Capitolul iii - Desfăşurarea procedurii - Directiva 2014/25/UE/26-feb-2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 94L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL III:Desfăşurarea procedurii
Art. 58: Consultări preliminare ale pieţei
Înainte de a lansa o procedură de achiziţii, entităţile contractante pot desfăşura consultări ale pieţei în vederea pregătirii achiziţiei şi pentru a informa operatorii economici cu privire la proiectele şi cerinţele lor în materie de achiziţii.
În acest scop, entităţile contractante pot, de exemplu, să solicite sau să accepte consultanţă de la autorităţi sau experţi independenţi sau de la participanţi la piaţă. Respectiva consultanţă poate fi utilizată la planificarea şi derularea procedurii de achiziţii, cu condiţia ca o astfel de consultanţă să nu aibă ca efect denaturarea concurenţei şi să nu ducă la o încălcare a principiilor nediscriminării şi transparenţei.
Art. 59: Implicarea prealabilă a candidaţilor sau a ofertanţilor
În cazul în care un candidat sau un ofertant sau o întreprindere legată de un candidat sau de un ofertant a oferit consultanţă entităţii contractante, în conformitate sau nu cu articolul 58, sau a fost implicat(ă) în alt mod în pregătirea procedurii de achiziţii, entitatea contractantă ia măsurile corespunzătoare pentru a se asigura că participarea respectivului candidat sau ofertant nu denaturează concurenţa.
Astfel de măsuri includ comunicarea către ceilalţi candidaţi şi ofertanţi a informaţiilor relevante care au fost transmise în contextul participării candidatului sau ofertantului la pregătirea procedurii de achiziţii sau care decurg din această participare şi stabilirea unor termene adecvate pentru primirea ofertelor. Candidatul sau ofertantul în cauză este exclus din cadrul procedurii numai dacă nu există niciun alt mijloc pentru a asigura respectarea principiului egalităţii de tratament.
Înainte de orice astfel de excludere, candidaţilor sau ofertanţilor li se acordă posibilitatea de a demonstra că implicarea lor în pregătirea procedurii de achiziţii nu poate denatura concurenţa. Măsurile adoptate sunt documentate în raportul individual prevăzut la articolul 100.
Art. 60: Specificaţii tehnice
(1)Specificaţiile tehnice definite la punctul 1 din anexa VIII sunt stabilite în documentele achiziţiei. Specificaţiile tehnice descriu caracteristicile pe care trebuie să le întrunească lucrările, serviciile sau produsele.
Caracteristicile respective se pot referi, de asemenea, la procesul sau metoda specifică de producţie sau de furnizare a lucrărilor, produselor sau serviciilor solicitate sau la un proces specific pentru o altă etapă a ciclului de viaţă al acestora, chiar şi în cazul în care astfel de factori nu fac parte din structura lor materială, cu condiţia să aibă legătură cu obiectul contractului şi să fie proporţionale cu valoarea şi obiectivele acestuia.
Specificaţiile tehnice pot preciza totodată dacă va fi necesar transferul drepturilor de proprietate intelectuală.
Pentru toate achiziţiile destinate utilizării de către persoane fizice, indiferent dacă este vorba de publicul larg sau de personalul entităţii contractante, aceste specificaţii tehnice sunt redactate, cu excepţia cazurilor bine justificate, astfel încât să ia în considerare criteriile de accesibilitate pentru persoanele cu handicap sau proiectarea pentru toate categoriile de utilizatori.
În cazul în care printr-un act juridic al Uniunii sunt adoptate cerinţe de accesibilitate obligatorii, specificaţiile tehnice se definesc, în ceea ce priveşte criteriile de accesibilitate pentru persoanele cu handicap sau proiectarea pentru toate categoriile de utilizatori, prin trimitere la acestea.
(2)Specificaţiile tehnice permit accesul egal al operatorilor economici la procedura de achiziţie şi nu au efectul de a crea obstacole nejustificate în calea deschiderii către concurenţă a achiziţiilor publice.
(3)Fără a aduce atingere normelor tehnice obligatorii de la nivel naţional, în măsura în care sunt compatibile cu legislaţia Uniunii, specificaţiile tehnice se formulează în unul dintre următoarele moduri:
a)din punctul de vedere al cerinţelor funcţionale sau de performanţă, incluzând caracteristici de mediu, cu condiţia ca parametrii să fie suficient de exacţi pentru ca ofertanţii să poată stabili obiectul contractului şi pentru ca entităţile contractante să poată atribui contractul;
b)făcând trimitere la specificaţii tehnice şi, în ordinea preferinţei, la standardele naţionale care transpun standarde europene, la evaluări tehnice europene, specificaţii tehnice comune, standarde internaţionale, alte sisteme de referinţă tehnice instituite de către organismele de standardizare europene sau - în lipsa oricărora dintre acestea - la standarde naţionale, la agremente tehnice naţionale sau specificaţii tehnice naţionale referitoare la proiectarea, calcularea şi execuţia lucrărilor şi la utilizarea produselor; fiecare trimitere este însoţită de menţiunea "sau echivalent";
c)din punctul de vedere al cerinţelor funcţionale sau de performanţă menţionate la litera (a), făcând trimitere la specificaţiile tehnice menţionate la litera (b) ca mijloc de prezumţie a conformităţii cu respectivele cerinţe funcţionale sau de performanţă;
d)făcând trimitere la specificaţiile tehnice menţionate la litera (b) pentru unele caracteristici şi făcând trimitere la cerinţele funcţionale sau de performanţă menţionate la litera (a) pentru alte caracteristici.
(4)Cu excepţia cazului în care acest lucru este justificat de obiectul contractului, specificaţiile tehnice nu menţionează un anumit producător, o anumită origine sau un anumit procedeu care caracterizează produsele sau serviciile furnizate de un anumit operator economic, şi nici nu se referă la o marcă, la un brevet, la un tip, la o origine sau la o producţie specifică, care ar avea ca efect favorizarea sau eliminarea anumitor întreprinderi sau produse. O astfel de menţiune este autorizată, cu titlu excepţional, în cazul în care nu este posibilă o descriere suficient de exactă şi inteligibilă a obiectului contractului în conformitate cu alineatul (3). Menţiunea respectivă este însoţită de cuvintele "sau echivalent".
(5)În cazul în care o entitate contractantă utilizează opţiunea de a face trimitere la specificaţiile tehnice menţionate la alineatul (3) litera (b), aceasta nu respinge o ofertă pe motiv că lucrările, produsele sau serviciile oferite nu sunt conforme cu specificaţiile tehnice la care se face trimitere, dacă ofertantul dovedeşte în oferta sa, prin orice mijloace adecvate, inclusiv prin mijloacele de probă prevăzute la articolul 62, că soluţiile propuse îndeplinesc într-un mod echivalent cerinţele definite în specificaţiile tehnice.
(6)În cazul în care o entitate contractantă utilizează opţiunea prevăzută la alineatul (3) litera (a) de a formula specificaţii tehnice din punctul de vedere al cerinţelor funcţionale sau de performanţă, aceasta nu respinge o ofertă de produse, servicii sau lucrări conforme cu un standard naţional care transpune un standard european, cu un agrement tehnic european, cu o specificaţie tehnică comună, cu un standard internaţional sau cu un sistem tehnic de referinţă elaborat de un organism european de standardizare, dacă aceste specificaţii se referă la cerinţele funcţionale sau de performanţă pe care le-a stabilit entitatea respectivă.
În oferta sa, ofertantul dovedeşte, prin orice mijloace adecvate, inclusiv cele menţionate la articolul 62, că produsele, serviciile sau lucrările conforme standardului satisfac cerinţele funcţionale sau de performanţă ale entităţii contractante.
Art. 61: Etichete
(1)În cazul în care intenţionează să achiziţioneze lucrări, produse sau servicii cu anumite caracteristici de mediu, sociale sau de altă natură, entităţile contractante pot solicita în specificaţiile tehnice, în criteriile de atribuire sau în condiţiile de executare a contractului o etichetă specifică drept dovadă că lucrările, produsele sau serviciile corespund caracteristicilor solicitate, dacă toate condiţiile de mai jos sunt îndeplinite:
a)cerinţele de etichetare se referă numai la criterii care sunt legate de obiectul contractului şi sunt adecvate pentru a defini caracteristicile lucrărilor, produselor sau serviciilor care fac obiectul contractului;
b)cerinţele de etichetare se bazează pe criterii nediscriminatorii şi verificabile în mod obiectiv;
c)etichetele sunt create printr-o procedură deschisă şi transparentă, în cadrul căreia pot participa toate părţile interesate relevante, inclusiv organisme guvernamentale, consumatori, parteneri sociali, producători, distribuitori şi organizaţii neguvernamentale;
d)etichetele sunt accesibile tuturor părţilor interesate;
e)cerinţele de etichetare sunt stabilite de o terţă parte asupra căreia operatorul economic care solicită acordarea etichetei nu poate exercita o influenţă decisivă.
