Nou Regulamentul 2773/24-oct-2024 de instituire a Mecanismului de cooperare în materie de împrumuturi pentru Ucraina şi de acordare de asistenţă macrofinanciară excepţională Ucrainei
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 28 Octombrie 2024
Regulamentul 2773/24-oct-2024 de instituire a Mecanismului de cooperare în materie de împrumuturi pentru Ucraina şi de acordare de asistenţă macrofinanciară excepţională Ucrainei
Dată act: 24-oct-2024
Emitent: Consiliul Uniunii Europene;Parlamentul European
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 212,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (1),
(1)Poziţia Parlamentului European din 22 octombrie 2024 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) şi Decizia Consiliului din 23 octombrie 2024.
Întrucât:
(1)De la începutul războiului de agresiune neprovocat şi nejustificat al Rusiei împotriva Ucrainei la 24 februarie 2022, Uniunea, statele sale membre şi instituţiile financiare europene au mobilizat un sprijin fără precedent pentru rezilienţa economică, socială şi financiară a Ucrainei. Respectivul sprijin combină sprijinul de la bugetul Uniunii, inclusiv asistenţa macrofinanciară excepţională, şi sprijinul din partea Băncii Europene de Investiţii şi a Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, garantate integral sau parţial de bugetul Uniunii, precum şi un sprijin financiar suplimentar din partea statelor membre.
(2)Acordarea de către Uniune a unei asistenţe macrofinanciare de până la 18 miliarde EUR în temeiul Regulamentului (UE) 2022/2463 al Parlamentului European şi al Consiliului (2) a fost considerată un răspuns adecvat la deficitul de finanţare al Ucrainei pentru 2023 şi a contribuit la mobilizarea unei finanţări semnificative din partea altor donatori şi a instituţiilor financiare internaţionale. Acest lucru a constituit un factor major care a contribuit la rezilienţa macroeconomică şi financiară a Ucrainei într-un moment critic.
(2)Regulamentul (UE) 2022/2463 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 decembrie 2022 de instituire a unui instrument pentru acordarea de sprijin Ucrainei pentru 2023 (asistenţă macrofinanciară +) (JO L 322, 16.12.2022, p. 1).
(3)La 29 februarie 2024, Regulamentul (UE) 2024/792 al Parlamentului European şi al Consiliului (3) a instituit Mecanismul pentru Ucraina ca instrument excepţional pe termen mediu care reuneşte sprijinul bilateral oferit de Uniune Ucrainei, asigurând coordonarea şi eficienţa (denumit în continuare "Mecanismul pentru Ucraina"). În perioada 2024-2027, Mecanismul pentru Ucraina contribuie la abordarea nevoilor de finanţare ale Ucrainei şi la nevoile sale de redresare, reconstrucţie şi modernizare, sprijinind în acelaşi timp eforturile de reformă ale Ucrainei ca parte a procesului său de aderare la Uniune. Mecanismul pentru Ucraina a pus în aplicare angajamentul ferm al Uniunii de a oferi sprijin financiar continuu Ucrainei şi poporului său.
(3)Regulamentul (UE) 2024/792 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 februarie 2024 de instituire a Mecanismului pentru Ucraina (JO L, 2024/792, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj).
(4)Războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei a cauzat daune enorme Ucrainei, costurile de redresare şi reconstrucţie fiind estimate la 486 de miliarde USD la 31 decembrie 2023. În plus, Ucraina a pierdut accesul la pieţele financiare internaţionale şi s-a confruntat cu o scădere semnificativă a veniturilor publice, în timp ce cheltuielile publice au crescut substanţial. În acest context, pot fi anticipate nevoi substanţiale de finanţare pentru anii următori.
(5)La 30 martie 2023, Fondul Monetar Internaţional (FMI) a convenit cu Ucraina un program de patru ani în cuantum de 15,6 miliarde USD în cadrul mecanismului de finanţare extinsă (MFE) pentru a susţine stabilitatea economică şi financiară într-o perioadă de incertitudine excepţional de mare, pentru a restabili sustenabilitatea datoriei şi pentru a promova reforme care sprijină redresarea Ucrainei în perioada postbelică. Programul FMI, împreună cu garanţiile de finanţare din partea liderilor G7, a Uniunii şi a altor donatori, este conceput pentru a răspunde nevoilor Ucrainei de finanţare a balanţei de plăţi şi pentru a restabili viabilitatea externă pe termen mediu. Până în prezent, Ucraina a finalizat cu succes patru revizuiri ale programelor în cadrul MFE, subliniind astfel angajamentul ferm al autorităţilor ucrainene de a realiza reforme şi de a elabora politici prudente. Deficitul total de finanţare de referinţă pe perioada programului FMI este estimat de FMI la 121,9 miliarde USD.
(6)Având în vedere incertitudinea excepţional de ridicată în ceea ce priveşte perspectivele referitoare la situaţia din Ucraina, FMI a prezentat, cu ocazia celei de a patra revizuiri a programului în cadrul MFE, un scenariu de evoluţie negativă actualizat care ţine seama de şocul economic generat de un război mai intens care ar continua până în 2025. Ca urmare a impactului negativ asupra percepţiei economice, a migraţiei, a presiunii tot mai mari asupra aprovizionării cu energie, a deteriorării capacităţilor de export şi, în special, a cheltuielilor pentru apărare, deficitul total de finanţare în cadrul scenariului de evoluţie negativă respectiv ar risca să crească la 140,7 miliarde USD pe parcursul perioadei de programare a FMI. Având în vedere intensitatea continuă a războiului şi daunele aduse infrastructurii civile critice a Ucrainei ca urmare a atacurilor la scară largă din partea Rusiei, Ucraina trebuie să mobilizeze resurse suplimentare semnificative pentru priorităţile sale bugetare şi pe termen lung în materie de redresare şi reconstrucţie. Din acest motiv şi având în vedere că există în continuare un deficit rezidual de finanţare care depăşeşte resursele deja furnizate de Uniune, de alţi donatori şi de instituţiile financiare internaţionale, inclusiv de FMI, Uniunea ar trebui să ofere în continuare un răspuns adecvat.
(7)În comunicatul lor adoptat la 14 iunie 2024 la Apulia, liderii G7 şi-au reafirmat sprijinul de neclintit pentru Ucraina şi angajamentul lor ferm de a ajuta Ucraina să îşi satisfacă nevoile urgente de finanţare pe termen scurt, precum şi de a-i sprijini priorităţile pe termen lung în materie de redresare şi reconstrucţie. În acest scop, liderii G7 au anunţat lansarea iniţiativei intitulate "Împrumuturi pentru accelerarea veniturilor extraordinare pentru Ucraina", pentru a pune la dispoziţie o finanţare suplimentară de aproximativ 50 de miliarde USD pentru nevoile militare, bugetare şi de reconstrucţie ale Ucrainei până la sfârşitul anului 2024. Liderii G7 şi-au anunţat intenţia de a oferi finanţare care va fi administrată şi rambursată prin fluxuri viitoare de venituri extraordinare provenite din imobilizarea activelor suverane ruse deţinute în Uniune şi în alte jurisdicţii relevante.
