Secţiunea 1 - DEFINIŢII ŞI EVALUĂRI - Regulamentul 1467/07-iul-1997 privind accelerarea şi clarificarea aplicării procedurii de deficit excesiv

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial 0

În vigoare
Versiune de la: 30 Aprilie 2024
SECŢIUNEA 1:DEFINIŢII ŞI EVALUĂRI
Art. 1
(1)Prezentul regulament stabileşte dispoziţiile privind accelerarea şi clarificarea punerii în aplicare a procedurii aplicabile deficitelor excesive. Obiectivul procedurii aplicabile deficitelor excesive este descurajarea deficitelor publice excesive şi, în situaţia în care acestea se produc, stimularea corectării lor prompte, respectarea disciplinei bugetare fiind examinată pe baza criteriului deficitului public şi a criteriului datoriei publice.
(2)În sensul prezentului regulament, «state membre participante» înseamnă acele state membre a căror monedă este euro.
(3)Se aplică definiţiile de la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2024/1263 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1).
(*1)Regulamentul (UE) 2024/1263 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2024 privind coordonarea eficientă a politicilor economice şi supravegherea bugetară multilaterală şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1466/97 al Consiliului (JO L, 2024/1263, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1263/oj).

Art. 2
(1)Deficitul public excesiv care depăşeşte valoarea de referinţă se consideră a fi excepţional în conformitate cu articolul 126 alineatul (2) litera (a) a doua liniuţă din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE) dacă rezultă din existenţa unei recesiuni economice grave în zona euro sau în Uniune în ansamblu, constatată de Consiliu în conformitate cu articolul 25 din Regulamentul (UE) 2024/1263, sau din circumstanţe excepţionale care nu se află sub controlul administraţiei publice şi care au un impact major asupra finanţelor publice ale statului membru în cauză, în conformitate cu articolul 26 din regulamentul respectiv.
De asemenea, depăşirea valorii de referinţă se consideră temporară atunci când previziunile bugetare furnizate de Comisie indică faptul că deficitul va scădea sub valoarea de referinţă după încheierea recesiunii economice grave sau a circumstanţelor excepţionale menţionate la primul paragraf.
(2)Atunci când raportul dintre datoria publică şi produsul intern brut (PIB) depăşeşte valoarea de referinţă, este considerat în scădere suficientă şi că se apropie de valoarea de referinţă într-un ritm satisfăcător, în conformitate cu articolul 126 alineatul (2) litera (b) din TFUE, dacă statul membru în cauză îşi respectă traiectoria cheltuielilor nete stabilită de Consiliu.
Comisia elaborează un raport în conformitate cu articolul 126 alineatul (3) din TFUE atunci când ponderea datoriei publice în PIB depăşeşte valoarea de referinţă, poziţia bugetară nu este aproape de echilibru sau în excedent, iar abaterile înregistrate în contul de control al statului membru depăşesc:
a)fie 0,3 puncte procentuale din PIB pe bază anuală;
b)fie 0,6 puncte procentuale din PIB pe bază cumulată.
(3)La elaborarea raportului în temeiul articolului 126 alineatul (3) din TFUE, Comisia ia în considerare toţi factorii relevanţi, conform prevederilor articolului respectiv, în măsura în care aceştia influenţează semnificativ evaluarea respectării criteriilor privind deficitul şi datoria de către statul membru în cauză.
Raportul menţionat la articolul 126 alineatul (2) din TFUE reflectă în mod corespunzător:
a)nivelul provocărilor în materie de datorie publică pe baza metodologiei menţionate la articolul 8 din Regulamentul (UE) 2024/1263, evoluţia poziţiei datoriei publice şi a finanţării acesteia, precum şi factorii de risc aferenţi, în special structura scadenţelor, moneda de denominare a datoriei şi datoriile contingente, inclusiv orice datorii implicite legate de îmbătrânirea populaţiei şi de datoria privată;
b)evoluţiile poziţiilor bugetare pe termen mediu, inclusiv, în particular, amploarea abaterii efective de la traiectoria cheltuielilor nete stabilită de Consiliu, în termeni anuali şi cumulativi măsuraţi de contul de control;
