Capitolul iv - CERINŢE PRIVIND TRANSPARENŢA - Directiva 2011/61/UE/08-iun-2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative şi de modificare a Directivelor 2003/41/CE şi 2009/65/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 1095/2010
Acte UE
Jurnalul Oficial 174L
În vigoare Versiune de la: 25 Iunie 2024
CAPITOLUL IV:CERINŢE PRIVIND TRANSPARENŢA
Art. 22: Raportul anual
(1)AFIA face public, pentru fiecare FIA din UE pe care îl administrează şi pentru fiecare FIA ale cărui acţiuni sau unităţi le distribuie în Uniune, un raport anual pentru fiecare exerciţiu financiar în termen de şase luni de la sfârşitul exerciţiului. Raportul anual se pune la dispoziţia investitorilor la cerere. Raportul anual se pune la dispoziţia autorităţilor competente din statul membru de origine al AFIA şi, după caz, din statul membru de origine al FIA.
Atunci când FIA are obligaţia de a publica un raport financiar anual în conformitate cu Directiva 2004/109/CE, trebuie comunicate investitorilor, la cerere, numai informaţiile suplimentare menţionate la alineatul (2), fie separat, fie ca parte suplimentară a raportului financiar anual. În acest din urmă caz, raportul financiar anual se publică cel târziu la patru luni de la sfârşitul exerciţiului.
(2)Raportul anual conţine cel puţin:
a)un bilanţ sau o situaţie a activelor şi pasivelor;
b)un cont de venituri şi cheltuieli pentru exerciţiul financiar;
c)un raport al activităţilor din exerciţiul financiar;
d)orice modificare substanţială a informaţiilor enumerate la articolul 23 care a avut loc în exerciţiul financiar vizat de raport;
e)cuantumul total al remuneraţiilor pentru exerciţiul financiar, defalcat în remuneraţii fixe şi remuneraţii variabile, plătite de AFIA personalului său şi numărul beneficiarilor, precum şi, atunci când este cazul, comisioanele de performanţă plătite de FIA;
f)cuantumul agregat al remuneraţiei, defalcat pentru persoanele aflate în funcţii de conducere şi pentru membrii personalului AFIA ale căror acţiuni au un impact semnificativ asupra profilului de risc al FIA.
(3)Informaţiile contabile din rapoartele anuale sunt pregătite în conformitate cu standardele de contabilitate din statul membru de origine al FIA sau în conformitate cu standardele de contabilitate din ţara terţă în care FIA este stabilit şi cu normele contabile stabilite în regulile sau în actul constitutiv ale FIA.
Informaţiile contabile din raportul anual sunt auditate de persoane abilitate prin lege să auditeze conturi în conformitate cu Directiva 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 mai 2006 privind auditul legal al conturilor anuale şi al conturilor consolidate (1). Raportul de audit, inclusiv aprecierile conţinute, se reproduc integral în raportul anual.
(1)JO L 157, 9.6.2006, p. 87.
Prin derogare de la al doilea paragraf, statele membre pot permite AFIA care distribuie acţiuni sau unităţi ale FIA din afara Uniunii să supună rapoartele anuale ale acelor FIA unui audit care respectă standardele internaţionale de audit în vigoare în ţara în care FIA are sediul social.
(4)Comisia adoptă prin intermediul unor acte delegate, în conformitate cu articolul 56 şi în condiţiile prevăzute la articolele 57 şi 58, măsuri care precizează conţinutul şi formatul raportului anual. Respectivele măsuri se adaptează tipului de FIA căruia i se aplică.