(8)În concluziile sale din 27 iunie 2024, Consiliul European a invitat Comisia, Înaltul Reprezentant şi Consiliul să continue lucrările, abordând în acelaşi timp toate aspectele juridice şi financiare relevante, pentru a oferi finanţare suplimentară Ucrainei până la sfârşitul anului sub formă de credite administrate şi rambursate pe baza fluxurilor viitoare aferente veniturilor extraordinare împreună cu partenerii G7, astfel cum au discutat liderii G7, pentru a sprijini nevoile militare, bugetare şi de reconstrucţie actuale şi viitoare ale Ucrainei. Consiliul European a afirmat, de asemenea, că, sub rezerva dreptului Uniunii, activele Rusiei ar trebui să rămână imobilizate până când Rusia încetează războiul său de agresiune împotriva Ucrainei şi o despăgubeşte pentru daunele cauzate de acest război.
(9)În contextul războiului de agresiune continuu al Rusiei împotriva Ucrainei, este necesar să se asigure faptul că Ucraina beneficiază de sprijin financiar suficient şi continuu. În acest scop, ar trebui să fie instituit un mecanism de cooperare în materie de împrumuturi pentru Ucraina (denumit în continuare "mecanismul") pentru a oferi Ucrainei sprijin financiar nerambursabil cu scopul de a o ajuta să ramburseze împrumuturile acordate pentru a o sprijini. Mecanismul ar trebui să primească resurse, inclusiv din fluxurile viitoare aferente profiturilor extraordinare provenite din activele imobilizate ale Rusiei, şi să plătească resursele respective în mod regulat Ucrainei pentru a acoperi principalul, dobânda şi orice alte costuri conexe ale împrumuturilor. În plus, pentru ca Uniunea să ajute în mod direct Ucraina să îşi satisfacă nevoile de finanţare, Uniunea ar trebui să acorde Ucrainei asistenţă macrofinanciară excepţională sub forma unui împrumut (denumit în continuare "împrumutul AMF"), care urmează să fie sprijinit de mecanism.
(10)La 21 mai 2024, Consiliul a adoptat Decizia (PESC) 2024/1470 (4), care a modificat Decizia 2014/512/PESC a Consiliului (5). Decizia (PESC) 2024/1470 prevede în considerentul 28 că măsurile restrictive legate de interzicerea tranzacţiilor legate de gestionarea activelor şi a rezervelor Băncii Centrale a Rusiei ar trebui să rămână în vigoare până când Rusia încetează războiul de agresiune împotriva Ucrainei şi despăgubeşte Ucraina pentru daunele cauzate de acest război.
(4)Decizia (PESC) 2024/1470 a Consiliului din 21 mai 2024 de modificare a Deciziei 2014/512/PESC privind măsuri restrictive având în vedere acţiunile Rusiei de destabilizare a situaţiei în Ucraina (JO L, 2024/1470, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1470/oj).
(5)Decizia 2014/512/PESC a Consiliului din 31 iulie 2014 privind măsuri restrictive având în vedere acţiunile Rusiei de destabilizare a situaţiei în Ucraina (JO L 229, 31.7.2014, p. 13).
(11)La 21 mai 2024, Consiliul a adoptat Regulamentul (UE) 2024/1469 (6), care a modificat Regulamentul (UE) nr. 833/2014 al Consiliului (7). Regulamentul (UE) 2024/1469 pune în aplicare anumite măsuri prevăzute în Decizia (PESC) 2024/1470. Măsurile respective includ norme privind modul în care urmează să fie direcţionate către sprijinirea Ucrainei profiturile nete rezultate din veniturile neprevăzute şi extraordinare obţinute de depozitarii centrali de titluri de valoare ca urmare a punerii în aplicare a interdicţiei prevăzute la articolul 1a alineatul (4) din Decizia 2014/512/PESC şi la articolul 5a alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 833/2014, inclusiv prin programe ale Uniunii care sunt finanţate din bugetul Uniunii, în concordanţă cu obligaţiile contractuale aplicabile şi în conformitate cu dreptul Uniunii şi cu dreptul internaţional, în coordonare cu partenerii. În special, depozitarii centrali de titluri de valoare care deţin active şi rezerve ale Băncii Centrale a Rusiei cu o valoare totală de peste 1 milion EUR trebuie să aducă o contribuţie financiară la Uniune echivalentă cu 99,7 % din profiturile nete care rezultă din imobilizarea activelor suverane ruse şi care sunt acumulate din 15 februarie 2024.
(6)Regulamentul (UE) 2024/1469 al Consiliului din 21 mai 2024 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 833/2014 privind măsuri restrictive având în vedere acţiunile Rusiei de destabilizare a situaţiei în Ucraina (JO L, 2024/1469, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1469/oj).
(7)Regulamentul (UE) nr. 833/2014 al Consiliului din 31 iulie 2014 privind măsuri restrictive având în vedere acţiunile Rusiei de destabilizare a situaţiei în Ucraina (JO L 229, 31.7.2014, p. 1).
(12)Contribuţia financiară a depozitarilor centrali de titluri de valoare către Uniune ar trebui să fie datorată atât timp cât măsurile restrictive legate de interzicerea tranzacţiilor legate de gestionarea activelor şi a rezervelor Băncii Centrale a Rusiei rămân în vigoare şi ar trebui să rămână în vigoare până când Rusia încetează războiul său de agresiune împotriva Ucrainei şi despăgubeşte Ucraina pentru daunele cauzate de acest război.
(13)La 24 octombrie 2024, Consiliul a ajustat la 95 % procentul din cuantumurile contribuţiei financiare datorate de depozitarii centrali de titluri de valoare care urmează să fie utilizat pentru a sprijini Ucraina prin intermediul programelor Uniunii prevăzute în Decizia 2014/512/PESC. La aceeaşi dată, Consiliul a ajustat alocarea cuantumurilor contribuţiei financiare plătite la bugetul Uniunii ca venituri alocate externe, prevăzută în anexa XLI la Regulamentul (UE) nr. 833/2014, şi a alocat 100 % din contribuţia respectivă mecanismului. Prin urmare, Uniunea a luat măsurile necesare pentru a asigura utilizarea în continuare a contribuţiei financiare la mecanism.
(14)Ar trebui ca mecanismul să poată fi sprijinit prin furnizarea de venituri extraordinare provenite din imobilizarea activelor suverane ruse deţinute în alte jurisdicţii relevante decât Uniunea. În acest scop, ar trebui să fie posibil ca ţări terţe sau alte surse să contribuie la mecanism. În plus, ar trebui ca statele membre să poată contribui în mod voluntar la mecanism, în special din veniturile care îi revin statului membru în cauză ca urmare a imobilizării activelor suverane ruse. Astfel de contribuţii ar trebui să constituie venituri alocate externe în conformitate cu articolul 21 alineatul (2) literele (a), (d) şi (e) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European şi al Consiliului (8) (denumit în continuare "Regulamentul financiar"). În plus, ar trebui ca ţările terţe să poată utiliza în mod direct veniturile extraordinare provenite din imobilizarea activelor suverane ruse în jurisdicţia lor pentru a reduce nevoile de rambursare a oricărui împrumut bilateral acordat Ucrainei, sprijinind astfel mecanismul prin reducerea nivelului total de sprijin care ar fi necesar pentru împrumutul respectiv.
(8)Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 septembrie 2024 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii (JO L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj).
