Art. 104. - Art. 104: Responsabilităţile directorului executiv - Regulamentul 1139/04-iul-2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 552/2004 şi (CE) nr. 216/2008 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3922/91 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 212L
În vigoare Versiune de la: 26 August 2025 până la: 1 August 2026
Art. 104: Responsabilităţile directorului executiv
(1)Directorul executiv conduce agenţia. Directorul executiv răspunde în faţa consiliului de administraţie. Fără a aduce atingere competenţelor Comisiei şi ale consiliului de administraţie, directorul executiv îşi exercită atribuţiile în mod independent şi nu solicită şi nici nu acceptă instrucţiuni de la vreun guvern sau de la orice alt organism.
(2)Atunci când i se solicită, directorul executiv prezintă Parlamentului European un raport referitor la modul de îndeplinire a atribuţiilor de director executiv. Consiliul îi poate cere directorului executiv să prezinte un raport referitor la modul în care şi-a îndeplinit respectivele atribuţii.
(3)Directorul executiv răspunde de executarea sarcinilor atribuite agenţiei prin prezentul regulament sau prin alte acte ale Uniunii. În special, directorul executiv are următoarele atribuţii:
a)aprobă măsurile adoptate de agenţie, definite la articolul 76, în limitele specificate de prezentul regulament şi de actele delegate şi actele de punere în aplicare adoptate în temeiul acestuia;
b)decide cu privire la investigaţiile, inspecţiile şi celelalte activităţi de monitorizare prevăzute la articolele 83 şi 85;
c)decide cu privire la atribuirea de sarcini entităţilor calificate în conformitate cu articolul 69 la alineatul (1) şi cu privire la efectuarea de investigaţii, în numele agenţiei, de către autorităţile naţionale competente sau de către entităţile calificate în conformitate cu articolul 83 la alineatul (1);
d)ia măsurile necesare în ceea ce priveşte activităţile agenţiei legate de cooperarea internaţională în conformitate cu articolul 90;
e)ia toate măsurile necesare, inclusiv adoptarea de instrucţiuni administrative interne şi publicarea de înştiinţări, pentru a asigura buna funcţionare a agenţiei în conformitate cu prezentul regulament;
f)pune în aplicare deciziile adoptate de consiliul de administraţie;
g)redactează raportul anual consolidat referitor la activităţile agenţiei şi îl prezintă, spre adoptare, consiliului de administraţie;
h)elaborează proiectul de situaţie a estimărilor de venituri şi cheltuieli ale agenţiei în temeiul articolului 120 şi execută bugetul acesteia în temeiul articolului 121;
i)deleagă competenţele de director executiv altor membri din personalul agenţiei. Comisia adoptă acte de punere în aplicare care stabilesc normele aplicabile unor astfel de delegări. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 127 la alineatul (2);
j)pregăteşte documentul de programare menţionat la articolul 117 la alineatul (1) pe care, după obţinerea avizului Comisiei, îl prezintă consiliului de administraţie spre adoptare;
k)pune în aplicare documentul de programare menţionat la articolul 117 la alineatul (1) şi raportează consiliului de administraţie cu privire la punerea în aplicare a acestuia;
l)elaborează un plan de acţiune în urma concluziilor evaluărilor şi rapoartelor de audit interne sau externe, precum şi a investigaţiilor desfăşurate de OLAF şi prezintă rapoarte semestriale Comisiei şi rapoarte periodice consiliului de administraţie în legătură cu progresele înregistrate;
m)protejează interesele financiare ale Uniunii prin aplicarea de măsuri preventive de combatere a fraudei, a corupţiei şi a oricăror altor activităţi ilegale, prin realizarea de controale eficace şi, dacă se constată nereguli, prin recuperarea sumelor plătite necuvenit şi, dacă este cazul, prin aplicarea de sancţiuni administrative şi financiare eficace, proporţionale şi cu efect de descurajare;
n)elaborează strategia antifraudă a agenţiei şi o prezintă spre adoptare consiliului de administraţie;
o)elaborează proiectul de norme financiare aplicabile agenţiei;
p)elaborează Planul european pentru siguranţa aviaţiei şi actualizările sale ulterioare şi le prezintă consiliului de administraţie spre adoptare;
q)prezintă consiliului de administraţie un raport referitor la punerea în aplicare a Planului european pentru siguranţa aviaţiei;
r)răspunde solicitărilor de asistenţă adresate de Comisie în conformitate cu prezentul regulament;
s)acceptă realocarea de responsabilităţi către agenţie în conformitate cu articolele 64 şi 65;
t)se ocupă de administrarea curentă a agenţiei;
u)ia toate deciziile referitoare la instituirea structurilor interne ale agenţiei şi, dacă este necesar, la orice modificare a acestora, cu excepţia celor de la nivelul directorilor, care vor fi aprobate de consiliul de administraţie;
v)adoptă norme de prevenire şi de gestionare a conflictelor de interese în ceea ce priveşte participanţii la grupuri de lucru şi la grupuri de experţi şi alţi membri ai personalului care nu sunt vizaţi de Statutul funcţionarilor, norme care să includă dispoziţii referitoare la declaraţiile de interese şi, dacă este cazul, la activităţile ocupaţionale asumate după încetarea raporturilor de muncă.
(4)Directorul executiv are totodată răspunderea de a decide dacă, pentru realizarea sarcinilor agenţiei într-un mod eficient şi eficace, este necesar să se înfiinţeze unul sau mai multe birouri locale în unul sau în mai multe state membre sau ţări terţe sau să plaseze personal în sedii ale delegaţiilor Uniunii din ţări terţe, în condiţiile acordurilor corespunzătoare cu Serviciul European de Acţiune Externă. Decizia respectivă necesită acordul prealabil al Comisiei, al consiliului de administraţie şi, dacă este cazul, al statului membru în care urmează să fie înfiinţat biroul local. Decizia respectivă precizează sfera activităţilor care urmează a fi desfăşurate de respectivul birou local sau de personalul plasat în cauză într-un mod prin care să se evite costurile inutile şi dublarea funcţiilor administrative ale agenţiei.