Secţiunea 4 - Conştientizarea situaţiei - Regulamentul 1896/13-nov-2019 privind Poliţia de frontieră şi garda de coastă la nivel european şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1052/2013 şi (UE) 2016/1624
Acte UE
Jurnalul Oficial 295L
În vigoare Versiune de la: 2 August 2021
SECŢIUNEA 4:Conştientizarea situaţiei
Art. 24: Tablouri situaţionale
(1)Tablourile situaţionale naţionale, tabloul situaţional european şi tablourile situaţionale specifice sunt elaborate prin colectarea, evaluarea, compararea, analizarea, interpretarea, generarea, vizualizarea şi difuzarea informaţiilor.
Tablourile situaţionale menţionate la primul paragraf sunt formate din următoarele straturi de informaţii:
a)un strat de evenimente care cuprinde evenimente şi incidente legate de trecerile neautorizate ale frontierei şi infracţionalitatea transfrontalieră, şi, atunci când sunt disponibile, informaţii privind deplasările secundare neautorizate, în scopul înţelegerii tendinţelor, volumelor şi rutelor migratorii;
b)un strat operaţional care conţine informaţii privind operaţiunile, inclusiv planul de trimitere, zona de desfăşurare, precum şi poziţia, ora, statutul şi tipul de active care participă la program, astfel cum se prevede în planul operaţional;
c)un strat de analiză care conţine informaţii analizate care sunt relevante în sensul prezentului regulament şi, în special, care este relevant pentru atribuirea nivelurilor de impact secţiunilor de frontieră externă, precum imagistică şi date geografice, evoluţii şi indicatori-cheie, rapoarte analitice şi alte informaţii justificative relevante.
(2)Tablourile situaţionale menţionate la alineatul (1) permit identificarea şi urmărirea evenimentelor, a operaţiunilor şi a analizelor corespunzătoare legate de situaţiile în care sunt în pericol vieţi omeneşti.
(3)Comisia adoptă un act de punere în aplicare prin care stabileşte detaliile privind straturile de informaţii ale tablourilor situaţionale şi normele pentru alcătuirea de tablouri situaţionale specifice. Actul de punere în aplicare specifică tipul de informaţii care trebuie furnizate, entităţile responsabile cu colectarea, prelucrarea, arhivarea şi transmiterea informaţiilor specifice, termenele maxime pentru raportare, normele în materie de securitate şi protecţie a datelor şi mecanismele aferente de control al calităţii. Actul de punere în aplicare respectiv se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 122 alineatul (2).
Art. 25: Tablourile situaţionale naţionale
(1)Fiecare centru naţional de coordonare alcătuieşte şi actualizează un tablou situaţional naţional pentru a furniza în timp util informaţii eficace şi exacte tuturor autorităţilor cu responsabilităţi la nivel naţional în ceea ce priveşte controlul la frontierele externe.
(2)Tabloul situaţional naţional cuprinde informaţii colectate din următoarele surse:
a)sistemul naţional de supraveghere a frontierelor, în conformitate cu dreptul intern;
b)senzorii staţionari şi mobili utilizaţi de autorităţile naţionale responsabile cu supravegherea frontierelor externe;
c)patrulele de supraveghere a frontierelor şi alte misiuni de monitorizare;
d)centrele de coordonare locale, regionale şi de alt tip;
e)alte autorităţi şi sisteme naţionale relevante, inclusiv ofiţerii de legătură în materie de imigraţie, centrele operaţionale şi punctele de contact;
f)verificările la frontiere;
g)agenţia;
h)centrele naţionale de coordonare din alte state membre;
i)autorităţile ţărilor terţe, pe baza acordurilor bilaterale sau multilaterale şi a reţelelor regionale menţionate la articolul 72;
j)sistemele de raportare a navelor, în conformitate cu temeiurile juridice ale acestora;
k)alte organizaţii europene şi internaţionale relevante;
l)alte surse.
(3)Fiecare centru naţional de coordonare atribuie un singur nivel de impact, de la impact "redus" şi "mediu" la "ridicat" şi "foarte ridicat", fiecărui incident din stratul de evenimente al tabloului situaţional naţional. Toate incidentele se transmit agenţiei.
