Titlul iii - CERINŢE PENTRU DIFERITE TIPURI DE INDICI DE REFERINŢĂ - Regulamentul 1011/08-iun-2016 privind indicii utilizaţi ca indici de referinţă în cadrul instrumentelor financiare şi al contractelor financiare sau pentru a măsura performanţele fondurilor de investiţii şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2014/17/UE şi a Regulamentului (UE)nr. 596/2014

Acte UE

Jurnalul Oficial 171L

În vigoare
Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
TITLUL III:CERINŢE PENTRU DIFERITE TIPURI DE INDICI DE REFERINŢĂ
Art. 17: Indici de referinţă bazaţi pe date reglementate
(1)Articolul 11 alineatul (1) literele (d) şi (e), articolul 11 alineatele (2) şi (3), articolul 14 alineatele (1) şi (2) şi articolele 15 şi 16 nu se aplică în cazul furnizării de indici de referinţă bazaţi pe date reglementate şi al contribuţiilor la aceştia. Articolul 8 alineatul (1) litera (a) nu se aplică la furnizarea indicilor de referinţă bazaţi pe date reglementate cu privire la datele de intrare care sunt furnizate în totalitate şi în mod direct, conform articolului 3 alineatul (1) punctul 24.
(2)Articolele 24 şi 25 sau articolul 26 se aplică, dacă este cazul, în cazul indicilor de referinţă bazaţi pe date reglementate sau al contribuţiilor la aceştia, care sunt utilizaţi direct sau indirect în cadrul unei combinaţii de indici de referinţă pentru instrumente sau contracte financiare sau pentru măsurarea performanţei fondurilor de investiţii cu o valoare medie totală de până la 500 de miliarde EUR pe baza întregii game de scadenţe ale indicelui de referinţă.
Art. 18: Indici de referinţă bazaţi pe rata dobânzii
Cerinţele specifice precizate în anexa I se aplică furnizării de indici de referinţă bazaţi pe rata dobânzii şi contribuţiilor la aceştia, cumulat cu cerinţele de la Titlul II sau substituindu-se acestora.
Articolele 24, 25 şi 26 nu se aplică furnizării de indici de referinţă bazaţi pe rata dobânzii şi nici contribuţiei cu date la aceşti indici.
Art. 18a: Indici de referinţă pentru cursul de schimb valutar la vedere
(1)Comisia poate desemna un indice de referinţă pentru cursul de schimb valutar la vedere care este administrat de administratori situaţi în afara Uniunii atunci când sunt îndeplinite ambele criterii următoare:
a)indicele de referinţă pentru cursul de schimb valutar la vedere se raportează la cursul de schimb valutar la vedere al monedei unei ţari terţe care nu este liber convertibilă; şi
b)indicele de referinţă pentru cursul de schimb valutar la vedere este utilizat în mod frecvent, sistematic şi regulat pentru a acoperi riscul de fluctuaţii nefavorabile ale cursului de schimb.
(2)Până la 31 decembrie 2022, Comisia efectuează o consultare publică pentru a identifica indicii de referinţă pentru cursul de schimb valutar la vedere care îndeplinesc criteriile prevăzute la alineatul (1).
(3)Până la 15 iunie 2023, Comisia adoptă un act delegat în conformitate cu articolul 49 pentru a crea o listă cu indicii de referinţă pentru cursul de schimb valutar la vedere care îndeplinesc criteriile prevăzute la alineatul (1) de la prezentul articol. Comisia actualizează respectiva listă, după caz.

Art. 19: Indici de referinţă bazaţi pe mărfuri
(1)Cerinţele specifice stabilite în anexa II se aplică în locul cerinţelor de la titlul II, cu excepţia articolului 10, furnizării de indici de referinţă bazaţi pe mărfuri şi contribuţiei cu date la aceşti indici, cu excepţia cazului în care indicele de referinţă se bazează pe date reglementate sau pe date transmise de contribuitori dintre care majoritatea sunt entităţi supravegheate.
Articolele 24, 25 şi 26 nu se aplică furnizării de indici de referinţă bazaţi pe mărfuri şi nici contribuţiei cu date la indicii respectivi.
(2)În cazul în care un indice de referinţă bazat pe mărfuri este un indice critic, iar bunul subiacent este aurul, argintul sau platina, se aplică cerinţele de la titlul II în locul anexei II.
Art. 19a: Indici UE de referinţă pentru activităţile de tranziţie climatică şi indici UE de referinţă aliniaţi la Acordul de la Paris
(1)Cerinţele prevăzute în anexa III se aplică furnizării de indici UE de referinţă pentru activităţile de tranziţie climatică şi de indici UE de referinţă aliniaţi la Acordul de la Paris, şi contribuirii la aceştia, suplimentar cerinţelor prevăzute la titlurile II, III şi IV.
(2)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 49 pentru a completa prezentul regulament prin stabilirea standardelor minime privind indicii UE de referinţă pentru activităţile de tranziţie climatică şi indicii UE de referinţă aliniaţi la Acordul de la Paris care să precizeze:
a)criteriile de alegere a activelor-suport, inclusiv, dacă este cazul, orice criterii de excludere a activelor;
b)criteriile şi metoda de ponderare a activelor-suport în indicele de referinţă;
c)stabilirea traiectoriei de decarbonizare pentru indicii UE de referinţă pentru activităţile de tranziţie climatică.
(3)Administratorii de indici de referinţă care furnizează un indice UE de referinţă pentru activităţile de tranziţie climatică sau un indice UE de referinţă aliniat la Acordul de la Paris se conformează prezentului regulament până la 30 aprilie 2020.
Art. 19b: Cerinţe pentru indicii UE de referinţă pentru activităţile de tranziţie climatică
Administratorii de indici UE de referinţă pentru activităţile de tranziţie climatică trebuie să selecteze, să pondereze sau să excludă până la 31 decembrie 2022 activele suport emise de societăţi care urmează o traiectorie de decarbonizare în conformitate cu următoarele cerinţe:
(i)societăţile publică obiective cuantificabile de reducere a emisiilor de carbon care trebuie să fie îndeplinite până la termenele determinate;
(ii)societăţile publică reducerea emisiilor de carbon defalcată până la nivelul filialelor operaţionale relevante;
(iii)societăţile publică informaţii anuale cu privire la progresele înregistrate în vederea îndeplinirii acestor obiective;
(iv)activităţile legate de activele-suport nu afectează în mod semnificativ alte obiective MSG.
