Secţiunea 2 - Dispoziţii speciale - Regulamentul 2342/23-dec-2002 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

În vigoare
Versiune de la: 2 August 2018
Secţiunea 2:Dispoziţii speciale
Art. 36: Gestiunea centralizată directă
(- Articolul 53a din regulamentul financiar)

În cazul în care Comisia execută bugetul în mod centralizat direct în departamentele sale, sarcinile de execuţie bugetară sunt îndeplinite de actorii financiari în sensul articolelor 58-68 din regulamentul financiar şi în conformitate cu condiţiile prevăzute în prezentul regulament.
Art. 37: Exercitarea competenţelor delegate agenţiilor executive
[- Articolul 54 alineatul (2) litera (a) şi articolul 55 alineatul (2) din regulamentul financiar]
(1)Deciziile de delegare de competenţe către agenţiile executive le autorizează pe acestea, în calitate de ordonatori delegaţi de credite, să execute creditele pentru programul comunitar a cărui gestiune le este încredinţată.
(2)[textul din Art. 37, alin. (2) din partea I, titlul IV, capitolul 2, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-mai-2007 de Art. 1, punctul 24. din Regulamentul 478/23-apr-2007]
(3)Instrumentul de delegare al Comisiei conţine dispoziţiile enumerate la articolul 41 alineatul (2). Instrumentul este acceptat oficial în scris de către director în numele agenţiei executive.
Art. 38: Conditiile de delegare a competentelor catre organismele nationale sau internationale din sectorul public sau catre entitatile de drept privat învestite cu o misiune de serviciu public si eligibilitatea acestora
[- Articolul 54 alineatul (2) litera (c) din regulamentul financiar]
(1)Comisia poate delega sarcini care implica exercitarea de autoritate publica:
a)organismelor internationale din sectorul public;
b)organismelor nationale din sectorul public sau entitatilor de drept privat învestite cu o misiune de serviciu public, reglementate de legislatia unui stat membru, a unuia dintre statele (SEE) sau a uneia dintre tarile candidate la aderarea la Uniunea Europeana sau, dupa caz, de legislatia oricarei alte tari.
(2)Comisia se asigura ca organismele sau entitatile mentionate la alineatul (1) ofera garantii financiare adecvate, emise preferabil de catre o autoritate publica, în special în ceea ce priveste recuperarea integrala a sumelor datorate Comisiei.
(3)Atunci când intentioneaza sa încredinteze sarcini care implica exercitarea de autoritate publica, în special sarcini de executie bugetara, unui organism mentionat la articolul 54 alineatul (2) litera (c) din regulamentul financiar, Comisia analizeaza respectarea principiilor economiei, eficacitatii si eficientei.

Art. 39: Desemnarea organismelor nationale sau internationale din sectorul public sau a entitatilor de drept privat învestite cu o misiune de serviciu public
[- Articolul 54 alineatul (2) litera (c) din regulamentul financiar].

(1)Organismele naţionale din sectorul public şi entităţile de drept privat care îndeplinesc obligaţii de serviciu public sunt supuse legislaţiei statului membru sau a ţării în care au fost constituite.
(2)Organismele sau entitatile mentionate la alineatul (1) sau organismele internationale din sectorul public sunt alese într-un mod obiectiv si transparent, în conformitate cu principiul bunei gestiuni financiare, pentru a corespunde necesitatilor de executie identificate de Comisie. Alegerea în cauză nu poate genera nici o discriminare între diversele state membre sau ţări implicate.

(3)În cazurile de gestiune în reţea, care necesită desemnarea a cel puţin unui organism sau a unei entităţi pentru fiecare stat membru sau ţară implicată, statul membru sau ţara implicată desemnează organismul sau entitatea în cauză, în conformitate cu dispoziţiile actului de bază.
În toate celelalte cazuri, Comisia desemneaza astfel de organisme sau entitati de comun acord cu statele membre sau tarile în cauza.

(4)Atunci când încredinteaza sarcini de executie organismelor mentionate la articolul 54 alineatul (2) litera (c) din regulamentul financiar, Comisia informeaza anual autoritatea legislativa cu privire la cazurile si organismele în cauza, justificând în mod corespunzator recurgerea la astfel de organisme.

