Titlul i - OBIECTIVE ŞI NORME GENERALE PRIVIND SPRIJINUL - Regulamentul 1060/24-iun-2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize

Acte UE

Jurnalul Oficial 231L

În vigoare
Versiune de la: 30 Iunie 2024 până la: 30 Iunie 2026
TITLUL I:OBIECTIVE ŞI NORME GENERALE PRIVIND SPRIJINUL
Art. 1: Obiect şi domeniu de aplicare
(1)Prezentul regulament stabileşte:
a)normele financiare aplicabile Fondului european de dezvoltare regională "FEDR), Fondului social european Plus (FSE+), Fondului de coeziune, Fondului pentru o tranziţie justă (FTJ), Fondului european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură (FEAMPA), Fondului pentru azil, migraţie şi integrare (FAMI), Fondului pentru securitate internă (FSI) şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize (IMFV) (denumite în continuare "fondurile");
b)dispoziţiile comune aplicabile FEDR, FSE+, Fondului de coeziune, FTJ şi FEAMPA.
(2)Prezentul regulament nu se aplică liniei de acţiune "Ocuparea forţei de muncă şi inovare socială" a FSE+, nici componentelor de gestiune directă sau indirectă ale FEAMPA, FAMI, FSI şi IMFV, cu excepţia asistenţei tehnice acordate la iniţiativa Comisiei.
(3)Articolele 5, 14, 19, 28-34 şi 108-112 nu se aplică FAMI, FSI sau IMFV.
(4)Articolele 108-112 nu se aplică FEAMPA.
(5)Articolele 14, 15, 18, 19, 21-27, 37-42, articolul 43 alineatele (1)-(4), articolele 44 şi 50, articolul 55 alineatul (1) şi articolele 73, 77 şi 80, precum şi articolele 83-85 nu se aplică programelor Interreg.
(6)Regulamentele specifice fiecărui fond, enumerate în continuare, pot să stabilească norme de completare a prezentului regulament, care să nu contravină prezentului regulament:
a)Regulamentul (UE) 2021/1060 al Parlamentului European şi al Consiliului (33) ("Regulamentul FEDR şi Fondul de coeziune");
(33)Regulamentul (UE) 2021/1060 (JO L 231, 30.6.2021, p. 159).
b)Regulamentul (UE) 2021/1060 al Parlamentului European şi al Consiliului (34) ("Regulamentul FSE+");
(34)Regulamentul (UE) 2021/1060 (JO L 231, 30.6.2021, p. 159).
c)Regulamentul (UE) 2021/1060 al Parlamentului European şi al Consiliului (35) ("Regulamentul Interreg");
(35)Regulamentul (UE) 2021/1060 (JO L 231, 30.6.2021, p. 159).
d)Regulamentul (UE) 2021/1060 al Parlamentului European şi al Consiliului (36) ("Regulamentul FTJ");
(36)Regulamentul (UE) 2021/1060 (JO L 231, 30.6.2021, p. 159).
e)Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a Fondului european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1004 ("Regulamentul FEAMPA");
f)Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a Fondului pentru azil, migraţie şi integrare ("Regulamentul FAMI");
g)Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a Fondului pentru securitate internă ("Regulamentul FSI");
h)Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului de instituire, ca parte a Fondului de management integrat al frontierelor, a Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize ("Regulamentul IMFV").