Art. 19c: Excluderi de la indicii UE de referinţă aliniaţi la Acordul de la Paris
(1)Comisia este împuternicită să adopte un act delegat în conformitate cu articolul 49 pentru a completa prezentul regulament prin identificarea, în ceea ce priveşte indicii UE de referinţă aliniaţi la Acordul de la Paris, sectoarele care urmează să fie excluse deoarece nu au obiective cuantificabile de reducere a emisiilor de carbon care trebuie să fie îndeplinite până la termene determinate, aliniate cu obiectivele Acordului de la Paris. Comisia adoptă respectivul act delegat până la 1 ianuarie 2021 şi îl actualizează la fiecare trei ani.
(2)La elaborarea actelor delegate menţionate la alineatul (1), Comisia ia în considerare activitatea TEG.
Art. 19d: Eforturi de a furniza indici UE de referinţă pentru activităţile de tranziţie climatică
Până la 1 ianuarie 2022, administratorii care sunt localizaţi în Uniune şi care furnizează indici de referinţă semnificativi stabiliţi pe baza valorii unuia sau mai multor active-suport sau preţuri-suport depun eforturi pentru a furniza unul sau mai mulţi indici UE de referinţă pentru activităţile de tranziţie climatică.

Art. 20: Indici de referinţă critici
(1)Comisia adoptă acte de punere în aplicare în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 50 alineatul (2) pentru a întocmi şi a revizui cel puţin o dată la doi ani o listă de indici de referinţă furnizaţi de administratori situaţi pe teritoriul Uniunii care sunt indici de referinţă critici, cu condiţia îndeplinirii uneia din condiţiile următoare:
a)indicele de referinţă este utilizat direct sau indirect într-o combinaţie de indici drept referinţă pentru instrumente financiare sau contracte financiare ori pentru măsurarea performanţei fondurilor de investiţii cu o valoare totală de cel puţin 500 de miliarde EUR pe baza întregii game de scadenţe ale indicelui de referinţă, dacă este cazul;
b)indicele de referinţă se bazează pe date furnizate de contribuitori care sunt în majoritate situaţi într-un stat membru şi este recunoscut ca fiind de importanţă critică în statul membru respectiv, în conformitate cu procedura stabilită la alineatele (2), (3), (4) şi (5) din prezentul articol;
c)indicele de referinţă îndeplineşte toate criteriile următoare:
(i)indicele de referinţă este utilizat direct sau indirect într-o combinaţie de indici drept referinţă pentru instrumente financiare sau contracte financiare ori pentru măsurarea performanţei fondurilor de investiţii cu o valoare totală de cel puţin 400 de miliarde EUR pe baza întregii game de scadenţe ale indicelui de referinţă, dacă este cazul, dar fără a se depăşi valoarea definită la litera (a);
(ii)nu există sau există foarte puţine mecanisme adecvate determinate de piaţă care ar putea să înlocuiască indicele de referinţă;
(iii)în cazul în care indicele de referinţă nu mai este furnizat sau este furnizat pe baza unor date de intrare ce nu mai sunt pe deplin reprezentative pentru piaţa sau realitatea economică sau pe baza unor date de intrare nefiabile, ar fi afectate în mod semnificativ şi cu urmări negative integritatea pieţelor, stabilitatea financiară, consumatorii, economia reală sau finanţarea gospodăriilor ori a întreprinderilor în unul sau mai multe state membre.
În cazul în care un indice de referinţă întruneşte criteriile prevăzute la litera (c) punctele (ii) şi (iii), dar nu întruneşte criteriul prevăzut la litera (c) punctul (i), autoritatea competentă din statul membru vizat împreună cu autoritatea competentă din statul membru în care îşi are sediul administratorul pot conveni că indicele de referinţă respectiv ar trebui să fie recunoscut ca fiind critic pe baza prezentului paragraf. În orice caz, autoritatea competentă a administratorului se consultă cu autorităţile competente ale statului membru vizat. În cazul unui dezacord între autorităţile competente, decizia dacă indicele de referinţă respectiv ar trebui să fie recunoscut ca fiind critic pe baza prezentului paragraf este luată de autoritatea competentă a administratorului, ţinând cont de motivele dezacordului. Autorităţile competente sau, în cazul unui dezacord, autoritatea competentă a administratorului transmit evaluarea Comisiei. După primirea evaluării, Comisia adoptă un act de punere în aplicare în conformitate cu prezentul alineat. În plus, în cazul unui dezacord, autoritatea competentă a administratorului transmite evaluarea către ESMA, care poate publica un aviz.
(11)În cazul în care ESMA consideră că un indice de referinţă îndeplineşte toate criteriile prevăzute la alineatul (1) litera (c), aceasta prezintă Comisiei o cerere de desemnare însoţită de documentaţia corespunzătoare în vederea recunoaşterii indicelui de referinţă ca fiind critic.
După primirea respectivei cereri însoţite de documentaţia corespunzătoare, Comisia adoptă un act de punere în aplicare în conformitate cu alineatul (1).
ESMA îşi revizuieşte evaluarea privind importanţa critică a unui indice de referinţă cel puţin din doi în doi ani şi aduce la cunoştinţa Comisiei şi îi transmite acesteia noua evaluare.

(2)În cazul în care autoritatea competentă a statului membru menţionat la alineatul (1) litera (b) consideră că un administrator aflat sub supravegherea sa furnizează un indice de referinţă care ar trebui recunoscut drept critic, ea notifică ESMA şi transmite acesteia o evaluare documentată.