În cazul în care nu impun ca lucrările, produsele sau serviciile să îndeplinească toate cerinţele etichetei, entităţile contractante precizează cerinţele etichetei la care se face trimitere.
Entităţile contractante care impun o etichetă specifică acceptă toate etichetele care confirmă că lucrările, produsele sau serviciile îndeplinesc cerinţe echivalente de etichetare.
În cazul în care se poate demonstra că un operator economic nu are nicio posibilitate de a obţine eticheta specifică indicată de entitatea contractantă sau o etichetă echivalentă în termenele stabilite din motive care nu îi sunt imputabile, entitatea contractantă acceptă şi alte mijloace de probă adecvate, care pot include un dosar tehnic al fabricantului, cu condiţia ca operatorul economic în cauză să demonstreze că lucrările, produsele sau serviciile pe care urmează să le furnizeze îndeplinesc cerinţele etichetei specifice sau cerinţele specifice indicate de entitatea contractantă.
(2)În cazul în care o etichetă îndeplineşte condiţiile prevăzute la alineatul (1) literele (b), (c), (d) şi (e), dar stabileşte şi cerinţe care nu au legătură cu obiectul contractului, entităţile contractante nu solicită eticheta ca atare, ci pot defini specificaţiile tehnice prin trimitere la specificaţiile detaliate ale etichetei respective sau, dacă este necesar, la părţile acestora care sunt legate de obiectul contractului şi sunt adecvate pentru a defini caracteristicile obiectului respectiv.
Art. 62: Rapoarte de încercare, certificare şi alte mijloace de probă
(1)Entităţile contractante pot impune operatorilor economici obligaţia de a furniza un raport de încercare de la un organism de evaluare a conformităţii sau un certificat eliberat de un astfel de organism drept mijloc de probă care să ateste conformitatea cu cerinţele sau criteriile stabilite în specificaţiile tehnice, în criteriile de atribuire sau în condiţiile de executare a contractului.
În cazul în care entităţile contractante solicită prezentarea unor certificate întocmite de un organism specific de evaluare a conformităţii, acestea acceptă şi certificatele emise de alte organisme echivalente de evaluare a conformităţii.
În sensul prezentului alineat, un organism de evaluare a conformităţii înseamnă un organism care efectuează activităţi de evaluare a conformităţii, inclusiv etalonare, încercare, certificare şi inspecţie, acreditat în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (1).
(1)Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93 (JO L 218, 13.8.2008, p. 30).
(2)Entităţile contractante acceptă şi alte mijloace de probă adecvate decât cele menţionate la alineatul (1), cum ar fi un dosar tehnic al producătorului, în cazul în care operatorul economic în cauză nu are acces la certificatele sau rapoartele de încercare menţionate la alineatul (1) sau nicio posibilitate de a le obţine în termenele stabilite, cu condiţia ca lipsa accesului să nu fie imputabilă operatorului economic în cauză şi cu condiţia ca operatorul economic în cauză să dovedească că lucrările, produsele sau serviciile îndeplinesc cerinţele sau criteriile care figurează în specificaţiile tehnice, în criteriile de atribuire sau în condiţiile de executare a contractului.
(3)Statele membre pun la dispoziţia altor state membre, la cerere, toate informaţiile referitoare la probele şi documentele depuse în conformitate cu articolul 60 alineatul (6), articolul 61 şi alineatele (1) şi (2) din prezentul articol. Autorităţile competente din statul membru de stabilire al operatorului economic comunică respectivele informaţii în conformitate cu articolul 102.
Art. 63: Comunicarea specificaţiilor tehnice
(1)La cererea operatorilor economici interesaţi de obţinerea unui contract, entităţile contractante pun la dispoziţie specificaţiile tehnice la care se face trimitere în mod regulat în contractele lor de produse, lucrări sau servicii sau specificaţiile tehnice pe care intenţionează să le aplice contractelor în cazul cărora invitaţia la procedura concurenţială de ofertare este un anunţ orientativ periodic. Aceste specificaţii se pun la dispoziţie prin mijloace electronice, cu acces liber, direct, total şi gratuit.
Cu toate acestea, specificaţiile tehnice se transmit prin alte mijloace decât cele electronice în cazul în care nu poate fi oferit acces liber, direct, total şi gratuit, prin mijloace electronice, la anumite documente ale achiziţiei dintr-unul dintre motivele prevăzute la articolul 40 alineatul (1) al doilea paragraf sau în cazul în care nu poate fi oferit acces liber, direct, total şi gratuit, prin mijloace electronice, la anumite documente ale achiziţiei, pentru că entităţile contractante intenţionează să aplice articolul 39 alineatul (2).
(2)În cazul în care specificaţiile tehnice se bazează pe documente puse la dispoziţie operatorilor economici interesaţi prin mijloace electronice cu acces liber, direct, total şi gratuit, este suficientă includerea unei trimiteri la documentele respective.
Art. 64: Variante
(1)Entităţile contractante pot autoriza ofertanţii sau le pot solicita acestora să transmită variante care îndeplinesc cerinţele minime specificate de entităţile contractante.
Entităţile contractante specifică în documentele achiziţiei dacă autorizează sau solicită variante şi, în acel caz, menţionează cerinţele minime pe care ar trebui să le respecte aceste variante, precum şi eventualele cerinţe specifice pentru prezentarea acestora, în special dacă variantele pot fi depuse numai în cazul în care a fost depusă şi o ofertă, care nu este o variantă. În cazul în care se autorizează sau se solicită utilizarea de variante, entităţile contractante se asigură totodată că criteriile de atribuire alese pot fi aplicate atât în cazul variantelor care îndeplinesc aceste cerinţe minime, cât şi în cazul ofertelor conforme care nu sunt variante.
(2)În cazul procedurilor de atribuire a unor contracte de achiziţii de produse sau de servicii, entităţile contractante care au autorizat sau au impus utilizarea de variante nu resping o variantă din simplul motiv că ar conduce, dacă ar fi selectată, fie la un contract de achiziţii de servicii în locul unui contract de achiziţii de produse, fie la un contract de achiziţii de produse în locul unui contract de achiziţii de servicii.
Art. 65: Împărţirea contractelor pe loturi
(1)Entităţile contractante pot decide să atribuie un contract sub formă de loturi separate şi pot stabili dimensiunea şi obiectul unor astfel de loturi.
Entităţile contractante precizează, în anunţul de participare, în invitaţia pentru confirmarea interesului sau, atunci când ca mijloc de invitare la procedura concurenţială de ofertare se foloseşte un anunţ privind existenţa unui sistem de calificare, în invitaţia de participare la procedura de ofertare sau la negociere, dacă ofertele pot fi depuse pentru un singur lot, pentru mai multe loturi sau pentru toate loturile.
(2)Entităţile contractante pot, chiar şi atunci când pot fi depuse oferte pentru mai multe sau pentru toate loturile, să limiteze numărul de loturi care pot fi atribuite unui ofertant, cu condiţia ca numărul maxim de loturi pentru fiecare ofertant să fie indicat în anunţul de participare sau în invitaţia pentru confirmarea interesului sau în invitaţia de participare la procedura de ofertare sau la negociere. Autorităţile contractante indică în documentele achiziţiei criteriile sau normele obiective şi nediscriminatorii pe care intenţionează să le aplice pentru stabilirea loturilor care vor fi atribuite, în cazul în care aplicarea criteriilor de atribuire ar duce la atribuirea către un ofertant a unui număr de loturi mai mare decât numărul maxim.
(3)Statele membre pot să prevadă că, în cazul în care pot fi atribuite mai multe loturi aceluiaşi ofertant, entităţile contractante pot atribui un contract care combină mai multe sau toate loturile, în cazul în care acestea au precizat în anunţul de participare sau în invitaţia pentru confirmarea interesului sau în invitaţia de participare la procedura de ofertare sau la negociere că îşi rezervă posibilitatea de a face acest lucru şi au indicat loturile sau grupurile de loturi care pot fi combinate.
