Titlul iii - ÎNTOCMIREA ŞI STRUCTURA BUGETULUI - Regulamentul 1046/18-iul-2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 193L
Ieşit din vigoare Versiune de la: 9 Noiembrie 2022
TITLUL III:ÎNTOCMIREA ŞI STRUCTURA BUGETULUI
Art. 39: Estimările veniturilor şi ale cheltuielilor
(1)Cu excepţia Comisiei, orice altă instituţie a Uniunii întocmeşte o estimare a propriilor venituri şi cheltuieli pe care o transmite Comisiei şi, în paralel, spre informare, Parlamentului European şi Consiliului, înainte de data de 1 iulie a fiecărui exerciţiu.
(2)Înaltul Reprezentant organizează consultări cu membrii Comisiei responsabili pentru politica de dezvoltare, politica de vecinătate, cooperarea internaţională, ajutorul umanitar şi reacţia la crize, având ca obiect responsabilităţile care revin fiecăruia.
(3)Comisia întocmeşte propriile sale estimări, pe care le transmite, Parlamentului European şi Consiliului imediat după adoptare. Pentru întocmirea estimărilor sale, Comisia utilizează informaţiile menţionate la articolul 40.
Art. 40: Bugetul estimat al organelor Uniunii menţionate la articolul 70
Până la data de 31 ianuarie a fiecărui exerciţiu, în conformitate cu instrumentul de instituire, fiecare organ al Uniunii menţionat la articolul 70 transmite Comisiei, Parlamentului European şi Consiliului proiectul de document unic de programare care conţine programarea sa anuală şi multianuală împreună cu planificarea corespunzătoare a resurselor umane şi financiare.
Art. 41: Proiectul de buget
(1)Până la data de 1 septembrie a exerciţiului care precede exerciţiul execuţiei bugetului, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului o propunere care conţine proiectul de buget. Comisia transmite propunerea respectivă parlamentelor naţionale, spre informare.
Proiectul de buget conţine o situaţie generală rezumativă a veniturilor şi a cheltuielilor Uniunii şi consolidează estimările menţionate la articolul 39. Proiectul poate conţine şi estimări diferite de cele întocmite de instituţiile Uniunii.
Proiectul de buget este structurat şi prezentat în conformitate cu articolele 47-52.
Fiecare dintre secţiunile proiectului de buget este precedată de o introducere redactată de instituţia Uniunii vizată.
Comisia redactează introducerea generală la proiectul de buget. Introducerea generală cuprinde tabele financiare care prezintă principalele date pe titluri şi justificările privind modificările creditelor de la un exerciţiu financiar la altul pe categorii de cheltuieli din cadrul financiar multianual.
(2)Pentru a furniza previziuni mai precise şi mai fiabile referitoare la implicaţiile bugetare ale legislaţiei în vigoare şi ale propunerilor legislative în curs, Comisia anexează la proiectul de buget o programare financiară indicativă pentru exerciţiile următoare, structurată pe categorii de cheltuieli, domenii de politică şi linii bugetare. Programarea financiară completă vizează categoriile de cheltuieli reglementate la punctul 30 din Acordul interinstituţional din 2 decembrie 2013 între Parlamentul European, Consiliu şi Comisie privind disciplina bugetară, cooperarea în chestiuni bugetare şi buna gestiune financiară (1). Se furnizează date sintetice pentru categoriile de cheltuieli care nu sunt reglementate la punctul 30 din acordul interinstituţional menţionat.
(1)JO C 373, 20.12.2013, p. 1.
Programarea financiară indicativă se actualizează după adoptarea bugetului pentru a include rezultatele procedurii bugetare şi orice altă decizie relevantă.
