Art. 25. - Art. 25: Exonerări de la cerinţele specifice legate de indicii de referinţă semnificativi - Regulamentul 1011/08-iun-2016 privind indicii utilizaţi ca indici de referinţă în cadrul instrumentelor financiare şi al contractelor financiare sau pentru a măsura performanţele fondurilor de investiţii şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2014/17/UE şi a Regulamentului (UE)nr. 596/2014

Acte UE

Jurnalul Oficial 171L

În vigoare
Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 25: Exonerări de la cerinţele specifice legate de indicii de referinţă semnificativi
(1)Un administrator poate să decidă să nu aplice articolul 4 alineatul (2), articolul 4 alineatul (7) literele (c), (d) şi (e), articolul 11 alineatul (3) litera (b) sau articolul 15 alineatul (2) în ceea ce priveşte indici de referinţă semnificativi în cazul în care respectivul administrator consideră că aplicarea uneia sau mai multora dintre aceste dispoziţii ar fi disproporţionată având în vedere natura sau impactul indicilor de referinţă ori dimensiunea administratorului.
(2)În cazul în care administratorul decide să nu aplice una sau mai multe dintre dispoziţiile menţionate la alineatul (1), acesta îşi informează imediat autoritatea competentă şi îi pune la dispoziţie toate informaţiile pertinente care confirmă concluzia administratorului că aplicarea uneia sau mai multora dintre dispoziţiile respective ar fi disproporţionată având în vedere natura sau impactul indicelui de referinţă ori dimensiunea administratorului.
(3)Autoritatea competentă poate să decidă că administratorul indicelui de referinţă semnificativ trebuie totuşi să aplice una sau mai multe dintre cerinţele prevăzute la articolul 4 alineatul (2), articolul 4 alineatul (7) literele (c), (d) şi (e), articolul 11 alineatul (3) litera (b) şi articolul 15 alineatul (2) în cazul în care consideră că acest lucru ar fi adecvat având în vedere natura sau impactul indicilor de referinţă ori dimensiunea administratorului. În aprecierea sa, autoritatea competentă se bazează pe informaţiile puse la dispoziţie de administrator şi ţine seama de următoarele criterii:
a)vulnerabilitatea indicelui de referinţă în faţa manipulării;
b)natura datelor de intrare;
c)nivelul conflictelor de interese;
d)puterea discreţionară a administratorului;
e)impactul indicelui de referinţă asupra pieţelor;
f)natura, scara şi complexitatea procesului de furnizare a indicelui de referinţă;
g)importanţa indicelui de referinţă pentru stabilitatea financiară;
h)valoarea instrumentelor financiare, a contractelor financiare sau a fondurilor de investiţii care utilizează ca referinţă indicele respectiv;
i)dimensiunea, forma organizaţională sau structura administratorului.
(4)În termen de 30 de zile de la primirea notificării de la administrator în temeiul alineatului (2), autoritatea competentă naţională notifică administratorului decizia sa de a aplica cerinţe suplimentare în temeiul alineatului (3). În cazul în care notificarea către autoritatea competentă are loc în cadrul procedurii de autorizare sau de înregistrare, se aplică termenul prevăzut la articolul 34.
(5)În cazul în care îşi exercită competenţele de supraveghere în temeiul articolului 41, autoritatea competentă analizează periodic validitatea evaluării pe care a efectuat-o în conformitate cu alineatul (3) din prezentul articol.
(6)În cazul în care autoritatea competentă consideră, din motive rezonabile, că informaţiile care îi sunt prezentate în temeiul alineatului (2) din prezentul articol sunt incomplete sau sunt necesare informaţii suplimentare, termenul de 30 de zile prevăzut la alineatul (4) din prezentul articol începe să curgă de la data la care administratorul pune la dispoziţie informaţiile suplimentare, cu excepţia cazului în care termenele de la articolul 34 se aplică în conformitate cu alineatul (4) din prezentul articol.
(7)În cazul în care administratorul unor indici de referinţă semnificativi nu respectă una sau mai multe dintre cerinţele prevăzute la articolul 4 alineatul (2), articolul 4 alineatul (7) literele (c), (d) şi (e), articolul 11 alineatul (3) litera (b) şi articolul 15 alineatul (2), acesta publică şi menţine o declaraţie de conformitate în care explică clar motivul care îl îndreptăţeşte să nu respecte dispoziţiile respective.
(8)ESMA elaborează un proiect de standarde tehnice de punere în aplicare pentru elaborarea unui model pentru declaraţia de conformitate menţionată la alineatul (7).
ESMA prezintă Comisiei proiectul de standarde tehnice de punere în aplicare menţionat la primul paragraf până la 1 aprilie 2017.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(9)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza în plus criteriile menţionate la alineatul (3).
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 aprilie 2017.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.