(3)În scopul alineatului (2), autoritatea competentă evaluează dacă încetarea furnizării indicelui de referinţă sau furnizarea sa pe baza datelor de intrare sau provenite de la un grup de contribuitori care nu mai sunt reprezentativi pentru piaţa sau pentru realitatea economică la care se raportează ar avea un impact negativ asupra integrităţii pieţelor, stabilităţii financiare, consumatorilor, economiei reale sau finanţării gospodăriilor şi întreprinderilor în statul membru respectiv. În evaluarea sa, autoritatea competentă ia în calcul:
a)valoarea instrumentelor financiare şi a contractelor financiare care utilizează ca referinţă indicele respectiv şi valoarea fondurilor de investiţii care utilizează ca referinţă indicele respectiv pentru a îşi măsura performanţele în interiorul statului membru şi relevanţa acestora în ceea ce priveşte valoarea totală a instrumentelor şi contractelor financiare pendinte şi valoarea totală a fondurilor de investiţii în statul membru respectiv;
b)valoarea instrumentelor financiare şi a contractelor financiare care utilizează ca referinţă indicele respectiv şi valoarea fondurilor de investiţii care utilizează ca referinţă indicele respectiv pentru a îşi măsura performanţele în statul membru respectiv şi importanţa acestora în ceea ce priveşte produsul naţional brut al statului membru respectiv;
c)orice alt indicator pentru a evalua în mod obiectiv impactul potenţial al întreruperii sau al lipsei de fiabilitate a indicelui de referinţă asupra integrităţii pieţelor, stabilităţii financiare, consumatorilor, sau finanţării gospodăriilor şi întreprinderilor din statul membru respectiv.
Autoritatea competentă îşi revizuieşte evaluarea privind importanţa critică a unui indice de referinţă cel puţin din doi în doi ani şi notifică ESMA şi transmite acesteia noua evaluare.
(4)În termen de şase săptămâni de la primirea notificării menţionate la alineatul (2), ESMA emite un aviz precizând dacă evaluarea făcută de autoritatea competentă este conformă cu cerinţele de la alineatul (3), aviz pe care îl transmite Comisiei, împreună cu evaluarea făcută de autoritatea competentă.
(5)După primirea avizului specificat la alineatul (4), Comisia adoptă acte de punere în aplicare în conformitate cu alineatul (1).
(6)Se conferă Comisiei competenţa de a adopta acte delegate în conformitate cu articolul 49, pentru:
a)a specifica modul în care urmează să se evalueze valoarea nominală a instrumentelor financiare, altele decât instrumentele derivate, valoarea noţională a instrumentelor derivate şi valoarea netă a activelor fondurilor de investiţii, inclusiv în cazul unei referinţe indirecte la un indice de referinţă din cadrul unei combinaţii de indici de referinţă, pentru a se putea compara cu pragurile menţionate la alineatul (1) din prezentul articol şi la articolul 24 alineatul (1) litera (a);
b)a revizui metoda de calcul folosită pentru a stabili pragurile menţionate la alineatul (1) din prezentul articol în lumina evoluţiei pieţei, preţurilor şi cadrului de reglementare precum şi justeţea clasificării indicilor de referinţă care se raportează la o valoare totală a instrumentelor financiare, contractelor financiare sau a fondurilor de investiţii apropiată de cea a pragului; o astfel de revizuire are loc cel puţin o dată la doi ani începând cu 1 ianuarie 2018;
c)a specifica cum urmează să fie aplicate criteriile menţionate la alineatul (1) litera (c) punctul (iii) din prezentul articol ţinând cont de orice informaţie ajutătoare pentru a evalua în mod obiectiv impactul potenţial al întreruperii sau al lipsei de fiabilitate a indicelui de referinţă asupra integrităţii pieţelor, stabilităţii financiare, consumatorilor sau finanţării gospodăriilor şi întreprinderilor dintr-unul sau mai multe state membre.
Dacă este cazul, Comisia ţine cont de evoluţiile relevante ale pieţei sau tehnologiei.
Art. 21: Administrarea obligatorie a unui indice de referinţă critic
(1)În cazul în care administratorul unui indice de referinţă critic intenţionează să nu mai furnizeze indicele de referinţă critic respectiv, acesta:
a)îşi notifică imediat autoritatea competentă; şi
b)în termen de patru săptămâni de la notificarea respectivă transmite o evaluare privind modul în care indicele de referinţă:
(i)urmează a fi tranziţionat unui nou administrator; sau
(ii)urmează a-şi înceta furnizarea, ţinând cont de procedura stabilită la articolul 28 alineatul (1).
În timpul perioadei menţionate la primul paragraf litera (b), administratorul nu încetează furnizarea indicelui de referinţă.
(2)La primirea evaluării administratorului menţionată la alineatul (1), autoritatea competentă:
a)informează ESMA şi colegiul instituit în temeiul articolului 46;
b)în termen de patru săptămâni de la primirea evaluării respective, realizează propria evaluare a modului în care indicele de referinţă trebuie să fie transmis unui nou administrator sau să înceteze să mai fie furnizat, ţinând cont de procedura stabilită conform articolului 28 alineatul (1).
În perioada menţionată la primul paragraf litera (b), administratorul nu încetează să furnizeze indicele de referinţă fără consimţământul scris al ESMA sau al autorităţii competente, după caz.

(3)După finalizarea analizei prevăzute la alineatul (2) litera (b), autoritatea competentă poate obliga administratorul să continue publicarea indicelui de referinţă până la momentul în care:
a)furnizarea indicelui de referinţă a fost tranziţionată unui nou administrator;
b)se poate înceta furnizarea indicelui de referinţă fără a provoca perturbări; sau
c)indicele de referinţă încetează să mai fie critic.
În scopul primului paragraf, perioada în care autoritatea competentă îl poate obliga pe administrator să continue publicarea indicelui de referinţă nu poate depăşi 12 luni.
Până la sfârşitul perioadei respective, autoritatea competentă îşi reanalizează decizia de a-l obliga pe administrator să continue publicarea indicelui de referinţă. Dacă este necesar, autoritatea competentă poate să prelungească perioada cu o durată de timp adecvată care nu poate depăşi 12 luni. Perioada maximă de administrare obligatorie nu depăşeşte cinci ani.

