Secţiunea ii - Structura internă - Regulamentul 1139/04-iul-2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 552/2004 şi (CE) nr. 216/2008 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3922/91 al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 212L

În vigoare
Versiune de la: 26 August 2025 până la: 1 August 2026
SECŢIUNEA II:Structura internă
Art. 94: Statutul juridic, sediul şi birourile locale
(1)Agenţia este un organ al Uniunii. Agenţia are personalitate juridică.
(2)În fiecare stat membru, agenţia dispune de cea mai extinsă capacitate juridică recunoscută persoanelor juridice în temeiul dreptului intern. În special, agenţia poate să dobândească sau să înstrăineze bunuri mobile şi imobile şi se poate constitui parte în proceduri judiciare.
(3)Sediul agenţiei se află la Koln, în Republica Federală Germania.
(4)Agenţia poate înfiinţa birouri locale în statele membre sau plasa personal în sediile delegaţiilor Uniunii din ţări terţe, în conformitate cu articolul 104 la alineatul (4).
(5)Agenţia este reprezentată legal de directorul său executiv.
Art. 95: Personalul
(1)Personalului agenţiei i se aplică Statutul funcţionarilor Uniunii Europene, Regimul aplicabil celorlalţi agenţi ai Uniunii Europene (1), precum şi normele adoptate de comun acord de instituţiile Uniunii pentru punerea în aplicare a Statutului funcţionarilor şi a Regimului aplicabil celorlalţi agenţi.
(1)Regulamentul (CEE, Euratom, CECO) nr. 259/68 al Consiliului din 29 februarie 1968 de instituire a Statutului funcţionarilor comunităţilor europene şi a Regimului aplicabil celorlalţi agenţi ai acestor comunităţi, precum şi a unor dispoziţii speciale aplicabile temporar funcţionarilor Comisiei (JO L 56, 4.3.1968, p. 1).
(2)Agenţia poate folosi experţi naţionali detaşaţi sau alte categorii de personal care nu sunt angajaţi ai agenţiei. Consiliul de administraţie adoptă o decizie de stabilire a normelor aplicabile detaşării experţilor naţionali la agenţie.
(3)Prin derogare de la articolul 12 alineatul (2) litera (a) din Regimul aplicabil celorlalţi agenţi ai Uniunii Europene, cetăţenii elveţieni care se bucură de deplinătatea drepturilor cetăţeneşti pot fi angajaţi prin contract de către directorul executiv al agenţiei.

Art. 96: Privilegii şi imunităţi
Agenţiei şi personalului său li se aplică Protocolul nr. 7 privind privilegiile şi imunităţile Uniunii Europene, anexat la Tratatul UE şi la TFUE.
Elveţia aplică agenţiei Protocolul privind privilegiile şi imunităţile Uniunii Europene, care figurează în anexa A la prezenta anexă, în conformitate cu apendicele la anexa A.

Art. 97: Răspunderea
(1)Răspunderea contractuală a agenţiei este reglementată de dreptul aplicabil contractului în cauză.
(2)Curtea de Justiţie este competentă să se pronunţe în temeiul oricărei clauze de arbitraj cuprinse într-un contract încheiat de agenţie.
(3)În cazul răspunderii extracontractuale, agenţia repară, în conformitate cu principiile generale comune legislaţiilor statelor membre, orice prejudiciu cauzat de ea însăşi sau de membrii personalului său în exerciţiul funcţiunilor lor.
(4)Curtea de Justiţie este competentă în litigiile privind acordarea de despăgubiri pentru prejudiciile menţionate la alineatul (3).
(5)Răspunderea individuală a membrilor personalului faţă de agenţie intră sub incidenţa dispoziţiilor în materie cuprinse în Statutul funcţionarilor sau în Regimul aplicabil celorlalţi agenţi, aplicabile acestora.
Art. 98: Funcţiile Consiliului de administraţie
(1)Agenţia are un consiliu de administraţie.