(4)Statele membre pot face obligatorie atribuirea contractelor sub formă de loturi separate în temeiul anumitor condiţii care urmează să fie specificate în conformitate cu dreptul lor intern şi având în vedere dreptul Uniunii. Se aplică alineatul (1) al doilea paragraf şi, după caz, alineatul (3).
Art. 66: Stabilirea termenelor
(1)La fixarea termenelor pentru primirea cererilor de participare şi a ofertelor, entităţile contractante ţin seama, în mod deosebit, de complexitatea contractului şi de timpul necesar pentru elaborarea ofertelor, fără a aduce atingere termenelor minime prevăzute la articolele 45-49.
(2)În cazul în care ofertele pot fi făcute numai după o vizită la faţa locului sau după inspectarea la faţa locului a documentelor aflate la baza documentelor achiziţiei, termenele pentru primirea ofertelor, care sunt mai mari decât termenele minime prevăzute la articolele 45-49, se stabilesc astfel încât toţi operatorii economici interesaţi să aibă cunoştinţă de toate informaţiile necesare pentru prezentarea ofertelor.
(3)Entităţile contractante prelungesc termenele pentru primirea ofertelor, astfel încât toţi operatorii economici interesaţi să poată avea cunoştinţă de toate informaţiile necesare pentru prezentarea ofertelor, în următoarele cazuri:
a)atunci când, din indiferent ce motiv, informaţiile suplimentare nu se transmit cu cel puţin şase zile înainte de termenul stabilit pentru primirea ofertelor, deşi au fost solicitate de operatorul economic în timp util. În cazul unei proceduri deschise accelerate, conform articolului 45 alineatul (3), termenul este de patru zile;
b)în cazul în care se modifică semnificativ documentele achiziţiei.
Durata prelungirii este proporţională cu importanţa informaţiilor sau a modificării.
În cazul în care informaţiile suplimentare nu au fost solicitate în timp util sau importanţa lor în vederea pregătirii ofertelor reprezentative este nesemnificativă, autorităţile contractante nu sunt obligate să prelungească termenele.
Art. 67: Anunţuri orientative periodice
(1)Entităţile contractante îşi pot face cunoscute intenţiile cu privire la achiziţiile planificate prin publicarea unui anunţ orientativ periodic. Aceste anunţuri conţin informaţiile prevăzute în anexa VI partea A secţiunea I. Anunţurile se publică fie de către Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene, fie de către entităţile contractante pe profilul lor de cumpărător, în conformitate cu anexa IX punctul 2 litera (b). În cazul în care anunţul orientativ periodic este publicat de entităţile contractante pe profilul lor de cumpărător, acestea notifică Oficiului pentru Publicaţii al Uniunii Europene publicarea anunţului indicativ periodic pe un profil de cumpărător în conformitate cu punctul 3 din anexa IX. Anunţurile respective conţin informaţiile prevăzute în anexa VI partea B.
(2)Atunci când o invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare se face prin intermediul unui anunţ orientativ periodic în ceea ce priveşte procedurile restrânse şi procedurile de negociere cu o invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare, anunţul îndeplineşte toate cerinţele de mai jos:
a)se referă în mod specific la produsele, lucrările sau serviciile care vor face obiectul contractului ce urmează să fie atribuit;
b)menţionează că atribuirea contractului se va face prin procedură restrânsă sau de negociere, fără publicarea ulterioară a unei invitaţii la procedura concurenţială de ofertare, şi invită operatorii economici interesaţi să îşi exprime interesul;
c)conţine, în plus faţă de informaţiile prevăzute în anexa VI partea A secţiunea I, informaţiile prevăzute în anexa VI partea A secţiunea II;
d)a fost trimis spre publicare într-o perioadă cuprinsă între 35 de zile şi 12 luni înainte de data la care este trimisă invitaţia de confirmare a interesului.
Aceste anunţuri nu se publică pe profilul de cumpărător. Cu toate acestea, publicarea suplimentară la nivel naţional, în conformitate cu articolul 72, dacă este cazul, poate fi realizată pe un profil de cumpărător.
Perioada acoperită de anunţul orientativ periodic este de maxim 12 luni de la data la care anunţul este transmis spre publicare. Cu toate acestea, în cazul contractelor care au ca obiect servicii sociale şi alte servicii specifice, anunţul orientativ periodic menţionat la articolul 92 alineatul (1) litera (b) poate acoperi o perioadă mai lungă de 12 luni.
Art. 68: Anunţuri privind existenţa unui sistem de calificare
(1)În cazul în care entităţile contractante optează pentru instituirea unui sistem de calificare în conformitate cu articolul 77, sistemul face obiectul unui anunţ menţionat în anexa X, care indică scopul sistemului de calificare şi modul de acces la normele care îl guvernează.
(2)Entităţile contractante precizează perioada de valabilitate a sistemului de calificare în anunţul privind existenţa sistemului. Acestea notifică Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene cu privire la orice modificare a perioadei de valabilitate, folosind următoarele formulare standard:
a)dacă perioada de valabilitate este modificată fără a pune capăt sistemului, formularul pentru anunţul privind existenţa sistemelor de calificare;
b)dacă se pune capăt sistemului, anunţul de atribuire a contractului menţionat la articolul 70.
Art. 69: Anunţuri de participare
Anunţurile de participare pot fi utilizate ca mijloc de invitare la o procedură concurenţială de ofertare în cazul tuturor procedurilor. Acestea conţin informaţiile prevăzute în partea corespunzătoare din anexa XI şi se publică în conformitate cu articolul 71.
Art. 70: Anunţuri de atribuire a contractelor
(1)În termen de cel mult 30 de zile de la încheierea unui contract sau a unui acord-cadru, care urmează deciziei de atribuire sau de încheiere, entităţile contractante trimit un anunţ de atribuire privind rezultatele procedurii de achiziţii.
Acest anunţ conţine informaţiile prevăzute în anexa XII şi este publicat în conformitate cu articolul 71.
(2)În cazul în care invitaţia la procedura concurenţială de ofertare pentru contractul în cauză a fost făcută sub forma unui anunţ orientativ periodic şi entitatea contractantă a hotărât că nu va atribui alte contracte pe parcursul perioadei vizate de anunţul orientativ periodic, anunţul de atribuire a contractului conţine o menţiune specifică în acest sens.
În cazul acordurilor-cadru încheiate în conformitate cu articolul 51, entităţile contractante nu sunt obligate să transmită un anunţ privind rezultatele procedurii de achiziţii pentru fiecare contract bazat pe acordul-cadru. Statele membre pot impune entităţilor contractante să grupeze trimestrial anunţurile privind rezultatele procedurii de achiziţii pentru contractele întemeiate pe acordul-cadru. În acest caz, entităţile contractante trimit anunţurile grupate în termen de 30 de zile de la încheierea fiecărui trimestru.
Entităţile contractante transmit un anunţ de atribuire a contractului în termen de 30 de zile de la atribuirea fiecărui contract bazat pe un sistem dinamic de achiziţii. Acestea pot grupa însă respectivele anunţuri trimestrial. În acest caz, acestea trimit anunţurile grupate în termen de 30 de zile de la încheierea fiecărui trimestru.
(3)Informaţiile furnizate în conformitate cu anexa XII şi destinate publicării se publică în conformitate cu anexa IX. Anumite informaţii privind atribuirea contractului sau încheierea acordului-cadru pot să nu fie publicate în cazul în care dezvăluirea lor ar împiedica aplicarea legii sau ar fi contrară în alt mod interesului public sau ar aduce atingere intereselor comerciale legitime ale unui anumit operator economic public sau privat, sau ar putea aduce atingere concurenţei loiale între operatorii economici.
În cazul contractelor pentru servicii de cercetare-dezvoltare, informaţiile privind natura şi cantitatea serviciilor pot fi limitate la:
a)menţiunea "servicii de cercetare şi dezvoltare" atunci când contractele au fost atribuite printr-o procedură de negociere fără invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare în conformitate cu articolul 50 litera (b);
b)informaţii cel puţin la fel de detaliate cum s-a indicat în anunţul utilizat ca mijloc de invitare la procedura concurenţială de ofertare.
(4)Informaţiile furnizate în conformitate cu anexa XII şi care sunt marcate ca nefiind destinate publicării se publică doar în formă simplificată şi în conformitate cu anexa IX, în scopuri statistice.
Art. 71: Formă şi modalităţi de publicare a anunţurilor
(1)Anunţurile menţionate la articolele 67-70 cuprind informaţiile prevăzute în anexa VI partea A şi partea B şi în anexele X, XI şi XII, precum şi în formatul formularelor standard, inclusiv al formularelor standard de corrigenda.
