Titlul xiii - CONTURILE ANUALE ŞI ALTE RAPOARTE FINANCIARE - Regulamentul 1046/18-iul-2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 193L
Ieşit din vigoare Versiune de la: 9 Noiembrie 2022
TITLUL XIII:CONTURILE ANUALE ŞI ALTE RAPOARTE FINANCIARE
Art. 241: Structura conturilor
Conturile anuale ale Uniunii se întocmesc pentru fiecare exerciţiu financiar, care începe la data de 1 ianuarie şi se încheie la data de 31 decembrie. Respectivele conturi includ următoarele:
(a)situaţiile financiare consolidate, care prezintă, în conformitate cu normele contabile menţionate la articolul 80, consolidarea informaţiilor financiare conţinute în situaţiile financiare ale instituţiilor Uniunii, ale organelor Uniunii menţionate la articolul 70 şi ale altor organisme care îndeplinesc criteriile de consolidare contabilă;
(b)rapoartele agregate privind execuţia bugetară, care prezintă informaţiile conţinute în rapoartele privind execuţia bugetară ale instituţiilor Uniunii.
Art. 242: Documente justificative
Fiecare înregistrare în conturi se bazează pe documente justificative corespunzătoare, în conformitate cu articolul 75.
Art. 243: Situaţii financiare
(1)Situaţiile financiare se prezintă în milioane de euro şi, în conformitate cu normele contabile menţionate la articolul 80, cuprind:
a)bilanţul, care prezintă toate activele şi pasivele, precum şi situaţia financiară existentă la data de 31 decembrie a exerciţiului financiar precedent;
b)contul de rezultat, care prezintă rezultatul economic pentru exerciţiul financiar precedent;
c)situaţia fluxurilor de numerar, care prezintă sumele încasate şi plătite în cursul exerciţiului financiar şi poziţia finală a lichidităţii;
d)situaţia modificărilor în structura activelor nete, care prezintă o sinteză a mişcărilor înregistrate în cursul exerciţiului financiar la rezerve şi la rezultatele acumulate.
(2)Notele la situaţiile financiare completează şi comentează informaţiile prezentate în situaţiile menţionate la alineatul (1) şi furnizează toate informaţiile suplimentare prevăzute de normele contabile menţionate la articolul 80 şi de practica contabilă acceptată la nivel internaţional, în cazul în care aceste informaţii sunt relevante pentru activităţile Uniunii. Notele conţin cel puţin următoarele informaţii:
a)principiile, normele şi metodele contabile;
b)note explicative, care prezintă informaţii suplimentare ce nu sunt incluse în cuprinsul situaţiilor financiare, dar sunt necesare pentru o prezentare fidelă a conturilor.
(3)După încheierea exerciţiului financiar şi până la data transmiterii conturilor generale, contabilul face orice ajustări care, fără să implice plăţi sau încasări pentru exerciţiul în cauză, sunt necesare pentru o imagine corectă şi fidelă a conturilor respective.
Art. 244: Rapoarte privind execuţia bugetară
(1)Rapoartele privind execuţia bugetară se prezintă în milioane euro şi permit comparaţii pe ani. Acestea sunt formate din:
a)rapoarte în care sunt agregate toate operaţiunile bugetare ale exerciţiului financiar pe venituri şi cheltuieli;
b)rezultatul bugetar, care se calculează pe baza soldului bugetar anual menţionat în Decizia 2014/335/UE, Euratom;
c)note explicative, care completează şi comentează informaţiile prezentate în rapoarte.
(2)Rapoartele privind execuţia bugetară respectă aceeaşi structură ca şi bugetul.
(3)Rapoartele privind execuţia bugetară conţin:
a)informaţii privind veniturile, în special modificările estimărilor privind veniturile, veniturile rezultate şi drepturile constatate;
b)informaţii privind modificările survenite în totalul creditelor de angajament şi de plată disponibile;
c)informaţii privind utilizarea totalului creditelor de angajament şi de plată disponibile;
d)informaţii privind angajamentele restante, angajamentele reportate din exerciţiul financiar precedent şi angajamentele făcute în cursul exerciţiului financiar.
(4)În ceea ce priveşte informaţiile privind veniturile, se anexează, de asemenea, la raportul privind execuţia bugetară o situaţie care prezintă, pentru fiecare stat membru, defalcarea sumelor din resurse proprii care nu au fost încă recuperate la sfârşitul exerciţiului financiar şi care fac obiectul unui ordin de recuperare.
