Capitolul 4 - PROPRIETĂŢILE LEGATE DE EMISIILE DE CO 2 ŞI DE CONSUMUL DE COMBUSTIBIL ALE COMPONENTELOR, UNITĂŢILOR TEHNICE SEPARATE ŞI SISTEMELOR - Regulamentul 2400/12-dec-2017 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 595/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte determinarea emisiilor de CO2 şi a consumului de combustibil ale vehiculelor grele şi de modificare a Directivei 2007/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Regulamentului (UE) nr. 582/2011 al Comisiei
Acte UE
Jurnalul Oficial 349L
În vigoare Versiune de la: 1 Iulie 2022 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL 4:PROPRIETĂŢILE LEGATE DE EMISIILE DE CO2 ŞI DE CONSUMUL DE COMBUSTIBIL ALE COMPONENTELOR, UNITĂŢILOR TEHNICE SEPARATE ŞI SISTEMELOR
Art. 12: Componentele, unităţile tehnice separate şi sistemele relevante în scopul determinării emisiilor de CO2 şi a consumului de combustibil
(1)Datele de intrare ale simulatorului menţionate la articolul 5 alineatul (3) trebuie să includă informaţii privind proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale următoarelor componente, unităţi tehnice separate sau sisteme:
a)motoare;
b)transmisii;
c)convertizoare de cuplu;
d)alte componente de transfer al cuplului;
e)componente suplimentare ale transmisiei;
f)axe;
g)rezistenţa aerului;
h)elemente auxiliare;
i)pneuri.
j)componente ale grupului motopropulsor electric.
(2)Proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale componentelor, unităţilor tehnice separate şi sistemelor menţionate la alineatul (1) literele (b)-(g), (i) şi (j) din prezentul articol trebuie să se bazeze, pentru fiecare componentă, unitate tehnică separată sau sistem sau, dacă este cazul, pentru familiile acestora, pe valorile determinate în conformitate cu articolul 14 şi certificate în conformitate cu articolul 17 («valori certificate») sau, în absenţa valorilor certificate, pe valorile standard determinate în conformitate cu articolul 13.
(3)Proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale motoarelor trebuie să se bazeze, pentru fiecare familie de motoare, pe valorile determinate în conformitate cu articolul 14 şi certificate în conformitate cu articolul 17.
(4)Proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale elementelor auxiliare trebuie să se bazeze pe valorile generice introduse în simulator şi alocate vehiculului pe baza informaţiilor de intrare determinate în conformitate cu anexa IX.
(5)În cazul unui camion în versiune de bază, proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale componentelor, unităţilor tehnice separate şi sistemelor menţionate la alineatul (1) litera (g) din prezentul articol care nu pot fi determinate pentru camionul în versiune de bază trebuie să se bazeze pe valorile standard. În ceea ce priveşte componentele, unităţile tehnice separate şi sistemele menţionate la alineatul (1) litera (h), producătorul vehiculului selectează tehnologia cu cele mai mari pierderi de putere.
(6)În cazul vehiculelor exceptate, în temeiul articolului 9 alineatul (1), de la obligaţia de determinare a emisiilor de CO2 şi a consumului de combustibil, datele de intrare ale simulatorului trebuie să includă informaţiile prevăzute în tabelul 5 din anexa III.
(7)Atunci când vehiculul urmează să fie înmatriculat, vândut sau pus în circulaţie cu un set complet de pneuri de iarnă şi cu un set complet de pneuri standard, producătorul vehiculului poate să aleagă pneurile care vor fi utilizate pentru determinarea emisiilor de CO2. În cazul autobuzelor grele, dacă pneurile folosite în simularea pentru vehiculul primar sunt montate pe vehicul în momentul în care acesta este înmatriculat, vândut sau pus în circulaţie, adăugarea unor seturi suplimentare de pneuri nu va atrage obligaţia de a efectua o nouă simulare pentru vehiculul primar în conformitate cu punctul 2 din anexa I.
Art. 13: Valori standard şi valori generice
(1)Valorile standard pentru transmisii se determină în conformitate cu apendicele 8 la anexa VI.
(2)Valorile standard pentru convertizoarele de cuplu se determină în conformitate cu apendicele 9 la anexa VI.
(3)Valorile standard pentru alte componente de transfer al cuplului se determină în conformitate cu apendicele 10 la anexa VI.
(4)Valorile standard pentru componentele suplimentare ale transmisiei se determină în conformitate cu apendicele 11 la anexa VI.
(5)Valorile standard pentru axe se determină în conformitate cu apendicele 3 la anexa VI.
(6)Valorile standard pentru rezistenţa aerului asupra caroseriei sau remorcii se determină în conformitate cu apendicele 7 la anexa VIII.
