Secţiunea 3 - Selecţia participanţilor şi atribuirea contractelor - Directiva 2014/25/UE/26-feb-2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 94L

În vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
Secţiunea 3:Selecţia participanţilor şi atribuirea contractelor
Subsecţiunea 0:
Art. 76: Principii generale
(1)În scopul selectării participanţilor în cadrul procedurilor de achiziţie se aplică toate regulile următoare:
a)entităţile contractante care au prevăzut norme şi criterii de excludere a ofertanţilor sau candidaţilor în conformitate cu articolul 78 alineatul (1) sau cu articolul 80 alineatul (1) exclud operatorii economici care sunt identificaţi pe baza acestor norme şi satisfac aceste criterii;
b)entităţile contractante selectează ofertanţii şi candidaţii în conformitate cu normele şi criteriile obiective stabilite în temeiul articolelor 78 şi 80;
c)în procedurile restrânse, în procedurile de negociere cu invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare, în dialogurile competitive şi în parteneriatele pentru inovare, entităţile contractante reduc, după caz, în conformitate cu articolul 78 alineatul (2), numărul candidaţilor selectaţi în temeiul literelor (a) şi (b) din prezentul alineat.
(2)Atunci când o invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare se face prin intermediul unui anunţ privind existenţa unui sistem de calificare şi în scopul selectării participanţilor în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor specifice care fac obiectul invitaţiei la procedura concurenţială de ofertare, entităţile contractante:
a)califică operatorii economici în conformitate cu articolul 77;
b)aplică operatorilor economici calificaţi acele dispoziţii ale alineatului (1) care sunt relevante în cazul procedurilor restrânse sau de negociere, al dialogurilor competitive sau al parteneriatelor pentru inovare.
(3)Atunci când selectează participanţii la o procedură restrânsă sau de negociere, la un dialog competitiv sau la un parteneriat pentru inovare, la luarea deciziei privind calificarea sau când se actualizează criteriile şi normele, entităţile contractante nu pot:
a)să impună anumitor operatori economici condiţii administrative, tehnice sau financiare care nu ar fi impuse şi altora;
b)să ceară încercări sau dovezi care s-ar suprapune peste probele obiective deja disponibile.
(4)În cazul în care informaţiile sau documentele care trebuie să fie depuse de către operatorii economici sunt sau par a fi incomplete sau eronate, sau în cazul în care lipsesc anumite documente, entităţile contractante pot, cu excepţia unor dispoziţii contrare din dreptul intern de punerea în aplicare a prezentei directive, să solicite operatorilor economici în cauză să prezinte, să suplimenteze, să clarifice sau să completeze informaţiile sau documentele relevante într-un termen adecvat, cu condiţia ca astfel de solicitări să fie realizate respectând pe deplin principiile egalităţii de tratament şi transparenţei.
(5)Entităţile contractante verifică dacă ofertele prezentate de ofertanţii selectaţi sunt conforme cu normele şi cerinţele aplicabile ofertelor şi atribuie contractul pe baza criteriilor prevăzute la articolele 82 şi 84, ţinând seama de dispoziţiile articolului 64.
(6)Entităţile contractante pot decide să nu atribuie un contract ofertantului care a depus cea mai bună ofertă, dacă stabilesc că oferta nu este conformă cu obligaţiile aplicabile menţionate la articolul 36 alineatul (2).
(7)În cazul procedurilor deschise, entităţile contractante pot decide să examineze ofertele înainte de a verifica îndeplinirea cerinţelor de către ofertanţi, cu condiţia respectării dispoziţiilor pertinente de la articolele 76-84, inclusiv a regulii conform căreia contractul nu se atribuie unui ofertant care ar fi trebuit exclus în conformitate cu articolul 80 sau care nu îndeplineşte criteriile de selecţie stabilite de entitatea contractantă în conformitate cu articolul 78 alineatul (1) şi cu articolul 80.
Statele membre pot exclude utilizarea procedurii de la primul paragraf pentru anumite tipuri de achiziţii sau circumstanţe specifice sau pot să o limiteze la acestea.
(8)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 103 pentru modificarea listei din anexa XIV, în cazul în care acest lucru este necesar, în vederea adăugării noilor acorduri internaţionale care au fost ratificate de toate statele membre sau în cazul în care acordurile internaţionale existente menţionate nu mai sunt ratificate de toate statele membre sau sunt în vreun fel modificate, de exemplu în ceea ce priveşte domeniul de aplicare, conţinutul sau denumirea.
