Secţiunea 4 - Dispoziţii suplimentare aplicabile furnizorilor de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii - Regulamentul 2065/19-oct-2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale)

Acte UE

Jurnalul Oficial 277L

În vigoare
Versiune de la: 22 Februarie 2024
SECŢIUNEA 4:Dispoziţii suplimentare aplicabile furnizorilor de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii
Art. 29: Excluderea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici
(1)Prezenta secţiune nu se aplică furnizorilor de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii care se califică drept microîntreprinderi sau întreprinderi mici în sensul definiţiei din Recomandarea 2003/361/CE.
Prezenta secţiune nu se aplică furnizorilor de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii care s-au calificat anterior pentru statutul de microîntreprindere sau întreprindere mică în sensul definiţiei din Recomandarea 2003/361/CE în cursul celor 12 luni de la pierderea statutului respectiv în temeiul articolului 4 alineatul (2) din recomandarea menţionată, cu excepţia cazului în care aceştia sunt platforme online foarte mari în conformitate cu articolul 33.
(2)Prin derogare de la alineatul (1) de la prezentul articol, prezenta secţiune se aplică furnizorilor de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii care au fost desemnate drept platforme online foarte mari în conformitate cu articolul 33, indiferent dacă aceştia se califică drept microîntreprinderi sau întreprinderi mici.
Art. 30: Trasabilitatea comercianţilor
(1)Furnizorii de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii se asigură că comercianţii pot utiliza respectivele platforme online pentru a promova mesaje privind produsele sau serviciile ori pentru a oferi produse sau servicii consumatorilor situaţi în Uniune doar dacă, înainte de utilizarea serviciilor lor în scopurile respective, aceştia au obţinut următoarele informaţii, dacă sunt aplicabile în cazul comerciantului:
a)numele, adresa, numărul de telefon şi adresa de e-mail ale comerciantului;
b)o copie a documentului de identificare al comerciantului sau orice altă identificare electronică, în sensul definiţiei de la articolul 3 din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (40);
(40)Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE (JO L 257, 28.8.2014, p. 73).
c)coordonatele contului de plată ale comerciantului;
d)în cazul în care comerciantul este înregistrat într-un registru de comerţ sau un registru public similar, registrul de comerţ în care comerciantul este înregistrat şi numărul de înregistrare sau mijlocul echivalent de identificare din registrul respectiv;
e)o autocertificare a comerciantului care se angajează să ofere numai produse sau servicii care respectă normele aplicabile ale dreptului Uniunii.
(2)În momentul primirii informaţiilor menţionate la alineatul (1) şi înainte de a-i permite comerciantului în cauză să îi folosească serviciile, furnizorul de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii depune toate eforturile pentru a evalua dacă informaţiile menţionate la alineatul (1) literele (a)-(e) sunt fiabile şi complete, prin utilizarea oricărei baze de date online sau a oricărei interfeţe online oficiale şi accesibile în mod liber puse la dispoziţie de un stat membru sau de Uniune sau prin cereri adresate comerciantului de a furniza documente justificative din surse fiabile. În scopul prezentului regulament, comercianţii sunt răspunzători pentru exactitatea informaţiilor furnizate.
În ceea ce priveşte comercianţii care, la 17 februarie 2024, utilizează deja serviciile furnizorilor de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii în scopurile menţionate la alineatul (1), furnizorii depun toate eforturile pentru a obţine informaţiile enumerate de la comercianţii în cauză în termen de 12 luni. În cazul în care comercianţii în cauză nu furnizează informaţiile în termenul respectiv, furnizorii suspendă furnizarea serviciilor lor către comercianţii respectivi până când aceştia furnizează toate informaţiile.
(3)În cazul în care furnizorul de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii obţine suficiente indicii sau are motive să considere că oricare dintre informaţiile menţionate la alineatul (1) obţinute de la comerciantul în cauză este incorectă, incompletă sau neactualizată, furnizorul respectiv îi solicită comerciantului să remedieze situaţia respectivă fără întârziere sau în termenul stabilit în dreptul Uniunii şi în dreptul intern.
În cazul în care comerciantul nu corectează sau nu completează informaţiile respective, furnizorul de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii suspendă rapid furnizarea serviciilor sale către comerciantul respectiv în legătură cu ofertele de produse sau servicii către consumatorii situaţi în Uniune până când toate condiţiile cererii sunt îndeplinite.