Art. 39a: Persoanele însarcinate cu gestionarea unor actiuni specifice în temeiul titlului V din Tratatul privind Uniunea Europeana
[- Articolul 54 alineatul (2) litera (d) din regulamentul financiar]
Persoanele însarcinate cu gestionarea unor actiuni specifice, astfel cum sunt mentionate la articolul 54 alineatul (2) litera (d) din regulamentul financiar, instituie structurile si procedurile necesare pentru a-si asuma responsabilitatea pentru fondurile pe care le vor gestiona. Aceste persoane au statutul de consilieri speciali ai Comisiei în materie de politica externa si de securitate comuna, în temeiul articolelor 1 si 5 din Regimul aplicabil celorlalti agenti ai Comunitatilor Europene

Art. 40: Respectarea normelor privind achiziţiile publice
(- Articolul 5 7 din regulamentul financiar)
În cazul în care încredinţează sarcini unor organisme private în temeiul articolului 57 alineatul (2) din regulamentul financiar, Comisia încheie un contract în conformitate cu dispoziţiile din partea I titlul V din regulamentul financiar.
Art. 41: Norme de punere în aplicare a gestionarii centralizate indirecte
[- Articolul 54 alineatul (2) literele (b), (c) si (d) din regulamentul financiar]

(1)Atunci când încredinteaza sarcini de executie organismelor, entitatilor sau persoanelor mentionate la articolul 54 alineatul (2) literele (b), (c) si (d) din regulamentul financiar, Comisia încheie un acord cu acestia în care stabileste normele de punere în aplicare a gestionarii si controlului fondurilor, precum si ale protectiei intereselor financiare ale Comunitatilor.

(2)Acordul menţionat la alineatul (1) include următoarele dispoziţii:
a)o definiţie a sarcinilor atribuite;
b)condiţiile şi modalităţile detaliate de îndeplinire a sarcinilor, inclusiv dispoziţii adecvate pentru delimitarea responsabilităţilor şi organizarea controalelor de efectuat;
c)normele de raportare către Comisie privind modul de îndeplinire a sarcinilor;
d)condiţiile în care ia sfârşit îndeplinirea sarcinilor;
e)modalităţi detaliate pentru verificările Comisiei;
f)condiţiile care reglementează utilizarea de conturi bancare separate, beneficiarul dobânzii generate şi utilizarea acesteia;
g)dispoziţiile care asigură vizibilitatea acţiunii comunitare faţă de celelalte activităţi ale organismului;
h)un angajament de a se abţine de la orice act care poate genera un conflict de interese în sensul articolului 52 alineatul (2) din regulamentul financiar.
(3)Organismele, entitatile sau persoanele mentionate la alineatul (1) nu au statutul de ordonatori de credite delegati.

Art. 42: Procedura de închidere a conturilor în gestiunea descentralizată sau partajată
[- Articolul 53b si 53c din regulamentul financiar]

(1)Scopul procedurii de închidere a conturilor menţionate la articolul 53b si 53c din regulamentul financiar este de a se asigura că cheltuielile statelor membre în contextul gestionării partajate sau ale ţărilor terţe în contextul gestionării descentralizate şi care pot fi înregistrate în bugetul comunitar sunt în ordine şi conforme cu normele comunitare aplicabile

(2)Fără să aducă atingere dispoziţiilor speciale din reglementările sectoriale, procedura de lichidare a conturilor constă în:
a)declararea cheltuielilor statelor membre sau ale ţărilor terţe sub formă de conturi certificate de către un departament sau organism competent din punct de vedere tehnic şi independent din punct de vedere funcţional de agenţia care efectuează cheltuielile;
b)verificări de documente şi, dacă este cazul, verificări la faţa locului efectuate de către Comisie, nesupuse unor limitări sau restricţii, privind conţinutul conturilor în cauză şi al tranzacţiilor subiacente, inclusiv verificări efectuate la beneficiari;
c)stabilirea de către Comisie a cuantumului cheltuielilor recunoscute ca înregistrate la buget, după o procedură contradictorie şi după notificarea statelor membre sau a ţărilor terţe;
d)calcularea corecţiilor financiare generate de diferenţa dintre cheltuielile declarate şi cheltuielile recunoscute ca înregistrate la buget;
e)recuperarea sau rambursarea soldului rezultat din diferenţa dintre cheltuielile recunoscute şi sumele deja plătite statelor membre şi ţărilor terţe. Recuperarea se face prin compensare în condiţiile prevăzute la articolul 83.
(3)În contextul gestionării descentralizate, procedura de lichidare a conturilor descrisă la alineatele (1) şi (2) se aplică în funcţie de gradul de descentralizare convenit.
Art. 42a: Rezumatul auditurilor si al declaratiilor
[- Articolul 53b alineatul (3) din regulamentul financiar]
(1)Rezumatul este furnizat de autoritatea sau organismul competent, desemnat de statul membru pentru sectorul de cheltuieli în cauza, în conformitate cu reglementarile sectoriale.
(2)Partea referitoare la audituri:
a)include, în ceea ce priveste agricultura, certificatele întocmite de organismele de certificare si, în ceea ce priveste masurile structurale si alte masuri similare, avizele de audit emise de autoritatile de audit;
b)este furnizata pâna la data de 15 februarie a anului care urmeaza anului în care s-a desfasurat activitatea de audit pentru cheltuielile agricole si pentru masurile structurale si alte masuri similare.
(3)Partea referitoare la declaratii:
a)include, în ceea ce priveste agricultura, declaratiile de asigurare furnizate de agentiile de plata si, în ceea ce priveste masurile structurale si alte masuri similare, certificatele eliberate de autoritatile de certificare;
b)este furnizata pâna la data de 15 februarie a exercitiului financiar urmator pentru cheltuielile agricole si pentru masurile structurale si alte masuri similare

