Regulamentul 1193/14-mar-2023 de completare a Regulamentului (UE) 2021/23 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare care precizează conţinutul planului de rezoluţie

Acte UE

Jurnalul Oficial 158L

În vigoare
Versiune de la: 21 Iunie 2023
Regulamentul 1193/14-mar-2023 de completare a Regulamentului (UE) 2021/23 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare care precizează conţinutul planului de rezoluţie
Dată act: 14-mar-2023
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2021/23 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un cadru pentru redresarea şi rezoluţia contrapărţilor centrale şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 şi (UE) 2015/2365 şi a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE şi (UE) 2017/1132 (1), în special articolul 12 alineatul (9) al patrulea paragraf,
(1)JO L 22, 22.1.2021, p. 1.
întrucât:
(1)Atunci când elaborează planuri de rezoluţie, autorităţile de rezoluţie ar trebui să se asigure că iau în considerare toate elementele menţionate la articolul 12 alineatul (7) literele (a)-(s) din Regulamentul (UE) 2021/23. Standardele privind conţinutul planurilor de rezoluţie ar trebui să fie suficient de detaliate pentru a se asigura orientarea acestora către punerea în aplicare a strategiilor de rezoluţie, precum şi utilitatea lor în acest sens, permiţând totodată suficientă flexibilitate pentru a se ţine seama de cadrul juridic naţional în domeniul legislaţiei în materie de insolvenţă, precum şi de natura şi complexitatea activităţii de compensare a CPC.
(2)Deşi toate elementele care precizează conţinutul planurilor de rezoluţie, care sunt reglementate la articolul 12 din Regulamentul (UE) 2021/23, ar trebui să fie incluse în planul de rezoluţie, autoritatea de rezoluţie ar trebui să se asigure că aceste elemente sunt reflectate în planul de rezoluţie într-un mod adecvat, ţinând seama de caracteristicile specifice ale contrapărţii centrale (CPC), cum ar fi natura şi complexitatea activităţii de compensare desfăşurate de aceasta.
(3)Rezumatul elementelor-cheie ale planului de rezoluţie menţionat la articolul 12 alineatul (7) litera (a) din Regulamentul (UE) 2021/23 ar trebui să fie succint şi specific, dar, în acelaşi timp, să conţină suficiente explicaţii pentru a înţelege elementele-cheie ale planului care trebuie comunicate CPC. Rezumatul ar trebui să informeze CPC-urile cu privire la măsurile-cheie pe care acestea ar trebui să le poată întreprinde, precum şi la datele pe care ar trebui să le poată transmite. Rezumatul ar trebui să se axeze pe cazurile în care planul respectiv poate avea un impact semnificativ asupra planificării redresării CPC şi a gestionării crizelor acesteia şi să clarifice orice aşteptări din partea CPC în ceea ce priveşte cooperarea în etapa de rezoluţie şi măsurile care ar putea afecta funcţiile CPC.
(4)Pentru a asigura adecvarea şi proporţionalitatea generală a planului de rezoluţie, acesta ar trebui să conţină scenarii de rezoluţie şi strategii de rezoluţie. Autoritatea de rezoluţie ar trebui să dispună de instrumente, sub formă de diferite tipuri de scenarii posibile, inclusiv combinaţii ale acestora, pentru a crea scenarii relevante şi adecvate pentru CPC, precum şi de o listă a aspectelor-cheie care trebuie luate în considerare la stabilirea strategiilor de rezoluţie pentru scenariile de rezoluţie.
(5)Pentru a ţine seama de caracteristicile specifice ale cadrului juridic naţional aplicabil în domeniul legislaţiei în materie de insolvenţă, autorităţile de rezoluţie ar trebui să aibă flexibilitatea de a lua în considerare cu atenţie anumite aspecte ale planificării rezoluţiei, cum ar fi mecanismul prevăzut la articolul 60 din Regulamentul (UE) 2021/23, precum şi eventualele diferenţe dintre creditorii clasaţi în cadrul procedurilor naţionale de insolvenţă şi ordinea de absorbţie a pierderilor stabilită în temeiul regulamentului respectiv. Această flexibilitate generală este evidenţiată de prezentul regulament, care prevede elementele care trebuie reflectate în planul de rezoluţie, fără a aduce atingere flexibilităţii necesare în temeiul Regulamentului (UE) 2021/23. De asemenea, elementele specificate în prezentul regulament nu împiedică autoritatea de rezoluţie să stabilească alte aspecte care trebuie să se reflecte în planul de rezoluţie.
(6)Pentru a facilita şi a asigura punerea în aplicare eficace a planului de rezoluţie, este esenţial ca, în cazul în care autoritatea de rezoluţie a evaluat anumite aspecte ale CPC în mod diferit faţă de evaluarea proprie a CPC în cadrul planului de redresare, aceste diferenţe să fie luate în considerare din perspectiva unui posibil impact asupra punerii rapide în aplicare a planului de rezoluţie. Prin urmare, în cazul în care sunt identificate diferenţe, autoritatea de rezoluţie ar trebui să le ia în considerare în planul de rezoluţie şi să le evalueze pentru a înţelege efectul acestora, dacă este cazul, asupra punerii în aplicare a planului de rezoluţie.
(7)Pentru a se asigura că, atunci când este necesar, planurile de rezoluţie pot fi puse în aplicare în mod eficace şi în timp util, este esenţial ca autorităţile de rezoluţie să fi "testat" aplicarea planului de rezoluţie preconizat, în măsura în care acest lucru este posibil, prin testarea în detaliu a proceselor şi a procedurilor. O astfel de testare ar trebui să includă trimiterea de e-mailuri şi de informaţii pentru a se asigura că orice acţiuni planificate în prealabil referitoare la modul şi momentul în care trebuie întreprinse anumite măsuri, precum şi la modul şi momentul în care trebuie colectate anumite informaţii sunt fezabile în condiţii de stres şi că orice impedimente constatate sunt corectate pentru a se asigura, în măsura în care acest lucru este posibil, că termenele estimate pot fi respectate.
(8)Pentru a se asigura menţinerea angajaţilor-cheie în cadrul CPC în cursul etapei de rezoluţie, autoritatea de rezoluţie ar trebui să încerce să evalueze şi să anticipeze structurile de stimulente care urmează să fie utilizate, eventual nu numai din perspectiva câştigurilor viitoare ale CPC, ci şi a remuneraţiilor directe şi ar trebui să analizeze modul în care se poate asigura un număr suficient de angajaţi, luându-se în considerare angajările pe termen scurt, schimburile, numirile temporare sau contractele de consultanţă ale angajaţilor, după caz, astfel încât CPC-urile să dispună de competenţele de care au nevoie.
(9)Pentru a asigura o cooperare rapidă şi eficientă cu autorităţile ale căror domenii de competenţă ar fi afectate de intrarea în dificultate a unei CPC şi care sunt reprezentate în colegiul de rezoluţie, astfel cum este definit la articolul 4 din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie ar trebui să elaboreze şi să testeze periodic mecanismele de notificare a colegiului de rezoluţie şi de comunicare a oricăror informaţii relevante.
(10)Prezentul regulament se bazează pe proiectele de standarde tehnice de reglementare înaintate Comisiei de către Autoritatea europeană pentru valori mobiliare şi pieţe (ESMA), după consultarea Comitetului european pentru risc sistemic.
(11)ESMA a efectuat consultări publice deschise cu privire la proiectele de standarde tehnice de reglementare pe care se bazează prezentul regulament, a analizat costurile şi beneficiile potenţiale aferente şi a solicitat avizul Grupului părţilor interesate din domeniul valorilor mobiliare şi pieţelor, instituit în temeiul articolului 37 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului (2),
