Capitolul 2 - Principiile de atribuire - Regulamentul 2342/23-dec-2002 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
În vigoare Versiune de la: 2 August 2018
CAPITOLUL 2:Principiile de atribuire
Art. 165: Norma de nonprofit
[- Articolul 109 alineatul (2) din regulamentul financiar]
(1)În conformitate cu acest titlu, profitul se defineste dupa cum urmeaza:
a)în cazul unei subventii pentru o actiune, profit înseamna un surplus de încasari fata de costurile actiunii suportate de catre beneficiar în momentul solicitarii platii finale;
b)în cazul unei subventii de functionare, profit înseamna un sold excedentar al bugetului de functionare al beneficiarului.
(2)Sumele forfetare si finantarile la rate forfetare sunt stabilite în conformitate cu articolul 181, pe baza costurilor sau categoriei de costuri la care se refera, stabilite prin date statistice si mijloace obiective similare, astfel încât sa excluda a priori producerea unui profit. Pe aceeasi baza, Comisia reevalueaza si, daca este cazul, ajusteaza aceste sume la fiecare doi ani.
În acest caz si pentru fiecare subventie, nonprofitul este verificat în momentul stabilirii acestor sume.
Atunci când controalele ex-post facute evenimentului care genereaza subventii arata ca acesta nu a avut loc si s-a efectuat, în mod nejustificat, o plata catre beneficiar cu o valoare forfetara sau o finantare la rate forfetare, Comisia este îndreptatita sa recupereze o suma a carei valoare maxima este egala cu suma forfetara sau cu finantarea la rate forfetare si, în caz de declaratie falsa privind suma forfetara sau finantarea la rate forfetare, aceasta poate impune penalitati financiare de pâna la 50 % din valoarea totala a sumei forfetare sau a finantarii la rate forfetare.
Aceste controale nu aduc atingere verificarii sau certificarii costurilor efective, cerute pentru plata subventiilor sau a subventiilor combinate constând în rambursarea unui procentaj stabilit din costurile eligibile.
(3)În cazul subvenţiilor de funcţionare pentru organisme care urmăresc un scop de interes general european, Comisia are dreptul de a recupera procentul de profit anual care corespunde contribuţiei comunitare la bugetul operaţional al organismelor respective în cazul în care aceste organisme sunt finanţate şi de autorităţi publice cărora li se solicită recuperarea procentajului de profit anual care corespunde contribuţiei proprii. În scopul calculării valorii ce trebuie recuperată, procentajul corespunzător contribuţiilor în natură la bugetul operaţional nu se iau în considerare.
Art. 165a: Principiul cofinantarii
(- Articolul 109 din regulamentul financiar)
(1)Cofinantarea impune ca o parte a costurilor unei actiuni sau a cheltuielilor de exploatare ale unui entitati sa fie suportate de catre beneficiarul unei subventii sau din alte contributii decât contributia comunitara.
(2)În cazul subventiilor care iau una dintre formele prevazute la articolul 108a alineatul (1) literele (b) sau (c) din regulamentul financiar sau o combinatie a acestora, cofinantarea este evaluata numai în etapa de evaluare a cererii de atribuire a subventiei
Art. 166: Programarea anuală [articolul 110 alineatul (1) din regulamentul financiar]
(1)Un program anual de lucru privind subventiile este pregatit de fiecare ordonator de credite competent. Acest program de lucru este adoptat de institutie si publicat pe site-ul internet al institutiei în cauza consacrat subventiilor cât mai curând posibil, daca este necesar în timpul exercitiului financiar care preceda executia bugetului si pâna la data de 31 martie a anului de executie.
Programul de lucru specifică actul de bază, obiectivele, calendarul cererilor de ofertă cu cuantumul orientativ şi rezultatele aşteptate.
(2)Orice modificare substanţială a programului de lucru din cursul anului se adoptă, de asemenea, şi se publică în conformitate cu dispoziţiile alineatului (1).
Art. 167: Conţinutul solicitărilor de propuneri
[- Articolul 110 alineatul (1) din regulamentul financiar]
(1)Solicitările de propuneri precizează:
a)obiectivele urmărite;
b)criteriile de eligibilitate, excludere, selectie si atribuire mentionate la articolele 114 si 115 din regulamentul financiar si documentele justificative relevante;
c)modalităţile de finanţare comunitară;
d)modalităţile şi data limită pentru depunerea propunerilor şi data posibilă de demarare a acţiunilor, precum şi data de încheiere a procedurii de atribuire.
