Capitolul 3 - Procedurile de atribuire - Regulamentul 2342/23-dec-2002 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
În vigoare Versiune de la: 2 August 2018
CAPITOLUL 3:Procedurile de atribuire
Art. 173: Solicitări de finanţare
(- Articolul 114 din regulamentul financiar)
(1)Solicitarile se fac prin completarea formularului stabilit în conformitate cu standarde comune în conformitate cu articolul 169a litera (a) si pus la dispozitie de catre ordonatorii de credite responsabili si în conformitate cu criteriile prevazute de actul de baza si în cererea de propuneri.
(2)Cererea indică statutul legal al solicitantului şi capacitatea financiară şi operaţională a acestuia pentru desfăşurarea acţiunii propuse sau a programului de lucru, în conformitate cu articolul 176 alineatul (4).
În acest sens, solicitantul depune o declaraţie pe proprie răspundere şi, pentru cererile de subvenţii în valoare mai mare de 25 000 EUR, orice document justificativ solicitat de ordonatorul de credite responsabil, pe baza evaluării riscului de gestionare..Aceste documente se indică în cererea de ofertă.
Documentele justificative sunt în special contul de profit şi pierderi şi bilanţul pentru ultimul exerciţiu financiar ale cărui conturi au fost încheiate.
(3)Bugetul pentru actiune sau bugetul de functionare anexat la solicitare trebuie sa fie echilibrat în privinta cheltuielilor si veniturilor, sub rezerva dispozitiilor privind posibilele variatii ale ratei de schimb, si indica costurile eligibile pentru finantare de la bugetul comunitar.
(4)în cazul în care cererea priveşte subvenţii pentru o acţiune a cărei sumă depăşeşte 500 000 EUR sau pentru subvenţii de funcţionare care depăşesc 100 000 EUR, se depune un raport de audit întocmit de un auditor extern autorizat. Acest raport certifică conturile pentru ultimul exerciţiu financiar disponibil.
Dispoziţiile din primul paragraf se aplică numai primei solicitări făcute de un beneficiar ordonatorului de credite pentru un singur exerciţiu bugetar.
În cazul acordurilor între Comisie şi mai mulţi beneficiari, limitele în cauză se aplică fiecărui beneficiar.
În cazul parteneriatelor menţionate la articolul 163, înainte de încheierea acordului cadru, trebuie să fie întocmit raportul de audit menţionat la primul alineat pentru ultimele două exerciţii financiare disponibile.
În funcţie de evaluarea riscului de gestionare, ordonatorul de credite responsabil poate să exonereze de obligaţia auditului menţionat la primul alineat instituţiile de învăţământ secundar şi superior şi beneficiarii care au acceptat răspunderea solidară şi personală în cazul acordurilor cu mai mulţi beneficiari.
Primul paragraf nu se aplică organismelor publice şi organizaţiilor internaţionale menţionate la articolul 43 alineatul (2).
(5)Solicitantul indică sursele şi cuantumul celorlalte finanţări primite şi solicitate în cursul aceluiaşi exerciţiu financiar pentru aceeaşi acţiune sau pentru orice altă acţiune şi pentru activităţi de rutină.
Art. 174: Dovezi pentru neexcludere
(- Articolul 114 din regulamentul financiar)
Solicitantii declara pe propria raspundere ca nu se afla în una dintre situatiile enumerate la articolul 93 alineatul (1) si la articolul 94 din regulamentul financiar. În functie de analiza sa privind riscurile, ordonatorul de credite responsabil poate solicita dovezile mentionate la articolul 134. Solicitantilor li se cere sa furnizeze dovezile în cauza, cu exceptia cazului în care exista o imposibilitate materiala recunoscuta de ordonatorul de credite responsabil
Art. 174a: Solicitantii fara personalitate juridica
(- Articolul 114 din regulamentul financiar)
În cazul în care solicitarea unei subventii este depusa de un solicitant care nu are personalitate juridica, în conformitate cu articolul 114 alineatul (2) litera (a) din regulamentul financiar, reprezentantii acelui solicitant dovedesc ca au capacitatea de a-si asuma obligatiile juridice în numele solicitantului si ofera garantii financiare echivalente celor furnizate de persoanele juridice.
