Secţiunea 4 - Cerinţe financiare - Regulamentul 1896/13-nov-2019 privind Poliţia de frontieră şi garda de coastă la nivel european şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1052/2013 şi (UE) 2016/1624

Acte UE

Jurnalul Oficial 295L

În vigoare
Versiune de la: 2 August 2021
SECŢIUNEA 4:Cerinţe financiare
Art. 115: Buget
(1)Veniturile agenţiei constau, fără a se aduce atingere altor tipuri de resurse, în:
a)o contribuţie din partea Uniunii înscrisă în bugetul general al Uniunii Europene (secţiunea referitoare la Comisie);
b)o contribuţie din partea ţărilor asociate la punerea în aplicare, asigurarea respectării şi dezvoltarea acquis-ului Schengen, conform dispoziţiilor din acordurile prin care se stabileşte contribuţia financiară a acestora în fiecare caz în parte;
c)o finanţare din partea Uniunii sub formă de acorduri de contribuţie sau de granturi ad-hoc, în conformitate cu normele financiare ale agenţiei menţionate la articolul 120 şi cu dispoziţiile instrumentelor relevante care sprijină politicile Uniunii;
d)taxe pentru serviciile prestate;
e)orice contribuţie voluntară din partea statelor membre.
(2)Cheltuielile agenţiei cuprind cheltuielile administrative, cheltuielile de infrastructură, cheltuielile operative şi cheltuielile cu personalul.
(3)Directorul executiv întocmeşte un proiect de situaţie a estimărilor de venituri şi cheltuieli ale agenţiei pentru exerciţiul financiar următor, care include schema de personal, şi îl transmite Consiliului de administraţie.
(4)Veniturile şi cheltuielile trebuie să fie în echilibru.
(5)Pe baza proiectului de situaţie a estimărilor de venituri şi cheltuieli întocmit de directorul executiv, Consiliul de administraţie adoptă un proiect provizoriu de situaţie a estimărilor de venituri şi cheltuieli ale agenţiei, care conţine schema de personal provizorie. Consiliul de administraţie le transmite Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei până la data de 31 ianuarie a fiecărui an, ca parte din proiectul de document unic de programare.
(6)Până la data de 31 martie a fiecărui an, Consiliul de administraţie transmite Comisiei proiectul final de buget estimativ al veniturilor şi cheltuielilor agenţiei, care include proiectul de schemă de personal, însoţit de programul de lucru preliminar.
(7)Comisia înaintează autorităţii bugetare estimarea, împreună cu proiectul de buget general al Uniunii Europene.
(8)Pe baza estimării, Comisia înscrie în proiectul de buget general al Uniunii Europene datele estimative pe care le consideră necesare în ceea ce priveşte schema de personal şi valoarea contribuţiei acordate de la bugetul general, pe care le transmite autorităţii bugetare în conformitate cu articolele 313 şi 314 din TFUE.
(9)Autoritatea bugetară autorizează creditele reprezentând contribuţia alocată agenţiei.
(10)Autoritatea bugetară adoptă schema de personal a agenţiei.
(11)Consiliul de administraţie adoptă bugetul agenţiei. Acesta este definitiv după adoptarea definitivă a bugetului general al Uniunii Europene. După caz, bugetul este ajustat în mod corespunzător.
(12)Orice modificare a bugetului, inclusiv a schemei de personal, urmează aceeaşi procedură.
(13)În cazul oricărui proiect imobiliar care poate avea implicaţii semnificative asupra bugetului agenţiei, se aplică dispoziţiile Regulamentului delegat (UE) 2019/715 al Comisiei (47).
(47)Regulamentul delegat (UE) 2019/715 al Comisiei din 18 decembrie 2018 privind regulamentul financiar cadru pentru organele instituite în temeiul TFUE şi al Tratatului Euratom şi menţionate la articolul 70 din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 122, 10.5.2019, p. 1).
(14)În vederea finanţării desfăşurării intervenţiilor rapide la frontieră şi a intervenţiilor de returnare, bugetul agenţiei adoptat de Consiliul de administraţie include o rezervă financiară operativă, în cuantum de cel puţin 2 % din alocarea prevăzută în comun pentru operaţiunile comune la frontierele externe şi activităţile operative în domeniul returnării. La sfârşitul fiecărei luni, directorul executiv poate decide să realoce o sumă echivalentă cu a douăsprezecea parte din creditele rezervei pentru alte activităţi operative ale agenţiei. Într-un astfel de caz, directorul executiv informează Consiliul de administraţie.
(15)Angajamentele bugetare pentru acţiuni care depăşesc un exerciţiu financiar se pot repartiza pe mai multe exerciţii financiare în tranşe anuale.
