Capitolul 6 - Cerinţe generale privind fondurile proprii şi pasivele eligibile - Regulamentul 575/26-iun-2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 176L
În vigoare Versiune de la: 3 Noiembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Capitolul 6:Cerinţe generale privind fondurile proprii şi pasivele eligibile
Art. 73: DISTRIBUIRI AFERENTE INSTRUMENTELOR
(1)Instrumentele de capital şi datoriile pentru care o instituţie are capacitatea discreţionară de a decide să plătească distribuiri sub altă formă decât în numerar sau în instrumente de fonduri proprii nu sunt eligibile pentru a fi considerate instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază, instrumente de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar, instrumente de fonduri proprii de nivel 2 sau instrumente de pasive eligibile, cu excepţia cazului în care instituţia a primit aprobarea prealabilă a autorităţii competente.
(2)Autorităţile competente acordă aprobarea prealabilă menţionată la alineatul (1) numai atunci când consideră că se îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)capacitatea instituţiei de anulare a plăţilor în baza instrumentului nu ar fi afectată de capacitatea discreţionară menţionată la alineatul (1) sau de forma sub care ar putea fi făcute distribuirile;
b)capacitatea de absorbţie a pierderilor a instrumentului de capital sau a datoriei nu ar fi afectată de capacitatea discreţionară menţionată la alineatul (1) sau de forma sub care ar putea fi făcute distribuirile;
c)calitatea instrumentului de capital sau a datoriei nu ar fi redusă în niciun alt fel de capacitatea discreţionară menţionată la alineatul (1) sau de forma sub care ar putea fi făcute distribuirile.
Autoritatea competentă consultă autoritatea de rezoluţie în ceea ce priveşte respectarea de către o instituţie a condiţiilor respective înainte de a acorda aprobarea prealabilă menţionată la alineatul (1).
(3)Instrumentele de capital şi datoriile pentru care o persoană juridică, alta decât instituţia care le emite, are capacitatea discreţionară de a decide sau de a cere ca plata distribuirilor aferente instrumentelor sau datoriilor respective să fie făcută sub altă formă decât în numerar sau în instrumente de fonduri proprii nu sunt eligibile pentru a fi considerate drept instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază, instrumente de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar, instrumente de fonduri proprii de nivel 2 sau instrumente de pasive eligibile.
(4)Instituţiile pot folosi un indice general al pieţei ca punct de plecare pentru determinarea nivelului de distribuiri aferente instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar, instrumentelor de fonduri proprii de nivel 2 şi instrumentelor de pasive eligibile.
(5)Alineatul (4) nu se aplică în situaţia în care instituţia este o entitate de referinţă pentru respectivul indice general al pieţei, cu excepţia cazului în care sunt îndeplinite în mod cumulativ următoarele două condiţii:
a)instituţia consideră că variaţiile indicelui general al pieţei nu sunt corelate în mod semnificativ cu calitatea creditului instituţiei, al instituţiei-mamă, al societăţii financiare holding - mamă, al societăţii financiare holding mixtă-mamă sau al societăţii holding-mamă cu activitate mixtă;
b)autoritatea competentă nu a realizat o determinare diferită de cea prevăzută la litera (a).
(6)Instituţiile raportează şi publică indicii generali ai pieţei pe care se bazează instrumentele lor de capital şi instrumentele lor de pasive eligibile.
(7)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare care să precizeze condiţiile în care se consideră că indicii se califică drept indici de piaţă generali în sensul alineatului (4).
ABE transmite Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de până la 28 iulie 2013.
Competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf este delegată Comisiei în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 74: Deţinerile de instrumente de capital emise de entităţi reglementate din sectorul financiar care nu se califică drept capital reglementat
Instituţiile nu deduc din niciun element al fondurilor proprii deţinerile directe, indirecte sau sintetice de instrumente de capital emise de o entitate reglementată din sectorul financiar care nu se califică drept capital reglementat al entităţii respective. Instituţiile aplică acestor deţineri ponderi de risc în conformitate cu partea a treia titlul II capitolul 2.
