Regulamentul 2342/23-dec-2002 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

În vigoare
Versiune de la: 2 August 2018
Regulamentul 2342/23-dec-2002 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene
Dată act: 23-dec-2002
Emitent: Comisia Comunitatilor Europene

CUPRINS

PARTEA I - DISPOZIŢII COMUNE

TITLUL I - OBIECTUL

TITLUL II - PRINCIPII BUGETARE

Capitolul 1 - Principiile unităţii şi exactităţii bugetare

Capitolul 2 - Principiul anualităţii

Capitolul 3 - (Capitolul 4 din regulamentul financiar) Principiul unităţii de cont

Capitolul 4 - (Capitolul 5 din regulamentul financiar) Principiul universalităţii

Capitolul 5 - (Capitolul 6 din regulamentul financiar) Principiul specialităţii

Capitolul 6 - (Capitolul 7 din regulamentul financiar) Principiul bunei gestiuni financiare

Capitolul 7 - (Capitolul 8 din regulamentul financiar) Principiul transparenţei

TITLUL III - ÎNTOCMIREA ŞI STRUCTURA BUGETULUI

Capitolul 1 - Întocmirea bugetului

Capitolul 2 - Structura şi prezentarea bugetului

TITLUL IV - EXECUŢIA BUGETARĂ

Capitolul 1 - Dispoziţii generale

Capitolul 2 - Modalităţi de execuţie

Secţiunea 1 - Dispoziţii generale

Secţiunea 2 - Dispoziţii speciale

Capitolul 3 - Actorii financiari

Secţiunea 1 - Drepturile şi obligaţiile actorilor financiari

Secţiunea 2 - Ordonatorul de credite

Secţiunea 3 - Contabilul

Secţiunea 4 - Administratorul contului de avans

Capitolul 4 - Răspunderea actorilor financiari

Secţiunea 1 - Reguli generale

Secţiunea 2 - Reguli aplicabile ordonatorilor de credite delegaţi şi subdelegaţi

Capitolul 5 - Operaţiunile de venituri

Secţiunea 1 - Resursele proprii

Secţiunea 2 - Estimarea creanţelor

Secţiunea 3 - Constatarea creanţelor

Secţiunea 4 - Ordonanţarea recuperărilor

Secţiunea 5 - Recuperarea

Capitolul 6 - Operaţiunile de cheltuieli

Secţiunea 1 - Angajarea cheltuielilor

Secţiunea 2 - Lichidarea cheltuielilor

Secţiunea 3 - Ordonanţarea plăţilor

Secţiunea 4 - Plata cheltuielilor

Secţiunea 5 - Termenele pentru operaţiunile de cheltuieli

Capitolul 7 - Sistemele informatice

Capitolul 8 - Auditorul intern

TITLUL V - ACHIZIŢIILE

Capitolul 1 - Dispoziţii generale

Secţiunea 1 - Domeniul de aplicare şi principiile de atribuire

Secţiunea 2 - Publicarea

Secţiunea 3 - Metodologia achiziţiilor publice

Secţiunea 4 - Garanţia şi controlul

Capitolul 2 - Dispoziţii speciale aplicabile contractelor adjudecate de instituţiile comunitare în cont propriu

TITLUL VI - SUBVENŢII

Capitolul 1 - Domeniul de aplicare

Capitolul 2 - Principiile de atribuire

Capitolul 3 - Procedurile de atribuire

Capitolul 4 - Plata şi controlul

Capitolul 5 - Punerea în aplicare

TITLUL VII - PREZENTAREA CONTURILOR ŞI EVIDENŢA CONTABILĂ

Capitolul 1 - Prezentarea conturilor

Capitolul 2 - (Capitolul 3 din regulamentul financiar) evidenţa contabilă

Secţiunea 1 - Organizarea evidenţei contabile

Secţiunea 2 - Registrele contabile

Secţiunea 3 - Planul contabil

Secţiunea 4 - Înregistrarea contabilă

Secţiunea 5 - Apropierea conturilor şi verificarea contabilă

Secţiunea 6 - Contabilitatea bugetară

Capitolul 3 - (Capitolul 4 din regulamentul financiar) Inventarierea patrimoniului