(2)Cererile de propuneri se publica pe site-ul internet al institutiilor europene si, eventual, în masura în care este posibil, prin orice alt mijloc adecvat, inclusiv în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, pentru a asigura o publicitate pe scara cât mai larga în rândul potentialilor beneficiari. Acestea pot fi publicate în anul care preceda executia bugetara. Orice modificare a continutului cererilor de propuneri face, de asemenea, obiectul publicarii în aceleasi conditii.
Art. 168: Excepţiile la solicitările de propuneri
[- Articolul 110 alineatul (1) din regulamentul financiar]
(1)Subvenţiile pot fi atribuite fără o solicitare de propuneri numai în următoarele cazuri:
a)pentru ajutoare umanitare, în sensul Regulamentului (CE) nr. 1257/96 (1) al Consiliului, şi ajutoare pentru situaţii de criză în sensul alineatului (2);
(1)JO L 163, 2.7.1996, p. 1.
b)în alte situaţii de urgenţă excepţionale şi justificate corespunzător;
c)Organismelor care deţin un monopol de jure sau de facto, justificat în mod corespunzător în decizia de adjudecare;
d)organismelor identificate ca beneficiari ai unei subventii printr-un act de baza, în sensul articolului 49 din regulamentul financiar;
e)în cazul cercetarii si dezvoltarii tehnologice, organismelor identificate în programul anual de lucru mentionat la articolul 110 din regulamentul financiar, în cazul în care actul de baza prevede în mod expres aceasta posibilitate si cu conditia ca proiectul sa nu faca obiectul unei cereri de propuneri;
f)în cazul actiunilor cu caracteristici specifice care necesita un anumit tip de organism pentru competenta sa tehnica, gradul ridicat de specializare sau puterea administrativa, cu conditia ca actiunile respective sa nu intre în domeniul de aplicare al unei cereri de propuneri
Cazurile mentionate la primul paragraf litera (f) sunt justificate corespunzator în decizia de atribuire
(2)Prin situaţii de criză se înţelege, pentru ţări terţe, situaţii care ameninţă legea şi ordinea, securitatea şi siguranţa persoanelor şi care riscă să degenereze într-un conflict armat sau să destabilizeze ţara şi care ar putea afecta grav:
a)salvgardarea valorilor comune, intereselor fundamentale, independenţei şi integrităţii Uniunii Europene;
b)securitatea Uniunii Europene, menţinerea păcii şi securitatea internaţională, promovarea cooperării internaţionale sau dezvoltarea şi consolidarea democraţiei, statul de drept, respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, în conformitate cu articolul 11 din Tratatul privind Uniunea Europeană şi articolul 3 din Regulamentul (CE) nr. 381/2001 (2) al Consiliului.
(2)JO L 57, 27.2.2001, p. 5.
Art. 169: Publicarea ex post
[- Articolul 110 alineatul (2) din regulamentul financiar]
(1)Toate subventiile atribuite în cursul unui exercitiu financiar, cu exceptia burselor acordate persoanelor fizice, se publica, conform unei prezentari standard, pe site-ul internet al institutiei comunitare în cauza, într-un loc dedicat si usor accesibil, în cursul primei jumatati a anului urmator închiderii exercitiului bugetar pentru care sunt atribuite.
În cazurile în care gestiunea este delegata organismelor mentionate la articolul 54 din regulamentul financiar, se face trimitere cel putin la adresa site-ului internet unde se pot gasi aceste informatii, daca nu sunt publicate direct în locul dedicat de pe site-ul internet al institutiilor comunitare.
Informatiile pot fi publicate, de asemenea, conform unei prezentari standard, pe alte suporturi adecvate, inclusiv în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2)Următoarele informaţii se publică cu acordul beneficiarului în conformitate cu articolul 164 alineatul (1) litera (f):
a)numele şi adresa beneficiarilor;
b)obiectul subvenţiei;
c)sumele atribuite si, cu exceptia cazului sumei forfetare si a finantarii la rate forfetare mentionate la articolul 108a alineatul (1) literele (b) si (c) din regulamentul financiar, rata de finantare a costurilor actiunii sau a programului de lucru aprobat.