Art. 175: Sancţiuni administrative şi penalităţi financiare
(- Articolul 114 din regulamentul financiar)
Se pot aplica penalitati financiare sau sanctiuni administrative, sau ambele solicitantilor care au facut declaratii false sau au savârsit erori grave sau care au comis nereguli sau frauda, în conformitate cu conditiile prevazute la articolul 134b si proportional cu valoarea subventiilor în cauza.
Aceste penalitati financiare sau sanctiuni administrative se pot aplica si beneficiarilor care s-au facut vinovati de neîndeplinirea grava a obligatiilor contractuale
Art. 175a: Criteriile de eligibilitate
(- Articolul 114 din regulamentul financiar)
(1)Criteriile de atribuire se publica în cererea de propuneri.
(2)Criteriile de eligibilitate stabilesc conditiile de participare la o solicitare de propuneri. Aceste criterii se stabilesc în functie de obiectivele actiunii si respecta principiile transparentei si nediscriminarii.
Art. 175b: Subventiile cu valori foarte mici
[- Articolul 114 alineatul (3) din regulamentul financiar]
Subventiile cu valori foarte mici sunt considerate a fi acele subventii care sunt mai mici sau egale cu 5 000 EUR.
Art. 176: Criteriile de selecţie
[- Articolul 115 alineatul (1) din regulamentul financiar]
(1)Criteriile de selecţie se publică în solicitarea de propunere şi sunt stabilite astfel încât să permită evaluarea capacităţii financiare şi operaţionale a solicitantului de a finaliza acţiunea sau programul de lucru propus.
(2)Solicitantul trebuie să deţină surse stabile şi suficiente de finanţare pentru a-şi menţine activitatea pe tot parcursul perioadei de desfăşurare a activităţii sau a exerciţiului pentru care se atribuie subvenţia şi pentru a participa la finanţarea acesteia. Solicitantul trebuie să aibă competenţele şi calificările profesionale necesare pentru finalizarea acţiunii sau a programului de lucru propus, cu excepţia cazului în care actul de bază conţine dispoziţii speciale.
(3)Capacitatea financiară şi funcţională se verifică în special pe baza unei analize a oricăruia din documentele justificative menţionate la articolul 173 şi solicitate de ordonatorul de credite responsabil în cazul cererii de ofertă.
În cazul în care în cererea de propuneri nu s-au solicitat documente justificative si ordonatorul de credite responsabil are îndoieli privind capacitatea financiara si operationala a solicitantilor, acesta le poate solicita furnizarea oricaror documente adecvate
(4)Verificarea capacităţii financiare în conformitate cu alineatul (3) nu se aplică persoanelor fizice care primesc burse, organismelor publice sau organizaţiilor internaţionale menţionate la articolul 43 alineatul (2).
În cazul parteneriatelor menţionate la articolul 163, verificarea în cauză se efectuează înainte de încheierea acordului cadru.
Art. 177: Criteriile de atribuire
[- Articolul 115 alineatul (2) din regulamentul financiar]
(1)Criteriile de atribuire se publică în solicitarea de propuneri.
(2)Criteriile de atribuire sunt stabilite astfel încât să permită atribuirea subvenţiilor acţiunilor care maximizează eficienţa totală a programului comunitar pe care îl pun în aplicare sau organismelor al căror program de lucru este conceput astfel încât să obţină acelaşi rezultat. Aceste criterii sunt definite astfel încât să asigure buna gestiune a fondurilor comunitare.
Aceste criterii se aplică astfel încât să permită selectarea acţiunilor şi programelor de lucru planificate despre care Comisia poate fi sigură că vor respecta obiectivele şi priorităţile sale şi vor garanta vizibilitatea finanţării comunitare.