Subsecţiunea 1:Calificarea şi selecţia calitativă
Art. 77: Sisteme de calificare
(1)Entităţile contractante care doresc acest lucru pot institui şi utiliza un sistem de calificare a operatorilor economici.
Entităţile contractante care instituie sau utilizează un sistem de calificare se asigură că operatorii economici pot solicita calificarea în orice moment.
(2)Sistemul menţionat la alineatul (1) poate implica diferite etape de calificare.
Entităţile contractante stabilesc norme şi criterii obiective pentru excluderea şi selectarea operatorilor economici care solicită calificarea, precum şi criterii şi norme obiective pentru utilizarea sistemului de calificare, care să trateze aspecte precum înscrierea în sistem, actualizarea periodică a calificărilor, dacă acestea există, şi durata sistemului.
În cazul în care aceste criterii şi norme includ specificaţii tehnice, se aplică dispoziţiile articolelor 60-62. Criteriile şi normele pot fi actualizate ori de câte ori este nevoie.
(3)Criteriile şi normele menţionate la alineatul (2) sunt puse la dispoziţia operatorilor economici la cerere. Criteriile şi normele actualizate se comunică operatorilor economici interesaţi.
În cazul în care o entitate contractantă consideră că sistemul de calificare al altor entităţi sau organisme anumite satisface cerinţele sale, ea comunică operatorilor economici interesaţi numele acestor alte entităţi sau organisme.
(4)Se păstrează o înregistrare scrisă privind operatorii economici calificaţi; aceasta poate fi împărţită pe categorii, în funcţie de tipul de contract pentru care este valabilă calificarea.
(5)Atunci când o invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare se face prin intermediul unui anunţ privind existenţa unui sistem de calificare, contractele specifice pentru lucrări, produse sau servicii incluse în sistemul de calificare se acordă prin proceduri restrânse sau prin proceduri de negociere, în cadrul cărora toţi ofertanţii şi participanţii sunt selectaţi dintre candidaţii deja calificaţi în conformitate cu un astfel de sistem.
(6)Orice taxe care sunt facturate în legătură cu cererile de calificare sau cu actualizarea sau menţinerea unui nivel de calificare deja obţinut conform sistemului sunt proporţionale cu costurile generate.
Art. 78: Criterii de selecţie calitativă
(1)Entităţile contractante pot stabili norme şi criterii obiective pentru excluderea şi selectarea ofertanţilor sau candidaţilor; aceste norme şi criterii sunt puse la dispoziţia operatorilor economici interesaţi.
(2)În măsura în care este necesar pentru a asigura un echilibru adecvat între caracteristicile speciale ale procedurii de achiziţii şi resursele necesare pentru realizarea sa, entităţile contractante pot stabili, în cadrul procedurilor restrânse sau de negociere, în dialogurile competitive sau în parteneriatele pentru inovare, norme şi criterii obiective care reflectă această necesitate şi permit entităţii contractante să reducă numărul candidaţilor care vor fi invitaţi la procedura de ofertare sau la negociere. Numărul candidaţilor selectaţi ţine seama, cu toate acestea, de nevoia de a asigura o concurenţă adecvată.
Art. 79: Utilizarea capacităţilor altor entităţi
(1)În cazul în care normele şi criteriile obiective de excludere şi selectare a operatorilor economici care au solicitat calificarea într-un sistem de calificare includ cerinţe privind capacitatea economică şi financiară a operatorului economic sau capacităţile sale tehnice şi profesionale, operatorul economic se poate baza, acolo unde este necesar, pe capacitatea altor entităţi, indiferent de natura juridică a legăturii dintre el şi entităţile respective. În ceea ce priveşte criteriile referitoare la calificările educaţionale şi profesionale ale prestatorului de servicii sau ale contractantului sau ale personalului de conducere al întreprinderii, sau la experienţa profesională relevantă, operatorii economici pot, cu toate acestea, să se bazeze doar pe capacităţile altor entităţi atunci când acestea din urmă vor desfăşura lucrările sau serviciile pentru îndeplinirea cărora sunt necesare respectivele capacităţi. În cazul în care un operator economic doreşte să se bazeze pe capacităţile altor entităţi, acesta dovedeşte entităţii contractante că va dispune de resursele respective pe întreaga perioadă de valabilitate a sistemului de calificare, de exemplu prin prezentarea unui angajament din partea respectivelor entităţi în acest sens.