(3)Comisia anexează la proiectul de buget:
a)un tabel comparativ care include proiectul de buget pentru celelalte instituţii ale Uniunii şi estimările financiare iniţiale ale celorlalte instituţii ale Uniunii, astfel cum au fost transmise Comisiei, şi, după caz, motivele pentru care proiectul de buget conţine estimări diferite de cele întocmite de alte instituţii ale Uniunii;
b)orice document de lucru pe care îl consideră util în legătură cu schemele de personal ale instituţiilor Uniunii, în care se indică cea mai recentă schemă de personal autorizată şi care prezintă:
(i)întregul personal angajat de Uniune, prezentat în funcţie de tipul de contract de muncă;
(ii)o declaraţie privind politica legată de posturi, personalul extern şi proporţia bărbaţi-femei;
(iii)numărul de posturi ocupate efectiv în ultima zi a exerciţiului care precede exerciţiul în care se prezintă proiectul de buget şi media anuală a numărului persoanelor ocupate în echivalent normă întreagă aflate efectiv pe post, pentru respectivul exerciţiu precedent, indicându-se distribuţia acestora pe grade, pe sexe şi pe unităţi administrative;
(iv)o listă a posturilor defalcate pe domenii de politică;
(v)pentru fiecare categorie de personal extern, estimările iniţiale privind numărul persoanelor ocupate în echivalent normă întreagă pe baza creditelor autorizate, precum şi numărul persoanelor aflate efectiv pe post la începutul exerciţiului în care se prezintă proiectul de buget, indicându-se distribuţia acestora pe grupe de funcţii şi, dacă este cazul, pe grade;
c)pentru organele Uniunii menţionate la articolele 70 şi 71, un document de lucru care prezintă veniturile şi cheltuielile, precum şi toate informaţiile privind personalul menţionate la litera (b) de la prezentul paragraf;
d)un document de lucru privind execuţia planificată a creditelor pentru exerciţiul financiar şi angajamentele restante;
e)în ceea ce priveşte creditele pentru administraţie, un document de lucru care prezintă cheltuielile administrative ce urmează să fie executate de către Comisie în cadrul secţiunii sale din buget;
f)un document de lucru referitor la proiectele-pilot şi la acţiunile pregătitoare, care cuprinde şi o evaluare a rezultatelor şi a acţiunilor subsecvente avute în vedere;
g)în ceea ce priveşte finanţarea acordată organizaţiilor internaţionale, un document de lucru care cuprinde:
(i)un rezumat al tuturor contribuţiilor, defalcate pe programe sau fonduri ale Uniunii şi pe organizaţii internaţionale;
(ii)o justificare prin care să se explice de ce este mai eficient pentru Uniune să finanţeze respectivele organizaţii internaţionale decât să acţioneze direct;
h)fişe de program sau orice alte documente relevante cuprinzând următoarele:
(i)precizarea politicilor şi obiectivelor Uniunii la care urmează să contribuie programul;
(ii)justificarea clară a intervenţiei la nivelul Uniunii în conformitate, printre altele, cu principiul subsidiarităţii;
(iii)progresul înregistrat în îndeplinirea obiectivelor programului, astfel cum se prevede la articolul 33;
(iv)o justificare completă, inclusiv o analiză cost-beneficiu a modificărilor propuse ale nivelului creditelor;
(v)informaţii privind ratele de execuţie ale programului din exerciţiul financiar curent şi precedent;
i)o situaţie rezumativă a graficului plăţilor în care se rezumă, defalcat pe programe şi pe titluri, plăţile scadente în următoarele exerciţii financiare pentru respectarea angajamentelor bugetare propuse în proiectul de buget asumate în exerciţiile financiare precedente.
Atunci când parteneriatele public-privat recurg la instrumente financiare, informaţiile referitoare la instrumentele respective se includ în documentul de lucru menţionat la alineatul (4).