(2)Consiliul de administraţie:
a)numeşte directorul executiv şi, dacă este cazul, îi prelungeşte mandatul sau îl demite din funcţie, în conformitate cu articolul 103;
b)adoptă un raport anual de activitate consolidat referitor la activităţile agenţiei şi îl transmite, până la data de 1 iulie a fiecărui an, Parlamentului European, Consiliului, Comisiei şi Curţii de Conturi. Raportul anual de activitate consolidat este făcut public;
c)adoptă în fiecare an documentul de programare al agenţiei, cu o majoritate de două treimi din membrii săi cu drept de vot, în conformitate cu articolul 117;
d)adoptă bugetul anual al agenţiei, cu o majoritate de două treimi din membrii săi cu drept de vot, în conformitate cu articolul 120 la alineatul (11);
e)stabileşte procedurile de luare a deciziilor de către directorul executiv, menţionate la articolele 115 şi 116;
f)îşi exercită funcţiile cu privire la bugetul agenţiei în temeiul articolelor 120, 121 şi 125;
g)numeşte membrii comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor în temeiul articolului 106;
h)exercită autoritatea disciplinară asupra directorului executiv;
i)îşi dă avizul cu privire la normele legate de taxele şi tarifele menţionate la articolul 126;
j)adoptă propriul regulament de procedură;
k)stabileşte regimul lingvistic al agenţiei;
l)ia decizii referitoare la instituirea structurilor interne ale agenţiei la nivel de directori şi, dacă este necesar, la modificările acestora;
m)în conformitate cu la alineatul (6), exercită, în ceea ce priveşte personalul agenţiei, competenţele de autoritate împuternicită să facă numiri, atribuite prin Statutul funcţionarilor, şi competenţele de autoritate abilitată să încheie contracte de muncă, atribuite prin Regimul aplicabil celorlalţi agenţi (denumite în continuare "competenţele de autoritate împuternicită să facă numiri");
n)adoptă normele corespunzătoare de punere în aplicare a Statului funcţionarilor şi a Regimului aplicabil celorlalţi agenţi în conformitate cu articolul 110 din Statutul funcţionarilor;
o)adoptă norme de prevenire şi de gestionare a conflictelor de interese în ceea ce priveşte membrii săi, precum şi membrii comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor;
p)se asigură că se dă curs în mod adecvat constatărilor şi recomandărilor care decurg din evaluările şi rapoartele de audit interne sau externe, precum şi din investigaţiile efectuate de Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) (1);
(1)Regulamentul (UE, Euratom) nr. 883/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 septembrie 2013 privind investigaţiile efectuate de Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1073/1999 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Regulamentului (Euratom) nr. 1074/1999 al Consiliului (JO L 248, 18.9.2013, p. 1).
q)adoptă normele financiare aplicabile agenţiei în conformitate cu articolul 125;
r)numeşte un contabil, care se supune dispoziţiilor Statutului funcţionarilor şi ale Regimului aplicabil celorlalţi agenţi şi care îşi îndeplineşte atribuţiile în totală independenţă;
s)adoptă o strategie antifraudă, proporţională cu riscurile de fraudă, ţinând seama de costurile şi beneficiile măsurilor care urmează să fie puse în aplicare;
t)îşi dă avizul cu privire la proiectul de Program european de siguranţă a aviaţiei în conformitate cu articolul 5;
u)adoptă Planul european pentru siguranţa aviaţiei în conformitate cu articolul 6;
v)ia decizii motivate în legătură cu ridicarea imunităţii în conformitate cu articolul 17 din Protocolul nr. 7 privind privilegiile şi imunităţile Uniunii Europene, anexat la Tratatul UE şi la TFUE;
w)stabileşte proceduri pentru o cooperare eficientă a agenţiei cu autorităţile judiciare naţionale, fără a aduce atingere Regulamentelor (UE) nr. 996/2010 şi (UE) nr. 376/2014.
(3)Consiliul de administraţie poate oferi consiliere directorului executiv cu privire la orice aspect legat de domeniile reglementate de prezentul regulament.
(4)Consiliul de administraţie înfiinţează un organism consultativ, care reprezintă întregul spectru al părţilor interesate asupra cărora activitatea agenţiei are un impact, cu care se consultă înainte de a lua decizii în domeniile menţionate la alineatul (2) literele (c), (e), (f) şi (i). Consiliul de administraţie poate hotărî să consulte acest organism consultativ şi în privinţa altor aspecte menţionate la alineatele (2) şi (3). Consiliul de administraţie nu este obligat, în niciun caz, să respecte avizul organismului consultativ.
(5)Consiliul de administraţie poate înfiinţa structuri de lucru care să îl asiste în îndeplinirea atribuţiilor sale, inclusiv în pregătirea deciziilor şi în monitorizarea punerii în aplicare a acestora.