Art. 43: Gestionarea în comun
(- Articolele 53d, 108a si 165 din regulamentul financiar)
(1)Comisia se asigura ca exista structuri adecvate pentru controlul si auditul actiunii în ansamblul sau.
(2)Organizatiile internationale mentionate la articolul 53d din regulamentul financiar sunt:
a)organizatii internationale din sectorul public constituite prin acorduri interguvernamentale si agentii specializate înfiintate de astfel de organizatii;
b)Comitetul International al Crucii Rosii (CICR);
c)Federatia Internationala a Societatilor Nationale ale Crucii Rosii si Semilunii Rosii.
În sensul articolului 53d din regulamentul financiar, Banca Europeana de Investitii si Fondul European de Investitii sunt asimilate organizatiilor internationale.
(3)Atunci când bugetul este executat prin gestionare în comun cu organizatii internationale, în conformitate cu articolele 53d si 165 din regulamentul financiar, selectarea organizatiilor si a actiunilor de finantat se efectueaza într-un mod obiectiv si transparent.
(4)Fara a aduce atingere articolului 35 din prezentul regulament, acordurile încheiate cu organizatiile internationale mentionate la articolul 53d din regulamentul financiar cuprind în special urmatoarele:
a)o definitie a actiunii, a proiectului sau a programului care este pus în aplicare în cadrul gestionarii în comun;
b)conditiile si normele de punere în aplicare, incluzând în special principiile de atribuire a contractelor de achizitii publice si de acordare a subventiilor;
c)normele privind prezentarea de rapoarte Comisiei privind punerea în aplicare;
d)dispozitii care obliga organizatia careia i-au fost încredintate sarcini de executie sa excluda de la participarea la o procedura de atribuire a contractelor de achizitii publice sau de acordare de subventii candidatii sau solicitantii care se afla în situatiile mentionate la articolul 93 alineatul (1) literele (a), (b) si (e) si la articolul 94 literele (a) si (b) din regulamentul financiar;
e)conditiile privind plata contributiei comunitare si documentele necesare justificarii efectuarii platilor;
f)conditiile în care aceasta punere în aplicare ia sfârsit;
g)modalitatile de control aflate la dispozitia Comisiei;
h)dispozitii care acorda Curtii de Conturi acces la informatiile necesare exercitarii atributiilor sale, daca este cazul la fata locului, în conformitate cu acordurile privind verificarea încheiate cu organizatiile internationale în cauza;
i)dispozitii privind utilizarea eventualelor dobânzi generate;
j)dispozitii care garanteaza vizibilitatea actiunii, a proiectului sau a programului Comunitatii în raport cu celelalte activitati ale organizatiei;
k)dispozitii privind publicarea numelui beneficiarilor fondurilor provenite de la buget, care impun organizatiilor internationale obligatia de a publica aceste informatii în conformitate cu articolul 169 din prezentul regulament.
(5)Un proiect sau program este considerat a fi elaborat în comun atunci când Comisia si organismul international din sectorul public evalueaza în comun fezabilitatea si definesc acordurile de punere în aplicare.
(6)În ceea ce priveste punerea în aplicare a proiectelor în cadrul gestionarii în comun, organizatiile internationale respecta cel putin urmatoarele cerinte:
a)procedurile de atribuire a contractelor de achizitii publice si de acordare a subventiilor respecta principiile transparentei, proportionalitatii, bunei gestiuni financiare, egalitatii de tratament si nediscriminarii, absentei conflictelor de interese si conformitatii cu standardele acceptate pe plan international;
b)subventiile nu pot fi cumulate sau acordate retroactiv;
c)subventiile trebuie sa presupuna cofinantarea, cu exceptia cazului în care se prevede altfel la articolul 253;
d)subventiile nu pot avea ca scop sau efect producerea unui profit pentru beneficiar.
Aceste cerinte sunt stabilite în mod expres în acordurile încheiate cu organizatiile internationale

Art. 43a
Informatii privind transferul datelor cu caracter personal în scopuri de audit
(- Articolul 48 din regulamentul financiar)
În orice cerere lansata în contextul subventiilor sau achizitiilor puse în aplicare în cadrul gestionarii centralizate directe, eventualii beneficiari, candidati si ofertanti sunt informati, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 45/2001 al Parlamentului European si al Consiliului (*), ca, în scopul protejarii intereselor financiare ale Comunitatilor, datele lor personale pot fi transferate serviciilor de audit intern, Curtii de Conturi Europene, grupului competent în materie de nereguli financiare sau Oficiului European Antifrauda (denumit în continuare «OLAF»).
(*)JO L 8, 12.1.2001, p. 1.