Titlul ii - NORME PRIVIND ATRIBUIREA CONCESIUNILOR - PRINCIPII GENERALE ŞI GARANŢII PROCEDURALE - Directiva 2014/23/UE/26-feb-2014 privind atribuirea contractelor de concesiune
Acte UE
Jurnalul Oficial 94L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
TITLUL II:NORME PRIVIND ATRIBUIREA CONCESIUNILOR - PRINCIPII GENERALE ŞI GARANŢII PROCEDURALE
Art. 30: Principii generale
(1)Autoritatea contractantă sau entitatea contractantă are libertatea de a organiza procedura de alegere a concesionarului, care trebuie să respecte dispoziţiile prezentei directive.
(2)Modul în care este concepută procedura de atribuire a concesiunilor respectă principiile prevăzute la articolul 3. În special pe parcursul procedurii de atribuire a concesiunilor, autoritatea contractantă sau entitatea contractantă nu furnizează, în mod discriminatoriu, informaţii care pot avantaja anumiţi candidaţi sau ofertanţi în raport cu ceilalţi.
(3)Statele membre iau măsuri adecvate pentru a se asigura că, în executarea contractelor de concesiune, operatorii economici respectă obligaţiile aplicabile în domeniile legislaţiei de mediu, sociale şi a muncii instituite de dreptul Uniunii, legislaţia naţională, acorduri colective sau prin dispoziţiile internaţionale de drept în domeniul social, al mediului şi al muncii enumerate în anexa X.
(4)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 48 pentru modificarea listei din anexa X, în cazul în care acest lucru este necesar, în vederea adăugării noilor acorduri internaţionale care au fost ratificate de toate statele membre sau în cazul în care acordurile internaţionale existente menţionate nu mai sunt ratificate de către toate statele membre sau sunt în vreun fel modificate, de exemplu în ceea ce priveşte domeniul de aplicare, conţinutul sau denumirea.
Art. 31: Anunţuri de concesionare
(1)Autorităţile contractante şi entităţile contractante care doresc să atribuie o concesiune îşi fac cunoscută intenţia prin intermediul unui anunţ de concesionare.
(2)Anunţurile de concesionare conţin informaţiile prevăzute în anexa V şi, după caz, orice alte informaţii considerate utile de către autoritatea sau entitatea contractantă, în conformitate cu formatul formularelor standard.
(3)Autorităţile contractante şi entităţile contractante care doresc să atribuie o concesiune de servicii sociale sau alte servicii specifice enumerate în anexa IV îşi fac cunoscută intenţia referitoare la atribuirea prevăzută a concesiunii prin publicarea unui anunţ de intenţie. Anunţurile respective conţin informaţiile prevăzute în anexa VI.
(4)Prin derogare de la alineatul (1), autorităţile contractante sau entităţile contractante nu au obligaţia de a publica un anunţ de concesionare dacă lucrările sau serviciile pot fi furnizate numai de către un anumit operator economic pentru unul dintre motivele următoare:
a)scopul concesiunii este crearea sau achiziţionarea unei opere de artă unice sau a unei interpretări artistice unice;
b)absenţa concurenţei din motive tehnice;
c)existenţa unui drept exclusiv;
d)protecţia drepturilor de proprietate intelectuală şi a altor drepturi exclusive decât cele definite la articolul 5 punctul 10.
Excepţiile prevăzute la primul paragraf literele (b), (c) şi (d) se aplică numai atunci când nu există o alternativă sau un substitut rezonabil, iar absenţa concurenţei nu este rezultatul unei restrângeri artificiale a parametrilor concesiunii atribuite.
(5)Prin derogare de la alineatul (1), autoritatea contractantă sau entitatea contractantă nu are obligaţia de a publica un nou anunţ de concesionare dacă nu a fost depusă nicio ofertă, nicio candidatură sau nicio ofertă adecvată ori nicio candidatură adecvată ca răspuns la o procedură de concesiune prealabilă, atât timp cât condiţiile iniţiale ale contractului de concesiune nu sunt modificate în mod semnificativ şi se transmite un raport Comisiei, în cazul în care transmite o solicitare în acest sens.