(3)Ca urmare a publicarii efectuate în conformitate cu alineatul (2), în cazul în care autoritatea bugetara solicita acest lucru, Comisia îi transmite acelei autoritati un raport privind:
a)numarul de participanti din ultimul an;
b)numarul si procentajul solicitarilor câstigatoare pe cerere de propuneri;
c)durata medie a procedurii de la data încheierii cererii de propuneri pâna la cea a atribuirii unei subventii;
d)numarul si valoarea subventiilor pentru care s-a renuntat la publicarea ex-post în ultimul an pentru motive de siguranta a beneficiarilor sau protectie a intereselor lor comerciale
Art. 169a: Informatii pentru solicitanti
(- Articolul 110 din regulamentul financiar)
Comisia furnizeaza solicitantilor informatii si consultanta prin urmatoarele mijloace:
a)stabilirea unor norme comune pentru formularele de solicitare de subventii similare si monitorizarea dimensiunilor si lizibilitatii formularelor respective;
b)furnizarea de informatii potentialilor solicitanti, în special prin intermediul seminariilor si furnizarii de manuale;
c)pastrarea, în fisierul entitatilor juridice, mentionat la articolul 64, de date permanente referitoare la beneficiari.
Art. 170: Finanţarea comună
(- Articolul 111 din regulamentul financiar)
O acţiune poate fi finanţată în comun din linii bugetare separate de mai mulţi ordonatori de credite.
Art. 171: Efectul retroactiv pentru gestiunea ajutoarelor umanitare şi a situaţiilor de criză
(- Articolul 112 din regulamentul financiar)
Pentru a asigura desfăşurarea eficientă a operaţiunilor de ajutor umanitar şi pentru situaţii de criză în sensul articolului 168 alineatul (2), cheltuielile efectuate de beneficiar înainte de data depunerii solicitării sunt eligibile pentru finanţare comunitară numai în următoarele cazuri:
a)dacă cheltuielile se referă la constituirea de către solicitant a unor stocuri pentru a fi utilizate în legătură cu acţiunea pentru care se atribuie subvenţia;
b)în mod excepţional şi din motive justificate corespunzător, dacă decizia de finanţare şi acordul de subvenţionare prevăd în mod explicit acest lucru, prin stabilirea unei date de eligibilitate anterioară datei de depunere a solicitărilor.
Art. 172: Cofinanţarea externă
(- Articolul 113 din regulamentul financiar)
(1)Beneficiarul oferă dovezi privind cofinanţarea oferită, fie din resurse proprii, fie sub forma unor transferuri financiare de la terţi sau în natură, cu excepţia cazului sumelor forfetare şi a baremelor pentru costuri unitare menţionate la articolul 181 alineatul (1).
(2)Ordonatorul de credite responsabil poate accepta cofinanţarea în natură, în cazul în care aceasta este considerată necesară sau adecvată. În acest caz, valoarea contribuţiilor în cauză nu poate depăşi:
a)costurile real efectuate şi justificate corespunzător cu documente contabile;
b)sau costurile general acceptate pe piaţa în cauză.
Contribuţiile care implică proprietăţi imobiliare menţionate la articolul 116 alineatul (1) sunt excluse de la calculul cuantumului cofinanţării.
(4)Principiul cofinantarii este considerat ca fiind respectat în cazul în care contributia comunitara este destinata sa acopere anumite costuri administrative ale unei institutii financiare, inclusiv, dupa caz, un comision variabil care constituie un stimulent în functie de rezultate, în raport cu gestionarea unui proiect sau a unui program care formeaza un tot indisolubil.
(3)Pentru subvenţii cu o valoare totală mai mică sau egală cu 25 000 EUR, în funcţie de evaluarea riscului de gestionare, ordonatorul de credite responsabil poate să deroge de la obligaţia de a se prezenta dovada co-finanţării menţionate la alineatul (1).
În cazul în care unui singur beneficiar i se acordă mai multe subvenţii într-un exerciţiu financiar, limita de 25 000 EUR se aplică sumei totale a acestor subvenţii cumulate.