(2)Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare şi pieţe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 84).
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Evaluarea cuantificării
Autoritatea de rezoluţie evaluează modul în care diferitele aspecte ale planului de rezoluţie sunt sau pot fi cuantificate atunci când se elaborează planul de rezoluţie şi oferă explicaţii cu privire la modul şi măsura în care a fost efectuată o evaluare cantitativă pentru un anumit aspect al planului de rezoluţie. În cazul în care autoritatea de rezoluţie ajunge la concluzia că o evaluare cantitativă nu este adecvată sau nu este posibilă în cazul unui anumit aspect al planului de rezoluţie, acest lucru ar trebui să fie menţionat în planul de rezoluţie.
Art. 2: Rezumatul elementelor-cheie ale planului de rezoluţie
Atunci când pregăteşte un rezumat al elementelor-cheie ale planului de rezoluţie în conformitate cu articolul 12 alineatul (7) litera (a) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie se asigură că planul de rezoluţie include cel puţin următoarele elemente:
(a)elementele-cheie ale strategiilor de rezoluţie stabilite şi principalele scenarii care stau la baza planului de rezoluţie, făcând distincţie între situaţiile de neîndeplinire a obligaţiilor de plată, situaţiile care nu presupun neîndeplinirea obligaţiilor de plată şi o combinaţie între cele două;
(b)un scurt rezumat al elementelor-cheie ale planului de rezoluţie în legătură cu fiecare dintre punctele prevăzute la articolul 12 alineatul (7) literele (b)-(s) din Regulamentul (UE) 2021/23, cu accent pe aspectele relevante pentru CPC:
(i)acţiunile-cheie pe care CPC ar trebui să le poată desfăşura;
(ii)datele pe care CPC ar trebui să le poată transmite;
(iii)orice aspecte ale planului care ar putea avea un impact semnificativ asupra planificării redresării CPC şi a gestionării crizelor acesteia.
Art. 3: Rezumatul modificărilor semnificative
Atunci când pregăteşte un rezumat al modificărilor semnificative aduse planului de rezoluţie în conformitate cu articolul 12 alineatul (7) litera (b) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie se asigură că planul de rezoluţie include modificări semnificative cu privire la cel puţin următoarele elemente:
(a)pieţele pe care CPC îşi desfăşoară activitatea, liniile de activitate considerate esenţiale pentru CPC şi serviciile de compensare oferite de CPC;
(b)acordurile de interoperabilitate ale CPC sau interdependenţele dintre CPC, inclusiv prestatorii de servicii ai CPC;
(c)capitalul şi structura capitalului CPC, inclusiv cuantumurile resurselor proprii prefinanţate dedicate;
(d)cerinţele prudenţiale ale CPC, inclusiv modificările metodologiilor fondului de garantare, ale cadrelor de gestionare a riscurilor de marjă şi de lichiditate, ale politicilor de investiţii, ale politicilor în materie de garanţii reale şi ale decontării;
(e)cerinţele neprudenţiale ale CPC, inclusiv aspectele organizatorice, cum ar fi structura organizaţională, continuitatea activităţii şi externalizarea, precum şi modificările semnificative ale normelor de conduită a CPC, inclusiv componenţa membrilor CPC şi modificările privind segregarea şi portabilitatea;
(f)structura dreptului de proprietate asupra CPC şi structurile de stimulente pentru manageri;
(g)scenariile de rezoluţie şi strategiile de rezoluţie.
Art. 4: Funcţiile critice
Atunci când pregăteşte o descriere a modului în care funcţiile critice ale CPC ar putea fi separate din punct de vedere juridic şi economic, în conformitate cu articolul 12 alineatul (7) litera (c) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie se asigură că planul de rezoluţie include cel puţin următoarele elemente:
(a)o descriere a funcţiilor considerate critice de către autoritatea de rezoluţie;
(b)în cazul în care există diferenţe semnificative faţă de lista funcţiilor critice din planul de redresare, o descriere detaliată a principalelor motive pentru care autoritatea de rezoluţie a evaluat diferit funcţiile critice, a efectelor semnificative ale unei astfel de evaluări diferite şi a modului în care aceasta ar putea afecta posibilitatea de rezoluţie a CPC;
(c)o descriere a principalelor dependenţe dintre funcţiile critice şi interdependenţele critice şi a mecanismelor şi proceselor-cheie interne şi externe, inclusiv operaţiuni, proceduri informatice, o listă a personalului esenţial şi a principalilor prestatori de servicii de care este nevoie pentru ca CPC să îşi îndeplinească în continuare funcţiile critice sau orice alte aspecte a căror luare în considerare s-ar putea dovedi necesară în vederea unui posibil transfer al unora sau al tuturor operaţiunilor CPC către o altă infrastructură a pieţei financiare sau către o CPC-punte, în cazul în care acest lucru face parte din strategia de rezoluţie propusă;
(d)o descriere a modului în care funcţiile critice ar putea fi separate de funcţiile necritice din punct de vedere economic, operaţional şi juridic, precum şi detalii privind modul în care autoritatea de rezoluţie a evaluat efectele semnificative ale unei astfel de separări asupra părţilor interesate, inclusiv:
(i)efectele semnificative asupra seturilor de compensare pentru membrii compensatori în cazul în care tranzacţiile sunt împărţite în diferite silozuri de date ale CPC sau ale unei alte CPC;
(ii)efectele semnificative asupra operaţiunilor sau efectele juridice ale divizării tranzacţiilor între diferite CPC-uri şi efectele asupra membrilor compensatori, a clienţilor şi a clienţilor indirecţi, în cazul în care acestea se pot identifica;
(iii)efectele semnificative asupra calculului cerinţelor în materie de garanţii reale şi, în special, asupra marjelor de variaţie, precum şi modul în care divizarea ar afecta garanţiile reale solicitate de membrii compensatori, de clienţi şi de clienţii indirecţi, în cazul în care acestea se pot identifica;
(iv)o evaluare a preţului de transfer al unor astfel de tranzacţii, în cazul în care acesta se poate identifica;
(e)un rezumat al modului în care abordarea propusă de CPC în legătură cu separarea sau nesepararea funcţiilor critice ale CPC de celelalte funcţii ale acesteia poate afecta evaluarea posibilităţii de rezoluţie a CPC;
(f)o punere în corespondenţă a funcţiilor critice cu entităţile juridice identificate şi cu liniile de activitate esenţiale ale CPC.
Art. 5: Termenul de punere în aplicare
(1)Atunci când pregăteşte o estimare a termenului de punere în aplicare a planului de rezoluţie, în conformitate cu articolul 12 alineatul (7) litera (d) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie se asigură că planul de rezoluţie include cel puţin următoarele elemente:
a)o listă a acţiunilor pe care autoritatea de rezoluţie ar intenţiona să le întreprindă şi, după caz, dacă aceste acţiuni decurg din aplicarea planului de redresare;
b)o listă a măsurilor avute în vedere, cu termene alocate, care urmează să fie luate de către autoritatea de rezoluţie în vederea punerii în aplicare a fiecărui aspect semnificativ al planului de rezoluţie şi care să specifice etapele corespunzătoare ale unei astfel de puneri în aplicare, inclusiv un calendar estimativ pentru evaluarea fiecăreia dintre strategiile de rezoluţie şi a aplicabilităţii acesteia;
c)o descriere a modului în care se are în vedere reconstituirea resurselor financiare ale CPC în cadrul planului de rezoluţie, inclusiv în cazul în care acesta rezultă din planul de redresare, precum şi termenul estimat pentru diferitele măsuri de reconstituire a resurselor financiare ale CPC.
(2)Autoritatea de rezoluţie se asigură că termenele menţionate la alineatul (1) sunt:
a)adecvate şi relevante, astfel cum se arată într-o descriere a modului în care autoritatea de rezoluţie a evaluat fezabilitatea şi credibilitatea măsurilor preconizate şi a termenelor alocate în planul de rezoluţie;
b)testate periodic, cel puţin la stabilirea planului de rezoluţie şi, ulterior, în urma oricăror modificări semnificative;
c)eficace, prin luarea în considerare a proceselor şi procedurilor, inclusiv prin aplicarea de modele.
Art. 6: Evaluarea posibilităţii de rezoluţie
Atunci când pregăteşte o descriere detaliată a evaluării posibilităţii de rezoluţie care urmează să fie inclusă în planul de rezoluţie, în conformitate cu articolul 12 alineatul (7) litera (e) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie se asigură că în planul de rezoluţie sunt incluse cel puţin următoarele elemente:
(a)concluziile evaluării posibilităţii de rezoluţie, inclusiv cel puţin dacă se consideră sau nu că rezoluţia CPC este posibilă pe baza aprecierilor autorităţii de rezoluţie în temeiul articolului 15 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/23;
(b)o descriere a modului în care autoritatea de rezoluţie a evaluat măsura în care rezoluţia CPC este posibilă fără a se baza pe vreunul dintre mecanismele de finanţare prevăzute la articolul 15 alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) din Regulamentul (UE) 2021/23;
(c)o descriere a motivelor pentru care autoritatea de rezoluţie a avut în vedere fezabilitatea aplicării instrumentelor de rezoluţie în conformitate cu obiectivele rezoluţiei;
(d)o descriere a evaluărilor efectuate de autoritatea de rezoluţie cu privire la informaţiile primite din partea CPC în temeiul articolului 15 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/23, care să precizeze dacă autoritatea de rezoluţie este de acord cu evaluarea realizată de CPC cu privire la absenţa obstacolelor;
(e)o descriere care să ofere detalii cu privire la momentul şi la modul în care autoritatea de rezoluţie a evaluat cel mai recent posibilitatea de rezoluţie;
(f)o descriere a disponibilităţii activelor şi a drepturilor preconizate pentru CPC, precum şi a cazului în care astfel de active ar fi disponibile pentru utilizare în cadrul procedurii de rezoluţie sau dacă o astfel de utilizare sau transfer al acestor active ar putea fi îngreunat sau împiedicat de interesele reziduale ale participanţilor direcţi şi indirecţi la activele respective sau de constrângeri juridice, cum ar fi mecanismul juridic prin care sunt furnizate garanţiile reale, inclusiv dacă acestea sunt furnizate sub formă de garanţie reală mobiliară, de gaj sau de transfer de proprietate;
(g)o descriere a fiecăreia dintre chestiunile de care trebuie să ţină seama autoritatea de rezoluţie atunci când evaluează posibilitatea de rezoluţie a unei CPC, astfel cum se prevede în secţiunea C din anexa la Regulamentul (UE) 2021/23.
Art. 7: Obstacole în calea posibilităţilor de soluţionare
Atunci când pregăteşte o descriere a oricăror măsuri necesare în temeiul articolului 16 din Regulamentul (UE) 2021/23 pentru a combate sau a înlătura obstacolele din calea posibilităţii de rezoluţie care urmează să fie inclusă în planul de rezoluţie, în conformitate cu articolul 12 alineatul (7) litera (f) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie se asigură că planul de rezoluţie include cel puţin următoarele elemente:
(a)în cazul în care a fost identificat un obstacol major, un rezumat descriptiv al măsurilor necesare în temeiul articolului 16 din Regulamentul (UE) 2021/23, pentru a identifica orice modificări necesare la nivelul structurii, al operaţiunilor sau al cadrelor de gestionare a riscurilor şi al resurselor financiare ale CPC sau orice măsuri de îmbunătăţire a posibilităţii de rezoluţie a CPC, precum şi termenele pentru realizarea modificărilor solicitate;
(b)o descriere a oricăror obstacole combătute sau înlăturate în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) 2021/23 în cursul unei perioade de doi ani care precedă actuala revizuire a obstacolelor în temeiul articolului 15 din regulamentul respectiv.
Art. 8: Determinarea valorii şi a tranzacţionabilităţii funcţiilor critice şi a activelor
Atunci când pregăteşte o descriere a proceselor pentru determinarea valorii şi a tranzacţionabilităţii funcţiilor critice şi a activelor care urmează să fie incluse în planul de rezoluţie în conformitate cu articolul 12 alineatul (7) litera (g) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie se asigură că planul de rezoluţie include cel puţin următoarele elemente:
(a)o descriere a metodei de determinare a valorii şi a tranzacţionabilităţii funcţiilor critice şi a activelor, cum ar fi liniile de activitate, operaţiunile şi activele esenţiale ale CPC, punând accentul în principal pe aspectele care ar putea avea un impact asupra evaluării, cum ar fi volatilitatea pieţei, inaccesibilitatea şi/sau incertitudinea preţurilor de pe piaţă, constrângerile de timp şi aspectele juridice;
(b)în cazul în care metoda descrisă la litera (a) se abate în mod semnificativ de la metodologia de evaluare aplicată în cadrul planului de redresare, o descriere a principalelor motive pentru care autoritatea de rezoluţie a evaluat în mod diferit metodologia de evaluare şi efectele semnificative ale unei astfel de diferenţe, dacă este cazul.
Art. 9: Cerinţe de informare
Atunci când pregăteşte o descriere a cerinţelor de informare prevăzute la articolul 12 alineatul (7) litera (h) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie se asigură că planul de rezoluţie include cel puţin următoarele elemente:
(a)o descriere a acordurilor dintre autoritatea de rezoluţie şi CPC care asigură accesul la informaţii şi schimbul de informaţii, precum şi a modului în care CPC va menţine sistemele informatice şi controalele în domeniu care pot genera şi pune prompt la dispoziţia autorităţii de rezoluţie date şi informaţii relevante; mecanisme care includ proceduri pentru datarea informaţiilor şi furnizează actualizări standardizate în cazul în care există modificări semnificative;
(b)o listă a informaţiilor solicitate în temeiul articolului 13 din Regulamentul (UE) 2021/23 şi o descriere a modului în care CPC a prevăzut să se asigure că aceste informaţii sunt actualizate şi se află la dispoziţia autorităţilor de rezoluţie în orice moment.
Art. 10: Modalităţi de finanţare a măsurilor de rezoluţie
Atunci când pregăteşte o explicaţie cu privire la finanţarea măsurilor de rezoluţie, în conformitate cu articolul 12 alineatul (7) litera (i) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie se asigură că planul de rezoluţie include cel puţin următoarele elemente:
(a)o descriere a resurselor financiare care se preconizează că vor fi necesare în cadrul planului de rezoluţie, făcând o distincţie clară între solvabilitate şi nevoile de finanţare sub formă de lichidităţi, inclusiv descrieri generale ale posibilelor resurse financiare care ar putea fi necesare în legătură cu punerea în aplicare a strategiei de rezoluţie, inclusiv fiecare scenariu de rezoluţie relevant;
(b)în cazul în care nu au fost puse în aplicare toate obligaţiile contractuale şi alte mecanisme înainte de intrarea în rezoluţie a CPC, o evaluare prealabilă a eventualelor probleme legate de urmărirea acestor obligaţii şi mecanisme din perspectiva resurselor pentru finanţarea măsurilor de rezoluţie, precum şi a posibilităţii ca astfel de probleme identificate să afecteze în mod negativ capacitatea de a atinge obiectivele rezoluţiei în timp util;