(4)În cazul în care recurge la instrumente financiare, Comisia anexează la proiectul de buget un document de lucru care prezintă, pentru fiecare instrument financiar, următoarele:
a)o trimitere la instrumentul financiar şi la actul său de bază, împreună cu o descriere generală a instrumentului, impactul său asupra bugetului, durata sa şi valoarea adăugată a contribuţiei din partea Uniunii;
b)instituţiile financiare implicate în executare, inclusiv aspectele referitoare la aplicarea articolului 155 alineatul (2);
c)contribuţia instrumentului financiar la realizarea obiectivelor programului vizat, măsurată pe baza indicatorilor stabiliţi, inclusiv, după caz, a diversificării geografice;
d)operaţiunile avute în vedere, inclusiv volumele-ţintă în funcţie de efectul de levier vizat şi de capitalul privat preconizat să fie mobilizat sau, în cazul în care acesta nu este disponibil, efectul de levier rezultat din instrumentele financiare existente;
e)liniile bugetare care corespund operaţiunilor relevante şi totalul plăţilor şi angajamentelor bugetare din buget;
f)durata medie dintre angajamentul bugetar faţă de instrumentele financiare şi angajamentele juridice pentru proiectele individuale sub formă de capital propriu sau datorii, atunci când durata menţionată depăşeşte trei ani;
g)veniturile şi rambursările în conformitate cu articolul 209 alineatul (3), prezentate separat, inclusiv o evaluare a utilizării acestora;
h)valoarea investiţiilor de capital, în ceea ce priveşte anii precedenţi;
i)totalul provizioanelor pentru riscuri şi datorii, precum şi orice informaţie cu privire la expunerea Uniunii la riscul financiar, inclusiv orice datorie contingentă;
j)deprecierea activelor şi garanţiile cerute spre executare atât pentru exerciţiul financiar precedent, cât şi cifrele acumulate aferente;
k)performanţa instrumentului financiar, inclusiv investiţiile realizate, efectul de levier şi efectul multiplicator vizate şi realizate, precum şi volumul capitalului privat mobilizat;
l)resursele provizionate în fondul comun de provizionare şi, după caz, soldul contului fiduciar.
Documentul de lucru menţionat la primul paragraf include, de asemenea, o prezentare generală a cheltuielilor administrative care decurg din plata comisioanelor de gestiune şi a altor taxe financiare şi de funcţionare plătite pentru gestionarea instrumentelor financiare, în total şi pentru fiecare parte gestionară şi fiecare instrument financiar gestionat.
Comisia explică motivele pentru durata menţionată la primul paragraf litera (f) şi, după caz, prezintă un plan de acţiune în vederea reducerii duratei în cadrul procedurii anuale de descărcare de gestiune.
Documentul de lucru menţionat la primul paragraf rezumă într-un tabel clar şi concis informaţii pentru fiecare instrument financiar.
(5)Atunci când Uniunea acordă o garanţie bugetară, Comisia anexează la proiectul de buget un document de lucru care prezintă, pentru fiecare garanţie bugetară şi pentru fondul comun de provizionare:
a)o trimitere la garanţia bugetară şi la actul de bază al acesteia, împreună cu o descriere generală a garanţiei bugetare, impactul acesteia asupra datoriilor financiare ale bugetului, durata acesteia şi valoarea adăugată a sprijinului acordat de Uniune;
b)contrapărţile pentru garanţia bugetară, inclusiv aspectele referitoare la aplicarea articolului 155 alineatul (2);
c)contribuţia garanţiei bugetare la îndeplinirea obiectivelor garanţiei bugetare, măsurată pe baza indicatorilor stabiliţi, inclusiv, după caz, diversificarea geografică şi mobilizarea resurselor din sectorul privat;
d)informaţii referitoare la operaţiunile acoperite de garanţia bugetară la nivel agregat pe sectoare, ţări şi instrumente, inclusiv, după caz, portofolii şi sprijin combinat cu alte acţiuni ale Uniunii;
e)cuantumul transferat beneficiarilor şi o evaluare a efectului de levier obţinut de proiectele sprijinite în temeiul garanţiei bugetare;
f)informaţii agregate la acelaşi nivel cu cel menţionat la litera (d) privind cererile de executare a garanţiei bugetare, pierderile, rentabilitatea, sumele recuperate şi orice alte tipuri de plăţi încasate;
g)informaţii cu privire la gestiunea financiară, performanţa şi riscul fondului comun de provizionare la sfârşitul anului calendaristic precedent;
h)rata de provizionare efectivă a fondului comun de provizionare şi, după caz, operaţiunile ulterioare în conformitate cu articolul 213 alineatul (4);
i)fluxurile financiare din cadrul fondului comun de provizionare din anul calendaristic precedent, precum şi operaţiunile semnificative şi eventualele informaţii relevante cu privire la expunerea Uniunii la riscul financiar;
j)în conformitate cu articolul 210 alineatul (3), o evaluare a sustenabilităţii datoriilor contingente suportate de buget care rezultă din garanţii bugetare sau asistenţă financiară.