În sensul primului paragraf, o ofertă este considerată drept neadecvată dacă este lipsită de relevanţă pentru concesiune, neputând răspunde în mod manifest, fără modificări substanţiale, necesităţilor şi cerinţelor autorităţii contractante sau ale entităţii contractante indicate în documentele concesiunii.
În sensul primului paragraf, o candidatură este considerată neadecvată:
a)în cazul în care candidatul în cauză este sau poate fi exclus în temeiul articolului 38 alineatele (4)-(9) sau nu îndeplineşte criteriile de selecţie stabilite de autoritatea contractantă sau de entitatea contractantă în temeiul articolului 38 alineatul (1);
b)în cazul în care candidaturile includ oferte care sunt neadecvate în sensul celui de al doilea paragraf.
Art. 32: Anunţuri de atribuire a concesiunii
(1)În termen de cel mult 48 de zile de la atribuirea unei concesiuni, autorităţile contractante şi entităţile contractante transmit, în conformitate cu procedurile prevăzute la articolul 33, un anunţ de atribuire a concesiunii prin care prezintă rezultatele procedurii de atribuire a concesiunilor. Pentru serviciile sociale şi alte servicii specifice enumerate în anexa IV, aceste anunţuri pot fi, totuşi, grupate trimestrial. În acest caz, acestea trimit anunţurile grupate în termen de 48 de zile de la încheierea fiecărui trimestru.
(2)Anunţurile de atribuire a concesiunii cuprind informaţiile prevăzute în anexa VII sau, în ceea ce priveşte concesiunile de servicii sociale şi alte servicii specifice enumerate la anexa IV, informaţiile prevăzute în anexa VIII şi se publică în conformitate cu articolul 33.
Art. 33: Forma şi modalităţile de publicare a anunţurilor
(1)Anunţurile de concesionare, anunţurile de atribuire a concesiunii şi anunţul menţionat la articolul 43 alineatul (1) al doilea paragraf includ informaţiile prevăzute în anexele V, VI, VII, VIII şi IX şi respectând formatul formularelor standard, inclusiv al formularelor de rectificare.
Comisia stabileşte formularele standard prin intermediul actelor de punere în aplicare. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 50.
(2)Anunţurile menţionate la alineatul (1) se elaborează, se transmit prin mijloace electronice Oficiului pentru Publicaţii al Uniunii Europene şi se publică în conformitate cu anexa IX. Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene transmite autorităţii contractante sau entităţii contractante o confirmare de primire a anunţului şi de publicare a informaţiilor trimise, menţionând data publicării care constituie dovada publicării. Anunţurile se publică în termen de cel mult cinci zile de la data trimiterii. Costurile de publicare a anunţurilor de către Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene sunt suportate de Uniune.
(3)Anunţurile de concesionare se publică integral în una sau mai multe dintre limbile oficiale ale instituţiilor Uniunii, la alegerea autorităţii contractante sau a entităţii contractante. Versiunea lingvistică respectivă (versiunile lingvistice respective) este singura autentică (sunt singurele autentice). Un rezumat al elementelor importante din fiecare anunţ se publică în celelalte limbi oficiale ale instituţiilor Uniunii.
(4)Anunţurile de concesionare şi anunţurile de atribuire a concesiunii nu se publică la nivel naţional înainte de publicarea de către Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene, cu excepţia cazului în care publicarea la nivelul Uniunii nu are loc la 48 de ore după ce Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene confirmă primirea de către autoritatea contractantă sau entitatea contractantă a anunţului astfel cum se menţionează la alineatul (2). Anunţurile de concesionare şi anunţurile de atribuire a concesiunii publicate la nivel naţional nu cuprind alte informaţii decât cele cuprinse în anunţurile trimise Oficiului pentru Publicaţii al Uniunii Europene, dar menţionează data la care anunţul a fost trimis Oficiului pentru Publicaţii al Uniunii Europene.
Art. 34: Disponibilitatea în format electronic a documentelor concesiunii
(1)Autorităţile contractante şi entităţile contractante oferă acces liber, direct, total şi gratuit, prin mijloace electronice, la documentele concesiunii, de la data publicării anunţului de concesionare sau, în cazul în care anunţul de concesionare nu include invitaţia la procedura de ofertare, de la data trimiterii invitaţiei de a transmite oferte. Textul anunţului de concesionare sau al invitaţiilor menţionate trebuie să specifice adresa de internet la care pot fi consultate documentele concesiunii.