(3)Criteriile de atribuire sunt definite astfel încât să permită efectuarea ulterioară a unei evaluări.
Art. 178: Evaluarea solicitărilor şi atribuirea
(- Articolul 116 din regulamentul financiar)
(1)Ordonatorul de credite responsabil numeste o comisie de evaluare a propunerilor, cu exceptia cazului în care Comisia decide altfel în cadrul unui program sectorial special. Ordonatorul de credite poate numi aceasta comisie înaintea expirarii datei-limita de depunere a propunerilor, mentionata la articolul 167 litera (d).
Comisia de evaluare este formată din cel puţin trei persoane reprezentând cel puţin două entităţi organizatorice ale Comisiei fără o legătură ierarhică între ele. Pentru a evita eventualele conflicte de interese, persoanele în cauză intră sub incidenţa obligaţiilor prevăzute la articolul 52 din regulamentul financiar.
În cazul reprezentanţelor şi unităţilor locale prevăzute la articolul 254 şi al organismelor delegate menţionate la articolul 160 alineatul (1), dacă nu există entităţi separate, cerinţa privind entităţile organizatorice fără o legătură ierarhică între ele nu se aplică.
În temeiul unei decizii a ordonatorului de credite responsabil, comisia poate fi asistată de experţi externi.
(11)(1a) Daca este cazul, ordonatorul de credite responsabil împarte procesul în mai multe etape procedurale. Regulile care reglementeaza procesul sunt anuntate în solicitarea de propuneri.
În cazul cererilor de propuneri care presupun o procedura în doua etape, se solicita depunerea unei propuneri complete în etapa a doua numai solicitantilor ale caror propuneri îndeplinesc criteriile de evaluare aplicate în prima etapa.
În cazul solicitarilor de propuneri care presupun o procedura de evaluare în doua etape, fac obiectul unei evaluari aprofundate numai propunerile care au trecut de prima etapa, pe baza evaluarii efectuate în functie de o serie limitata de criterii.
Solicitantii ale caror propuneri sunt respinse într-una dintre etape sunt informati în conformitate cu articolul 116 alineatul (3) din regulamentul financiar.
Fiecare etapa ulterioara a procedurii trebuie sa fie în mod clar distincta de precedenta.
Documente si informatii identice nu vor fi solicitate de mai multe ori în cursul aceleiasi proceduri.
(2)Comisia de evaluare sau, daca este cazul, ordonatorul de credite responsabil poate cere unui solicitant sa furnizeze informatii suplimentare sau sa clarifice documentele justificative depuse în sprijinul solicitarii, în special în caz de erori materiale evidente.
Ordonatorul de credite tine în mod corespunzator evidenta contactelor avute cu solicitantii în cursul procedurii.
(3)La finalizarea lucrărilor sale, membrii comisiei de evaluare semnează un proces-verbal al tuturor propunerilor examinate, care conţine o evaluare a calităţii acestora şi le identifică pe cele care pot beneficia de finanţare. Dacă este necesar, procesul-verbal în cauză ierarhizează propunerile examinate.
Procesul-verbal în cauză se păstrează pentru referinţe ulterioare.
(4)Ordonatorul de credite responsabil ia apoi decizia, precizând cel puţin:
a)obiectul şi cuantumul total al deciziei;
b)numele beneficiarilor, titlul acţiunilor, sumele acceptate şi motivele pentru această alegere, inclusiv în cazul în care nu este conformă cu avizul comisiei de evaluare;
c)numele solicitanţilor respinşi şi motivele de respingere.
(5)Dispoziţiile din alineatele (1)-(4) nu se aplică beneficiarilor de subvenţii identificaţi în actul de bază.
Art. 179: Informaţii pentru solicitanţi
- (Articolul 116 din regulamentul financiar)
Solicitanţii sunt informaţi cât mai curând posibil şi, în orice caz, în termen de 15 zile calendaristice de la trimiterea deciziei de adjudecare către beneficiari.