Art. 245: Conturi provizorii
(1)Contabilii instituţiilor Uniunii, altele decât Comisia, şi organismelor menţionate la articolul 241 transmit, până la data de 1 martie a exerciţiului financiar următor, conturile lor provizorii contabilului Comisiei şi Curţii de Conturi.
(2)Contabilii instituţiilor Uniunii, altele decât Comisia, şi organismelor menţionate la articolul 241 transmit contabilului Comisiei, până la data de 1 martie a exerciţiului financiar următor, informaţiile contabile necesare în scopuri de consolidare, în modul şi formatul stabilite de acesta din urmă.
(3)Contabilul Comisiei consolidează conturile provizorii menţionate la alineatul (2) şi conturile provizorii ale Comisiei şi trimite Curţii de Conturi, prin mijloace electronice, până la data de 31 martie a exerciţiului financiar următor, conturile provizorii ale Comisiei şi conturile provizorii consolidate ale Uniunii.
Art. 246: Aprobarea conturilor consolidate finale
(1)Până la data de 1 iunie, Curtea de Conturi formulează observaţii cu privire la conturile provizorii ale celorlalte instituţii ale Uniunii altele decât Comisia şi ale fiecăruia dintre organismele menţionate la articolul 241 şi, până la data de 15 iunie, formulează observaţii cu privire la conturile provizorii ale Comisiei şi la conturile provizorii consolidate ale Uniunii.
(2)Contabilii instituţiilor Uniunii altele decât Comisia şi organisme menţionate la articolul 241 transmit contabilului Comisiei, până la data de 15 iunie, informaţiile contabile necesare, în modul şi formatul stabilite de acesta din urmă, în vederea întocmirii conturilor consolidate finale.
Instituţiile Uniunii, altele decât Comisia, şi fiecare dintre organismele menţionate la articolul 241 transmit, până la 1 iulie, conturile lor finale Parlamentului European, Consiliului, Curţii de Conturi şi contabilului Comisiei.
(3)Contabilul fiecărei instituţii a Uniunii şi al fiecărui organism menţionat la articolul 241 transmite Curţii de Conturi şi, în copie, contabilului Comisiei, la aceeaşi dată la care transmite conturile finale, o scrisoare cuprinzând declaraţiile conducerii cu privire la conturile finale respective.
Conturile finale sunt însoţite de o notă redactată de contabil, în care acesta declară că respectivele conturi finale au fost întocmite în conformitate cu prezentul titlu şi cu principiile, normele şi metodele contabile aplicabile descrise în notele la situaţiile financiare.
(4)Contabilul Comisiei întocmeşte conturile consolidate finale pe baza informaţiilor prezentate în temeiul alineatului (2) de la prezentul articol de către toate celelalte instituţii ale Uniunii în afara Comisiei şi de către organismele menţionate la articolul 241.
Conturile consolidate finale sunt însoţite de o notă redactată de contabilul Comisiei, în care acesta declară că respectivele conturi consolidate finale au fost întocmite în conformitate cu prezentul titlu şi cu principiile, normele şi metodele contabile aplicabile descrise în notele la situaţiile financiare.
(5)După aprobarea conturilor consolidate finale şi a propriilor sale conturi finale, Comisia le transmite, până la data de 31 iulie, prin mijloace electronice Parlamentului European, Consiliului şi Curţii de Conturi.
Până la aceeaşi dată, contabilul Comisiei transmite Curţii de Conturi o scrisoare cuprinzând declaraţiile conducerii cu privire la conturile consolidate finale.
(6)Conturile consolidate finale se publică până la 15 noiembrie în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, împreună cu declaraţia de asigurare furnizată de Curtea de Conturi în conformitate cu articolul 287 din TFUE şi cu articolul 106a din Tratatul Euratom.
