Capitolul ii - Dezvoltarea teritorială - Regulamentul 1060/24-iun-2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize

Acte UE

Jurnalul Oficial 231L

În vigoare
Versiune de la: 30 Iunie 2024 până la: 30 Iunie 2026
CAPITOLUL II:Dezvoltarea teritorială
Art. 28: Dezvoltarea teritorială integrată
Atunci când un stat membru sprijină dezvoltarea teritorială integrată, acest lucru se realizează prin strategii de dezvoltare teritorială sau locală în oricare dintre următoarele forme:
(a)investiţii teritoriale integrate;
(b)dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii; sau
(c)un alt instrument teritorial de sprijinire a iniţiativelor concepute de statul membru.
Atunci când implementează strategii de dezvoltare teritorială sau locală în cadrul mai multor fonduri, statul membru asigură coerenţa şi coordonarea între fondurile în cauză.
Art. 29: Strategii teritoriale
(1)Strategiile teritoriale implementate în temeiul articolului 28 litera (a) sau (c) conţin următoarele elemente:
a)zona geografică vizată de strategie;
b)o analiză a nevoilor de dezvoltare şi a potenţialului zonei, inclusiv a interconexiunilor economice, sociale şi de mediu;
c)o descriere a unei abordări integrate care răspunde nevoilor de dezvoltare identificate şi potenţialului zonei;
d)o descriere a implicării partenerilor, în conformitate cu articolul 8, în pregătirea şi implementarea strategiei.
Acestea pot să conţină, de asemenea, o listă a operaţiunilor care urmează să fie sprijinite.
(2)Strategiile teritoriale se află sub responsabilitatea autorităţilor sau organismelor teritoriale competente. Documentele strategice existente referitoare la zonele vizate pot fi utilizate pentru strategiile teritoriale.
(3)Atunci când lista operaţiunilor care urmează să fie sprijinite nu a fost inclusă în strategia teritorială, autorităţile sau organismele teritoriale competente selectează operaţiunile sau sunt implicate în selectarea operaţiunilor.
(4)Atunci când pregătesc strategii teritoriale, autorităţile sau organismele menţionate la alineatul (2) cooperează cu autorităţile de management competente pentru a stabili sfera de aplicare a operaţiunilor care urmează să fie sprijinite în cadrul programului relevant.
Operaţiunile selectate respectă strategia teritorială.
(5)Atunci când o autoritate teritorială sau un organism teritorial îndeplineşte sarcini care intră în responsabilitatea autorităţii de management, altele decât selectarea operaţiunilor, autoritatea respectivă este identificată de către autoritatea de management ca organism intermediar.
(6)Se poate acorda sprijin pentru pregătirea şi elaborarea strategiilor teritoriale.
Art. 30: Investiţii teritoriale integrate
Atunci când o strategie teritorială menţionată la articolul 29 implică investiţii care beneficiază de sprijin din unul sau mai multe fonduri, din partea mai multor programe sau din partea mai multor priorităţi din cadrul aceluiaşi program, acţiunile pot fi realizate ca investiţii teritoriale integrate.
Art. 31: Dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii
(1)În cazul în care un stat membru consideră că acest lucru este adecvat în temeiul articolului 28, FEDR, FSE+, FTJ şi FEAMPA sprijină dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii.
(2)Statul membru se asigură că dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii:
a)se axează pe zone subregionale;
b)este plasată sub responsabilitatea unor grupuri de acţiune locală formate din reprezentanţi ai intereselor socioeconomice locale ale sectoarelor public şi privat, în care niciun grup individual de interese nu controlează procesul decizional;
c)este realizată prin strategii în conformitate cu articolul 32;
d)sprijină colaborarea în reţea, accesibilitatea, caracteristicile inovatoare în context local şi, după caz, cooperarea cu alţi actori de nivel teritorial.
(3)Atunci când sprijinul acordat strategiilor menţionate la alineatul (2) litera (c) este disponibil din mai multe fonduri, autorităţile de management competente organizează o cerere comună pentru selectarea acestor strategii şi înfiinţează un comitet mixt pentru toate fondurile în cauză, pentru a monitoriza implementarea strategiilor respective. Autorităţile de management competente pot alege unul dintre fondurile în cauză pentru a sprijini toate costurile de pregătire, gestiune şi animare menţionate la articolul 34 alineatul (1) literele (a) şi (c), în legătură cu aceste strategii.
(4)Atunci când implementarea unei astfel de strategii implică sprijin din mai multe fonduri, autorităţile de management competente pot alege unul dintre fondurile în cauză ca fond principal.
(5)În cazul respectivei strategii se aplică normele fondului principal, respectându-se totodată domeniul de aplicare şi normele de eligibilitate ale fiecărui fond implicat în susţinerea strategiei. Autorităţile celorlalte fonduri se bazează pe deciziile şi pe controalele de gestiune efectuate de autoritatea competentă a fondului principal.