(6)În cazul în care recurge la fondurile fiduciare ale Uniunii pentru acţiuni externe, Comisia anexează la proiectul de buget un document de lucru detaliat cu privire la activităţile sprijinite prin intermediul respectivelor fonduri fiduciare, inclusiv:
a)cu privire la execuţia lor, conţinând, printre altele, informaţii cu privire la modalităţile de monitorizare cu entităţile care execută fondurile fiduciare;
b)costurile de gestionare aferente;
c)contribuţiile de la alţi donatori decât Uniunea;
d)o evaluare preliminară a performanţei lor pe baza condiţiilor prevăzute la articolul 234 alineatul (3);
e)o descriere a modului în care activităţile acestora au contribuit la obiectivele stabilite în actul de bază al instrumentului de la care a fost asigurată contribuţia Uniunii la fondurile fiduciare.
(7)Comisia anexează la proiectul de buget o listă care conţine deciziile sale prin care se aplică amenzi în domeniul dreptului concurenţei şi precizează cuantumul fiecărei amenzi aplicate, împreună cu informaţiile care arată dacă amenzile au devenit definitive sau dacă fac obiectul sau ar putea încă face obiectul unei căi de atac în faţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, precum şi, în cazul în care este posibil, informaţii privind data la care se preconizează că fiecare amendă va deveni definitivă.
(8)Comisia anexează la proiectul de buget un document de lucru în care indică, pentru fiecare linie bugetară care beneficiază de venituri alocate interne sau externe:
a)cuantumul estimat al veniturilor de acest tip care urmează să fie primite;
b)cuantumul estimat al veniturilor de acest tip reportate din anii precedenţi.
(9)Comisia anexează, de asemenea, la proiectul de buget orice alt document de lucru pe care îl consideră util pentru Parlamentul European şi pentru Consiliu la evaluarea solicitărilor bugetare.
(10)În conformitate cu articolul 8 alineatul (5) din Decizia 2010/427/UE a Consiliului (1), Comisia transmite Parlamentului European şi Consiliului, împreună cu proiectul de buget, un document de lucru care prezintă, în mod exhaustiv:
(1)Decizia 2010/427/UE a Consiliului din 26 iulie 2010 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului European de Acţiune Externă (JO L 201, 3.8.2010, p. 30).
a)toate cheltuielile administrative şi operaţionale aferente acţiunilor externe ale Uniunii, inclusiv sarcinilor din cadrul PESC şi al politicii de securitate şi apărare comune, care sunt finanţate de la buget;
b)cheltuielile administrative globale ale SEAE pentru exerciţiul financiar precedent, defalcate pe cheltuieli pentru fiecare delegaţie a Uniunii şi cheltuieli pentru administraţia centrală a SEAE; împreună cu cheltuielile operaţionale defalcate pe zone geografice (regiuni, ţări), domenii tematice, delegaţii şi misiuni ale Uniunii.
(11)De asemenea, documentul de lucru menţionat la alineatul (10) prezintă:
a)numărul de posturi pentru fiecare grad din fiecare categorie şi numărul de posturi permanente şi temporare, inclusiv numărul de agenţi contractuali şi locali autorizaţi în limitele creditelor în fiecare dintre delegaţiile Uniunii, precum şi în administraţia centrală a SEAE;
b)eventualele majorări sau reduceri faţă de exerciţiul financiar precedent ale numărului de posturi pe grade şi pe categorii în cadrul administraţiei centrale a SEAE şi în cadrul tuturor delegaţiilor Uniunii;
c)numărul de posturi autorizate pentru exerciţiul financiar respectiv şi pentru exerciţiul financiar precedent, precum şi numărul de posturi ocupate de diplomaţi detaşaţi din statele membre şi de funcţionari ai Uniunii;
d)o imagine detaliată a întregului personal din delegaţiile Uniunii la momentul prezentării proiectului de buget, inclusiv o defalcare pe zone geografice, gen, fiecare ţară şi misiune în parte, făcând distincţie între posturile din schema de personal, agenţii contractuali, agenţii locali şi experţii naţionali detaşaţi, precum şi a creditelor solicitate în proiectul de buget pentru astfel de categorii de personal, cu estimările corespunzătoare privind numărul persoanelor ocupate în echivalent normă întreagă pe baza creditelor solicitate.