În cazul în care există o incertitudine cu privire la aplicare între prezentul regulament şi regulamentele specifice fiecărui fond, prevalează prezentul regulament.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."recomandări relevante specifice fiecărei ţări" înseamnă recomandări ale Consiliului referitoare la provocările structurale, adoptate în conformitate cu articolul 121 alineatul (2) şi cu articolul 148 alineatul (4) din TFUE, precum şi recomandările suplimentare ale Comisiei emise în conformitate cu articolul 34 din Regulamentul (UE) 2018/1999, care este oportun să fie abordate prin investiţii multianuale ce intră în domeniul de aplicare al fondurilor, astfel cum este prevăzut în regulamentele specifice fiecărui fond;
2."condiţie favorizantă" înseamnă o condiţie prealabilă pentru punerea în aplicare efectivă şi eficace a obiectivelor specifice;
3."dreptul aplicabil" înseamnă dreptul Uniunii şi dreptul intern referitor la aplicarea acestuia;
4."operaţiune" înseamnă:
(a)un proiect, un contract, o acţiune sau un grup de proiecte selectate în cadrul programelor vizate;
(b)în contextul instrumentelor financiare, o contribuţie a unui program la un instrument financiar şi sprijinul financiar ulterior acordat destinatarilor finali prin instrumentul financiar respectiv;
5."operaţiune de importanţă strategică" înseamnă o operaţiune care aduce o contribuţie semnificativă la realizarea obiectivelor unui program şi care face obiectul unei monitorizări şi al unor măsuri de comunicare speciale;
6."prioritate", în contextul FAMI, FSI şi IMFV, înseamnă un obiectiv specific;
7."prioritate", în contextul FEAMPA, exclusiv în sensul titlului VII, înseamnă un obiectiv specific;
8."organism intermediar" înseamnă un organism public sau privat care acţionează sub responsabilitatea unei autorităţi de management sau care îndeplineşte funcţii sau sarcini în numele unei astfel de autorităţi;
9."beneficiar" înseamnă:
(a)un organism public sau privat, o entitate cu sau fără personalitate juridică sau o persoană fizică, responsabilă cu iniţierea sau deopotrivă cu iniţierea şi implementarea operaţiunilor;
(b)în contextul parteneriatelor public-privat ("PPP"), organismul public care iniţiază o operaţiune PPP sau partenerul privat selectat pentru implementarea acesteia;
(c)în contextul schemelor de ajutor de stat, întreprinderea care primeşte ajutorul;
(d)în contextul ajutoarelor de minimis acordate în conformitate cu Regulamentele (UE) nr. 1407/2013 (37) sau (UE) nr. 717/2014 (38) ale Comisiei, statul membru poate decide că beneficiarul în sensul prezentului regulament este organismul care acordă ajutorul, în cazul în care acesta este responsabil cu iniţierea sau atât cu iniţierea cât şi cu implementarea operaţiunii;
(37)Regulamentul (UE) nr. 1407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis (JO L 352, 24.12.2013, p. 1).
(38)Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei din 27 iunie 2014 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul pescuitului şi acvaculturii (JO L 190, 28.6.2014, p. 45).
(e)în contextul instrumentelor financiare, organismul care execută fondul de participare sau, atunci când nu există o structură de tipul fondului de participare, organismul care execută fondul specific sau, atunci când autoritatea de management gestionează instrumentul financiar, autoritatea de management;
10."fond pentru proiecte mici" înseamnă o operaţiune în cadrul programelor Interreg care vizează selectarea şi implementarea unor proiecte, inclusiv a unor acţiuni de tip people-to-people, cu volum financiar limitat;
11."ţintă" înseamnă o valoare convenită în prealabil care trebuie atinsă până la sfârşitul perioadei de eligibilitate în raport cu un indicator inclus în cadrul unui obiectiv specific;
12."obiectiv de etapă" înseamnă o valoare intermediară care trebuie atinsă la un moment dat pe parcursul perioadei de eligibilitate în raport cu un indicator de realizare inclus în cadrul unui obiectiv specific;
13."indicator de realizare" înseamnă un indicator de măsurare a rezultatelor specifice ale intervenţiei;