Comisia stabileşte formularele standard prin intermediul actelor de punere în aplicare. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 105.
(2)Anunţurile menţionate la articolele 67-70 se elaborează, se transmit prin mijloace electronice Oficiului pentru Publicaţii al Uniunii Europene şi se publică în conformitate cu anexa IX. Anunţurile se publică în termen de cel mult cinci zile de la data trimiterii. Costurile de publicare a anunţurilor de către Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene sunt suportate de Uniune.
(3)Anunţurile menţionate la articolele 67-70 se publică integral în limba (limbile) oficială (oficiale) ale instituţiilor Uniunii aleasă (alese) de entitatea contractantă. Această versiune lingvistică sau aceste versiuni lingvistice este singura autentică (sunt singurele autentice). Un rezumat al elementelor importante din fiecare anunţ se publică în celelalte limbi oficiale ale instituţiilor Uniunii.
(4)Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene se asigură că textul integral şi rezumatul anunţurilor orientative periodice menţionate la articolul 67 alineatul (2), al invitaţiilor la proceduri concurenţiale de ofertare care prevăd instituirea unui sistem dinamic de achiziţii, astfel cum este prevăzut la articolul 52 alineatul (4) litera (a), precum şi al anunţurilor privind existenţa unui sistem de calificare folosite ca mijloc de invitare la o procedură concurenţială de ofertare în conformitate cu articolul 44 alineatul (4) litera (b) continuă să fie publicate:
a)în cazul anunţurilor orientative periodice, timp de 12 luni sau până la primirea unui anunţ de atribuire a contractului, conform dispoziţiilor de la articolul 70 alineatul (2), care să indice că nu se vor atribui alte contracte pe parcursul perioadei de 12 luni vizate de invitaţia la procedura concurenţială de ofertare. Cu toate acestea, în cazul contractelor care au ca obiect servicii sociale şi alte servicii specifice, anunţul orientativ periodic menţionat la articolul 92 alineatul (1) litera (b) continuă să fie publicat până la sfârşitul perioadei sale de valabilitate indicată iniţial sau până la primirea unui anunţ de atribuire a contractului, conform dispoziţiilor de la articolul 70, care să indice că nu se vor atribui alte contracte pe parcursul perioadei vizate de invitaţia la procedura concurenţială de ofertare;
b)în cazul invitaţiilor la proceduri concurenţiale de ofertare care prevăd instituirea unui sistem dinamic de achiziţii, pe durata perioadei de valabilitate a sistemului dinamic de achiziţii;
c)în cazul anunţurilor privind existenţa unui sistem de calificare, pe perioada de valabilitate a acestuia.
(5)Entităţile contractante sunt în măsură să dovedească data trimiterii anunţurilor.
Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene îi transmite entităţii contractante o confirmare de primire a anunţului şi de publicare a informaţiilor trimise, menţionând data publicării. Această confirmare constituie dovada publicării.
(6)Entităţile contractante pot publica anunţuri privind contractele de lucrări, produse sau servicii a căror publicare nu este obligatorie în temeiul prezentei directive, cu condiţia ca aceste anunţuri să fie transmise Oficiului pentru Publicaţii al Uniunii Europene prin mijloace electronice, în conformitate cu formatul şi modalităţile de transmitere indicate în anexa IX.
Art. 72: Publicarea la nivel naţional
(1)Anunţurile prevăzute la articolele 67-70 şi informaţiile pe care le conţin nu se publică la nivel naţional înainte de publicarea în conformitate cu articolul 71. Cu toate acestea, publicarea se poate face în orice caz la nivel naţional atunci când entităţile contractante nu au fost notificate cu privire la publicare în termen de 48 de ore de la confirmarea primirii anunţului în conformitate cu articolul 71.
(2)Anunţurile publicate la nivel naţional nu cuprind alte informaţii decât cele incluse în anunţurile trimise Oficiului pentru Publicaţii al Uniunii Europene sau publicate pe un profil de cumpărător, dar menţionează data la care anunţul a fost trimis Oficiului pentru Publicaţii al Uniunii Europene sau data publicării acestuia pe profilul cumpărătorului.
(3)Anunţurile orientative periodice nu se publică pe un profil de cumpărător înainte de trimiterea către Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene a anunţului privind publicarea lor în această formă; ele menţionează data acestei trimiteri.
Art. 73: Disponibilitatea în format electronic a documentelor achiziţiei
(1)Entităţile contractante oferă acces liber, direct, total şi gratuit, prin mijloace electronice, la documentele achiziţiei de la data publicării unui anunţ în conformitate cu articolul 71 sau de la data la care a fost trimisă o invitaţie pentru confirmarea interesului.
În cazul în care mijlocul de invitare la o procedură concurenţială de ofertare este un anunţ privind existenţa unui sistem de calificare, acest acces este oferit cât mai curând posibil şi cel târziu în momentul transmiterii invitaţiei de participare la procedura de ofertare sau la negociere. Textul anunţului sau al invitaţiei menţionate specifică adresa de internet la care sunt disponibile documentele achiziţiei.
În cazul în care nu poate fi oferit acces liber, direct, total şi gratuit, prin mijloace electronice, la anumite documente ale achiziţiei, dintr-unul dintre motivele prevăzute la articolul 40 alineatul (1) al doilea paragraf, entităţile contractante pot indica în anunţ sau în invitaţia pentru confirmarea interesului că documentele achiziţiei în cauză vor fi transmise prin alte mijloace decât mijloace electronice, în conformitate cu alineatul (2) din prezentul articol. În acest caz, termenul de depunere a ofertelor se prelungeşte cu cinci zile, cu excepţia cazurilor de urgenţă demonstrate în mod corespunzător menţionate la articolul 45 alineatul (3) şi în cazul în care termenul este stabilit de comun acord în temeiul articolului 46 alineatul (2) al doilea paragraf sau al articolului 47 alineatul (2) al doilea paragraf.
În cazul în care nu poate fi oferit acces liber, direct, total şi gratuit, prin mijloace electronice, la anumite documente ale achiziţiei, deoarece entităţile contractante intenţionează să aplice articolul 39 alineatul (2), acestea indică în anunţ sau în invitaţia pentru confirmarea interesului sau, atunci când ca mijloc de invitare la procedura concurenţială de ofertare se foloseşte un anunţ privind existenţa unui sistem de calificare, în documentele achiziţiei, ce măsuri menite să protejeze natura confidenţială a informaţiilor solicită şi modul în care se poate obţine accesul la documentele în cauză. În acest caz, termenul de depunere a ofertelor se prelungeşte cu cinci zile, cu excepţia cazurilor de urgenţă demonstrate în mod corespunzător menţionate la articolul 45 alineatul (3) şi în cazul în care termenul este stabilit de comun acord în temeiul articolului 46 alineatul (2) al doilea paragraf sau al articolului 47 alineatul (2) al doilea paragraf.
(2)Cu condiţia să fi fost solicitate în timp util, autorităţile contractante furnizează tuturor ofertanţilor care participă la procedura de achiziţii informaţii suplimentare privind specificaţiile şi orice documente suplimentare, cu cel puţin şase zile înainte de termenul stabilit pentru primirea ofertelor. În cazul unei proceduri deschise accelerate, conform articolului 45 alineatul (3), termenul este de patru zile.
Art. 74: Invitaţii către candidaţi
(1)În cadrul procedurilor restrânse, al procedurilor de dialog competitiv, al parteneriatelor pentru inovare şi al procedurilor de negociere cu o invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare, entităţile contractante invită simultan şi în scris candidaţii selectaţi să îşi depună ofertele, să ia parte la dialog sau să negocieze.
În cazul în care se utilizează un anunţ orientativ periodic ca invitaţie la procedura concurenţială de ofertare, în conformitate cu articolul 44 alineatul (4) litera (a), entităţile contractante îi invită simultan şi în scris pe operatorii economici care şi-au exprimat interesul să confirme menţinerea în continuare a acestui interes.
(2)Invitaţiile menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol includ o trimitere la adresa electronică unde au fost puse la dispoziţie direct, prin mijloace electronice, documentele achiziţiei. Invitaţiile sunt însoţite de documentele achiziţiei, în cazul în care aceste documente nu au făcut obiectul accesului liber, direct, total şi gratuit, din motivele prevăzute la articolul 73 alineatul (1) al treilea sau al patrulea paragraf, şi nu au fost deja puse la dispoziţie în alt mod. În plus, invitaţiile menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol includ informaţiile prevăzute în anexa XIII.