(6)Consiliul de administraţie adoptă, în conformitate cu dispoziţiile articolului 110 din Statutul funcţionarilor, o decizie bazată pe articolul 2 la alineatul (1) din Statutul funcţionarilor şi pe articolul 6 din Regimul aplicabil celorlalţi agenţi, prin care deleagă directorului executiv competenţele relevante de autoritate împuternicită să facă numiri şi defineşte condiţiile în care poate fi suspendată respectiva delegare de competenţe. Directorul executiv este autorizat să subdelege competenţele menţionate.
În cazul în care se impune acest lucru în anumite circumstanţe excepţionale, consiliul de administraţie poate, printr-o decizie, să suspende temporar delegarea către directorul executiv a competenţelor de autoritate împuternicită să facă numiri şi subdelegarea competenţelor de către acesta şi să le exercite el însuşi sau să le delege unuia dintre membrii săi ori unui membru al personalului, altul decât directorul executiv.
Art. 99: Componenţa Consiliului de administraţie
(1)Consiliul de administraţie este format din reprezentanţi ai statelor membre şi ai Comisiei Europene, având cu toţii drept de vot. Fiecare stat membru numeşte un membru în consiliul de administraţie şi doi supleanţi. Supleantul îl reprezintă pe membrul titular numai în absenţa acestuia. Comisia numeşte doi reprezentanţi şi doi supleanţi ai acestora. Durata mandatului membrilor titulari şi al supleanţilor acestora este de patru ani. Mandatul respectiv poate fi prelungit.
(2)Membrii consiliului de administraţie şi supleanţii acestora sunt numiţi având în vedere cunoştinţele lor, experienţa recunoscută şi angajamentul în domeniul aviaţiei civile, luând în considerare expertiza în domeniul managerial, administrativ şi bugetar, care urmează să fie utilizate pentru a promova obiectivele prezentului regulament. Membrii au răspunderea generală cel puţin pentru politica de siguranţă a aviaţiei civile din statul lor membru.
(3)Toate părţile reprezentate în consiliul de administraţie depun eforturi pentru a limita schimbarea frecventă a reprezentanţilor lor în consiliu, cu scopul de a asigura continuitatea activităţii consiliului de administraţie. Toate părţile urmăresc realizarea unei reprezentări echilibrate a bărbaţilor şi a femeilor în consiliul de administraţie.
(4)Dacă este cazul, participarea reprezentanţilor unor ţări terţe europene la lucrările consiliului de administraţie cu statut de observatori, precum şi condiţiile unei astfel de participări, se stabilesc în acordurile menţionate la articolul 129.
(5)Organismul consultativ menţionat la articolul 98 la alineatul (4) desemnează patru membri care urmează să participe, cu statut de observatori, la lucrările consiliului de administraţie. Aceştia reprezintă, în cea mai mare măsură posibilă, diferitele poziţii exprimate în cadrul organismului consultativ. Durata iniţială a mandatului lor este de 48 de luni şi poate fi prelungită.
Art. 100: Preşedintele Consiliului de administraţie
(1)Consiliul de administraţie alege un preşedinte şi un vicepreşedinte dintre membrii săi cu drept de vot. Vicepreşedintele îl înlocuieşte din oficiu pe preşedinte în cazul în care acesta din urmă se află în imposibilitatea de a-şi îndeplini atribuţiile.
(2)Durata mandatului preşedintelui şi al vicepreşedintelui este de patru ani şi poate fi prelungită o singură dată pe încă patru ani. Dacă, pe durata mandatului lor, aceştia încetează să mai fie membri ai consiliului de administraţie, mandatul lor expiră automat la aceeaşi dată.
Art. 101: Reuniunile Consiliului de administraţie
(1)Consiliul de administraţie se reuneşte la convocarea preşedintelui.
(2)Consiliul de administraţie se reuneşte în cel puţin două şedinţe ordinare pe an. În plus, consiliul de administraţie se reuneşte la cererea preşedintelui, a Comisiei sau a cel puţin o treime din membrii săi.
(3)Directorul executiv al agenţiei participă la lucrări, fără a avea drept de vot.
(4)Membrii consiliului de administraţie, în conformitate cu regulamentul de procedură al acestuia, pot fi asistaţi de propriii consilieri sau experţi.
(5)Consiliul de administraţie poate invita orice persoană ale cărei opinii prezintă interes să participe la şedinţele sale cu statut de observator.