14."indicator de rezultat" înseamnă un indicator de măsurare a efectelor intervenţiilor sprijinite, în special în ceea ce priveşte destinatarii direcţi, populaţia vizată sau utilizatorii infrastructurii;
15."operaţiune PPP" înseamnă o operaţiune implementată în cadrul unui parteneriat între organisme publice şi sectorul privat, în conformitate cu un acord PPP, şi care îşi propune să ofere servicii publice prin partajarea riscurilor, prin punerea în comun fie a expertizei sectorului privat, fie a unor surse de capital suplimentare, fie a ambelor;
16."instrument financiar" înseamnă o formă de sprijin care se acordă prin intermediul unei structuri prin care produsele financiare sunt furnizate destinatarilor finali;
17."produs financiar" înseamnă investiţii de capital sau cvasicapital, împrumuturi şi garanţii definite la articolul 2 din Regulamentul financiar;
18."destinatar final" înseamnă o persoană fizică sau juridică care primeşte sprijin fie din partea fondurilor, printr-un beneficiar al unui fond pentru proiecte mici, fie din partea unui instrument financiar;
19."contribuţie a programului" înseamnă sprijinul din fonduri şi cofinanţarea naţională publică şi oricare cofinanţare privată, acordate unui instrument financiar;
20."fond de participare" înseamnă un fond constituit sub responsabilitatea unei autorităţi de management în cadrul unuia sau al mai multor programe, pentru a executa unul sau mai multe fonduri specifice;
21."fond specific" înseamnă un fond prin care o autoritate de management sau un fond de participare furnizează produse financiare destinatarilor finali;
22."organism de execuţie a unui instrument financiar" înseamnă un organism de drept public sau privat care îndeplineşte sarcini ale unui fond de participare sau ale unui fond specific;
23."efect de levier" înseamnă cuantumul finanţărilor rambursabile acordate destinatarilor finali, împărţit la cuantumul contribuţiei din partea fondurilor;
24."coeficient de multiplicare", în contextul instrumentelor de garanţie, înseamnă raportul, stabilit pe baza unei evaluări ex ante prudente a riscurilor în ceea ce priveşte fiecare produs de garanţie care urmează să fie oferit, dintre valoarea noilor împrumuturi sau a noilor investiţii suport de capital sau cvasicapital care au fost plătite şi cuantumul contribuţiei programului, rezervat pentru contractele de garanţie pentru a acoperi pierderile prevăzute şi neprevăzute rezultate din respectivele noi împrumuturi sau noi investiţii de capital sau cvasicapital;
25."costuri de gestiune" înseamnă costuri directe sau indirecte, rambursate pe baza unor dovezi care atestă cheltuieli suportate cu ocazia execuţiei unor instrumente financiare;
26."comisioane de gestiune" înseamnă un preţ pentru servicii prestate, stabilit în acordul de finanţare dintre autoritatea de management şi organismul care execută un fond de participare sau un fond specific şi, după caz, dintre organismul care execută un fond de participare şi organismul care execută un fond specific;
27."relocare" înseamnă transferul unei activităţi identice sau similare sau al unei părţi a acesteia în sensul articolului 2 punctul 61a din Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
28."contribuţie publică" înseamnă orice contribuţie la finanţarea unor operaţiuni, care provine de la bugetul autorităţilor publice naţionale, regionale sau locale sau al oricărei grupări europene de cooperare teritorială (GECT) înfiinţate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1082/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului (39), de la bugetul Uniunii pus la dispoziţia fondurilor, de la bugetul unor organisme de drept public sau al unor asociaţii de autorităţi publice sau organisme de drept public, iar în scopul calculării ratei de cofinanţare pentru programele sau priorităţile FSE+, ea poate include orice resurse financiare vărsate în mod colectiv de angajatori şi lucrători;
(39)Regulamentul (CE) nr. 1082/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iulie 2006 privind o grupare europeană de cooperare teritorială (GECT) (JO L 210, 31.7.2006, p. 19).