(15)Sprijinul acordat în cadrul mecanismului ar trebui să fie disponibil pentru a acoperi cuantumul total al principalului, al dobânzii şi al oricăror alte costuri conexe ale împrumutului AMF contractat de Ucraina prin semnarea unui acord privind împrumutul AMF (denumit în continuare "acordul de împrumut AMF"), precum şi prin acorduri de împrumut bilateral cu creditorii bilaterali care acţionează sub auspiciile iniţiativei G7 intitulate "Împrumuturi pentru accelerarea veniturilor extraordinare pentru Ucraina", astfel cum este prevăzută în comunicatul liderilor G7 adoptat la 14 iunie 2024 la Apulia.
(16)Sprijinul acordat în cadrul mecanismului ar trebui să fie disponibil şi furnizat într-un mod care să asigure accesul egal atât pentru creditorii bilaterali, cât şi pentru Uniune. Acordarea de împrumuturi bilaterale printr-un intermediar nu ar trebui să împiedice eligibilitatea unor astfel de împrumuturi în sensul prezentului regulament. Sprijinul financiar nerambursabil ar trebui să fie alocat Ucrainei pentru a rambursa împrumutul AMF şi împrumuturile bilaterale eligibile proporţional cu principalul împrumutului respectiv în raport cu suma principalului împrumutului AMF şi a tuturor împrumuturilor bilaterale eligibile. Alocarea ar trebui să fie reajustată după ce împrumuturile respective, inclusiv dobânda şi orice alte costuri conexe, au fost rambursate integral de Ucraina, astfel încât orice resurse viitoare să fie alocate împrumuturilor rămase proporţional cu principalul împrumutului AMF sau al împrumutului bilateral eligibil în raport cu suma principalului tuturor împrumuturilor rămase. Principalul fiecărui împrumut ar trebui să fie considerat drept principalul iniţial angajat în documentaţia de împrumut aferentă şi nu ar trebui să ia în considerare alţi factori, cum ar fi rambursările, finanţarea suplimentară sau orice cuantumuri capitalizate.
(17)Pentru a se asigura că împrumuturile bilaterale acordate de creditorii bilaterali pot fi sprijinite rapid şi eficient prin mecanism, Comisia ar trebui să evalueze împrumuturile bilaterale care urmează să fie acordate de creditorii bilaterali care acţionează sub auspiciile iniţiativei G7 intitulate "Împrumuturi pentru accelerarea veniturilor extraordinare pentru Ucraina" şi, după caz, să le aprobe pentru a fi acordate ca sprijin. În cazul în care astfel de acorduri de împrumut bilateral sunt sub formă de proiect sau nu au intrat încă în vigoare, Comisia ar trebui să monitorizeze intrarea în vigoare a acestora. Pentru a asigura plata la timp a împrumuturilor bilaterale către Ucraina, acordurile de împrumut bilateral ar trebui să fie transmise Comisiei până la 1 iunie 2025 şi ar trebui să intre în vigoare până la 30 iunie 2025.
(18)Punerea la dispoziţie a sprijinului în cadrul mecanismului ar trebui să fie condiţionată de încheierea unui acord între Comisie şi Ucraina privind dispoziţiile detaliate pentru punerea în aplicare a mecanismului şi de evaluarea pozitivă de către Comisie a unei cereri de sprijin financiar nerambursabil prezentate de Ucraina. Ucraina ar trebui să furnizeze Comisiei informaţiile necesare pentru a se asigura că mecanismul sprijină împrumuturile bilaterale până la cuantumul total datorat creditorului bilateral în cauză. În mod excepţional şi din motive justificate în mod corespunzător, Comisia ar putea să evalueze, de asemenea, cererile de plată din partea creditorilor bilaterali.
(19)Pe lângă sprijinul acordat în cadrul mecanismului, ar trebui să fie acordat un împrumut AMF pentru a sprijini stabilitatea macrofinanciară în Ucraina şi pentru a reduce constrângerile de finanţare externă ale Ucrainei, în special pentru a acoperi nevoile de finanţare ale ţării. Având în vedere caracterul urgent al acestor nevoi de finanţare, împrumutul AMF ar trebui să fie disponibil înainte de sfârşitul anului 2024.
(20)Împrumutul AMF ar trebui să ofere sprijin sub forma unui împrumut de până la 35 de miliarde EUR. Pentru a răspunde eventualelor cereri de sprijin prin împrumuturi bilaterale în cadrul mecanismului, asigurând în acelaşi timp buna gestiune financiară a sprijinului din partea Uniunii disponibil în temeiul prezentului regulament, cuantumul împrumutului AMF ar trebui să fie ajustat ţinând seama de împrumuturile bilaterale acordate Ucrainei aprobate ca fiind eligibile în cadrul mecanismului, împreună cu principalul indicat în intenţiile declarate ale ţărilor terţe comunicate Comisiei sub auspiciile iniţiativei G7 intitulate "Împrumuturi pentru accelerarea veniturilor extraordinare pentru Ucraina". Ajustarea respectivă ar trebui să aibă loc dacă cuantumul total al tuturor împrumuturilor pentru care s-a solicitat sprijin în temeiul prezentului regulament depăşeşte 45 de miliarde EUR.
(21)Sprijinul acordat Ucrainei în cadrul împrumutului AMF ar trebui să fie suplimentar şi complementar faţă de sprijinul acordat de Uniune în cadrul Mecanismului pentru Ucraina. Ori de câte ori este posibil, Comisia ar trebui să încerce să reducă la minimum sarcina administrativă şi de raportare a Ucrainei.
(22)Sprijinul acordat Ucrainei în cadrul împrumutului AMF ar trebui să fie pus la dispoziţie cu condiţia prealabilă ca Ucraina să continue să promoveze şi să respecte mecanismele democratice efective, inclusiv un sistem parlamentar pluripartit şi statul de drept, şi să garanteze respectarea drepturilor omului, inclusiv a drepturilor persoanelor care aparţin minorităţilor. Respectiva condiţie prealabilă ar trebui să se aplice, de asemenea, cererilor de plată din cadrul mecanismului, deoarece acestea ţin de împrumutul AMF. Aceeaşi condiţie prealabilă se aplică sprijinului acordat în cadrul Mecanismului pentru Ucraina, iar Comisia ar trebui să efectueze evaluarea pentru cele două instrumente împreună.
(23)Comisia ar trebui să ţină seama în mod corespunzător de Decizia 2010/427/UE a Consiliului (9) şi de rolul Serviciului European de Acţiune Externă, după caz.
(9)Decizia 2010/427/UE a Consiliului din 26 iulie 2010 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului European de Acţiune Externă (JO L 201, 3.8.2010, p. 30).
(24)Împrumutul AMF ar trebui să fie legat de condiţiile de politică care urmează să fie stabilite într-un memorandum de înţelegere între Comisie şi Ucraina (denumit în continuare "memorandumul de înţelegere"). Condiţiile respective ar trebui să fie în concordanţă cu etapele calitative şi cantitative cuprinse în anexa la Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1447 a Consiliului (10) şi cu orice modificare a acestora efectuată până la momentul adoptării memorandumului de înţelegere. În plus, memorandumul de înţelegere ar trebui să includă un angajament al Ucrainei de a promova cooperarea cu Uniunea în ceea ce priveşte redresarea, reconstrucţia şi modernizarea industriei de apărare a Ucrainei, în conformitate cu obiectivele programelor Uniunii care vizează redresarea, reconstrucţia şi modernizarea bazei industriale şi tehnologice de apărare ucrainene şi ale altor programe relevante ale Uniunii. De asemenea, ar trebui să fie luate măsurile necesare pentru a asigura coordonarea şi complementaritatea împrumuturilor bilaterale, inclusiv a împrumutului AMF, cu ceilalţi donatori. În acest sens, Platforma donatorilor pentru Ucraina ar trebui să fie utilizată ca forum deja instituit pentru un astfel de schimb.