În cazul în care, în temeiul articolului 80 din prezenta directivă, entităţile contractante fac trimitere la criteriile de excludere sau de selecţie prevăzute de Directiva 2014/24/UE, entităţile contractante verifică, în conformitate cu articolul 80 alineatul (3) din prezenta directivă, dacă celelalte entităţi pe a căror capacitate operatorul economic intenţionează să se bazeze îndeplinesc criteriile de selecţie relevante sau dacă există motivele de excludere la care au făcut trimitere entităţile contractante în temeiul articolului 57 din Directiva 2014/24/UE. Entitatea contractantă solicită ca operatorul economic să înlocuiască o entitate în legătură cu care există motive obligatorii de excludere la care entitatea contractantă a făcut trimitere. Entitatea contractantă poate solicita, sau statul membru îi poate impune să solicite, ca operatorul economic să înlocuiască o entitate în legătură cu care există motive neobligatorii de excludere la care entitatea contractantă a făcut trimitere.
În cazul în care un operator economic se bazează pe capacităţile altor entităţi în ceea ce priveşte criteriile referitoare la situaţia economică şi financiară, entitatea contractantă poate solicita ca operatorul economic şi acele entităţi să fie răspunzătoare solidar pentru executarea contractului.
În aceleaşi condiţii, un grup de operatori economici menţionat la articolul 37 alineatul (2) se poate baza pe capacitatea participanţilor din grup sau a altor entităţi.
(2)În cazul în care normele şi criteriile obiective de excludere şi selectare a candidaţilor şi ofertanţilor în cadrul procedurilor deschise, restrânse sau de negociere, în dialogurile competitive ori în cadrul parteneriatelor pentru inovare includ cerinţe privind capacitatea economică şi financiară a operatorului economic sau capacităţile sale tehnice şi profesionale, operatorul economic se poate baza, acolo unde este necesar şi pentru un anumit contract, pe capacităţile altor entităţi, indiferent de natura juridică a legăturii dintre el şi entităţile respective. În ceea ce priveşte criteriile referitoare la calificările educaţionale şi profesionale ale prestatorului de servicii sau ale contractantului sau ale personalului de conducere al întreprinderii, sau la experienţa profesională relevantă, operatorii economici pot, cu toate acestea, să se bazeze doar pe capacităţile altor entităţi atunci când acestea din urmă vor desfăşura lucrările sau serviciile pentru îndeplinirea cărora sunt necesare respectivele capacităţi. În cazul în care un operator economic doreşte să se bazeze pe capacităţile altor entităţi, acesta dovedeşte entităţii contractante că va dispune de resursele necesare, de exemplu prin prezentarea unui angajament din partea entităţilor respective în acest sens.
În cazul în care, în temeiul articolului 80 din prezenta directivă, entităţile contractante fac trimitere la criteriile de excludere sau de selecţie prevăzute de Directiva 2014/24/UE, entităţile contractante verifică, în conformitate cu articolul 80 alineatul (3) din prezenta directivă, dacă celelalte entităţi pe a căror capacitate operatorul economic intenţionează să se bazeze îndeplinesc criteriile de selecţie relevante sau dacă există motivele de excludere la care au făcut trimitere entităţile contractante în temeiul articolului 57 din Directiva 2014/24/UE. Entitatea contractantă solicită ca operatorul economic să înlocuiască o entitate care nu îndeplineşte un criteriu de selecţie relevant sau în legătură cu care există motive obligatorii de excludere la care entitatea contractantă a făcut trimitere. Entitatea contractantă poate solicita, sau statul membru îi poate impune să solicite, ca operatorul economic să înlocuiască o entitate în legătură cu care există motive neobligatorii de excludere la care entitatea contractantă a făcut trimitere.
În cazul în care un operator economic se bazează pe capacităţile altor entităţi în ceea ce priveşte criteriile referitoare la situaţia economică şi financiară, entitatea contractantă poate solicita ca operatorul economic şi acele entităţi să fie răspunzătoare solidar pentru executarea contractului.
În aceleaşi condiţii, un grup de operatori economici prevăzut la articolul 37 se poate baza pe capacităţile membrilor grupului sau ale altor entităţi.
