Regulamentul 1467/07-iul-1997 privind accelerarea şi clarificarea aplicării procedurii de deficit excesiv

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial 0

În vigoare
Versiune de la: 30 Aprilie 2024
Regulamentul 1467/07-iul-1997 privind accelerarea şi clarificarea aplicării procedurii de deficit excesiv
Dată act: 7-iul-1997
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, în special articolul 104c alineatul (14) al doilea paragraf,
având în vedere propunerea Comisiei (1),
(1)JO C 368, 6.12.1996, p. 12.
având în vedere avizul Parlamentului European (2),
(2)JO C 380, 16.12.1996, p. 29.
având în vedere avizul Institutului Monetar European,
(1)Întrucât este necesară accelerarea şi clarificarea procedurii de deficit excesiv prevăzute la articolul 104c din tratat pentru a descuraja deficitele publice centrale excesive şi, dacă ele apar, pentru a determina corectarea lor promptă; întrucât dispoziţiile prezentului regulament, care sunt o consecinţă a celor de mai sus şi adoptate în cadrul articolului 104c alineatul (14) al doilea paragraf, constituie împreună cu cele ale Protocolului (nr. 5) la tratat un nou set integrat de reguli pentru aplicarea articolului 104c;
(2)Întrucât Pactul de stabilitate şi creştere are la bază obiectivul finanţelor publice sănătoase ca mijloc de întărire a condiţiilor propice pentru stabilitatea preţurilor şi pentru creşterea puternică şi susţinută, care conduce la crearea de locuri de muncă;
(3)Întrucât Pactul de stabilitate şi creştere constă în prezentul regulament, Regulamentul (CE) nr. 1466/97 (3) al Consiliului care are drept scop consolidarea supravegherii poziţiilor bugetare, precum şi supravegherea şi coordonarea politicilor economice şi Rezoluţia Consiliului din 17 iunie 1997 privind Pactul de stabilitate şi creştere (4) în care, în conformitate cu articolul D din Tratatul privind Uniunea Europeană, se emit orientări generale politice ferme în vederea aplicării Pactului de stabilitate şi creştere în mod riguros şi rapid şi în special pentru aderarea la obiectivul pe termen mediu privind o poziţie bugetară aproape de echilibru sau excedent la care s-au angajat toate statele membre şi pentru a adopta măsurile corective bugetare pe care le consideră necesare pentru a îndeplini obiectivele programelor de stabilitate şi convergenţă ori de câte ori deţin informaţii care indică o discrepanţă reală sau prevăzută faţă de obiectivul bugetar pe termen mediu;
(3)JO L 209, 2.8.1997, p. 1.
(4)JO C 236, 2.8.1997, p. 1.
(4)Întrucât în etapa a treia a Uniunii Economice şi Monetare (UEM), statelor membre le revine, în conformitate cu articolul 104c din tratat, ]n mod clar obligaţia să evite deficitele publice excesive; întrucât în articolul 5 al Protocolului (nr. 11) la tratat, alineatele (1), (9) şi (11) din articolul 104c nu se aplică Regatului Unit dacă acesta nu aderă la etapa a treia; întrucât obligaţia din articolul 109e alineatul (4) de a se strădui să evite deficitele excesive continuă să se aplice Regatului Unit;
(5)Întrucât Danemarca, referindu-se la alineatul (1) al Protocolului (Nr. 12) din tratat, a notificat în contextul deciziei de la Edinburgh din 12 decembrie 1992 că nu va participa la a treia etapă; întrucât, în consecinţă, conform alineatului (2) al respectivului Protocol, alineatele (9) şi (11) ale articolului 104c nu se aplică Danemarcei;
(6)Întrucât în etapa a treia a UEM statele membre continuă să răspundă pentru politicile bugetare naţionale sub rezerva dispoziţiilor tratatului; întrucât statele membre iau măsurile necesare pentru a-şi respecta răspunderile în conformitate cu dispoziţiile tratatului;
(7)Întrucât aderarea la obiectivul pe termen mediu al poziţiilor bugetare apropiate de echilibru sau în excedent, la care au subscris toate statele membre, contribuie la crearea condiţiilor potrivite pentru stabilitatea preţurilor şi pentru o creştere susţinută, care conduce la crearea de locuri de muncă în toate statele membre şi care le va permite să facă faţă fluctuaţiilor ciclice normale, păstrând deficitul public în limitele valorii de referinţă de 3 % din PIB;
(8)Întrucât, pentru ca UEM să funcţioneze adecvat, este necesar ca convergenţa performanţelor economice şi bugetare ale statelor care au adoptat moneda unică, denumite mai jos "state membre participante", să se dovedească stabilă şi durabilă; întrucât disciplina bugetară este necesară în etapa a treia a UEM pentru a proteja stabilitatea preţurilor;
(9)Întrucât, în conformitate cu articolul 109k alineatul (3), dispoziţiile articolului 104c alineatele (9) şi (11) se aplică numai statelor membre participante;
(10)întrucât este necesar să se definească conceptul de excedent excepţional şi temporar peste valoarea de referinţă, aşa cum se menţionează la articolul 104c alineatul (2) litera (a); întrucât Consiliul, în acest context, inter alia, trebuie să ţină seama de previziunile bugetare multianuale furnizate de Comisie;
(11)întrucât un raport al Comisiei în conformitate cu articolul 104c alineatul (3) trebuie să ia în considerare şi dacă deficitul public depăşeşte cheltuielile de investiţii publice şi să ţină cont de alţi factori relevanţi, inclusiv de poziţiile bugetare şi economice pe termen mediu ale statelor membre;