Art. 75: Cerinţe de deducere şi de scadenţă pentru poziţiile scurte
Se consideră că cerinţele de scadenţă pentru poziţiile scurte menţionate la articolul 45 litera (a), articolul 59 litera (a), articolul 69 litera (a) şi articolul 72h litera (a) sunt îndeplinite în cazul poziţiilor deţinute dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)instituţia are dreptul contractual de a vinde contrapărţii care furnizează acoperirea, la o dată viitoare precisă, poziţia lungă care este acoperită;
b)contrapartea care furnizează acoperirea instituţiei este obligată prin contract să achiziţioneze de la instituţie, la data viitoare respectivă, poziţia lungă menţionată la litera (a).
Art. 76: Deţinerile de instrumente de capital şi de pasive bazate pe indici
(1)În sensul articolului 42 litera (a), articolului 45 litera (a), articolului 57 litera (a), articolului 59 litera (a), articolului 67 litera (a), articolului 69 litera (a), articolului 72f litera (a) şi articolului 72h litera (a), instituţiile pot reduce cuantumul unei poziţii lungi pe un instrument de capital sau un pasiv cu acea parte dintr-un indice care este alcătuită din aceeaşi expunere-suport care este acoperită, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)fie atât poziţia lungă care este acoperită, cât şi poziţia scurtă dintr-un indice folosită pentru a acoperi poziţia lungă respectivă sunt deţinute în portofoliul de tranzacţionare, fie ambele sunt deţinute în afara acestuia;
b)poziţiile menţionate la litera (a) sunt înregistrate la valoarea justă în bilanţul instituţiei;
c)poziţia scurtă menţionată la litera (a) poate fi considerată drept o acoperire eficientă în conformitate cu procedurile de control intern ale instituţiei;
d)autorităţile competente evaluează caracterul adecvat al procedurilor de control intern menţionate la litera (c) cel puţin o dată pe an şi sunt satisfăcute în mod constant de caracterul adecvat al acestora.
(2)În cazul în care autoritatea competentă a acordat aprobarea prealabilă, o instituţie poate folosi o estimare prudentă a expunerii-suport a instituţiei faţă de instrumentele de capital sau faţă de pasivele incluse în indici ca alternativă la calcularea expunerii unei instituţii faţă de elementele menţionate la una sau mai multe dintre următoarele litere:
a)instrumentele proprii de fonduri proprii de nivel 1 de bază, instrumentele proprii de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar, instrumentele proprii de fonduri proprii de nivel 2 şi instrumentele proprii de pasive eligibile incluse în indici;
b)instrumentele de fonduri proprii de nivel 1 de bază, instrumentele de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar şi instrumentele de fonduri proprii de nivel 2 ale entităţilor din sectorul financiar, incluse în indici;
c)instrumentele de pasive eligibile ale instituţiei, incluse în indici.
(3)Autorităţile competente acordă aprobarea prealabilă menţionată la alineatul (2) doar în cazul în care instituţia a demonstrat, într-un mod pe care respectivele autorităţi îl consideră satisfăcător, că ar fi împovărător din punct de vedere operaţional să îşi monitorizeze expunerea-suport faţă de elementele menţionate, după caz, la una sau mai multe dintre literele alineatului (2).
(4)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza:
a)gradul de prudenţă necesar în estimările utilizate ca alternativă la calcularea expunerii-suport menţionate la alineatul (2);
b)sensul expresiei «împovărător din punct de vedere operaţional», în scopul aplicării alineatului (3).
ABE transmite Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 28 iulie 2013.
Competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf este delegată Comisiei în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 77: Condiţii pentru reducerea fondurilor proprii şi a pasivelor eligibile
(1)O instituţie obţine aprobarea prealabilă a autorităţii competente înainte de:
a)a reduce sau a răscumpăra instrumentele de fonduri proprii de nivel 1 de bază emise de instituţie într-un mod care este permis în temeiul dreptului intern aplicabil;
b)a reduce, a distribui sau a reclasifica conturile de prime de emisiune aferente instrumentelor de fonduri proprii drept un alt element de fonduri proprii;
c)a exercita opţiunile call, a răscumpăra sau a rambursa instrumentele de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar sau instrumente de fonduri proprii de nivel 2 înainte de data scadenţei contractuale a acestora.
(2)O instituţie obţine aprobarea prealabilă a autorităţii de rezoluţie de a exercita opţiunile call sau de a răscumpăra sau a rambursa instrumentele de pasive eligibile care nu sunt vizate la alineatul (1) înainte de data scadenţei contractuale a acestora.
Art. 78: Aprobarea autorităţii de supraveghere pentru reducerea fondurilor proprii
(1)Autoritatea competentă acordă unei instituţii aprobarea de a exercita opţiunea call sau a reduce, a răscumpăra sau a rambursa instrumentele de fonduri proprii de nivel 1 de bază, instrumentele de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar sau instrumentele de fonduri proprii de nivel 2 sau de a reduce, a distribui sau a reclasifica conturile de prime de emisiune aferente, dacă este îndeplinită oricare dintre următoarele condiţii:
a)înainte sau în acelaşi timp cu oricare dintre acţiunile menţionate la articolul 77 alineatul (1), instituţia înlocuieşte instrumentele sau conturile de prime de emisiune aferente menţionate la articolul 77 alineatul (1) cu instrumente de fonduri proprii de o calitate egală sau mai bună, în condiţii sustenabile ţinând cont de capacitatea instituţiei de a obţine venituri;
b)instituţia a demonstrat, într-un mod pe care autoritatea competentă îl consideră satisfăcător, că în urma acţiunii menţionate la articolul 77 alineatul (1) din prezentul regulament, fondurile proprii şi pasivele eligibile ale instituţiei ar depăşi cerinţele prevăzute în prezentul regulament şi în Directivele 2013/36/UE şi 2014/59/UE cu marja pe care autoritatea competentă o consideră necesară.
În cazul în care o instituţie oferă garanţii suficiente cu privire la capacitatea sa de a funcţiona cu fonduri proprii al căror cuantum depăşeşte cuantumurile prevăzute în prezentul regulament şi în Directiva 2013/36/UE, autoritatea competentă poate acorda instituţiei respective o aprobare prealabilă generală de a efectua oricare dintre acţiunile prevăzute la articolul 77 alineatul (1) din prezentul regulament, sub rezerva unor criterii care să asigure că orice astfel de acţiune viitoare este realizată cu respectarea condiţiilor prevăzute la literele (a) şi (b) de la prezentul alineat. Această aprobare prealabilă generală se acordă numai pentru o perioadă de timp specificată, care nu depăşeşte un an, cu posibilitate de reînnoire. Aprobarea prealabilă generală se acordă numai pentru un anumit cuantum prestabilit, care este fixat de autoritatea competentă.
În cazul instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 de bază, acest cuantum prestabilit nu depăşeşte 3 % din emisiunea relevantă şi nu depăşeşte 10 % din cuantumul cu care fondurile proprii de nivel 1 de bază depăşesc suma cerinţelor de capital pentru fondurile proprii de nivel 1 de bază prevăzute în prezentul regulament şi în Directivele 2013/36/UE şi 2014/59/UE şi o marjă pe care autoritatea competentă o consideră necesară.
Autorităţile competente retrag aprobarea prealabilă generală în cazul în care o instituţie încalcă oricare dintre criteriile prevăzute în scopul aprobării respective.
(2)Atunci când evaluează viabilitatea instrumentelor de înlocuire în raport cu capacitatea instituţiei de a obţine venituri menţionată la alineatul (1) litera (a), autorităţile competente examinează măsura în care respectivele instrumente de capital de înlocuire ar fi mai costisitoare pentru instituţie decât instrumentele de capital sau conturile de prime de emisiune pe care le-ar înlocui.