Art. 75: Informarea solicitanţilor de calificare, a candidaţilor şi a ofertanţilor
(1)Entităţile contractante informează cât mai curând posibil fiecare candidat şi ofertant cu privire la deciziile luate în ceea ce priveşte încheierea unui acord-cadru, atribuirea contractului sau admiterea într-un sistem dinamic de achiziţii, inclusiv cu privire la motivele care stau la baza oricărei decizii de a nu încheia un acord-cadru, de a nu atribui un contract pentru care s-a lansat o invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare, de a relua procedura ori de a nu implementa un sistem dinamic de achiziţii.
(2)La cererea candidatului sau a ofertantului interesat, entităţile contractante, cât mai curând posibil şi în orice caz în termen de 15 zile de la primirea unei cereri scrise, comunică:
a)fiecărui candidat respins, motivele respingerii cererii sale de participare;
b)fiecărui ofertant respins, motivele respingerii ofertei sale, inclusiv, în cazurile prevăzute la articolul 60 alineatele (5) şi (6), motivele deciziei de neechivalare sau motivele deciziei conform căreia lucrările, produsele sau serviciile nu corespund cerinţelor funcţionale sau de performanţă;
c)fiecărui ofertant care a prezentat o ofertă admisibilă, caracteristicile şi avantajele relative ale ofertei selectate, precum şi numele ofertantului câştigător sau al părţilor la acordul-cadru;
d)fiecărui ofertant care a făcut o ofertă admisibilă, informaţii referitoare la desfăşurarea şi progresul negocierilor şi al dialogului cu ofertanţii.
(3)Entităţile contractante pot decide să nu comunice anumite informaţii prevăzute la alineatele (1) şi (2), privind atribuirea contractului, încheierea acordului-cadru sau admiterea într-un sistem dinamic de achiziţii, în cazul în care dezvăluirea respectivelor informaţii ar împiedica aplicarea legii sau ar fi contrară interesului public, ar aduce atingere intereselor comerciale legitime ale unui anumit operator economic, public sau privat, sau ar putea aduce atingere concurenţei loiale dintre operatorii economici.
(4)Entităţile contractante care instituie şi utilizează un sistem de calificare informează solicitanţii, în termen de şase luni, despre decizia lor privind calificarea.
În cazul în care luarea deciziei durează mai mult de patru luni de la depunerea cererii, entitatea contractantă informează solicitantul, în termen de două luni de la depunerea cererii, despre motivele care justifică o prelungire a termenului şi despre data la care cererea urmează a fi acceptată sau respinsă.
(5)Solicitanţii a căror calificare este respinsă sunt informaţi cu privire decizia de respingere şi la motivele deciziei respective, cât mai curând posibil şi nu mai târziu de 15 zile de la data deciziei de respingere. Motivele au la bază criteriile de calificare menţionate la articolul 77 alineatul (2).
(6)Entităţile contractante care instituie şi utilizează un sistem de calificare pot pune capăt calificării unui operator economic numai pe motive bazate pe criteriile de calificare menţionate la articolul 77 alineatul (2). Orice intenţie de a pune capăt unei calificări se comunică anticipat, în scris, operatorului economic, cu cel puţin 15 zile înainte de data la care urmează să înceteze calificarea, împreună cu motivul sau motivele care justifică acţiunea propusă.
Subsecţiunea 0:
Art. 76: Principii generale
(1)În scopul selectării participanţilor în cadrul procedurilor de achiziţie se aplică toate regulile următoare:
a)entităţile contractante care au prevăzut norme şi criterii de excludere a ofertanţilor sau candidaţilor în conformitate cu articolul 78 alineatul (1) sau cu articolul 80 alineatul (1) exclud operatorii economici care sunt identificaţi pe baza acestor norme şi satisfac aceste criterii;
b)entităţile contractante selectează ofertanţii şi candidaţii în conformitate cu normele şi criteriile obiective stabilite în temeiul articolelor 78 şi 80;
c)în procedurile restrânse, în procedurile de negociere cu invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare, în dialogurile competitive şi în parteneriatele pentru inovare, entităţile contractante reduc, după caz, în conformitate cu articolul 78 alineatul (2), numărul candidaţilor selectaţi în temeiul literelor (a) şi (b) din prezentul alineat.
(2)Atunci când o invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare se face prin intermediul unui anunţ privind existenţa unui sistem de calificare şi în scopul selectării participanţilor în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor specifice care fac obiectul invitaţiei la procedura concurenţială de ofertare, entităţile contractante:
a)califică operatorii economici în conformitate cu articolul 77;
b)aplică operatorilor economici calificaţi acele dispoziţii ale alineatului (1) care sunt relevante în cazul procedurilor restrânse sau de negociere, al dialogurilor competitive sau al parteneriatelor pentru inovare.
(3)Atunci când selectează participanţii la o procedură restrânsă sau de negociere, la un dialog competitiv sau la un parteneriat pentru inovare, la luarea deciziei privind calificarea sau când se actualizează criteriile şi normele, entităţile contractante nu pot:
a)să impună anumitor operatori economici condiţii administrative, tehnice sau financiare care nu ar fi impuse şi altora;
b)să ceară încercări sau dovezi care s-ar suprapune peste probele obiective deja disponibile.
(4)În cazul în care informaţiile sau documentele care trebuie să fie depuse de către operatorii economici sunt sau par a fi incomplete sau eronate, sau în cazul în care lipsesc anumite documente, entităţile contractante pot, cu excepţia unor dispoziţii contrare din dreptul intern de punerea în aplicare a prezentei directive, să solicite operatorilor economici în cauză să prezinte, să suplimenteze, să clarifice sau să completeze informaţiile sau documentele relevante într-un termen adecvat, cu condiţia ca astfel de solicitări să fie realizate respectând pe deplin principiile egalităţii de tratament şi transparenţei.
(5)Entităţile contractante verifică dacă ofertele prezentate de ofertanţii selectaţi sunt conforme cu normele şi cerinţele aplicabile ofertelor şi atribuie contractul pe baza criteriilor prevăzute la articolele 82 şi 84, ţinând seama de dispoziţiile articolului 64.
(6)Entităţile contractante pot decide să nu atribuie un contract ofertantului care a depus cea mai bună ofertă, dacă stabilesc că oferta nu este conformă cu obligaţiile aplicabile menţionate la articolul 36 alineatul (2).
(7)În cazul procedurilor deschise, entităţile contractante pot decide să examineze ofertele înainte de a verifica îndeplinirea cerinţelor de către ofertanţi, cu condiţia respectării dispoziţiilor pertinente de la articolele 76-84, inclusiv a regulii conform căreia contractul nu se atribuie unui ofertant care ar fi trebuit exclus în conformitate cu articolul 80 sau care nu îndeplineşte criteriile de selecţie stabilite de entitatea contractantă în conformitate cu articolul 78 alineatul (1) şi cu articolul 80.
Statele membre pot exclude utilizarea procedurii de la primul paragraf pentru anumite tipuri de achiziţii sau circumstanţe specifice sau pot să o limiteze la acestea.
(8)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 103 pentru modificarea listei din anexa XIV, în cazul în care acest lucru este necesar, în vederea adăugării noilor acorduri internaţionale care au fost ratificate de toate statele membre sau în cazul în care acordurile internaţionale existente menţionate nu mai sunt ratificate de toate statele membre sau sunt în vreun fel modificate, de exemplu în ceea ce priveşte domeniul de aplicare, conţinutul sau denumirea.
Subsecţiunea 1:Calificarea şi selecţia calitativă
Art. 77: Sisteme de calificare
(1)Entităţile contractante care doresc acest lucru pot institui şi utiliza un sistem de calificare a operatorilor economici.
Entităţile contractante care instituie sau utilizează un sistem de calificare se asigură că operatorii economici pot solicita calificarea în orice moment.
(2)Sistemul menţionat la alineatul (1) poate implica diferite etape de calificare.
Entităţile contractante stabilesc norme şi criterii obiective pentru excluderea şi selectarea operatorilor economici care solicită calificarea, precum şi criterii şi norme obiective pentru utilizarea sistemului de calificare, care să trateze aspecte precum înscrierea în sistem, actualizarea periodică a calificărilor, dacă acestea există, şi durata sistemului.
În cazul în care aceste criterii şi norme includ specificaţii tehnice, se aplică dispoziţiile articolelor 60-62. Criteriile şi normele pot fi actualizate ori de câte ori este nevoie.