(4)Fără a aduce atingere alineatului (1), în cazul în care administratorul unui indice de referinţă critic urmează a intra în lichidare din cauza unei proceduri de insolvenţă, autoritatea competentă analizează dacă şi cum poate fi tranziţionat indicele de referinţă critic către un nou administrator sau cum poate să înceteze să fie furnizat fără perturbări, ţinând cont de procedura stabilită conform articolului 28 alineatul (1).
(5)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare în care precizează criteriile pe care trebuie să se bazeze evaluarea menţionată la alineatul (2) litera (b).
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 octombrie 2020.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

Art. 22: Atenuarea puterii de piaţă a administratorilor indicilor de referinţă critici
Fără a aduce atingere aplicării dreptului Uniunii în domeniul concurenţei, atunci când furnizează un indice de referinţă critic, administratorul întreprinde măsuri adecvate pentru a garanta furnizarea către toţi utilizatorii, în mod corect, rezonabil, transparent şi nediscriminatoriu, a autorizaţiilor şi informaţiilor aferente indicelui în cauză.
Art. 23: Contribuţie obligatorie la un indice de referinţă critic
(1)Prezentul articol se aplică indicilor de referinţă critici care se bazează pe date furnizate de contribuitori, majoritatea acestora reprezentând entităţi supravegheate.
(2)Administratorul unuia sau mai multor indici de referinţă critici prezintă autorităţii sale competente, o dată la doi ani, o evaluare a capacităţii fiecărui indice de referinţă critic pe care îl furnizează de a măsura piaţa subiacentă sau realitatea economică.
(3)Un contribuitor la un indice de referinţă critic care face obiectul supravegherii şi care intenţionează să înceteze să contribuie cu date de intrare notifică fără întârziere în scris administratorul în acest sens. La primirea notificării, administratorul informează fără întârziere nejustificată autoritatea sa competentă.
Autoritatea competentă a administratorului indicelui de referinţă critic informează fără întârziere nejustificată în acest sens autoritatea competentă a respectivului contribuitor supravegheat şi, după caz, ESMA. Administratorul furnizează autorităţii sale competente, cât mai curând posibil, dar în cel mult 14 zile de la notificarea efectuată de contribuitorul supravegheat, o evaluare a implicaţiilor pentru capacitatea indicelui de referinţă critic de a măsura piaţa sau realitatea economică subiacentă.

(4)La primirea evaluării menţionate la alineatele (2) şi (3) din prezentul articol, autoritatea competentă a administratorului informează, după caz şi cu promptitudine, ESMA sau colegiul instituit în temeiul articolului 46 şi, pe baza evaluării respective, realizează propria evaluare a capacităţii indicelui de referinţă de a măsura piaţa şi realitatea economică subiacentă, ţinând seama de procedura administratorului privind încetarea furnizării indicelui de referinţă stabilită în conformitate cu articolul 28 alineatul (1).

(5)Din data în care autoritatea competentă a administratorului a fost informată cu privire la intenţia contribuitorilor de a înceta să contribuie cu date de intrare şi până la în momentul în care are loc finalizarea evaluării menţionate la alineatul (4), aceasta are competenţa de a obliga contribuitorii care au transmis notificarea în conformitate cu alineatul (3) să continue contribuţiile cu date de intrare, în orice caz pentru o perioadă maximă de patru săptămâni, fără a obliga entităţile care fac obiectul supravegherii de a efectua tranzacţii sau de a se angaja să efectueze tranzacţii.
(6)În cazul în care, după perioada menţionată la alineatul (5) şi în baza propriei evaluări menţionate la alineatul (4), autoritatea competentă consideră că reprezentativitatea unui indice de referinţă critic este pusă în pericol, aceasta are competenţa:
a)de a solicita entităţilor supravegheate selectate în conformitate cu alineatul (7) din prezentul articol, inclusiv entităţilor care nu sunt încă contribuitoare la indicele de referinţă critic vizat, să contribuie cu date de intrare către administrator în conformitate cu metodologia administratorului, codul de conduită menţionat la articolul 15 şi alte norme. Această cerinţă rămâne în vigoare pentru o perioadă de timp corespunzătoare, fără însă a depăşi 12 luni de la data la care a fost luată decizia iniţială prin care se solicită contribuţiile obligatorii în conformitate cu alienatul (5) sau, pentru entităţile care nu sunt încă contribuitori, de la data la care a fost luată decizia prin care se solicită contribuţiile obligatorii în temeiul prezentei litere;
b)de a prelungi perioada de contribuţii obligatorii cu o perioadă de timp corespunzătoare, fără însă a depăşi 12 luni, în urma unei analize conform alineatului (9), a oricăror măsuri adoptate în temeiul literei (a) din prezentul alineat;
c)de a stabili forma în care şi termenul până la care trebuie furnizate datele de intrare, fără a le impune entităţilor care fac obiectul supravegherii obligaţia de a efectua tranzacţii sau de a se angaja să efectueze tranzacţii;
d)de a obliga administratorul să modifice metodologia, codul de conduită menţionat la articolul 15, sau alte norme ale indicelui de referinţă critic.
Perioada maximă pentru contribuţia obligatorie în temeiul literelor (a) şi (b) de la primul paragraf nu depăşeşte cinci ani.

(7)În conformitate cu alineatul (6), entităţile supravegheate care urmează a fi solicitate să contribuie la indicele respectiv sunt selectate de autoritatea competentă a administratorului, în strânsă cooperare cu autoritatea competentă a entităţilor supravegheate, pe baza dimensiunii participării reale şi potenţiale a entităţii supravegheate pe piaţa pe care indicele de referinţă vizează să o măsoare.
(8)Autoritatea competentă a unui contribuitor supravegheat căruia i s-a solicitat să contribuie la un indice de referinţă prin măsuri luate în conformitate cu alineatul (6) litera (a), (b) sau (c) cooperează cu autoritatea competentă a administratorului în vederea asigurării respectării acestor măsuri.