(3)În cazul în care o instituţie efectuează o acţiune menţionată la articolul 77 alineatul (1) litera (a) şi dreptul intern aplicabil interzice refuzul de a răscumpăra instrumentele de fonduri proprii de nivel 1 de bază menţionate la articolul 27, autoritatea competentă poate acorda o derogare de la îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alineatul (1) de la prezentul articol dacă autoritatea competentă impune instituţiei să limiteze de o manieră corespunzătoare răscumpărarea acestor instrumente.
(4)Autorităţile competente pot permite instituţiilor să exercite opţiunile call sau să răscumpere sau să ramburseze instrumente de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar sau instrumente de fonduri proprii de nivel 2 sau conturi de prime de emisiune aferente timp de cinci ani de la data emiterii lor, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alineatul (1), precum şi una dintre următoarele condiţii:
a)există o schimbare în clasificarea, din punctul de vedere al reglementărilor, a instrumentelor respective care ar putea conduce la excluderea lor din categoria fondurilor proprii sau la reclasificarea lor ca fonduri proprii de o calitate inferioară şi sunt îndeplinite cumulativ următoarele două condiţii:
(i)autoritatea competentă consideră că o astfel de schimbare este suficient de sigură;
(ii)instituţia demonstrează, într-un mod pe care autoritatea competentă îl consideră satisfăcător, că reclasificarea din punctul de vedere al reglementărilor a instrumentelor respective nu a fost previzibilă în mod rezonabil în momentul emiterii lor;
b)există o schimbare în regimul fiscal aplicabil instrumentelor respective, iar instituţia demonstrează, într-un mod pe care autoritatea competentă îl consideră satisfăcător, că schimbarea este semnificativă şi nu a fost previzibilă în mod rezonabil în momentul emiterii lor;
c)instrumentele şi conturile de prime de emisiune aferente beneficiază de păstrarea drepturilor obţinute în temeiul articolului 494b;
d)înainte sau în acelaşi timp cu acţiunea menţionată la articolul 77 alineatul (1), instituţia înlocuieşte instrumentele sau conturile de prime de emisiune aferente menţionate la articolul 77 alineatul (1) cu instrumente de fonduri proprii de o calitate egală sau mai bună în condiţii sustenabile ţinând cont de capacitatea instituţiei de a obţine venituri, iar autoritatea competentă a aprobat această acţiune întrucât a considerat că ar fi benefică din punct de vedere prudenţial şi justificată de circumstanţe excepţionale;
e)instrumentele de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar sau instrumentele de fonduri proprii de nivel 2 sunt răscumpărate în scopuri de formare a pieţei.
(5)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare care să specifice următoarele:
a)sensul expresiei «condiţii sustenabile ţinând cont de capacitatea instituţiei de a obţine venituri»;
b)maniera corespunzătoare de limitare a răscumpărării menţionată la alineatul (3);
c)procedura de urmat, inclusiv limitele şi procedurile de acordare de către autorităţile competente a aprobării prealabile pentru una dintre acţiunile enumerate la articolul 77 alineatul (1), şi datele care trebuie furnizate la depunerea unei cereri de către o instituţie pentru a obţine din partea autorităţii competente aprobarea de a efectua o acţiune menţionată la articolul respectiv, inclusiv procedura care se aplică în cazul răscumpărării acţiunilor emise către membrii organizaţiilor cooperatiste de credit, precum şi termenul de prelucrare a unei astfel de cereri.
ABE transmite Comisiei proiectele respective de standarde tehnice de reglementare până la 28 iulie 2013.
Competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf este delegată Comisiei, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 78a: Aprobarea de a reduce instrumentele de pasive eligibile
(1)Autoritatea de rezoluţie acordă unei instituţii aprobarea de a exercita opţiunea call sau a răscumpăra sau a rambursa instrumente de pasive eligibile dacă este îndeplinită una dintre următoarele condiţii:
a)înainte sau în acelaşi timp cu oricare dintre acţiunile menţionate la articolul 77 alineatul (2), instituţia înlocuieşte instrumentele de pasive eligibile cu instrumente de fonduri proprii sau instrumente de pasive eligibile de o calitate egală sau mai bună, în condiţii sustenabile ţinând cont de capacitatea instituţiei de a obţine venituri;
b)instituţia a demonstrat, într-un mod pe care autoritatea de rezoluţie îl consideră satisfăcător, că în urma acţiunii menţionate la articolul 77 alineatul (2) din prezentul regulament, fondurile proprii şi pasivele eligibile ale instituţiei ar depăşi cerinţele de fonduri proprii şi de pasive eligibile prevăzute în prezentul regulament şi în Directivele 2013/36/UE şi 2014/59/UE cu marja pe care autoritatea de rezoluţie, în acord cu autoritatea competentă, o consideră necesară;
c)instituţia a demonstrat, într-un mod pe care autoritatea de rezoluţie îl consideră satisfăcător, că înlocuirea parţială sau integrală a pasivelor eligibile cu instrumente de fonduri proprii este necesară pentru a asigura conformitatea cu cerinţele de fonduri proprii prevăzute în prezentul regulament şi în Directiva 2013/36/UE, pentru menţinerea autorizaţiei.
În cazul în care o instituţie oferă garanţii suficiente cu privire la capacitatea sa de a funcţiona cu fonduri proprii şi pasive eligibile al căror cuantum depăşeşte cerinţele stabilite în prezentul regulament şi în Directivele 2013/36/UE şi 2014/59/UE, autoritatea de rezoluţie, după consultarea autorităţii competente, poate acorda instituţiei respective o aprobare prealabilă generală de a exercita opţiunile call sau de a răscumpăra sau a rambursa instrumentele de pasive eligibile, sub rezerva unor criterii care să asigure că orice astfel de acţiune viitoare este realizată cu respectarea condiţiilor prevăzute la literele (a) şi (b) de la prezentul alineat. Această aprobare prealabilă generală se acordă numai pentru o perioadă de timp specificată, care nu depăşeşte un an, cu posibilitate de reînnoire. Aprobarea prealabilă generală se acordă pentru un anumit cuantum prestabilit, care este fixat de autoritatea de rezoluţie. Autorităţile de rezoluţie informează autorităţile competente cu privire la orice aprobare prealabilă generală acordată.
Autoritatea de rezoluţie retrage aprobarea prealabilă generală în cazul în care o instituţie încalcă oricare dintre criteriile prevăzute în scopul aprobării respective.
(2)Atunci când evaluează viabilitatea instrumentelor de înlocuire în raport cu capacitatea instituţiei de a obţine venituri menţionată la alineatul (1) litera (a), autorităţile de rezoluţie examinează măsura în care respectivele instrumente de capital de înlocuire sau pasive eligibile de înlocuire ar fi mai costisitoare pentru instituţie decât instrumentele de capital sau pasivele eligibile pe care le-ar înlocui.
(3)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare care să specifice următoarele:
a)procesul de cooperare între autoritatea competentă şi autoritatea de rezoluţie;
b)procedura, inclusiv termenele-limită şi cerinţele de informare, pentru acordarea aprobării în conformitate cu alineatul (1) primul paragraf;
c)procedura, inclusiv termenele-limită şi cerinţele de informare, pentru acordarea aprobării prealabile generale în conformitate cu alineatul (1) al doilea paragraf;
d)înţelesul expresiei «condiţii sustenabile ţinând cont de capacitatea instituţiei de a obţine venituri».
În sensul primului paragraf litera (d) de la prezentul alineat, proiectele de standarde tehnice de reglementare sunt pe deplin aliniate la actul delegat menţionat la articolul 78.