Art. 23: Informarea investitorilor
(1)AFIA furnizează investitorilor FIA înainte de a investi în FIA, pentru fiecare FIA din UE pe care îl administrează şi pentru fiecare FIA ale cărui acţiuni sau unităţi le distribuie în Uniune, în conformitate cu regulile sau actul constitutiv ale FIA, următoarele informaţii, precum şi modificările substanţiale ale acestora:
a)denumirea FIA, o descriere a strategiei de investiţii şi a obiectivelor FIA, informaţii cu privire la locul unde este stabilit FIA de tip "master" şi locul unde sunt stabilite fondurile de bază, dacă FIA este un fond de fonduri, o descriere a tipurilor de active în care FIA poate investi, tehnicile pe care acesta le poate utiliza toate riscurile asociate, orice restricţie aplicabilă privind investiţiile, situaţiile în care FIA poate utiliza efectul de levier, tipurile şi sursele de levier autorizate şi riscurile asociate acestuia, orice restricţie în utilizarea efectului de levier şi orice acorduri de reutilizare a activelor şi a garanţiilor, precum şi informaţii privind nivelul maxim al efectului de levier pe care AFIA este îndreptăţit să îl utilizeze pentru FIA;
b)o descriere a procedurilor prin care FIA îşi poate schimba strategia sau politica de investiţii sau ambele;
c)o descriere a principalelor implicaţii juridice ale relaţiei contractuale stabilite în scopul investirii, inclusiv informaţii cu privire la jurisdicţie, legislaţia aplicabilă şi eventuala existenţă a unor instrumente juridice care să permită recunoaşterea şi executarea hotărârilor judecătoreşti pe teritoriul pe care este stabilit FIA;
d)identitatea AFIA, a depozitarului, a auditorului şi a oricăror alţi furnizori de servicii ai FIA şi o descriere a îndatoririlor acestora, precum şi a drepturilor investitorilor;
e)o descriere a modului în care AFIA respectă cerinţele de la articolul 9 alineatul (7);
f)o descriere a oricărei funcţii de administrare delegate de AFIA în conformitate cu anexa I şi a oricărei funcţii de custodie delegate de depozitar, identitatea delegatului şi orice conflicte de interese care pot apărea ca urmare a acestor delegări;
g)o descriere a procedurii de evaluare a FIA şi a metodologiei de determinare a valorii activelor, inclusiv metodele utilizate pentru evaluarea activelor greu de evaluat în conformitate cu articolul 19;
h)o descriere a administrării riscului de lichiditate al FIA, inclusiv drepturile de răscumpărare, atât în situaţii normale, cât şi excepţionale, a acordurilor de răscumpărare existente încheiate cu investitorii, precum şi a posibilităţii şi a condiţiilor de utilizare a instrumentelor de administrare a lichidităţilor selectate în conformitate cu articolul 16 alineatul (2b);
i)o descriere a tuturor comisioanelor, taxelor şi cheltuielilor care sunt suportate direct sau indirect de investitori, precum şi valoarea maximă a acestora;
i1)o listă a comisioanelor, a taxelor şi a cheltuielilor suportate de AFIA în legătură cu funcţionarea FIA şi care urmează să fie alocate direct sau indirect FIA;
j)o descriere a modului în care AFIA asigură tratamentul echitabil al investitorilor şi, dacă un investitor obţine tratament preferenţial sau dreptul de a obţine tratament preferenţial, descrierea respectivului tratament preferenţial, tipul de investitori care obţin un astfel de tratament preferenţial, precum şi, atunci când este cazul, legăturile lor juridice sau economice cu FIA sau AFIA;
k)ultimul raport anual în conformitate cu articolul 22;
l)procedura şi condiţiile de emisiune şi de vânzare a unităţilor sau a acţiunilor;
m)cea mai recentă valoare a activului net al FIA sau cel mai recent preţ de piaţă pentru unităţile sau acţiunile FIA, în conformitate cu articolul 19;
n)după caz, istoricul performanţelor FIA;
o)identitatea brokerului principal şi o descriere a oricărui acord semnificativ al FIA cu brokerii săi principali şi a modului în care sunt gestionate conflictele de interese în relaţia cu aceştia şi clauza din contractul încheiat cu depozitarul referitoare la posibilitatea de transfer şi reutilizare a activelor FIA şi informaţii privind orice eventual transfer al răspunderii către brokerul principal;
p)o descriere a modului şi a momentului în care sunt furnizate informaţiile prevăzute la alineatele (4) şi (5).
(2)AFIA informează investitorii înainte de a investi în FIA cu privire la orice acord încheiat de depozitar pentru fi exonerat în mod contractual de răspundere în conformitate cu articolul 21 alineatul (13). AFIA informează, de asemenea, fără întârziere investitorii cu privire la orice modificare a răspunderii depozitarului.
(3)Atunci când FIA are obligaţia de a publica un prospect în conformitate cu Directiva 2003/71/CE sau în conformitate cu legislaţia naţională, numai informaţiile menţionate la alineatele (1) şi (2) care completează informaţiile din prospect trebuie furnizate separat sau ca informaţii suplimentare în prospect.
(4)Pentru fiecare FIA din UE pe care îl administrează şi pentru fiecare FIA ale cărui acţiuni sau unităţi le distribuie în Uniune, AFIA comunică periodic investitorilor:
a)procentajul din activele FIA care fac obiectul unor măsuri speciale din cauza naturii lor nelichide;
b)noile măsuri de administrare a lichidităţii FIA;
c)profilul actual de risc al FIA şi sistemele de administrare a riscurilor utilizate de AFIA pentru administrarea acestor riscuri.
d)compoziţia portofoliului de împrumuturi acordate;
e)anual, toate comisioanele, taxele şi cheltuielile care au fost suportate direct sau indirect de investitori;
f)anual, orice societate-mamă, filială sau vehicul cu scop special utilizat în legătură cu investiţiile FIA de către AFIA sau în numele acestuia.
