare şi în urma discuţiilor purtate în acest cadru, consideră că respectarea cerinţelor prevăzute la articolul 7a nu asigură efectiv reducerea expunerii excesive a membrilor compensatori şi a clienţilor din Uniune faţă de CPC-uri de nivel 2, ESMA reexaminează standardele tehnice de reglementare menţionate la articolul 7a alineatul (8) şi, dacă este necesar, stabileşte o perioadă de adaptare corespunzătoare, care nu depăşeşte 12 luni.