PARTEA II - DISPOZIŢII SPECIALE

TITLUL I - (TITLUL II DIN REGULAMENTUL FINANCIAR) FONDURILE STRUCTURALE

TITLUL II - (TITLUL III DIN REGULAMENTUL FINANCIAR) CERCETAREA

TITLUL III - (TITLUL IV DIN REGULAMENTUL FINANCIAR) ACŢIUNILE EXTERNE

Capitolul 1 - Dispoziţii generale

Capitolul 2 - Punerea în aplicare a acţiunilor

Capitolul 3 - Achiziţiile

Capitolul 4 - Subvenţiile

Capitolul 5 - Conturile de avans şi inventarele

TITLUL IV - (TITLUL V DIN REGULAMENTUL FINANCIAR) OFICIILE EUROPENE

TITLUL V - (TITLUL VI DIN REGULAMENTUL FINANCIAR) CREDITELE ADMINISTRATIVE

PARTEA III - DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE

TITLUL I - DISPOZIŢII TRANZITORII

TITLUL II - DISPOZIŢII FINALE

COMISIA COMUNITĂŢILOR EUROPENE,
având în vedere Tratatul de instituire a Comunităţii Europene,
având în vedere Tratatul de instituire a Comunităţii Europene a Energiei Atomice,
având în vedere Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1605/2002 al Consiliului din 25 iunie 2002 privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene (1), în special articolul 183,
(1)JO L 248, 16.9.2002, p. 1.
după consultarea Parlamentului European, a Consiliului, a Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene, a Curţii de Conturi, a Comitetului Economic şi Social European, a Comitetului Regiunilor, a Ombudsmanului şi a Autorităţii Europene pentru Protecţia Datelor,
întrucât:
(1)Dispoziţiile Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1605/2002 (denumit în continuare "regulamentul financiar") au fost simplificate pentru a limita regulamentul la principiile şi definiţiile de bază pentru întocmirea, execuţia şi controlul bugetului general al Comunităţilor Europene (denumit în continuare "buget").
(2)Prin urmare, prezentele norme de aplicare trebuie să completeze regulamentul financiar nu numai în ceea ce priveşte dispoziţiile acestuia pentru care face trimitere expresă la normele de aplicare, ci şi în ceea ce priveşte dispoziţiile a căror aplicare necesită stabilirea prealabilă a dispoziţiilor de aplicare. În scopul asigurării clarităţii, este necesară înlocuirea Regulamentului (Euratom, CECO, CE) nr. 3418/1993 al Comisiei din 9 decembrie 1993 de stabilire a normelor de aplicare a regulamentului financiar din 21 decembrie 1977 (2), astfel cum a fost modificat ultima dată prin Regulamentul (CE) nr. 1687/2001 (3).
(2)JO L 315, 16.12.1993, p. 1.
(3)JO L 228, 24.8.2001, p. 8.
(3)Pentru asigurarea conformităţii reglementărilor sectoriale cu principiile bugetare stabilite în regulamentul financiar, se recomandă efectuarea unui inventar al tuturor instrumentelor de reglementare privind execuţia bugetară şi trebuie să se prevadă ca acest inventar să fie întocmit de către Comisie şi prezentat autorităţii bugetare.
(4)În ceea ce priveşte principiile bugetare, în special principiul unităţii, obligaţia de a identifica dobânda la credite, care se varsă la buget, impune identificarea creditelor care rămân în proprietatea Comunităţilor. Creditul rămâne în proprietatea instituţiei cu excepţia cazului în care actul de bază, în sensul articolului 49 din regulamentul financiar, prevede altfel şi a cazului în care este rambursat în temeiul unui contract de achiziţie sau dacă este vărsat personalului ori membrilor instituţiilor sau statelor membre. Această reglementare trebuie precizată în funcţie de tipul de administrare (administrare centralizată directă şi indirectă şi administrare în comun). Nu se aplică administrării comune deoarece în aceste cazuri fondurile comunitare sunt combinate cu fondurile organizaţiei internaţionale. În cazul în care creditele rămase în proprietatea Comunităţilor sunt purtătoare de dobândă, aceasta se varsă la buget ca venituri diverse.
(5)În ceea ce priveşte principiul anualităţii, este important să se clarifice semnificaţia creditelor anuale şi etapele pregătitoare ale procedurii de angajare care, dacă este finalizată până la data de 31 decembrie, poate permite reportarea creditelor de angajament, care trebuie să fie utilizate până la data de 31 martie a anului următor.
(6)În ceea ce priveşte principiul unităţii de cont, trebuie să se precizeze cursul de schimb de utilizat pentru conversia dintre euro şi celelalte monede pentru necesităţile gestionării fluxului de numerar şi contabilităţii.
(7)În ceea ce priveşte derogările de la principiul universalităţii, trebuie să fie precizat tratamentul bugetar aplicat veniturilor alocate, în special contribuţiilor statelor membre sau ale ţărilor terţe la anumite programe comunitare, precum şi limitele pentru compensarea cheltuielilor şi veniturilor.
(8)În ceea ce priveşte principiul specialităţii, trebuie să se definească exact modul de calcul al procentului creditelor pe care instituţiile sunt autorizate să le transfere în temeiul autorităţii de care beneficiază şi trebuie să se adopte dispoziţii pentru informarea completă a autorităţii bugetare printr-o explicaţie detaliată a solicitărilor de transfer care trebuie să îi fie prezentate acesteia.
(9)În ceea ce priveşte buna gestiune financiară, este necesar să se precizeze obiectivele şi frecvenţa minimă a evaluărilor ex ante, intermediare şi ex post ale programelor şi activităţilor, precum şi informaţiile care trebuie furnizate în situaţia financiară legislativă.
(10)În ceea ce priveşte întocmirea şi prezentarea bugetului, este necesar să se stabilească conţinutul introducerii generale a bugetului, documentele de lucru pentru susţinerea bugetului şi comentariile bugetare pentru a se asigura că autoritatea bugetară este complet informată. În noua prezentare a bugetului pe activităţi (ABB), trebuie, de asemenea, să se precizeze definiţia şi clasificarea creditelor administrative.
(11)În ceea ce priveşte execuţia bugetară, este necesar să se clarifice mai întâi formele pe care le pot lua actele de bază în domeniul comunitar şi în domeniile reglementate de Tratatul privind Uniunea Europeană. Trebuie să se stabilească, de asemenea, cuantumul maxim al creditelor acordate pentru acţiuni pregătitoare şi proiecte pilot fără existenţa unui act de bază şi trebuie enumerate dispoziţiile din tratate care conferă direct competenţe specifice Comisiei.
(12)Trebuie să se definească actele care ar putea genera conflicte de interese, precum şi procedura de urmat în astfel de cazuri.
(13)În ceea ce priveşte diversele metode de execuţie bugetară, trebuie să se prevadă că, în cazul în care Comisia nu execută bugetul direct în departamentele sale, aceasta trebuie să stabilească în prealabil dacă entităţile cărora intenţionează să le încredinţeze sarcini de executare dispun de proceduri de gestiune şi de sisteme contabile şi de control adecvate şi corespunzătoare în ceea ce priveşte cerinţele de bună gestiune financiară.
(14)În ceea ce priveşte gestiunea centralizată indirectă, adică gestiunea delegată de către Comisie agenţiilor executive sau organismelor cârmuite de dreptul comunitar, organismelor naţionale din sectorul public sau organismelor de servicii publice, este necesar să se stabilească, de asemenea, cadrul pentru această delegare de competenţe şi condiţiile de aplicare a delegării, prin act de delegare sau contract. Agenţiile executive, care rămân sub controlul Comisiei, trebuie să fie recunoscute ca ordonatori de credite delegaţi ai instituţiei respective pentru execuţia bugetară. Dacă organismele naţionale trebuie să desfăşoare activităţi de execuţie bugetară, acestea ar trebui să ofere garanţii financiare adecvate şi să fie alese într-o manieră transparentă după o analiză a rentabilităţii care să precizeze argumentele pentru delegarea gestionării către un astfel de organism. Comisia trebuie să solicite avizul comitetului relevant, în conformitate cu actul de bază pentru executarea creditelor respective, înainte de delegarea competenţelor către organismele naţionale. Entităţile de drept privat care îndeplinesc sarcini pregătitoare şi auxiliare în numele Comisiei trebuie să fie selectate în conformitate cu procedurile de achiziţii publice.
(15)În ceea ce priveşte gestiunea partajată cu statele membre sau gestiunea descentralizată cu ţări terţe, trebuie să se stabilească etapele şi obiectivele procedurii de închidere a conturilor fără să aducă atingere dispoziţiilor speciale cuprinse în regulamentele sectoriale relevante.
(16)În final, în ceea ce priveşte gestiunea comună, trebuie clarificat faptul că nu este necesar să se identifice contribuţia fiecărui donator la fiecare tip de cheltuială, dar că acţiunile subvenţionate trebuie totuşi supuse unui control global; ar trebui identificate organizaţiile eligibile pentru acest tip de gestiune.
(17)În ceea ce priveşte rolul actorilor financiari, reforma gestionării financiare, precum şi renunţarea la controalele centralizate ex ante amplifică responsabilitatea ordonatorilor de credite privind toate operaţiunile de venituri şi cheltuieli, inclusiv în privinţa sistemelor de control intern. Pe viitor, autoritatea bugetară trebuie să fie informată cu privire la numirea sau eliberarea din funcţie a unui ordonator de credite delegat. În consecinţă, trebuie, de asemenea, să se stabilească sarcinile, responsabilităţile şi principiile procedurilor de urmat. Internalizarea controalelor ex ante impune în special o distincţie clară între sarcinile de iniţiere a operaţiunilor de execuţie bugetară şi sarcinile de verificare a acestor operaţiuni. În plus, fiecare instituţie trebuie să adopte un cod de standarde profesionale aplicabil personalului responsabil pentru verificările ex ante şi ex post. Trebuie să se prevadă apoi obligaţia de a transmite informaţii privind responsabilităţile asumate într-un raport anual al instituţiei, care trebuie, inter alia, să prezinte rezultatele verificărilor ex post; de asemenea, trebuie să se organizeze păstrarea documentelor justificative privind operaţiunile efectuate. În final, întrucât diversele forme de proceduri negociate pentru adjudecarea contractelor publice reprezintă derogări, acestea trebuie să facă obiectul unui raport special adresat instituţiei şi al unei comunicări către autoritatea bugetară.
(18)Pentru a clarifica responsabilităţile, trebuie să se stabilească o definiţie exactă a sarcinilor şi responsabilităţilor ordonatorului de credite în ceea ce priveşte sistemele contabile, gestiunea trezoreriei, a conturilor bancare şi a dosarelor terţilor. De asemenea, trebuie să se precizeze modalităţile de eliberare din funcţie a ordonatorului de credite.
(19)De asemenea, trebuie stabilite condiţiile de utilizare a conturilor de avans, un sistem de gestiune care constituie o excepţie de la procedurile bugetare uzuale şi trebuie determinate sarcinile şi responsabilităţile gestionarilor avansurilor, precum şi cele ale ordonatorului de credite şi ale contabilului în ceea ce priveşte controlul asupra conturilor de avans. Autoritatea bugetară trebuie să fie informată cu privire la orice numire sau eliberare din funcţie.
(20)Odată definite sarcinile şi responsabilităţile fiecărui actor financiar, aceştia pot fi consideraţi răspunzători numai în condiţiile prevăzute de Statutul funcţionarilor Comunităţilor Europene şi de Regimul aplicabil celorlalţi agenţi ai Comunităţilor Europene. Cu toate acestea, trebuie să se instituie, în condiţii adecvate fiecărei instituţii, un grup specializat în nereguli financiare pentru a determina dacă au avut loc nereguli de natură financiară. De asemenea, trebuie prevăzută procedura prin care un ordonator de credite poate solicita confirmarea unei instrucţiuni, fiind astfel exonerat de răspundere.
(21)În ceea ce priveşte veniturile, cu excepţia cazului special al resurselor proprii reglementat de Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1150/2000 al Consiliului din 22 mai 2000 de punere în aplicare a Deciziei 94/728/CE, Euratom privind sistemul resurselor proprii ale Comunităţilor (1), este necesar să fie precizate sarcinile şi controalele care intră sub responsabilitatea ordonatorilor de credite în diferite etape ale procedurii: întocmirea unei estimări a creanţelor, apoi ordinul de recuperare; expedierea notei de debit care informează debitorul cu privire la constatarea creanţei; calculul eventualelor penalităţi de întârziere datorate şi, în final, decizia, dacă este necesar, de a renunţa la creanţă în conformitate cu criteriile care garantează respectarea bunei gestiuni financiare. Trebuie să se precizeze, de asemenea, rolul contabilului la colectarea veniturilor şi acordarea unei prelungiri a termenului de plată.
(1)JO L 130, 31.5.2000, p. 1.
(22)În ceea ce priveşte cheltuielile, trebuie să se definească relaţia dintre deciziile de finanţare, angajamentele globale şi angajamentele individuale, precum şi caracteristicile acestor diverse etape. Distincţia dintre un angajament global şi un angajament individual depinde de măsura în care sunt identificaţi beneficiarii şi sumele respective. Angajamentele provizorii se limitează la cheltuieli administrative curente şi cheltuieli privind Fondul European de Orientare şi Garantare Agricolă (FEOGA). Pentru a limita volumul angajamentelor latente, creditele corespunzătoare angajamentelor pentru care nu s-au făcut plăţi timp de trei ani trebuie să fie deblocate.
(23)Este apoi necesar să se clarifice relaţia dintre operaţiunile de validare, ordonanţare şi plată şi controalele care trebuie efectuate de ordonatorul de credite la validarea cheltuielilor, cu andosarea "bun de plată" şi la ordonanţarea plăţilor prin verificarea validităţii lichidării tuturor obligaţiilor, pentru care ordonatorul de credite este acum unicul responsabil. Trebuie precizate documentele justificative de întocmit pentru plăţi şi trebuie stabilite normele pentru închiderea prefinanţărilor şi a plăţilor intermediare. În final, trebuie prevăzute termenele aplicabile operaţiunilor de validare şi plată, ţinându-se seama de Directiva 2000/35/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 29 iunie 2000 privind combaterea întârzierilor la plată în tranzacţiile comerciale (1).
(1)JO L 200, 8.8.2000, p. 35.
(24)Pentru auditul intern, este necesar să se prevadă procedura pentru numirea auditorului şi să se garanteze independenţa acestuia în cadrul instituţiei care l-a numit şi căreia trebuie să-i prezinte rapoarte privind activităţile sale; autoritatea bugetară trebuie să fie informată cu privire la orice numire sau eliberare din funcţie.
(25)În ceea ce priveşte achiziţiile publice, opţiunea aleasă este de a insera în prezentul regulament dispoziţiile directivelor 92/50/CEE (2), 93/36/CEE (3) şi 93/37/CEE(4) ale Consiliului, astfel cum au fost modificate ultima dată prin Directiva 2001/78/CE (5) a Comisiei, privind procedurile de adjudecare a contractelor de achiziţii publice de servicii, bunuri şi respectiv lucrări. În consecinţă, este mai întâi necesar să se definească diversele tipuri de contracte de achiziţii publice; măsurile de publicitate şi publicare aplicabile; condiţiile în care se poate utiliza o anumită formă de procedură şi principalele caracteristici ale procedurilor existente; precizarea criteriilor de selecţie şi a posibilelor metode de adjudecare; normele de acces la documentele de licitaţie şi modalităţile de comunicare cu ofertanţii sau candidaţii; şi, pentru cazurile în care Comisia adjudecă contracte în nume propriu, diversele limite aplicabile şi normele de evaluare a valorii contractelor de adjudecat.
(2)JO L 209, 24.7.1992, p. 1.
(3)JO L 199, 9.8.1993, p. 1.
(4)JO L 199, 9.8.1993, p. 54.
(5)JO L 285, 29.10.2001, p. 1.
(26)Scopul procedurilor de adjudecare a contractelor este satisfacerea nevoilor instituţiilor în cele mai bune condiţii posibile, garantându-se în acelaşi timp accesul egal la contractele de achiziţii publice, respectarea principiului transparenţei şi al nediscriminării. În vederea asigurării transparenţei şi tratamentului egal al candidaţilor, precum şi a deplinei responsabilităţi a ordonatorilor de credite pentru alegerea finală, este necesar să se prevadă procedura pentru deschiderea şi apoi evaluarea ofertelor şi a cererilor de participare, de la numirea unei comisii, până la decizia justificată şi documentată de adjudecare, care aparţine în final autorităţii contractante. Trebuie să fie precizate, de asemenea, garanţiile financiare necesare pentru protejarea intereselor financiare ale Comunităţilor.
(27)În final, este necesar să se delimiteze competenţele autorităţilor contractante de a aplica sancţiuni administrative, pentru a se asigura că sancţiunile sunt proporţionate şi disuasive şi pentru a asigura tratamentul egal faţă de diversele instituţii şi departamente.
(28)Domeniul de aplicare al titlului privind subvenţiile trebuie, de asemenea, clarificat, în special în ceea ce priveşte diversele metode de executare a bugetului, precum şi în ceea ce priveşte tipul de acţiune sau organismul de interes european general eligibile pentru subvenţii. Trebuie să se precizeze caracteristicile programului anual de lucru şi al cererilor de oferte, precum şi posibilele excepţii în acest context şi cele privind retroactivitatea, în special în domeniul ajutoarelor umanitare şi al gestionării situaţiilor de criză, pentru care restricţiile sunt exprese şi amănunţite.
(29)Tot în ceea ce priveşte cerinţele de transparenţă, de tratament egal pentru solicitanţi şi de responsabilizare a ordonatorilor de credite, trebuie să se stabilească procedura de atribuire, de la solicitarea de subvenţii la evaluarea de către o comisie a acestei solicitări, în conformitate cu criteriile de selecţie şi atribuire precizate, înainte ca ordonatorul de credite să ia decizia sa finală, justificată şi documentată.
(30)Buna gestiune financiară impune, de asemenea, Comisiei să se protejeze prin garanţii: în etapa solicitărilor de subvenţii, prin efectuarea unor auditări financiare pentru solicitările care implică sume mai mari; apoi, în etapa plăţii prefinanţărilor, prin solicitarea unor garanţii financiare în avans; şi, în final, în etapa plăţilor finale, prin efectuarea unor auditări financiare pentru solicitările care implică sume mai mari şi cele mai mari riscuri. Buna gestiune şi respectarea principiilor de nonprofit şi cofinanţare impun, de asemenea, adoptarea unor norme de delimitare a posibilităţilor de utilizare a plăţilor în rate fixe. În final, buna gestiune a fondurilor comunitare înseamnă că şi beneficiarii subvenţiilor trebuie să respecte principiile transparenţei şi tratamentului egal pentru potenţialii contractanţi, precum şi principiul conform căruia contractul trebuie adjudecat ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere tehnico-economic atunci când acţiunea este parţial subcontractată.
(31)În final, competenţele de aplicare sancţiunilor şi penalităţilor în acest context trebuie aliniate cu cele conferite în contextul achiziţiilor publice.
(32)În ceea ce priveşte înregistrarea şi prezentarea conturilor, trebuie să se definească fiecare dintre principiile contabile pe care trebuie să se bazeze situaţiile financiare. De asemenea, este necesar să fie precizate condiţiile de înregistrare în contabilitate a unei tranzacţii, normele de evaluare a activelor şi pasivelor şi de constituire a provizioanelor.
(33)Trebuie să fie precizat faptul că conturile instituţiilor trebuie să fie însoţite de un raport privind gestiunea bugetară şi financiară şi că trebuie să se furnizeze detalii cu privire la conţinutul şi prezentarea elementelor care compun situaţiile financiare (bilanţ, contul rezultatului economic, tabelul fluxurilor de numerar şi anexă) şi situaţiile de execuţie bugetară (contul rezultatului bugetar şi anexă).
(34)În ceea ce priveşte aspectele contabile, trebuie să fie precizată obligaţia contabilului şef al fiecărei instituţii de a întocmi documente care să descrie organizarea conturilor şi procedurile contabile ale instituţiei în cauză şi de a defini condiţiile de respectat de către sistemele computerizate de contabilitate, în special în ceea ce priveşte securitatea accesului şi pista de audit pentru orice modificări aduse sistemelor.
(35)În ceea ce priveşte înregistrarea în contabilitate, este necesar să fie precizate principiile aplicabile registrelor contabile, balanţei de verificare, regularizării periodice a soldurilor din această balanţă şi inventarului şi să se precizeze componentele planului de conturi adoptate de către contabilul Comisiei. Trebuie prevăzute normele aplicabile înregistrării operaţiunilor, în special metoda înregistrării în partidă dublă, normele de conversie a operaţiunilor care nu sunt exprimate în euro şi documentele justificative pentru înscrierile contabile. De asemenea, trebuie să se precizeze conţinutul înregistrărilor contabile.
(36)În final, este necesar să se stabilească normele pentru inventarul bunurilor aflate în proprietate şi să se clarifice responsabilităţile care revin în acest domeniu contabilului şi ordonatorilor de credite, precum şi normele aplicabile vânzării bunurilor înscrise în inventar.
(37)În ceea ce priveşte fondurile structurale, trebuie să se precizeze că rambursarea plăţilor anticipate pentru o anumită operaţiune nu are ca efect reducerea contribuţiei Fondului la operaţiunea respectivă.
(38)Trebuie să se precizeze tipurile de acţiuni, directe sau indirecte, care pot fi finanţate în sectorul cercetării.
(39)Pentru acţiunile externe, normele de aplicare, precum regulamentul financiar în sine, au ca obiectiv să prevadă excepţiile care reflectă caracteristicile operaţionale proprii acestui sector, în special în ceea ce priveşte achiziţiile publice şi atribuirea de subvenţii.
(40)În ceea ce priveşte achiziţiile publice, aceste norme de aplicare preiau conţinutul dispoziţiilor deciziei Comisiei din 10 noiembrie 1999 privind simplificarea sistemelor de gestiune pentru adjudecarea contractelor în cadrul programelor de cooperare aplicate de direcţiile generale pentru relaţii externe (1), care a condus la norme de achiziţii publice diferite de normele standard datorită limitelor diferite şi procedurilor de gestiune, care au fost adaptate acţiunilor externe.
(1)SEC (1999) 1801.
(41)În ceea ce priveşte subvenţiile, este necesar să se precizeze tipurile de acţiuni pentru care este posibilă o derogare de la principiul cofinanţării menţionat la articolul 109 din regulamentul financiar. Acest lucru se aplică în special ajutoarelor umanitare şi ajutoarelor pentru situaţii de criză şi acţiunilor pentru protecţia sănătăţii şi drepturilor fundamentale ale persoanelor.
(42)Pentru a garanta buna gestiune a creditelor comunitare, este de asemenea necesar să precizeze condiţiile prealabile şi normele care trebuie incluse în acorduri la descentralizarea gestiunii creditelor şi la utilizarea conturilor de avans.
(43)Dispoziţiile regulamentului financiar privind oficiile europene trebuie completate cu dispoziţii speciale privind Oficiul pentru Publicaţii Oficiale al Comunităţilor Europene şi cu dispoziţii care să autorizeze contabilul şef al Comisiei să delege o parte din sarcinile sale personalului acestor oficii. De asemenea, trebuie prevăzute normele de funcţionare pentru conturile bancare pe care oficiile europene pot fi autorizate să le deschidă în numele Comisiei.
(44)În ceea ce priveşte creditele administrative, fiecare instituţie trebuie să informeze autoritatea bugetară cu privire la proiectele semnificative de construcţii în desfăşurare, adică cele care măresc parcul imobiliar.
(45)Este necesar să se identifice organismele care pot beneficia de subvenţii de la buget şi cărora trebuie să li se furnizeze un set de norme în conformitate cu articolul 185 din regulamentul financiar.
(46)Diversele limite şi sume menţionate în prezentul regulament trebuie actualizate periodic prin corelare cu inflaţia înregistrată în Comunitate, cu excepţia limitelor aplicabile achiziţiilor publice,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
[textul din partea I, titlul I a fost abrogat la 01-ian-2013 de Actul din Regulamentul 1268/29-oct-2012]
[textul din partea I, titlul II a fost abrogat la 01-ian-2013 de Actul din Regulamentul 1268/29-oct-2012]
[textul din partea I, titlul III a fost abrogat la 01-ian-2013 de Actul din Regulamentul 1268/29-oct-2012]
[textul din partea I, titlul IV, capitolul 1 a fost abrogat la 01-ian-2013 de Actul din Regulamentul 1268/29-oct-2012]
Art. 35: Verificari care trebuie efectuate de Comisie
[- Articolul 53d, articolul 54 alineatul (2) litera (c) si articolul 56 din regulamentul financiar]
(1)Deciziile care încredinteaza sarcini de punere în aplicare entitatilor sau persoanelor mentionate la articolul 56 din regulamentul financiar includ toate dispozitiile adecvate pentru a asigura transparenta operatiunilor efectuate.
Ori de câte ori au loc modificari substantiale ale procedurilor sau ale sistemelor aplicate de astfel de entitati sau persoane, Comisia revizuieste dispozitiile necesare pentru a asigura respectarea în continuare a conditiilor prevazute la articolul 56.
(2)Entitatile sau persoanele în cauza furnizeaza Comisiei, într-un termen specificat, toate informatiile solicitate de aceasta si o informeaza fara întârziere cu privire la orice modificari substantiale ale procedurilor sau ale sistemelor lor.
Dupa caz, Comisia prevede aceste obligatii în deciziile mentionate la alineatul (1) sau în acordurile încheiate cu entitatile sau persoanele în cauza.
(3)Comisia poate accepta faptul ca procedurile de achizitii publice ale organismelor mentionate la articolul 54 alineatul (2) litera (c) si ale beneficiarilor mentionati la articolul 166 alineatul (1) litera (a) din regulamentul financiar sunt echivalente cu propriile sale proceduri, tinând seama în mod corespunzator de standardele acceptate pe plan international.
(4)Atunci când Comisia executa bugetul prin gestionare în comun, se aplica acordurile de verificare încheiate cu organizatiile internationale implicate.
(5)Auditul extern independent mentionat la articolul 56 alineatul (1) litera (d) din regulamentul financiar este cel putin realizat de un serviciu de audit independent din punct de vedere functional de entitatea careia Comisia îi încredinteaza sarcini executive si îsi îndeplineste atributiile în conformitate cu standardele de audit acceptate pe plan international