(2)Dacă, în cazuri bine justificate, datorită securităţii excepţionale sau din motive tehnice sau datorită naturii deosebit de sensibile a informaţiilor comerciale care necesită un nivel extrem de ridicat de protecţie, nu poate fi oferit acces liber, direct, total şi gratuit, prin mijloace electronice, la anumite documente ale concesiunii, autorităţile contractante sau entităţile contractante indică în anunţul sau în invitaţia de a transmite oferte că documentele concesiunii în cauză vor fi transmise prin alte mijloace decât mijloace electronice şi că se prelungeşte termenul de primire a ofertelor.
(3)Autorităţile contractante şi entităţile contractante sau serviciile competente furnizează tuturor candidaţilor sau ofertanţilor care participă la procedura de atribuire a concesiunilor informaţii suplimentare privind documentele concesiunii, cu condiţia ca acestea să fi fost solicitate în timp util, cu cel puţin şase zile înainte de termenul stabilit pentru primirea ofertelor.
Art. 35: Combaterea corupţiei şi prevenirea conflictelor de interese
Statele membre solicită autorităţilor contractante şi entităţilor contractante să ia măsuri adecvate pentru a combate frauda, favoritismul şi corupţia şi pentru a preveni, identifica şi remedia cu eficacitate conflictele de interese apărute în desfăşurarea procedurilor de atribuire a concesiunilor, astfel încât să se evite orice denaturare a concurenţei şi să se asigure transparenţa procedurii de atribuire şi tratamentul egal al tuturor candidaţilor şi ofertanţilor.
Conceptul de conflict de interese acoperă cel puţin orice situaţie în care membrii personalului autorităţii sau entităţii contractante care sunt implicaţi în desfăşurarea procedurii de atribuire a concesiunilor sau care pot influenţa rezultatul acesteia au, în mod direct sau indirect, un interes financiar, economic sau un alt interes personal, care ar putea fi perceput ca element care compromite imparţialitatea sau independenţa lor în contextul procedurii de atribuire a concesiunilor.
Referitor la conflictele de interese, măsurile adoptate nu depăşesc ceea ce este strict necesar pentru a preveni un potenţial conflict de interese sau a elimina un conflict de interese care a fost identificat.
Art. 36: Cerinţe tehnice şi funcţionale
(1)Cerinţele tehnice şi funcţionale definesc caracteristicile necesare ale lucrărilor sau serviciilor care fac obiectul concesiunii. Acestea figurează în documentele concesiunii.
Aceste caracteristici se pot referi, de asemenea, la procesul specific de producţie sau de furnizare a lucrărilor sau a serviciilor solicitate cu condiţia ca acestea să fie legate de obiectul contractului şi proporţionale cu valoarea sa şi obiectivele sale. Aceste caracteristici pot include de exemplu nivelurile calităţii, nivelurile de performanţă climatică şi de mediu, proiectarea pentru toate tipurile de utilizări (inclusiv accesul pentru persoanele cu handicap) şi evaluarea conformităţii, performanţele, siguranţa sau dimensiunile, terminologia, simbolurile, testările şi metodele de testare, marcarea şi etichetarea sau instrucţiunile de utilizare.
(2)Cu excepţia cazului în care acest lucru este justificat de obiectul contractului, cerinţele tehnice şi funcţionale nu pot preciza un anumit producător, o anumită origine sau un anumit procedeu care caracterizează produsele sau serviciile furnizate de un anumit operator economic, şi nici nu se pot referi la o marcă, la un brevet, la un tip sau la o producţie specifică, care ar avea ca efect favorizarea sau eliminarea anumitor întreprinderi sau produse. Această menţiune sau trimitere este autorizată, cu titlu excepţional, în cazul în care nu este posibilă o descriere suficient de exactă şi de inteligibilă a obiectului contractului. Menţiunea sau trimiterea respectivă este însoţită de cuvintele "sau echivalent".
(3)O autoritate contractantă sau entitate contractantă nu respinge o ofertă pe motiv că lucrările şi serviciile oferite nu sunt conforme cu cerinţele tehnice şi funcţionale la care se face trimitere, dacă ofertantul dovedeşte în oferta sa, prin orice mijloace adecvate, că soluţiile pe care le-a propus îndeplinesc într-un mod echivalent cerinţele tehnice şi funcţionale.