(4)Fără a aduce atingere articolului 4 din Regulamentul (UE) 2019/1150, în cazul în care un furnizor de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii refuză să permită unui comerciant să utilizeze serviciul pe care îl furnizează, în temeiul alineatului (1), sau suspendă furnizarea serviciului în temeiul alineatului (3) de la prezentul articol, comerciantul în cauză are dreptul de a depune o plângere, astfel cum se prevede la articolele 20 şi 21 din prezentul regulament.
(5)Furnizorii de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii stochează informaţiile obţinute în temeiul alineatelor (1) şi (2) în mod securizat pentru o perioadă de şase luni de la încetarea relaţiei contractuale cu comerciantul în cauză. Ulterior, platforma şterge informaţiile.
(6)Fără a aduce atingere alineatului (2) de la prezentul articol, furnizorul de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii divulgă informaţii terţilor numai în cazul în care are această obligaţie în temeiul dreptului aplicabil, inclusiv al ordinelor menţionate la articolul 10 şi al oricărui ordin emis de autorităţile competente ale statelor membre sau de Comisie pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin în temeiul prezentului regulament.
(7)Furnizorul de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii pune la dispoziţia destinatarilor serviciului, pe platforma sa online, informaţiile menţionate la alineatul (1) literele (a), (d) şi (e) în mod clar, uşor accesibil şi inteligibil. Informaţiile respective trebuie să fie disponibile cel puţin pe interfaţa online a platformei online unde sunt prezentate informaţiile referitoare la produs sau la serviciu.
Art. 31: Conformitatea din momentul conceperii
(1)Furnizorii de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii se asigură că interfaţa sa online este proiectată şi organizată în aşa fel încât comercianţii să îşi poată respecta obligaţiile privind informaţiile precontractuale, conformitatea produselor şi informaţiile privind siguranţa produselor care le revin în temeiul dreptului aplicabil al Uniunii.
În special, furnizorul în cauză se asigură că interfaţa sa online le permite comercianţilor să furnizeze informaţii cu privire la numele, adresa, numărul de telefon şi adresa de e-mail ale operatorului economic, în sensul definiţiei de la articolul 3 punctul 13 din Regulamentul (UE) 2019/1020 şi din alte norme de drept al Uniunii.
(2)Furnizorii de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii se asigură că interfaţa sa online este proiectată şi organizată astfel încât să le permită comercianţilor să furnizeze cel puţin următoarele elemente:
a)informaţiile necesare pentru identificarea clară şi lipsită de ambiguitate a produselor sau a serviciilor promovate sau oferite consumatorilor situaţi în Uniune prin intermediul serviciilor furnizorilor;
b)orice semn de identificare a comerciantului, cum ar fi marca, simbolul sau logoul; şi
c)după caz, informaţiile privind etichetarea şi marcarea în conformitate cu normele dreptului aplicabil al Uniunii privind siguranţa produselor şi conformitatea produselor.
(3)Furnizorii de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii, depun toate eforturile pentru a evalua dacă comercianţii respectivi au furnizat informaţiile menţionate la alineatele (1) şi (2) înainte de a le permite să îşi ofere produsele sau serviciile prin intermediul respectivelor platforme online. După ce au permis comerciantului să ofere produse sau servicii prin intermediul platformei sale online care le permite consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii, furnizorul depune eforturi rezonabile pentru a verifica în mod aleatoriu, în orice bază de date online sau interfaţă online oficială, accesibilă în mod liber şi care poate fi citită automat, dacă produsele sau serviciile oferite au fost identificate ca fiind ilegale.
Art. 32: Dreptul la informare
(1)În cazul în care un furnizor al unei platforme online care le permite consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii ia cunoştinţă, indiferent de mijloacele utilizate, că un produs ilegal sau serviciu ilegal a fost oferit de un comerciant consumatorilor situaţi în Uniune prin utilizarea serviciilor sale, furnizorul respectiv are obligaţia, în măsura în care are datele lor de contact, să informeze consumatorii care au achiziţionat produsul ilegal sau serviciul ilegal în cauză prin intermediul serviciilor sale cu privire la următoarele:
a)caracterul ilegal al produsului sau serviciului;
b)identitatea comerciantului; şi
c)orice căi de atac relevante.
Obligaţia prevăzută la primul paragraf se limitează la achiziţionarea de produse ilegale sau servicii ilegale efectuată cu cel mult şase luni înaintea momentului în care furnizorul a luat cunoştinţă de caracterul ilegal.
(2)În cazul în care, în situaţia menţionată la alineatul (1), furnizorul platformei online care le permite consumatorilor să încheie contracte la distanţă nu are datele de contact ale tuturor consumatorilor în cauză, furnizorul respectiv publică, astfel încât să fie uşor accesibile pe interfaţa sa online, informaţiile referitoare la produsul sau serviciul ilegal, la identitatea comerciantului şi la orice căi de atac relevante.