(c)o descriere a potenţialelor surse de finanţare a rezoluţiei, inclusiv a principalelor condiţii de finanţare, a condiţiilor prealabile semnificative de utilizare a acestora, a termenului până la care acestea devin disponibile şi a oricăror cerinţe privind garanţiile reale, în măsura în care acestea sunt disponibile ex ante;
(d)o descriere şi o analiză a modului şi a momentului în care CPC poate solicita utilizarea facilităţilor oferite de banca centrală, respectând cerinţa ca planurile de rezoluţie să nu presupună niciun fel de acces la facilităţile oferite de banca centrală în condiţii atipice;
(e)o descriere şi o identificare a activelor care ar putea fi utilizate şi măsura în care se anticipează că acestea se vor califica drept garanţii reale, precum şi modul în care o astfel de utilizare preconizată a activelor poate crea sarcini, în principal în ceea ce priveşte valoarea şi utilizarea acestor active.
Art. 11: Strategii şi scenarii de rezoluţie
Atunci când pregăteşte o descriere detaliată a strategiilor şi scenariilor de rezoluţie în conformitate cu articolul 12 alineatul (7) litera (j) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie se asigură că planul de rezoluţie include cel puţin următoarele elemente:
(a)cel puţin nouă scenarii de plan de rezoluţie concepute pe baza matricei de elaborare a scenariilor de plan de rezoluţie, astfel cum este prevăzută în anexă, sau o listă de scenarii de plan de rezoluţie care să acopere toate "tipurile de scenarii" prevăzute în anexă, în cazul în care acestea sunt relevante pentru CPC, care pot fi concepute în mod diferit;
(b)o descriere a scenariilor de rezoluţie alese pe baza evaluării realizate de autoritatea de rezoluţie, ţinând seama de caracteristicile specifice şi de nivelul de complexitate ale CPC, precum şi a oricăror scenarii suplimentare concepute în planul de rezoluţie;
(c)autoritatea de rezoluţie trebuie să includă instrumente de evaluare cantitativă pentru fiecare tip de scenariu, acolo unde este posibil în funcţie de accesul la date, care urmează să fie utilizat pentru a produce impacturi cantitative pentru scenariile de rezoluţie; în cazul în care nu sunt disponibile date, iar acestea nu pot fi obţinute în urma unor eforturi rezonabile, autoritatea de rezoluţie trebuie să efectueze şi să reflecte în cadrul planului o evaluare calitativă a instrumentelor, în măsura în care acest lucru este posibil, inclusiv detalii privind gradul de realizare a unei evaluări cantitative pentru un anumit scenariu;
(d)o descriere a strategiilor de rezoluţie alese pentru scenariile de rezoluţie, cu precizarea următoarelor puncte:
(i)o descriere detaliată a principalei strategii de rezoluţie care a fost aleasă şi, în cazul în care au fost alese mai multe strategii, a modului în care diferă aplicarea acestora, dacă se vor aplica termene diferite pentru punerea lor în aplicare, precum şi analiza strategică-cheie care stă la baza diferitelor opţiuni în favoarea strategiilor de rezoluţie alese;
(ii)o descriere detaliată a modului în care autoritatea de rezoluţie a testat strategiile prevăzute în planul de rezoluţie, inclusiv în ce măsură s-a ţinut seama de rezilienţa strategiilor prevăzute în baza scenariului ales şi dacă este posibil să apară probleme sau obstacole, iar în caz afirmativ, cum au fost atenuate prin revizuirea strategiei şi a scenariului ales;
(iii)o descriere detaliată a condiţiilor pe care autoritatea de rezoluţie trebuie să le evalueze atunci când decide dacă să întreprindă o intervenţie în cadrul strategiei de rezoluţie, împreună cu instrumentele de rezoluţie preconizate;
(iv)o descriere detaliată a modului în care strategia de rezoluţie ia în considerare impactul asupra participanţilor direcţi şi indirecţi la CPC, precum şi interdependenţele, cum ar fi alte infrastructuri ale pieţelor financiare şi locuri de tranzacţionare corelate;
(v)o descriere detaliată a efectelor diferitelor măsuri de rezoluţie din cadrul strategiilor de rezoluţie, cum ar fi instrumentele de rezoluţie care ar diviza seturile de compensare, precum şi descrieri ale modului în care aceasta ar putea afecta alte aspecte ale funcţionării CPC, cum ar fi cerinţele în materie de lichiditate şi de garanţii reale, precum şi alte tipuri de instrumente de rezoluţie, inclusiv instrumentul de vânzare a activităţii sau reducerea valorii contabile sau conversia;
(vi)o descriere detaliată a modului în care strategia de rezoluţie ţine seama de mecanismele juridice şi tehnice ale CPC şi asigură continuitatea acestora, precum şi a modului în care planul sprijină transferul funcţiilor CPC, inclusiv prin prevederea unui acord prealabil cu alte infrastructuri ale pieţelor financiare sau cu prestatori de servicii relevanţi.
Art. 12: Interdependenţe critice
Atunci când pregăteşte o descriere a interdependenţelor critice menţionate la articolul 12 alineatul (7) litera (k) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie se asigură că planul de rezoluţie include cel puţin următoarele elemente:
(a)o descriere, în cadrul planului de rezoluţie, a tuturor interdependenţelor critice care au fost identificate;
(b)în cazul în care interdependenţele identificate, astfel cum sunt menţionate la litera (a), presupun diferenţe semnificative faţă de lista interdependenţelor critice din planul de redresare, o descriere detaliată a principalelor motive pentru care autoritatea de rezoluţie a evaluat în mod diferit interdependenţele critice, precum şi a oricărei consecinţe semnificative asupra aplicării planului de rezoluţie generată de evaluările diferite ale interdependenţelor critice şi a modului în care acest lucru poate afecta posibilitatea de rezoluţie a CPC;
(c)o descriere a diferitelor tipuri de entităţi cu interdependenţe faţă de CPC, inclusiv o listă care să cuprindă toate părţile interesate relevante, printre care participanţii direcţi şi indirecţi ai CPC, iar dacă se pot identifica, proprietarii, furnizorii de servicii financiare, cum ar fi furnizorii de lichidităţi, băncile sau agenţii de decontare, platformele, agenţii de investiţii, băncile, custozii şi alţi prestatori de servicii, inclusiv furnizorii de servicii informatice şi furnizorii de date, precum şi infrastructurile pieţelor financiare corelate, împreună cu relevanţa acestora pentru procedura de rezoluţie;
(d)o descriere a evaluării entităţilor, astfel cum sunt menţionate la litera (c), aflate în interdependenţă faţă de CPC, care să vizeze importanţa acestora pentru CPC, în special motivele pentru care acestea ar fi sau nu ar fi considerate critice şi măsura în care capacitatea CPC de a continua să îşi îndeplinească funcţiile critice depinde de aceste entităţi;
(e)o descriere a angajamentelor de externalizare către furnizorii de servicii critice care să aibă în vedere o parte a activităţii de bază a CPC, inclusiv în cazul în care o altă entitate desfăşoară activităţi de stabilire a preţurilor şi furnizează sisteme pentru compensare, calcularea marjei sau alte componente esenţiale ale operaţiunilor CPC;
(f)o descriere a modului în care au fost evaluate entităţile identificate ca având o interdependenţă critică faţă de CPC în temeiul literei (a), precum şi a modului în care au fost atenuate şi combătute toate riscurile identificate, inclusiv caracterul executoriu şi constrângerile de reglementare ale unor acorduri, cum ar fi cele de compensare reciprocă şi de compensare, pentru a asigura continuitatea operaţională în cadrul procedurii de rezoluţie;
(g)o descriere a modului în care au fost atenuate în cadrul planului de rezoluţie orice probleme semnificative cauzate de o posibilă nerespectare a obligaţiilor care decurg din angajamentele de externalizare de către furnizorul din acordurile privind serviciile critice externalizate;