(9)Înainte de expirarea perioadei menţionate la alineatul (6) primul paragraf litera (a), autoritatea competentă a administratorului analizează măsurile adoptate în conformitate cu alineatul (6). Autoritatea competentă revocă o măsură în cazul în care consideră că:
a)este probabil ca contribuitorii să furnizeze în continuare date de intrare pentru o perioadă de cel puţin un an, dacă măsura ar fi revocată, lucru care trebuie dovedit cel puţin prin următoarele elemente:
(i)un angajament scris din partea contribuitorilor faţă de administrator şi de autoritatea competentă de a furniza în continuare date de intrare pentru indicele de referinţă critic timp de cel puţin un an, în cazul în care măsura ar fi revocată;
(ii)un raport scris al administratorului către autoritatea competentă în care să furnizeze dovezi cu privire la evaluarea sa, conform căreia viabilitatea continuă a indicelui de referinţă critic poate fi asigurată odată revocată contribuţia obligatorie;
b)indicele de referinţă poate fi menţinut şi după ce contribuitorii obligaţi să contribuie cu date de intrare încetează să mai contribuie;
c)există un substitut acceptabil al indicelui de referinţă, iar utilizatorii indicelui de referinţă critic pot adopta acest substitut cu costuri minime, lucru care trebuie dovedit cel puţin printr-un raport scris al administratorului care să prezinte în detaliu mijloacele de trecere la un substitut al indicelui de referinţă şi capacitatea utilizatorilor de a trece la acest indice şi costurile suportate de aceştia ca urmare a tranziţionării la acest nou indice de referinţă sau
d)nu pot fi identificaţi contribuitori alternativi corespunzători, iar încetarea contribuţiilor din partea entităţilor supravegheate respective ar afecta indicele de referinţă într-o asemenea măsură astfel încât să fie necesară încetarea indicelui de referinţă.
(10)În cazul în care un indice de referinţă critic urmează să înceteze să fie furnizat, fiecare contribuitor supravegheat la indicele respectiv continuă să contribuie cu date de intrare pentru o perioadă de timp stabilită de autoritatea competentă, fără însă a depăşi perioada de maximum cinci ani prevăzută la alineatul (6) al doilea paragraf.

(11)În cazul în care oricare dintre contribuitori încalcă cerinţele de la alineatul (6), administratorul informează autoritatea competentă relevantă de îndată ce acest lucru este posibil în mod rezonabil.
(12)În cazul în care un indice de referinţă este recunoscut ca fiind critic în conformitate cu procedura stabilită la articolul 20 alineatele (2)-(5), autoritatea competentă a administratorului are competenţa de a solicita contribuţia cu date de intrare în conformitate cu alineatul (5) şi cu alineatul (6) literele (a), (b) şi (c) din prezentul articol doar de la contribuitorii supravegheaţi situaţi pe teritoriul statului său membru.
Art. 23a: Domeniul de aplicare a înlocuirii statutare a unui indice de referinţă
Prezentul capitol se aplică:
(a)oricărui contract sau oricărui instrument financiar astfel cum este definit în Directiva 2014/65/UE, care se raportează la un indice de referinţă şi este supus legislaţiei unuia dintre statele membre; precum şi
(b)oricărui contract, ale cărui părţi sunt toate stabilite în Uniune, care se raportează la un indice de referinţă şi care este supus legislaţiei unei ţări terţe şi atunci când respectiva legislaţie nu prevede lichidarea ordonată a unui indice de referinţă.
Art. 23b: Înlocuirea unui indice de referinţă prin dreptul Uniunii
(1)Prezentul articol se aplică:
a)indicilor de referinţă desemnaţi ca fiind critici printr-un act de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 20 alineatul (1) litera (a) sau (c);
b)indicilor de referinţă bazaţi pe contribuţii cu date de intrare dacă încetarea sau lichidarea acestora ar perturba în mod semnificativ funcţionarea pieţelor financiare din Uniune; precum şi
c)indicilor de referinţă din ţări terţe, dacă încetarea sau lichidarea acestora ar perturba în mod semnificativ funcţionarea pieţelor financiare din Uniune sau ar prezenta un risc sistemic pentru sistemul financiar din Uniune.
(2)Comisia poate desemna unul sau mai mulţi indici de referinţă de înlocuire, cu condiţia să fi avut loc oricare dintre următoarele evenimente:
a)autoritatea competentă pentru administratorul indicelui de referinţă respectiv a emis o declaraţie publică sau a publicat informaţii prin care se anunţă că indicele de referinţă respectiv nu mai reflectă piaţa sau realitatea economică subiacentă; în cazul unui indice de referinţă desemnat ca fiind critic printr-un act de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 20 alineatul (1) litera (a) sau (c), autoritatea competentă face un astfel de anunţ numai atunci când, în urma exercitării competenţelor prevăzute la articolul 23, indicele de referinţă continuă să nu reflecte piaţa sau realitatea economică subiacentă;
b)administratorul indicelui de referinţă respectiv sau o persoană ce acţionează în numele acestui administrator a emis o declaraţie publică sau a publicat informaţii, ori o astfel de declaraţie publică a fost emisă sau astfel de informaţii au fost publicate, prin care se anunţă că administratorul respectiv va dispune lichidarea ordonată a respectivului indice de referinţă sau va înceta să furnizeze indicele de referinţă respectiv sau anumite perioade sau anumite monede pentru care se calculează respectivul indice de referinţă, fie definitiv, fie pe o durată nedeterminată, cu condiţia ca, la momentul emiterii declaraţiei sau al publicării informaţiilor, să nu existe niciun administrator succesor care să furnizeze în continuare indicele de referinţă respectiv;
c)autoritatea competentă pentru administratorul indicelui de referinţă respectiv sau orice entitate care are autoritate în materie de insolvenţă sau de rezoluţie asupra unui astfel de administrator, a emis o declaraţie publică sau a publicat informaţii prin care se anunţă că administratorul va dispune lichidarea ordonată a respectivului indice de referinţă sau va înceta să furnizeze indicele de referinţă respectiv sau anumite perioade sau anumite monede pentru care se calculează respectivul indice de referinţă, fie definitiv, fie pe o durată nedeterminată, cu condiţia ca, la momentul emiterii declaraţiei sau al publicării informaţiilor să nu existe niciun administrator succesor care să furnizeze în continuare indicele de referinţă respectiv; sau
d)autoritatea competentă pentru administratorul indicelui de referinţă respectiv retrage sau suspendă autorizaţia în conformitate cu articolul 35 sau recunoaşterea în conformitate cu articolul 32 alineatul (8) sau solicită încetarea aprobării în conformitate cu articolul 33 alineatul (6), cu condiţia ca, la momentul retragerii sau suspendării ori al încetării aprobării, să nu existe niciun administrator succesor care să furnizeze în continuare indicele de referinţă, iar administratorul acestuia va dispune lichidarea ordonată a respectivului indice de referinţă sau va înceta să furnizeze indicele de referinţă respectiv sau anumite perioade sau anumite monede pentru care se calculează respectivul indice de referinţă, fie definitiv, fie pe o durată nedeterminată.