Art. 37: Garanţii procedurale
(1)Concesiunile se atribuie pe baza criteriilor de atribuire stabilite de autoritatea contractantă sau entitatea contractantă în conformitate cu articolul 41, dacă sunt îndeplinite toate condiţiile următoare:
a)ofertantul respectă cerinţele minime stabilite, după caz, de autoritatea contractantă sau entitatea contractantă;
b)ofertantul respectă condiţiile de participare menţionate la articolul 38 alineatul (1); şi
c)ofertantul nu este exclus de la participarea la procedura de atribuire, în conformitate cu articolul 38 alineatele (4)-(7) şi sub rezerva articolului 38 alineatul (9).
Cerinţele minime menţionate la litera (a) cuprind condiţii şi caracteristici (în special tehnice, fizice, funcţionale şi juridice) pe care orice ofertă ar trebui să le îndeplinească sau de care ar trebui să dispună.
(2)Autoritatea contractantă sau entitatea contractantă furnizează:
a)în anunţul de concesionare, o descriere a concesiunii şi a condiţiilor de participare;
b)în anunţul de concesionare, în invitaţia de a transmite oferte sau în alte documente ale concesiunii, o descriere a criteriilor de atribuire şi, după caz, a cerinţelor minime care trebuie îndeplinite.
(3)Autoritatea contractantă sau entitatea contractantă poate limita numărul candidaţilor sau ofertanţilor la un nivel adecvat, cu condiţia ca aceasta să se realizeze într-un mod transparent şi pe baza unor criterii obiective. În orice caz, numărul candidaţilor sau ofertanţilor invitaţi este suficient pentru a asigura o concurenţă reală.
(4)Autoritatea contractantă sau entitatea contractantă comunică tuturor participanţilor descrierea organizării preconizate a procedurii şi un termen orientativ de finalizare. Orice modificare este comunicată tuturor participanţilor şi, în măsura în care se referă la elemente divulgate în anunţul de concesionare, este anunţată tuturor operatorilor economici.
(5)Autoritatea contractantă sau entitatea contractantă asigură înregistrarea adecvată a etapelor procedurii utilizând mijloacele pe care le consideră adecvate, cu respectarea dispoziţiilor articolului 28 alineatul (1).
(6)Autoritatea contractantă sau entitatea contractantă poate desfăşura negocieri cu candidaţii şi ofertanţii. Obiectul concesiunii, criteriile de atribuire şi cerinţele minime nu se modifică în cursul negocierilor.
Art. 38: Selecţia şi evaluarea calitativă a candidaţilor
(1)Autorităţile contractante şi entităţile contractante verifică condiţiile de participare referitoare la capacitatea profesională şi tehnică şi situaţia financiară şi economică a candidaţilor sau a ofertanţilor, pe baza declaraţiilor pe propria răspundere, precum şi referinţa sau referinţele care trebuie prezentate ca dovadă, în conformitate cu cerinţele menţionate în anunţul de concesionare care sunt nediscriminatorii şi proporţionale cu obiectul concesiunii. Condiţiile de participare au legătură şi sunt proporţionale cu nevoia de a asigura capacitatea concesionarului de a executa contractul de concesiune, luând în considerare obiectul contractului şi scopul de a asigura o concurenţă reală.
(2)În vederea îndeplinirii condiţiilor de participare prevăzute la alineatul (1), un operator economic se poate baza, după caz şi pentru o anumită concesiune, pe capacităţile altor entităţi, indiferent de natura juridică a legăturilor sale cu acestea. În cazul în care un operator economic doreşte să se bazeze pe capacităţile altor entităţi, acesta dovedeşte autorităţii contractante sau entităţii contractante că va dispune de resursele necesare pe întreaga durată a concesiunii, prezentând, de exemplu, un angajament din partea respectivelor entităţi în acest sens. În ceea ce priveşte situaţia financiară, autoritatea contractantă sau entitatea contractantă poate impune ca operatorul economic şi entităţile respective să fie răspunzătoare în solidar pentru executarea contractului.
(3)În aceleaşi condiţii, un grup de operatori economici prevăzut la articolul 26 se poate baza pe capacităţile membrilor grupului sau ale altor entităţi.