(h)o descriere a modului în care planul de rezoluţie a reflectat impactul potenţial al aplicării instrumentelor de rezoluţie asupra oricărei CPC interoperabile, care să includă transmiterea apelurilor la fonduri băneşti în scopul rezoluţiei sau ajustarea cuantumului câştigurilor aferente marjei de variaţie prin intermediul unui acord de interoperabilitate;
(i)o descriere a posibilelor efecte asupra altor infrastructuri ale pieţei financiare legate de CPC, inclusiv prin evaluarea importanţei implicării CPC în entităţile respective, precum şi a măsurii în care rezoluţia CPC ar putea cauza contagiune prin intermediul infrastructurilor pieţei financiare prin declanşarea procedurilor aplicabile în situaţiile de neîndeplinire a obligaţiilor de plată în cadrul infrastructurilor pieţei financiare sau prin privarea altor firme de accesul la infrastructurile pieţei financiare.
Art. 13: Interdependenţe intragrup critice
Atunci când pregăteşte o descriere a interdependenţelor intragrup critice în conformitate cu articolul 12 alineatul (7) litera (l) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie se asigură că planul de rezoluţie include cel puţin următoarele elemente:
(a)o descriere a grupului din care face parte CPC şi o listă a entităţilor din grup cu care CPC are legături, o evaluare a entităţilor din grup care trebuie considerate ca fiind interdependenţe intragrup critice şi o descriere a dependenţelor intragrup identificate în cadrul planului de rezoluţie;
(b)dacă astfel de interdependenţe identificate presupun diferenţe semnificative faţă de lista interdependenţelor intragrup critice din planul de redresare şi, în cazul în care există diferenţe, o descriere detaliată a principalelor motive pentru care autoritatea de rezoluţie a evaluat în mod diferit interdependenţele intragrup critice, precum şi a oricăror efecte semnificative generate de evaluările diferite şi a modului în care acest lucru poate afecta posibilitatea de rezoluţie a CPC, dacă este cazul;
(c)o descriere a impactului măsurilor de rezoluţie asupra altor linii de activitate ale entităţilor intragrup critice şi ale entităţilor juridice, inclusiv dacă măsurile de rezoluţie ar afecta capacitatea altei entităţi de a-şi continua activitatea;
(d)o descriere a modului în care entităţile intragrup relevante ar putea oferi sprijin financiar fie în baza unui acord prealabil, fie în mod voluntar;
(e)o descriere a caracterului executoriu sau a constrângerilor de reglementare care ar putea afecta interdependenţele intragrup;
(f)o descriere a măsurilor de atenuare legate de acele interdependenţe intragrup critice care vor asigura continuitatea operaţională în cadrul procedurii de rezoluţie, care este necesară pentru a menţine continuitatea funcţiilor critice ale CPC.
Art. 14: Asigurarea anumitor funcţii ale CPC
Atunci când pregăteşte o descriere a modului în care sunt asigurate anumite funcţii ale CPC în conformitate cu articolul 12 alineatul (7) litera (m) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie se asigură că planurile de rezoluţie includ cel puţin descrierile următoarelor elemente:
(a)fiecare dintre operaţiunile şi sistemele esenţiale şi o descriere a modului de evaluare şi de menţinere a acestor operaţiuni şi sisteme esenţiale prin furnizarea de opţiuni identificate de acces continuu la infrastructuri, procese şi mecanisme operaţionale pentru a menţine funcţionarea continuă a proceselor operaţionale ale CPC, astfel cum sunt enumerate la articolul 12 alineatul (7) litera (m) din Regulamentul (UE) 2021/23, precum şi principalele rezultate ale evaluării;
(b)opţiunile identificate pentru menţinerea rezilienţei financiare;
(c)opţiunile identificate pentru a asigura menţinerea acordurilor contractuale, inclusiv clauzele contractuale de rezilienţă, clauzele compatibile cu o rezoluţie şi limitările drepturilor de încetare în cadrul procedurii de rezoluţie;
(d)opţiunile identificate pentru a se asigura că acordurile interne pot fi menţinute în etapa de rezoluţie, inclusiv structurile preţurilor în condiţii de concurenţă deplină şi accesul continuu la activele operaţionale;
(e)diferitele acorduri deja încheiate în cadrul planului de rezoluţie pentru a asigura continuitatea funcţionării proceselor operaţionale, enumerate la articolul 12 alineatul (7) litera (m) din Regulamentul (UE) 2021/23, pe durata procedurii de rezoluţie;
(f)modul în care planul de rezoluţie ar permite ca, prin utilizarea opţiunilor identificate, CPC să continue să furnizeze servicii critice de compensare neîntrerupte, inclusiv prin recurgerea la soluţii provizorii, cum ar fi un cumpărător sau o instituţie-punte care utilizează personalul şi infrastructura existente, sau, în cazul în care nu este posibil să se dezvolte în prealabil astfel de soluţii, o listă a opţiunilor care pot fi aplicate în cadrul procedurii de rezoluţie şi o listă a informaţiilor necesare pentru a elabora astfel de mecanisme şi acorduri într-un termen scurt.
Art. 15: Modalităţi de obţinere a informaţiilor necesare pentru efectuarea evaluării
Atunci când pregăteşte o descriere a modalităţilor de obţinere a informaţiilor necesare pentru efectuarea evaluării în conformitate cu articolul 12 alineatul (7) litera (n) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie se asigură că planurile de rezoluţie includ cel puţin descrierile următoarelor elemente:
(a)modul în care se preconizează că autoritatea de rezoluţie şi evaluatorul independent vor obţine informaţiile necesare pentru a efectua evaluarea menţionată la articolul 24 din Regulamentul (UE) 2021/23;
(b)informaţiile şi procesele pentru asigurarea, în timp util şi în mod adecvat, a disponibilităţii informaţiilor necesare pentru efectuarea evaluării, în special în temeiul titlului V capitolul II din Regulamentul (UE) 2021/23, şi în scopul tranzacţionabilităţii, în special în conformitate cu cerinţele privind comercializarea pentru instrumentul de vânzare a activităţii şi instrumentul CPC-punte;
(c)modul în care datele de piaţă relevante sunt colectate, stocate, structurate, organizate şi actualizate de către CPC şi modul în care aceste date de piaţă relevante pentru planul de rezoluţie sunt generate şi validate cât mai aproape posibil de data evaluării;
(d)modul în care situaţiile financiare şi raportarea în scopuri de reglementare sunt întocmite de către CPC şi actualizate periodic, precum şi modul în care aceste informaţii financiare sunt generate, detaliate şi validate cât mai aproape posibil de data evaluării şi care arată că evaluările activelor şi pasivelor sunt complete;
(e)modul în care se preconizează că nivelul de detaliere a informaţiilor este suficient pentru ca autoritatea de rezoluţie şi evaluatorul independent să poată lua măsuri în cadrul planului de rezoluţie, prin furnizarea de cerinţe privind nivelul de granularitate necesar pentru evaluare, inclusiv în cazul în care informaţiile trebuie să includă detalii privind poziţiile, tranzacţiile şi garanţiile reale pe fiecare linie de activitate sau pentru fiecare portofoliu în parte, precum şi privind capitalul propriu al CPC;
(f)normele, metodologiile-cheie, ipotezele şi evaluările utilizate de CPC pentru întocmirea situaţiilor financiare şi a raportării în scopuri de reglementare;
(g)modul în care sunt organizate, denumite şi structurate informaţiile, precum şi modul în care acestea pot fi utilizate şi analizate de către autoritatea de rezoluţie şi de către evaluatorul independent într-un mod eficace şi sigur, pentru a se asigura că autoritatea de rezoluţie dispune de informaţiile necesare pentru a lua măsuri în cadrul planului de rezoluţie.