(7)În cazul elementelor auxiliare, valorile generice sunt alocate de simulator în funcţie de tehnologiile selectate în conformitate cu anexa IX.
(8)Valorile standard pentru pneuri se determină în conformitate cu punctul 3.2 din anexa X.
(9)Valorile standard pentru componentele grupului motopropulsor electric se determină în conformitate cu apendicele 8, 9 şi 10 din anexa Xb.
Art. 14: Valori certificate
(1)Valorile determinate în conformitate cu dispoziţiile de la alineatele (2)-(10) ale prezentului articol pot fi utilizate de producătorul vehiculului ca date de intrare pentru simulator dacă sunt certificate în conformitate cu articolul 17.
(2)Valorile certificate pentru motoare se determină în conformitate cu punctele 4, 5 şi 6 din anexa V.
(3)Valorile certificate pentru transmisii se determină în conformitate cu punctul 3 din anexa VI.
(4)Valorile certificate pentru convertizoarele de cuplu se determină în conformitate cu punctul 4 din anexa VI.
(5)Valorile certificate pentru alte componente de transfer al cuplului se determină în conformitate cu punctul 5 din anexa VI.
(6)Valorile certificate pentru componentele suplimentare ale transmisiei se determină în conformitate cu punctul 6 din anexa VI.
(7)Valorile certificate pentru axe se determină în conformitate cu punctul 4 din anexa VII.
(8)Valorile certificate pentru rezistenţa aerului asupra caroseriei sau remorcii se determină în conformitate cu punctul 3 din anexa VIII.
(9)Valorile certificate pentru pneuri se determină în conformitate cu anexa X.
(10)Valorile certificate pentru componentele grupului motopropulsor electric se determină în conformitate cu punctele 4, 5 şi 6 din anexa Xb.
Art. 15: Conceptul de familie în ceea ce priveşte componentele, unităţile tehnice separate şi sistemele care utilizează valori certificate
(1)Sub rezerva dispoziţiilor de la alineatele (3)-(6), valorile certificate determinate pentru o componentă prototip, o unitate tehnică separată prototip sau un sistem prototip se consideră valabile, fără a necesita încercări suplimentare, pentru toţi membrii familiei, în conformitate cu definiţia familiei astfel cum figurează în:
- apendicele 6 la anexa VI în ceea ce priveşte conceptul de familie pentru transmisii, convertizoare de cuplu, alte componente de transfer al cuplului şi componentele suplimentare ale transmisiei;
- apendicele 4 la anexa VII în ceea ce priveşte conceptul de familie pentru axe;
- apendicele 5 la anexa VIII în ceea ce priveşte conceptul de familie în scopul determinării rezistenţei aerului.
- apendicele 3 la anexa V în ceea ce priveşte motoarele - valorile certificate pentru membrii unei familii de motoare create în conformitate cu definiţia familiei se determină în conformitate cu dispoziţiile de la punctele 4, 5 şi 6 din anexa V;
- apendicele 13 la anexa Xb în ceea ce priveşte conceptul de familie pentru sisteme de maşini electrice sau componente integrate ale grupului motopropulsor electric – valorile certificate ale unei familii create în conformitate cu definiţia familiei de sisteme de maşini electrice se determină în conformitate cu dispoziţiile de la punctul 4 din anexa Xb.
(2)În cazul motoarelor, valorile certificate pentru membrii unei familii de motoare se determină în conformitate cu punctele 4, 5 şi 6 din anexa V.
În ceea ce priveşte pneurile, o familie constă într-un singur tip de pneu.
În cazul sistemelor de maşini electrice sau al componentelor integrate ale grupului motopropulsor electric, valorile certificate pentru membrii unei familii de sisteme de maşini electrice se determină în conformitate cu dispoziţiile de la punctul 4 din anexa Xb.
(3)Proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale componentei prototip, ale unităţii tehnice separate prototip sau ale sistemului prototip nu trebuie să fie superioare proprietăţilor oricărui membru ale aceleiaşi familii.
(4)Producătorul pune la dispoziţia autorităţii de omologare dovezi ale faptului că componenta, unitatea tehnică separată sau sistemul prototip reprezintă familia de componente, familia de unităţi tehnice separate sau familia de sisteme.
În cazul în care, în cadrul încercării în sensul articolului (16) alineatul (3) al doilea paragraf, autoritatea de omologare stabileşte că componenta prototip, unitatea tehnică separată prototip sau sistemul prototip nu reprezintă pe deplin familia de componente, familia de unităţi tehnice separate sau familia de sisteme, autoritatea de omologare poate selecta şi poate supune încercării o componentă, o unitate tehnică separată sau un sistem alternativ de referinţă, iar acestea pot deveni o componentă, o unitate tehnică separată sau un sistem prototip.