Art. 42: Scrisori rectificative la proiectul de buget
Pe baza oricăror informaţii noi care nu erau disponibile în momentul întocmirii proiectului de buget, din proprie iniţiativă sau la cererea unei alte instituţii a Uniunii, fiecare cu privire la propria sa secţiune, Comisia poate prezenta simultan Parlamentului European şi Consiliului una sau mai multe scrisori rectificative la proiectul de buget înainte de convocarea Comitetului de conciliere menţionat la articolul 314 din TFUE. Astfel de scrisori pot include şi o scrisoare rectificativă de actualizare, în special, a estimărilor privind cheltuielile din domeniul agriculturii.
Art. 43: Obligaţii care le revin statelor membre în urma adoptării bugetului
(1)Preşedintele Parlamentului European constată că bugetul a fost adoptat definitiv în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 314 alineatul (9) din TFUE şi la articolul 106a din Tratatul Euratom.
(2)De îndată ce s-a constatat adoptarea definitivă a bugetului, de la data de 1 ianuarie a exerciţiului financiar următor sau de la data la care s-a constatat adoptarea definitivă a bugetului, dacă aceasta din urmă este ulterioară datei de 1 ianuarie, fiecare stat membru este obligat să facă plăţile datorate Uniunii în condiţiile prevăzute în Regulamentul (CE, Euratom) nr. 609/2014.
Art. 44: Proiectele de bugete rectificative
(1)Comisia poate prezenta proiecte de bugete rectificative care sunt axate în principal pe venituri în următoarele împrejurări:
a)pentru a introduce în buget soldul exerciţiului financiar precedent, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 18;
b)pentru a revizui estimarea resurselor proprii pe baza previziunilor economice actualizate;
c)pentru a actualiza estimarea revizuită a resurselor proprii şi a altor venituri, precum şi pentru a revizui disponibilitatea şi necesarul de credite de plată.
În cazul unor circumstanţe inevitabile, excepţionale şi neprevăzute, în special pentru mobilizarea Fondului de solidaritate al Uniunii Europene, Comisia poate prezenta proiecte de bugete rectificative care sunt axate în principal pe cheltuieli.
(2)În aceleaşi circumstanţe ca la alineatul (1), cererile de bugete rectificative ale altor instituţii ale Uniunii decât Comisia se transmit Comisiei.
Înainte de a prezenta un proiect de buget rectificativ, Comisia şi celelalte instituţii ale Uniunii în cauză examinează posibilităţile de realocare a creditelor relevante, ţinând seama în special de o eventuală subutilizare a creditelor.
Bugetelor rectificative li se aplică articolul 43. Bugetele rectificative se justifică prin trimitere la bugetul ale cărui estimări le modifică.
(3)Cu excepţia unor circumstanţe excepţionale justificate în mod corespunzător sau în cazul mobilizării Fondului de solidaritate al Uniunii Europene, pentru care se poate prezenta un proiect de buget rectificativ în orice moment al exerciţiului financiar, Comisia prezintă simultan Parlamentului European şi Consiliului proiectele de bugete rectificative până la data de 1 septembrie a fiecărui exerciţiu financiar. Comisia poate anexa un aviz la cererile de bugete rectificative ale altor instituţii ale Uniunii.
(4)Proiectele de bugete rectificative sunt însoţite de declaraţii justificative şi de informaţiile privind execuţia bugetară pentru exerciţiul financiar precedent şi pentru cel curent disponibile la momentul întocmirii lor.