Art. 16: Evaluarea impactului asupra angajaţilor
Atunci când pregăteşte evaluarea impactului asupra angajaţilor în conformitate cu articolul 12 alineatul (7) litera (o) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie se asigură că planul de rezoluţie reflectă cel puţin următoarele elemente:
(a)o descriere a diferitelor tipuri de angajaţi şi a clasificării modurilor în care diferitele tipuri de angajaţi trebuie să fie informaţi şi gestionaţi în cazul unei situaţii de rezoluţie, precum şi a impactului estimat al planului asupra diferitelor tipuri de angajaţi ai CPC;
(b)o descriere a modului de atenuare a pierderii angajaţilor de importanţă critică înainte de procedura de rezoluţie şi a modului în care se pot crea stimulente eficace în cadrul unei proceduri de rezoluţie pentru a menţine angajaţii de importanţă critică identificaţi pe baza valorii şi relevanţei acestora în cursul unei etape de rezoluţie; printre aspectele care trebuie avute în vedere se numără: (i) orice proceduri de reglementare care trebuie urmate în cadrul rezoluţiei, (ii) evaluări ale eficacităţii preconizate a structurilor de stimulente, (iii) posibilitatea de a aduce modificări contractelor de muncă, condiţiilor şi organizării pe parcursul unei etape de rezoluţie şi (iv) o estimare a oricăror costuri asociate menţinerii angajaţilor de importanţă critică sau recrutării, inclusiv o evaluare a oricăror costuri conexe, ţinând seama de normele naţionale relevante privind compensaţiile şi rambursările în cursul procedurii de rezoluţie;
(c)o descriere a planului de comunicare cu angajaţii, inclusiv o descriere a procedurilor avute în vedere pentru consultarea angajaţilor în cursul procesului de rezoluţie, ţinând seama de normele şi sistemele naţionale de dialog cu partenerii sociali, conducerea, proprietarii şi sindicatele lucrătorilor.
Art. 17: Planul de comunicare
Atunci când pregăteşte o descriere a planului de comunicare în conformitate cu articolul 12 alineatul (7) litera (p) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie se asigură că planurile de rezoluţie includ cel puţin descrierile următoarelor elemente:
(a)planul de comunicare, în care trebuie să se precizeze următoarele:
(i)cine informează mass-media şi publicul;
(ii)când trebuie să se comunice informaţii mass-mediei şi publicului;
(iii)ce informaţii trebuie comunicate, pentru a se asigura că sunt comunicate numai informaţiile publice privind planul de rezoluţie, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/23;
(b)mecanismele şi procedurile operaţionale ale planului de comunicare, criteriile de aplicare a strategiei de comunicare, caracterul adecvat al planului de comunicare şi modul în care planul de comunicare atinge obiectivul de a asigura faptul că planul de comunicare şi de publicare al CPC reuşeşte să îndeplinească obiectivul de a acţiona în mod transparent;
(c)detalii care fac diferenţa între notificările oficiale obligatorii din punct de vedere juridic şi comunicările voluntare, cu o descriere a modului în care planul de rezoluţie a ţinut seama de diferitele cerinţe de reglementare privind publicarea informaţiilor, în special în cazul în care aceste informaţii ar putea afecta serviciile critice de pe piaţa financiară şi în cazul în care CPC este o societate cotată la bursă sau este deţinută de o societate cotată la bursă;
(d)modul în care planul de rezoluţie a evaluat posibilele reacţii negative semnificative ale pieţei faţă de rezoluţia unei CPC şi modul în care planul are în vedere atenuarea acestor reacţii potenţial negative ale pieţei în momentul publicării informaţiilor.
Art. 18: Operaţiuni şi sisteme esenţiale
Atunci când pregăteşte o descriere a operaţiunilor şi sistemelor esenţiale în conformitate cu articolul 12 alineatul (7) litera (q) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie se asigură că planurile de rezoluţie includ cel puţin descrierile următoarelor elemente:
(a)operaţiunile şi sistemele esenţiale identificate în cadrul planului de rezoluţie;
(b)în cazul în care operaţiunile şi sistemele identificate sunt substanţial diferite de operaţiunile şi sistemele esenţiale identificate în cadrul planului de redresare, o descriere a principalelor motive pentru care autoritatea de rezoluţie a evaluat diferit operaţiunile şi sistemele esenţiale, a efectelor semnificative cauzate de evaluarea diferită şi a modului în care aceasta poate afecta posibilitatea de rezoluţie a CPC;
(c)modul în care sunt identificate aceste operaţiuni şi sisteme esenţiale, criteriile aplicate şi pragurile utilizate pentru a le diferenţia de alte operaţiuni şi sisteme ale CPC care nu trebuie considerate operaţiuni şi sisteme esenţiale.
Art. 19: Transmiterea unei notificări colegiului de rezoluţie
Atunci când pregăteşte o descriere a mecanismelor de transmitere a unei notificări colegiului de rezoluţie în conformitate cu articolul 12 alineatul (7) litera (r) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie se asigură că planurile de rezoluţie includ cel puţin descrierile următoarelor elemente:
(a)procedurile şi procesele care trebuie urmate pentru transmiterea unei notificări colegiului de rezoluţie şi, în special, informaţiile privind listele de distribuţie, modelele de documente şi termenele privind modul şi momentul în care trebuie informat colegiul de rezoluţie;
(b)procedurile de actualizare a listelor de distribuţie;
(c)modalităţile de testare a procesului de transmitere a unei notificări colegiului de rezoluţie, inclusiv informaţii privind domeniul de aplicare şi intervalele pentru astfel de exerciţii de testare, precum şi procedurile de remediere a eventualelor deficienţe, cum ar fi erori, neînţelegeri sau întârzieri.
Art. 20: Măsuri de facilitare a portabilităţii poziţiilor şi a activelor aferente
Atunci când pregăteşte o descriere a măsurilor de facilitare a portabilităţii poziţiilor şi a activelor aferente în conformitate cu articolul 12 alineatul (7) litera (s) din Regulamentul (UE) 2021/23, autoritatea de rezoluţie se asigură că planurile de rezoluţie includ cel puţin descrierile următoarelor elemente:
(a)o evaluare a posibilităţii portabilităţii poziţiilor şi a activelor aferente către o altă CPC, inclusiv o evaluare a fezabilităţii şi a rezultatului probabil al acesteia, precum şi o evaluare a situaţiei în care nu se poate efectua, în cele din urmă, portabilitatea sau transferul;
(b)modul în care CPC păstrează datele relevante privind poziţiile din conturile omnibus şi segregate ale clienţilor, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului (3), şi modul în care CPC poate să furnizeze detalii cu privire la resursele şi sistemele existente în vederea păstrării unor informaţii actualizate care ar putea fi furnizate rapid în cadrul procedurii de rezoluţie pentru a se asigura că poziţiile clienţilor la nivelul CPC, în cazul în care este posibilă identificarea acestora, ar putea fi identificate şi, eventual, transferate cu succes;
(3)Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii (JO L 201, 27.7.2012, p. 1).
(c)măsurile de facilitare a portabilităţii poziţiilor şi a activelor aferente ale membrilor compensatori şi ale clienţilor unei CPC aflate în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată de la o CPC aflată în situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor de plată la o altă CPC sau la o CPC-punte.
Art. 21: Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 14 martie 2023.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