29."an fiscal" înseamnă perioada de la 1 iulie până la 30 iunie a anului următor, cu excepţia primului an fiscal al perioadei de programare, pentru care înseamnă perioada de la data de început a eligibilităţii cheltuielilor până la 30 iunie 2022; pentru ultimul an fiscal, înseamnă perioada de la 1 iulie 2029 până la 30 iunie 2030;
30."operator economic" înseamnă orice persoană fizică sau juridică sau o altă entitate care participă la implementarea asistenţei din fonduri, cu excepţia unui stat membru care îşi exercită prerogativele în calitate de autoritate publică;
31."neregulă" înseamnă orice încălcare a legislaţiei aplicabile, rezultată dintr-un act sau dintr-o omisiune a unui operator economic, care are sau ar avea ca efect prejudicierea bugetului Uniunii prin imputarea de cheltuieli nejustificate respectivului buget;
32."deficienţă gravă" înseamnă o deficienţă în funcţionarea cu eficacitate a sistemului de gestiune şi control al unui program, pentru care sunt necesare îmbunătăţiri semnificative ale sistemelor de gestiune şi control şi în privinţa căreia oricare dintre cerinţele-cheie 2, 4, 5, 9, 12, 13 şi 15 menţionate în anexa XI sau două sau mai multe dintre celelalte cerinţe-cheie sunt evaluate ca aparţinând categoriilor 3 şi 4 din anexa respectivă;
33."neregulă sistemică" înseamnă orice neregulă, care poate avea o natură recurentă, cu o probabilitate ridicată de apariţie în tipuri de operaţiuni similare, care decurge dintr-o deficienţă gravă, inclusiv din neinstituirea unor proceduri adecvate în conformitate cu prezentul regulament şi cu normele specifice fiecărui fond;
34."totalul erorilor" înseamnă suma erorilor aleatorii preconizate şi, dacă este cazul, a erorilor sistemice delimitate şi a erorilor conjuncturale necorectate;
35."rata totală de eroare" înseamnă totalul erorilor împărţit la populaţia supusă auditului;
36."rata de eroare reziduală" înseamnă totalul erorilor minus corecţiile financiare aplicate de statul membru pentru reducerea riscurilor identificate de autoritatea de audit, împărţit la cheltuielile care trebuie declarate în conturi;
37."operaţiune finalizată" înseamnă o operaţiune care a fost finalizată fizic sau a fost implementată integral şi în privinţa căreia toate plăţile conexe au fost efectuate de către beneficiari, iar contribuţia publică corespunzătoare a fost plătită beneficiarilor;
38."unitate de eşantionare" înseamnă una dintre unităţile în care este împărţită o populaţie supusă auditului în scopul eşantionării; ea poate fi o operaţiune, un proiect din cadrul unei operaţiuni sau o cerere de plată din partea unui beneficiar;
39."cont de garanţie" înseamnă, în cazul unei operaţiuni PPP, un cont bancar reglementat de un acord scris încheiat între un organism public beneficiar şi partenerul privat, aprobat de autoritatea de management sau de un organism intermediar, utilizat pentru plăţi în cursul sau după încheierea perioadei de eligibilitate;
40."participant" înseamnă o persoană fizică care beneficiază direct de o operaţiune, fără a fi responsabilă cu iniţierea sau deopotrivă cu iniţierea şi implementarea operaţiunii şi care, în contextul FEAMPA, nu beneficiază de sprijin financiar;
41."principiul «eficienţa energetică înainte de toate»" înseamnă că în planificarea energetică şi în deciziile privind politicile şi investiţiile se ţine seama în mod strict de măsurile alternative rentabile privind eficienţa energetică, care vizează eficientizarea cererii şi a ofertei de energie, în special prin economiile de energie la nivelul utilizării finale rentabile din punctul de vedere al costurilor, prin iniţiative de reacţie din partea cererii şi prin eficientizarea conversiei, transportului şi a distribuţiei de energie, fiind îndeplinite totodată obiectivele deciziilor respective;
42."imunizare la schimbările climatice" înseamnă un proces de prevenire a vulnerabilităţii infrastructurii la potenţialele efecte pe termen lung ale schimbărilor climatice, asigurându-se în acelaşi timp respectarea principiului "eficienţa energetică înainte de toate" şi faptul că nivelul emisiilor de gaze cu efect de seră generate de proiect este compatibil cu obiectivul privind neutralitatea climatică stabilit pentru 2050;
43."granturi supuse unor condiţii" înseamnă o categorie de grant care face obiectul unor condiţii în legătură cu rambursarea sprijinului;
44."BEI" înseamnă Banca Europeană de Investiţii, Fondul european de investiţii sau oricare filială a Băncii Europene de Investiţii;
45.«marcă de excelenţă» înseamnă eticheta de calitate conferită de Comisie faţă de o propunere, care atestă că propunerea care a fost evaluată în cadrul unei cereri de propuneri în temeiul unui instrument al Uniunii este considerată compatibilă cu cerinţele minime de calitate ale respectivului instrument al Uniunii, dar nu a putut fi finanţată în absenţa resurselor bugetare disponibile pentru respectiva cerere de propuneri, şi ar putea beneficia de sprijin din alte surse de finanţare ale Uniunii sau naţionale; sau «marca de suveranitate» menţionată la articolul 4 din Regulamentul (UE) 2024/795 al Parlamentului European şi al Consiliului (*7).