Art. 45: Transmiterea anticipată a estimărilor şi a proiectelor de buget
Comisia, Parlamentul European şi Consiliul pot conveni să stabilească anumite date pentru transmiterea estimărilor şi pentru adoptarea şi transmiterea proiectului de buget. Cu toate acestea, un asemenea acord nu are ca efect reducerea sau prelungirea termenelor de examinare a textelor respective, care sunt prevăzute la articolul 314 din TFUE şi la articolul 106a din Tratatul Euratom.
Art. 46: Structura bugetului
Bugetul cuprinde următoarele:
(a)o situaţie generală a veniturilor şi a cheltuielilor;
(b)secţiuni separate pentru fiecare instituţie a Uniunii, cu excepţia Consiliului European şi a Consiliului, care împart aceeaşi secţiune, subdivizate în situaţii ale veniturilor şi cheltuielilor.
Art. 47: Nomenclatorul bugetar
(1)Parlamentul European şi Consiliul clasifică veniturile Comisiei şi veniturile şi cheltuielile celorlalte instituţii ale Uniunii, în funcţie de natura sau destinaţia lor, în titluri, capitole, articole şi posturi.
(2)Situaţia cheltuielilor din secţiunea din buget aferentă Comisiei se prezintă pe baza unui nomenclator adoptat de Parlamentul European şi de Consiliu, care prevede o clasificare în funcţie de destinaţia cheltuielilor.
Fiecare titlu corespunde unui domeniu de politică, iar un capitol corespunde, de regulă, unui program sau unei activităţi.
Fiecare titlu poate cuprinde credite operaţionale şi credite administrative. Creditele administrative ale unui titlu se grupează într-un singur capitol.
Nomenclatorul bugetar respectă principiile specificităţii, bunei gestiuni financiare şi transparenţei. Acesta asigură claritatea şi transparenţa necesare pentru procesul bugetar, facilitând identificarea principalelor obiective, astfel cum sunt reflectate în temeiurile juridice relevante, făcând posibilă alegerea priorităţilor politice şi permiţând o execuţie eficientă şi eficace.
(3)Comisia poate cere adăugarea unei menţiuni simbolice pro memoria la o linie fără credite autorizate. O astfel de cerere se aprobă în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 31.
(4)Atunci când sunt prezentate în funcţie de destinaţii, creditele administrative pentru fiecare titlu se clasifică după cum urmează:
a)cheltuieli cu personalul autorizat în schema de personal, care includ un cuantum de credite şi un număr de posturi din schema de personal corespunzător cheltuielilor respective;
b)cheltuieli cu personalul extern şi alte cheltuieli menţionate la articolul 30 alineatul (1) primul paragraf litera (b) şi finanţate în cadrul rubricii "Administraţie" din cadrul financiar multianual;
c)cheltuieli cu clădirile şi alte cheltuieli conexe, inclusiv cheltuieli cu curăţenia şi întreţinerea, închirieri, telecomunicaţii, apă, gaz şi electricitate;
d)cheltuieli cu personalul extern şi asistenţa tehnică în directă legătură cu punerea în aplicare a programelor.
Cheltuielile administrative ale Comisiei de acelaşi tip pentru mai multe titluri se prezintă într-o situaţie rezumativă separată, clasificate în funcţie de tip.
Art. 48: Veniturile negative
(1)Bugetul nu cuprinde venituri negative, cu excepţia cazului în care acestea rezultă din remunerarea negativă a depozitelor în total.
(2)Resursele proprii plătite în temeiul Deciziei 2014/335/UE, Euratom sunt cuantumuri nete şi se prezintă ca atare în buget în situaţia rezumativă a veniturilor.
Art. 49: Provizioane
(1)Fiecare secţiune din buget poate să includă un titlu denumit "provizioane". În titlul respectiv se înscriu credite în oricare dintre următoarele cazuri:
a)nu există niciun act de bază pentru acţiunea respectivă în momentul întocmirii bugetului;
b)există motive serioase de incertitudine cu privire la caracterul adecvat al creditelor sau la posibilitatea executării, în conformitate cu principiul bunei gestiuni financiare, a creditelor înregistrate la liniile bugetare respective.