Art. 35a: Masuri de promovare a celor mai bune practici
(- Articolul 53b din regulamentul financiar)
Comisia creeaza un registru al organismelor responsabile cu activitatile de gestionare, certificare si audit, în temeiul reglementarilor sectoriale. În vederea promovarii celor mai bune practici în punerea în aplicare a fondurilor structurale si a Fondului European pentru Pescuit, Comisia pune la dispozitia responsabililor cu activitatile de gestionare si control, spre informare, un ghid metodologic care prezinta propria sa abordare si strategie de control, inclusiv liste de verificare si exemple de cele mai bune practici constatate

Art. 36: Gestiunea centralizată directă
(- Articolul 53a din regulamentul financiar)

În cazul în care Comisia execută bugetul în mod centralizat direct în departamentele sale, sarcinile de execuţie bugetară sunt îndeplinite de actorii financiari în sensul articolelor 58-68 din regulamentul financiar şi în conformitate cu condiţiile prevăzute în prezentul regulament.
Art. 37: Exercitarea competenţelor delegate agenţiilor executive
[- Articolul 54 alineatul (2) litera (a) şi articolul 55 alineatul (2) din regulamentul financiar]
(1)Deciziile de delegare de competenţe către agenţiile executive le autorizează pe acestea, în calitate de ordonatori delegaţi de credite, să execute creditele pentru programul comunitar a cărui gestiune le este încredinţată.
(2)[textul din Art. 37, alin. (2) din partea I, titlul IV, capitolul 2, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-mai-2007 de Art. 1, punctul 24. din Regulamentul 478/23-apr-2007]
(3)Instrumentul de delegare al Comisiei conţine dispoziţiile enumerate la articolul 41 alineatul (2). Instrumentul este acceptat oficial în scris de către director în numele agenţiei executive.
Art. 38: Conditiile de delegare a competentelor catre organismele nationale sau internationale din sectorul public sau catre entitatile de drept privat învestite cu o misiune de serviciu public si eligibilitatea acestora
[- Articolul 54 alineatul (2) litera (c) din regulamentul financiar]
(1)Comisia poate delega sarcini care implica exercitarea de autoritate publica:
a)organismelor internationale din sectorul public;
b)organismelor nationale din sectorul public sau entitatilor de drept privat învestite cu o misiune de serviciu public, reglementate de legislatia unui stat membru, a unuia dintre statele (SEE) sau a uneia dintre tarile candidate la aderarea la Uniunea Europeana sau, dupa caz, de legislatia oricarei alte tari.
(2)Comisia se asigura ca organismele sau entitatile mentionate la alineatul (1) ofera garantii financiare adecvate, emise preferabil de catre o autoritate publica, în special în ceea ce priveste recuperarea integrala a sumelor datorate Comisiei.
(3)Atunci când intentioneaza sa încredinteze sarcini care implica exercitarea de autoritate publica, în special sarcini de executie bugetara, unui organism mentionat la articolul 54 alineatul (2) litera (c) din regulamentul financiar, Comisia analizeaza respectarea principiilor economiei, eficacitatii si eficientei.

Art. 39: Desemnarea organismelor nationale sau internationale din sectorul public sau a entitatilor de drept privat învestite cu o misiune de serviciu public
[- Articolul 54 alineatul (2) litera (c) din regulamentul financiar].

(1)Organismele naţionale din sectorul public şi entităţile de drept privat care îndeplinesc obligaţii de serviciu public sunt supuse legislaţiei statului membru sau a ţării în care au fost constituite.
(2)Organismele sau entitatile mentionate la alineatul (1) sau organismele internationale din sectorul public sunt alese într-un mod obiectiv si transparent, în conformitate cu principiul bunei gestiuni financiare, pentru a corespunde necesitatilor de executie identificate de Comisie. Alegerea în cauză nu poate genera nici o discriminare între diversele state membre sau ţări implicate.

(3)În cazurile de gestiune în reţea, care necesită desemnarea a cel puţin unui organism sau a unei entităţi pentru fiecare stat membru sau ţară implicată, statul membru sau ţara implicată desemnează organismul sau entitatea în cauză, în conformitate cu dispoziţiile actului de bază.
În toate celelalte cazuri, Comisia desemneaza astfel de organisme sau entitati de comun acord cu statele membre sau tarile în cauza.

(4)Atunci când încredinteaza sarcini de executie organismelor mentionate la articolul 54 alineatul (2) litera (c) din regulamentul financiar, Comisia informeaza anual autoritatea legislativa cu privire la cazurile si organismele în cauza, justificând în mod corespunzator recurgerea la astfel de organisme.

Art. 39a: Persoanele însarcinate cu gestionarea unor actiuni specifice în temeiul titlului V din Tratatul privind Uniunea Europeana
[- Articolul 54 alineatul (2) litera (d) din regulamentul financiar]
Persoanele însarcinate cu gestionarea unor actiuni specifice, astfel cum sunt mentionate la articolul 54 alineatul (2) litera (d) din regulamentul financiar, instituie structurile si procedurile necesare pentru a-si asuma responsabilitatea pentru fondurile pe care le vor gestiona. Aceste persoane au statutul de consilieri speciali ai Comisiei în materie de politica externa si de securitate comuna, în temeiul articolelor 1 si 5 din Regimul aplicabil celorlalti agenti ai Comunitatilor Europene

Art. 40: Respectarea normelor privind achiziţiile publice
(- Articolul 5 7 din regulamentul financiar)
În cazul în care încredinţează sarcini unor organisme private în temeiul articolului 57 alineatul (2) din regulamentul financiar, Comisia încheie un contract în conformitate cu dispoziţiile din partea I titlul V din regulamentul financiar.
Art. 41: Norme de punere în aplicare a gestionarii centralizate indirecte
[- Articolul 54 alineatul (2) literele (b), (c) si (d) din regulamentul financiar]

(1)Atunci când încredinteaza sarcini de executie organismelor, entitatilor sau persoanelor mentionate la articolul 54 alineatul (2) literele (b), (c) si (d) din regulamentul financiar, Comisia încheie un acord cu acestia în care stabileste normele de punere în aplicare a gestionarii si controlului fondurilor, precum si ale protectiei intereselor financiare ale Comunitatilor.

(2)Acordul menţionat la alineatul (1) include următoarele dispoziţii:
a)o definiţie a sarcinilor atribuite;
b)condiţiile şi modalităţile detaliate de îndeplinire a sarcinilor, inclusiv dispoziţii adecvate pentru delimitarea responsabilităţilor şi organizarea controalelor de efectuat;
c)normele de raportare către Comisie privind modul de îndeplinire a sarcinilor;
d)condiţiile în care ia sfârşit îndeplinirea sarcinilor;
e)modalităţi detaliate pentru verificările Comisiei;
f)condiţiile care reglementează utilizarea de conturi bancare separate, beneficiarul dobânzii generate şi utilizarea acesteia;
g)dispoziţiile care asigură vizibilitatea acţiunii comunitare faţă de celelalte activităţi ale organismului;
h)un angajament de a se abţine de la orice act care poate genera un conflict de interese în sensul articolului 52 alineatul (2) din regulamentul financiar.
(3)Organismele, entitatile sau persoanele mentionate la alineatul (1) nu au statutul de ordonatori de credite delegati.