(5)La cererea producătorului şi cu acordul autorităţii de omologare, proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale unei componente specifice, ale unei unităţi tehnice separate specifice sau ale unui sistem specific, altele decât componenta prototip, unitatea tehnică separată prototip sau respectiv sistemul prototip, pot fi indicate în certificatul privind proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale familiei de componente, ale familiei de unităţi tehnice separate sau ale familiei de sisteme.
Proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale componentei, unităţii tehnice separate sau sistemului specific se determină în conformitate cu articolul 14.
(6)Atunci când caracteristicile componentei specifice, ale unităţii tehnice separate specifice sau ale sistemului specific, în ceea ce priveşte proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil determinate în conformitate cu alineatul (5) duc la valori ale emisiilor de CO2 şi ale consumului de combustibil mai mari decât cele ale componentei prototip, ale unităţii tehnice separate prototip sau respectiv ale sistemului prototip, producătorul exclude elementul respectiv din familia existentă, îl atribuie unei alte familii şi îl defineşte drept componenta prototip, unitatea tehnică separată prototip sau sistemul prototip pentru familia respectivă sau solicită extinderea certificării în conformitate cu articolul 18.
Art. 16: Cerere de certificare a proprietăţilor legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale componentelor, unităţilor tehnice separate sau sistemelor
(1)Cererea de certificare a proprietăţilor legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale componentei, unităţii tehnice separate şi sistemelor sau, dacă este cazul, ale familiilor acestora, se depune la autoritatea de omologare.
(2)Cererea de certificare ia forma unei fişe de informaţii redactate conform modelului prezentat în:
- apendicele 2 la anexa V în ceea ce priveşte motoarele;
- apendicele 2 la anexa VI în ceea ce priveşte transmisiile;
- apendicele 3 la anexa VI în ceea ce priveşte convertizoarele de cuplu;
- apendicele 4 la anexa VI în ceea ce priveşte alte componente de transfer al cuplului;
- apendicele 5 la anexa VI în ceea ce priveşte componentele suplimentare ale transmisiei;
- apendicele 2 la anexa VII în ceea ce priveşte axele;
- apendicele 2 la anexa VIII în ceea ce priveşte rezistenţa aerului;
- apendicele 2 la anexa X în ceea ce priveşte pneurile.
- apendicele 2-6 la anexa Xb în ceea ce priveşte componentele grupului motopropulsor electric.
(3)Cererea de certificare trebuie să fie însoţită de o explicaţie privind elementele de proiectare a componentei, unităţii tehnice separate şi sistemului sau, dacă este cazul, a familiilor din care fac parte acestea, care au un efect ce nu poate fi neglijat asupra proprietăţilor legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale componentelor, unităţilor tehnice separate şi sistemelor respective.
Cererea trebuie să fie însoţită de rapoartele de încercare corespunzătoare eliberate de o autoritate de omologare, de rezultatele încercărilor şi de o declaraţie de conformitate emisă de o autoritate de omologare în temeiul punctului 2 din anexa IV la Regulamentul (UE) 2018/858.
Art. 17: Dispoziţii administrative privind certificarea proprietăţilor legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale componentelor, unităţilor tehnice separate şi sistemelor
(1)În cazul în care sunt îndeplinite toate cerinţele aplicabile, autoritatea de omologare certifică valorile referitoare la proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale componentei, unităţii tehnice separate şi sistemului sau, dacă este cazul, ale familiilor acestora.
(2)În cazul menţionat la alineatul (1), autoritatea de omologare emite un certificat privind proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil conform modelului prevăzut în:
- apendicele 1 la anexa V în ceea ce priveşte motoarele;
- apendicele 1 la anexa VI în ceea ce priveşte transmisiile, convertizoarele de cuplu, alte componente de transfer al cuplului şi componentele suplimentare ale transmisiei;
- apendicele 1 la anexa VII în ceea ce priveşte axele;
- apendicele 1 la anexa VIII în ceea ce priveşte rezistenţa aerului;
- apendicele 1 la anexa X în ceea ce priveşte pneurile.
- apendicele 1 la anexa Xb în ceea ce priveşte componentele grupului motopropulsor electric.
(3)Autoritatea de omologare acordă un număr de certificare în conformitate cu sistemul de numerotare prevăzut în:
- apendicele 6 la anexa V în ceea ce priveşte motoarele;
- apendicele 7 la anexa VI în ceea ce priveşte transmisiile, convertizoarele de cuplu, alte componente de transfer al cuplului şi componentele suplimentare ale transmisiei;
- apendicele 5 la anexa VII în ceea ce priveşte axele;
- apendicele 8 la anexa VIII în ceea ce priveşte rezistenţa aerului;
- apendicele 1 la anexa X în ceea ce priveşte pneurile.