(10)Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1447 a Consiliului din 14 mai 2024 de aprobare a evaluării Planului pentru Ucraina (JO L, 2024/1447, 24.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/1447/oj).
(25)Pentru a se asigura condiţii de punere în aplicare uniforme a prezentului regulament şi din motive de eficienţă, Comisia ar trebui să fie abilitată să negocieze astfel de condiţii cu autorităţile ucrainene, sub supravegherea comitetului reprezentanţilor statelor membre, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului (11). Având în vedere impactul potenţial semnificativ al asistenţei, este adecvat să se utilizeze procedura de examinare, astfel cum este prevăzută în Regulamentul (UE) nr. 182/2011. Luând în considerare cuantumul împrumutului AMF acordat Ucrainei, procedura de examinare ar trebui să se aplice adoptării memorandumului de înţelegere şi oricărei reduceri sau anulări a împrumutului AMF.
(11)Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 februarie 2011 de stabilire a normelor şi principiilor generale privind mecanismele de control de către statele membre al exercitării competenţelor de executare de către Comisie (JO L 55, 28.2.2011, p. 13).
(26)Punerea la dispoziţie a tranşei unice în cadrul împrumutului AMF ar trebui să depindă de evaluarea pozitivă de către Comisie a unei cereri de fonduri transmise de Ucraina. Evaluarea condiţiilor de politică prevăzute în memorandumul de înţelegere nu ar trebui să aducă atingere evaluării îndeplinirii condiţiilor aliniate în cadrul altor programe şi instrumente ale Uniunii.
(27)Având în vedere principiul bunei gestiuni financiare şi pentru a facilita gestionarea lichidităţilor de către autorităţile ucrainene, precum şi pentru a asigura previzibilitatea, Comisia ar trebui să se asigure că viramentele din împrumutul AMF sunt efectuate pe parcursul anilor 2024 şi 2025, evitând, în măsura posibilului, abaterile semnificative ale cuantumurilor plătite de la un trimestru la altul. Efectuarea viramentelor respective ar trebui să fie aliniată, după caz, la calendarul plăţilor împrumutului sau ale sprijinului financiar nerambursabil în cadrul pilonului I al Mecanismului pentru Ucraina. Mai mult, este oportun să se prevadă posibilitatea de a reevalua nevoile de finanţare ale Ucrainei şi de a reduce sau anula sprijinul acordat în cadrul împrumutului AMF în cazul în care nevoile respective se diminuează puternic în cursul perioadei de disponibilitate a sprijinului acordat în cadrul împrumutului AMF comparativ cu previziunile iniţiale.
(28)Acordul de împrumut AMF care urmează să fie încheiat între Comisie şi autorităţile ucrainene ar trebui să conţină dispoziţii aliniate la drepturile, responsabilităţile şi obligaţiile prevăzute în acordul-cadru încheiat în temeiul Mecanismului pentru Ucraina menţionat la articolul 9 din Regulamentul (UE) 2024/792 semnat între Uniune şi Ucraina, care a intrat în vigoare la 20 iunie 2024. Acest lucru va asigura faptul că interesele financiare ale Uniunii în legătură cu împrumutul AMF sunt protejate în mod eficient, oferind măsuri adecvate privind prevenirea şi combaterea fraudei, a corupţiei şi a oricăror altor abateri legate de asistenţa respectivă. De asemenea, în conformitate cu Regulamentul financiar, drepturile necesare şi accesul se vor acorda Comisiei, Oficiului European de Luptă Antifraudă (OLAF), Curţii de Conturi Europene şi, după caz, Parchetului European, inclusiv terţilor implicaţi în execuţia fondurilor Uniunii în timpul şi după încheierea perioadei de disponibilitate a împrumutului AMF. Ucraina ar trebui, de asemenea, să raporteze Comisiei neregulile legate de utilizarea fondurilor, în conformitate cu procedurile prevăzute în acordul-cadru încheiat în temeiul Mecanismului pentru Ucraina.
(29)În contextul nevoilor de finanţare ale Ucrainei, este oportun ca asistenţa financiară să fie organizată prin intermediul strategiei diversificate de finanţare prevăzute la articolul 224 din Regulamentul financiar şi instituite ca metodă unică de finanţare în respectivul regulament, care se preconizează că va spori lichiditatea obligaţiunilor Uniunii, precum şi atractivitatea şi rentabilitatea emisiunii Uniunii.
(30)Prin derogare de la articolul 31 alineatul (3) a doua teză din Regulamentul (UE) 2021/947 al Parlamentului European şi al Consiliului (12), datoria financiară aferentă împrumutului AMF nu ar trebui să fie sprijinită de garanţia pentru acţiunea externă instituită prin Regulamentul (UE) 2021/947. Sprijinul sub forma împrumutului AMF ar trebui să constituie asistenţă financiară în înţelesul articolului 223 alineatul (1) din Regulamentul financiar. Având în vedere că asistenţa financiară aferentă împrumutului AMF este disponibilă în 2024 şi este autorizată în conformitate cu articolul 223 alineatul (1) din Regulamentul financiar, este oportun ca garanţia pentru împrumutul AMF acordat Ucrainei să fie mobilizată peste plafoanele cadrului financiar multianual (CFM) şi până la limitele plafoanelor menţionate la articolul 3 alineatele (1) şi (2) din Decizia (UE, Euratom) 2020/2053 a Consiliului (13), în conformitate cu articolul 2 alineatul (3) din Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2093 al Consiliului (14). Atunci când se au în vedere riscurile financiare şi acoperirea bugetară, nu ar trebui să se constituie provizioane pentru sprijinul aferent împrumutului AMF, garantat peste plafoanele CFM, şi, prin derogare de la articolul 214 alineatul (1) din Regulamentul financiar, nu ar trebui să fie stabilită nicio rată de provizionare.
(12)Regulamentul (UE) 2021/947 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iunie 2021 de instituire a Instrumentului de vecinătate, cooperare pentru dezvoltare şi cooperare internaţională - "Europa globală", de modificare şi abrogare a Deciziei nr. 466/2014/UE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (UE) 2017/1601 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 480/2009 al Consiliului (JO L 209, 14.6.2021, p. 1).
(13)Decizia (UE, Euratom) 2020/2053 a Consiliului din 14 decembrie 2020 privind sistemul de resurse proprii ale Uniunii Europene şi de abrogare a Deciziei 2014/335/UE, Euratom (JO L 424, 15.12.2020, p. 1).
(14)Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2093 al Consiliului din 17 decembrie 2020 de stabilire a cadrului financiar multianual pentru perioada 2021-2027 (JO L 433 I 22.12.2020, p. 11).
(31)Având în vedere situaţia dificilă a Ucrainei cauzată de războiul de agresiune al Rusiei şi pentru a sprijini Ucraina pe calea stabilităţii sale pe termen lung, este oportun ca Uniunea să acorde împrumutul AMF Ucrainei în condiţii foarte avantajoase, cu o durată suficient de lungă pentru a putea permite mobilizarea garanţiei peste plafoanele CFM.