(6)Agenţia asigură secretariatul consiliului de administraţie.
Art. 102: Regulile de vot ale Consiliului de administraţie
(1)Fără a aduce atingere articolului 98 la alineatul (2) literele (c) şi (d) şi articolului 103 la alineatul (7), consiliul de administraţie adoptă decizii pe baza unei majorităţi a membrilor săi cu drept de vot. La solicitarea unui membru al consiliului de administraţie, decizia menţionată la articolul 98 la alineatul (2) litera (k) se ia în unanimitate.
(2)Fiecare membru numit în conformitate cu articolul 99 la alineatul (1) dispune de un singur vot. În absenţa unui membru, dreptul de vot al acestuia poate fi exercitat de supleantul său. Observatorii şi directorul executiv al agenţiei nu au drept de vot.
(3)Regulamentul de procedură al consiliului de administraţie stabileşte mai detaliat procedura de vot, îndeosebi condiţiile în care un membru poate acţiona în numele altui membru, precum şi cerinţele privind cvorumul, dacă este cazul.
(4)Pentru a putea fi adoptate, deciziile referitoare la chestiuni bugetare sau de resurse umane, în special cele prevăzute la articolul 98 la alineatul (2) literele (d), (f), (h), (m), (n), (o) şi (q), necesită un vot favorabil din partea Comisiei.
(5)Elveţia participă cu drepturi depline în consiliul de administraţie şi are aceleaşi drepturi şi obligaţii ca statele membre ale Uniunii Europene, cu excepţia dreptului de vot.

Art. 103: Directorul executiv
(1)Directorul executiv este angajat ca agent temporar al agenţiei în conformitate cu articolul 2 litera (a) din Regimul aplicabil celorlalţi agenţi.
(2)Directorul executiv este numit de consiliul de administraţie, pe baza meritelor proprii, precum şi a competenţei şi experienţei sale profesionale dovedite şi relevante în domeniul aviaţiei civile, dintr-o listă de candidaţi propusă de Comisie, ca urmare a unei proceduri de selecţie deschise şi transparente.
În scopul încheierii contractului cu directorul executiv, agenţia este reprezentată de preşedintele Consiliului de administraţie.
Înainte de a fi numit în funcţie, candidatul selecţionat de către consiliul de administraţie este invitat să facă o declaraţie în faţa comisiei competente a Parlamentului European şi să răspundă întrebărilor adresate de membrii acesteia.
(3)Durata mandatului directorului executiv este de cinci ani. Până la sfârşitul acestei perioade, Comisia realizează o evaluare care ia în considerare evaluarea performanţelor directorului executiv, precum şi sarcinile şi provocările viitoare ale agenţiei. La jumătatea mandatului, directorul executiv poate fi invitat să facă o declaraţie în faţa comisiei competente a Parlamentului European şi să răspundă întrebărilor adresate de membrii acesteia cu privire la performanţele sale în calitate de director executiv.
(4)La propunerea Comisiei, care ţine cont de evaluarea menţionată la alineatul (3), consiliul de administraţie poate prelungi mandatul directorului executiv o singură dată, cu cel mult cinci ani. Înainte de prelungirea mandatului directorului executiv, consiliul de administraţie informează Parlamentul European despre intenţia de a prelungi mandatul directorului executiv. Cu o lună înainte de o astfel de prelungire, directorul executiv poate fi invitat să facă o declaraţie în faţa comisiei competente a Parlamentului şi să răspundă întrebărilor adresate de membrii acesteia.
(5)Un director executiv al cărui mandat a fost prelungit nu mai poate participa la o altă procedură de selecţie pentru acelaşi post după încheierea perioadei totale a mandatului său.
(6)Directorul executiv poate fi demis din funcţie numai printr-o decizie a consiliului de administraţie, la propunerea Comisiei.
(7)Consiliul de administraţie adoptă deciziile referitoare la numirea, la prelungirea mandatului sau la demiterea din funcţie a directorului executiv cu o majoritate de două treimi din membrii săi cu drept de vot.
(8)Directorul executiv poate fi asistat de unul sau mai mulţi directori. În caz de absenţă sau imposibilitate de exercitare a atribuţiilor directorului executiv, unul dintre directori îl înlocuieşte.