(3)În cazul contractelor de lucrări sau de servicii şi al lucrărilor de amplasare sau de instalare din cadrul unui contract de produse, entităţile contractante pot impune ca anumite sarcini critice să fie efectuate direct de către ofertantul însuşi sau, în cazul unei oferte depuse de un grup de operatori economici prevăzut la articolul 37 alineatul (2), de un participant din cadrul acestui grup.
Art. 80: Utilizarea motivelor de excludere şi a criteriilor de selecţie prevăzute în Directiva 2014/24/UE
(1)Normele şi criteriile obiective de excludere şi selectare a operatorilor economici care solicită calificarea într-un sistem de calificare, precum şi normele şi criteriile obiective de excludere şi selectare a candidaţilor şi ofertanţilor în cadrul procedurilor deschise, restrânse sau de negociere, al dialogurilor competitive sau al parteneriatelor pentru inovare pot include motivele de excludere enumerate la articolul 57 din Directiva 2014/24/UE, în termenii şi condiţiile prevăzute la articolul respectiv.
În cazul în care entitatea contractantă este o autoritate contractantă, aceste criterii şi norme includ motivele de excludere enumerate la articolul 57 alineatele (1) şi (2) din Directiva 2014/24/UE, în termenii şi condiţiile prevăzute la articolul respectiv.
Dacă statele membre solicită acest lucru, aceste criterii şi norme includ, în plus, motivele de excludere enumerate la articolul 57 alineatul (4) din Directiva 2014/24/UE, în termenii şi condiţiile prevăzute la articolul respectiv.
(2)Criteriile şi normele menţionate la alineatul (1) pot include criteriile de selectare prevăzute la articolul 58 din Directiva 2014/24/UE, în termenii şi condiţiile prevăzute la articolul respectiv, în special în ceea ce priveşte limitele cerinţelor referitoare la cifra de afaceri anuală prevăzute la alineatul (3) al doilea paragraf din respectivul articol.
(3)În scopul aplicării alineatelor (1) şi (2) din prezentul articol, se aplică articolele 59-61 din Directiva 2014/24/UE.
Art. 81: Standarde de asigurare a calităţii şi standarde de management de mediu
(1)Entităţile contractante, în cazul în care solicită prezentarea unor certificate eliberate de organisme independente care să ateste că operatorul economic respectă anumite standarde de asigurare a calităţii, inclusiv privind accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilităţi, se raportează la sistemele de asigurare a calităţii bazate pe seriile de standarde europene relevante certificate de organisme acreditate. Entităţile contractante recunosc certificatele echivalente eliberate de organisme stabilite în alte state membre. Totodată, acestea acceptă şi alte dovezi ale unor măsuri echivalente de asigurare a calităţii, în cazul în care operatorul economic în cauză nu a avut nicio posibilitate de a obţine aceste certificate în termenele stabilite din motive care nu sunt imputabile operatorului economic respectiv, cu condiţia ca acesta să dovedească faptul că măsurile propuse de asigurare a calităţii respectă standardele impuse de asigurare a calităţii.
(2)Atunci când entităţile contractante solicită prezentarea unor certificate întocmite de organisme independente care să ateste că operatorul economic respectă anumite standarde sau sisteme de management de mediu, acestea se raportează la sistemul de management de mediu şi audit al Uniunii Europene (EMAS) sau la alte sisteme de management de mediu recunoscute în conformitate cu articolul 45 din Regulamentul (CE) nr. 1221/2009 sau la alte standarde de management de mediu bazate pe standardele europene sau internaţionale pertinente emise de organisme acreditate. Entităţile contractante recunosc certificatele echivalente eliberate de organisme stabilite în alte state membre.
În cazul în care se poate demonstra că un operator economic nu a avut acces la astfel de certificate sau nu are nicio posibilitate de a le obţine în termenele stabilite din motive care nu îi sunt imputabile, entitatea contractantă acceptă şi alte dovezi ale unor măsuri de management de mediu, cu condiţia ca operatorul economic să dovedească faptul că aceste măsuri sunt echivalente cu cele impuse în temeiul sistemului sau standardului aplicabil de management de mediu.
(3)Statele membre pun la dispoziţia altor state membre, la cerere, toate informaţiile referitoare la documentele prezentate ca dovadă a respectării standardelor de calitate şi de mediu menţionate la alineatele (1) şi (2).
