Art. 24. - Art. 24: Situaţii de urgenţă - Regulamentul 648/04-iul-2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii
Acte UE
Jurnalul Oficial 201L
În vigoare Versiune de la: 27 Iunie 2025 până la: 29 Ianuarie 2027
Art. 24: Situaţii de urgenţă
(1)Autoritatea competentă a CPC sau orice altă autoritate relevantă informează ESMA, colegiul menţionat la articolul 18, membrii relevanţi ai SEBC, Comisia şi alte autorităţi relevante, fără întârzieri nejustificate, în legătură cu orice situaţie de urgenţă în raport cu o CPC, inclusiv:
a)situaţiile sau evenimentele care afectează sau este probabil să afecteze soliditatea financiară sau prudenţială sau rezilienţa CPC-urilor autorizate în conformitate cu articolul 14 sau a membrilor compensatori ori a clienţilor acestora;
b)situaţiile în care o CPC intenţionează să îşi activeze planul de redresare în temeiul articolului 9 din Regulamentul (UE) 2021/23, în care o autoritate competentă a luat o măsură de intervenţie timpurie în temeiul articolului 18 din regulamentul menţionat sau în care o autoritate competentă a solicitat demiterea totală sau parţială a conducerii superioare sau a consiliului de administraţie al CPC în temeiul articolului 19 din regulamentul menţionat;
c)evoluţiile de pe pieţele financiare sau de pe alte pieţe pe care CPC furnizează servicii de compensare, care pot avea efecte negative în ceea ce priveşte lichiditatea pieţei, mecanismele de transmisie a politicii monetare, buna funcţionare a sistemelor de plată sau stabilitatea sistemului financiar din oricare dintre statele membre în care este stabilită CPC sau unul dintre membrii compensatori ai acesteia.
(2)Într-o situaţie de urgenţă, informaţiile sunt furnizate şi actualizate fără întârzieri nejustificate pentru a permite membrilor colegiului menţionat la articolul 18 să analizeze impactul situaţiei de urgenţă respective, în special asupra membrilor compensatori şi a clienţilor lor. Membrii colegiului menţionat la articolul 18 pot transmite informaţiile organismelor publice responsabile cu stabilitatea financiară a pieţelor lor, sub rezerva obligaţiei de a păstra secretul profesional, prevăzute la articolul 83. Obligaţia de a păstra secretul profesional în conformitate cu articolul 83 se aplică organismelor care primesc informaţiile respective.
(3)În cazul unei situaţii de urgenţă în cadrul uneia sau mai multor CPC care are sau este probabil să aibă efecte destabilizatoare asupra pieţelor transfrontaliere, ESMA coordonează autorităţile competente, autorităţile de rezoluţie desemnate în temeiul articolului 3 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/23 şi colegiile menţionate la articolul 18 din prezentul regulament pentru conceperea unui răspuns coordonat la situaţiile de urgenţă în raport cu o CPC şi asigură schimbul eficace de informaţii între autorităţile competente, colegiile menţionate la articolul 18 din prezentul regulament şi autorităţile de rezoluţie.
(4)Într-o situaţie de urgenţă, cu excepţia cazului în care o autoritate de rezoluţie ia sau a luat o măsură de rezoluţie în legătură cu o CPC în temeiul articolului 21 din Regulamentul (UE) 2021/23, reuniuni ad-hoc ale Comitetului de supraveghere pentru CPC având drept obiectiv coordonarea răspunsurilor autorităţilor competente:
a)pot fi convocate de preşedintele Comitetului de supraveghere pentru CPC;
b)se convoacă de către preşedintele Comitetului de supraveghere pentru CPC, la cererea a doi membri ai Comitetului de supraveghere pentru CPC.
