Capitolul 2 - Structura şi prezentarea bugetului - Regulamentul 1046/18-iul-2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 193L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 9 Noiembrie 2022
CAPITOLUL 2:Structura şi prezentarea bugetului
Art. 46: Structura bugetului
Bugetul cuprinde următoarele:
(a)o situaţie generală a veniturilor şi a cheltuielilor;
(b)secţiuni separate pentru fiecare instituţie a Uniunii, cu excepţia Consiliului European şi a Consiliului, care împart aceeaşi secţiune, subdivizate în situaţii ale veniturilor şi cheltuielilor.
Art. 47: Nomenclatorul bugetar
(1)Parlamentul European şi Consiliul clasifică veniturile Comisiei şi veniturile şi cheltuielile celorlalte instituţii ale Uniunii, în funcţie de natura sau destinaţia lor, în titluri, capitole, articole şi posturi.
(2)Situaţia cheltuielilor din secţiunea din buget aferentă Comisiei se prezintă pe baza unui nomenclator adoptat de Parlamentul European şi de Consiliu, care prevede o clasificare în funcţie de destinaţia cheltuielilor.
Fiecare titlu corespunde unui domeniu de politică, iar un capitol corespunde, de regulă, unui program sau unei activităţi.
Fiecare titlu poate cuprinde credite operaţionale şi credite administrative. Creditele administrative ale unui titlu se grupează într-un singur capitol.
Nomenclatorul bugetar respectă principiile specificităţii, bunei gestiuni financiare şi transparenţei. Acesta asigură claritatea şi transparenţa necesare pentru procesul bugetar, facilitând identificarea principalelor obiective, astfel cum sunt reflectate în temeiurile juridice relevante, făcând posibilă alegerea priorităţilor politice şi permiţând o execuţie eficientă şi eficace.
(3)Comisia poate cere adăugarea unei menţiuni simbolice pro memoria la o linie fără credite autorizate. O astfel de cerere se aprobă în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 31.
(4)Atunci când sunt prezentate în funcţie de destinaţii, creditele administrative pentru fiecare titlu se clasifică după cum urmează:
a)cheltuieli cu personalul autorizat în schema de personal, care includ un cuantum de credite şi un număr de posturi din schema de personal corespunzător cheltuielilor respective;
b)cheltuieli cu personalul extern şi alte cheltuieli menţionate la articolul 30 alineatul (1) primul paragraf litera (b) şi finanţate în cadrul rubricii "Administraţie" din cadrul financiar multianual;
c)cheltuieli cu clădirile şi alte cheltuieli conexe, inclusiv cheltuieli cu curăţenia şi întreţinerea, închirieri, telecomunicaţii, apă, gaz şi electricitate;
d)cheltuieli cu personalul extern şi asistenţa tehnică în directă legătură cu punerea în aplicare a programelor.
Cheltuielile administrative ale Comisiei de acelaşi tip pentru mai multe titluri se prezintă într-o situaţie rezumativă separată, clasificate în funcţie de tip.
Art. 48: Veniturile negative
(1)Bugetul nu cuprinde venituri negative, cu excepţia cazului în care acestea rezultă din remunerarea negativă a depozitelor în total.
(2)Resursele proprii plătite în temeiul Deciziei 2014/335/UE, Euratom sunt cuantumuri nete şi se prezintă ca atare în buget în situaţia rezumativă a veniturilor.
Art. 49: Provizioane
(1)Fiecare secţiune din buget poate să includă un titlu denumit "provizioane". În titlul respectiv se înscriu credite în oricare dintre următoarele cazuri:
a)nu există niciun act de bază pentru acţiunea respectivă în momentul întocmirii bugetului;
b)există motive serioase de incertitudine cu privire la caracterul adecvat al creditelor sau la posibilitatea executării, în conformitate cu principiul bunei gestiuni financiare, a creditelor înregistrate la liniile bugetare respective.
Creditele de la titlul respectiv pot fi utilizate doar după efectuarea unor transferuri în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 30 alineatul (1) primul paragraf litera (c) din prezentul regulament, atunci când adoptarea actului de bază se face în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 294 din TFUE şi, în toate celelalte cazuri, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 31 din prezentul regulament.
(2)În cazul unor dificultăţi serioase de execuţie, Comisia poate propune, în cursul exerciţiului financiar, transferul unor credite în titlul denumit "provizioane". Parlamentul European şi Consiliul decid cu privire la aceste transferuri în conformitate cu articolul 31.
Art. 50: Rezerva negativă
- Secţiunea din buget aferentă Comisiei poate include o "rezervă negativă" limitată la maximum 200 000 000 EUR. Această rezervă, care se înscrie într-un titlu separat, cuprinde exclusiv credite de plată.
Rezerva negativă se utilizează înainte de sfârşitul exerciţiului financiar prin transferuri în conformitate cu procedura stabilită la articolele 30 şi 31.
Art. 51: Rezerva pentru ajutoare de urgenţă
(1)Secţiunea din buget aferentă Comisiei include o rezervă pentru ajutoarele de urgenţă pentru ţări terţe.
(2)Rezerva menţionată la alineatul (1) se utilizează înainte de sfârşitul exerciţiului financiar prin intermediul unor transferuri în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 30 şi 32.