(4)Fiecare centru naţional de coordonare poate, la cererea autorităţilor naţionale competente, să decidă restricţionarea accesului la informaţiile referitoare la securitatea naţională, inclusiv la activele militare pe baza principiului necesităţii de a cunoaşte.
(5)Centrele naţionale de coordonare din statele membre vecine îşi pot transmite, în mod direct şi în timp aproape real, tabloul situaţional al secţiunilor de frontieră externă vecine inclusiv poziţiile, starea şi tipul activelor proprii care operează la secţiunile de frontieră externă vecine.
Art. 26: Tabloul situaţional european
(1)Agenţia stabileşte şi actualizează un tablou situaţional european pentru a furniza în timp util centrelor naţionale de coordonare şi Comisiei informaţii şi analize eficace şi exacte, referitoare la frontierele externe, zona prefrontalieră şi deplasările secundare neautorizate.
(2)Tabloul situaţional european este alcătuit din informaţii colectate din următoarele surse:
a)centrele naţionale de coordonare şi tablourile situaţionale naţionale, precum şi informaţii şi rapoarte primite de la ofiţerii de legătură în materie de imigraţie, în măsura impusă prin prezentul articol;
b)agenţia, inclusiv informaţiile şi rapoartele furnizate de ofiţerii săi de legătură, în conformitate cu articolele 31 şi 77;
c)delegaţiile Uniunii şi misiunile şi operaţiunile desfăşurate în cadrul politicii de securitate şi apărare comune (PSAC) prevăzute la articolul 68 alineatul (1) litera (j);
d)alte organe, oficii şi agenţii relevante ale Uniunii şi organizaţii internaţionale relevante enumerate la articolul 68 alineatul (1);
e)autorităţile ţărilor terţe, pe baza acordurilor bilaterale sau multilaterale şi a reţelelor regionale menţionate la articolul 72 şi acordurile de lucru menţionate la articolul 73 alineatul (4);
f)alte surse.
(3)Stratul de evenimente din tabloul situaţional european include informaţii privind:
a)incidente şi alte evenimente cuprinse în stratul evenimentelor al tablourilor situaţionale naţionale;
b)incidente şi alte evenimente cuprinse în tablourile situaţionale specifice prevăzute la articolul 27;
c)incidente care apar în zona operativă a unei operaţiuni comune sau a unei intervenţii rapide coordonate de agenţie sau într-un hotspot.
(4)Stratul operaţional al tabloului situaţional european conţine informaţii privind operaţiunile comune şi intervenţiile rapide coordonate de agenţie şi privind hotspoturile şi include mandatul, locul, situaţia şi durata misiunii, informaţii referitoare la statele membre şi la alţi actori implicaţi, rapoarte situaţionale zilnice şi săptămânale, date statistice şi pachete de informare pentru presă.
(5)Informaţiile privind activele proprii din stratul operaţional al tabloului situaţional european pot fi clasificate RESTREINT UE/EU RESTRICTED, după caz.
(6)În tabloul situaţional european, agenţia ţine seama de nivelurile de impact care au fost atribuite anumitor incidente în tablourile situaţionale naţionale de către centrele naţionale de coordonare. Pentru orice incident din zona prefrontalieră, agenţia atribuie un nivel de impact unic şi orientativ şi informează centrele naţionale de coordonare cu privire la acesta.
Art. 27: Tablouri situaţionale specifice
(1)Agenţia şi statele membre pot să alcătuiască şi să întreţină tablouri situaţionale specifice pentru a sprijini activităţile operative specifice la frontierele externe sau pentru a face schimb de informaţii cu instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii şi organizaţiile internaţionale menţionate la articolul 68 alineatul (1) sau cu ţările terţe, astfel cum se prevede la articolul 75.
(2)Tablourile situaţionale specifice sunt constituite dintr-un subset de informaţii provenite din tablourile situaţionale naţionale şi din tabloul situaţional european.