(3)În sensul alineatului (2) de la prezentul articol, indicele de referinţă de înlocuire substituie toate raportările la indicele de referinţă respectiv din contractele şi instrumentele financiare menţionate la articolul 23a în cazul în care contractele şi instrumentele financiare respective:
a)nu conţin dispoziţii alternative; sau
b)nu conţin dispoziţii alternative adecvate.
(4)În sensul alineatului (3) litera (b), o dispoziţie alternativă este considerată inadecvată dacă:
a)nu prevede o înlocuire definitivă a unui indice de referinţă care încetează; sau
b)aplicarea sa necesită consimţământul unor terţi şi acesta a fost refuzat; sau
c)prevede o înlocuire a unui indice de referinţă care nu mai reflectă sau diferă în mod semnificativ de piaţa sau realitatea economică subiacentă pe care indicele de referinţă care încetează este menit să o măsoare şi aplicarea sa ar putea să aibă un impact negativ asupra stabilităţii financiare.
(5)Indicele de referinţă de înlocuire convenit ca rată alternativă contractuală nu mai reflectă sau diferă în mod semnificativ de piaţa sau realitatea economică subiacentă pe care indicele de referinţă care încetează este menit să o măsoare şi ar putea să aibă un impact negativ asupra stabilităţii financiare, în cazul în care:
a)acesta a fost stabilit de autoritatea naţională relevantă, pe baza unei evaluări orizontale a unui anumit tip de angajament contractual, efectuată la cererea motivată a cel puţin unei părţi interesate şi după consultarea părţilor interesate relevante;
b)în urma unei evaluări în conformitate cu litera (a), una dintre părţile la contract sau la instrumentul financiar s-a opus dispoziţiei alternative convenite contractual cu cel mult trei luni înainte de încetarea indicelui de referinţă; şi
c)în urma unei obiecţii în temeiul literei (b), părţile la contract sau la instrumentul financiar nu au convenit asupra unui indice de referinţă de înlocuire alternativ cu cel mult o zi lucrătoare înainte de încetarea indicelui de referinţă respectiv.
(6)În sensul alineatului (4) litera (c), autoritatea naţională relevantă informează fără întârzieri nejustificate Comisia şi ESMA cu privire la evaluarea sa menţionată la alineatul (5) litera (a). În cazul în care entităţi din mai multe state membre ar putea fi afectate de evaluare, autorităţile relevante din toate aceste state membre efectuează evaluarea în comun.
(7)Statele membre desemnează o autoritate relevantă care este în măsură să efectueze evaluarea menţionată la alineatul (5) litera (a). Statele membre informează Comisia şi ESMA cu privire la desemnarea autorităţilor relevante până la 14 august 2021.
(8)Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru a desemna unul sau mai mulţi indici de referinţă de înlocuire în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 50 alineatul (2), atunci când a avut loc oricare dintre evenimentele menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol.
(9)Un act de punere în aplicare astfel cum este menţionat la alineatul (8) include următoarele:
a)indicele sau indicii de referinţă de înlocuire;
b)ajustarea de marjă, inclusiv metoda de determinare a acestei ajustări, care urmează să fie aplicată indicelui care înlocuieşte indicele de referinţă care încetează, la data înlocuirii pentru fiecare termen specific, pentru a ţine seama de efectele tranziţiei sau ale schimbării indicelui de referinţă care urmează să fie lichidat cu înlocuitorul său;
c)modificările de conformare esenţiale care se impun şi care sunt asociate şi în mod rezonabil sunt necesare pentru utilizarea sau aplicarea unui indice de referinţă de înlocuire; şi
d)data de la care se aplică indicele sau indicii de referinţă de înlocuire.
(10)La adoptarea unui act de punere în aplicare astfel cum este menţionat la alineatul (8), Comisia ia în considerare recomandările disponibile referitoare la indicele de referinţă de înlocuire, modificările de conformare corespunzătoare şi ajustarea de marjă formulate de banca centrală responsabilă cu zona valutară în care indicele de referinţă relevant urmează să fie lichidat sau de grupul de lucru privind rata de referinţă alternativă care funcţionează sub egida autorităţilor publice sau a băncii centrale. Înainte de a adopta actul de punere în aplicare, Comisia efectuează o consultare publică şi ia în considerare recomandările altor părţi interesate relevante, printre care autoritatea competentă a administratorului indicelui de referinţă şi ESMA.
(11)În pofida alineatului (5) litera (c) de la prezentul articol, un indice de referinţă de înlocuire desemnat de Comisie în conformitate cu alineatul (2) de la prezentul articol nu se aplică dacă toate părţile sau majoritatea necesară a părţilor la un contract sau instrument financiar menţionat la articolul 23a au convenit să aplice un indice de referinţă de înlocuire diferit, înainte sau după data de aplicare a actului de punere în aplicare menţionat la alineatul (8) de la prezentul articol.
