Secţiunea iii - Operaţiuni aeriene - Regulamentul 1139/04-iul-2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 552/2004 şi (CE) nr. 216/2008 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3922/91 al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 212L

În vigoare
Versiune de la: 26 August 2025 până la: 1 August 2026
SECŢIUNEA III:Operaţiuni aeriene
Art. 29: Cerinţe esenţiale
Operarea aeronavelor menţionate la articolul 2 la alineatul (1) litera (b), altele decât aeronavele fără pilot la bord, respectă cerinţele esenţiale prevăzute în anexa V şi, după caz, în anexele VII şi VIII.
Art. 30: Operatorii de aeronave
(1)Pentru a asigura respectarea cerinţelor esenţiale menţionate la articolul 29 şi luând în considerare obiectivele şi principiile prevăzute la articolele 1 şi 4, şi, în special, natura şi riscul activităţii în cauză, operatorilor de aeronave stabiliţi sau având reşedinţa ori sediul principal pe teritoriul pe care se aplică tratatele li se poate impune, în conformitate cu actele de punere în aplicare menţionate la articolul 31 la alineatul (1) primul paragraf literele (b) şi (c):
a)să declare că dispun de capacitatea şi de mijloacele necesare pentru a-şi îndeplini responsabilităţile asociate operării aeronavelor cu respectarea actelor de punere în aplicare respective; sau
b)să deţină un certificat.
(2)Certificatul menţionat la alineatul (1) din prezentul articol se eliberează la cerere, dacă solicitantul a demonstrat că respectă actele de punere în aplicare menţionate la articolul 31 adoptate pentru asigurarea respectării cerinţelor esenţiale menţionate la articolul 29.
(3)Certificatul menţionat la alineatul (1) din prezentul articol precizează privilegiile acordate operatorului de aeronave. Certificatul poate fi modificat pentru a se adăuga sau elimina privilegii, în conformitate cu actele de punere în aplicare menţionate la articolul 31 la alineatul (1) primul paragraf litera (b).
(4)Certificatul menţionat la alineatul (1) din prezentul articol poate fi limitat, suspendat sau revocat atunci când titularul nu mai respectă normele şi procedurile pentru eliberarea şi menţinerea unui astfel de certificat, în conformitate cu actele de punere în aplicare menţionate la articolul 31 la alineatul (1) primul paragraf litera (b).
(5)Luând în considerare obiectivele şi principiile prevăzute la articolele 1 şi 4 şi, în special, natura şi riscul activităţii în cauză, operatorilor de aeronave menţionaţi la alineatul (1) din prezentul articol li se poate impune, în conformitate cu actele de punere în aplicare menţionate la articolul 31:
a)să îndeplinească cerinţe specifice atunci când încheie acorduri de partajare de coduri sau contracte de închiriere;
b)să îndeplinească cerinţe specifice atunci când operează o aeronavă înmatriculată într-o ţară terţă;
c)să stabilească o listă a echipamentului minim (MEL) sau un document echivalent care să prevadă modul de operare a aeronavei, în condiţii specifice, în cazul în care anumite instrumente, echipamente sau funcţii nu funcţionează la începutul zborului.
(6)Statele membre se asigură că operarea aeronavelor pe teritoriul pe care se aplică tratatele sau înspre ori dinspre acesta, de către un operator de aeronave care este stabilit sau are reşedinţa ori sediul principal în afara teritoriului respectiv, dar pentru care statele membre îndeplinesc funcţiile şi atribuţiile de stat al operatorului în temeiul Convenţiei de la Chicago, precum şi personalul şi organizaţiile implicate în aceste operaţiuni respectă un nivel de siguranţă echivalent cu cel stabilit prin prezentul regulament.
(7)În situaţiile în care actele de punere în aplicare menţionate la articolul 31 la alineatul (1) primul paragraf litera (g) prevăd acest lucru, aeronavele sunt dotate cu echipamentele şi instrumentele cu impact asupra siguranţei necesare, certificate în cazul în care acest lucru este impus în conformitate cu actul delegat menţionat la articolul 19 la alineatul (1) litera (b) punctul (iii), inclusiv cu toate echipamentele şi instrumentele următoare sau cu unele dintre acestea:
a)înregistratoare de zbor;
b)mijloace de urmărire a poziţiei aeronavei;
c)mijloace de recuperare a datelor înregistratoarelor de zbor în timp util, în cazul unei aeronave aflate în pericol, pe baza unor comunicaţii electronice în timp real sau a altor soluţii tehnice adecvate.