(32)Sprijinul acordat de Uniune Ucrainei în temeiul prezentului regulament ar trebui să fie gestionat de Comisie.
(33)Pentru a garanta faptul că Parlamentul European şi Consiliul pot să urmărească punerea în aplicare a prezentului regulament, Comisia ar trebui să informeze aceste instituţii periodic cu privire la evoluţiile legate de sprijinul acordat de Uniune Ucrainei în temeiul prezentului regulament şi să le furnizeze documentele relevante.
(34)Pentru a asigura eficacitatea continuă a mecanismelor instituite prin prezentul regulament, Comisia ar trebui să revizuiască periodic caracterul adecvat al acestora şi să raporteze cu privire la aceste aspecte Parlamentului European şi Consiliului, garantând astfel transparenţa şi responsabilitatea.
(35)În vederea asigurării unor condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a prezentului regulament, ar trebui să fie conferite competenţe de executare Comisiei. Respectivele competenţe ar trebui să fie exercitate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
(36)Întrucât obiectivele prezentului regulament, şi anume de a acorda sprijin Ucrainei pentru acoperirea nevoilor sale în materie de finanţare, mai ales prin punerea la dispoziţie a unui ajutor financiar pe termen scurt şi pe termen lung în condiţii avantajoase sub forma împrumutului AMF şi a unui sprijin financiar nerambursabil în cadrul mecanismului, nu pot fi realizate în mod satisfăcător de către statele membre, dar, având în vedere amploarea şi efectele lor, acestea pot fi realizate mai bine la nivelul Uniunii, aceasta poate adopta măsuri, în conformitate cu principiul subsidiarităţii, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În conformitate cu principiul proporţionalităţii, astfel cum este prevăzut la articolul respectiv, prezentul regulament nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru realizarea obiectivelor respective.
(37)Având în vedere urgenţa impusă de circumstanţele excepţionale cauzate de războiul de agresiune neprovocat şi nejustificat al Rusiei, se consideră oportun să se invoce excepţia de la termenul de opt săptămâni prevăzută la articolul 4 din Protocolul nr. 1 privind rolul parlamentelor naţionale în Uniunea Europeană, anexat la Tratatul privind Uniunea Europeană, la Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi la Tratatul de instituire a Comunităţii Europene a Energiei Atomice.
(38)Având în vedere situaţia din Ucraina, prezentul regulament ar trebui să intre în vigoare de urgenţă, în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Obiect
Prezentul regulament instituie Mecanismul de cooperare în materie de împrumuturi pentru Ucraina (denumit în continuare "mecanismul") şi pune la dispoziţia Ucrainei asistenţă macrofinanciară excepţională sub forma unui împrumut (denumit în continuare "împrumutul AMF") cu scopul de a sprijini Ucraina să îşi acopere nevoile de finanţare.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."sprijin din partea Uniunii" înseamnă împrumutul AMF şi sprijinul financiar nerambursabil disponibil în cadrul Mecanismului;
2."împrumut bilateral" înseamnă un împrumut acordat direct sau indirect de o ţară terţă în calitate de creditor bilateral în beneficiul Ucrainei;
3."împrumut bilateral eligibil" înseamnă un împrumut bilateral aprobat de Comisie ca fiind eligibil în cadrul mecanismului;
4."împrumut AMF" înseamnă sprijinul financiar excepţional pus la dispoziţia Ucrainei de către Uniune sub forma unui împrumut în temeiul capitolului III;
5."acord de împrumut AMF" înseamnă acordul de împrumut semnat de Comisie, în numele Uniunii, şi de Ucraina, în temeiul capitolului III;
6."alte costuri conexe" înseamnă orice costuri sau comisioane datorate în cadrul împrumutului AMF şi al împrumutului bilateral.
Art. 3: Scopul
Scopul mecanismului este de a oferi Ucrainei sprijin financiar nerambursabil pentru a ajuta Ucraina să ramburseze împrumutul AMF şi împrumuturile bilaterale eligibile. În acest scop, mecanismul primeşte resurse şi le plăteşte periodic Ucrainei pentru a acoperi principalul, dobânda şi orice alte costuri conexe ale împrumutului AMF şi ale împrumuturilor bilaterale eligibile. În cadrul operaţiunilor sale, mecanismul asigură accesul egal atât pentru creditorii bilaterali, cât şi pentru Uniune.
Art. 4: Finanţarea
(1)Mecanismul este dotat cu resurse puse la dispoziţie prin:
a)cuantumurile transferate în conformitate cu anexa XLI la Regulamentul (UE) nr. 833/2014, care constituie venituri alocate externe în conformitate cu articolul 21 alineatul (5) din Regulamentul financiar; şi
b)cuantumurile primite sub formă de contribuţii financiare din partea statelor membre, a ţărilor terţe sau din alte surse; astfel de contribuţii constituie venituri alocate externe în conformitate cu articolul 21 alineatul (2) litera (a) punctul (ii) şi, respectiv, articolul 21 alineatul (2) literele (d) şi (e) din Regulamentul financiar.
(2)În cazul tuturor contribuţiilor menţionate la alineatul (1) litera (b) de la prezentul articol, se încheie un acord de contribuţie între Comisie, în numele Uniunii, şi contribuitor. Acordul de contribuţie conţine, în special, dispoziţii privind condiţiile de plată. Comisia informează simultan şi fără întârziere Parlamentul European şi Consiliul cu privire la acordurile de contribuţie încheiate.
Art. 5: Sprijin disponibil
(1)Sprijinul financiar nerambursabil în cadrul mecanismului este disponibil în condiţiile prevăzute la articolele 6, 7 şi 8 pentru a ajuta Ucraina să ramburseze principalul, dobânda şi orice alte costuri conexe ale:
a)împrumutului AMF; şi
b)împrumuturilor bilaterale eligibile.
(2)Sprijinul financiar nerambursabil în cadrul mecanismului se alocă pentru a sprijini Ucraina să ramburseze împrumutul AMF şi împrumuturile bilaterale eligibile menţionate la alineatul (1) proporţional cu principalul fiecărui împrumut exprimat în euro în raport cu suma principalului împrumutului AMF şi a tuturor împrumuturilor bilaterale eligibile exprimate în euro. Odată ce împrumutul AMF sau un împrumut bilateral eligibil este rambursat integral de Ucraina, inclusiv dobânda şi orice alte costuri conexe, această alocare se ajustează astfel încât orice resurse viitoare din cadrul mecanismului să fie alocate împrumuturilor rămase proporţional cu principalul fiecărui împrumut exprimat în euro în raport cu suma principalului tuturor împrumuturilor rămase exprimate în euro.
(3)Comisia adoptă o decizie de stabilire a alocării prevăzute la alineatul (2) de la prezentul articol între împrumutul AMF şi împrumuturile bilaterale eligibile. Comisia utilizează principalul fiecărui împrumut bilateral eligibil exprimat în euro, astfel cum se menţionează la articolul 6 alineatul (5) litera (b). Comisia modifică decizia respectivă fără întârziere pentru a include fiecare împrumut bilateral la intrarea în vigoare a împrumutului respectiv. Comisia poate modifica decizia respectivă pentru a reduce proporţional alocarea pentru un împrumut bilateral în cazul în care împrumutul bilateral respectiv nu este plătit integral până la 31 decembrie 2027.