(4)Autorităţile contractante şi entităţile contractante menţionate la articolul 7 alineatul (1) litera (a) exclud un operator economic de la participarea la o procedură de atribuire a concesiunilor, în cazul în care acestea au stabilit că operatorul economic respectiv a făcut obiectul unei condamnări pronunţate printr-o hotărâre definitivă, pentru unul dintre următoarele motive:
a)participarea la o organizaţie criminală, în sensul articolului 2 din Decizia-cadru 2008/841/JAI a Consiliului (1);
(1)Decizia-cadru 2008/841/JAI a Consiliului din 24 octombrie 2008 privind lupta împotriva crimei organizate (JO L 300, 11.11.2008, p. 42).
b)corupţie, astfel cum este definită la articolul 3 din
care implică funcţionari ai Comunităţilor Europene sau funcţionari ai statelor membre ale Uniunii Europene (2) şi la articolul 2 alineatul (1) din Decizia-cadru 2003/568/JAI a Consiliului (3), precum şi corupţie astfel cum este definită în legislaţia internă a autorităţii sau entităţii contractante sau a operatorului economic;
(2)JO C 195, 25.6.1997, p. 1.
(3)Decizia-cadru 2003/568/JAI a Consiliului din 22 iulie 2003 privind combaterea corupţiei în sectorul privat (JO L 192, 31.7.2003, p. 54).
c)fraudă, în sensul articolului 1 din Convenţia privind protejarea intereselor financiare ale Comunităţilor Europene (4);
(4)JO C 316, 27.11.1995, p. 48.
d)infracţiuni teroriste sau infracţiuni legate de activităţile teroriste, aşa cum sunt definite la articolul 1, respectiv la articolul 3 din Decizia-cadru 2002/475/JAI a Consiliului (5), sau instigare, complicitate sau tentativă de a săvârşi o infracţiune, în sensul articolului 4 din respectiva decizie-cadru;
(5)Decizia-cadru 2002/475/JAI a Consiliului din 13 iunie 2002 privind combaterea terorismului (JO L 164, 22.6.2002, p. 3).
e)spălare de bani sau finanţarea terorismului, astfel cum sunt definite la articolul 1 din Directiva 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (6);
(6)Directiva 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 octombrie 2005 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor şi finanţării terorismului (JO L 309, 25.11.2005, p. 15).
f)munca copiilor şi alte forme ale traficului de persoane, astfel cum sunt definite la articolul 2 din Directiva 2011/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (7).
(7)Directiva 2011/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 aprilie 2011 privind prevenirea şi combaterea traficului de persoane şi protejarea victimelor acestuia, precum şi de înlocuire a Deciziei-cadru 2002/629/JAI a Consiliului (JO L 101, 15.4.2011, p. 1).
Obligaţia de a exclude un operator economic se aplică şi în cazul în care persoana condamnată printr-o hotărâre definitivă este membru al organismului de administrare, de conducere sau de control al respectivului operator economic sau are putere de reprezentare, de decizie sau de control în cadrul acestuia.
Entităţile contractante altele decât cele menţionate la articolul 7 alineatul (1) litera (a) pot exclude un operator economic de la participarea la o procedură de atribuire a concesiunilor, în cazul în care acestea au cunoştinţă de faptul că operatorul economic respectiv a făcut obiectul unei condamnări pronunţate printr-o hotărâre definitivă, pentru unul dintre motivele enumerate la primul paragraf de la prezentul alineat.
(5)Autorităţile contractante şi entităţile contractante menţionate la articolul 7 alineatul (1) litera (a) exclud operatorul economic de la participarea la o procedură de atribuire a concesiunilor în cazul în care acestea au cunoştinţă de faptul că operatorul economic şi-a încălcat obligaţiile privind plata impozitelor sau a contribuţiilor la asigurările sociale şi în cazul în care acest lucru a fost stabilit printr-o decizie judiciară sau administrativă având caracter definitiv şi obligatoriu, în conformitate cu dispoziţiile legale ale ţării în care acesta este stabilit sau cu cele ale statului membru al autorităţii sau entităţii contractante.
