Art. 30. - Art. 30: Trasabilitatea comercianţilor - Regulamentul 2065/19-oct-2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale)

Acte UE

Jurnalul Oficial 277L

În vigoare
Versiune de la: 22 Februarie 2024
Art. 30: Trasabilitatea comercianţilor
(1)Furnizorii de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii se asigură că comercianţii pot utiliza respectivele platforme online pentru a promova mesaje privind produsele sau serviciile ori pentru a oferi produse sau servicii consumatorilor situaţi în Uniune doar dacă, înainte de utilizarea serviciilor lor în scopurile respective, aceştia au obţinut următoarele informaţii, dacă sunt aplicabile în cazul comerciantului:
a)numele, adresa, numărul de telefon şi adresa de e-mail ale comerciantului;
b)o copie a documentului de identificare al comerciantului sau orice altă identificare electronică, în sensul definiţiei de la articolul 3 din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (40);
(40)Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE (JO L 257, 28.8.2014, p. 73).
c)coordonatele contului de plată ale comerciantului;
d)în cazul în care comerciantul este înregistrat într-un registru de comerţ sau un registru public similar, registrul de comerţ în care comerciantul este înregistrat şi numărul de înregistrare sau mijlocul echivalent de identificare din registrul respectiv;
e)o autocertificare a comerciantului care se angajează să ofere numai produse sau servicii care respectă normele aplicabile ale dreptului Uniunii.
(2)În momentul primirii informaţiilor menţionate la alineatul (1) şi înainte de a-i permite comerciantului în cauză să îi folosească serviciile, furnizorul de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii depune toate eforturile pentru a evalua dacă informaţiile menţionate la alineatul (1) literele (a)-(e) sunt fiabile şi complete, prin utilizarea oricărei baze de date online sau a oricărei interfeţe online oficiale şi accesibile în mod liber puse la dispoziţie de un stat membru sau de Uniune sau prin cereri adresate comerciantului de a furniza documente justificative din surse fiabile. În scopul prezentului regulament, comercianţii sunt răspunzători pentru exactitatea informaţiilor furnizate.
În ceea ce priveşte comercianţii care, la 17 februarie 2024, utilizează deja serviciile furnizorilor de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii în scopurile menţionate la alineatul (1), furnizorii depun toate eforturile pentru a obţine informaţiile enumerate de la comercianţii în cauză în termen de 12 luni. În cazul în care comercianţii în cauză nu furnizează informaţiile în termenul respectiv, furnizorii suspendă furnizarea serviciilor lor către comercianţii respectivi până când aceştia furnizează toate informaţiile.
(3)În cazul în care furnizorul de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii obţine suficiente indicii sau are motive să considere că oricare dintre informaţiile menţionate la alineatul (1) obţinute de la comerciantul în cauză este incorectă, incompletă sau neactualizată, furnizorul respectiv îi solicită comerciantului să remedieze situaţia respectivă fără întârziere sau în termenul stabilit în dreptul Uniunii şi în dreptul intern.
În cazul în care comerciantul nu corectează sau nu completează informaţiile respective, furnizorul de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii suspendă rapid furnizarea serviciilor sale către comerciantul respectiv în legătură cu ofertele de produse sau servicii către consumatorii situaţi în Uniune până când toate condiţiile cererii sunt îndeplinite.
(4)Fără a aduce atingere articolului 4 din Regulamentul (UE) 2019/1150, în cazul în care un furnizor de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii refuză să permită unui comerciant să utilizeze serviciul pe care îl furnizează, în temeiul alineatului (1), sau suspendă furnizarea serviciului în temeiul alineatului (3) de la prezentul articol, comerciantul în cauză are dreptul de a depune o plângere, astfel cum se prevede la articolele 20 şi 21 din prezentul regulament.
(5)Furnizorii de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii stochează informaţiile obţinute în temeiul alineatelor (1) şi (2) în mod securizat pentru o perioadă de şase luni de la încetarea relaţiei contractuale cu comerciantul în cauză. Ulterior, platforma şterge informaţiile.
(6)Fără a aduce atingere alineatului (2) de la prezentul articol, furnizorul de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii divulgă informaţii terţilor numai în cazul în care are această obligaţie în temeiul dreptului aplicabil, inclusiv al ordinelor menţionate la articolul 10 şi al oricărui ordin emis de autorităţile competente ale statelor membre sau de Comisie pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin în temeiul prezentului regulament.
(7)Furnizorul de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii pune la dispoziţia destinatarilor serviciului, pe platforma sa online, informaţiile menţionate la alineatul (1) literele (a), (d) şi (e) în mod clar, uşor accesibil şi inteligibil. Informaţiile respective trebuie să fie disponibile cel puţin pe interfaţa online a platformei online unde sunt prezentate informaţiile referitoare la produs sau la serviciu.