(4)Cuantumul total al principalului împrumutului AMF şi a împrumuturilor bilaterale eligibile menţionate la alineatul (1) nu depăşeşte 45 de miliarde EUR.
(5)Sprijinul financiar nerambursabil acordat în cadrul mecanismului se acordă în euro.
(6)Toate plăţile sunt condiţionate de disponibilitatea resurselor menţionate la articolul 4 alineatul (1).
(7)Uniunea nu îşi asumă nicio răspundere pentru rambursarea împrumuturilor bilaterale eligibile.
Art. 6: Decizia de punere în aplicare a Comisiei privind eligibilitatea împrumuturilor bilaterale
(1)În cazul în care Ucraina doreşte să solicite sprijin în cadrul mecanismului pentru a o ajuta să ramburseze un împrumut bilateral, aceasta prezintă Comisiei textul acordului de împrumut bilateral relevant până la 1 iunie 2025.
(2)Comisia evaluează fără întârziere eligibilitatea împrumutului bilateral în cadrul mecanismului în conformitate cu următoarele criterii:
a)acordul de împrumut bilateral nu a fost semnat înainte de 20 septembrie 2024;
b)contrapartea la împrumutul bilateral acţionează sub auspiciile iniţiativei G7 intitulate "Împrumuturi pentru accelerarea veniturilor extraordinare pentru Ucraina"; şi
c)împrumutul bilateral urmează să fie plătit integral în beneficiul Ucrainei înainte de 31 decembrie 2027; astfel de plăţi pot fi legate de îndeplinirea condiţiilor de politică.
În scopul evaluării, Comisia poate solicita informaţii suplimentare din partea Ucrainei.
(3)O condiţie suspensivă dintr-un acord de împrumut bilateral care prevede că un astfel de acord nu intră în vigoare înainte de aprobarea de către Comisie a eligibilităţii împrumutului bilateral sau înainte de intrarea în vigoare a acordului pentru punerea în aplicare a mecanismului menţionat la articolul 7 nu împiedică evaluarea pozitivă de către Comisie a împrumutului bilateral.
(4)Comisia aprobă eligibilitatea unui împrumut bilateral printr-o decizie de punere în aplicare.
(5)Decizia de punere în aplicare a Comisiei menţionată la alineatul (4) de la prezentul articol stabileşte:
a)creditorul bilateral;
b)principalul împrumutului bilateral exprimat în euro; în măsura în care este necesar, principalul împrumutului bilateral se exprimă, de asemenea, în moneda împrumutului bilateral respectiv, iar cursul de schimb în euro pentru împrumutul bilateral este cursul zilnic de schimb pentru euro publicat în seria C a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene la 20 septembrie 2024; şi
c)justificarea evaluării pozitive a împrumutului bilateral.
(6)Suma principalelor tuturor împrumuturilor bilaterale aprobate de Comisie în conformitate cu prezentul articol şi a împrumutului AMF nu depăşeşte cuantumul prevăzut la articolul 5 alineatul (4).
(7)Comisia poate abroga decizia de punere în aplicare menţionată la alineatul (4) de la prezentul articol în cazul în care acordul de împrumut bilateral relevant nu intră în vigoare până la 30 iunie 2025.
(8)În cazul unei evaluări negative a împrumutului bilateral, Comisia comunică Ucrainei evaluarea respectivă, indicând motivele evaluării sale.
Art. 7: Acordul de punere în aplicare a mecanismului
(1)Sprijinul financiar nerambursabil în cadrul mecanismului menţionat la articolul 5 se acordă Ucrainei numai după ce Comisia încheie un acord pentru punerea în aplicare a Mecanismului de cooperare în materie de împrumuturi pentru Ucraina (denumit în continuare "acordul MCIU").
(2)Acordul MCIU conţine în special următoarele elemente:
a)obligaţia Ucrainei de a utiliza sprijinul financiar nerambursabil din cadrul mecanismului pentru rambursarea principalului, a dobânzii şi a oricăror alte costuri conexe ale împrumutului AMF sau ale împrumuturilor bilaterale eligibile;
b)datele conturilor bancare ale tuturor creditorilor bilaterali către care Comisia efectuează plăţile sprijinului financiar nerambursabil din cadrul mecanismului legat de împrumuturile lor bilaterale;
c)pentru plăţile sprijinului financiar nerambursabil din cadrul mecanismului legat de împrumutul AMF, dispoziţii care să asigure faptul că Uniunea utilizează cuantumurile respective pentru a rambursa direct împrumutul AMF;
d)dispoziţii specifice care reflectă articolul 5 alineatul (7) şi care asigură faptul că Uniunea nu este considerată răspunzătoare pentru niciun prejudiciu cauzat de Ucraina sau de terţi în implementarea împrumuturilor bilaterale eligibile, inclusiv ca urmare a punerii în aplicare a mecanismului, şi în special în cazul în care cuantumurile menţionate la articolul 4 alineatul (1) variază în timp sau încetează;
e)obligaţia Ucrainei de a obţine de la creditorii bilaterali şi de a furniza Comisiei, fără întârziere, dovada:
(i)intrării în vigoare a fiecărui acord de împrumut bilateral; şi
(ii)executării fiecărei obligaţii de rambursare, inclusiv, în măsura în care este necesar, cursul de schimb aplicabil utilizat;
f)obligaţia Ucrainei de a conveni cu fiecare creditor bilateral ca orice cuantumuri furnizate de Ucraina unui creditor bilateral pentru a rambursa împrumutul bilateral care nu sunt folosite pentru a executa imediat obligaţii de rambursare să rămână disponibile până în momentul în care obligaţiile de rambursare devin scadente, orice dobândă acumulată pentru cuantumul respectiv fiind, de asemenea, disponibilă pentru a fi utilizată pentru executarea obligaţiilor care decurg din acordul de împrumut bilateral;
g)obligaţia Ucrainei de a însoţi fiecare cerere de plată cu:
(i)detalii privind cuantumurile restante datorate în temeiul fiecărui acord de împrumut bilateral; şi
(ii)detalii privind cuantumurile care sunt disponibile pentru a executa obligaţii de rambursare menţionate la litera (f);
h)o autorizare expresă a creditorilor bilaterali de a formula, în mod excepţional, o cerere de plată în temeiul articolului 8 alineatul (6), cu condiţia ca informaţiile menţionate la litera (g) de la prezentul alineat să fie prezentate de creditorii bilaterali; şi
i)orice alte cerinţe necesare pentru punerea în aplicare a mecanismului.
(3)În măsura în care este necesar, acordul MCIU se modifică după intrarea în vigoare a oricărei decizii de punere în aplicare a Comisiei adoptate în temeiul articolului 6 alineatul (4).
Art. 8: Plata sprijinului financiar nerambursabil
(1)Ucraina poate prezenta Comisiei, de două ori pe an, o cerere de sprijin financiar nerambursabil în cadrul mecanismului în ceea ce priveşte împrumutul AMF şi împrumuturile bilaterale eligibile.
(2)Comisia evaluează cererea Ucrainei de sprijin financiar nerambursabil în cadrul mecanismului pe baza următoarelor cerinţe:
a)respectarea condiţiei prealabile prevăzute la articolul 11 alineatul (1), care se aplică numai în ceea ce priveşte împrumutul AMF;
b)confirmarea faptului că valoarea totală a plăţilor aferente împrumutului AMF sau fiecărui împrumut bilateral eligibil, împreună cu orice dobândă acumulată aferentă, nu depăşeşte cuantumul total datorat creditorului bilateral respectiv; şi
c)respectarea obligaţiilor prevăzute în acordul MCIU.