În plus, autorităţile contractante şi entităţile contractante menţionate la articolul 7 alineatul (1) litera (a) pot exclude sau li se poate solicita de către statele membre să excludă de la participarea la o procedură de atribuire a concesiunilor un operator economic în cazul în care autoritatea sau entitatea contractantă poate demonstra prin orice mijloace adecvate că operatorul economic şi-a încălcat obligaţiile privind plata impozitelor sau a contribuţiilor la asigurările sociale.
Prezentul alineat nu se mai aplică în cazul în care operatorul economic şi-a îndeplinit obligaţiile plătind impozitele sau contribuţiile la asigurările sociale datorate sau încheind un aranjament cu caracter obligatoriu în vederea plăţii acestora, inclusiv, după caz, a eventualelor dobânzi acumulate sau a amenzilor.
(6)Statele membre pot prevedea o derogare de la excluderea obligatorie prevăzută la alineatele (4) şi (5), în mod excepţional, din motive imperative de interes public cum ar fi sănătatea publică sau protecţia mediului.
Statele membre pot prevedea de asemenea o derogare de la excluderea obligatorie prevăzută la alineatul (5) dacă excluderea ar fi în mod clar disproporţionată, în special atunci când numai valori mici de impozite sau contribuţii la asigurările sociale rămân neplătite sau atunci când operatorul economic a fost informat cu privire la suma exactă datorată ca urmare a încălcării obligaţiilor sale legate de plata impozitelor sau a contribuţiilor la asigurările sociale într-un moment în care nu a avut posibilitatea de a lua măsuri astfel cum se prevede la alineatul (5) al treilea paragraf înainte de expirarea termenului pentru depunerea candidaturii.
(7)Autorităţile contractante sau entităţile contractante pot exclude sau statul membru le poate solicita acestora să excludă de la participarea la atribuirea concesiunilor orice operator economic dacă este îndeplinită una din următoarele condiţii:
a)dacă acesta poate demonstra prin orice mijloace adecvate o încălcare a obligaţiilor aplicabile menţionate la articolul 30 alineatul (3);
b)dacă operatorul economic este în stare de faliment sau în situaţie de insolvenţă sau de lichidare, de administrare judiciară, de concordat preventiv, de încetare a activităţii sau în orice altă situaţie similară care rezultă în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia şi reglementările naţionale; autoritatea contractantă sau entitatea contractantă poate decide, totuşi, să nu excludă sau statul membru îi poate solicita să nu excludă un operator economic care se află într-una din situaţiile de mai sus dacă a stabilit că operatorul economic în cauză va fi în măsură să execute concesiunea, ţinând seama de normele şi măsurile naţionale aplicabile cu privire la continuarea activităţii în situaţiile respective;
c)dacă autoritatea contractantă poate demonstra prin orice mijloace adecvate că operatorul economic se face vinovat de o abatere profesională gravă, care pune sub semnul întrebării integritatea sa;
d)dacă un conflict de interese, în sensul articolului 35 al doilea paragraf, nu poate fi remediat în mod eficace prin orice alte măsuri mai puţin invazive;
e)dacă autoritatea contractantă deţine indicii suficient de plauzibile pentru a conchide că operatorul economic a încheiat cu alţi operatori economici acorduri care vizează denaturarea concurenţei;
f)dacă operatorul economic a dat dovadă de deficienţe semnificative sau persistente la îndeplinirea unei cerinţe de fond prevăzute de un contract de concesiune sau de un contract anterior încheiat cu o autoritate contractantă sau cu o entitate contractantă, astfel cum este definită în prezenta directivă sau în Directiva 2014/25/UE care a dus la încetarea anticipată a respectivului contract anterior, daune-interese sau alte sancţiuni comparabile;
g)dacă operatorul economic s-a făcut grav vinovat de declaraţii false la furnizarea informaţiilor necesare pentru verificarea absenţei motivelor de excludere sau a îndeplinirii criteriilor de selecţie, nu a divulgat aceste informaţii sau nu este în măsură să prezinte documentele necesare care susţin aceste informaţii;
h)dacă operatorul economic a încercat să influenţeze în mod nepermis procesul decizional al autorităţii contractante sau entităţii contractante, să obţină informaţii confidenţiale care i-ar putea conferi avantaje necuvenite în cadrul procedurii de atribuire a concesiunilor sau să furnizeze din neglijenţă informaţii false care pot avea o influenţă semnificativă asupra deciziilor privind excluderea, selecţia sau atribuirea;
i)în cazul concesiunilor în domeniile apărării şi securităţii, astfel cum sunt menţionate în Directiva 2009/81/CE, în cazul în care în legătură cu operatorul economic s-a stabilit pe baza oricăror mijloace de probă, inclusiv sursele de date protejate, că nu prezintă fiabilitatea necesară pentru a evita riscurile la adresa securităţii statului membru.