(12)întrucât există necesitatea de a se stabili termene limită pentru aplicarea procedurii deficitului excesiv spre a se asigura aplicarea sa rapidă şi eficientă; întrucât este necesar, în acest context, să se ţină seama de faptul că anul bugetar al Regatului Unit nu coincide cu anul calendaristic;
(13)întrucât există necesitatea de a se preciza modalitatea în care ar putea fi impuse sancţiunile prevăzute la articolul 104c pentru a se asigura aplicarea eficientă a procedurii deficitului excesiv;
(14)întrucât monitorizarea întărită prevăzută în Regulamentul (CE) nr. 1466/97 al Consiliului şi monitorizarea de către Comisie a poziţiilor bugetare conform alineatului (2) al articolului 104c urmează să faciliteze aplicarea eficientă şi rapidă a procedurii deficitului excesiv;
(15)întrucât, în lumina celor de mai sus, în cazul în care un stat membru participant nu ia măsuri eficiente pentru a corecta deficitul excesiv, o perioadă totală maximă de zece luni de la data de raportare a cifrelor ce indică existenţa unui deficit excesiv până la decizia de impunere de sancţiuni, dacă este necesară, pare atât fezabilă cât şi adecvată pentru a se exercita presiuni asupra statelor membre participante interesate de luarea unor asemenea măsuri; în această eventualitate şi dacă procedura începe în martie, sancţiunile ar putea fi impuse în cursul anului calendaristic în care a fost iniţiată procedura;
(16)întrucât recomandarea Consiliului pentru corectarea unui deficit excesiv sau a etapelor ulterioare din cadrul procedurii deficitului excesiv ar fi trebuit anticipată de statele membre respective care ar fi primit la timp un avertisment; întrucât gravitatea existenţei unui deficit excesiv în etapa a treia ar reclama acţiuni urgente din partea tuturor celor implicaţi;
(17)întrucât este adecvat ca procedura deficitului excesiv să fie suspendată dacă statul membru respectiv ia măsuri adecvate ca reacţie la o recomandare făcută în cadrul articolului 104c alineatul (7) sau la o notificare emisă conform articolului 104c alineatul (9), spre a încuraja statele membre să acţioneze în consecinţă; întrucât perioada de timp în care procedura este suspendată nu trebuie inclusă în perioada maximă de 10 luni între data raportului care indică existenţa unui deficit excesiv şi impunerea de sancţiuni; întrucât este adecvat a se relua procedura imediat dacă măsurile avute în vedere nu sunt aplicate sau dacă măsurile aplicate se dovedesc inadecvate;
(18)întrucât pentru a asigura ca procedura deficitului excesiv să aibă un efect suficient de descurajant, trebuie solicitat un depozit cu dobânda zero de o valoare corespunzătoare din partea respectivului stat membru participant ori de câte ori Consiliul decide să impună o sancţiune;
(19)întrucât definirea sancţiunilor la o scară prestabilită duce la certitudine juridică; întrucât este adecvat ca valoarea depozitului să fie în raport cu PIB-ul statului membru participant respectiv;
(20)întrucât ori de câte ori impunerea unui depozit cu dobândă zero nu determină statul membru participant respectiv să corecteze deficitul excesiv în timp util, este adecvat să se intensifice sancţiunile; întrucât atunci se recomandă ca depozitul să fie transformat într-o amendă;
(21)întrucât adoptarea de măsuri adecvate din partea respectivului stat membru participant în vederea corectării deficitului excesiv reprezintă primul pas spre ridicarea sancţiunilor; întrucât progresul semnificativ în corectarea deficitului excesiv ar permite ridicarea sancţiunilor în conformitate cu alineatul (12) al articolului 104c; întrucât ridicarea tuturor sancţiunilor restante trebuie să aibă loc numai odată ce deficitul excesiv a fost corectat în întregime;
(22)întrucât Regulamentul (CE) nr. 3605/93 al Consiliului din 22 noiembrie 1993 privind aplicarea Protocolului privind procedura deficitului excesiv anexat Tratatului de instituire a Comunităţii Europene (1) conţine norme amănunţite pentru raportarea datelor bugetare de către statele membre;
(1)JO L 332, 31.12.1993, p. 7.
(23)întrucât, conform articolului 109f alineatul (8), atunci când tratatul prevede un rol consultativ pentru Banca Centrală Europeană (BCE), trimiterile la BCE se citesc ca trimiteri la Institutul Monetar European înainte de înfiinţarea BCE,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1
(1)Prezentul regulament stabileşte dispoziţiile privind accelerarea şi clarificarea punerii în aplicare a procedurii aplicabile deficitelor excesive. Obiectivul procedurii aplicabile deficitelor excesive este descurajarea deficitelor publice excesive şi, în situaţia în care acestea se produc, stimularea corectării lor prompte, respectarea disciplinei bugetare fiind examinată pe baza criteriului deficitului public şi a criteriului datoriei publice.
(2)În sensul prezentului regulament, «state membre participante» înseamnă acele state membre a căror monedă este euro.
(3)Se aplică definiţiile de la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2024/1263 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1).
(*1)Regulamentul (UE) 2024/1263 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2024 privind coordonarea eficientă a politicilor economice şi supravegherea bugetară multilaterală şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1466/97 al Consiliului (JO L, 2024/1263, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1263/oj).