Creditele de la titlul respectiv pot fi utilizate doar după efectuarea unor transferuri în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 30 alineatul (1) primul paragraf litera (c) din prezentul regulament, atunci când adoptarea actului de bază se face în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 294 din TFUE şi, în toate celelalte cazuri, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 31 din prezentul regulament.
(2)În cazul unor dificultăţi serioase de execuţie, Comisia poate propune, în cursul exerciţiului financiar, transferul unor credite în titlul denumit "provizioane". Parlamentul European şi Consiliul decid cu privire la aceste transferuri în conformitate cu articolul 31.
Art. 50: Rezerva negativă
- Secţiunea din buget aferentă Comisiei poate include o "rezervă negativă" limitată la maximum 200 000 000 EUR. Această rezervă, care se înscrie într-un titlu separat, cuprinde exclusiv credite de plată.
Rezerva negativă se utilizează înainte de sfârşitul exerciţiului financiar prin transferuri în conformitate cu procedura stabilită la articolele 30 şi 31.
Art. 51: Rezerva pentru ajutoare de urgenţă
(1)Secţiunea din buget aferentă Comisiei include o rezervă pentru ajutoarele de urgenţă pentru ţări terţe.
(2)Rezerva menţionată la alineatul (1) se utilizează înainte de sfârşitul exerciţiului financiar prin intermediul unor transferuri în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 30 şi 32.
Art. 52: Prezentarea bugetului
(1)Bugetul prezintă:
a)în situaţia generală a veniturilor şi cheltuielilor:
(i)veniturile estimate ale Uniunii pentru exerciţiul financiar în curs (denumit în continuare "exerciţiul n");
(ii)veniturile estimate pentru exerciţiul financiar precedent şi veniturile pentru exerciţiul n-2;
(iii)creditele de angajament şi creditele de plată pentru exerciţiul n;
(iv)creditele de angajament şi creditele de plată pentru exerciţiul financiar precedent;
(v)cheltuielile angajate şi cheltuielile plătite în exerciţiul n-2, acestea din urmă fiind exprimate şi ca procentaj din bugetul aferent exerciţiului n;
(vi)comentarii adecvate pentru fiecare subdiviziune, astfel cum se prevede la articolul 47 alineatul (1), inclusiv trimiteri la actul de bază, dacă acesta există, precum şi toate explicaţiile adecvate privind natura şi scopul creditelor;
b)în fiecare secţiune, veniturile şi cheltuielile care urmează aceeaşi structură ca cea descrisă la litera (a);
c)în ceea ce priveşte personalul:
(i)pentru fiecare secţiune, o schemă de personal care stabileşte numărul de posturi pentru fiecare grad din fiecare categorie şi din fiecare departament şi numărul de posturi permanente şi temporare, autorizate în limitele creditelor;
(ii)o schemă de personal pentru personalul remunerat din creditele destinate cercetării şi dezvoltării tehnologice pentru acţiunile directe şi o schemă de personal pentru personalul remunerat din aceleaşi credite pentru acţiunile indirecte; schemele de personal se clasifică în funcţie de categorie şi de grad, făcându-se distincţie între posturile permanente şi cele temporare, autorizate în limitele creditelor;
(iii)o schemă de personal care stabileşte numărul de posturi, pe grade şi pe categorii, pentru fiecare organ al Uniunii menţionat la articolul 70 care beneficiază de o contribuţie de la buget. Lângă numărul de posturi autorizate pentru exerciţiul financiar, schemele de personal indică şi numărul de posturi autorizate pentru exerciţiul financiar precedent. Personalul Agenţiei de Aprovizionare a Euratom este prezentat separat în cadrul schemei de personal a Comisiei;
d)în ceea ce priveşte asistenţa financiară şi garanţiile bugetare:
(i)în situaţia generală a veniturilor, liniile bugetare corespunzătoare operaţiunilor în cauză, destinate înregistrării eventualelor rambursări din partea unor destinatari care iniţial nu şi-au îndeplinit obligaţiile de plată. Liniile respective poartă menţiunea simbolică pro memoria şi sunt însoţite de comentarii adecvate;