Art. 42: Procedura de închidere a conturilor în gestiunea descentralizată sau partajată
[- Articolul 53b si 53c din regulamentul financiar]

(1)Scopul procedurii de închidere a conturilor menţionate la articolul 53b si 53c din regulamentul financiar este de a se asigura că cheltuielile statelor membre în contextul gestionării partajate sau ale ţărilor terţe în contextul gestionării descentralizate şi care pot fi înregistrate în bugetul comunitar sunt în ordine şi conforme cu normele comunitare aplicabile

(2)Fără să aducă atingere dispoziţiilor speciale din reglementările sectoriale, procedura de lichidare a conturilor constă în:
a)declararea cheltuielilor statelor membre sau ale ţărilor terţe sub formă de conturi certificate de către un departament sau organism competent din punct de vedere tehnic şi independent din punct de vedere funcţional de agenţia care efectuează cheltuielile;
b)verificări de documente şi, dacă este cazul, verificări la faţa locului efectuate de către Comisie, nesupuse unor limitări sau restricţii, privind conţinutul conturilor în cauză şi al tranzacţiilor subiacente, inclusiv verificări efectuate la beneficiari;
c)stabilirea de către Comisie a cuantumului cheltuielilor recunoscute ca înregistrate la buget, după o procedură contradictorie şi după notificarea statelor membre sau a ţărilor terţe;
d)calcularea corecţiilor financiare generate de diferenţa dintre cheltuielile declarate şi cheltuielile recunoscute ca înregistrate la buget;
e)recuperarea sau rambursarea soldului rezultat din diferenţa dintre cheltuielile recunoscute şi sumele deja plătite statelor membre şi ţărilor terţe. Recuperarea se face prin compensare în condiţiile prevăzute la articolul 83.
(3)În contextul gestionării descentralizate, procedura de lichidare a conturilor descrisă la alineatele (1) şi (2) se aplică în funcţie de gradul de descentralizare convenit.
Art. 42a: Rezumatul auditurilor si al declaratiilor
[- Articolul 53b alineatul (3) din regulamentul financiar]
(1)Rezumatul este furnizat de autoritatea sau organismul competent, desemnat de statul membru pentru sectorul de cheltuieli în cauza, în conformitate cu reglementarile sectoriale.
(2)Partea referitoare la audituri:
a)include, în ceea ce priveste agricultura, certificatele întocmite de organismele de certificare si, în ceea ce priveste masurile structurale si alte masuri similare, avizele de audit emise de autoritatile de audit;
b)este furnizata pâna la data de 15 februarie a anului care urmeaza anului în care s-a desfasurat activitatea de audit pentru cheltuielile agricole si pentru masurile structurale si alte masuri similare.
(3)Partea referitoare la declaratii:
a)include, în ceea ce priveste agricultura, declaratiile de asigurare furnizate de agentiile de plata si, în ceea ce priveste masurile structurale si alte masuri similare, certificatele eliberate de autoritatile de certificare;
b)este furnizata pâna la data de 15 februarie a exercitiului financiar urmator pentru cheltuielile agricole si pentru masurile structurale si alte masuri similare

Art. 43: Gestionarea în comun
(- Articolele 53d, 108a si 165 din regulamentul financiar)
(1)Comisia se asigura ca exista structuri adecvate pentru controlul si auditul actiunii în ansamblul sau.
(2)Organizatiile internationale mentionate la articolul 53d din regulamentul financiar sunt:
a)organizatii internationale din sectorul public constituite prin acorduri interguvernamentale si agentii specializate înfiintate de astfel de organizatii;
b)Comitetul International al Crucii Rosii (CICR);
c)Federatia Internationala a Societatilor Nationale ale Crucii Rosii si Semilunii Rosii.
În sensul articolului 53d din regulamentul financiar, Banca Europeana de Investitii si Fondul European de Investitii sunt asimilate organizatiilor internationale.
(3)Atunci când bugetul este executat prin gestionare în comun cu organizatii internationale, în conformitate cu articolele 53d si 165 din regulamentul financiar, selectarea organizatiilor si a actiunilor de finantat se efectueaza într-un mod obiectiv si transparent.
(4)Fara a aduce atingere articolului 35 din prezentul regulament, acordurile încheiate cu organizatiile internationale mentionate la articolul 53d din regulamentul financiar cuprind în special urmatoarele:
a)o definitie a actiunii, a proiectului sau a programului care este pus în aplicare în cadrul gestionarii în comun;
b)conditiile si normele de punere în aplicare, incluzând în special principiile de atribuire a contractelor de achizitii publice si de acordare a subventiilor;
c)normele privind prezentarea de rapoarte Comisiei privind punerea în aplicare;
d)dispozitii care obliga organizatia careia i-au fost încredintate sarcini de executie sa excluda de la participarea la o procedura de atribuire a contractelor de achizitii publice sau de acordare de subventii candidatii sau solicitantii care se afla în situatiile mentionate la articolul 93 alineatul (1) literele (a), (b) si (e) si la articolul 94 literele (a) si (b) din regulamentul financiar;
e)conditiile privind plata contributiei comunitare si documentele necesare justificarii efectuarii platilor;
f)conditiile în care aceasta punere în aplicare ia sfârsit;
g)modalitatile de control aflate la dispozitia Comisiei;
h)dispozitii care acorda Curtii de Conturi acces la informatiile necesare exercitarii atributiilor sale, daca este cazul la fata locului, în conformitate cu acordurile privind verificarea încheiate cu organizatiile internationale în cauza;
i)dispozitii privind utilizarea eventualelor dobânzi generate;
j)dispozitii care garanteaza vizibilitatea actiunii, a proiectului sau a programului Comunitatii în raport cu celelalte activitati ale organizatiei;
k)dispozitii privind publicarea numelui beneficiarilor fondurilor provenite de la buget, care impun organizatiilor internationale obligatia de a publica aceste informatii în conformitate cu articolul 169 din prezentul regulament.
(5)Un proiect sau program este considerat a fi elaborat în comun atunci când Comisia si organismul international din sectorul public evalueaza în comun fezabilitatea si definesc acordurile de punere în aplicare.
(6)În ceea ce priveste punerea în aplicare a proiectelor în cadrul gestionarii în comun, organizatiile internationale respecta cel putin urmatoarele cerinte:
a)procedurile de atribuire a contractelor de achizitii publice si de acordare a subventiilor respecta principiile transparentei, proportionalitatii, bunei gestiuni financiare, egalitatii de tratament si nediscriminarii, absentei conflictelor de interese si conformitatii cu standardele acceptate pe plan international;
b)subventiile nu pot fi cumulate sau acordate retroactiv;
c)subventiile trebuie sa presupuna cofinantarea, cu exceptia cazului în care se prevede altfel la articolul 253;
d)subventiile nu pot avea ca scop sau efect producerea unui profit pentru beneficiar.
Aceste cerinte sunt stabilite în mod expres în acordurile încheiate cu organizatiile internationale

Art. 43a
Informatii privind transferul datelor cu caracter personal în scopuri de audit
(- Articolul 48 din regulamentul financiar)
În orice cerere lansata în contextul subventiilor sau achizitiilor puse în aplicare în cadrul gestionarii centralizate directe, eventualii beneficiari, candidati si ofertanti sunt informati, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 45/2001 al Parlamentului European si al Consiliului (*), ca, în scopul protejarii intereselor financiare ale Comunitatilor, datele lor personale pot fi transferate serviciilor de audit intern, Curtii de Conturi Europene, grupului competent în materie de nereguli financiare sau Oficiului European Antifrauda (denumit în continuare «OLAF»).
(*)JO L 8, 12.1.2001, p. 1.

[textul din partea I, titlul IV, capitolul 3 a fost abrogat la 01-ian-2013 de Actul din Regulamentul 1268/29-oct-2012]
[textul din partea I, titlul IV, capitolul 4 a fost abrogat la 01-ian-2013 de Actul din Regulamentul 1268/29-oct-2012]
[textul din partea I, titlul IV, capitolul 5 a fost abrogat la 01-ian-2013 de Actul din Regulamentul 1268/29-oct-2012]
[textul din partea I, titlul IV, capitolul 6 a fost abrogat la 01-ian-2013 de Actul din Regulamentul 1268/29-oct-2012]
[textul din partea I, titlul IV, capitolul 7 a fost abrogat la 01-ian-2013 de Actul din Regulamentul 1268/29-oct-2012]
[textul din partea I, titlul IV, capitolul 8 a fost abrogat la 01-ian-2013 de Actul din Regulamentul 1268/29-oct-2012]
[textul din partea I, titlul V a fost abrogat la 01-ian-2013 de Actul din Regulamentul 1268/29-oct-2012]
Art. 160: Domeniul de aplicare
(- Articolul 108 din regulamentul financiar)
(1)Procedura pentru atribuirea de subvenţii şi încheierea de acorduri de către Comisie cu organismele menţionate la articolul 54 din regulamentul financiar, pentru cofinanţarea cheltuielilor lor de funcţionare şi pentru disponibilizarea creditelor operaţionale pe care sunt delegate să le gestioneze, precum şi cu beneficiarii acordurilor de finanţare menţionate la articolul 166 din regulamentul în cauză nu se supun dispoziţiilor prezentului titlu.
[textul din Art. 160, alin. (1) din partea I, titlul VI, capitolul 1 a fost abrogat la 01-mai-2007 de Art. 1, punctul 69., litera A. din Regulamentul 478/23-apr-2007]
(2)
[textul din Art. 160, alin. (2) din partea I, titlul VI, capitolul 1 a fost abrogat la 01-mai-2007 de Art. 1, punctul 69., litera B. din Regulamentul 478/23-apr-2007]
(3)[textul din Art. 160, alin. (3) din partea I, titlul VI, capitolul 1 a fost abrogat la 01-mai-2007 de Art. 1, punctul 69., litera B. din Regulamentul 478/23-apr-2007]
Art. 160a: Cotizatii
(- Articolul 108 din regulamentul financiar)
Cotizatiile mentionate la articolul 108 alineatul (2) litera (d) din regulamentul financiar sunt sume platite organismelor printre ai caror membri se numara Comunitatea, în conformitate cu deciziile bugetare si conditiile de plata stabilite de organismul respectiv
Art. 160b: Participari
(- Articolul 108 din regulamentul financiar)
În sensul articolului 108 alineatele (2) si (3) din regulamentul financiar, se aplica urmatoarele definitii:
a)«participare la capital» înseamna o pozitie de proprietar într-o organizatie sau întreprindere, obtinuta în urma unei investitii, în care profiturile investitiei depind de rentabilitatea organizatiei sau a întreprinderii în cauza;
b)«detinere de actiuni» înseamna o participare la capital sub forma de actiuni într-o organizatie sau întreprindere;
c)«investitie în capital» înseamna punerea la dispozitie de capital unei întreprinderi, de catre un investitor, în schimbul proprietatii partiale a acesteia, în cadrul careia acest investitor poate exersa, de asemenea, un anumit control al gestionarii întreprinderii si poate beneficia de profiturile viitoare;
d)«semifinantare de capital» înseamna un tip de finantare care implica o îmbinare de capital si datorie, în cadrul careia capitalul permite investitorilor sa atinga o rata ridicata a profitului în caz de reusita a întreprinderii sau datoria determina o prima care contribuie la profiturile investitiei.
e)«instrument de risc» înseamna un instrument financiar care garanteaza acoperirea totala sau partiala a unui risc specific, daca este posibil în schimbul unei remunerari convenite.
Art. 160c: Norme specifice
[- Articolul 108 alineatul (3) din regulamentul financiar]
(1)În cazul în care Comisia atribuie subventii în cadrul gestionarii centralizate directe în conformitate cu articolul 108 alineatul (3) din regulamentul financiar, acestea sunt reglementate de dispozitiile prezentului titlu, cu exceptia urmatoarelor dispozitii:
a)norma de nonprofit mentionata la articolul 165 din prezentul regulament;
b)cerinta de cofinantare mentionata la articolul 172 din prezentul regulament;
c)pentru actiunile care au ca obiectiv întarirea capacitatii financiare a beneficiarului sau generarea de venit, evaluarea fiabilitatii financiare a solicitantului, mentionata la articolul 173 alineatul (4) din prezentul regulament;
d)cerinta depunerii unei garantii prealabile, mentionata la articolul 182 din prezentul regulament.
Dispozitia primului paragraf nu aduce atingere contabilizarii subventiilor respective, care este determinata de contabil în conformitate cu standardele internationale de contabilitate.
(2)În toate cazurile de plata a unei contributii financiare, ordonatorul de credite competent se asigura ca s-a ajuns la un acord cu beneficiarul contributiei în ceea ce priveste modalitatile de plata si de control.
Art. 160d: Premii
[- Articolul 109 alineatul (3) litera (b) din regulamentul financiar]
În sensul articolului 109 alineatul (3) litera (b) din regulamentul financiar, premiile sunt recompense pentru participarea la un concurs.
Acestea sunt acordate de catre un juriu, care este liber sa decida daca atribuie sau nu premiile dupa propria apreciere a calitatii participarilor, tinând seama de regulile concursului.
Valoarea premiului nu depinde de costurile suportate de beneficiar.
Regulile concursului stabilesc conditiile si criteriile de atribuire, precum si valoarea premiului.
Art. 160e: Acord si decizie de subventionare
[- Articolul 108 alineatul (1) din regulamentul financiar]
(1)Pentru fiecare program sau actiune comunitara, programul anual de lucru stabileste daca subventiile sunt reglementate de o decizie sau de un acord scris.
(2)Pentru stabilirea instrumentului care trebuie folosit, se iau în considerare urmatoarele elemente:
a)egalitatea de tratament si nediscriminarea între beneficiari, în special pe baza cetateniei sau a locatiei geografice;
b)compatibilitatea instrumentului respectiv cu alte instrumente folosite în cadrul aceluiasi program sau al aceleiasi actiuni comunitare;
c)complexitatea si standardizarea continutului actiunilor sau al programelor de lucru finantate.
(3)În cazul programelor gestionate de mai multi ordonatori de credite, instrumentul care trebuie folosit se stabileste în urma consultarii dintre acei ordonatori de credite competenti.
Art. 160f: Cheltuieli cu membrii institutiilor
[- Articolul 108 alineatul (2) litera (a) din regulamentul financiar]
Cheltuielile cu membrii institutiilor, mentionate la articolul 108 alineatul (2) litera (a) din regulamentul financiar, includ contributiile catre asociatiile actualilor si fostilor membri ai Parlamentului European. Acest contributii sunt puse în aplicare în conformitate cu normele administrative interne ale Parlamentului European.