(5)AFIA care administrează FIA din UE care utilizează efectul de levier sau AFIA care distribuie în Uniune acţiuni sau unităţi ale unuia sau mai multor FIA care utilizează efectul de levier, comunică periodic pentru fiecare astfel de FIA:
a)orice modificări ale nivelului maxim al efectului de levier pe care AFIA îl poate utiliza pentru FIA, precum şi drepturile de reutilizare a garanţiilor colaterale sau de orice alt tip acordate în cadrul acordului privind utilizarea efectului de levier;
b)valoarea totală a efectului de levier utilizat de FIA respectiv.
(6)Comisia adoptă prin intermediul unor acte delegate, în conformitate cu articolul 56 şi în condiţiile prevăzute la articolele 57 şi 58, măsuri care precizează obligaţiile de informare ale AFIA menţionate la alineatele (4) şi (5), inclusiv frecvenţa comunicării menţionate la alineatul (5). Aceste măsuri se adaptează tipului de AFIA la care se referă.
(7)Pentru a asigura aplicarea uniformă a normelor referitoare la denumirea FIA, ESMA elaborează, până la 16 aprilie 2026, orientări pentru a preciza circumstanţele în care denumirea unui FIA este inechitabilă, neclară sau înşelătoare. Orientările respective ţin seama de legislaţia sectorială relevantă. Legislaţia sectorială care stabileşte standarde pentru denumirile fondurilor sau pentru distribuirea fondurilor are prioritate faţă de aceste orientări.
Art. 24: Obligaţii de raportare către autorităţile competente
(1)AFIA raportează periodic autorităţilor competente din statul membru de origine pieţele pe care operează şi instrumentele pe care le tranzacţionează în numele FIA pe care le administrează.
AFIA comunică, pentru fiecare FIA pe care îl administrează, informaţii referitoare la instrumentele pe care le tranzacţionează, la pieţele pe care este membru sau pe care tranzacţionează în mod activ, precum şi la expunerile şi activele fiecărui FIA. Informaţiile respective includ identificatorii necesari pentru a face legătura între datele furnizate despre active, FIA şi AFIA şi alte surse de date de supraveghere sau aflate la dispoziţia publicului.
(2)Pentru fiecare FIA din UE pe care îl administrează şi pentru fiecare FIA ale cărui unităţi sau acţiuni le distribuie în Uniune, AFIA transmite autorităţilor competente din statul său membru de origine următoarele:
a)procentajul din activele FIA care fac obiectul unor măsuri speciale din cauza naturii lor nelichide;
b)orice măsura nouă de administrare a lichidităţii FIA;
c)profilul de risc actual al FIA, inclusiv riscul de piaţă, riscul de lichiditate, riscul de contrapartidă, alte riscuri, inclusiv riscul operaţional, precum şi valoarea totală a efectului de levier utilizat de FIA;
d)informaţii referitoare la dispoziţiile privind delegarea referitoare la funcţiile de administrare a portofoliului sau de administrare a riscurilor, după cum urmează:
(i)informaţii despre delegaţi, precizând numele şi domiciliul sau sediul social sau o sucursală a acestora, dacă au legături strânse cu AFIA, dacă sunt entităţi autorizate sau reglementate în scopul administrării activelor, autoritatea lor de supraveghere, dacă este cazul, inclusiv identificatorii delegaţilor necesari pentru a face legătura între informaţiile furnizate şi alte surse de date de supraveghere sau aflate la dispoziţia publicului;
(ii)resursele umane exprimate în echivalent normă întreagă utilizate de AFIA pentru a îndeplini sarcini zilnice de administrare a portofoliului sau de administrare a riscurilor la AFIA respectiv;
(iii)lista şi descrierea activităţilor asociate cu funcţiile delegate de administrare a portofoliului şi de administrare a riscurilor;
(iv)în cazul în care se deleagă funcţia de administrare a portofoliului, valoarea şi procentul activelor FIA care fac obiectul unor dispoziţii privind delegarea referitoare la funcţia de administrare a portofoliului;
(v)resursele umane exprimate în echivalent normă întreagă utilizate de AFIA pentru a monitoriza acordul de delegare;
(vi)numărul şi datele verificărilor periodice de diligenţă necesară efectuate de AFIA pentru a monitoriza activitatea delegată, o listă cu problemele identificate şi, după caz, cu măsurile adoptate pentru a rezolva aceste probleme, precum şi data până la care trebuie implementate măsurile respective;
(vii)în cazul în care există acorduri de subdelegare, informaţiile solicitate la punctele (i), (iii) şi (iv) cu privire la subdelegaţi şi la activităţile legate de funcţiile subdelegate de administrare a portofoliului şi de administrare a riscurilor;
(viii)datele de intrare în vigoare şi de expirare a dispoziţiilor privind delegarea şi subdelegarea.
e)rezultatele simulărilor de criză realizate în conformitate cu articolul 15 alineatul (3) litera (b) şi articolul 16 alineatul (1) al doilea paragraf.
f)lista statelor membre în care unităţile sau acţiunile FIA sunt efectiv distribuite de AFIA sau de un distribuitor care acţionează în numele AFIA respectiv.