Art. 104: Responsabilităţile directorului executiv
(1)Directorul executiv conduce agenţia. Directorul executiv răspunde în faţa consiliului de administraţie. Fără a aduce atingere competenţelor Comisiei şi ale consiliului de administraţie, directorul executiv îşi exercită atribuţiile în mod independent şi nu solicită şi nici nu acceptă instrucţiuni de la vreun guvern sau de la orice alt organism.
(2)Atunci când i se solicită, directorul executiv prezintă Parlamentului European un raport referitor la modul de îndeplinire a atribuţiilor de director executiv. Consiliul îi poate cere directorului executiv să prezinte un raport referitor la modul în care şi-a îndeplinit respectivele atribuţii.
(3)Directorul executiv răspunde de executarea sarcinilor atribuite agenţiei prin prezentul regulament sau prin alte acte ale Uniunii. În special, directorul executiv are următoarele atribuţii:
a)aprobă măsurile adoptate de agenţie, definite la articolul 76, în limitele specificate de prezentul regulament şi de actele delegate şi actele de punere în aplicare adoptate în temeiul acestuia;
b)decide cu privire la investigaţiile, inspecţiile şi celelalte activităţi de monitorizare prevăzute la articolele 83 şi 85;
c)decide cu privire la atribuirea de sarcini entităţilor calificate în conformitate cu articolul 69 la alineatul (1) şi cu privire la efectuarea de investigaţii, în numele agenţiei, de către autorităţile naţionale competente sau de către entităţile calificate în conformitate cu articolul 83 la alineatul (1);
d)ia măsurile necesare în ceea ce priveşte activităţile agenţiei legate de cooperarea internaţională în conformitate cu articolul 90;
e)ia toate măsurile necesare, inclusiv adoptarea de instrucţiuni administrative interne şi publicarea de înştiinţări, pentru a asigura buna funcţionare a agenţiei în conformitate cu prezentul regulament;
f)pune în aplicare deciziile adoptate de consiliul de administraţie;
g)redactează raportul anual consolidat referitor la activităţile agenţiei şi îl prezintă, spre adoptare, consiliului de administraţie;
h)elaborează proiectul de situaţie a estimărilor de venituri şi cheltuieli ale agenţiei în temeiul articolului 120 şi execută bugetul acesteia în temeiul articolului 121;
i)deleagă competenţele de director executiv altor membri din personalul agenţiei. Comisia adoptă acte de punere în aplicare care stabilesc normele aplicabile unor astfel de delegări. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 127 la alineatul (2);
j)pregăteşte documentul de programare menţionat la articolul 117 la alineatul (1) pe care, după obţinerea avizului Comisiei, îl prezintă consiliului de administraţie spre adoptare;
k)pune în aplicare documentul de programare menţionat la articolul 117 la alineatul (1) şi raportează consiliului de administraţie cu privire la punerea în aplicare a acestuia;
l)elaborează un plan de acţiune în urma concluziilor evaluărilor şi rapoartelor de audit interne sau externe, precum şi a investigaţiilor desfăşurate de OLAF şi prezintă rapoarte semestriale Comisiei şi rapoarte periodice consiliului de administraţie în legătură cu progresele înregistrate;
m)protejează interesele financiare ale Uniunii prin aplicarea de măsuri preventive de combatere a fraudei, a corupţiei şi a oricăror altor activităţi ilegale, prin realizarea de controale eficace şi, dacă se constată nereguli, prin recuperarea sumelor plătite necuvenit şi, dacă este cazul, prin aplicarea de sancţiuni administrative şi financiare eficace, proporţionale şi cu efect de descurajare;
n)elaborează strategia antifraudă a agenţiei şi o prezintă spre adoptare consiliului de administraţie;
o)elaborează proiectul de norme financiare aplicabile agenţiei;
p)elaborează Planul european pentru siguranţa aviaţiei şi actualizările sale ulterioare şi le prezintă consiliului de administraţie spre adoptare;
q)prezintă consiliului de administraţie un raport referitor la punerea în aplicare a Planului european pentru siguranţa aviaţiei;
r)răspunde solicitărilor de asistenţă adresate de Comisie în conformitate cu prezentul regulament;
s)acceptă realocarea de responsabilităţi către agenţie în conformitate cu articolele 64 şi 65;
t)se ocupă de administrarea curentă a agenţiei;
u)ia toate deciziile referitoare la instituirea structurilor interne ale agenţiei şi, dacă este necesar, la orice modificare a acestora, cu excepţia celor de la nivelul directorilor, care vor fi aprobate de consiliul de administraţie;
v)adoptă norme de prevenire şi de gestionare a conflictelor de interese în ceea ce priveşte participanţii la grupuri de lucru şi la grupuri de experţi şi alţi membri ai personalului care nu sunt vizaţi de Statutul funcţionarilor, norme care să includă dispoziţii referitoare la declaraţiile de interese şi, dacă este cazul, la activităţile ocupaţionale asumate după încetarea raporturilor de muncă.