Art. 116: Execuţia şi controlul bugetului
(1)Directorul executiv execută bugetul agenţiei.
(2)Până la data de 1 martie a exerciţiului financiar N + 1, contabilul agenţiei transmite conturile provizorii aferente exerciţiului financiar N contabilului Comisiei şi Curţii de Conturi. Contabilul Comisiei consolidează conturile provizorii ale instituţiilor şi ale organismelor descentralizate în conformitate cu articolul 245 din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046.
(3)Agenţia trimite raportul privind gestiunea bugetară şi financiară pentru anul N Parlamentului European, Consiliului şi Curţii de Conturi până la data de 31 martie a anului N + 1.
(4)Contabilul Comisiei trimite Curţii de Conturi conturile provizorii ale agenţiei pentru anul N, consolidate cu conturile Comisiei, până la data de 31 martie a anului N + 1.
(5)După ce primeşte observaţiile formulate de Curtea de Conturi privind conturile provizorii ale agenţiei, în temeiul articolului 246 din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046, directorul executiv întocmeşte pe propria răspundere conturile finale ale agenţiei şi le înaintează Consiliului de administraţie în vederea obţinerii unui aviz.
(6)Consiliul de administraţie emite un aviz cu privire la conturile definitive ale agenţiei pentru anul N.
(7)Până la data de 1 iulie a anului N + 1, directorul executiv transmite Parlamentului European, Consiliului, Comisiei şi Curţii de Conturi conturile definitive, împreună cu avizul Consiliului de administraţie.
(8)Conturile definitive pentru anul N se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene până la data de 15 noiembrie a anului N + 1.
(9)Directorul executiv transmite Curţii de Conturi un răspuns la observaţiile acesteia până la data de 30 septembrie a anului N + 1. Directorul executiv transmite acest răspuns şi Consiliului de administraţie.
(10)Directorul executiv prezintă Parlamentului European, la cererea acestuia, orice informaţie necesară pentru buna derulare a procedurii de descărcare de gestiune pentru anul N, în conformitate cu articolul 261 alineatul (3) din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046.
(11)La recomandarea Consiliului, care hotărăşte cu majoritate calificată, Parlamentul European acordă directorului executiv, înainte de data de 15 mai a anului N + 2, descărcarea de gestiune în ceea ce priveşte execuţia bugetului pentru anul N.
Art. 117: Combaterea fraudei
(1)Pentru combaterea fraudei, a corupţiei şi a altor activităţi ilegale, se aplică fără restricţie dispoziţiile Regulamentului (UE, Euratom) nr. 883/2013. Agenţia aderă la Acordul interinstituţional din 25 mai 1999 privind investigaţiile interne desfăşurate de Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) şi adoptă, fără întârziere, dispoziţiile corespunzătoare care se aplică întregului personal al agenţiei, utilizând modelul prevăzut în anexa la acordul menţionat.
(2)Curtea de Conturi are competenţa de a efectua audituri, pe bază de documente şi prin inspecţii la faţa locului, care să îi vizeze pe toţi beneficiarii de granturi, contractanţii şi subcontractanţii care au primit fonduri din partea Uniunii prin intermediul agenţiei.
(3)OLAF poate efectua investigaţii administrative, inclusiv verificări şi inspecţii la faţa locului, în conformitate cu dispoziţiile şi procedurile prevăzute în Regulamentul (UE, Euratom) nr. 883/2013 şi în Regulamentul (Euratom, CE) nr. 2185/96 al Consiliului (48), cu scopul de a stabili dacă, în cadrul unui acord de grant, al unei decizii de acordare a unui grant sau al unui contract finanţat de agenţie a avut loc vreo fraudă, un act de corupţie sau orice altă activitate ilegală care afectează interesele financiare ale Uniunii.
(48)Regulamentul (Euratom, CE) nr. 2185/96 al Consiliului din 11 noiembrie 1996 privind controalele şi inspecţiile la faţa locului efectuate de Comisie în scopul protejării intereselor financiare ale Comunităţilor Europene împotriva fraudei şi a altor abateri (JO L 292, 15.11.1996, p. 2).
(4)În conformitate cu Regulamentul (UE) 2017/1939, Parchetul European (EPPO) poate ancheta şi trimite în judecată cazuri de fraudă şi alte activităţi ilegale care afectează interesele financiare ale Uniunii, conform dispoziţiilor Directivei (UE) 2017/1371.
(5)Fără a aduce atingere alineatelor (1)-(4), modalităţile de lucru stabilite cu ţările terţe şi cu organizaţiile internaţionale, acordurile de grant, deciziile de acordare a unui grant şi contractele agenţiei trebuie să conţină dispoziţii care să autorizeze în mod expres Curtea de Conturi, OLAF şi EPPO să efectueze astfel de audituri şi investigaţii, în conformitate cu competenţele le revin.