Art. 2
(1)Deficitul public excesiv care depăşeşte valoarea de referinţă se consideră a fi excepţional în conformitate cu articolul 126 alineatul (2) litera (a) a doua liniuţă din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE) dacă rezultă din existenţa unei recesiuni economice grave în zona euro sau în Uniune în ansamblu, constatată de Consiliu în conformitate cu articolul 25 din Regulamentul (UE) 2024/1263, sau din circumstanţe excepţionale care nu se află sub controlul administraţiei publice şi care au un impact major asupra finanţelor publice ale statului membru în cauză, în conformitate cu articolul 26 din regulamentul respectiv.
De asemenea, depăşirea valorii de referinţă se consideră temporară atunci când previziunile bugetare furnizate de Comisie indică faptul că deficitul va scădea sub valoarea de referinţă după încheierea recesiunii economice grave sau a circumstanţelor excepţionale menţionate la primul paragraf.
(2)Atunci când raportul dintre datoria publică şi produsul intern brut (PIB) depăşeşte valoarea de referinţă, este considerat în scădere suficientă şi că se apropie de valoarea de referinţă într-un ritm satisfăcător, în conformitate cu articolul 126 alineatul (2) litera (b) din TFUE, dacă statul membru în cauză îşi respectă traiectoria cheltuielilor nete stabilită de Consiliu.
Comisia elaborează un raport în conformitate cu articolul 126 alineatul (3) din TFUE atunci când ponderea datoriei publice în PIB depăşeşte valoarea de referinţă, poziţia bugetară nu este aproape de echilibru sau în excedent, iar abaterile înregistrate în contul de control al statului membru depăşesc:
a)fie 0,3 puncte procentuale din PIB pe bază anuală;
b)fie 0,6 puncte procentuale din PIB pe bază cumulată.
(3)La elaborarea raportului în temeiul articolului 126 alineatul (3) din TFUE, Comisia ia în considerare toţi factorii relevanţi, conform prevederilor articolului respectiv, în măsura în care aceştia influenţează semnificativ evaluarea respectării criteriilor privind deficitul şi datoria de către statul membru în cauză.
Raportul menţionat la articolul 126 alineatul (2) din TFUE reflectă în mod corespunzător:
a)nivelul provocărilor în materie de datorie publică pe baza metodologiei menţionate la articolul 8 din Regulamentul (UE) 2024/1263, evoluţia poziţiei datoriei publice şi a finanţării acesteia, precum şi factorii de risc aferenţi, în special structura scadenţelor, moneda de denominare a datoriei şi datoriile contingente, inclusiv orice datorii implicite legate de îmbătrânirea populaţiei şi de datoria privată;
b)evoluţiile poziţiilor bugetare pe termen mediu, inclusiv, în particular, amploarea abaterii efective de la traiectoria cheltuielilor nete stabilită de Consiliu, în termeni anuali şi cumulativi măsuraţi de contul de control;
c)evoluţiile poziţiei economice pe termen mediu, inclusiv creşterea potenţială, evoluţiile inflaţiei şi evoluţiile ciclice în comparaţie cu ipotezele care stau la baza traiectoriei cheltuielilor nete stabilită de Consiliu;
d)progresul punerii în aplicare a reformelor şi a investiţiilor, inclusiv, în particular, a politicilor de prevenire şi corectare a dezechilibrelor macroeconomice şi a politicilor de implementare a strategiei comune a Uniunii privind creşterea economică şi ocuparea forţei de muncă, inclusiv a celor sprijinite de Mecanismul de redresare şi rezilienţă instituit prin Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului (*2), precum şi calitatea generală a finanţelor publice, în special eficacitatea cadrelor bugetare naţionale;
(*2)Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă (JO L 57, 18.2.2021, p. 17).
e)creşterea investiţiilor publice în apărare, după caz, luând în considerare totodată momentul înregistrării cheltuielilor cu echipamentele militare.
Comisia ţine seama în mod adecvat şi expres de orice alţi factori care, în opinia statului membru în cauză, sunt relevanţi pentru evaluarea globală a respectării criteriilor privind deficitul şi datoria şi pe care statul membru i-a prezentat Consiliului şi Comisiei. În acest context, o atenţie specială trebuie acordată contribuţiilor financiare destinate promovării solidarităţii internaţionale şi realizării priorităţilor comune ale Uniunii menţionate la articolul 13 litera (c) din Regulamentul (UE) 2024/1263.
(4)Consiliul şi Comisia realizează o evaluare globală echilibrată a tuturor factorilor relevanţi, în special a măsurii în care aceştia influenţează evaluarea respectării criteriului deficitului şi/sau a criteriului datoriei ca factori agravanţi sau atenuanţi. Situaţia în care statul membru se confruntă cu provocări substanţiale în materie de datorie publică, astfel cum sunt menţionate la alineatul (3) al doilea paragraf litera (a) de la prezentul articol, este considerată drept factor agravant esenţial. Evoluţiile economice, bugetare şi financiare ciclice favorabile nu sunt considerate factori atenuanţi, în timp ce evoluţiile nefavorabile pot fi considerate factori atenuanţi.
La evaluarea conformităţii pe baza criteriului deficitului, dacă ponderea datoriei publice în PIB depăşeşte valoarea de referinţă, aceşti factori se iau în considerare în etapele care conduc la decizia privind existenţa unui deficit excesiv conform prevederilor articolului 126 alineatele (4), (5) şi (6) din TFUE doar în cazul în care este integral îndeplinită dubla condiţie a principiului general conform căruia, pentru a putea lua în considerare aceşti factori relevanţi, deficitul public trebuie să rămână apropiat de valoarea de referinţă, iar depăşirea valorii de referinţă are caracter temporar.
Cu toate acestea, la evaluarea conformităţii pe baza criteriului datoriei, aceşti factori se iau în considerare în etapele care conduc la decizia privind existenţa unui deficit excesiv.
(5)Atunci când statelor membre li se permite să se abată de la traiectoria cheltuielilor lor nete în temeiul articolului 25 şi al articolului 26 din Regulamentul (UE) 2024/1263, Comisia şi Consiliul pot decide, în evaluarea lor, să nu ajungă la o concluzie privind existenţa unui deficit excesiv.
(6)În cazul în care Consiliul, hotărând în temeiul articolului 126 alineatul (6) din TFUE, decide că există un deficit excesiv într-un stat membru, Consiliul şi Comisia ţin seama, în cadrul etapelor procedurale ulterioare prevăzute la articolul 126 din TFUE, de factorii relevanţi menţionaţi la alineatul (3) de la prezentul articol, având în vedere că aceştia influenţează situaţia statului membru în cauză, inclusiv conform celor menţionate la articolul 5 alineatul (2) din prezentul regulament, în special atunci când se decide asupra unui termen pentru corectarea deficitului excesiv şi, eventual, asupra prelungirii termenului respectiv. Cu toate acestea, factorii relevanţi respectivi nu se iau în considerare pentru decizia Consiliului în temeiul articolului 126 alineatul (12) din TFUE privind abrogarea unora sau a tuturor deciziilor sale în temeiul articolului 126 alineatele (6)-(9) şi alineatul (11) din TFUE.