ANEXĂ:PRIVIND SCENARIILE CARE TREBUIE INCLUSE ÎN PLANUL DE REZOLUŢIE A CPC

Tipuri de scenarii

[Articolul 12 alineatul (3) litera (a) şi articolul 12 alineatul (7) litera (j) din Regulamentul (UE) 2021/23]

Factori pentru descrierea tipului de scenarii

[Articolul 12 alineatul (3) litera (a) şi articolul 12 alineatul (7) litera (j) din Regulamentul (UE) 2021/23]

Scenariu de neîndeplinire a obligaţiilor de plată – Redresare nereuşită în cazul în care CPC nu dispune de suficiente resurse şi instrumente pentru o redresare reuşită

Stabilirea unui scenariu în care o CPC nu a soluţionat pe deplin deficitele de lichiditate sau nu a instituit mecanisme de alocare a pierderilor care să trateze integral pierderile aferente creditelor neacoperite. Prin urmare, resursele şi instrumentele de redresare sunt insuficiente pentru a absorbi pierderile şi a reconstitui resursele financiare la cerinţe minime de reglementare.

Scenariu de neîndeplinire a obligaţiilor de plată – Eşecul mecanismelor de alocare a pierderilor

Stabilirea unui scenariu în care mecanismele CPC de alocare a pierderilor prevăzute în planul de redresare nu funcţionează aşa cum se prevedea şi, prin urmare, resursele sau instrumentele planificate nu sunt disponibile sau nu sunt disponibile într-o măsură suficientă la momentul redresării.

Scenariu de neîndeplinire a obligaţiilor de plată – Mai mulţi membri compensatori nu îşi îndeplinesc obligaţiile care le revin în cadrul măsurilor de redresare ale CPC

Stabilirea unui scenariu în care mai mulţi membri compensatori nu îşi îndeplinesc obligaţiile care le revin în cadrul măsurilor de redresare ale CPC. În cazul în care grupul de membri compensatori neperformanţi este suficient de mare sau în cazul în care neîndeplinirea obligaţiilor de către aceştia duce la o pierdere generală de încredere în CPC, CPC poate deveni incapabilă să îşi continue operaţiunile.

Scenariu de neîndeplinire a obligaţiilor de plată – Termenele măsurilor de rezoluţie

Stabilirea unui scenariu în care autorităţile relevante hotărăsc că rezoluţia ar trebui iniţiată înainte de aplicarea unora dintre mecanismele sau instrumentele din cadrul planului de redresare al CPC. În acest scenariu, autorităţile relevante au stabilit că aplicarea unor mecanisme sau instrumente de redresare în condiţiile predominante de pe piaţă poate ameninţa stabilitatea financiară şi/sau continuitatea funcţiilor critice.