ABE prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 28 decembrie 2019.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 79: Derogare temporară de la deducerea din fondurile proprii şi din pasivele eligibile
(1)În cazul în care o instituţie deţine instrumente de capital sau datorii care sunt considerate instrumente de fonduri proprii ale unei entităţi din sectorul financiar sau instrumente de pasive eligibile ale unei instituţii, iar autoritatea competentă consideră că aceste deţineri au scopul unei operaţiuni de asistenţă financiară destinate reorganizării şi restabilirii viabilităţii entităţii sau instituţiei respective, autoritatea competentă poate să acorde o derogare temporară de la aplicarea dispoziţiilor privind deducerea care, în mod obişnuit, s-ar aplica instrumentelor respective.
(2)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare care să definească noţiunea de temporar în sensul alineatului (1) şi condiţiile pe baza cărora o autoritate competentă poate considera că deţinerile temporare respective au scopul unei operaţiuni de asistenţă financiară destinate reorganizării şi salvării unei entităţi relevante.
ABE transmite Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 28 iulie 2013.
Competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf este delegată Comisiei în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 79a: Evaluarea conformităţii cu condiţiile privind instrumentele de fonduri proprii şi de pasive eligibile
Instituţiile ţin seama de caracteristicile de fond ale instrumentelor şi nu doar de forma lor juridică atunci când evaluează conformitatea cu cerinţele stabilite în partea a doua. Pentru evaluarea caracteristicilor de fond ale unui instrument se iau în considerare toate acordurile legate de instrumente, chiar şi în cazul în care acestea nu sunt prevăzute în mod explicit în termenele şi condiţiile instrumentelor propriu-zise, pentru a stabili dacă efectele economice combinate ale acestor acorduri sunt conforme cu obiectivul dispoziţiilor relevante.
Art. 80: Revizuirea continuă a calităţii instrumentelor de fonduri proprii şi de pasive eligibile
(1)ABE monitorizează calitatea instrumentelor de fonduri proprii şi de pasive eligibile emise de instituţiile din întreaga Uniune şi notifică imediat Comisiei situaţiile în care există dovezi semnificative că instrumentele respective nu îndeplinesc criteriile de eligibilitate corespunzătoare prevăzute în prezentul regulament.
Autorităţile competente transmit ABE fără întârziere, la cererea acesteia, toate informaţiile pe care ABE le consideră relevante în ceea ce priveşte instrumentele de capital noi sau tipurile noi de pasive emise pentru a-i permite ABE să monitorizeze calitatea instrumentelor de fonduri proprii şi de pasive eligibile emise de instituţiile din întreaga Uniune.
(2)O notificare include următoarele:
a)o explicaţie detaliată privind natura şi amploarea deficitului identificat;
b)consultanţă tehnică privind acţiunea pe care ABE consideră că este necesar să o întreprindă Comisia;
c)modificărilor importante aduse de ABE metodologiei de simulare a situaţiilor de criză pentru testarea solvabilităţii instituţiilor.
(3)ABE furnizează Comisiei consultanţă tehnică în legătură cu orice modificări semnificative ale definiţiei fondurilor proprii sau pasivelor eligibile pe care le consideră necesare ca rezultat al:
a)evoluţiilor relevante ale standardelor sau practicilor de pe piaţă;
b)modificărilor normelor juridice sau standardelor contabile relevante;
c)modificărilor importante aduse de ABE metodologiei de simulare a situaţiilor de criză pentru testarea solvabilităţii instituţiilor.
(4)ABE transmite Comisiei, până la data de 1 ianuarie 2014, recomandări tehnice cu privire la tratamentele posibile aplicabile câştigurilor nerealizate rezultate din evaluarea la valoarea justă, cu excepţia includerii acestora fără ajustare în fondurile proprii de nivel 1 de bază. Aceste recomandări ţin seama de evoluţiile relevante ale standardele internaţionale de contabilitate şi ale acordurilor internaţionale privind normele prudenţiale aplicabile băncilor.