Art. 2a
(1)Pentru a consolida dialogul între instituţiile relevante ale Uniunii, în special între Parlamentul European, Consiliu şi Comisie, precum şi pentru a asigura o mai mare transparenţă şi asumare a răspunderii, comisia competentă din cadrul Parlamentului European poate invita preşedintele Consiliului, pe cel al Comisiei şi, după caz, pe preşedintele Consiliului European sau pe Preşedintele Eurogrupului să se prezinte în faţa sa pentru a discuta referitor la deciziile Consiliului adoptate în temeiul articolului 126 alineatul (6) din TFUE, a recomandărilor Consiliului adoptate în temeiul articolului 126 alineatul (7) din TFUE, a somaţiilor adresate în temeiul articolului 126 alineatul (9) din TFUE şi a deciziilor Consiliului adoptate în temeiul articolului 126 alineatul (11) din TFUE.
De regulă, se preconizează că recomandările şi propunerile Comisiei sunt urmate de Consiliu, care îşi explică public poziţia în caz contrar.
Comisia competentă a Parlamentului European poate da posibilitatea statului membru vizat de astfel de decizii, recomandări sau somaţii să participe la un schimb de opinii.
(2)Consiliul şi Comisia informează periodic Parlamentul European cu privire la aplicarea prezentului regulament.