(3)Sub rezerva disponibilităţii resurselor menţionate la articolul 4 alineatul (1), în cazul în care Comisia face o evaluare pozitivă a cererii de sprijin financiar nerambursabil în cadrul mecanismului, aceasta adoptă fără întârzieri nejustificate o decizie de autorizare a plăţii sprijinului financiar nerambursabil în cadrul mecanismului, inclusiv a cuantumului plătit pentru a sprijini rambursarea fiecărui împrumut bilateral eligibil şi a cuantumului pus la dispoziţie pentru a sprijini rambursarea împrumutului AMF. Cuantumul plătit în cadrul mecanismului este egal cu cuantumul resurselor disponibile în temeiul articolului 4 alineatul (1). Respectivul cuantum plătit se alocă în conformitate cu decizia Comisiei menţionată la articolul 5 alineatul (3).
(4)În cazul în care cuantumul pus la dispoziţia Ucrainei pentru a sprijini rambursarea împrumutului AMF este mai mare decât cuantumul datorat pentru rambursare în cadrul împrumutului AMF, cuantumul în exces poate fi utilizat pentru rambursarea anticipată a împrumutului AMF în conformitate cu articolul 15 alineatul (2) litera (e) sau poate fi reţinut de Uniune în scopul exclusiv de a sprijini rambursarea împrumutului AMF în viitor. Orice dobândă acumulată este, de asemenea, disponibilă în acest scop.
(5)În cazul în care Comisia evaluează negativ cererea de sprijin financiar nerambursabil în cadrul mecanismului, aceasta informează fără întârziere Ucraina, indicând motivele evaluării sale.
(6)Fără a aduce atingere alineatelor (1) şi (2) de la prezentul articol, Comisia poate, din motive justificate în mod corespunzător, să evalueze în mod excepţional cererile de plată făcute de creditorii bilaterali, în special în cazul în care Comisia a luat o decizie în conformitate cu articolul 11 alineatul (5) sau în cazul în care Ucraina nu îşi respectă obligaţiile asumate în temeiul acordului MCIU.
Art. 9: Disponibilitatea asistenţei macrofinanciare excepţionale din partea Uniunii
(1)Uniunea pune la dispoziţia Ucrainei asistenţă macrofinanciară excepţională cu scopul de a sprijini Ucraina să îşi acopere nevoile de finanţare. Asistenţa macrofinanciară excepţională din partea Uniunii se acordă Ucrainei sub forma unui împrumut (denumit în continuare "împrumutul AMF"). Împrumutul AMF contribuie la acoperirea deficitului de finanţare al Ucrainei identificat în cooperare cu instituţii financiare internaţionale.
(2)Punerea la dispoziţie a împrumutului AMF este gestionată de Comisie pe baza evaluării de către aceasta a condiţiei prealabile menţionate la articolul 11 alineatul (1) şi a punerii în aplicare a condiţiilor de politică incluse în memorandumul de înţelegere menţionat la articolul 12 alineatul (1).
(3)Împrumutul AMF este disponibil până la 31 decembrie 2024. Acesta este pus la dispoziţie de către Comisie într-o singură tranşă, care poate fi plătită în unul sau mai multe viramente. Efectuarea tuturor viramentelor respective are loc până la 31 decembrie 2025.
Art. 10: Cuantum
(1)Împrumutul AMF este de maximum 35 de miliarde EUR. Cu toate acestea, în cazul în care, la momentul adoptării deciziei Comisiei privind punerea la dispoziţie a tranşei menţionate la articolul 13, suma respectivului cuantum maxim şi a principalului împrumuturilor bilaterale eligibile deja aprobate de Comisie în conformitate cu articolul 6 şi a principalului indicat în intenţiile declarate ale ţărilor terţe comunicate Comisiei sub auspiciile iniţiativei G7 intitulate "Împrumuturi pentru accelerarea veniturilor extraordinare pentru Ucraina" depăşeşte 45 de miliarde EUR, cuantumul maxim al împrumutului AMF se reduce cu valoarea excedentului.
(2)În cazul în care nevoile de finanţare ale Ucrainei se reduc în mod fundamental în cursul perioadei de disponibilitate a împrumutului AMF, inclusiv în cazul plăţii de către Rusia a daunelor provocate de război Ucrainei, Comisia, hotărând în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 16 alineatul (2), poate reduce cuantumul împrumutului AMF sau îl poate anula.
(3)Durata maximă a împrumutului AMF este de 45 de ani.
Art. 11: Condiţie prealabilă pentru sprijin
(1)O condiţie prealabilă pentru acordarea împrumutului AMF este ca Ucraina să continue să promoveze şi să respecte mecanismele democratice efective, inclusiv un sistem parlamentar pluripartit şi statul de drept, şi să garanteze respectarea drepturilor omului, inclusiv a drepturilor persoanelor care aparţin minorităţilor.
(2)Serviciile Comisiei şi Serviciul European de Acţiune Externă monitorizează îndeplinirea condiţiei prealabile prevăzute la alineatul (1) în special înainte de punerea la dispoziţie a tranşei şi de efectuarea viramentelor, ţinând seama, după caz, în mod corespunzător de raportul periodic al Comisiei privind extinderea. În acest proces, Comisia ţine seama de recomandările pertinente ale organismelor internaţionale, precum Consiliul Europei şi Comisia sa de la Veneţia. Comisia informează Consiliul cu privire la îndeplinirea condiţiei prealabile prevăzute la alineatul (1) înainte de punerea la dispoziţie a tranşei şi de efectuarea viramentelor către Ucraina.
(3)Alineatele (1) şi (2) de la prezentul articol se aplică în conformitate cu Decizia 2010/427/UE.
(4)Evaluarea menţionată la alineatul (2) de la prezentul articol se efectuează împreună cu evaluarea prevăzută la articolul 5 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/792.
(5)În cazul în care Comisia constată că condiţia prealabilă prevăzută la alineatul (1) nu a fost îndeplinită sau nu mai este îndeplinită, aceasta suspendă plăţile din împrumutul AMF şi punerea la dispoziţie a sprijinului nerambursabil în cadrul mecanismului menţionat la articolul 8 care ţine de împrumutul AMF.
Art. 12: Memorandum de înţelegere
(1)Comisia convine cu Ucraina asupra unor condiţii de politică de care urmează să fie legat împrumutul AMF. Respectivele condiţii de politică sunt stabilite într-un memorandum de înţelegere.
(2)Condiţiile de politică din memorandumul de înţelegere trebuie să fie în concordanţă cu etapele calitative şi cantitative cuprinse în anexa la Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1447 şi cu orice modificare a acesteia. Condiţiile de politică din memorandumul de înţelegere includ, în plus, un angajament de a promova cooperarea cu Uniunea în ceea ce priveşte redresarea, reconstrucţia şi modernizarea industriei de apărare a Ucrainei, în conformitate cu obiectivele programelor Uniunii care vizează redresarea, reconstrucţia şi modernizarea bazei industriale şi tehnologice de apărare ucrainene şi ale altor programe relevante ale Uniunii.