(4)Directorul executiv are totodată răspunderea de a decide dacă, pentru realizarea sarcinilor agenţiei într-un mod eficient şi eficace, este necesar să se înfiinţeze unul sau mai multe birouri locale în unul sau în mai multe state membre sau ţări terţe sau să plaseze personal în sedii ale delegaţiilor Uniunii din ţări terţe, în condiţiile acordurilor corespunzătoare cu Serviciul European de Acţiune Externă. Decizia respectivă necesită acordul prealabil al Comisiei, al consiliului de administraţie şi, dacă este cazul, al statului membru în care urmează să fie înfiinţat biroul local. Decizia respectivă precizează sfera activităţilor care urmează a fi desfăşurate de respectivul birou local sau de personalul plasat în cauză într-un mod prin care să se evite costurile inutile şi dublarea funcţiilor administrative ale agenţiei.
Art. 105: Competenţele comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor
(1)În cadrul structurii administrative a agenţiei, se constituie o comisie pentru soluţionarea contestaţiilor. Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 128, prin care stabileşte componenţa şi modul de organizare al comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor.
(2)Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor se pronunţă cu privire la contestaţiile deciziilor menţionate la articolul 108. Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor se reuneşte ori de câte ori este necesar.
Art. 106: Membrii comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor
(1)Membrii şi supleanţii acestora sunt numiţi de consiliul de administraţie de pe o listă de candidaţi calificaţi întocmită de Comisie.
(2)Durata mandatului membrilor comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor, inclusiv al preşedinţilor şi al membrilor supleanţi, este de cinci ani şi poate fi prelungită cu încă cinci ani.
(3)Membrii comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor sunt independenţi. În procesul de luare a deciziilor, aceştia nu solicită şi nici nu acceptă instrucţiuni de la niciun guvern şi de la niciun alt organism.
(4)Membrii comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor nu îndeplinesc nicio altă sarcină în cadrul agenţiei. Membrii comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor pot lucra cu fracţiune de normă.
(5)Membrii comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor nu sunt demişi din funcţie sau retraşi de pe lista de candidaţi calificaţi pe durata mandatului lor, decât în cazul în care există motive temeinice care să justifice o astfel de măsură, iar Comisia, după ce a primit avizul consiliului de administraţie, a luat o decizie în acest sens.
(6)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 128, prin care stabileşte calificările necesare pentru membrii comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor, statutul lor şi relaţia lor contractuală cu agenţia, competenţele care revin fiecărui membru în parte în etapa de pregătire a deciziilor şi normele şi procedurile de vot.
Art. 107: Excludere şi recuzare
(1)Membrii comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor nu iau parte la nicio procedură de soluţionare a unei contestaţii în legătură cu care au un interes personal, dacă au fost anterior reprezentanţii uneia dintre părţile la procedură sau dacă au participat la adoptarea deciziei contestate.
(2)Dacă, pentru unul dintre motivele menţionate la alineatul (1) sau pentru orice alt motiv, un membru al comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor consideră că nu trebuie să participe la o procedură de soluţionare a unei contestaţii, respectivul membru informează în acest sens comisia pentru soluţionarea contestaţiilor.
(3)Orice parte la procedura de soluţionare a unei contestaţii poate recuza orice membru al comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor pe baza oricăruia dintre motivele menţionate la alineatul (1) sau în cazul în care membrul respectiv este suspectat de părtinire. O recuzare nu se poate admite dacă, deşi a luat cunoştinţă de un motiv de recuzare, partea implicată în procedura de soluţionare a unei contestaţii a angajat o etapă procedurală. Recuzarea nu se poate fonda în niciun caz pe cetăţenia membrilor.
(4)Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor hotărăşte măsurile care trebuie luate în cazurile specificate la alineatele (2) şi (3), fără participarea membrului în cauză. În scopul luării acestei decizii, membrul în cauză este înlocuit în cadrul comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor de către supleantul său.