Art. 23c: Înlocuirea unui indice de referinţă prin dreptul intern
(1)Autoritatea naţională competentă a unui stat membru în care se află majoritatea contribuitorilor poate desemna unul sau mai mulţi indici de referinţă de înlocuire astfel cum este menţionat la articolul 20 alineatul (1) litera (b), cu condiţia să fi avut loc oricare dintre următoarele evenimente:
a)autoritatea competentă pentru administratorul indicelui de referinţă respectiv a emis o declaraţie publică sau a publicat informaţii prin care se anunţă că indicele de referinţă respectiv nu mai reflectă piaţa sau realitatea economică subiacentă; autoritatea competentă face un astfel de anunţ numai atunci când, în urma exercitării competenţelor prevăzute la articolul 23, indicele de referinţă continuă să nu reflecte piaţa sau realitatea economică subiacentă;
b)administratorul indicelui de referinţă respectiv sau o persoană ce acţionează în numele respectivului administrator a emis o declaraţie publică sau a publicat informaţii, ori o astfel de declaraţie publică a fost emisă sau astfel de informaţii au fost publicate, prin care se anunţă că administratorul respectiv va dispune lichidarea ordonată a respectivului indice de referinţă sau va înceta să furnizeze respectivul indice de referinţă sau anumite perioade sau anumite monede pentru care se calculează respectivul indice de referinţă, fie definitiv, fie pe o durată nedeterminată, cu condiţia ca, la momentul emiterii declaraţiei sau al publicării informaţiilor, să nu existe niciun administrator succesor care să furnizeze în continuare respectivul indice de referinţă;
c)autoritatea competentă pentru administratorul indicelui de referinţă respectiv sau orice entitate care are autoritate în materie de insolvenţă sau de rezoluţie asupra unui astfel de administrator, a emis o declaraţie publică sau a publicat informaţii prin care a anunţat că administratorul respectiv va dispune lichidarea ordonată a respectivului indice de referinţă sau va înceta să furnizeze indicele de referinţă respectiv, anumite perioade sau anumite monede pentru care se calculează respectivul indice de referinţă, fie definitiv, fie pe o durată nedeterminată, cu condiţia ca, la momentul emiterii declaraţiei sau al publicării informaţiilor, să nu existe niciun administrator succesor care să furnizeze în continuare respectivul indice de referinţă; sau
d)autoritatea competentă pentru administratorul indicelui de referinţă respectiv retrage sau suspendă autorizaţia în conformitate cu articolul 35, cu condiţia ca, la momentul retragerii sau suspendării, să nu existe niciun administrator succesor care să furnizeze în continuare indicele de referinţă respectiv, iar administratorul acestuia va dispune lichidarea ordonată a respectivului indice de referinţă sau va înceta să furnizeze indicele de referinţă respectiv sau anumite perioade sau anumite monede pentru care se calculează respectivul indice de referinţă, fie definitiv, fie pe o durată nedeterminată.
(2)În cazul în care un stat membru desemnează unul sau mai mulţi indici de referinţă de înlocuire în conformitate cu alineatul (1), autoritatea competentă a statului membru respectiv notifică imediat Comisia şi ESMA cu privire la acest lucru.
(3)Indicele de referinţă de înlocuire substituie toate raportările la indicele de referinţă respectiv din contractele şi instrumentele financiare menţionate la articolul 23a în cazul în care sunt îndeplinite ambele condiţii următoare:
a)contractele sau instrumentele financiare respective se raportează la indicele de referinţă care încetează la data la care devine aplicabil dreptul intern care desemnează indicele de referinţă de înlocuire; şi
b)contractele sau instrumentele financiare respective nu conţin nicio dispoziţie alternativă sau conţin o dispoziţie alternativă care nu prevede o înlocuire definitivă a unui indice de referinţă care încetează.
(4)Un indice de referinţă de înlocuire desemnat de o autoritate competentă în conformitate cu alineatul (1) de la prezentul articol nu se aplică în cazul în care toate părţile sau majoritatea necesară a părţilor la un contract sau instrument financiar astfel cum este menţionat la articolul 23a au convenit să aplice un indice de referinţă de înlocuire diferit, înainte sau după data de aplicare a dispoziţiei relevante din dreptul intern.

Art. 24: Indici de referinţă semnificativi
(1)Un indice de referinţă care nu îndeplineşte oricare dintre condiţiile prevăzute la articolul 20 alineatul (1) este semnificativ în cazul în care:
a)este utilizat direct sau indirect într-o combinaţie de indici drept referinţă pentru instrumente financiare sau contracte financiare ori pentru măsurarea performanţei fondurilor de investiţii cu o valoare medie totală de cel puţin 50 de miliarde EUR pe baza întregii game de scadenţe ale indicelui de referinţă pe o perioadă de şase luni, dacă este cazul; sau
b)nu poate fi înlocuit sau există foarte puţine mecanisme adecvate determinate de piaţă care ar putea să-l înlocuiască, iar dacă indicele de referinţă nu mai este furnizat sau este furnizat pe baza unor date de intrare ce nu mai sunt pe deplin reprezentative în raport cu piaţa subiacentă sau realitatea economică ori nu sunt fiabile, ar fi afectate în mod semnificativ şi cu urmări negative integritatea pieţelor, stabilitatea financiară, consumatorii, economia reală sau finanţarea gospodăriilor ori a afacerilor în unul sau mai multe state membre.
(2)Comisia are competenţa de a adopta acte delegate în conformitate cu articolul 49 în vederea revizuirii metodei de calcul utilizate pentru stabilirea pragului menţionat la alineatul (1) litera (a) din prezentul articol, având în vedere evoluţiile pieţei şi ale preţurilor şi evoluţiile normative, precum şi în vederea revizuirii gradului de adecvare al clasificării indicilor de referinţă cu o valoare totală a instrumentelor financiare, a contractelor financiare sau fondurilor de investiţii care utilizează ca referinţă aceşti indici, apropiată de valoarea pragului menţionat. O astfel de revizuire are loc cel puţin o dată la doi ani începând cu 1 ianuarie 2018.
(3)Administratorul informează de îndată autoritatea sa competentă în cazul în care indicele său de referinţă semnificativ scade sub pragul menţionat la alineatul (1) litera (a).
Art. 25: Exonerări de la cerinţele specifice legate de indicii de referinţă semnificativi
(1)Un administrator poate să decidă să nu aplice articolul 4 alineatul (2), articolul 4 alineatul (7) literele (c), (d) şi (e), articolul 11 alineatul (3) litera (b) sau articolul 15 alineatul (2) în ceea ce priveşte indici de referinţă semnificativi în cazul în care respectivul administrator consideră că aplicarea uneia sau mai multora dintre aceste dispoziţii ar fi disproporţionată având în vedere natura sau impactul indicilor de referinţă ori dimensiunea administratorului.