Art. 161: Acţiunile care pot fi subvenţionate
(- Articolul 108 din regulamentul financiar)
O acţiune care poate fi subvenţionată în sensul articolului 108 din regulamentul financiar trebuie să fie clar identificată.
Nici o acţiune nu poate fi scindată pentru a se sustrage normelor financiare prevăzute în prezentul regulament.
Art. 162: Organismele care urmăresc un obiectiv de interes european general
(- Articolul 108 din regulamentul financiar)
Un organism care urmăreşte un obiectiv de interes european general este:
a)Un organism european implicat în educaţia, formarea profesională, informarea, inovarea sau cercetarea şi studiul în domeniul politicilor europene, orice activităţi care contribuie la promovarea cetăţeniei sau a drepturilor omului sau un organism pentru standardele europene.

b)o reţea europeană care reprezintă organisme nonprofit active în statele membre sau în ţările candidate şi care promovează principii şi politici conforme cu obiectivele tratatelor.
Art. 163: Parteneriate
(- Articolul 108 din regulamentul financiar)
(1)Subventiile specifice pot face parte dintr-un parteneriat-cadru.
(2)Un parteneriat-cadru poate fi instituit în vederea unui mecanism de cooperare pe termen lung între Comisie si beneficiarii subventiilor. Acesta poate lua forma unui acord sau a unei decizii.
Acordul sau decizia-cadru de parteneriat precizeaza obiectivele comune, natura actiunilor planificate ocazional sau ca parte a unui program anual de lucru aprobat, procedura de atribuire a unor subventii speciale, în conformitate cu principiile si normele procedurale din prezentul titlu si drepturile si obligatiile generale ale fiecarei parti în temeiul acordurilor sau al deciziilor speciale.
Durata parteneriatului nu poate depasi patru ani, în afara de cazurile exceptionale, justificate în special de obiectul parteneriatului-cadru.
Ordonatorii de credite nu pot sa faca uz nejustificat de acorduri sau decizii-cadru de parteneriat sau sa le utilizeze astfel încât scopul sau efectul sa devina contrar principiului transparentei sau al egalitatii de tratament pentru solicitanti.
(3)Acordurile sau deciziile-cadru de parteneriat sunt asimilate subventiilor în ceea ce priveste procedura de atribuire. Acestea fac obiectul procedurilor de publicare ex ante mentionate la articolul 167.
(4)Subventiile specifice întemeiate pe acorduri sau decizii-cadru de parteneriat se atribuie în conformitate cu procedurile prevazute de acordurile sau deciziile în cauza si cu respectarea prezentului titlu.
Acestea fac obiectul procedurilor de publicare ex post prevazute la articolul 169.

Art. 164: Conţinutul acordurilor de subvenţionare
(- Articolul 108 din regulamentul financiar)
(1)Acordul de subventionare precizeaza cel putin urmatoarele:
a)obiectul;
b)beneficiarul;
c)durata, adică:
(i)data intrării în vigoare şi a ieşirii din vigoare;
(ii)data de începere şi durata acţiunii sau exerciţiului financiar finanţat;
d)costul total estimat al actiunii si finantarea comunitara prevazuta, ca plafon total exprimat ca valoare absoluta, completat, daca este cazul, de indicarea:
(i)ratei maxime a finantarii costurilor actiunii sau ale programului de lucru aprobat în cazul mentionat la articolul 108a alineatul (1) litera (a) din regulamentul financiar;
(ii)sumei forfetare sau a finantarii forfetare mentionate la articolul 108a alineatul (1) literele (b) si (c) din regulamentul financiar;
(iii)elementelor stabilite la punctele (i) si (ii) ale acestui punct în cazurile mentionate la litera (d) de la articolul 108a alineatul (1) din prezentul regulament.

e)o descriere detaliată a acţiunii sau, pentru o subvenţie de funcţionare, a programului de lucru aprobat pentru exerciţiul financiar în cauză de către ordonatorul de credite;
f)termenii si conditiile generale aplicabile tuturor acordurilor sau deciziilor de acest tip, precum acceptarea de catre beneficiar a auditurilor efectuate de Comisie, OLAF si Curtea de Conturi si a normelor de publicare ex post mentionate la articolul 169, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 45/2001; aceste conditii generale cel putin:
(i)mentioneaza ca acordului de subventionare i se aplica dreptul comunitar, completat, daca este cazul, de legea nationala specificata în acordul de subventionare;
(ii)specifica instanta competenta pentru solutionarea litigiilor;

g)bugetul general estimat

h)dacă punerea în aplicare a acţiunii implică achiziţii, principiile menţionate la articolul 184 sau normele de achiziţii pe care beneficiarul trebuie să le respecte;
i)responsabilitatile beneficiarului, cel putin în ceea ce priveste buna gestiune financiara si depunerea de rapoarte financiare si de activitate; daca este cazul, se stabilesc anumite obiective intermediare, pe baza carora aceste rapoarte devin exigibile

j)modalităţile şi termenele limită pentru aprobarea rapoartelor în cauză şi pentru efectuarea plăţilor de către Comisie.
k)daca este cazul, detaliile costurilor eligibile ale actiunii sau ale programului de lucru aprobat, sau ale sumelor forfetare sau finantarii forfetare mentionate la articolul 108a alineatul (1) din regulamentul financiar;
l)dispozitiile care reglementeaza punerea la dispozitia publicului a trimiterilor la sprijinul bugetar al Comunitatilor Europene, cu exceptia cazului când acest lucru nu este posibil sau adecvat în conformitate cu o decizie motivata a ordonatorului de credite.

(11)(1a) înţelegerea privind subvenţiile poate stabili modalităţile şi termenele pentru suspendare în conformitate cu articolul 183.

(2)În cazurile mentionate la articolul 163, decizia sau acordul-cadru de parteneriat precizeaza informatiile mentionate la alineatul (1) literele (a), (b), litera (c) punctul (i), litera (d) punctul (i), literele (f) si (h)-(k) din prezentul articol.
Decizia sau acordul specific contine informatiile mentionate la alineatul (1) literele (a)-(e), (g) si (k) si, daca este necesar, litera (i).

(3)Acordurile de subvenţionare pot fi modificate numai prin acorduri adiţionale scrise. Aceste acorduri adiţionale nu au ca scop sau efect efectuarea de modificări la acorduri care să pună în cauză decizia de acordare a subvenţiei sau care să fie contrare tratamentului egal pentru toţi solicitanţii.
(4)Dispozitiile alineatelor (1)-(3) se aplica mutatis mutandis deciziilor de subventionare.
O parte din informatiile mentionate la alineatul (1) pot fi prevazute în cererea de propuneri sau orice document asociat, în locul deciziei de subventionare

Art. 165: Norma de nonprofit
[- Articolul 109 alineatul (2) din regulamentul financiar]
(1)În conformitate cu acest titlu, profitul se defineste dupa cum urmeaza:
a)în cazul unei subventii pentru o actiune, profit înseamna un surplus de încasari fata de costurile actiunii suportate de catre beneficiar în momentul solicitarii platii finale;
b)în cazul unei subventii de functionare, profit înseamna un sold excedentar al bugetului de functionare al beneficiarului.

(2)Sumele forfetare si finantarile la rate forfetare sunt stabilite în conformitate cu articolul 181, pe baza costurilor sau categoriei de costuri la care se refera, stabilite prin date statistice si mijloace obiective similare, astfel încât sa excluda a priori producerea unui profit. Pe aceeasi baza, Comisia reevalueaza si, daca este cazul, ajusteaza aceste sume la fiecare doi ani.
În acest caz si pentru fiecare subventie, nonprofitul este verificat în momentul stabilirii acestor sume.
Atunci când controalele ex-post facute evenimentului care genereaza subventii arata ca acesta nu a avut loc si s-a efectuat, în mod nejustificat, o plata catre beneficiar cu o valoare forfetara sau o finantare la rate forfetare, Comisia este îndreptatita sa recupereze o suma a carei valoare maxima este egala cu suma forfetara sau cu finantarea la rate forfetare si, în caz de declaratie falsa privind suma forfetara sau finantarea la rate forfetare, aceasta poate impune penalitati financiare de pâna la 50 % din valoarea totala a sumei forfetare sau a finantarii la rate forfetare.
Aceste controale nu aduc atingere verificarii sau certificarii costurilor efective, cerute pentru plata subventiilor sau a subventiilor combinate constând în rambursarea unui procentaj stabilit din costurile eligibile.

(3)În cazul subvenţiilor de funcţionare pentru organisme care urmăresc un scop de interes general european, Comisia are dreptul de a recupera procentul de profit anual care corespunde contribuţiei comunitare la bugetul operaţional al organismelor respective în cazul în care aceste organisme sunt finanţate şi de autorităţi publice cărora li se solicită recuperarea procentajului de profit anual care corespunde contribuţiei proprii. În scopul calculării valorii ce trebuie recuperată, procentajul corespunzător contribuţiilor în natură la bugetul operaţional nu se iau în considerare.

Art. 165a: Principiul cofinantarii
(- Articolul 109 din regulamentul financiar)
(1)Cofinantarea impune ca o parte a costurilor unei actiuni sau a cheltuielilor de exploatare ale unui entitati sa fie suportate de catre beneficiarul unei subventii sau din alte contributii decât contributia comunitara.
(2)În cazul subventiilor care iau una dintre formele prevazute la articolul 108a alineatul (1) literele (b) sau (c) din regulamentul financiar sau o combinatie a acestora, cofinantarea este evaluata numai în etapa de evaluare a cererii de atribuire a subventiei

Art. 166: Programarea anuală [articolul 110 alineatul (1) din regulamentul financiar]
(1)Un program anual de lucru privind subventiile este pregatit de fiecare ordonator de credite competent. Acest program de lucru este adoptat de institutie si publicat pe site-ul internet al institutiei în cauza consacrat subventiilor cât mai curând posibil, daca este necesar în timpul exercitiului financiar care preceda executia bugetului si pâna la data de 31 martie a anului de executie.
Programul de lucru specifică actul de bază, obiectivele, calendarul cererilor de ofertă cu cuantumul orientativ şi rezultatele aşteptate.
(2)Orice modificare substanţială a programului de lucru din cursul anului se adoptă, de asemenea, şi se publică în conformitate cu dispoziţiile alineatului (1).