Scenariu care nu presupune neîndeplinirea obligaţiilor de plată – Riscuri de investiţii

Stabilirea unui scenariu în care ar putea apărea pierderi aferente investiţiilor din marja iniţială sau din activele fondului de garantare, de exemplu, în cazul în care o contraparte la investiţii intră în dificultate. O CPC ar putea fi nevoită să suporte astfel de pierderi în cazul în care acestea nu sunt acoperite în alt mod de instrumentele de alocare a pierderilor prevăzute în normele CPC. Totodată, pierderile ar putea reieşi din investirea resurselor financiare proprii ale unei CPC, inclusiv SITG şi SSITG. Pierderile de investiţii s-ar putea materializa brusc.

Scenariu care nu presupune neîndeplinirea obligaţiilor de plată –Intrarea în dificultate a prestatorilor de servicii

Stabilirea unui scenariu în care, ca urmare a intrării în dificultate a unui custode, a unui depozitar, a unei instituţii bancare de plăţi sau de decontare, a unui sistem de plăţi, a unui sistem de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare sau a unei alte entităţi care furnizează servicii similare, CPC ar putea pierde accesul prompt la activele sale, ar putea deveni incapabilă să colecteze marje sau să transforme în numerar garanţii sau investiţii care nu sunt în numerar. Acest lucru ar putea cauza probleme de lichiditate şi/sau de solvabilitate pentru o CPC, în funcţie de natura sau de consecinţele intrării în dificultate şi de timpul necesar pentru a redobândi accesul la active.

Scenariu care nu presupune neîndeplinirea obligaţiilor de plată – Evenimente legate de riscul operaţional

Stabilirea unui scenariu în care pierderile financiare sau problemele de lichiditate rezultă dintr-o serie de deficienţe de natură operaţională, cum ar fi erorile umane, defecţiunile din domeniul tehnologiei informaţiei, frauda, incidentele de securitate cibernetică sau neîndeplinirea atribuţiilor de către vânzători sau de către prestatorii de servicii. O CPC poate suferi pierderi operaţionale în mod direct (pierderi primare) sau din cauza acţiunilor în justiţie întreprinse de alte părţi afectate de eveniment (pierderi secundare). Evenimentele legate de riscul operaţional se pot produce brusc, însă în cazul anumitor pierderi, în special al pierderilor secundare, ar putea trece ani de zile până să se materializeze pe deplin.

Scenariu care nu presupune neîndeplinirea obligaţiilor de plată – Pierderi financiare (mecanisme cuprinzătoare de alocare a pierderilor pentru pierderile în materie de custodie şi de investiţii pe care CPC le suportă ca urmare a activităţii sale de compensare şi decontare)

Stabilirea unui scenariu în care CPC nu dispune de suficiente resurse sau instrumente financiare pentru a acoperi pierderile care nu rezultă din neîndeplinirea obligaţiilor de plată (inclusiv pierderile care decurg din riscuri juridice, printre care sancţiunile legale, de reglementare, de executare sau contractuale care ar putea genera pierderi semnificative sau incertitudine pentru CPC şi a căror materializare se poate produce după mult timp). În acest scenariu, pierderile care nu se datorează neîndeplinirii obligaţiilor de plată ar fi mai mari decât capitalul şi resursele contingente ale CPC (de exemplu, asigurări, garanţii parentale). Ca alternativă, într-un scenariu în care membrii compensatori ai CPC ar trebui, de asemenea, să suporte pierderi, resursele agregate disponibile ar fi insuficiente pentru a acoperi pierderile şi/sau pentru a reconstitui capitalul până la nivelul minim necesar.

Stabilirea unui scenariu în care mecanismele CPC de acoperire a pierderilor (specifice) care nu se datorează neîndeplinirii obligaţiilor de plată, prevăzute în planul de redresare, nu pot fi utilizate sau nu funcţionează conform aşteptărilor iniţiale. Prin urmare, resursele sau instrumentele planificate nu sunt disponibile sau nu sunt disponibile într-o măsură suficientă la momentul redresării.

Stabilirea unui scenariu în care membrii compensatori ai CPC nu îşi îndeplinesc obligaţiile care le revin în cadrul măsurilor de redresare ale CPC. În acest scenariu, membrii compensatori nu îşi îndeplinesc obligaţiile aplicabile în materie de alocare a pierderilor sau de reconstituire a capitalului.

Stabilirea unui scenariu în care acţionarii CPC nu sprijină măsurile de redresare ale CPC. În acest scenariu, societatea-mamă sau alţi acţionari ai CPC nu acoperă pierderile CPC care nu se datorează neîndeplinirii obligaţiilor de plată şi care nu sunt alocate în altă parte şi/sau nu doresc să recapitalizeze CPC, indiferent dacă există sau nu un angajament contractual, o garanţie parentală sau un acord similar de furnizare a resurselor financiare.

Stabilirea unui scenariu în care autorităţile relevante stabilesc că rezoluţia ar trebui iniţiată înainte de aplicarea unora dintre mecanismele sau instrumentele de redresare sau înainte de lichidarea CPC. În acest scenariu, mecanismele de redresare şi de lichidare ale CPC sunt în concordanţă cu principiile pentru infrastructurile pieţei financiare (PFMI), dar autorităţile relevante au stabilit că aplicarea acestora în condiţiile predominante de pe piaţă poate reprezenta o ameninţare la adresa stabilităţii financiare şi/sau a continuităţii funcţiilor critice.

Eveniment(e) care cauzează simultan pierderi datorate neîndeplinirii obligaţiilor de plată şi pierderi care nu sunt datorate neîndeplinirii obligaţiilor de plată – Acest scenariu tratează situaţia în care există concomitent pierderi care sunt cauzate de neîndeplinirea obligaţiilor de plată şi pierderi care nu sunt cauzate de neîndeplinirea obligaţiilor de plată, ca urmare a unui singur eveniment sau ca urmare a mai multor evenimente care au loc într-un interval de timp redus.

Stabilirea unui scenariu în care există entităţi specifice care sunt surse semnificative atât de pierderi care sunt cauzate de neîndeplinirea obligaţiilor de plată, cât şi de pierderi care nu sunt cauzate de neîndeplinirea obligaţiilor de plată, putând fi relevante scenariile specifice care să analizeze efectele situaţiilor de neîndeplinire a obligaţiilor de plată care afectează aceste entităţi.

Luarea în considerare a cazurilor în care pierderile care nu sunt datorate neîndeplinirii obligaţiilor de plată ar fi suportate de membrii compensatori, afectând traiectoria de propagare a pierderilor, precum şi a cazurilor în care există diferenţe semnificative între diversele combinaţii de situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată şi situaţii care nu presupun neîndeplinirea obligaţiilor de plată în ceea ce priveşte instrumentele disponibile, utilizarea instrumentelor, traiectoriile pierderilor sau impactul asupra părţilor interesate.

Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 158L din data de 21 iunie 2023