(3)Comisia aprobă semnarea memorandumului de înţelegere şi a modificărilor acestuia prin intermediul unor acte de punere în aplicare. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 16 alineatul (2).
Art. 13: Decizia privind punerea la dispoziţie
(1)Ucraina depune o cerere de fonduri înainte de punerea la dispoziţie a tranşei, însoţită de un raport în conformitate cu dispoziţiile memorandumului de înţelegere.
(2)Comisia decide punerea la dispoziţie a tranşei sub rezerva evaluării următoarelor cerinţe:
a)respectarea condiţiei prealabile prevăzute la articolul 11 alineatul (1); şi
b)îndeplinirea satisfăcătoare a condiţiilor de politică prevăzute în memorandumul de înţelegere.
(3)Efectuarea viramentelor poate fi aliniată la calendarul plăţilor unui împrumut sau ale sprijinului financiar nerambursabil în cadrul pilonului I al Mecanismului pentru Ucraina, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2024/792.
Art. 14: Operaţiuni de împrumut şi de credit
(1)Pentru a finanţa împrumutul AMF, Comisia este împuternicită să ia cu împrumut în numele Uniunii fondurile necesare de pe pieţele de capital sau de la instituţii financiare, în conformitate cu articolul 224 din Regulamentul financiar.
(2)Prin derogare de la articolul 31 alineatul (3) a doua teză din Regulamentul (UE) 2021/947, asistenţa financiară acordată Ucrainei în cadrul împrumutului AMF nu este sprijinită de garanţia pentru acţiunea externă. Nu se constituie provizioane pentru împrumutul AMF şi, prin derogare de la articolul 214 alineatul (1) din Regulamentul financiar, nu se stabileşte nicio rată de provizionare ca procentaj din cuantumul menţionat la articolul 10 din prezentul regulament.
(3)Cuantumurile suspendate în conformitate cu articolul 11 alineatul (5) din prezentul regulament sunt disponibile, în măsura în care este necesar, pentru a sprijini rambursarea operaţiunilor de împrumut ale Uniunii. Utilizarea unor astfel de resurse în acest mod nu exonerează Ucraina de obligaţia sa de a rambursa împrumutul AMF în conformitate cu termenii acordului de împrumut AMF.
Art. 15: Acordul de împrumut AMF
(1)Condiţiile financiare detaliate ale împrumutului AMF se stabilesc în acordul de împrumut AMF.
(2)Pe lângă elementele prevăzute la articolul 223 alineatul (4) din Regulamentul financiar, acordul de împrumut AMF conţine următoarele cerinţe:
a)drepturile, responsabilităţile şi obligaţiile prevăzute în acordul-cadru încheiat în temeiul Mecanismului pentru Ucraina menţionat la articolul 9 din Regulamentul (UE) 2024/792 se aplică acordului de împrumut AMF şi fondurilor din cadrul acestuia;
b)Ucraina utilizează aceleaşi sisteme de gestionare şi control ca cele propuse în Planul pentru Ucraina instituit în temeiul Regulamentului (UE) 2024/792;
c)se asigură faptul că Uniunea are dreptul la rambursarea anticipată a împrumutului AMF atunci când s-a stabilit că, în ceea ce priveşte gestionarea împrumutului AMF, Ucraina s-a angajat într-un act de fraudă sau corupţie sau în orice altă activitate ilegală care aduce atingere intereselor financiare ale Uniunii;
d)Ucraina continuă să respecte condiţia prealabilă prevăzută la articolul 11 alineatul (1);
e)cuantumul excedentar menţionat la articolul 8 alineatul (4) poate fi utilizat integral sau parţial pentru rambursarea anticipată a împrumutului AMF la iniţiativa Comisiei sau, sub rezerva aprobării de către Comisie, la cererea Ucrainei; şi
f)se definesc modalităţi detaliate de rambursare, pe baza unei structuri în cascadă conform căreia:
(i)sprijinul nerambursabil în cadrul mecanismului pus la dispoziţie pentru împrumutul AMF în conformitate cu articolul 8 este utilizat pentru a rambursa direct împrumutul AMF;
(ii)în cazul în care nu se acordă sprijin nerambursabil parţial în cadrul mecanismului sau se acordă doar un sprijin nerambursabil parţial din cauza unor cuantumuri insuficiente, cuantumurile reţinute de Uniune în conformitate cu articolul 8 alineatul (4) se utilizează pentru rambursarea directă a împrumutului AMF;
(iii)în cazul în care cuantumurile menţionate la punctele (i) şi (ii) sunt insuficiente, dacă se ajunge la un acord pentru a oferi Ucrainei despăgubiri de război sau orice soluţionare financiară echivalentă a daunelor de război, Ucraina utilizează resursele respective pentru gestionarea împrumutului AMF; şi
(iv)în cazul în care cuantumurile menţionate la punctele (i), (ii) şi (iii) sunt insuficiente, Ucraina rămâne răspunzătoare pentru orice cuantum restant datorat în cadrul împrumutului AMF.
(3)Nerespectarea condiţiilor acordului de împrumut AMF constituie un motiv pentru Comisie de a suspenda sau de a anula punerea la dispoziţie a tranşei sau efectuarea viramentelor sau, în cazul în care acest lucru este justificat, de a solicita rambursarea anticipată a împrumutului AMF.
(4)La cerere, acordul de împrumut AMF se pune simultan la dispoziţia Parlamentului European şi a Consiliului.
Art. 16: Procedura comitetului
(1)Comisia este asistată de un comitet. Respectivul comitet reprezintă un comitet în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 182/2011.
(2)În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
Art. 17: Informarea Parlamentului European şi a Consiliului
(1)Comisia informează Parlamentul European şi Consiliul în legătură cu evoluţiile în ceea ce priveşte punerea în aplicare a prezentului regulament, inclusiv plăţile din cadrul mecanismului şi al împrumutului AMF, şi transmite instituţiilor respective documentele relevante în timp util. Informaţiile respective se furnizează în conformitate cu acordurile interinstituţionale convenite în cadrul Mecanismului pentru Ucraina, inclusiv în cadrul dialogului privind Mecanismul pentru Ucraina.
(2)Până la data de 30 iunie a fiecărui an, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport privind punerea în aplicare a prezentului regulament în anul anterior, inclusiv o evaluare a punerii în aplicare. Raportul respectiv:
a)examinează progresele înregistrate în implementarea împrumutului AMF; şi
b)evaluează situaţia şi perspectivele economice ale Ucrainei, precum şi progresele înregistrate în punerea în aplicare a condiţiilor de politică menţionate la articolul 12 alineatul (1).
După caz, în special după expirarea împrumutului AMF şi a tuturor acordurilor de împrumut bilateral eligibile, Comisia include în raportul menţionat la primul paragraf o analiză a caracterului adecvat al aranjamentelor cuprinse în prezentul regulament.
(3)Până la 31 decembrie 2027, Comisia transmite Parlamentului European şi Consiliului un raport de evaluare ex post care analizează rezultatele şi eficienţa împrumutului AMF care a fost acordat în temeiul prezentului regulament, odată ce a fost finalizat, şi măsura în care a contribuit la obiectivele asistenţei.
Art. 18: Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Strasbourg, 24 octombrie 2024.
Pentru Parlamentul European Preşedinta R. METSOLA Pentru Consiliu Preşedintele ZSIGMOND B. P. |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 28 octombrie 2024