(5)La reuniunea ad-hoc menţionată la alineatul (4) este invitată, de asemenea, când este cazul, în funcţie de aspectele care urmează să fie discutate în cadrul reuniunii respective, oricare dintre următoarele autorităţi:
a)băncile centrale de emisiune relevante;
b)autorităţile competente relevante pentru supravegherea membrilor compensatori, inclusiv, când este cazul, BCE, în cadrul atribuţiilor acesteia referitoare la supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit în cadrul mecanismului unic de supraveghere, care i-au fost conferite în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1024/2013;
c)autorităţile competente relevante pentru supravegherea locurilor de tranzacţionare;
d)autorităţile competente relevante pentru supravegherea clienţilor, când aceştia sunt cunoscuţi;
e)autorităţile de rezoluţie relevante desemnate în temeiul articolului 3 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/23;
f)orice membru al colegiului menţionat la articolul 18 care nu intră sub incidenţa literelor (a)-(d) de la prezentul alineat.
(6)În cazul în care se convoacă o reuniune ad-hoc a Comitetului de supraveghere pentru CPC în temeiul alineatului (4), preşedintele comitetului respectiv informează în acest sens ABE, EIOPA, CERS, Comitetul unic de rezoluţie instituit în temeiul Regulamentului (UE) nr. 806/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (*4) şi Comisia, care sunt, la rândul lor, invitate să participe, la cerere, la reuniunea respectivă.
(*4)Regulamentul (UE) nr. 806/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 iulie 2014 de stabilire a unor norme uniforme şi a unei proceduri uniforme de rezoluţie a instituţiilor de credit şi a anumitor firme de investiţii în cadrul unui mecanism unic de rezoluţie şi al unui fond unic de rezoluţie şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1093/2010 (JO L 225, 30.7.2014, p. 1).
Dacă se organizează o reuniune în urma unei situaţii de urgenţă, astfel cum se specifică la alineatul (1) litera (c), preşedintele Comitetului de supraveghere pentru CPC invită băncile centrale de emisiune vizate să participe la reuniunea respectivă.
(7)ESMA le poate solicita tuturor autorităţilor competente relevante să îi furnizeze informaţiile necesare pentru a-şi îndeplini funcţia de coordonare prevăzută la prezentul articol.
Dacă o autoritate competentă relevantă deţine informaţiile solicitate, aceasta le transmite ESMA fără întârzieri nejustificate.
Dacă o autoritate competentă relevantă nu deţine informaţiile solicitate, aceasta solicită CPC autorizate în conformitate cu articolul 14, membrilor compensatori sau clienţilor acestora, infrastructurilor pieţei financiare conectate sau părţilor terţe conexe cărora CPC-urile respective le-au externalizat funcţii sau activităţi operaţionale, în funcţie de ceea ce este pertinent şi aplicabil, să îi furnizeze informaţiile respective şi informează ESMA în acest sens. După ce primeşte informaţiile solicitate, autoritatea competentă relevantă le transmite ESMA fără întârzieri nejustificate.
Ca alternativă la solicitarea informaţiilor astfel cum se menţionează la al treilea paragraf, autoritatea competentă relevantă poate permite ESMA să solicite informaţiile respective direct de la entitatea relevantă. ESMA transmite autorităţii competente relevante, fără întârzieri nejustificate, toate informaţiile primite de la entitatea respectivă.
Dacă nu a primit informaţiile solicitate în conformitate cu primul paragraf în termen de 48 de ore, ESMA poate, printr-o simplă cerere, să solicite CPC-urilor autorizate, membrilor compensatori ai acestora şi clienţilor acestora, infrastructurilor pieţei financiare conectate şi părţilor terţe conexe cărora CPC-urile respective le-au externalizat funcţii sau activităţi operaţionale să îi furnizeze informaţiile respective fără întârzieri nejustificate. ESMA transmite autorităţii competente relevante, fără întârzieri nejustificate, toate informaţiile primite de la astfel de entităţi.
(8)La propunerea Comitetului de supraveghere pentru CPC, ESMA poate să emită recomandări în temeiul articolului 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 adresate uneia sau mai multor autorităţi competente, recomandându-le să adopte decizii temporare sau permanente în materie de supraveghere în conformitate cu cerinţele prevăzute la articolul 16 şi în titlurile IV şi V din prezentul regulament pentru a evita sau a atenua efectele negative semnificative asupra stabilităţii financiare a Uniunii. ESMA poate emite astfel de recomandări numai în cazul în care sunt afectate cel puţin două CPC-uri autorizate în conformitate cu articolul 14 sau în care evenimente produse la nivelul Uniunii destabilizează pieţele compensate transfrontaliere.