Art. 3
(1)În decurs de două săptămâni de la adoptarea de către Comisie a unui raport emis în conformitate cu articolul 126 alineatul (3) din TFUE, Comitetul economic şi financiar formulează un aviz în conformitate cu articolul 126 alineatul (4) din TFUE.
(2)Ţinând pe deplin cont de avizul menţionat la alineatul (1) de la prezentul articol, în cazul în care consideră că există un deficit excesiv, Comisia prezintă un aviz şi o propunere Consiliului în conformitate cu articolul 126 alineatele (5) şi (6) din TFUE şi informează Parlamentul European.
(3)Consiliul decide cu privire la existenţa unui deficit excesiv în conformitate cu articolul 126 alineatul (6) din TFUE de regulă în decurs de patru luni de la datele de raportare prevăzute la articolul 3 alineatele (2) şi (3) din Regulamentul (CE) nr. 479/2009 al Consiliului (*3). Atunci când decide că există un deficit excesiv, Consiliul face, în acelaşi timp, recomandări statului membru respectiv în conformitate cu articolul 126 alineatul (7) din TFUE. Consiliul îşi face publice deciziile în temeiul articolului 126 alineatul (6) din TFUE.
(*3)Regulamentul (CE) nr. 479/2009 al Consiliului din 25 mai 2009 privind aplicarea Protocolului privind procedura aplicabilă deficitelor excesive anexat la Tratatul de instituire a Comunităţii Europene (JO L 145, 10.6.2009, p. 1).
(4)Recomandarea Consiliului emisă în conformitate cu articolul 126 alineatul (7) din TFUE stabileşte un termen de maximum şase luni pentru ca respectivul stat membru să întreprindă măsuri eficiente. Atunci când gravitatea situaţiei justifică acest lucru, termenul acordat pentru a întreprinde măsuri eficiente poate fi stabilit la trei luni. Recomandarea Consiliului stabileşte, de asemenea, un termen pentru corectarea deficitului excesiv.
În recomandarea sa, Consiliul solicită totodată ca statul membru să implementeze o traiectorie corectivă a cheltuielilor nete care să garanteze că deficitul public rămâne sub valoarea de referinţă sau este adus şi menţinut sub aceasta în termenul stabilit în recomandare.
În cazul în care procedura aplicabilă deficitelor excesive a fost iniţiată pe baza criteriului deficitului, pentru exerciţiile în care se preconizează că deficitul public va depăşi valoarea de referinţă, traiectoria corectivă a cheltuielilor nete este în concordanţă cu o ajustare structurală anuală minimă de cel puţin 0,5 % din PIB drept criteriu de referinţă.
În cazul în care procedura aplicabilă deficitelor excesive a fost iniţiată pe baza criteriului datoriei, traiectoria corectivă a cheltuielilor nete este cel puţin la fel de exigentă ca traiectoria cheltuielilor nete stabilită de Consiliu în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) 2024/1263 şi corectează, de regulă, abaterile cumulate din contul de control în termenul stabilit de Consiliu.
(5)În termenul prevăzut la alineatul (4) de la prezentul articol, statul membru în cauză raportează Consiliului şi Comisiei cu privire la măsurile luate ca răspuns la recomandarea Consiliului emisă în conformitate cu articolul 126 alineatul (7) din TFUE. În ceea ce priveşte cheltuielile şi veniturile publice, precum şi măsurile discreţionare atât pe partea de cheltuieli, cât şi pe partea de venituri, raportul include ţintele stabilite în conformitate cu recomandarea Consiliului, precum şi informaţii cu privire la măsurile luate şi la natura măsurilor preconizate pentru atingerea ţintelor. Statul membru publică respectivul raport. Statul membru poate invita instituţia fiscal-bugetară independentă relevantă să prezinte un raport separat, fără caracter juridic obligatoriu, în care să analizeze dacă măsurile luate şi cele preconizate în raport cu ţintele sunt suficiente.
(6)Consiliul poate decide, pe baza unei recomandări din partea Comisiei, să adopte o recomandare revizuită în temeiul articolului 126 alineatul (7) din TFUE în cazul în care:
a)au fost luate măsuri eficiente ca răspuns la o astfel de recomandare şi se aplică condiţiile menţionate la articolul 25 din Regulamentul (UE) 2024/1263; sau
b)se aplică condiţiile menţionate la articolul 24 din Regulamentul (UE) 2024/1263.
Recomandarea revizuită poate, în particular, prelungi termenul acordat pentru corectarea deficitului excesiv, în principiu cu un an.