(3)Criteriile şi normele menţionate la alineatul (2) sunt puse la dispoziţia operatorilor economici la cerere. Criteriile şi normele actualizate se comunică operatorilor economici interesaţi.
În cazul în care o entitate contractantă consideră că sistemul de calificare al altor entităţi sau organisme anumite satisface cerinţele sale, ea comunică operatorilor economici interesaţi numele acestor alte entităţi sau organisme.
(4)Se păstrează o înregistrare scrisă privind operatorii economici calificaţi; aceasta poate fi împărţită pe categorii, în funcţie de tipul de contract pentru care este valabilă calificarea.
(5)Atunci când o invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare se face prin intermediul unui anunţ privind existenţa unui sistem de calificare, contractele specifice pentru lucrări, produse sau servicii incluse în sistemul de calificare se acordă prin proceduri restrânse sau prin proceduri de negociere, în cadrul cărora toţi ofertanţii şi participanţii sunt selectaţi dintre candidaţii deja calificaţi în conformitate cu un astfel de sistem.
(6)Orice taxe care sunt facturate în legătură cu cererile de calificare sau cu actualizarea sau menţinerea unui nivel de calificare deja obţinut conform sistemului sunt proporţionale cu costurile generate.
Art. 78: Criterii de selecţie calitativă
(1)Entităţile contractante pot stabili norme şi criterii obiective pentru excluderea şi selectarea ofertanţilor sau candidaţilor; aceste norme şi criterii sunt puse la dispoziţia operatorilor economici interesaţi.
(2)În măsura în care este necesar pentru a asigura un echilibru adecvat între caracteristicile speciale ale procedurii de achiziţii şi resursele necesare pentru realizarea sa, entităţile contractante pot stabili, în cadrul procedurilor restrânse sau de negociere, în dialogurile competitive sau în parteneriatele pentru inovare, norme şi criterii obiective care reflectă această necesitate şi permit entităţii contractante să reducă numărul candidaţilor care vor fi invitaţi la procedura de ofertare sau la negociere. Numărul candidaţilor selectaţi ţine seama, cu toate acestea, de nevoia de a asigura o concurenţă adecvată.
Art. 79: Utilizarea capacităţilor altor entităţi
(1)În cazul în care normele şi criteriile obiective de excludere şi selectare a operatorilor economici care au solicitat calificarea într-un sistem de calificare includ cerinţe privind capacitatea economică şi financiară a operatorului economic sau capacităţile sale tehnice şi profesionale, operatorul economic se poate baza, acolo unde este necesar, pe capacitatea altor entităţi, indiferent de natura juridică a legăturii dintre el şi entităţile respective. În ceea ce priveşte criteriile referitoare la calificările educaţionale şi profesionale ale prestatorului de servicii sau ale contractantului sau ale personalului de conducere al întreprinderii, sau la experienţa profesională relevantă, operatorii economici pot, cu toate acestea, să se bazeze doar pe capacităţile altor entităţi atunci când acestea din urmă vor desfăşura lucrările sau serviciile pentru îndeplinirea cărora sunt necesare respectivele capacităţi. În cazul în care un operator economic doreşte să se bazeze pe capacităţile altor entităţi, acesta dovedeşte entităţii contractante că va dispune de resursele respective pe întreaga perioadă de valabilitate a sistemului de calificare, de exemplu prin prezentarea unui angajament din partea respectivelor entităţi în acest sens.
În cazul în care, în temeiul articolului 80 din prezenta directivă, entităţile contractante fac trimitere la criteriile de excludere sau de selecţie prevăzute de Directiva 2014/24/UE, entităţile contractante verifică, în conformitate cu articolul 80 alineatul (3) din prezenta directivă, dacă celelalte entităţi pe a căror capacitate operatorul economic intenţionează să se bazeze îndeplinesc criteriile de selecţie relevante sau dacă există motivele de excludere la care au făcut trimitere entităţile contractante în temeiul articolului 57 din Directiva 2014/24/UE. Entitatea contractantă solicită ca operatorul economic să înlocuiască o entitate în legătură cu care există motive obligatorii de excludere la care entitatea contractantă a făcut trimitere. Entitatea contractantă poate solicita, sau statul membru îi poate impune să solicite, ca operatorul economic să înlocuiască o entitate în legătură cu care există motive neobligatorii de excludere la care entitatea contractantă a făcut trimitere.
În cazul în care un operator economic se bazează pe capacităţile altor entităţi în ceea ce priveşte criteriile referitoare la situaţia economică şi financiară, entitatea contractantă poate solicita ca operatorul economic şi acele entităţi să fie răspunzătoare solidar pentru executarea contractului.
În aceleaşi condiţii, un grup de operatori economici menţionat la articolul 37 alineatul (2) se poate baza pe capacitatea participanţilor din grup sau a altor entităţi.
(2)În cazul în care normele şi criteriile obiective de excludere şi selectare a candidaţilor şi ofertanţilor în cadrul procedurilor deschise, restrânse sau de negociere, în dialogurile competitive ori în cadrul parteneriatelor pentru inovare includ cerinţe privind capacitatea economică şi financiară a operatorului economic sau capacităţile sale tehnice şi profesionale, operatorul economic se poate baza, acolo unde este necesar şi pentru un anumit contract, pe capacităţile altor entităţi, indiferent de natura juridică a legăturii dintre el şi entităţile respective. În ceea ce priveşte criteriile referitoare la calificările educaţionale şi profesionale ale prestatorului de servicii sau ale contractantului sau ale personalului de conducere al întreprinderii, sau la experienţa profesională relevantă, operatorii economici pot, cu toate acestea, să se bazeze doar pe capacităţile altor entităţi atunci când acestea din urmă vor desfăşura lucrările sau serviciile pentru îndeplinirea cărora sunt necesare respectivele capacităţi. În cazul în care un operator economic doreşte să se bazeze pe capacităţile altor entităţi, acesta dovedeşte entităţii contractante că va dispune de resursele necesare, de exemplu prin prezentarea unui angajament din partea entităţilor respective în acest sens.
În cazul în care, în temeiul articolului 80 din prezenta directivă, entităţile contractante fac trimitere la criteriile de excludere sau de selecţie prevăzute de Directiva 2014/24/UE, entităţile contractante verifică, în conformitate cu articolul 80 alineatul (3) din prezenta directivă, dacă celelalte entităţi pe a căror capacitate operatorul economic intenţionează să se bazeze îndeplinesc criteriile de selecţie relevante sau dacă există motivele de excludere la care au făcut trimitere entităţile contractante în temeiul articolului 57 din Directiva 2014/24/UE. Entitatea contractantă solicită ca operatorul economic să înlocuiască o entitate care nu îndeplineşte un criteriu de selecţie relevant sau în legătură cu care există motive obligatorii de excludere la care entitatea contractantă a făcut trimitere. Entitatea contractantă poate solicita, sau statul membru îi poate impune să solicite, ca operatorul economic să înlocuiască o entitate în legătură cu care există motive neobligatorii de excludere la care entitatea contractantă a făcut trimitere.
În cazul în care un operator economic se bazează pe capacităţile altor entităţi în ceea ce priveşte criteriile referitoare la situaţia economică şi financiară, entitatea contractantă poate solicita ca operatorul economic şi acele entităţi să fie răspunzătoare solidar pentru executarea contractului.
În aceleaşi condiţii, un grup de operatori economici prevăzut la articolul 37 se poate baza pe capacităţile membrilor grupului sau ale altor entităţi.
(3)În cazul contractelor de lucrări sau de servicii şi al lucrărilor de amplasare sau de instalare din cadrul unui contract de produse, entităţile contractante pot impune ca anumite sarcini critice să fie efectuate direct de către ofertantul însuşi sau, în cazul unei oferte depuse de un grup de operatori economici prevăzut la articolul 37 alineatul (2), de un participant din cadrul acestui grup.
Art. 80: Utilizarea motivelor de excludere şi a criteriilor de selecţie prevăzute în Directiva 2014/24/UE
(1)Normele şi criteriile obiective de excludere şi selectare a operatorilor economici care solicită calificarea într-un sistem de calificare, precum şi normele şi criteriile obiective de excludere şi selectare a candidaţilor şi ofertanţilor în cadrul procedurilor deschise, restrânse sau de negociere, al dialogurilor competitive sau al parteneriatelor pentru inovare pot include motivele de excludere enumerate la articolul 57 din Directiva 2014/24/UE, în termenii şi condiţiile prevăzute la articolul respectiv.