Art. 167: Conţinutul solicitărilor de propuneri
[- Articolul 110 alineatul (1) din regulamentul financiar]
(1)Solicitările de propuneri precizează:
a)obiectivele urmărite;
b)criteriile de eligibilitate, excludere, selectie si atribuire mentionate la articolele 114 si 115 din regulamentul financiar si documentele justificative relevante;

c)modalităţile de finanţare comunitară;
d)modalităţile şi data limită pentru depunerea propunerilor şi data posibilă de demarare a acţiunilor, precum şi data de încheiere a procedurii de atribuire.
(2)Cererile de propuneri se publica pe site-ul internet al institutiilor europene si, eventual, în masura în care este posibil, prin orice alt mijloc adecvat, inclusiv în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, pentru a asigura o publicitate pe scara cât mai larga în rândul potentialilor beneficiari. Acestea pot fi publicate în anul care preceda executia bugetara. Orice modificare a continutului cererilor de propuneri face, de asemenea, obiectul publicarii în aceleasi conditii.

Art. 168: Excepţiile la solicitările de propuneri
[- Articolul 110 alineatul (1) din regulamentul financiar]
(1)Subvenţiile pot fi atribuite fără o solicitare de propuneri numai în următoarele cazuri:
a)pentru ajutoare umanitare, în sensul Regulamentului (CE) nr. 1257/96 (1) al Consiliului, şi ajutoare pentru situaţii de criză în sensul alineatului (2);
(1)JO L 163, 2.7.1996, p. 1.
b)în alte situaţii de urgenţă excepţionale şi justificate corespunzător;
c)Organismelor care deţin un monopol de jure sau de facto, justificat în mod corespunzător în decizia de adjudecare;

d)organismelor identificate ca beneficiari ai unei subventii printr-un act de baza, în sensul articolului 49 din regulamentul financiar;

e)în cazul cercetarii si dezvoltarii tehnologice, organismelor identificate în programul anual de lucru mentionat la articolul 110 din regulamentul financiar, în cazul în care actul de baza prevede în mod expres aceasta posibilitate si cu conditia ca proiectul sa nu faca obiectul unei cereri de propuneri;
f)în cazul actiunilor cu caracteristici specifice care necesita un anumit tip de organism pentru competenta sa tehnica, gradul ridicat de specializare sau puterea administrativa, cu conditia ca actiunile respective sa nu intre în domeniul de aplicare al unei cereri de propuneri

Cazurile mentionate la primul paragraf litera (f) sunt justificate corespunzator în decizia de atribuire

(2)Prin situaţii de criză se înţelege, pentru ţări terţe, situaţii care ameninţă legea şi ordinea, securitatea şi siguranţa persoanelor şi care riscă să degenereze într-un conflict armat sau să destabilizeze ţara şi care ar putea afecta grav:
a)salvgardarea valorilor comune, intereselor fundamentale, independenţei şi integrităţii Uniunii Europene;
b)securitatea Uniunii Europene, menţinerea păcii şi securitatea internaţională, promovarea cooperării internaţionale sau dezvoltarea şi consolidarea democraţiei, statul de drept, respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, în conformitate cu articolul 11 din Tratatul privind Uniunea Europeană şi articolul 3 din Regulamentul (CE) nr. 381/2001 (2) al Consiliului.
(2)JO L 57, 27.2.2001, p. 5.
Art. 169: Publicarea ex post
[- Articolul 110 alineatul (2) din regulamentul financiar]
(1)Toate subventiile atribuite în cursul unui exercitiu financiar, cu exceptia burselor acordate persoanelor fizice, se publica, conform unei prezentari standard, pe site-ul internet al institutiei comunitare în cauza, într-un loc dedicat si usor accesibil, în cursul primei jumatati a anului urmator închiderii exercitiului bugetar pentru care sunt atribuite.
În cazurile în care gestiunea este delegata organismelor mentionate la articolul 54 din regulamentul financiar, se face trimitere cel putin la adresa site-ului internet unde se pot gasi aceste informatii, daca nu sunt publicate direct în locul dedicat de pe site-ul internet al institutiilor comunitare.
Informatiile pot fi publicate, de asemenea, conform unei prezentari standard, pe alte suporturi adecvate, inclusiv în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

(2)Următoarele informaţii se publică cu acordul beneficiarului în conformitate cu articolul 164 alineatul (1) litera (f):
a)numele şi adresa beneficiarilor;
b)obiectul subvenţiei;
c)sumele atribuite si, cu exceptia cazului sumei forfetare si a finantarii la rate forfetare mentionate la articolul 108a alineatul (1) literele (b) si (c) din regulamentul financiar, rata de finantare a costurilor actiunii sau a programului de lucru aprobat.

(3)Ca urmare a publicarii efectuate în conformitate cu alineatul (2), în cazul în care autoritatea bugetara solicita acest lucru, Comisia îi transmite acelei autoritati un raport privind:
a)numarul de participanti din ultimul an;
b)numarul si procentajul solicitarilor câstigatoare pe cerere de propuneri;
c)durata medie a procedurii de la data încheierii cererii de propuneri pâna la cea a atribuirii unei subventii;
d)numarul si valoarea subventiilor pentru care s-a renuntat la publicarea ex-post în ultimul an pentru motive de siguranta a beneficiarilor sau protectie a intereselor lor comerciale

Art. 169a: Informatii pentru solicitanti
(- Articolul 110 din regulamentul financiar)
Comisia furnizeaza solicitantilor informatii si consultanta prin urmatoarele mijloace:
a)stabilirea unor norme comune pentru formularele de solicitare de subventii similare si monitorizarea dimensiunilor si lizibilitatii formularelor respective;
b)furnizarea de informatii potentialilor solicitanti, în special prin intermediul seminariilor si furnizarii de manuale;
c)pastrarea, în fisierul entitatilor juridice, mentionat la articolul 64, de date permanente referitoare la beneficiari.

Art. 170: Finanţarea comună
(- Articolul 111 din regulamentul financiar)
O acţiune poate fi finanţată în comun din linii bugetare separate de mai mulţi ordonatori de credite.
Art. 171: Efectul retroactiv pentru gestiunea ajutoarelor umanitare şi a situaţiilor de criză
(- Articolul 112 din regulamentul financiar)
Pentru a asigura desfăşurarea eficientă a operaţiunilor de ajutor umanitar şi pentru situaţii de criză în sensul articolului 168 alineatul (2), cheltuielile efectuate de beneficiar înainte de data depunerii solicitării sunt eligibile pentru finanţare comunitară numai în următoarele cazuri:
a)dacă cheltuielile se referă la constituirea de către solicitant a unor stocuri pentru a fi utilizate în legătură cu acţiunea pentru care se atribuie subvenţia;
b)în mod excepţional şi din motive justificate corespunzător, dacă decizia de finanţare şi acordul de subvenţionare prevăd în mod explicit acest lucru, prin stabilirea unei date de eligibilitate anterioară datei de depunere a solicitărilor.
Art. 172: Cofinanţarea externă
(- Articolul 113 din regulamentul financiar)
(1)Beneficiarul oferă dovezi privind cofinanţarea oferită, fie din resurse proprii, fie sub forma unor transferuri financiare de la terţi sau în natură, cu excepţia cazului sumelor forfetare şi a baremelor pentru costuri unitare menţionate la articolul 181 alineatul (1).

(2)Ordonatorul de credite responsabil poate accepta cofinanţarea în natură, în cazul în care aceasta este considerată necesară sau adecvată. În acest caz, valoarea contribuţiilor în cauză nu poate depăşi:
a)costurile real efectuate şi justificate corespunzător cu documente contabile;
b)sau costurile general acceptate pe piaţa în cauză.
Contribuţiile care implică proprietăţi imobiliare menţionate la articolul 116 alineatul (1) sunt excluse de la calculul cuantumului cofinanţării.
(4)Principiul cofinantarii este considerat ca fiind respectat în cazul în care contributia comunitara este destinata sa acopere anumite costuri administrative ale unei institutii financiare, inclusiv, dupa caz, un comision variabil care constituie un stimulent în functie de rezultate, în raport cu gestionarea unui proiect sau a unui program care formeaza un tot indisolubil.

(3)Pentru subvenţii cu o valoare totală mai mică sau egală cu 25 000 EUR, în funcţie de evaluarea riscului de gestionare, ordonatorul de credite responsabil poate să deroge de la obligaţia de a se prezenta dovada co-finanţării menţionate la alineatul (1).
În cazul în care unui singur beneficiar i se acordă mai multe subvenţii într-un exerciţiu financiar, limita de 25 000 EUR se aplică sumei totale a acestor subvenţii cumulate.

Art. 172a: Costuri eligibile
(- Articolul 113 din regulamentul financiar)
(1)Costurile eligibile sunt costurile suportate efectiv de beneficiarul unei subventii, care îndeplinesc urmatoarele criterii:
a)sunt suportate pe durata actiunii sau a programului de lucru, cu exceptia costurilor legate de rapoartele finale si certificatele de audit;
b)sunt indicate în bugetul general total estimat al actiunii sau al programului de lucru;
c)sunt necesare pentru punerea în aplicare a actiunii sau a programului de lucru care face obiectul subventiei;
d)pot fi identificate si verificate, în special fiind înregistrate în contabilitatea beneficiarului si stabilite în conformitate cu normele contabile aplicabile în tara în care este stabilit beneficiarul si cu practicile curente ale beneficiarului de contabilizare a costurilor;
e)respecta cerintele legislatiei fiscale si sociale aplicabile;
f)sunt rezonabile, justificate si respecta cerintele bunei gestionari financiare, în special din punctul de vedere al economiei si al eficientei.
(2)Fara a aduce atingere alineatului (1) si actului de baza, urmatoarele costuri pot fi considerate eligibile de catre ordonatorul de credite competent:
a)costuri legate de o garantie bancara sau de o cautiune comparabila depusa de beneficiarul subventiei în conformitate cu articolul 118 din regulamentul financiar;
b)costuri legate de auditurile externe solicitate de ordonatorul de credite competent în momentul depunerii cererii de finantare sau a celei de plata;
c)taxa pe valoarea adaugata platita, care nu poate fi rambursata beneficiarului în conformitate cu legislatia nationala în vigoare;
d)costuri de amortizare, cu conditia ca acestea sa fie suportate efectiv de beneficiar;
e)cheltuieli administrative, costuri legate de personal si echipament, inclusiv costurile legate de salariile personalului administratiilor nationale, în masura în care aceste costuri corespund costului activitatilor pe care autoritatea publica respectiva nu le-ar desfasura daca proiectul în cauza nu s-ar derula.
Art. 172b: Principiul reducerii graduale a subventiilor de functionare
[- Articolul 113 alineatul (2) din regulamentul financiar]
În cazul în care subventiile de functionare se reduc, ele se reduc într-un mod proportional si echitabil.
Art. 172c: Solicitarile de finantare
(- Articolul 114 din regulamentul financiar)
(1)Modalitatile de depunere a solicitarilor de finantare sunt stabilite de ordonatorul de credite responsabil, care poate alege modalitatea de depunere. Solicitarile de finantare pot fi trimise prin scrisoare sau prin mijloace electronice.
Mijloacele de comunicare alese trebuie sa fie nediscriminatorii si sa nu aiba drept efect restrângerea accesului solicitantilor la procedura de atribuire.
Mijloacele de comunicare alese sunt de asa natura, încât sa asigure îndeplinirea urmatoarelor conditii:
a)fiecare document depus trebuie sa cuprinda toate informatiile necesare evaluarii sale;
b)integritatea datelor trebuie pastrata;
c)confidentialitatea propunerilor trebuie pastrata.
În sensul literei (c), ordonatorul de credite responsabil examineaza continutul solicitarilor numai dupa expirarea termenului-limita fixat pentru depunerea acestora.
Ordonatorul de credite responsabil poate solicita ca ofertele trimise prin mijloace electronice sa fie însotite de o semnatura electronica avansata, în sensul Directivei 1999/93/CE.
(2)Atunci când ordonatorul de credite responsabil autorizeaza depunerea solicitarilor prin mijloace electronice, instrumentele utilizate si caracteristicile tehnice ale acestora sunt nediscriminatorii, în general disponibile si interoperabile cu produsele de tehnologie a informatiei si a comunicatiilor de uz general. Informatiile privind specificatiile necesare pentru prezentarea solicitarilor, inclusiv criptarea, se pun la dispozitia solicitantilor.
De asemenea, dispozitivele de receptie electronica asigura securitatea si confidentialitatea.
(3)În cazul în care depunerea se face prin scrisoare, solicitantii pot opta sa depuna solicitari folosind una dintre urmatoarele cai:
a)prin posta sau printr-un serviciu de curierat, caz în care invitatia la solicitarea de propuneri specifica faptul ca dovada o constituie data expedierii, stampila postei sau data avizului de trimitere;
b)prin livrare directa la sediul institutiei, personal de catre solicitant sau de catre un mandatar, caz în care solicitarea de propuneri specifica departamentul la care trebuie depuse solicitarile pe baza unei confirmari de primire semnate si datate.