Art. 31: Acte de punere în aplicare privind operaţiunile aeriene
(1)Pentru a se asigura punerea în aplicare uniformă şi respectarea cerinţelor esenţiale menţionate la articolul 29 în ceea ce priveşte operarea aeronavelor menţionate la articolul 2 la alineatul (1) litera (b), altele decât aeronavele fără pilot la bord, Comisia adoptă, pe baza principiilor prevăzute la articolul 4 şi în vederea îndeplinirii obiectivelor prevăzute la articolul 1, acte de punere în aplicare care stabilesc dispoziţii detaliate cu privire la:
a)normele şi procedurile specifice pentru operarea aeronavelor cu respectarea cerinţelor esenţiale menţionate la articolul 29;
b)normele şi procedurile privind eliberarea, menţinerea, modificarea, limitarea, suspendarea sau revocarea certificatelor menţionate la articolul 30 la alineatul (1) litera (b), precum şi privind situaţiile în care astfel de certificate sunt obligatorii;
c)normele şi procedurile aplicabile declaraţiei întocmite de operatorii de aeronave, menţionată la articolul 30 alineatul (1) litera (a), precum şi situaţiilor în care astfel de declaraţii sunt obligatorii;
d)privilegiile şi responsabilităţile titularilor certificatelor menţionate la articolul 30 la alineatul (1) litera (b) şi ale operatorilor de aeronave care fac declaraţiile menţionate la articolul 30 la alineatul (1) litera (a);
e)cerinţele suplimentare necesare pentru a asigura respectarea cerinţelor esenţiale menţionate la articolul 29 aplicabile operatorilor de aeronave care sunt stabiliţi sau au reşedinţa ori sediul principal pe teritoriul pe care se aplică tratatele, în cazul în care respectivii operatori încheie acorduri de partajare de coduri sau acorduri de închiriere sau atunci când operează o aeronavă înmatriculată într-o ţară terţă;
f)normele şi procedurile aplicabile operatorilor de aeronave menţionaţi la articolul 30 la alineatul (1) privind stabilirea unei MEL sau a unui document echivalent, precum şi situaţiilor în care aceasta este obligatorie;
g)normele şi procedurile în conformitate cu care o aeronavă trebuie dotată cu echipamentele şi instrumentele cu impact asupra siguranţei necesare, inclusiv cu înregistratoarele de zbor şi/sau mijloacele menţionate la articolul 30 la alineatul (7), precum şi normele şi procedurile pentru păstrarea, protecţia, utilizarea şi, dacă este cazul, transmiterea în siguranţă a datelor în cauză.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 127 la alineatul (3).
(2)Atunci când adoptă actele de punere în aplicare respective, Comisia asigură respectarea cerinţelor esenţiale menţionate la articolul 29 din prezentul regulament şi ţine seama în mod corespunzător de standardele internaţionale şi practicile recomandate, în special de cele prevăzute în anexa 6 la Convenţia de la Chicago.
Art. 32: Competenţe delegate
(1)Pentru operarea aeronavelor menţionate la articolul 2 la alineatul (1) litera (b), altele decât aeronavele fără pilot la bord, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 128, care stabilesc norme detaliate cu privire la:
a)condiţiile care trebuie îndeplinite de către operatorii menţionaţi la articolul 30 la alineatul (1) şi de membrii personalului lor aeronautic navigant în ceea ce priveşte limitările timpului de zbor şi de serviciu, precum şi cerinţele privind odihna aplicabile membrilor personalului aeronautic navigant;
b)condiţiile şi procedurile necesare pentru a asigura respectarea cerinţelor esenţiale menţionate la articolul 29 în ceea ce priveşte aprobarea de către autorităţile naţionale competente a regimurilor individuale de specificare a timpului de zbor şi emiterea avizelor agenţiei cu privire la aceste regimuri în conformitate cu articolul 76 la alineatul (7).
(2)În ceea ce priveşte operarea aeronavelor menţionate la articolul 2 la alineatul (1) litera (b), altele decât aeronavele fără pilot la bord, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 128, pentru a modifica anexa V şi, după caz, anexele VII şi VIII, dacă acest lucru se impune ca urmare a evoluţiilor de ordin tehnic, operaţional sau ştiinţific sau a apariţiei unor dovezi cu privire la siguranţă legate de operaţiunile aeriene, în scopul, şi în măsura în care este necesar, atingerii obiectivelor prevăzute la articolul 1.