Autoritatea de omologare nu poate atribui acelaşi număr mai multor componente, unităţi tehnice separate şi sisteme sau, dacă este cazul, mai multor familii ale acestora. Numărul de certificare se utilizează ca identificator al raportului de încercare.
- apendicele 14 la anexa Xb în ceea ce priveşte componentele grupului motopropulsor electric.
(4)Autoritatea de omologare creează o funcţie hash criptografică a fişierului cu rezultatele încercării, care cuprinde numărul de certificare, cu ajutorul instrumentului de hashing menţionat la articolul 5 alineatul (5). Hashingul trebuie efectuat imediat după obţinerea rezultatelor încercării. Autoritatea de omologare imprimă hash-ul şi numărul de certificare pe certificatul privind proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil.
Art. 18: Extinderea pentru a include o nouă componentă, unitate tehnică separată sau sistem într-o familie de componente, de unităţi tehnice separate dau de sisteme
(1)La cererea producătorului şi cu acordul autorităţii de omologare, într-o familie certificată de componente, de unităţi tehnice separate sau de sisteme se pot include ca membri o nouă componentă, unitate tehnică separată sau sistem în cazul în care acestea îndeplinesc criteriile de definire a unei familii prevăzute în:
- apendicele 3 la anexa V în ceea ce priveşte conceptul de familie pentru motoare, luând în considerare cerinţele stabilite la articolul 15 alineatul (2);
- apendicele 6 la anexa VI în ceea ce priveşte conceptul de familie pentru transmisii, convertizoare de cuplu, alte componente de transfer al cuplului şi componente suplimentare ale transmisiei;
- apendicele 4 la anexa VII în ceea ce priveşte conceptul de familie pentru axe;
- apendicele 5 la anexa VIII în ceea ce priveşte conceptul de familie în scopul determinării rezistenţei aerului. În aceste cazuri, autoritatea de omologare emite un certificat revizuit care poartă un număr de extindere.
Producătorul modifică fişa de informaţii menţionată la articolul 16 alineatul (2) şi o retransmite autorităţii de omologare.
- apendicele 13 la anexa Xb în ceea ce priveşte conceptul de familie pentru sisteme de maşini electrice sau componente integrate ale grupului motopropulsor electric, luând în considerare cerinţele stabilite la articolul 15 alineatul (2).
(2)Atunci când caracteristicile componentei specifice, ale unităţii tehnice separate specifice sau ale sistemului specific, în ceea ce priveşte proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil determinate în conformitate cu alineatul (1), duc la valori ale emisiilor de CO2 şi ale consumului de combustibil mai mari decât cele ale componentei prototip, ale unităţii tehnice separate prototip sau respectiv ale sistemului prototip, noua componentă, unitate tehnică separată sau sistem devine noua componentă prototip, unitate tehnică separată prototip sau sistem prototip.
Art. 19: Modificări ulterioare relevante privind certificarea proprietăţilor legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale componentelor, unităţilor tehnice separate şi sistemelor
(1)Producătorul notifică autorităţii de omologare orice modificare a proiectării sau a procesului de fabricare a componentelor, unităţilor tehnice separate sau sistemelor în cauză care intervine după certificarea valorilor referitoare la proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale familiei de componente, de unităţi tehnice separate sau de sisteme relevante în temeiul articolului 17 şi care ar putea avea un efect ce nu poate fi neglijat asupra proprietăţilor legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale componentelor, unităţilor tehnice separate şi sistemelor.
(2)La primirea notificării menţionate la alineatul (1), autoritatea de omologare informează producătorul dacă componentele, unităţile tehnice separate sau sistemele afectate de modificări continuă sau nu să fie acoperite de certificatul emis sau dacă sunt necesare încercări suplimentare în conformitate cu articolul 14, pentru a se verifica impactul modificărilor asupra proprietăţilor legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale componentelor, unităţilor tehnice separate sau sistemelor în cauză.
(3)În cazul în care componentele, unităţile tehnice separate sau sistemele afectate de modificări nu sunt acoperite de certificat, producătorul trebuie să solicite o nouă certificare sau o extindere în conformitate cu articolul 18 în termen de o lună de la primirea informaţiei respective de la autoritatea de omologare. În cazul în care producătorul nu solicită o nouă certificare sau extinderea cele vechi în acest termen ori în cazul în care cererea este respinsă, certificatul este retras.