Subsecţiunea 2:Atribuirea contractului
Art. 82: Criterii de atribuire a contractelor
(1)Fără a aduce atingere actelor cu putere de lege şi actelor administrative de drept intern privind preţul anumitor produse sau remunerarea anumitor servicii, entităţile contractante atribuie contractele pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic.
(2)Oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic din perspectiva entităţii contractante este identificată pe baza preţului sau a costului cu ajutorul unei abordări bazate pe rentabilitate, cum ar fi calcularea costurilor pe ciclu de viaţă, în conformitate cu articolul 83, şi poate include cel mai bun raport preţ-calitate evaluat pe baza unor criterii, cum ar fi aspecte calitative, de mediu şi/sau sociale, legate de obiectul contractului în cauză. Printre aceste criterii se pot număra, de exemplu:
a)calitatea, inclusiv avantajele tehnice, caracteristicile estetice şi funcţionale, accesibilitatea, proiectarea pentru toţi utilizatorii, caracteristicile sociale, de mediu şi inovatoare şi comercializarea şi condiţiile acesteia;
b)organizarea, calificarea şi experienţa personalului desemnat să execute contractul, în cazul în care calitatea personalului desemnat poate să aibă un impact semnificativ asupra nivelului de executare a contractului; sau
c)serviciile post-vânzare, asistenţa tehnică şi condiţiile de livrare, cum ar fi data livrării, procesul de livrare şi termenul de livrare sau de execuţie, angajamentele în ceea ce priveşte piesele şi securitatea aprovizionării.
Elementul de cost poate lua, de asemenea, forma unui preţ sau cost fix pe baza căruia operatorii economici vor concura numai pe criterii de calitate.
Statele membre pot prevedea ca entităţile contractante să nu poată utiliza numai preţul sau costul drept criteriu unic de atribuire sau să nu-şi poată restricţiona utilizarea la anumite categorii de entităţi contractante sau la anumite tipuri de contracte.
(3)Criteriile de atribuire sunt considerate a fi legate de obiectul contractului de achiziţii publice în cazul în care se referă la lucrările, produsele sau serviciile care urmează să fie furnizate în temeiul contractului din orice punct de vedere şi în orice stadiu al ciclului lor de viaţă, inclusiv factorii implicaţi:
a)în procesul specific de producţie, furnizare sau comercializare a acestor lucrări, produse sau servicii; sau
b)într-un proces specific pentru un alt stadiu al ciclului lor de viaţă,
chiar şi în cazul în care aceşti factori nu fac parte din structura lor materială.
(4)Criteriile de atribuire nu au ca efect acordarea unei libertăţi de selecţie nelimitate entităţii contractante. Ele asigură posibilitatea concurenţei efective şi sunt însoţite de specificaţii care permit verificarea efectivă a informaţiilor furnizate de ofertanţi, în scopul evaluării modului în care ofertele îndeplinesc criteriile de atribuire. În caz de îndoială, entităţile contractante verifică efectiv exactitatea informaţiilor şi dovezilor furnizate de ofertanţi.
(5)Entitatea contractantă precizează, în documentele achiziţiei, ponderea relativă pe care o acordă fiecărui criteriu ales pentru determinarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, cu excepţia cazului în care aceasta este stabilită exclusiv pe baza preţului.
Această pondere poate fi exprimată ca un interval a cărui întindere maximă trebuie să fie corespunzătoare.
În cazul în care ponderarea nu este posibilă din motive obiective, entitatea contractantă indică criteriile în ordinea descrescătoare a importanţei.
Art. 83: Calcularea costurilor pe ciclu de viaţă
(1)Calcularea costurilor pe ciclu de viaţă acoperă, în măsura în care sunt pertinente, toate sau o parte dintre următoarele costuri pe parcursul ciclului de viaţă al unui produs, serviciu sau al unei lucrări:
a)costurile suportate de entitatea contractantă sau de alţi utilizatori, cum ar fi:
(i)costuri legate de achiziţie;
(ii)costuri de utilizare, cum ar fi consumul de energie şi de alte resurse;
(iii)costuri de întreţinere;
(iv)costuri de la sfârşitul ciclului de viaţă, cum ar fi costurile de colectare şi reciclare;
b)costuri determinate de efectele externe asupra mediului legate de produs, serviciu sau lucrări pe parcursul ciclului lor de viaţă, cu condiţia ca valoarea monetară a acestora să poată fi determinată şi verificată; astfel de costuri pot include costul emisiilor de gaze cu efect de seră şi al altor emisii poluante şi alte costuri de atenuare a efectelor schimbărilor climatice.