(*7)Regulamentul (UE) 2024/795 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 februarie 2024 de instituire a platformei "Tehnologii strategice pentru Europa" (STEP) şi de modificare a Directivei 2003/87/CE şi a Regulamentelor (UE) 2021/1058, (UE) 2021/1056, (UE) 2021/1057, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) 2021/1060, (UE) 2021/523, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697 şi (UE) 2021/241 (JO L, 2024/795, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/795/oj).

Art. 3: Calcularea termenelor pentru acţiunile Comisiei
Atunci când se stabileşte un termen pentru o acţiune a Comisiei, acest termen începe să curgă atunci când statul membru a prezentat toate informaţiile în conformitate cu cerinţele stabilite în prezentul regulament sau în regulamentele specifice fiecărui fond.
Termenul se suspendă începând din ziua următoare datei la care Comisia transmite observaţiile sale sau o cerere de documente revizuite către statul membru şi până când statul membru răspunde Comisiei.
Art. 4: Prelucrarea şi protejarea datelor cu caracter personal
Statele membre şi Comisia sunt autorizate să prelucreze date cu caracter personal numai în cazul în care acest lucru este necesar în scopul îndeplinirii obligaţiilor care le revin în temeiul prezentului regulament, îndeosebi în ceea ce priveşte monitorizarea, raportarea, comunicarea, publicarea, evaluarea, gestiunea financiară, controalele şi auditurile şi, după caz, stabilirea eligibilităţii participanţilor. Datele cu caracter personal sunt prelucrate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 sau cu Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului (40), în funcţie de aplicabilitatea acestora.
(40)Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 şi a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39).
Art. 5: Obiective de politică
(1)FEDR, FSE+, Fondul de coeziune şi FEAMPA sprijină următoarele obiective de politică:
a)o Europă mai competitivă şi mai inteligentă, prin promovarea unei transformări economice inovatoare şi inteligente şi a conectivităţii TIC regionale;
b)o Europă mai verde, rezilientă, cu emisii reduse de dioxid de carbon, care se îndreaptă către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon, prin promovarea tranziţiei către o energie curată şi echitabilă, a investiţiilor verzi şi albastre, a economiei circulare, a atenuării schimbărilor climatice şi a adaptării la acestea, a prevenirii şi gestionării riscurilor, precum şi a unei mobilităţi urbane durabile;
c)o Europă mai conectată prin dezvoltarea mobilităţii;
d)o Europă mai socială şi mai favorabilă incluziunii, prin implementarea Pilonului european al drepturilor sociale;
e)o Europă mai aproape de cetăţeni, prin promovarea dezvoltării durabile şi integrate a tuturor tipurilor de teritorii şi de iniţiative locale.
FTJ sprijină obiectivul specific de a permite regiunilor şi cetăţenilor să facă faţă efectelor sociale, asupra ocupării forţei de muncă, economice şi de mediu ale tranziţiei către ţintele energetice şi climatice ale Uniunii pentru 2030 şi o economie neutră din punct de vedere climatic a Uniunii până în 2050, în temeiul Acordului de la Paris.