Art. 52: Prezentarea bugetului
(1)Bugetul prezintă:
a)în situaţia generală a veniturilor şi cheltuielilor:
(i)veniturile estimate ale Uniunii pentru exerciţiul financiar în curs (denumit în continuare "exerciţiul n");
(ii)veniturile estimate pentru exerciţiul financiar precedent şi veniturile pentru exerciţiul n-2;
(iii)creditele de angajament şi creditele de plată pentru exerciţiul n;
(iv)creditele de angajament şi creditele de plată pentru exerciţiul financiar precedent;
(v)cheltuielile angajate şi cheltuielile plătite în exerciţiul n-2, acestea din urmă fiind exprimate şi ca procentaj din bugetul aferent exerciţiului n;
(vi)comentarii adecvate pentru fiecare subdiviziune, astfel cum se prevede la articolul 47 alineatul (1), inclusiv trimiteri la actul de bază, dacă acesta există, precum şi toate explicaţiile adecvate privind natura şi scopul creditelor;
b)în fiecare secţiune, veniturile şi cheltuielile care urmează aceeaşi structură ca cea descrisă la litera (a);
c)în ceea ce priveşte personalul:
(i)pentru fiecare secţiune, o schemă de personal care stabileşte numărul de posturi pentru fiecare grad din fiecare categorie şi din fiecare departament şi numărul de posturi permanente şi temporare, autorizate în limitele creditelor;
(ii)o schemă de personal pentru personalul remunerat din creditele destinate cercetării şi dezvoltării tehnologice pentru acţiunile directe şi o schemă de personal pentru personalul remunerat din aceleaşi credite pentru acţiunile indirecte; schemele de personal se clasifică în funcţie de categorie şi de grad, făcându-se distincţie între posturile permanente şi cele temporare, autorizate în limitele creditelor;
(iii)o schemă de personal care stabileşte numărul de posturi, pe grade şi pe categorii, pentru fiecare organ al Uniunii menţionat la articolul 70 care beneficiază de o contribuţie de la buget. Lângă numărul de posturi autorizate pentru exerciţiul financiar, schemele de personal indică şi numărul de posturi autorizate pentru exerciţiul financiar precedent. Personalul Agenţiei de Aprovizionare a Euratom este prezentat separat în cadrul schemei de personal a Comisiei;
d)în ceea ce priveşte asistenţa financiară şi garanţiile bugetare:
(i)în situaţia generală a veniturilor, liniile bugetare corespunzătoare operaţiunilor în cauză, destinate înregistrării eventualelor rambursări din partea unor destinatari care iniţial nu şi-au îndeplinit obligaţiile de plată. Liniile respective poartă menţiunea simbolică pro memoria şi sunt însoţite de comentarii adecvate;
(ii)în secţiunea din buget aferentă Comisiei:
- liniile bugetare care conţin garanţiile bugetare pentru operaţiunile în cauză. Liniile respective poartă menţiunea simbolică pro memoria atât timp cât nu apare o cheltuială efectivă care trebuie acoperită din resurse definitive;
- comentarii care indică actul de bază şi volumul operaţiunilor prevăzute, durata şi garanţia financiară asigurată de Uniune pentru derularea unor astfel de operaţiuni;
(iii)într-un document anexat la secţiunea din buget aferentă Comisiei, cu titlu indicativ, inclusiv pentru riscurile corespunzătoare:
- operaţiunile de capital în curs şi gestiunea datoriilor în curs;
- operaţiunile de capital şi gestiunea datoriilor pentru exerciţiul n;
e)în ceea ce priveşte instrumentele financiare care urmează să fie instituite în absenţa unui act de bază:
(i)liniile bugetare care corespund operaţiunilor relevante;
(ii)o descriere generală a instrumentelor financiare, inclusiv durata şi impactul acestora asupra bugetului;
(iii)operaţiunile avute în vedere, inclusiv volumele-ţintă în funcţie de efectul de pârghie şi efectul multiplicator preconizate;
f)în ceea ce priveşte fondurile executate de persoane sau entităţi în temeiul articolului 62 alineatul (1) primul paragraf litera (c):
(i)o trimitere la actul de bază al programului relevant;
(ii)liniile bugetare corespunzătoare;
(iii)o descriere generală a acţiunii, inclusiv durata şi impactul acesteia asupra bugetului;
g)cuantumul total al cheltuielilor PESC înscris într-un capitol intitulat "PESC" şi format din articole specifice, care acoperă cheltuielile PESC şi conţin linii bugetare specifice care identifică cel puţin misiunile unice majore.
(2)Pe lângă documentele menţionate la alineatul (1), Parlamentul European şi Consiliul pot anexa la buget orice alt document relevant.
Art. 53: Norme privind schemele de personal
(1)Schemele de personal menţionate la articolul 52 alineatul (1) litera (c) constituie o limită absolută pentru fiecare instituţie sau organ al Uniunii. Nu se poate face nicio încadrare de personal peste limita stabilită.
Cu toate acestea, cu excepţia gradelor AD 14, AD 15 şi AD 16, fiecare instituţie sau organ al Uniunii îşi poate modifica schema de personal cu până la 10 % din posturile autorizate, cu următoarele condiţii:
a)să nu se afecteze volumul creditelor pentru personal corespunzător unui exerciţiu financiar complet;
b)să nu se depăşească limita numărului total de posturi autorizate de schema de personal;
c)instituţia sau organul Uniunii să fi participat împreună cu alte instituţii şi organe ale Uniunii la o analiză comparativă iniţiată prin exerciţiul de evaluare a personalului Comisiei.
Cu trei săptămâni înainte de efectuarea modificărilor menţionate la al doilea paragraf, instituţiile Uniunii informează Parlamentul European şi Consiliul despre intenţiile lor în acest sens. Dacă există obiecţii întemeiate formulate în acest termen de Parlamentul European sau de Consiliu, instituţiile Uniunii se abţin de la efectuarea modificărilor, aplicându-se procedura prevăzută la articolul 44.
(2)Prin derogare de la alineatul (1) primul paragraf, efectele desfăşurării de activităţi cu normă redusă, autorizate de autoritatea împuternicită să facă numiri în conformitate cu Statutul funcţionarilor, pot fi compensate prin alte încadrări de personal.