Art. 4
(1)Pentru a stabili dacă au fost întreprinse măsuri eficiente ca urmare a recomandărilor sale făcute în temeiul articolului 126 alineatul (7) din TFUE, Consiliul îşi bazează decizia pe raportul prezentat de către statul membru în cauză în conformitate cu articolul 3 alineatul (5) din prezentul regulament şi pe implementarea sa, precum şi pe orice alte decizii suficient de detaliate anunţate public de guvernul statului membru în cauză.
Atunci când stabileşte, în conformitate cu articolul 126 alineatul (8) din TFUE, că statul membru în cauză nu a întreprins măsuri eficiente, Consiliul informează în consecinţă Consiliul European.
(2)Orice decizie a Consiliului în temeiul articolului 126 alineatul (8) din TFUE de a face publice recomandările acestuia atunci când se constată că nu au fost întreprinse măsuri eficiente se ia imediat după expirarea termenului stabilit în conformitate cu articolul 3 alineatul (4) din prezentul regulament.

Art. 5
(1)Orice decizie a Consiliului de a soma statul membru participant să ia măsuri de reducere a deficitului în conformitate cu articolul 126 alineatul (9) din TFUE se ia în termen de două luni de la decizia Consiliului adoptată în temeiul articolului 126 alineatul (8) din TFUE prin care se constată că nu s-au întreprins măsuri eficiente. În somaţia sa, Consiliul solicită ca statul membru să implementeze o traiectorie corectivă a cheltuielilor nete în conformitate cu cerinţele stabilite la articolul 3 alineatul (4) din prezentul regulament. Consiliul indică, de asemenea, măsurile care sprijină realizarea traiectoriei corective a cheltuielilor nete.

(11)(1a) În urma somaţiei Consiliului în conformitate cu articolul 126 alineatul (9) din TFUE, statul membru în cauză raportează Consiliului şi Comisiei cu privire la acţiunile întreprinse ca răspuns la somaţia Consiliului. Raportul include obiectivele privind cheltuielile şi veniturile publice şi măsurile discreţionare atât pe partea de cheltuieli, cât şi pe partea de venituri, precum şi informaţii referitoare la acţiunile întreprinse ca răspuns la recomandările specifice ale Consiliului, astfel încât să permită Consiliului să adopte, dacă este necesar, decizia în conformitate cu articolul 6 alineatul (2) din prezentul regulament. Statul membru dă publicităţii respectivul raport.

(2)Consiliul poate decide, pe baza unei recomandări din partea Comisiei, să adopte o somaţie revizuită în temeiul articolului 126 alineatul (9) din TFUE în cazul în care:
a)au fost luate măsuri eficiente ca răspuns la o astfel de somaţie şi se aplică condiţiile menţionate la articolul 25 din Regulamentul (UE) 2024/1263; sau
b)se aplică condiţiile menţionate la articolul 24 din Regulamentul (UE) 2024/1263.
Somaţia revizuită poate, în particular, prelungi termenul acordat pentru corectarea deficitului excesiv, în principiu cu un an.

Art. 6
(1)Pentru a stabili dacă au fost întreprinse măsuri eficiente ca răspuns la somaţia sa adoptată în temeiul articolului 126 alineatul (9) din TFUE, Consiliul îşi bazează decizia pe raportul prezentat de statul membru în cauză în conformitate cu articolul 5 alineatul (1a) din prezentul regulament şi pe implementarea acestuia, precum şi pe orice alte decizii suficient de detaliate anunţate public de guvernul statului membru în cauză. Se ia în considerare şi rezultatul misiunii de supraveghere desfăşurate de Comisie în conformitate cu articolul 10a din prezentul regulament.

(2)Atunci când sunt întrunite condiţiile de aplicare a articolului 126 alineatul (11) din TFUE, Consiliul impune sancţiuni în conformitate cu respectivul articol. Orice decizie în acest sens se adoptă în termen de maximum patru luni de la decizia Consiliului adoptată în temeiul articolului 126 alineatul (9) din TFUE prin care somează statele membre participante să întreprindă măsuri.

Art. 7
În cazul în care un stat membru participant nu acţionează în conformitate cu actele succesive ale Consiliului adoptate în temeiul articolului 126 alineatele (7) şi (9) din TFUE, decizia Consiliului, în temeiul articolului 126 alineatul (11) din TFUE, de a impune sancţiuni se adoptă în decurs de şaisprezece luni de la datele de raportare stabilite la articolul 3 alineatele (2) şi (3) din Regulamentul (CE) nr. 479/2009. În cazul în care se aplică articolul 3 alineatul (5) sau articolul 5 alineatul (2) din prezentul regulament, termenul de şaisprezece luni se adaptează în consecinţă. În cazul unui deficit planificat în mod deliberat, pe care Consiliul îl consideră excesiv, se utilizează o procedură de urgenţă.