Alineatul (1) primul paragraf de la prezentul articol nu se aplică resurselor FEDR şi FSE+ care sunt transferate către FTJ în conformitate cu articolul 27.
(2)FEDR, FSE+, Fondul de coeziune şi FTJ contribuie la acţiunile Uniunii care conduc la consolidarea coeziunii sale economice, sociale şi teritoriale în conformitate cu articolul 174 din TFUE, prin urmărirea următoarelor obiective:
a)obiectivul Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică în statele membre şi în regiuni, sprijinit de FEDR, FSE+, Fondul de coeziune şi FTJ; şi
b)obiectivul Cooperare teritorială europeană (Interreg), sprijinit de FEDR.
(3)Statele membre şi Comisia promovează coordonarea, complementaritatea şi coerenţa dintre fonduri şi alte instrumente şi fonduri ale Uniunii. Ele optimizează mecanismele de coordonare între entităţile competente, pentru a se evita duplicarea pe parcursul planificării şi al implementării. În consecinţă, în programarea şi execuţia fondurilor, statele membre şi Comisia iau, de asemenea, în considerare recomandările relevante specifice fiecărei ţări.
Art. 6: Ţintele climatice şi mecanismul de ajustare a acţiunilor climatice
În cazul în care, ca urmare a modificării unui program din cadrul Platformei de Tehnologii Strategice pentru Europa (platforma STEP) instituite prin Regulamentul (UE) 2024/795, contribuţia Fondului de coeziune în domeniul climei ar depăşi obiectivul de 37 % din alocarea sa totală, cuantumul care depăşeşte acest obiectiv poate fi luat în considerare la calcularea contribuţiei FEDR în domeniul climei în scopul atingerii obiectivului de 30 % din alocarea sa totală. Cuantumurile care depăşesc obiectivul FEDR privind contribuţia în domeniul climei de 30 % din alocarea sa totală pot fi luate în considerare la calcularea contribuţiei Fondului de coeziune în domeniul climei.

(2)Ţinta privind contribuţia în domeniul climei pentru fiecare stat membru se stabileşte ca procent din alocarea sa totală din FEDR şi din Fondul de coeziune şi este inclus în programe ca rezultat al tipurilor de intervenţii şi al defalcării financiare orientative în temeiul articolului 22 alineatul (3) litera (d) punctul (viii). Potrivit articolului 11 alineatul (1), ţinta preliminară privind contribuţia în domeniul climei se stabileşte în acordul de parteneriat.
(3)Statul membru şi Comisia monitorizează periodic respectarea ţintelor privind contribuţia în domeniul climei, pe baza cheltuielilor totale eligibile declarate de beneficiari autorităţii de management, defalcate pe tipuri de intervenţii în conformitate cu articolul 42, şi pe baza datelor transmise de statul membru. În cazul în care monitorizarea indică progrese insuficiente în direcţia atingerii ţintei privind contribuţia în domeniul climei, statul membru şi Comisia convin asupra unor măsuri de remediere în cadrul reuniunii anuale de evaluare.
(4)În cazul în care nu se înregistrează progrese suficiente în direcţia atingerii ţintei privind contribuţia în domeniul climei la nivel naţional până la 31 decembrie 2024, statul membru ţine seama de acest lucru în evaluarea intermediară pe care o realizează în conformitate cu articolul 18 alineatul (1).
Art. 7: Gestiunea partajată
(1)Bugetul Uniunii alocat fondurilor este executat de statele membre şi de Comisie prin gestiune partajată în conformitate cu articolul 63 din Regulamentul financiar. Statele membre pregătesc şi implementează programe la nivelul teritorial corespunzător, în conformitate cu cadrul lor instituţional, juridic şi financiar.