c)evoluţiile poziţiei economice pe termen mediu, inclusiv creşterea potenţială, evoluţiile inflaţiei şi evoluţiile ciclice în comparaţie cu ipotezele care stau la baza traiectoriei cheltuielilor nete stabilită de Consiliu;
d)progresul punerii în aplicare a reformelor şi a investiţiilor, inclusiv, în particular, a politicilor de prevenire şi corectare a dezechilibrelor macroeconomice şi a politicilor de implementare a strategiei comune a Uniunii privind creşterea economică şi ocuparea forţei de muncă, inclusiv a celor sprijinite de Mecanismul de redresare şi rezilienţă instituit prin Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului (*2), precum şi calitatea generală a finanţelor publice, în special eficacitatea cadrelor bugetare naţionale;
(*2)Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă (JO L 57, 18.2.2021, p. 17).
e)creşterea investiţiilor publice în apărare, după caz, luând în considerare totodată momentul înregistrării cheltuielilor cu echipamentele militare.
Comisia ţine seama în mod adecvat şi expres de orice alţi factori care, în opinia statului membru în cauză, sunt relevanţi pentru evaluarea globală a respectării criteriilor privind deficitul şi datoria şi pe care statul membru i-a prezentat Consiliului şi Comisiei. În acest context, o atenţie specială trebuie acordată contribuţiilor financiare destinate promovării solidarităţii internaţionale şi realizării priorităţilor comune ale Uniunii menţionate la articolul 13 litera (c) din Regulamentul (UE) 2024/1263.
(4)Consiliul şi Comisia realizează o evaluare globală echilibrată a tuturor factorilor relevanţi, în special a măsurii în care aceştia influenţează evaluarea respectării criteriului deficitului şi/sau a criteriului datoriei ca factori agravanţi sau atenuanţi. Situaţia în care statul membru se confruntă cu provocări substanţiale în materie de datorie publică, astfel cum sunt menţionate la alineatul (3) al doilea paragraf litera (a) de la prezentul articol, este considerată drept factor agravant esenţial. Evoluţiile economice, bugetare şi financiare ciclice favorabile nu sunt considerate factori atenuanţi, în timp ce evoluţiile nefavorabile pot fi considerate factori atenuanţi.
La evaluarea conformităţii pe baza criteriului deficitului, dacă ponderea datoriei publice în PIB depăşeşte valoarea de referinţă, aceşti factori se iau în considerare în etapele care conduc la decizia privind existenţa unui deficit excesiv conform prevederilor articolului 126 alineatele (4), (5) şi (6) din TFUE doar în cazul în care este integral îndeplinită dubla condiţie a principiului general conform căruia, pentru a putea lua în considerare aceşti factori relevanţi, deficitul public trebuie să rămână apropiat de valoarea de referinţă, iar depăşirea valorii de referinţă are caracter temporar.
Cu toate acestea, la evaluarea conformităţii pe baza criteriului datoriei, aceşti factori se iau în considerare în etapele care conduc la decizia privind existenţa unui deficit excesiv.
(5)Atunci când statelor membre li se permite să se abată de la traiectoria cheltuielilor lor nete în temeiul articolului 25 şi al articolului 26 din Regulamentul (UE) 2024/1263, Comisia şi Consiliul pot decide, în evaluarea lor, să nu ajungă la o concluzie privind existenţa unui deficit excesiv.
(6)În cazul în care Consiliul, hotărând în temeiul articolului 126 alineatul (6) din TFUE, decide că există un deficit excesiv într-un stat membru, Consiliul şi Comisia ţin seama, în cadrul etapelor procedurale ulterioare prevăzute la articolul 126 din TFUE, de factorii relevanţi menţionaţi la alineatul (3) de la prezentul articol, având în vedere că aceştia influenţează situaţia statului membru în cauză, inclusiv conform celor menţionate la articolul 5 alineatul (2) din prezentul regulament, în special atunci când se decide asupra unui termen pentru corectarea deficitului excesiv şi, eventual, asupra prelungirii termenului respectiv. Cu toate acestea, factorii relevanţi respectivi nu se iau în considerare pentru decizia Consiliului în temeiul articolului 126 alineatul (12) din TFUE privind abrogarea unora sau a tuturor deciziilor sale în temeiul articolului 126 alineatele (6)-(9) şi alineatul (11) din TFUE.