(2)În cazul în care entităţile contractante evaluează costurile folosind o abordare pe baza costului ciclului de viaţă, acestea indică în documentele achiziţiei datele care trebuie furnizate de către ofertanţi şi metoda pe care entitatea contractantă o va utiliza pentru a stabili costurile pe ciclu de viaţă pe baza acestor date.
Metoda utilizată pentru evaluarea costurilor determinate de efectele externe asupra mediului îndeplineşte toate condiţiile următoare:
a)se bazează pe criterii nediscriminatorii şi verificabile în mod obiectiv. În special, în cazul în care nu a fost elaborată în vederea aplicării repetate sau continue, nu favorizează şi nu dezavantajează în mod necuvenit anumiţi operatori economici;
b)este accesibilă tuturor părţilor interesate;
c)datele solicitate pot fi furnizate printr-un efort rezonabil de către operatori economici care dau dovadă de o diligenţă normală, inclusiv de operatori economici din ţări terţe care sunt parte la AAP sau la alte acorduri internaţionale în cadrul cărora Uniunea şi-a asumat obligaţii.
(3)În toate cazurile în care o metodă comună de calculare a costurilor pe ciclu de viaţă a devenit obligatorie printr-un act legislativ al Uniunii, respectiva metodă comună se aplică pentru evaluarea costurilor pe ciclu de viaţă.
O listă a acestor acte legislative şi, dacă este necesar, acte delegate de completare a acestora figurează în anexa XV.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 103 privind actualizarea acestei liste, atunci când o actualizare a listei este necesară ca urmare a adoptării unor noi dispoziţii legislative prin care o metodă comună devine obligatorie sau prin care se abrogă sau se modifică legislaţia existentă.
Art. 84: Oferte anormal de scăzute
(1)Entităţile contractante solicită operatorilor economici să explice preţul sau costurile propuse în ofertă, în cazul în care ofertele par a fi anormal de scăzute în raport cu lucrările, produsele sau serviciile respective.
(2)Clarificările menţionate la alineatul (1) se pot referi în mod concret la:
a)aspectele economice ale procesului de producţie, ale prestării serviciilor sau ale metodei de construcţie;
b)soluţiile tehnice adoptate sau condiţiile excepţional de favorabile de care dispune ofertantul pentru furnizarea produselor sau a serviciilor, sau pentru executarea lucrărilor;
c)originalitatea lucrărilor, a produselor sau a serviciilor propuse de ofertant;
d)respectarea obligaţiilor menţionate la articolul 36 alineatul (2);
e)respectarea obligaţiilor menţionate la articolul 88;
f)posibilitatea ca ofertantul să obţină un ajutor de stat.
(3)Entitatea contractantă evaluează informaţiile furnizate prin consultarea ofertantului. Ea poate respinge oferta numai atunci când dovezile furnizate nu justifică în mod satisfăcător nivelul scăzut al preţului sau al costurilor propuse, ţinând seama de elementele menţionate la alineatul (2).
Entităţile contractante resping oferta atunci când constată că aceasta este anormal de scăzută deoarece nu respectă obligaţiile aplicabile menţionate la articolul 36 alineatul (2).
(4)În cazul în care o entitate contractantă stabileşte că o ofertă este anormal de scăzută pentru că ofertantul a obţinut un ajutor de stat, oferta poate fi respinsă doar din acest motiv numai după consultarea ofertantului, dacă acesta nu este în măsură să demonstreze, într-un termen suficient stabilit de entitatea contractantă, că ajutorul în cauză este compatibil cu piaţa internă în sensul articolului 107 din TFUE. Entitatea contractantă care respinge o ofertă în aceste circumstanţe aduce acest lucru la cunoştinţa Comisiei.
(5)Statele membre pun la dispoziţia altor state membre, la cerere, prin cooperare administrativă, orice informaţii de care dispun, cum ar fi legi, regulamente, contracte colective de muncă universal aplicabile sau standarde tehnice naţionale, referitoare la dovezile şi documentele prezentate în legătură cu elementele menţionate la alineatul (2).