În cazul în care entitatea contractantă este o autoritate contractantă, aceste criterii şi norme includ motivele de excludere enumerate la articolul 57 alineatele (1) şi (2) din Directiva 2014/24/UE, în termenii şi condiţiile prevăzute la articolul respectiv.
Dacă statele membre solicită acest lucru, aceste criterii şi norme includ, în plus, motivele de excludere enumerate la articolul 57 alineatul (4) din Directiva 2014/24/UE, în termenii şi condiţiile prevăzute la articolul respectiv.
(2)Criteriile şi normele menţionate la alineatul (1) pot include criteriile de selectare prevăzute la articolul 58 din Directiva 2014/24/UE, în termenii şi condiţiile prevăzute la articolul respectiv, în special în ceea ce priveşte limitele cerinţelor referitoare la cifra de afaceri anuală prevăzute la alineatul (3) al doilea paragraf din respectivul articol.
(3)În scopul aplicării alineatelor (1) şi (2) din prezentul articol, se aplică articolele 59-61 din Directiva 2014/24/UE.
Art. 81: Standarde de asigurare a calităţii şi standarde de management de mediu
(1)Entităţile contractante, în cazul în care solicită prezentarea unor certificate eliberate de organisme independente care să ateste că operatorul economic respectă anumite standarde de asigurare a calităţii, inclusiv privind accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilităţi, se raportează la sistemele de asigurare a calităţii bazate pe seriile de standarde europene relevante certificate de organisme acreditate. Entităţile contractante recunosc certificatele echivalente eliberate de organisme stabilite în alte state membre. Totodată, acestea acceptă şi alte dovezi ale unor măsuri echivalente de asigurare a calităţii, în cazul în care operatorul economic în cauză nu a avut nicio posibilitate de a obţine aceste certificate în termenele stabilite din motive care nu sunt imputabile operatorului economic respectiv, cu condiţia ca acesta să dovedească faptul că măsurile propuse de asigurare a calităţii respectă standardele impuse de asigurare a calităţii.
(2)Atunci când entităţile contractante solicită prezentarea unor certificate întocmite de organisme independente care să ateste că operatorul economic respectă anumite standarde sau sisteme de management de mediu, acestea se raportează la sistemul de management de mediu şi audit al Uniunii Europene (EMAS) sau la alte sisteme de management de mediu recunoscute în conformitate cu articolul 45 din Regulamentul (CE) nr. 1221/2009 sau la alte standarde de management de mediu bazate pe standardele europene sau internaţionale pertinente emise de organisme acreditate. Entităţile contractante recunosc certificatele echivalente eliberate de organisme stabilite în alte state membre.
În cazul în care se poate demonstra că un operator economic nu a avut acces la astfel de certificate sau nu are nicio posibilitate de a le obţine în termenele stabilite din motive care nu îi sunt imputabile, entitatea contractantă acceptă şi alte dovezi ale unor măsuri de management de mediu, cu condiţia ca operatorul economic să dovedească faptul că aceste măsuri sunt echivalente cu cele impuse în temeiul sistemului sau standardului aplicabil de management de mediu.
(3)Statele membre pun la dispoziţia altor state membre, la cerere, toate informaţiile referitoare la documentele prezentate ca dovadă a respectării standardelor de calitate şi de mediu menţionate la alineatele (1) şi (2).
Subsecţiunea 2:Atribuirea contractului
Art. 82: Criterii de atribuire a contractelor
(1)Fără a aduce atingere actelor cu putere de lege şi actelor administrative de drept intern privind preţul anumitor produse sau remunerarea anumitor servicii, entităţile contractante atribuie contractele pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic.
(2)Oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic din perspectiva entităţii contractante este identificată pe baza preţului sau a costului cu ajutorul unei abordări bazate pe rentabilitate, cum ar fi calcularea costurilor pe ciclu de viaţă, în conformitate cu articolul 83, şi poate include cel mai bun raport preţ-calitate evaluat pe baza unor criterii, cum ar fi aspecte calitative, de mediu şi/sau sociale, legate de obiectul contractului în cauză. Printre aceste criterii se pot număra, de exemplu:
a)calitatea, inclusiv avantajele tehnice, caracteristicile estetice şi funcţionale, accesibilitatea, proiectarea pentru toţi utilizatorii, caracteristicile sociale, de mediu şi inovatoare şi comercializarea şi condiţiile acesteia;
b)organizarea, calificarea şi experienţa personalului desemnat să execute contractul, în cazul în care calitatea personalului desemnat poate să aibă un impact semnificativ asupra nivelului de executare a contractului; sau
c)serviciile post-vânzare, asistenţa tehnică şi condiţiile de livrare, cum ar fi data livrării, procesul de livrare şi termenul de livrare sau de execuţie, angajamentele în ceea ce priveşte piesele şi securitatea aprovizionării.
Elementul de cost poate lua, de asemenea, forma unui preţ sau cost fix pe baza căruia operatorii economici vor concura numai pe criterii de calitate.
Statele membre pot prevedea ca entităţile contractante să nu poată utiliza numai preţul sau costul drept criteriu unic de atribuire sau să nu-şi poată restricţiona utilizarea la anumite categorii de entităţi contractante sau la anumite tipuri de contracte.
(3)Criteriile de atribuire sunt considerate a fi legate de obiectul contractului de achiziţii publice în cazul în care se referă la lucrările, produsele sau serviciile care urmează să fie furnizate în temeiul contractului din orice punct de vedere şi în orice stadiu al ciclului lor de viaţă, inclusiv factorii implicaţi:
a)în procesul specific de producţie, furnizare sau comercializare a acestor lucrări, produse sau servicii; sau
b)într-un proces specific pentru un alt stadiu al ciclului lor de viaţă,
chiar şi în cazul în care aceşti factori nu fac parte din structura lor materială.
(4)Criteriile de atribuire nu au ca efect acordarea unei libertăţi de selecţie nelimitate entităţii contractante. Ele asigură posibilitatea concurenţei efective şi sunt însoţite de specificaţii care permit verificarea efectivă a informaţiilor furnizate de ofertanţi, în scopul evaluării modului în care ofertele îndeplinesc criteriile de atribuire. În caz de îndoială, entităţile contractante verifică efectiv exactitatea informaţiilor şi dovezilor furnizate de ofertanţi.
(5)Entitatea contractantă precizează, în documentele achiziţiei, ponderea relativă pe care o acordă fiecărui criteriu ales pentru determinarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, cu excepţia cazului în care aceasta este stabilită exclusiv pe baza preţului.
Această pondere poate fi exprimată ca un interval a cărui întindere maximă trebuie să fie corespunzătoare.
În cazul în care ponderarea nu este posibilă din motive obiective, entitatea contractantă indică criteriile în ordinea descrescătoare a importanţei.
Art. 83: Calcularea costurilor pe ciclu de viaţă
(1)Calcularea costurilor pe ciclu de viaţă acoperă, în măsura în care sunt pertinente, toate sau o parte dintre următoarele costuri pe parcursul ciclului de viaţă al unui produs, serviciu sau al unei lucrări:
a)costurile suportate de entitatea contractantă sau de alţi utilizatori, cum ar fi:
(i)costuri legate de achiziţie;
(ii)costuri de utilizare, cum ar fi consumul de energie şi de alte resurse;
(iii)costuri de întreţinere;
(iv)costuri de la sfârşitul ciclului de viaţă, cum ar fi costurile de colectare şi reciclare;
b)costuri determinate de efectele externe asupra mediului legate de produs, serviciu sau lucrări pe parcursul ciclului lor de viaţă, cu condiţia ca valoarea monetară a acestora să poată fi determinată şi verificată; astfel de costuri pot include costul emisiilor de gaze cu efect de seră şi al altor emisii poluante şi alte costuri de atenuare a efectelor schimbărilor climatice.
(2)În cazul în care entităţile contractante evaluează costurile folosind o abordare pe baza costului ciclului de viaţă, acestea indică în documentele achiziţiei datele care trebuie furnizate de către ofertanţi şi metoda pe care entitatea contractantă o va utiliza pentru a stabili costurile pe ciclu de viaţă pe baza acestor date.