Art. 8
(1)Orice decizie de a înăspri sancţiunile, luată de Consiliu în temeiul articolului 126 alineatul (11) din TFUE, se adoptă în termen de maximum două luni de la datele de raportare prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 479/2009.
(2)Orice decizie privind abrogarea unora sau a tuturor deciziilor sale, luată de Consiliu în temeiul articolului 126 alineatul (12) din TFUE, se adoptă cât de curând posibil, în termen de maximum două luni de la datele de raportare prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 479/2009.
(3)O decizie a Consiliului se adoptă în temeiul articolului 126 alineatul (12) din TFUE numai în cazul în care deficitul a fost adus sub valoarea de referinţă şi Comisia estimează că va rămâne astfel în exerciţiul curent şi în exerciţiul următor, iar acolo unde procedura aplicabilă deficitelor excesive a fost iniţiată pe baza criteriului datoriei, statul membru în cauză a respectat traiectoria corectivă a cheltuielilor nete stabilită de Consiliu în conformitate cu articolul 3 alineatul (4) sau cu articolul 5 alineatul (1) din prezentul regulament.

Art. 9
1.Procedura aplicabilă deficitelor excesive se suspendă dacă:
a)statul membru în cauză acţionează în conformitate cu recomandările făcute în conformitate cu articolul 126 alineatul (7) din TFUE;
b)statul membru participant în cauză acţionează în conformitate cu somaţiile făcute conform articolului 126 alineatul (9) din TFUE.

2.Perioada în care procedura este suspendată nu se include nici în perioada prevăzută la articolul 6 şi nici în perioada prevăzută la articolul 7 din prezentul regulament.

3.Ulterior expirării perioadei prevăzute la articolul 3 alineatul (4) teza introductivă şi ulterior expirării perioadei prevăzute la articolul 6 alineatul (2) din prezentul regulament, Comisia informează Consiliul în cazul în care consideră că măsurile luate par să fie suficiente pentru a garanta progresul adecvat în corectarea deficitului excesiv în termenele limită stabilite de Consiliu, cu condiţia ca aceste măsuri să fie pe deplin puse în aplicare şi ca evoluţiile economice să fie în conformitate cu estimările. Declaraţia Comisiei se face publică.

Art. 10
(1)Consiliul şi Comisia monitorizează cu regularitate punerea în aplicare a măsurilor întreprinse:
- de către statul membru în cauză ca urmare a recomandărilor făcute în temeiul articolului 126 alineatul (7) din TFUE;
- de către statul membru participant în cauză ca urmare a somaţiilor făcute în temeiul articolului 126 alineatul (9) din TFUE.
(2)Atunci când un stat membru participant nu pune în aplicare măsurile sau când, în opinia Consiliului, măsurile se dovedesc a nu fi adecvate, Consiliul ia imediat o decizie în temeiul articolului 126 alineatul (9) sau (11) din TFUE.
(3)Dacă datele reale, conform Regulamentului (CE) nr. 479/2009, indică faptul că un deficit excesiv nu a fost corectat de către un stat membru participant în termenele specificate fie în recomandările emise în temeiul articolului 126 alineatul (7) din TFUE, fie în somaţiile emise în temeiul articolului 126 alineatul (9) din TFUE, Consiliul ia imediat o decizie în temeiul articolului 126 alineatul (9) sau (11) din TFUE.

Art. 10a
(1)Comisia asigură un dialog permanent cu autorităţile din statele membre în conformitate cu obiectivele prezentului regulament. În acest sens, în special, Comisia desfăşoară misiuni pentru a evalua situaţia economică reală din statul membru, pentru a identifica eventualele riscuri sau dificultăţi legate de atingerea obiectivelor prezentului regulament şi pentru a permite un dialog cu alte părţi interesate relevante, inclusiv cu instituţiile fiscal-bugetare independente naţionale.

(2)În urma adoptării de către Consiliu a unei somaţii în temeiul articolului 126 alineatul (9) din TFUE şi la cererea parlamentului statului membru în cauză, Comisia poate prezenta propria evaluare a situaţiei economice şi fiscal-bugetare din statul membru în cauză. Supravegherea consolidată poate fi exercitată în cazul statelor membre care fac obiectul unor recomandări şi somaţii emise în urma unei decizii adoptate în temeiul articolului 126 alineatul (8) şi a deciziilor adoptate în temeiul articolului 126 alineatul (11) din TFUE în vederea monitorizării la faţa locului. Statele membre în cauză pun la dispoziţie toate informaţiile necesare pentru pregătirea şi desfăşurarea misiunii.

(3)În cazul în care statul membru vizat este un stat membru a cărui monedă este euro sau care participă la Acordul din 16 martie 2006 între Banca Centrală Europeană şi băncile centrale naţionale ale statelor membre din afara zonei euro, de stabilire a procedurilor de funcţionare a mecanismului cursului de schimb în etapa a treia a uniunii economice şi monetare (*) (MCS II), Comisia poate invita reprezentanţi ai Băncii Centrale Europene, după caz, să participe la misiunile de supraveghere.
(*)JO C 73, 25.3.2006, p. 21.
(4)Comisia prezintă Consiliului un raport privind rezultatul misiunii menţionate la alineatul (2) şi, după caz, poate decide să dea publicităţii constatările sale.
(5)Atunci când organizează misiunile de supraveghere menţionate la alineatul (2), Comisia transmite constatările sale provizorii statelor membre în cauză, care pot formula observaţii.