(3)La cerere, AFIA transmite autorităţilor competente din statul său membru de origine următoarele documente:
a)un raport anual pentru fiecare FIA din UE administrat de AFIA şi pentru fiecare FIA ale cărui unităţi sau acţiuni le distribuie acesta în Uniune pentru fiecare exerciţiu financiar, în conformitate cu articolul 22 alineatul (1);
b)la sfârşitul fiecărui trimestru, o listă detaliată a tuturor FIA pe care AFIA le administrează.
(4)Un AFIA care administrează unul sau mai multe FIA care utilizează în mod considerabil efectul de levier furnizează în mod regulat autorităţilor competente ale statului său membru de origine informaţii referitoare la nivelul global al efectului de levier utilizat de fiecare FIA administrat, o defalcare pe efect de levier rezultat din împrumuturi de numerar sau valori imobiliare şi pe efect de levier încorporat în instrumente financiare derivate, precum şi măsura în care activele FIA au fost reutilizate în temeiul unor acorduri care au dat naştere efectului de levier.
Informaţiile includ identitatea celor mai mari cinci surse de împrumut de numerar sau valori mobiliare pentru fiecare FIA administrat de AFIA şi valoarea levierului primit de la fiecare dintre sursele respective pentru fiecare dintre FIA respective.
În cazul AFIA din afara UE, obligaţiile de raportare menţionate la prezentul alineat se limitează la FIA din UE pe care le administrează şi la FIA din afara UE ale căror acţiuni sau unităţi le distribuie în Uniune.
(5)Atunci când monitorizarea eficace a riscului sistemic o impune, autorităţile competente din statul membru de origine pot solicita alte informaţii pe lângă cele descrise la prezentul articol, atât periodic, cât şi ad-hoc. Autorităţile competente informează AEVMP cu privire la obligaţiile de furnizare a unor informaţii suplimentare.
În situaţii excepţionale şi în cazul în care acest lucru este necesar pentru a garanta stabilitatea şi integritatea sistemului financiar sau pentru a promova creşterea durabilă pe termen lung, după consultarea CERS, ESMA poate solicita autorităţilor competente din statul membru de origine al AFIA să impună obligaţii de raportare suplimentare.
(51)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare în care precizează:
a)detaliile informaţiilor care trebuie raportate în conformitate cu alineatul (1) şi cu alineatul (2) literele (a), (b), (c), (e) şi (f);
b)nivelul adecvat de standardizare a informaţiilor care trebuie raportate în conformitate cu alineatul (2) litera (d);
c)frecvenţa şi calendarul de raportare.
Atunci când elaborează proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf litera (b), ESMA nu introduce obligaţii de raportare în plus faţă de cele prevăzute la alineatul (2) litera (d).
Atunci când elaborează proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf literele (a) şi (b), ESMA ţine cont şi de alte cerinţe de raportare pe care trebuie să le respecte AFIA, de evoluţiile şi standardele internaţionale şi de concluziile raportului redactat în conformitate cu articolul 69-a alineatul (2).
ESMA prezintă Comisiei respectivele proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 16 aprilie 2027.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezenta directivă prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(52)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare în care precizează:
a)formatul şi standardele în materie de date pentru rapoartele menţionate la alineatele (1) şi (2);
b)identificatorii necesari pentru a face legătura între datele privind activele, AFIA şi FIA din rapoartele menţionate la alineatele (1) şi (2) şi alte surse de date de supraveghere sau aflate la dispoziţia publicului;
c)metodele şi acordurile pentru transmiterea rapoartelor menţionate la alineatele (1) şi (2) de la prezentul articol, inclusiv metode şi acorduri pentru a ameliora standardizarea datelor, precum şi pentru partajarea şi utilizarea eficientă a datelor deja raportate în orice cadru de raportare al Uniunii de orice autoritate competentă relevantă, la nivelul Uniunii sau la nivel naţional, ţinând cont de constatările raportului întocmit în conformitate cu articolul 69-a alineatul (2);
d)modelul, inclusiv cerinţele de raportare suplimentare minime, care trebuie utilizat de AFIA în circumstanţe excepţionale, astfel cum se menţionează la alineatul (5) al doilea paragraf.
ESMA prezintă Comisiei respectivele proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare până la 16 aprilie 2027.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(6)Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 56 şi sub rezerva condiţiilor prevăzute la articolele 57 şi 58 pentru a completa prezenta directivă prin precizarea situaţiilor în care se consideră că efectul de levier este utilizat în mod considerabil în sensul alineatului (4) de la prezentul articol.