Metoda utilizată pentru evaluarea costurilor determinate de efectele externe asupra mediului îndeplineşte toate condiţiile următoare:
a)se bazează pe criterii nediscriminatorii şi verificabile în mod obiectiv. În special, în cazul în care nu a fost elaborată în vederea aplicării repetate sau continue, nu favorizează şi nu dezavantajează în mod necuvenit anumiţi operatori economici;
b)este accesibilă tuturor părţilor interesate;
c)datele solicitate pot fi furnizate printr-un efort rezonabil de către operatori economici care dau dovadă de o diligenţă normală, inclusiv de operatori economici din ţări terţe care sunt parte la AAP sau la alte acorduri internaţionale în cadrul cărora Uniunea şi-a asumat obligaţii.
(3)În toate cazurile în care o metodă comună de calculare a costurilor pe ciclu de viaţă a devenit obligatorie printr-un act legislativ al Uniunii, respectiva metodă comună se aplică pentru evaluarea costurilor pe ciclu de viaţă.
O listă a acestor acte legislative şi, dacă este necesar, acte delegate de completare a acestora figurează în anexa XV.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 103 privind actualizarea acestei liste, atunci când o actualizare a listei este necesară ca urmare a adoptării unor noi dispoziţii legislative prin care o metodă comună devine obligatorie sau prin care se abrogă sau se modifică legislaţia existentă.
Art. 84: Oferte anormal de scăzute
(1)Entităţile contractante solicită operatorilor economici să explice preţul sau costurile propuse în ofertă, în cazul în care ofertele par a fi anormal de scăzute în raport cu lucrările, produsele sau serviciile respective.
(2)Clarificările menţionate la alineatul (1) se pot referi în mod concret la:
a)aspectele economice ale procesului de producţie, ale prestării serviciilor sau ale metodei de construcţie;
b)soluţiile tehnice adoptate sau condiţiile excepţional de favorabile de care dispune ofertantul pentru furnizarea produselor sau a serviciilor, sau pentru executarea lucrărilor;
c)originalitatea lucrărilor, a produselor sau a serviciilor propuse de ofertant;
d)respectarea obligaţiilor menţionate la articolul 36 alineatul (2);
e)respectarea obligaţiilor menţionate la articolul 88;
f)posibilitatea ca ofertantul să obţină un ajutor de stat.
(3)Entitatea contractantă evaluează informaţiile furnizate prin consultarea ofertantului. Ea poate respinge oferta numai atunci când dovezile furnizate nu justifică în mod satisfăcător nivelul scăzut al preţului sau al costurilor propuse, ţinând seama de elementele menţionate la alineatul (2).
Entităţile contractante resping oferta atunci când constată că aceasta este anormal de scăzută deoarece nu respectă obligaţiile aplicabile menţionate la articolul 36 alineatul (2).
(4)În cazul în care o entitate contractantă stabileşte că o ofertă este anormal de scăzută pentru că ofertantul a obţinut un ajutor de stat, oferta poate fi respinsă doar din acest motiv numai după consultarea ofertantului, dacă acesta nu este în măsură să demonstreze, într-un termen suficient stabilit de entitatea contractantă, că ajutorul în cauză este compatibil cu piaţa internă în sensul articolului 107 din TFUE. Entitatea contractantă care respinge o ofertă în aceste circumstanţe aduce acest lucru la cunoştinţa Comisiei.
(5)Statele membre pun la dispoziţia altor state membre, la cerere, prin cooperare administrativă, orice informaţii de care dispun, cum ar fi legi, regulamente, contracte colective de muncă universal aplicabile sau standarde tehnice naţionale, referitoare la dovezile şi documentele prezentate în legătură cu elementele menţionate la alineatul (2).
Art. 85: Oferte care cuprind produse originare din ţări terţe
(1)Prezentul articol se aplică ofertelor care cuprind produse originare din ţări terţe cu care Uniunea nu a încheiat, într-un cadru multilateral sau bilateral, un acord care să asigure accesul comparabil şi efectiv al întreprinderilor din Uniune la pieţe ale acestor ţări terţe. Acest lucru nu aduce atingere obligaţiilor Uniunii sau statelor membre faţă de ţările terţe.
(2)Orice ofertă prezentată pentru atribuirea unui contract de produse poate fi respinsă în cazul în care proporţia produselor originare din ţări terţe, determinată în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (1), depăşeşte 50 % din valoarea totală a produselor care constituie oferta.
(1)Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (JO L 269, 10.10.2013, p. 1).
În sensul prezentului articol, programele informatice folosite în echipamentele pentru reţele de telecomunicaţii sunt considerate produse.
(3)Sub rezerva celui de al doilea paragraf de la prezentul alineat, în cazul în care două sau mai multe oferte sunt echivalente din punctul de vedere al criteriilor de atribuire definite la articolul 82, se preferă acele oferte care nu pot fi respinse în temeiul alineatului (2) de la prezentul articol. Valoarea acelor oferte este considerată echivalentă, în sensul prezentului articol, în cazul în care diferenţa de preţ nu depăşeşte 3 %.
Cu toate acestea, o ofertă nu este preferată unei altei oferte în temeiul primului paragraf, în cazul în care acceptarea sa ar obliga entitatea contractantă să achiziţioneze un material cu caracteristici tehnice diferite de cele ale materialului existent, ceea ce ar determina o incompatibilitate sau dificultăţi tehnice de utilizare şi de întreţinere sau costuri disproporţionate.
(4)În sensul prezentului articol, acele ţări terţe pentru care beneficiul prezentei directive a fost extins printr-o decizie a Consiliului în conformitate cu alineatul (1) nu se iau în considerare pentru stabilirea proporţiei produselor originare din ţări terţe, menţionată la alineatul (2).
(5)Până la 31 decembrie 2015 şi ulterior în fiecare an, Comisia prezintă Consiliului un raport anual, referitor la progresele realizate în negocierile multilaterale sau bilaterale privind accesul întreprinderilor din Uniune la pieţe ale ţărilor terţe în domenii reglementate de prezenta directivă, la rezultatul obţinut în urma acestor negocieri, precum şi la aplicarea efectivă a tuturor acordurilor încheiate.
Art. 86: Relaţii cu ţări terţe în ceea ce priveşte contractele de lucrări, produse şi servicii
(1)Statele membre informează Comisia despre orice dificultăţi de ordin general, întâmpinate şi semnalate de întreprinderile lor în fapt sau în drept, în ceea ce priveşte obţinerea contractelor de servicii în ţări terţe.
(2)Comisia raportează Consiliului la 18 aprilie 2019 şi ulterior periodic cu privire la deschiderea contractelor de servicii în ţări terţe şi la progresul negocierilor cu aceste ţări în această privinţă, în special în cadrul Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC).
(3)Comisia încearcă, intervenind pe lângă ţările terţe interesate, să remedieze orice situaţie în care constată, fie pe baza rapoartelor menţionate la alineatul (2), fie pe baza altor informaţii, că, în contextul atribuirii de contracte de achiziţii de servicii, o ţară terţă:
a)nu acordă întreprinderilor din Uniune acces efectiv, comparabil cu cel acordat de Uniune întreprinderilor din acea ţară terţă;
b)nu acordă întreprinderilor din Uniune beneficiul tratamentului naţional sau aceleaşi posibilităţi de concurenţă ca şi cele disponibile întreprinderilor naţionale; sau
c)acordă întreprinderilor din alte ţări terţe un tratament mai favorabil decât întreprinderilor din Uniune.
(4)Statele membre informează Comisia cu privire la orice dificultăţi întâmpinate şi raportate de întreprinderile lor în fapt sau în drept şi care sunt datorate nerespectării dispoziţiilor dreptului internaţional al muncii enumerate în anexa XIV, în cazul în care aceste întreprinderi au încercat să obţină contracte în ţări terţe.
(5)În condiţiile menţionate la alineatele (3) şi (4), Comisia poate propune Consiliului, în orice moment, să adopte un act de punere în aplicare, să suspende sau să restrângă atribuirea contractelor de servicii pe o perioadă care urmează a fi prevăzută în actul de punere în aplicare respectiv:
a)întreprinderilor guvernate de legislaţia ţării terţe respective;
b)întreprinderilor afiliate la întreprinderile specificate la litera (a) şi care au sediul oficial în Uniune, dar care nu au legătură directă şi efectivă cu economia unui stat membru;
c)întreprinderilor care prezintă oferte care au ca obiect servicii originare din ţara terţă respectivă.
Consiliul hotărăşte, cu majoritate calificată, cât mai curând posibil.
Comisia poate propune măsurile respective din proprie iniţiativă sau la cererea unui stat membru.
(6)Prezentul articol nu aduce atingere angajamentelor Uniunii faţă de ţările terţe, care derivă din acorduri internaţionale privind achiziţiile publice, în special în cadrul OMC.