Art. 11
Ori de câte ori Consiliul decide să impună sancţiuni unui stat membru participant în conformitate cu articolului 126 alineatul (11) din TFUE, aplică în principiu o amendă. Consiliul poate decide completarea acestei amenzi prin aplicarea celorlalte măsuri prevăzute la articolul 126 alineatul (11) din TFUE.

Art. 12
(1)Cuantumul amenzii se ridică până la 0,05 % din cea mai recentă estimare a PIB-ului anului precedent pentru o perioadă de şase luni şi se plăteşte o dată la şase luni până când, potrivit evaluării Consiliului, statul membru în cauză a luat măsuri eficiente ca răspuns la somaţia emisă în temeiul articolului 126 alineatul (9) din TFUE.
(2)În fiecare perioadă de şase luni ulterioară celei în care s-a impus amenda şi până la abrogarea deciziei privind existenţa unui deficit excesiv, Consiliul evaluează dacă respectivul stat membru participant a întreprins măsuri eficiente ca răspuns la somaţia Consiliului în conformitate cu articolul 126 alineatul (9) din TFUE. În respectiva evaluare de şase luni, Consiliul decide, în conformitate cu articolul 126 alineatul (11) din TFUE, înăsprirea sancţiunilor, în afara cazului în care statul membru participant s-a conformat somaţiei Consiliului.

Art. 13
[textul din Art. 13 din sectiunea 4 a fost abrogat la 13-dec-2011 de Art. 1, punctul 12. din Regulamentul 1177/08-nov-2011]
Art. 14
În conformitate cu articolul 126 alineatul (12) din TFUE, Consiliul abrogă sancţiunile menţionate la articolul 126 alineatul (11) prima şi a doua liniuţă din TFUE în funcţie de amploarea progreselor în corectarea deficitului excesiv obţinute de statul membru participant în cauză.

Art. 15
În conformitate cu articolul 126 alineatul (12) din TFUE, Consiliul abrogă toate sancţiunile rămase în vigoare dacă decizia privind existenţa unui deficit excesiv se abrogă. Amenzile impuse în conformitate cu articolul 12 din prezentul regulament nu se rambursează statului membru participant în cauză.

Art. 16
Amenzile menţionate la articolul 12 constituie venituri generale pentru bugetul Uniunii.

Art. 17
[textul din Art. 17 din sectiunea 5 a fost abrogat la 30-apr-2024 de Art. 1, punctul 13. din Regulamentul 1264/29-apr-2024]
Art. 17a
(1)Până la 31 decembrie 2030 şi, ulterior, la fiecare cinci ani, Comisia publică un raport privind aplicarea prezentului regulament.
Raportul respectiv analizează:
a)eficacitatea prezentului regulament în ceea ce priveşte realizarea obiectivelor sale, astfel cum sunt menţionate la articolul 1 alineatul (1); şi
b)progresele înregistrate în asigurarea unei coordonări mai strânse a politicilor economice şi a unei convergenţe durabile a performanţelor economice ale statelor membre, în conformitate cu TFUE.
(2)După caz, raportul menţionat la alineatul (1) este însoţit de o propunere de modificare a prezentului regulament.
(3)Raportul menţionat la alineatul (1) se transmite Parlamentului European şi Consiliului.
Art. 17b
Consiliul, pe baza unei recomandări din partea Comisiei, adoptă o recomandare revizuită în temeiul articolului 126 alineatul (7) din TFUE sau o somaţie revizuită în temeiul articolului 126 alineatul (9) din TFUE adresată statelor membre care fac obiectul unei recomandări în temeiul articolului 126 alineatul (7) din TFUE sau al unei somaţii în temeiul articolului 126 alineatul (9) din TFUE la 30 aprilie 2024 şi care au luat măsuri eficiente.
Acesta adoptă recomandarea sau somaţia revizuită împreună cu adoptarea recomandării în temeiul articolului 17 din Regulamentul (UE) 2024/1263 de stabilire a traiectoriei cheltuielilor nete.

Art. 18
Prezentul regulament intră în vigoare la 1 ianuarie 1999.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 7 iulie 1997.

Pentru Consiliu

Preşedintele

J.-C. JUNCKER

ANEXĂ:
[textul din anexa 1 a fost abrogat la 30-apr-2024 de Art. 1, punctul 16. din Regulamentul 1264/29-apr-2024]
*) Trimiterile la articolul 104 litera (c), 109 litera (e), 109 litera (f) şi 201 din tratat se înlocuiesc în regulament cu trimiteri la articolele 104, 116, 117 şi respectiv 269. Trimiterea la articolul D din Tratatul privind Uniunea Europeană se înlocuieşte cu trimiterea la articolul 4;

*) În tot textul Regulamentului (CE) nr. 1467/97 trimiterea la “articolul 104 din tratat" se înlocuieşte cu o trimitere la “articolul 126 din TFUE".