(ii)în secţiunea din buget aferentă Comisiei:
- liniile bugetare care conţin garanţiile bugetare pentru operaţiunile în cauză. Liniile respective poartă menţiunea simbolică pro memoria atât timp cât nu apare o cheltuială efectivă care trebuie acoperită din resurse definitive;
- comentarii care indică actul de bază şi volumul operaţiunilor prevăzute, durata şi garanţia financiară asigurată de Uniune pentru derularea unor astfel de operaţiuni;
(iii)într-un document anexat la secţiunea din buget aferentă Comisiei, cu titlu indicativ, inclusiv pentru riscurile corespunzătoare:
- operaţiunile de capital în curs şi gestiunea datoriilor în curs;
- operaţiunile de capital şi gestiunea datoriilor pentru exerciţiul n;
e)în ceea ce priveşte instrumentele financiare care urmează să fie instituite în absenţa unui act de bază:
(i)liniile bugetare care corespund operaţiunilor relevante;
(ii)o descriere generală a instrumentelor financiare, inclusiv durata şi impactul acestora asupra bugetului;
(iii)operaţiunile avute în vedere, inclusiv volumele-ţintă în funcţie de efectul de pârghie şi efectul multiplicator preconizate;
f)în ceea ce priveşte fondurile executate de persoane sau entităţi în temeiul articolului 62 alineatul (1) primul paragraf litera (c):
(i)o trimitere la actul de bază al programului relevant;
(ii)liniile bugetare corespunzătoare;
(iii)o descriere generală a acţiunii, inclusiv durata şi impactul acesteia asupra bugetului;
g)cuantumul total al cheltuielilor PESC înscris într-un capitol intitulat "PESC" şi format din articole specifice, care acoperă cheltuielile PESC şi conţin linii bugetare specifice care identifică cel puţin misiunile unice majore.
(2)Pe lângă documentele menţionate la alineatul (1), Parlamentul European şi Consiliul pot anexa la buget orice alt document relevant.
Art. 53: Norme privind schemele de personal
(1)Schemele de personal menţionate la articolul 52 alineatul (1) litera (c) constituie o limită absolută pentru fiecare instituţie sau organ al Uniunii. Nu se poate face nicio încadrare de personal peste limita stabilită.
Cu toate acestea, cu excepţia gradelor AD 14, AD 15 şi AD 16, fiecare instituţie sau organ al Uniunii îşi poate modifica schema de personal cu până la 10 % din posturile autorizate, cu următoarele condiţii:
a)să nu se afecteze volumul creditelor pentru personal corespunzător unui exerciţiu financiar complet;
b)să nu se depăşească limita numărului total de posturi autorizate de schema de personal;
c)instituţia sau organul Uniunii să fi participat împreună cu alte instituţii şi organe ale Uniunii la o analiză comparativă iniţiată prin exerciţiul de evaluare a personalului Comisiei.
Cu trei săptămâni înainte de efectuarea modificărilor menţionate la al doilea paragraf, instituţiile Uniunii informează Parlamentul European şi Consiliul despre intenţiile lor în acest sens. Dacă există obiecţii întemeiate formulate în acest termen de Parlamentul European sau de Consiliu, instituţiile Uniunii se abţin de la efectuarea modificărilor, aplicându-se procedura prevăzută la articolul 44.
(2)Prin derogare de la alineatul (1) primul paragraf, efectele desfăşurării de activităţi cu normă redusă, autorizate de autoritatea împuternicită să facă numiri în conformitate cu Statutul funcţionarilor, pot fi compensate prin alte încadrări de personal.
Art. 54: Respectarea cadrului financiar multianual şi a Deciziei 2014/335/UE, Euratom
Bugetul respectă cadrul financiar multianual şi Decizia 2014/335/UE, Euratom.
Art. 55: Conformitatea actelor Uniunii cu bugetul
Atunci când punerea în aplicare a unui act al Uniunii depăşeşte creditele disponibile în buget, actul respectiv nu poate fi pus în aplicare din punct de vedere financiar înainte de rectificarea bugetului în mod corespunzător.