Capitolul i - Principii generale - Directiva 2014/23/UE/26-feb-2014 privind atribuirea contractelor de concesiune
Acte UE
Jurnalul Oficial 94L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL I:Principii generale
Art. 30: Principii generale
(1)Autoritatea contractantă sau entitatea contractantă are libertatea de a organiza procedura de alegere a concesionarului, care trebuie să respecte dispoziţiile prezentei directive.
(2)Modul în care este concepută procedura de atribuire a concesiunilor respectă principiile prevăzute la articolul 3. În special pe parcursul procedurii de atribuire a concesiunilor, autoritatea contractantă sau entitatea contractantă nu furnizează, în mod discriminatoriu, informaţii care pot avantaja anumiţi candidaţi sau ofertanţi în raport cu ceilalţi.
(3)Statele membre iau măsuri adecvate pentru a se asigura că, în executarea contractelor de concesiune, operatorii economici respectă obligaţiile aplicabile în domeniile legislaţiei de mediu, sociale şi a muncii instituite de dreptul Uniunii, legislaţia naţională, acorduri colective sau prin dispoziţiile internaţionale de drept în domeniul social, al mediului şi al muncii enumerate în anexa X.
(4)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 48 pentru modificarea listei din anexa X, în cazul în care acest lucru este necesar, în vederea adăugării noilor acorduri internaţionale care au fost ratificate de toate statele membre sau în cazul în care acordurile internaţionale existente menţionate nu mai sunt ratificate de către toate statele membre sau sunt în vreun fel modificate, de exemplu în ceea ce priveşte domeniul de aplicare, conţinutul sau denumirea.
Art. 31: Anunţuri de concesionare
(1)Autorităţile contractante şi entităţile contractante care doresc să atribuie o concesiune îşi fac cunoscută intenţia prin intermediul unui anunţ de concesionare.
(2)Anunţurile de concesionare conţin informaţiile prevăzute în anexa V şi, după caz, orice alte informaţii considerate utile de către autoritatea sau entitatea contractantă, în conformitate cu formatul formularelor standard.
(3)Autorităţile contractante şi entităţile contractante care doresc să atribuie o concesiune de servicii sociale sau alte servicii specifice enumerate în anexa IV îşi fac cunoscută intenţia referitoare la atribuirea prevăzută a concesiunii prin publicarea unui anunţ de intenţie. Anunţurile respective conţin informaţiile prevăzute în anexa VI.
(4)Prin derogare de la alineatul (1), autorităţile contractante sau entităţile contractante nu au obligaţia de a publica un anunţ de concesionare dacă lucrările sau serviciile pot fi furnizate numai de către un anumit operator economic pentru unul dintre motivele următoare:
a)scopul concesiunii este crearea sau achiziţionarea unei opere de artă unice sau a unei interpretări artistice unice;
b)absenţa concurenţei din motive tehnice;
c)existenţa unui drept exclusiv;
d)protecţia drepturilor de proprietate intelectuală şi a altor drepturi exclusive decât cele definite la articolul 5 punctul 10.
Excepţiile prevăzute la primul paragraf literele (b), (c) şi (d) se aplică numai atunci când nu există o alternativă sau un substitut rezonabil, iar absenţa concurenţei nu este rezultatul unei restrângeri artificiale a parametrilor concesiunii atribuite.
(5)Prin derogare de la alineatul (1), autoritatea contractantă sau entitatea contractantă nu are obligaţia de a publica un nou anunţ de concesionare dacă nu a fost depusă nicio ofertă, nicio candidatură sau nicio ofertă adecvată ori nicio candidatură adecvată ca răspuns la o procedură de concesiune prealabilă, atât timp cât condiţiile iniţiale ale contractului de concesiune nu sunt modificate în mod semnificativ şi se transmite un raport Comisiei, în cazul în care transmite o solicitare în acest sens.
În sensul primului paragraf, o ofertă este considerată drept neadecvată dacă este lipsită de relevanţă pentru concesiune, neputând răspunde în mod manifest, fără modificări substanţiale, necesităţilor şi cerinţelor autorităţii contractante sau ale entităţii contractante indicate în documentele concesiunii.
În sensul primului paragraf, o candidatură este considerată neadecvată:
a)în cazul în care candidatul în cauză este sau poate fi exclus în temeiul articolului 38 alineatele (4)-(9) sau nu îndeplineşte criteriile de selecţie stabilite de autoritatea contractantă sau de entitatea contractantă în temeiul articolului 38 alineatul (1);
b)în cazul în care candidaturile includ oferte care sunt neadecvate în sensul celui de al doilea paragraf.
Art. 32: Anunţuri de atribuire a concesiunii
(1)În termen de cel mult 48 de zile de la atribuirea unei concesiuni, autorităţile contractante şi entităţile contractante transmit, în conformitate cu procedurile prevăzute la articolul 33, un anunţ de atribuire a concesiunii prin care prezintă rezultatele procedurii de atribuire a concesiunilor. Pentru serviciile sociale şi alte servicii specifice enumerate în anexa IV, aceste anunţuri pot fi, totuşi, grupate trimestrial. În acest caz, acestea trimit anunţurile grupate în termen de 48 de zile de la încheierea fiecărui trimestru.