Art. 173: Solicitări de finanţare
(- Articolul 114 din regulamentul financiar)
(1)Solicitarile se fac prin completarea formularului stabilit în conformitate cu standarde comune în conformitate cu articolul 169a litera (a) si pus la dispozitie de catre ordonatorii de credite responsabili si în conformitate cu criteriile prevazute de actul de baza si în cererea de propuneri.

(2)Cererea indică statutul legal al solicitantului şi capacitatea financiară şi operaţională a acestuia pentru desfăşurarea acţiunii propuse sau a programului de lucru, în conformitate cu articolul 176 alineatul (4).
În acest sens, solicitantul depune o declaraţie pe proprie răspundere şi, pentru cererile de subvenţii în valoare mai mare de 25 000 EUR, orice document justificativ solicitat de ordonatorul de credite responsabil, pe baza evaluării riscului de gestionare..Aceste documente se indică în cererea de ofertă.
Documentele justificative sunt în special contul de profit şi pierderi şi bilanţul pentru ultimul exerciţiu financiar ale cărui conturi au fost încheiate.

(3)Bugetul pentru actiune sau bugetul de functionare anexat la solicitare trebuie sa fie echilibrat în privinta cheltuielilor si veniturilor, sub rezerva dispozitiilor privind posibilele variatii ale ratei de schimb, si indica costurile eligibile pentru finantare de la bugetul comunitar.

(4)în cazul în care cererea priveşte subvenţii pentru o acţiune a cărei sumă depăşeşte 500 000 EUR sau pentru subvenţii de funcţionare care depăşesc 100 000 EUR, se depune un raport de audit întocmit de un auditor extern autorizat. Acest raport certifică conturile pentru ultimul exerciţiu financiar disponibil.
Dispoziţiile din primul paragraf se aplică numai primei solicitări făcute de un beneficiar ordonatorului de credite pentru un singur exerciţiu bugetar.
În cazul acordurilor între Comisie şi mai mulţi beneficiari, limitele în cauză se aplică fiecărui beneficiar.
În cazul parteneriatelor menţionate la articolul 163, înainte de încheierea acordului cadru, trebuie să fie întocmit raportul de audit menţionat la primul alineat pentru ultimele două exerciţii financiare disponibile.
În funcţie de evaluarea riscului de gestionare, ordonatorul de credite responsabil poate să exonereze de obligaţia auditului menţionat la primul alineat instituţiile de învăţământ secundar şi superior şi beneficiarii care au acceptat răspunderea solidară şi personală în cazul acordurilor cu mai mulţi beneficiari.
Primul paragraf nu se aplică organismelor publice şi organizaţiilor internaţionale menţionate la articolul 43 alineatul (2).

(5)Solicitantul indică sursele şi cuantumul celorlalte finanţări primite şi solicitate în cursul aceluiaşi exerciţiu financiar pentru aceeaşi acţiune sau pentru orice altă acţiune şi pentru activităţi de rutină.
Art. 174: Dovezi pentru neexcludere
(- Articolul 114 din regulamentul financiar)
Solicitantii declara pe propria raspundere ca nu se afla în una dintre situatiile enumerate la articolul 93 alineatul (1) si la articolul 94 din regulamentul financiar. În functie de analiza sa privind riscurile, ordonatorul de credite responsabil poate solicita dovezile mentionate la articolul 134. Solicitantilor li se cere sa furnizeze dovezile în cauza, cu exceptia cazului în care exista o imposibilitate materiala recunoscuta de ordonatorul de credite responsabil

Art. 174a: Solicitantii fara personalitate juridica
(- Articolul 114 din regulamentul financiar)
În cazul în care solicitarea unei subventii este depusa de un solicitant care nu are personalitate juridica, în conformitate cu articolul 114 alineatul (2) litera (a) din regulamentul financiar, reprezentantii acelui solicitant dovedesc ca au capacitatea de a-si asuma obligatiile juridice în numele solicitantului si ofera garantii financiare echivalente celor furnizate de persoanele juridice.

Art. 175: Sancţiuni administrative şi penalităţi financiare
(- Articolul 114 din regulamentul financiar)
Se pot aplica penalitati financiare sau sanctiuni administrative, sau ambele solicitantilor care au facut declaratii false sau au savârsit erori grave sau care au comis nereguli sau frauda, în conformitate cu conditiile prevazute la articolul 134b si proportional cu valoarea subventiilor în cauza.
Aceste penalitati financiare sau sanctiuni administrative se pot aplica si beneficiarilor care s-au facut vinovati de neîndeplinirea grava a obligatiilor contractuale

Art. 175a: Criteriile de eligibilitate
(- Articolul 114 din regulamentul financiar)
(1)Criteriile de atribuire se publica în cererea de propuneri.
(2)Criteriile de eligibilitate stabilesc conditiile de participare la o solicitare de propuneri. Aceste criterii se stabilesc în functie de obiectivele actiunii si respecta principiile transparentei si nediscriminarii.
Art. 175b: Subventiile cu valori foarte mici
[- Articolul 114 alineatul (3) din regulamentul financiar]
Subventiile cu valori foarte mici sunt considerate a fi acele subventii care sunt mai mici sau egale cu 5 000 EUR.

Art. 176: Criteriile de selecţie
[- Articolul 115 alineatul (1) din regulamentul financiar]
(1)Criteriile de selecţie se publică în solicitarea de propunere şi sunt stabilite astfel încât să permită evaluarea capacităţii financiare şi operaţionale a solicitantului de a finaliza acţiunea sau programul de lucru propus.
(2)Solicitantul trebuie să deţină surse stabile şi suficiente de finanţare pentru a-şi menţine activitatea pe tot parcursul perioadei de desfăşurare a activităţii sau a exerciţiului pentru care se atribuie subvenţia şi pentru a participa la finanţarea acesteia. Solicitantul trebuie să aibă competenţele şi calificările profesionale necesare pentru finalizarea acţiunii sau a programului de lucru propus, cu excepţia cazului în care actul de bază conţine dispoziţii speciale.
(3)Capacitatea financiară şi funcţională se verifică în special pe baza unei analize a oricăruia din documentele justificative menţionate la articolul 173 şi solicitate de ordonatorul de credite responsabil în cazul cererii de ofertă.

În cazul în care în cererea de propuneri nu s-au solicitat documente justificative si ordonatorul de credite responsabil are îndoieli privind capacitatea financiara si operationala a solicitantilor, acesta le poate solicita furnizarea oricaror documente adecvate

(4)Verificarea capacităţii financiare în conformitate cu alineatul (3) nu se aplică persoanelor fizice care primesc burse, organismelor publice sau organizaţiilor internaţionale menţionate la articolul 43 alineatul (2).
În cazul parteneriatelor menţionate la articolul 163, verificarea în cauză se efectuează înainte de încheierea acordului cadru.
Art. 177: Criteriile de atribuire
[- Articolul 115 alineatul (2) din regulamentul financiar]
(1)Criteriile de atribuire se publică în solicitarea de propuneri.
(2)Criteriile de atribuire sunt stabilite astfel încât să permită atribuirea subvenţiilor acţiunilor care maximizează eficienţa totală a programului comunitar pe care îl pun în aplicare sau organismelor al căror program de lucru este conceput astfel încât să obţină acelaşi rezultat. Aceste criterii sunt definite astfel încât să asigure buna gestiune a fondurilor comunitare.
Aceste criterii se aplică astfel încât să permită selectarea acţiunilor şi programelor de lucru planificate despre care Comisia poate fi sigură că vor respecta obiectivele şi priorităţile sale şi vor garanta vizibilitatea finanţării comunitare.
(3)Criteriile de atribuire sunt definite astfel încât să permită efectuarea ulterioară a unei evaluări.
Art. 178: Evaluarea solicitărilor şi atribuirea
(- Articolul 116 din regulamentul financiar)
(1)Ordonatorul de credite responsabil numeste o comisie de evaluare a propunerilor, cu exceptia cazului în care Comisia decide altfel în cadrul unui program sectorial special. Ordonatorul de credite poate numi aceasta comisie înaintea expirarii datei-limita de depunere a propunerilor, mentionata la articolul 167 litera (d).
Comisia de evaluare este formată din cel puţin trei persoane reprezentând cel puţin două entităţi organizatorice ale Comisiei fără o legătură ierarhică între ele. Pentru a evita eventualele conflicte de interese, persoanele în cauză intră sub incidenţa obligaţiilor prevăzute la articolul 52 din regulamentul financiar.
În cazul reprezentanţelor şi unităţilor locale prevăzute la articolul 254 şi al organismelor delegate menţionate la articolul 160 alineatul (1), dacă nu există entităţi separate, cerinţa privind entităţile organizatorice fără o legătură ierarhică între ele nu se aplică.
În temeiul unei decizii a ordonatorului de credite responsabil, comisia poate fi asistată de experţi externi.
(11)(1a) Daca este cazul, ordonatorul de credite responsabil împarte procesul în mai multe etape procedurale. Regulile care reglementeaza procesul sunt anuntate în solicitarea de propuneri.
În cazul cererilor de propuneri care presupun o procedura în doua etape, se solicita depunerea unei propuneri complete în etapa a doua numai solicitantilor ale caror propuneri îndeplinesc criteriile de evaluare aplicate în prima etapa.
În cazul solicitarilor de propuneri care presupun o procedura de evaluare în doua etape, fac obiectul unei evaluari aprofundate numai propunerile care au trecut de prima etapa, pe baza evaluarii efectuate în functie de o serie limitata de criterii.
Solicitantii ale caror propuneri sunt respinse într-una dintre etape sunt informati în conformitate cu articolul 116 alineatul (3) din regulamentul financiar.
Fiecare etapa ulterioara a procedurii trebuie sa fie în mod clar distincta de precedenta.
Documente si informatii identice nu vor fi solicitate de mai multe ori în cursul aceleiasi proceduri.

(2)Comisia de evaluare sau, daca este cazul, ordonatorul de credite responsabil poate cere unui solicitant sa furnizeze informatii suplimentare sau sa clarifice documentele justificative depuse în sprijinul solicitarii, în special în caz de erori materiale evidente.
Ordonatorul de credite tine în mod corespunzator evidenta contactelor avute cu solicitantii în cursul procedurii.

(3)La finalizarea lucrărilor sale, membrii comisiei de evaluare semnează un proces-verbal al tuturor propunerilor examinate, care conţine o evaluare a calităţii acestora şi le identifică pe cele care pot beneficia de finanţare. Dacă este necesar, procesul-verbal în cauză ierarhizează propunerile examinate.
Procesul-verbal în cauză se păstrează pentru referinţe ulterioare.
(4)Ordonatorul de credite responsabil ia apoi decizia, precizând cel puţin:
a)obiectul şi cuantumul total al deciziei;
b)numele beneficiarilor, titlul acţiunilor, sumele acceptate şi motivele pentru această alegere, inclusiv în cazul în care nu este conformă cu avizul comisiei de evaluare;
c)numele solicitanţilor respinşi şi motivele de respingere.
(5)Dispoziţiile din alineatele (1)-(4) nu se aplică beneficiarilor de subvenţii identificaţi în actul de bază.
Art. 179: Informaţii pentru solicitanţi
- (Articolul 116 din regulamentul financiar)
Solicitanţii sunt informaţi cât mai curând posibil şi, în orice caz, în termen de 15 zile calendaristice de la trimiterea deciziei de adjudecare către beneficiari.

Art. 180: Documentele justificative pentru solicitările de plăţi
(- Articolul 117 din regulamentul financiar)
(1)Pentru fiecare subvenţie, prefinanţarea poate fi fracţionată în mai multe rate.
Plata integrală a noii plăţi de prefinanţare este condiţionată de consumul a cel puţin 70 % din valoarea totală a oricărei prefinanţări anterioare.
În cazul în care consumul prefinanţării anterioare nu depăşeşte 70 %, valoarea pentru nouă prefinanţare se reduce cu valoarea neutilizată din plata prefinanţării anterioare.
Declaraţia privind situaţia cheltuielilor beneficiarului se depune în sprijinul oricărei cereri pentru o nouă plată.

(11)(1a) Fără a aduce atingere articolului 104, beneficiarul certifică, pe propria răspundere, că informaţiile cuprinse în solicitările de plată sunt complete, corecte şi reale. De asemenea, beneficiarul certifică faptul că toate costurile angajate pot fi considerate eligibile în conformitate cu acordul de subvenţionare şi că solicitările de plată sunt justificate prin documente însoţitoare adecvate ce pot fi verificate.