(3)Normele detaliate de stabilire şi punere în comun a tablourilor situaţionale specifice se stabilesc într-un plan operaţional pentru activităţile operative în cauză şi într-un acord bilateral sau multilateral atunci când tabloul situaţional specific este stabilit în cadrul unei cooperări bilaterale sau multilaterale cu ţări terţe. Orice schimb de informaţii în temeiul prezentului alineat se realizează în concordanţă cu principiul consimţământului iniţiatorului.
Art. 28: Serviciile de fuziune EUROSUR
(1)Agenţia coordonează serviciile de fuziune EUROSUR pentru a oferi centrelor naţionale de coordonare, Comisiei şi serviciilor proprii informaţii privind frontierele externe şi zona prefrontalieră în mod regulat, fiabil şi eficient din punctul de vedere al costurilor.
(2)Agenţia furnizează unui centru naţional de coordonare, la cererea acestuia, informaţii privind frontierele externe ale statului membru de care aparţine şi zona prefrontalieră, care pot fi obţinute prin:
a)monitorizarea selectivă a porturilor şi a zonelor de coastă desemnate ale ţărilor terţe, care, în urma analizei de risc şi a informaţiilor, au fost identificate ca fiind puncte de îmbarcare sau de tranzit pentru navele sau alte ambarcaţiuni utilizate pentru imigraţie ilegală sau criminalitate transfrontalieră;
b)urmărirea în marea liberă a navelor sau a altor ambarcaţiuni şi urmărirea aeronavelor, atunci când navele, ambarcaţiunile sau aeronavele respective sunt suspectate sau identificate ca fiind utilizate pentru imigraţia ilegală sau criminalitatea transfrontalieră, inclusiv în cazul persoanelor aflate în pericol pe mare, în vederea transmiterii acestor informaţii autorităţilor relevante care sunt competente pentru operaţiuni de căutare şi salvare;
c)monitorizarea zonelor desemnate din domeniul maritim, pentru a detecta, a identifica şi a urmări navele şi alte ambarcaţiuni utilizate sau suspectate de a fi utilizate pentru imigraţia ilegală sau criminalitatea transfrontalieră, inclusiv în cazul persoanelor aflate în pericol pe mare, în vederea transmiterii acestor informaţii autorităţilor relevante care sunt competente pentru operaţiuni de căutare şi salvare;
d)monitorizarea zonelor desemnate din spaţiul aerian, pentru a detecta, a identifica şi a urmări aeronavele şi alte forme de echipamente utilizate sau suspectate de a fi utilizate pentru imigraţia ilegală sau criminalitatea transfrontalieră;
e)evaluarea de mediu în zonele desemnate din domeniul maritim şi de la frontierele externe terestre şi aeriene pentru optimizarea activităţilor de monitorizare şi patrulare;
f)monitorizarea selectivă a zonelor prefrontaliere desemnate de la frontierele externe, care, în urma analizei de risc şi a informaţiilor, au fost identificate ca fiind potenţiale zone de plecare sau tranzit pentru imigraţie ilegală sau criminalitate transfrontalieră;
g)monitorizarea fluxurilor de migraţie către Uniune şi în interiorul acesteia în ceea ce priveşte tendinţele, amploarea şi rutele;
h)monitorizarea mijloacelor de comunicare în masă, a informaţiilor din surse deschise şi analiza activităţilor pe internet în conformitate cu Directiva (UE) 2016/680 sau Regulamentul (UE) 2016/679, după caz, în scopul prevenirii imigraţiei ilegale şi a criminalităţii transfrontaliere;
i)analiza informaţiilor provenite din sisteme de informaţii la scară largă în scopul detectării modificărilor referitoare la rutele şi metodele utilizate pentru imigraţia ilegală şi criminalitatea transfrontalieră.
(3)Agenţia poate refuza o cerere din partea unui centru naţional de coordonare din motive tehnice, financiare sau operative. Agenţia notifică în timp util centrului naţional de coordonare motivele care stau la baza refuzului respectiv.
(4)Agenţia poate utiliza din proprie iniţiativă instrumentele de supraveghere menţionate la alineatul (2) pentru colectarea de informaţii privind zona prefrontalieră, care sunt relevante pentru tabloul situaţional european.