(8)Autorităţile contractante şi entităţile contractante menţionate la articolul 7 alineatul (1) litera (a) exclud, în orice moment în cursul procedurii, un operator economic în cazul în care se constată că operatorul economic în cauză se află, având în vedere faptele comise sau omise fie înaintea, fie în cursul procedurii, în una dintre situaţiile menţionate la alineatul (4) de la prezentul articol şi la alineatul (5) primul paragraf de la prezentul articol.
Oricând în cursul procedurii, autorităţile contractante şi entităţile contractante pot să excludă sau statele membre le pot solicita să excludă un operator economic în cazul în care se constată că operatorul economic în cauză se află, având în vedere faptele comise sau omise fie înaintea, fie în cursul procedurii, în una dintre situaţiile menţionate la alineatul (5) al doilea paragraf şi la alineatul (7).
(9)Orice operator economic care se află în una dintre situaţiile menţionate la alineatele (4) şi (7) poate furniza dovezi care să arate că măsurile luate de operatorul economic sunt suficiente pentru a demonstra fiabilitatea acestuia, în ciuda existenţei motivului relevant de excludere. Dacă astfel de dovezi sunt considerate suficiente, operatorul economic în cauză nu este exclus de la procedură.
În acest scop, operatorul economic trebuie să dovedească că a plătit sau s-a angajat să plătească o compensaţie în ceea ce priveşte eventualele prejudicii cauzate prin infracţiune sau prin abatere, că a clarificat complet faptele şi împrejurările, cooperând activ cu autorităţile însărcinate cu investigaţia şi că a luat măsuri concrete la nivel tehnic, organizaţional şi în materie de personal, adecvate pentru a preveni orice noi infracţiuni sau abateri. Măsurile luate de către operatorii economici sunt evaluate ţinând seama de gravitatea şi de circumstanţele particulare ale infracţiunii sau ale abaterii. În cazul în care măsurile sunt considerate insuficiente, operatorul economic în cauză primeşte o expunere a motivelor respectivei decizii.
Un operator economic care a fost exclus printr-o hotărâre definitivă de la participarea la procedurile de atribuire a concesiunilor sau a achiziţiei nu are dreptul să facă uz de posibilitatea prevăzută în temeiul prezentului alineat în timpul perioadei de excludere care rezultă din respectiva hotărâre în statele membre în care hotărârea produce efecte.
(10)Prin intermediul unui act legislativ sau administrativ naţional şi cu respectarea dreptului Uniunii, statele membre precizează condiţiile de aplicare a prezentului alineat. Acestea stabilesc, în special, perioada maximă de excludere dacă operatorul economic nu ia niciun fel de măsuri, astfel cum este prevăzut la alineatul (9), pentru a-şi demonstra fiabilitatea. Dacă perioada de excludere nu a fost stabilită prin hotărâre definitivă, respectiva perioadă nu depăşeşte cinci ani de la data condamnării pronunţate prin hotărâre definitivă, în cazurile menţionate la alineatul (4), şi trei ani de la data evenimentului relevant, în cazurile menţionate la alineatul (7).
Art. 39: Termene de primire a candidaturilor şi a ofertelor pentru concesiune
(1)Atunci când stabilesc termenele de primire a candidaturilor sau a ofertelor, autorităţile contractante sau entităţile contractante ţin seama, în special, de complexitatea concesiunii şi de perioada necesară pentru întocmirea ofertelor sau a candidaturilor, fără a aduce atingere termenelor minime prevăzute în prezentul articol.