Art. 247: Rapoarte financiare şi de răspundere integrate
(1)Până la data de 31 iulie a următorului exerciţiu financiar, Comisia comunică Parlamentului European şi Consiliului un set integrat de rapoarte financiare şi de răspundere, care include:
a)conturile finale consolidate, astfel cum sunt menţionate la articolul 246;
b)raportul anual privind gestiunea şi performanţa, care oferă un rezumat clar şi concis al realizărilor în materie de control intern şi gestiune financiară menţionate în rapoartele anuale de activitate ale fiecărui ordonator de credite delegat şi incluzând informaţii cu privire la principalele mecanisme de guvernanţă ale Comisiei, precum şi:
(i)o estimare a nivelului de eroare în cheltuielile Uniunii, bazată pe o metodologie consecventă şi o estimare a corecţiilor viitoare;
(ii)informaţii privind măsurile preventive şi corective pentru buget, care prezintă impactul financiar al măsurilor luate pentru a proteja bugetul de cheltuielile care constituie încălcări ale legislaţiei;
(iii)informaţii privind punerea în aplicare a strategiei antifraudă a Comisiei;
c)o prognoză pe termen lung a viitoarelor intrări şi ieşiri pentru următorii cinci ani, bazată pe cadrele financiare multianuale aplicabile şi pe Decizia 2014/335/UE, Euratom;
d)raportul anual de audit intern, astfel cum este menţionat la articolul 118 alineatul (4);
e)evaluarea finanţelor Uniunii bazată pe rezultatele obţinute, astfel cum se menţionează la articolul 318 din TFUE, în special în ceea ce priveşte progresul către atingerea obiectivelor de politică, ţinând seama de indicatorii de performanţă menţionaţi la articolul 33 din prezentul regulament;
f)raportul privind măsurile luate în urma descărcării de gestiune, astfel cum este menţionat la articolul 261 alineatul (3).
(2)Rapoartele financiare şi de răspundere integrate menţionate la alineatul (1) prezintă fiecare raport într-un mod separat, clar identificabil. Fiecare raport în parte se pune la dispoziţia Parlamentului European, a Consiliului şi a Curţii de Conturi până la 30 iunie, cu excepţia conturilor finale consolidate.
Art. 248: Rapoarte lunare privind execuţia bugetară
Pe lângă situaţiile şi rapoartele anuale prevăzute la articolele 243 şi 244, contabilul Comisiei transmite lunar Parlamentului European şi Consiliului cifre, agregate cel puţin la nivel de capitol, precum şi defalcate separat pe capitole, articole şi posturi, cu privire la execuţia bugetară, în ceea ce priveşte atât veniturile, cât şi cheltuielile referitoare la ansamblul creditelor disponibile. Aceste cifre furnizează, de asemenea, detalii privind utilizarea creditelor reportate.
Cifrele se pun la dispoziţie în termen de 10 zile lucrătoare de la încheierea fiecărei luni, pe site-ul Comisiei.
Art. 249: Raportul anual privind gestiunea bugetară şi financiară
(1)Fiecare instituţie a Uniunii şi fiecare organism dintre cele menţionate la articolul 241 elaborează un raport privind gestiunea bugetară şi financiară pentru exerciţiul financiar.
Raportul respectiv se pune la dispoziţia Parlamentului European, a Consiliului şi a Curţii de Conturi până la data de 31 martie a următorului exerciţiu financiar.
(2)Raportul menţionat la alineatul (1) furnizează informaţii rezumative privind transferurile de credite între diverse posturi bugetare.
Art. 250: Raportul anual privind instrumentele financiare, garanţiile bugetare şi asistenţa financiară
Comisia prezintă anual Parlamentului European şi Consiliului un raport privind instrumentele financiare, garanţiile bugetare, asistenţa financiară şi datoriile contingente, în conformitate cu articolul 41 alineatele (4) şi (5) şi cu articolul 52 alineatul (1) literele (d) şi (e). Informaţiile respective se pun la dispoziţia Curţii de Conturi în acelaşi timp.
Art. 251: Raportul de situaţie privind aspectele contabile
Până la data de 15 septembrie a fiecărui exerciţiu financiar, contabilul Comisiei transmite Parlamentului European şi Consiliului un raport care cuprinde informaţii privind riscurile actuale remarcate, tendinţele generale observate, noile aspecte contabile întâlnite şi progresele în materie de contabilitate, inclusiv cele identificate de Curtea de Conturi, precum şi informaţii privind recuperările.
Art. 252: Raportarea cu privire la fondurile fiduciare ale Uniunii pentru acţiuni externe
În conformitate cu articolul 41 alineatul (6), Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport anual cu privire la activităţile sprijinite prin intermediul fondurilor fiduciare ale Uniunii menţionate la articolul 234, cu privire la execuţia şi performanţa acestora, precum şi cu privire la conturile acestora.
Consiliul de administraţie al fondului fiduciar al Uniunii în cauză aprobă raportul anual privind fondul fiduciar al Uniunii întocmit de ordonatorul de credite. Consiliul respectiv aprobă şi conturile finale întocmite de contabil. Conturile finale sunt prezentate Parlamentului European şi Consiliului de consiliul de administraţie al fondului în cadrul procedurii de descărcare de gestiune a Comisiei.
Art. 253: Publicarea de informaţii referitoare la destinatari
Comisia publică informaţii referitoare la destinatari în conformitate cu articolul 38.