Art. 172a: Costuri eligibile
(- Articolul 113 din regulamentul financiar)
(1)Costurile eligibile sunt costurile suportate efectiv de beneficiarul unei subventii, care îndeplinesc urmatoarele criterii:
a)sunt suportate pe durata actiunii sau a programului de lucru, cu exceptia costurilor legate de rapoartele finale si certificatele de audit;
b)sunt indicate în bugetul general total estimat al actiunii sau al programului de lucru;
c)sunt necesare pentru punerea în aplicare a actiunii sau a programului de lucru care face obiectul subventiei;
d)pot fi identificate si verificate, în special fiind înregistrate în contabilitatea beneficiarului si stabilite în conformitate cu normele contabile aplicabile în tara în care este stabilit beneficiarul si cu practicile curente ale beneficiarului de contabilizare a costurilor;
e)respecta cerintele legislatiei fiscale si sociale aplicabile;
f)sunt rezonabile, justificate si respecta cerintele bunei gestionari financiare, în special din punctul de vedere al economiei si al eficientei.
(2)Fara a aduce atingere alineatului (1) si actului de baza, urmatoarele costuri pot fi considerate eligibile de catre ordonatorul de credite competent:
a)costuri legate de o garantie bancara sau de o cautiune comparabila depusa de beneficiarul subventiei în conformitate cu articolul 118 din regulamentul financiar;
b)costuri legate de auditurile externe solicitate de ordonatorul de credite competent în momentul depunerii cererii de finantare sau a celei de plata;
c)taxa pe valoarea adaugata platita, care nu poate fi rambursata beneficiarului în conformitate cu legislatia nationala în vigoare;
d)costuri de amortizare, cu conditia ca acestea sa fie suportate efectiv de beneficiar;
e)cheltuieli administrative, costuri legate de personal si echipament, inclusiv costurile legate de salariile personalului administratiilor nationale, în masura în care aceste costuri corespund costului activitatilor pe care autoritatea publica respectiva nu le-ar desfasura daca proiectul în cauza nu s-ar derula.
Art. 172b: Principiul reducerii graduale a subventiilor de functionare
[- Articolul 113 alineatul (2) din regulamentul financiar]
În cazul în care subventiile de functionare se reduc, ele se reduc într-un mod proportional si echitabil.
Art. 172c: Solicitarile de finantare
(- Articolul 114 din regulamentul financiar)
(1)Modalitatile de depunere a solicitarilor de finantare sunt stabilite de ordonatorul de credite responsabil, care poate alege modalitatea de depunere. Solicitarile de finantare pot fi trimise prin scrisoare sau prin mijloace electronice.
Mijloacele de comunicare alese trebuie sa fie nediscriminatorii si sa nu aiba drept efect restrângerea accesului solicitantilor la procedura de atribuire.
Mijloacele de comunicare alese sunt de asa natura, încât sa asigure îndeplinirea urmatoarelor conditii:
a)fiecare document depus trebuie sa cuprinda toate informatiile necesare evaluarii sale;
b)integritatea datelor trebuie pastrata;
c)confidentialitatea propunerilor trebuie pastrata.
În sensul literei (c), ordonatorul de credite responsabil examineaza continutul solicitarilor numai dupa expirarea termenului-limita fixat pentru depunerea acestora.
Ordonatorul de credite responsabil poate solicita ca ofertele trimise prin mijloace electronice sa fie însotite de o semnatura electronica avansata, în sensul Directivei 1999/93/CE.
(2)Atunci când ordonatorul de credite responsabil autorizeaza depunerea solicitarilor prin mijloace electronice, instrumentele utilizate si caracteristicile tehnice ale acestora sunt nediscriminatorii, în general disponibile si interoperabile cu produsele de tehnologie a informatiei si a comunicatiilor de uz general. Informatiile privind specificatiile necesare pentru prezentarea solicitarilor, inclusiv criptarea, se pun la dispozitia solicitantilor.
De asemenea, dispozitivele de receptie electronica asigura securitatea si confidentialitatea.
(3)În cazul în care depunerea se face prin scrisoare, solicitantii pot opta sa depuna solicitari folosind una dintre urmatoarele cai:
a)prin posta sau printr-un serviciu de curierat, caz în care invitatia la solicitarea de propuneri specifica faptul ca dovada o constituie data expedierii, stampila postei sau data avizului de trimitere;
b)prin livrare directa la sediul institutiei, personal de catre solicitant sau de catre un mandatar, caz în care solicitarea de propuneri specifica departamentul la care trebuie depuse solicitarile pe baza unei confirmari de primire semnate si datate.