Art. 108: Decizii care fac obiectul unei contestaţii
(1)Poate fi depusă o contestaţie împotriva oricărei decizii luate de agenţie în temeiul articolelor 64, 65, al articolului 76 la alineatul (6), al articolelor 77-83, al articolului 85 sau 126.
(2)O contestaţie depusă în temeiul alineatului (1) nu are efect suspensiv. Atunci când consideră că împrejurările o permit, directorul executiv poate dispune suspendarea aplicării deciziei contestate.
(3)O contestaţie împotriva unei decizii care nu pune capăt unei proceduri în ceea ce priveşte una dintre părţi poate fi depusă numai împreună cu o contestaţie împotriva deciziei finale, cu excepţia cazului în care decizia prevede o o cale de atac separată.
Art. 109: Persoane care au dreptul de a depune o contestaţie
Orice persoană fizică sau juridică poate depune o contestaţie împotriva unei decizii care îi este adresată sau împotriva unei decizii care, deşi este o decizie adresată unei alte persoane, o priveşte în mod direct şi personal. Părţile la procedură se pot constitui ca părţi la procedura de contestare.
Art. 110: Termenul şi forma
Contestaţia, precum şi motivarea justificată a acesteia se depun în scris la secretariatul comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor în termen de două luni de la data la care măsura este notificată persoanei în cauză sau, în absenţa acesteia, de la data la care persoana ia cunoştinţă de măsura respectivă, după caz.
Art. 111: Revizuire preliminară
(1)Înainte de examinarea contestaţiei, comisia pentru soluţionarea contestaţiilor oferă agenţiei şansa de a-şi revizui decizia. În cazul în care consideră contestaţia întemeiată, directorul executiv rectifică decizia în termen de două luni de la primirea notificării din partea comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor. Această dispoziţie nu se aplică în situaţia în care reclamantul este opus altei părţi în procedura de contestare.
(2)Dacă decizia nu este rectificată, agenţia decide imediat dacă suspendă sau nu aplicarea deciziei în temeiul articolului 108 la alineatul (2).
Art. 112: Examinarea contestaţiilor
(1)Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor evaluează dacă o contestaţie este admisibilă şi întemeiată.
(2)Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor acţionează cu promptitudine atunci când examinează contestaţia în conformitate cu la alineatul (1). Aceasta invită părţile, ori de câte ori este necesar, să prezinte, în termenele stabilite, observaţii scrise cu privire la înştiinţările făcute de ea însăşi sau la comunicările altor părţi din cadrul procedurii de contestare. Comisia pentru soluţionarea contestaţiilor poate decide să organizeze o audiere, fie din oficiu, fie la cererea motivată a uneia dintre părţile la procedura de contestare.
Art. 113: Deciziile cu privire la contestaţii
În cazul în care constată că respectiva contestaţie nu este admisibilă sau că motivele acesteia nu sunt întemeiate, comisia pentru soluţionarea contestaţiilor respinge contestaţia. În cazul în care constată că respectiva contestaţie este admisibilă şi că motivele acesteia sunt întemeiate, comisia pentru soluţionarea contestaţiilor înaintează cazul agenţiei. Agenţia adoptă o nouă decizie motivată ţinând seama de decizia luată de comisia pentru soluţionarea contestaţiilor.
Art. 114: Acţiuni în faţa Curţii de Justiţie
(1)Pot fi introduse acţiuni la Curtea de Justiţie pentru anularea actelor agenţiei care sunt destinate să producă efecte juridice faţă de terţi, în constatarea abţinerii de a hotărî, pentru răspunderea extracontractuală, în conformitate cu articolul 97, şi pentru răspunderea contractuală pentru prejudiciile cauzate de actele agenţiei, în temeiul unei clauze de arbitraj.
(2)Acţiunile în anulare îndreptate împotriva deciziilor luate de agenţie în temeiul articolelor 64, 65, al articolului 76 la alineatul (6) ori al articolelor 77-83, 85 sau 126 pot fi introduse la Curtea de Justiţie doar după epuizarea tuturor procedurilor de contestare interne ale agenţiei.
(3)Instituţiile Uniunii şi statele membre pot introduce acţiuni împotriva deciziilor agenţiei direct în faţa Curţii de Justiţie, fără a fi obligate să epuizeze procedurile de contestare interne ale agenţiei.
(4)Agenţia ia toate măsurile necesare pentru a aduce la îndeplinire hotărârea Curţii de Justiţie.