(2)În conformitate cu articolul 62 alineatul (1) primul paragraf literele (a) şi (c) din Regulamentul financiar, Comisia execută prin gestiune directă sau indirectă cuantumul sprijinului din Fondul de coeziune transferat Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE), Iniţiativei europene privind dezvoltarea urbană şi investiţiilor interregionale pentru inovare, cuantumul sprijinului din FSE+ transferat cooperării transnaţionale, precum şi cuantumurile contribuţiei la Programul InvestEU şi asistenţa tehnică acordată la iniţiativa Comisiei.
(3)Comisia, cu acordul statului membru şi al regiunilor vizate, poate implementa cooperarea regiunilor ultraperiferice în cadrul obiectivului Cooperare teritorială europeană (Interreg), prin gestiune indirectă.
Art. 8: Parteneriat şi guvernanţă pe mai multe niveluri
(1)Pentru acordul de parteneriat şi pentru fiecare program, fiecare stat membru organizează şi implementează un parteneriat cuprinzător în conformitate cu cadrul său instituţional şi juridic şi ţinând seama de particularităţile fondurilor. Parteneriatul respectiv include cel puţin următorii parteneri:
a)autorităţile regionale, locale, urbane şi alte autorităţi publice;
b)partenerii economici şi sociali;
c)organismele relevante care reprezintă societatea civilă, cum ar fi partenerii din domeniul protecţiei mediului, organizaţiile neguvernamentale şi organismele responsabile cu promovarea incluziunii sociale, a drepturilor fundamentale, a drepturilor persoanelor cu handicap, a egalităţii de gen şi a nediscriminării;
d)organizaţii de cercetare şi universităţi, după caz.
(2)Parteneriatul constituit în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol funcţionează în conformitate cu principiul guvernanţei pe mai multe niveluri şi cu o abordare ascendentă. Statul membru implică partenerii menţionaţi la alineatul (1) în pregătirea acordurilor de parteneriat şi pe toată durata pregătirii, implementării şi evaluării programelor, inclusiv prin participarea la comitetele de monitorizare în conformitate cu articolul 39.
În acest context, dacă este cazul, statele membre alocă un procentaj corespunzător din resursele provenite din fonduri pentru consolidarea capacităţii administrative a partenerilor sociali şi a organizaţiilor societăţii civile.
(3)Pentru programele Interreg, parteneriatul include parteneri din toate statele membre participante.
(4)Organizarea şi implementarea parteneriatului se efectuează în conformitate cu codul european de conduită privind parteneriatul stabilit prin Regulamentul delegat (UE) nr. 240/2014.
(5)Cel puţin o dată pe an, Comisia consultă organizaţiile care reprezintă partenerii la nivelul Uniunii în ceea ce priveşte implementarea programelor şi prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport referitor la rezultate.
Art. 9: Principii orizontale
(1)În executarea fondurilor, statele membre şi Comisia asigură respectarea drepturilor fundamentale şi a Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
(2)Statele membre şi Comisia veghează ca egalitatea între bărbaţi şi femei, integrarea perspectivei de gen şi abordarea aspectelor de gen să fie luate în considerare şi promovate pe toată durata pregătirii, implementării, monitorizării şi evaluării programelor şi a raportării în cadrul acestora.
(3)Statele membre şi Comisia iau măsurile necesare pentru a preveni orice formă de discriminare pe criterii de gen, origine rasială sau etnică, religie sau convingeri, handicap, vârstă sau orientare sexuală în timpul pregătirii, implementării, monitorizării şi evaluării programelor şi al raportării în cadrul acestora. Pe toată durata pregătirii şi implementării programelor se ţine seama în special de accesibilitatea pentru persoanele cu handicap.
(4)Obiectivele fondurilor sunt urmărite în conformitate cu obiectivul de promovare a dezvoltării durabile, astfel cum este prevăzut la articolul 11 din TFUE, ţinând seama de obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU, de Acordul de la Paris şi de principiul de "a nu prejudicia în mod semnificativ".
Obiectivele fondurilor sunt urmărite cu respectarea deplină a acquis-ului Uniunii în domeniul mediului.