(6)Autoritatea fondului principal furnizează autorităţilor celorlalte fonduri informaţiile necesare pentru a monitoriza şi efectua plăţi în conformitate cu normele stabilite în regulamentele specifice fondului.
Art. 32: Strategiile de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii
(1)Autorităţile de management competente se asigură că fiecare strategie menţionată la articolul 31 alineatul (2) litera (c) prevede următoarele elemente:
a)zona geografică şi populaţia care fac obiectul strategiei;
b)procesul de implicare a comunităţii în dezvoltarea strategiei respective;
c)o analiză a nevoilor de dezvoltare şi a potenţialului zonei;
d)obiectivele strategiei, inclusiv ţinte măsurabile pentru rezultate, precum şi acţiunile conexe planificate;
e)modalităţile de gestiune, monitorizare şi evaluare, prin care se demonstrează capacitatea grupului de acţiune locală de a implementa strategia;
f)un plan financiar, inclusiv alocarea planificată din fiecare fond, precum şi, dacă este cazul, alocarea planificată din FEADR şi din partea fiecărui program în cauză.
Fiecare strategie poate să conţină, de asemenea, tipuri de măsuri şi de operaţiuni care urmează să fie finanţate din fiecare fond implicat.
(2)Autorităţile de management competente definesc criteriile de selecţie a strategiilor respective, înfiinţează un comitet care să efectueze selecţia şi aprobă strategiile selectate de comitetul respectiv.
(3)Autorităţile de management competente finalizează prima rundă de selecţie a strategiilor şi se asigură că grupurile de acţiune locală selectate îşi pot îndeplini sarcinile stabilite la articolul 33 alineatul (3) în termen de 12 luni de la data deciziei prin care se aprobă programul sau, în cazul strategiilor sprijinite de mai multe fonduri, în termen de 12 luni de la data deciziei prin care se aprobă ultimul program în cauză.
(4)Decizia de aprobare a unei strategii stabileşte alocarea aferentă fiecărui fond şi program în cauză şi prevede responsabilităţile în ceea ce priveşte sarcinile de gestiune şi control din cadrul programului sau al programelor.
Art. 33: Grupuri de acţiune locală
(1)Grupurile de acţiune locală elaborează şi implementează strategiile menţionate la articolul 31 alineatul (2) litera (c).
(2)Autorităţile de management se asigură că grupurile de acţiune locală sunt deschise unei participări largi şi fie aleg un partener din cadrul grupului în calitate de partener principal pentru aspectele administrative şi financiare, fie se reunesc în cadrul unei structuri comune legal constituite.
(3)Următoarele sarcini sunt îndeplinite în mod exclusiv de către grupurile de acţiune locală:
a)consolidarea capacităţii actorilor locali de a dezvolta şi implementa operaţiuni;
b)elaborarea unei proceduri şi a unor criterii de selecţie nediscriminatorii şi transparente, care să evite conflictele de interese şi să garanteze că niciun grup individual de interese nu controlează deciziile de selecţie;
c)pregătirea şi publicarea cererilor de propuneri;
d)selectarea operaţiunilor, stabilirea cuantumului sprijinului şi prezentarea propunerilor către organismul responsabil pentru verificarea finală a eligibilităţii înainte de aprobare;
e)monitorizarea progreselor înregistrate în direcţia atingerii obiectivelor strategiei;
f)evaluarea implementării strategiei.
(4)Atunci când grupurile de acţiune locală îndeplinesc sarcini care nu sunt prevăzute la alineatul (3) şi care intră în responsabilitatea autorităţii de management sau a agenţiei de plăţi în cazul în care FEADR este selectat ca fond principal, respectivele grupuri de acţiune locală sunt identificate de autoritatea de management drept organisme intermediare în conformitate cu normele specifice fiecărui fond.
(5)Grupul de acţiune locală poate avea statut de beneficiar şi poate implementa operaţiuni în conformitate cu strategia, cu condiţia ca grupul de acţiune locală să se asigure că principiul separării funcţiilor este respectat.
Art. 34: Sprijin din fondurile pentru dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii
(1)Statele membre se asigură că există sprijin din fondurile pentru dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii pentru:
a)consolidarea capacităţilor şi acţiuni pregătitoare în sprijinul elaborării şi al viitoarei implementări a strategiei;
b)implementarea operaţiunilor selectate în cadrul strategiei, incluzând activităţile de cooperare şi pregătirea acestora;
c)gestionarea, monitorizarea şi evaluarea strategiei, precum şi animarea acesteia, inclusiv facilitarea schimburilor între părţile interesate;
(2)Sprijinul menţionat la alineatul (1) litera (a) este eligibil indiferent dacă strategia este selectată ulterior pentru finanţare.
Sprijinul menţionat la alineatul (1) litera (c) nu depăşeşte 25 % din contribuţia publică totală la strategie.