(2)În cazul în care administratorul decide să nu aplice una sau mai multe dintre dispoziţiile menţionate la alineatul (1), acesta îşi informează imediat autoritatea competentă şi îi pune la dispoziţie toate informaţiile pertinente care confirmă concluzia administratorului că aplicarea uneia sau mai multora dintre dispoziţiile respective ar fi disproporţionată având în vedere natura sau impactul indicelui de referinţă ori dimensiunea administratorului.
(3)Autoritatea competentă poate să decidă că administratorul indicelui de referinţă semnificativ trebuie totuşi să aplice una sau mai multe dintre cerinţele prevăzute la articolul 4 alineatul (2), articolul 4 alineatul (7) literele (c), (d) şi (e), articolul 11 alineatul (3) litera (b) şi articolul 15 alineatul (2) în cazul în care consideră că acest lucru ar fi adecvat având în vedere natura sau impactul indicilor de referinţă ori dimensiunea administratorului. În aprecierea sa, autoritatea competentă se bazează pe informaţiile puse la dispoziţie de administrator şi ţine seama de următoarele criterii:
a)vulnerabilitatea indicelui de referinţă în faţa manipulării;
b)natura datelor de intrare;
c)nivelul conflictelor de interese;
d)puterea discreţionară a administratorului;
e)impactul indicelui de referinţă asupra pieţelor;
f)natura, scara şi complexitatea procesului de furnizare a indicelui de referinţă;
g)importanţa indicelui de referinţă pentru stabilitatea financiară;
h)valoarea instrumentelor financiare, a contractelor financiare sau a fondurilor de investiţii care utilizează ca referinţă indicele respectiv;
i)dimensiunea, forma organizaţională sau structura administratorului.
(4)În termen de 30 de zile de la primirea notificării de la administrator în temeiul alineatului (2), autoritatea competentă naţională notifică administratorului decizia sa de a aplica cerinţe suplimentare în temeiul alineatului (3). În cazul în care notificarea către autoritatea competentă are loc în cadrul procedurii de autorizare sau de înregistrare, se aplică termenul prevăzut la articolul 34.
(5)În cazul în care îşi exercită competenţele de supraveghere în temeiul articolului 41, autoritatea competentă analizează periodic validitatea evaluării pe care a efectuat-o în conformitate cu alineatul (3) din prezentul articol.
(6)În cazul în care autoritatea competentă consideră, din motive rezonabile, că informaţiile care îi sunt prezentate în temeiul alineatului (2) din prezentul articol sunt incomplete sau sunt necesare informaţii suplimentare, termenul de 30 de zile prevăzut la alineatul (4) din prezentul articol începe să curgă de la data la care administratorul pune la dispoziţie informaţiile suplimentare, cu excepţia cazului în care termenele de la articolul 34 se aplică în conformitate cu alineatul (4) din prezentul articol.
(7)În cazul în care administratorul unor indici de referinţă semnificativi nu respectă una sau mai multe dintre cerinţele prevăzute la articolul 4 alineatul (2), articolul 4 alineatul (7) literele (c), (d) şi (e), articolul 11 alineatul (3) litera (b) şi articolul 15 alineatul (2), acesta publică şi menţine o declaraţie de conformitate în care explică clar motivul care îl îndreptăţeşte să nu respecte dispoziţiile respective.
(8)ESMA elaborează un proiect de standarde tehnice de punere în aplicare pentru elaborarea unui model pentru declaraţia de conformitate menţionată la alineatul (7).
ESMA prezintă Comisiei proiectul de standarde tehnice de punere în aplicare menţionat la primul paragraf până la 1 aprilie 2017.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(9)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza în plus criteriile menţionate la alineatul (3).
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 aprilie 2017.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 26: Indici de referinţă nesemnificativi
(1)Un administrator poate să decidă să nu aplice articolul 4 alineatul (2), articolul 4 alineatul (7) literele (c), (d) şi (e), articolul 4 alineatul (8), articolul 5 alineatele (2), (3) şi (4), articolul 6 alineatele (1), (3) şi (5), articolul 7 alineatul (2), articolul 11 alineatul (1) litera (b), articolul 11 alineatul (2) literele (b) şi (c), şi articolul 11 alineatul (3), articolul 13 alineatul (2), articolul 14 alineatul (2), articolul 15 alineatul (2) şi articolul 16 alineatele (2) şi (3) cu privire la indicii săi de referinţă nesemnificativi.
(2)Un administrator informează de îndată autoritatea sa competentă în cazul în care indicele de referinţă nesemnificativ al administratorului depăşeşte pragul menţionat la articolul 24 alineatul (1) litera (a). În acest caz, acesta se conformează, în termen de trei luni, cerinţelor aplicabile indicilor de referinţă semnificativi.
(3)În cazul în care un administrator al unui indice de referinţă nesemnificativ decide să nu aplice una sau mai multe dintre dispoziţiile menţionate la alineatul (1), acesta publică şi menţine o declaraţie de conformitate în care explică clar motivul care îl îndreptăţeşte să nu respecte dispoziţiile respective. Administratorul pune la dispoziţia autorităţii sale competente declaraţia de conformitate.
(4)Autoritatea competentă responsabilă analizează declaraţia de conformitate menţionată la alineatul (3) din prezentul articol. Autoritatea competentă responsabilă poate de asemenea să solicite administratorului informaţii suplimentare referitoare la indicii săi de referinţă nesemnificativi în conformitate cu articolul 41 şi poate să solicite efectuarea unor modificări în vederea asigurării respectării prezentului regulament.
(5)ESMA elaborează un proiect de standarde tehnice de punere în aplicare pentru elaborarea unui model pentru declaraţia de conformitate menţionată la alineatul (3).
ESMA prezintă Comisiei proiectul de standarde tehnice de punere în aplicare menţionat la primul paragraf până la 1 aprilie 2017.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(6)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare în care precizează criteriile pe baza cărora autorităţile competente pot să solicite efectuarea unor modificări ale declaraţiei de conformitate, astfel cum se menţionează la alineatul (4).
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 octombrie 2020.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.