Art. 118: Prevenirea conflictelor de interese
Agenţia adoptă norme interne care impun membrilor organelor acesteia şi personalului acesteia să evite, pe durata raporturilor de muncă sau a mandatului lor, orice situaţie susceptibilă să genereze un conflict de interese şi să raporteze astfel de situaţii.
Agenţia asigură transparenţa activităţilor de lobby prin intermediul unui registru de transparenţă şi prin dezvăluirea tuturor reuniunilor sale cu terţe părţi interesate. Registrul de transparenţă conţine toate reuniunile şi contactele dintre părţile terţe interesate şi directorul executiv, directorii executivi adjuncţi şi şefii de divizie în chestiuni care privesc achiziţiile şi procedurile de licitaţii pentru servicii, echipamente sau proiecte şi studii externalizate. Agenţia ţine o evidenţă a tuturor reuniunilor personalului său cu terţe părţi interesate în chestiuni referitoare la achiziţii şi licitaţii pentru servicii, echipamente sau proiecte şi studii externalizate.
Art. 119: Investigaţii administrative
Activităţile agenţiei fac obiectul investigaţiilor efectuate de Ombudsmanul European în conformitate cu articolul 228 din TFUE.
Art. 120: Dispoziţii financiare
Normele financiare aplicabile agenţiei se adoptă de către Consiliul de administraţie, după consultarea Comisiei. Acestea nu derogă de la Regulamentul delegat (UE) nr. 1271/2013, cu excepţia cazului în care o astfel de derogare este în mod specific necesară pentru funcţionarea agenţiei, iar Comisia şi-a dat în prealabil acordul. În acest cadru, Consiliul de administraţie adoptă norme financiare specifice aplicabile activităţilor agenţiei în domeniul cooperării cu ţările terţe în materie de returnare.
Art. 121: Evaluare
(1)Fără a se aduce atingere articolului 59, până la 5 decembrie 2023 şi ulterior o dată la patru ani, Comisia face o evaluare a prezentului regulament pentru a analiza, în special:
a)rezultatele agenţiei în ceea ce priveşte obiectivele, mandatul, resursele şi sarcinile sale;
b)impactul, eficacitatea şi eficienţa activităţii agenţiei şi a practicilor sale de lucru în raport cu obiectivele, mandatul şi sarcinile acesteia;
c)cooperarea între agenţii la nivel european, inclusiv punerea în aplicare a cooperării europene în privinţa funcţiilor de gardă de coastă;
d)posibila necesitate de modificare a mandatului agenţiei;
e)implicaţiile financiare ale unei astfel de modificări;
f)funcţionarea corpului permanent şi, începând cu cea de a doua evaluare, efectivul şi componenţa sa globală;
g)nivelul de formare, de cunoştinţe de specialitate şi de profesionalism al corpului permanent.
Evaluarea cuprinde o analiză specifică a modului în care au fost respectate Carta şi alte dispoziţii relevante ale dreptului Uniunii în aplicarea prezentului regulament.
(2)Evaluarea apreciază, de asemenea, atractivitatea agenţiei ca angajator pentru recrutarea de personal statutar, cu scopul de a se asigura calitatea candidaţilor şi echilibrul geografic.
(3)La realizarea evaluării, Comisia solicită contribuţii de la părţile interesate relevante, inclusiv de la forumul consultativ şi de la FRA.
(4)Comisia transmite Parlamentului European, Consiliului şi Consiliului de administraţie rapoartele de evaluare împreună cu concluziile sale asupra rapoartelor. Consiliul de administraţie poate formula recomandări destinate Comisiei cu privire la eventuale modificări ale prezentului regulament. Rapoartele de evaluare şi concluziile asupra acestora sunt făcute publice. Statele membre şi agenţia pun la dispoziţia Comisiei informaţiile necesare pentru elaborarea rapoartelor de evaluare. Acolo unde este necesar, rapoartele de evaluare sunt însoţite de propuneri legislative.
(5)Agenţia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport privind funcţionarea EUROSUR până la 1 decembrie 2021 şi, ulterior, o dată la doi ani.
Statele membre furnizează agenţiei informaţiile necesare pentru elaborarea rapoartelor respective.
(6)În cadrul evaluării menţionate la alineatul (1), Comisia prezintă o evaluare globală a EUROSUR, însoţită, dacă este necesar, de propuneri adecvate de îmbunătăţire a modul de funcţionare a acestuia.
Statele membre şi agenţia furnizează Comisiei informaţiile necesare pentru redactarea evaluării globale menţionate la primul paragraf.
La realizarea evaluării globale menţionate la primul paragraf, Comisia solicită contribuţii de la părţile interesate relevante, inclusiv de la forumul consultativ şi de la FRA.