(2)Anunţurile de atribuire a concesiunii cuprind informaţiile prevăzute în anexa VII sau, în ceea ce priveşte concesiunile de servicii sociale şi alte servicii specifice enumerate la anexa IV, informaţiile prevăzute în anexa VIII şi se publică în conformitate cu articolul 33.
Art. 33: Forma şi modalităţile de publicare a anunţurilor
(1)Anunţurile de concesionare, anunţurile de atribuire a concesiunii şi anunţul menţionat la articolul 43 alineatul (1) al doilea paragraf includ informaţiile prevăzute în anexele V, VI, VII, VIII şi IX şi respectând formatul formularelor standard, inclusiv al formularelor de rectificare.
Comisia stabileşte formularele standard prin intermediul actelor de punere în aplicare. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 50.
(2)Anunţurile menţionate la alineatul (1) se elaborează, se transmit prin mijloace electronice Oficiului pentru Publicaţii al Uniunii Europene şi se publică în conformitate cu anexa IX. Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene transmite autorităţii contractante sau entităţii contractante o confirmare de primire a anunţului şi de publicare a informaţiilor trimise, menţionând data publicării care constituie dovada publicării. Anunţurile se publică în termen de cel mult cinci zile de la data trimiterii. Costurile de publicare a anunţurilor de către Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene sunt suportate de Uniune.
(3)Anunţurile de concesionare se publică integral în una sau mai multe dintre limbile oficiale ale instituţiilor Uniunii, la alegerea autorităţii contractante sau a entităţii contractante. Versiunea lingvistică respectivă (versiunile lingvistice respective) este singura autentică (sunt singurele autentice). Un rezumat al elementelor importante din fiecare anunţ se publică în celelalte limbi oficiale ale instituţiilor Uniunii.
(4)Anunţurile de concesionare şi anunţurile de atribuire a concesiunii nu se publică la nivel naţional înainte de publicarea de către Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene, cu excepţia cazului în care publicarea la nivelul Uniunii nu are loc la 48 de ore după ce Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene confirmă primirea de către autoritatea contractantă sau entitatea contractantă a anunţului astfel cum se menţionează la alineatul (2). Anunţurile de concesionare şi anunţurile de atribuire a concesiunii publicate la nivel naţional nu cuprind alte informaţii decât cele cuprinse în anunţurile trimise Oficiului pentru Publicaţii al Uniunii Europene, dar menţionează data la care anunţul a fost trimis Oficiului pentru Publicaţii al Uniunii Europene.
Art. 34: Disponibilitatea în format electronic a documentelor concesiunii
(1)Autorităţile contractante şi entităţile contractante oferă acces liber, direct, total şi gratuit, prin mijloace electronice, la documentele concesiunii, de la data publicării anunţului de concesionare sau, în cazul în care anunţul de concesionare nu include invitaţia la procedura de ofertare, de la data trimiterii invitaţiei de a transmite oferte. Textul anunţului de concesionare sau al invitaţiilor menţionate trebuie să specifice adresa de internet la care pot fi consultate documentele concesiunii.
(2)Dacă, în cazuri bine justificate, datorită securităţii excepţionale sau din motive tehnice sau datorită naturii deosebit de sensibile a informaţiilor comerciale care necesită un nivel extrem de ridicat de protecţie, nu poate fi oferit acces liber, direct, total şi gratuit, prin mijloace electronice, la anumite documente ale concesiunii, autorităţile contractante sau entităţile contractante indică în anunţul sau în invitaţia de a transmite oferte că documentele concesiunii în cauză vor fi transmise prin alte mijloace decât mijloace electronice şi că se prelungeşte termenul de primire a ofertelor.
(3)Autorităţile contractante şi entităţile contractante sau serviciile competente furnizează tuturor candidaţilor sau ofertanţilor care participă la procedura de atribuire a concesiunilor informaţii suplimentare privind documentele concesiunii, cu condiţia ca acestea să fi fost solicitate în timp util, cu cel puţin şase zile înainte de termenul stabilit pentru primirea ofertelor.
Art. 35: Combaterea corupţiei şi prevenirea conflictelor de interese
Statele membre solicită autorităţilor contractante şi entităţilor contractante să ia măsuri adecvate pentru a combate frauda, favoritismul şi corupţia şi pentru a preveni, identifica şi remedia cu eficacitate conflictele de interese apărute în desfăşurarea procedurilor de atribuire a concesiunilor, astfel încât să se evite orice denaturare a concurenţei şi să se asigure transparenţa procedurii de atribuire şi tratamentul egal al tuturor candidaţilor şi ofertanţilor.
Conceptul de conflict de interese acoperă cel puţin orice situaţie în care membrii personalului autorităţii sau entităţii contractante care sunt implicaţi în desfăşurarea procedurii de atribuire a concesiunilor sau care pot influenţa rezultatul acesteia au, în mod direct sau indirect, un interes financiar, economic sau un alt interes personal, care ar putea fi perceput ca element care compromite imparţialitatea sau independenţa lor în contextul procedurii de atribuire a concesiunilor.
Referitor la conflictele de interese, măsurile adoptate nu depăşesc ceea ce este strict necesar pentru a preveni un potenţial conflict de interese sau a elimina un conflict de interese care a fost identificat.