(2)În cazul în care candidaturile sau ofertele pot fi făcute numai după o vizită la faţa locului sau după inspectarea la faţa locului a documentelor aflate la baza documentelor de atribuire a concesiunii, termenele de primire a candidaturilor pentru concesiune sau pentru primirea ofertelor se stabilesc astfel încât toţi operatorii economici interesaţi să aibă cunoştinţă de toate informaţiile necesare pentru prezentarea candidaturilor sau a ofertelor şi, în orice caz, sunt mai mari decât termenele minime prevăzute la alineatele (3) şi (4).
(3)Termenul minim de primire a candidaturilor, fie că includ sau nu oferte, pentru concesiune este de 30 de zile de la data la care a fost transmis anunţul de concesionare.
(4)În cazul în care procedura se desfăşoară în etape succesive, termenul minim de primire a ofertelor iniţiale este de 22 de zile de la data la care s-a trimis invitaţia de participare la procedura de ofertare.
(5)Termenul de primire a ofertelor poate fi redus cu cinci zile în cazul în care autoritatea contractantă sau entitatea contractantă acceptă ca ofertele să fie depuse prin mijloace electronice, în conformitate cu articolul 29.
Art. 40: Transmiterea informaţiilor către candidaţi şi ofertanţi
(1)Autoritatea contractantă sau entitatea contractantă informează cât mai rapid posibil fiecare candidat şi ofertant în legătură cu deciziile luate în ceea ce priveşte atribuirea unei concesiuni, inclusiv numele ofertantului câştigător, motivele pentru care a decis să respingă candidatura sau oferta sa şi motivele pentru care a decis să nu atribuie un contract pentru care s-a publicat un anunţ de concesionare sau să reînceapă procedura.
În plus, la cererea părţii interesate, autoritatea contractantă sau entitatea contractantă comunică, cât mai curând posibil şi, în orice caz, în termen de 15 zile de la primirea unei cereri scrise, fiecărui ofertant care a prezentat o ofertă admisibilă, caracteristicile şi avantajele relative ale ofertei selectate.
(2)Autoritatea contractantă sau entitatea contractantă poate decide să nu comunice anumite informaţii menţionate la alineatul (1), cu privire la contract, în cazurile în care divulgarea respectivelor informaţii ar împiedica aplicarea legii, ar fi contrară interesului public, ar aduce atingere intereselor comerciale legitime ale operatorilor economici, publici sau privaţi, sau ar aduce atingere concurenţei loiale dintre aceşti operatori.
Art. 41: Criterii de atribuire
(1)Atribuirea concesiunilor se realizează pe baza unor criterii obiective care respectă principiile prevăzute la articolul 3 şi care garantează evaluarea ofertelor în condiţii de concurenţă efectivă, astfel încât să se poată identifica un avantaj economic general pentru autoritatea contractantă sau entitatea contractantă.
(2)Criteriile de atribuire au legătură cu obiectul concesiunii şi nu conferă autorităţii contractante sau entităţii contractante o libertate de alegere nelimitată. Acestea pot include, printre altele, criterii de mediu, sociale sau referitoare la inovare.
Criteriile respective sunt însoţite de cerinţe care să permită verificarea efectivă a informaţiilor furnizate de ofertanţi.
Autoritatea contractantă sau entitatea contractantă verifică dacă ofertele îndeplinesc în mod corespunzător criteriile de atribuire.
(3)Autoritatea contractantă sau entitatea contractantă enumeră criteriile în ordinea descrescătoare a importanţei.
Fără a aduce atingere primului paragraf, dacă autoritatea contractantă sau entitatea contractantă primeşte o ofertă care propune o soluţie inovatoare cu un nivel excepţional de performanţă funcţională care nu ar fi putut fi prevăzut de către o autoritate sau entitate contractantă diligentă, autoritatea contractantă sau entitatea contractantă poate, în mod excepţional, să modifice ordinea criteriilor de atribuire pentru a ţine seama de soluţia inovatoare respectivă. În acest caz, autoritatea contractantă sau entitatea contractantă comunică tuturor ofertanţilor modificarea ordinii importanţei şi emite o nouă invitaţie de a prezenta oferte, cu respectarea termenelor minime menţionate la articolul 39 alineatul (4). În cazul în care criteriile de atribuire au fost publicate la momentul publicării anunţului de concesionare, autoritatea sau entitatea contractantă publică un nou anunţ de concesionare, cu respectarea termenelor minime menţionate la articolul 39 alineatul (3).
Modificarea ordinii nu conduce la discriminare.