Art. 30. - Art. 30: Operatorii de aeronave - Regulamentul 1139/04-iul-2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 552/2004 şi (CE) nr. 216/2008 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3922/91 al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 212L

În vigoare
Versiune de la: 26 August 2025 până la: 1 August 2026
Art. 30: Operatorii de aeronave
(1)Pentru a asigura respectarea cerinţelor esenţiale menţionate la articolul 29 şi luând în considerare obiectivele şi principiile prevăzute la articolele 1 şi 4, şi, în special, natura şi riscul activităţii în cauză, operatorilor de aeronave stabiliţi sau având reşedinţa ori sediul principal pe teritoriul pe care se aplică tratatele li se poate impune, în conformitate cu actele de punere în aplicare menţionate la articolul 31 la alineatul (1) primul paragraf literele (b) şi (c):
a)să declare că dispun de capacitatea şi de mijloacele necesare pentru a-şi îndeplini responsabilităţile asociate operării aeronavelor cu respectarea actelor de punere în aplicare respective; sau
b)să deţină un certificat.
(2)Certificatul menţionat la alineatul (1) din prezentul articol se eliberează la cerere, dacă solicitantul a demonstrat că respectă actele de punere în aplicare menţionate la articolul 31 adoptate pentru asigurarea respectării cerinţelor esenţiale menţionate la articolul 29.
(3)Certificatul menţionat la alineatul (1) din prezentul articol precizează privilegiile acordate operatorului de aeronave. Certificatul poate fi modificat pentru a se adăuga sau elimina privilegii, în conformitate cu actele de punere în aplicare menţionate la articolul 31 la alineatul (1) primul paragraf litera (b).
(4)Certificatul menţionat la alineatul (1) din prezentul articol poate fi limitat, suspendat sau revocat atunci când titularul nu mai respectă normele şi procedurile pentru eliberarea şi menţinerea unui astfel de certificat, în conformitate cu actele de punere în aplicare menţionate la articolul 31 la alineatul (1) primul paragraf litera (b).
(5)Luând în considerare obiectivele şi principiile prevăzute la articolele 1 şi 4 şi, în special, natura şi riscul activităţii în cauză, operatorilor de aeronave menţionaţi la alineatul (1) din prezentul articol li se poate impune, în conformitate cu actele de punere în aplicare menţionate la articolul 31:
a)să îndeplinească cerinţe specifice atunci când încheie acorduri de partajare de coduri sau contracte de închiriere;
b)să îndeplinească cerinţe specifice atunci când operează o aeronavă înmatriculată într-o ţară terţă;
c)să stabilească o listă a echipamentului minim (MEL) sau un document echivalent care să prevadă modul de operare a aeronavei, în condiţii specifice, în cazul în care anumite instrumente, echipamente sau funcţii nu funcţionează la începutul zborului.
(6)Statele membre se asigură că operarea aeronavelor pe teritoriul pe care se aplică tratatele sau înspre ori dinspre acesta, de către un operator de aeronave care este stabilit sau are reşedinţa ori sediul principal în afara teritoriului respectiv, dar pentru care statele membre îndeplinesc funcţiile şi atribuţiile de stat al operatorului în temeiul Convenţiei de la Chicago, precum şi personalul şi organizaţiile implicate în aceste operaţiuni respectă un nivel de siguranţă echivalent cu cel stabilit prin prezentul regulament.
(7)În situaţiile în care actele de punere în aplicare menţionate la articolul 31 la alineatul (1) primul paragraf litera (g) prevăd acest lucru, aeronavele sunt dotate cu echipamentele şi instrumentele cu impact asupra siguranţei necesare, certificate în cazul în care acest lucru este impus în conformitate cu actul delegat menţionat la articolul 19 la alineatul (1) litera (b) punctul (iii), inclusiv cu toate echipamentele şi instrumentele următoare sau cu unele dintre acestea:
a)înregistratoare de zbor;
b)mijloace de urmărire a poziţiei aeronavei;
c)mijloace de recuperare a datelor înregistratoarelor de zbor în timp util, în cazul unei aeronave aflate în pericol, pe baza unor comunicaţii electronice în timp real sau a altor soluţii tehnice adecvate.