(2)Ordonatorul de credite responsabil poate solicita un certificat privind declaraţiile financiare şi conturile subsidiare, întocmit de un auditor autorizat sau, în cazul organismelor publice, de un funcţionar public competent şi independent, în sprijinul oricărei plăţi pe baza evaluării riscului de gestionare. În cazul unei subvenţii pentru o acţiune sau al unei subvenţii de funcţionare, certificatul se ataşează la cererea de plată. Certificatul atestă, în conformitate cu metodologia aprobată de ordonatorul de credite responsabil, că toate costurile declarate de beneficiar în declaraţiile financiare care sprijină cererea de plată sunt reale, sunt înregistrate în mod clar şi sunt eligibile în conformitate cu înţelegerea pentru subvenţie.
Cu excepţia valorilor forfetare şi a finanţărilor la rate forfetare, certificatul privind declaraţiile financiare şi conturile subsidiare este obligatoriu pentru plăţile intermediare din anul financiar şi pentru plăţile de sold în următoarele cazuri:
a)În cazul subventiilor pentru o actiune de 750 000 EUR sau mai mult, în cazul în care valoarea cumulativa a cererilor de plata este de cel putin 325 000 EUR

b)subvenţii de funcţionare de 100 000 EUR sau mai mult.";
(ii)al treilea paragraf se elimină;
(iii)al patrulea paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
În funcţie de analiza riscului de gestionare, ordonatorul de credite responsabil poate să exonereze de obligaţia de a prezenta un astfel de certificat referitor la declaraţiile financiare şi conturile subsidiare:
(a)organismelor publice şi organizaţiilor internaţionale menţionate la articolul 43;
(b)beneficiarilor subvenţiilor de ajutor umanitar şi pentru gestionarea situaţiilor de criză, cu excepţia plăţii soldurilor;
(c)pentru plata sodurilor, beneficiarii de subvenţii de ajutor umanitar, care au semnat un acord-cadru de parteneriat vizat de articolul 163 şi care au instituit un sistem de control ce oferă garanţii echivalente pentru aceste plăţi.
d)Beneficiarilor mai multor subventii care au furnizat certificate independente oferind garantii echivalente în ceea ce priveste sistemul de control şi metodologia folosite în pregatirea solicitarilor lor de plata.

Cu toate acestea, în cazurile prevăzute la literele (a) şi (b), pentru prima plată a sumei creditate nu este necesar un audit.
În funcţie de analiza sa privind riscul de gestiune, ordonatorul de credite responsabil poate renunţa la obligaţia de audit în cazul:
a)organismelor publice şi organizaţiilor internaţionale menţionate la articolul 43;
b)beneficiarilor subvenţiilor de ajutor umanitar şi pentru situaţii de criză, cu excepţia plăţilor de solduri.
În cazul unui acord între Comisie şi mai mulţi beneficiari, limitele menţionate în al doilea paragraf literele (a) şi (b) se aplică fiecărui beneficiar.

Art. 180a: Forme de subventii
(- Articolul 108a din regulamentul financiar)
(1)Subventiile comunitare sub forma mentionata la articolul 108a alineatul (1) litera (a) din regulamentul financiar sunt calculate pe baza costurilor eligibile, definite drept costuri suportate efectiv de beneficiar si care fac obiectul unei estimari bugetare preliminare care însoteste propunerea si este inclusa în acordul sau decizia de subventionare.
(2)Sumele forfetare mentionate la articolul 108a alineatul (1) litera (b) din regulamentul financiar acopera, în mod global, anumite costuri necesare desfasurarii unei actiuni sau pentru functionarea anuala a unui beneficiar, în conformitate cu dispozitiile acordului si pe baza unei estimari.
(3)Finantarea la rate forfetare, mentionata la articolul 108a alineatul (1) litera (c) din regulamentul financiar, acopera categorii specifice de cheltuieli identificate în mod clar în prealabil, fie prin aplicarea unui procentaj stabilit prealabil, fie prin aplicarea unui barem standard pentru costurile unitare.

Art. 181: Sume forfetare si finantari la rate forfetare
(- Articolul 108a din regulamentul financiar)
(1)Comisia poate, prin intermediul unei decizii, sa autorizeze recurgerea la urmatoarele:
a)una sau mai multe sume forfetare cu o valoare unitara mai mica sau egala cu 25 000 EUR, pentru acoperirea uneia sau a mai multor categorii diferite de costuri eligibile;
b)finantare la rate forfetare, în special pe baza baremului anexat la Statutul functionarilor sau în conformitate cu aprobarea anuala a acesteia de catre Comisie, pentru costurile de cazare si diurna pentru cheltuielile de delegatie.
Acea decizie stabileste valoarea maxima a totalului acestor finantari autorizate pentru fiecare subventie sau tip de subventie.
(2)Daca este cazul, sumele forfetare care depasesc o valoare unitara de 25 000 EUR sunt autorizate în actul de baza care prevede conditiile de atribuire si cuantumurile maxime.
Aceste cuantumuri sunt modificate la fiecare doi ani de catre Comisie pe baza unor date statistice sau a unor mijloace obiective similare în conformitate cu articolul 165 alineatul (2).
(3)Decizia sau acordul de subventionare poate autoriza, sub forma de rate forfetare, finantarea costurilor indirecte ale beneficiarului pâna la cel mult 7 % din costurile directe totale eligibile ale actiunii, cu exceptia cazului în care beneficiarul primeste o subventie de functionare din bugetul comunitar. Plafonul de 7 % poate fi depasit printr-o decizie motivata a Comisiei.
(4)Decizia sau acordul de subventionare contine toate dispozitiile necesare verificarii respectarii conditiilor de atribuire a sumelor forfetare sau a finantarii la rate forfetare

Art. 182: Garanţia în avans
(- Articolul 118 din regulamentul financiar)
(1)În vederea limitării riscurilor financiare legate de plata prefinanţării, ordonatorul de credite responsabil, pe baza analizei riscului de gestionare, poate fie să solicite beneficiarului depunerea unei garanţii în avans care să fie echivalentă cu valoarea prefinanţării sau să fracţioneze prefinanţarea în mai multe plăţi.
Cu toate acestea, în cazul subvenţiilor cu o valoare mai mică sau egală cu 10 000 EUR, ordonatorul de credite responsabil poate solicita beneficiarului depunerea unei garanţii în avans numai în cazuri justificate în mod corespunzător.
De asemenea, o astfel de garanţie poate fi solicitată de ordonatorul de credite responsabil, în funcţie de analiza riscului de gestionare, din perspectiva metodei de finanţare stabilită în acordul de finanţare.
Ori de câte ori se solicită o garanţie, aceasta este supusă evaluării şi acceptării ordonatorului de credite responsabil.

(2)În cazul în care prefinanţarea reprezintă 80 % din suma totală a subvenţiei şi cu condiţia ca aceasta să depăşească 60 000 Euro, se solicită o garanţie.
Pentru ONG-urile care funcţionează în domeniul acţiunii externe, se solicită această garanţie pentru creditări de peste 1 000 000 EUR sau de peste 90 % din totalul subvenţiei.
Garanţia este valabilă pentru o perioadă suficient de lungă pentru a permite activarea acesteia.
(3)Garanţia se oferă de către o bancă sau instituţie financiară autorizată stabilită într-unul din statele membre. Atunci când beneficiarul este stabilit într-o ţară terţă, ordonatorul de credite responsabil poate permite ca o bancă sau instituţie financiară stabilită în ţara terţă respectivă să ofere garanţia, în cazul în care consideră că banca sau instituţia financiară respectivă oferă o siguranţă echivalentă şi caracteristici similare celor oferite de o bancă sau instituţie financiară stabilită într-un stat membru.
La cererea beneficiarului, garanţia poate fi înlocuită cu o garanţie personală şi solidară a unei părţi terţe sau cu o garanţie solidară irevocabilă şi necondiţionată a beneficiarilor unei acţiuni care sunt părţi la acelaşi acord de subvenţionare, după acceptarea de către ordonatorul de credite responsabil.

Garanţia se exprimă în euro.
Prin această garanţie, banca, instituţia financiară, partea terţă sau ceilalţi beneficiari oferă o garanţie solidară irevocabilă sau devin garanţi la prima solicitare pentru obligaţiile beneficiarului.
(4)Garanţia se eliberează pe măsură ce creditarea este compensată din plăţi intermediare sau plăţi de solduri către beneficiar în conformitate cu condiţiile prevăzute în acordul de subvenţionare.
În cazurile menţionate la al doilea paragraf de la alineatul (1), aceasta se eliberează numai după plata soldului.

(5)Ordonatorul de credite responsabil poate renunţa la obligaţia prevăzută la alineatul (2) pentru organisme din sectorul public şi pentru organizaţiile internaţionale menţionate la articolul 43.
Ordonatorul de credite responsabil poate să scutească de obligaţia în cauză şi beneficiarii care au încheiat un acord cadru de parteneriat în temeiul articolului 163.
Art. 183: Suspendarea şi reducerea subvenţiilor (articolul 119 din regulamentul financiar)
Ordonatorul de credite responsabil suspendă plăţile în următoarele cazuri:
(a)în caz de nerealizare, realizare necorespunzătoare, realizare parţială sau cu întârziere a acţiunii sau a programului de lucru aprobate;
(b)dacă s-au plătit sume ce depăşesc limitele maxime stabilite în acord;
(c)dacă sumele plătite în conformitate cu acordul de subvenţionare sunt mai mari decât costurile reale angajate de beneficiar pentru acţiune sau atunci când bugetul de funcţionare are un excedent ex post.
În funcţie de etapa licitaţiei la care se ajunge, ordonatorul de credite, după ce dă beneficiarului sau beneficiarilor prilejul de a formula comentarii, fie dispune reducerea subvenţiei, fie solicită rambursarea proporţională de către beneficiar sau beneficiari.

Art. 184: Contracte de punere în aplicare
(- Articolul 120 din regulamentul financiar)
(1)Fara a aduce atingere aplicarii Directivei 2004/18/CE, în cazul în care punerea în aplicare a actiunilor asistate impune atribuirea unor contracte de achizitii, beneficiarii subventiilor atribuie contractul ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, adica ofertei care ofera cel mai bun raport pret-calitate, acordându-se atentie evitarii conflictelor de interese.
(2)În cazul în care punerea în aplicare a actiunilor asistate impune atribuirea unor contracte de achizitii cu o valoare mai mare de 60 000 EUR, ordonatorul de credite responsabil poate solicita beneficiarilor sa respecte norme speciale, pe lânga cele mentionate la alineatul (1).
Aceste norme speciale se bazeaza pe normele incluse în regulamentul financiar si se stabilesc tinându-se seama în mod corespunzator de valoarea contractelor respective, de volumul relativ al contributiei comunitare în raport cu costul total al actiunii si de risc. Astfel de norme speciale sunt incluse în decizia sau acordul de subventionare

Art. 184a: Sprijin financiar pentru terti
[- Articolul 120 alineatul (2) din regulamentul financiar]
(1)Cu conditia ca obiectivele si rezultatele care trebuie obtinute sa fie suficient de detaliate în conditiile mentionate la articolul 120 alineatul (2) litera (b) din regulamentul financiar, marja de apreciere poate fi considerata epuizata daca decizia sau acordul de subventionare precizeaza de asemenea:
a)cuantumul minim si maxim al sprijinului financiar care poate fi platit unui tert si criteriile de determinare a cuantumului exact;
b)diferitele tipuri de activitati care pot primi un astfel de sprijin financiar, pe baza unei liste fixe.
(2)În sensul articolului 120 alineatul (2) litera (c) din regulamentul financiar, cuantumul maxim al sprijinului financiar care poate fi platit tertilor de catre un beneficiar este de 100 000 EUR si maximum 10 000 EUR pentru fiecare tert

[textul din partea I, titlul VII a fost abrogat la 01-ian-2013 de Actul din Regulamentul 1268/29-oct-2012]
[textul din partea II a fost abrogat la 01-ian-2013 de Actul din Regulamentul 1268/29-oct-2012]
[textul din partea III a fost abrogat la 01-ian-2013 de Actul din Regulamentul 1268/29-oct-2012]
-****-
Adoptat la Bruxelles, 23 decembrie 2002.

Pentru Comisie

Michaele SCHREYER

Membru al Comisiei

Publicat în Ediţia Specială a Jurnalului Oficial cu numărul 0 din data de 1 ianuarie 2007