Art. 24. - Art. 24: Obligaţii de raportare către autorităţile competente - Directiva 2011/61/UE/08-iun-2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative şi de modificare a Directivelor 2003/41/CE şi 2009/65/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 1095/2010

Acte UE

Jurnalul Oficial 174L

În vigoare
Versiune de la: 25 Iunie 2024
Art. 24: Obligaţii de raportare către autorităţile competente
(1)AFIA raportează periodic autorităţilor competente din statul membru de origine pieţele pe care operează şi instrumentele pe care le tranzacţionează în numele FIA pe care le administrează.
AFIA comunică, pentru fiecare FIA pe care îl administrează, informaţii referitoare la instrumentele pe care le tranzacţionează, la pieţele pe care este membru sau pe care tranzacţionează în mod activ, precum şi la expunerile şi activele fiecărui FIA. Informaţiile respective includ identificatorii necesari pentru a face legătura între datele furnizate despre active, FIA şi AFIA şi alte surse de date de supraveghere sau aflate la dispoziţia publicului.

(2)Pentru fiecare FIA din UE pe care îl administrează şi pentru fiecare FIA ale cărui unităţi sau acţiuni le distribuie în Uniune, AFIA transmite autorităţilor competente din statul său membru de origine următoarele:
a)procentajul din activele FIA care fac obiectul unor măsuri speciale din cauza naturii lor nelichide;
b)orice măsura nouă de administrare a lichidităţii FIA;
c)profilul de risc actual al FIA, inclusiv riscul de piaţă, riscul de lichiditate, riscul de contrapartidă, alte riscuri, inclusiv riscul operaţional, precum şi valoarea totală a efectului de levier utilizat de FIA;

d)informaţii referitoare la dispoziţiile privind delegarea referitoare la funcţiile de administrare a portofoliului sau de administrare a riscurilor, după cum urmează:
(i)informaţii despre delegaţi, precizând numele şi domiciliul sau sediul social sau o sucursală a acestora, dacă au legături strânse cu AFIA, dacă sunt entităţi autorizate sau reglementate în scopul administrării activelor, autoritatea lor de supraveghere, dacă este cazul, inclusiv identificatorii delegaţilor necesari pentru a face legătura între informaţiile furnizate şi alte surse de date de supraveghere sau aflate la dispoziţia publicului;
(ii)resursele umane exprimate în echivalent normă întreagă utilizate de AFIA pentru a îndeplini sarcini zilnice de administrare a portofoliului sau de administrare a riscurilor la AFIA respectiv;
(iii)lista şi descrierea activităţilor asociate cu funcţiile delegate de administrare a portofoliului şi de administrare a riscurilor;
(iv)în cazul în care se deleagă funcţia de administrare a portofoliului, valoarea şi procentul activelor FIA care fac obiectul unor dispoziţii privind delegarea referitoare la funcţia de administrare a portofoliului;
(v)resursele umane exprimate în echivalent normă întreagă utilizate de AFIA pentru a monitoriza acordul de delegare;
(vi)numărul şi datele verificărilor periodice de diligenţă necesară efectuate de AFIA pentru a monitoriza activitatea delegată, o listă cu problemele identificate şi, după caz, cu măsurile adoptate pentru a rezolva aceste probleme, precum şi data până la care trebuie implementate măsurile respective;
(vii)în cazul în care există acorduri de subdelegare, informaţiile solicitate la punctele (i), (iii) şi (iv) cu privire la subdelegaţi şi la activităţile legate de funcţiile subdelegate de administrare a portofoliului şi de administrare a riscurilor;
(viii)datele de intrare în vigoare şi de expirare a dispoziţiilor privind delegarea şi subdelegarea.

e)rezultatele simulărilor de criză realizate în conformitate cu articolul 15 alineatul (3) litera (b) şi articolul 16 alineatul (1) al doilea paragraf.
f)lista statelor membre în care unităţile sau acţiunile FIA sunt efectiv distribuite de AFIA sau de un distribuitor care acţionează în numele AFIA respectiv.

(3)La cerere, AFIA transmite autorităţilor competente din statul său membru de origine următoarele documente:
a)un raport anual pentru fiecare FIA din UE administrat de AFIA şi pentru fiecare FIA ale cărui unităţi sau acţiuni le distribuie acesta în Uniune pentru fiecare exerciţiu financiar, în conformitate cu articolul 22 alineatul (1);
b)la sfârşitul fiecărui trimestru, o listă detaliată a tuturor FIA pe care AFIA le administrează.
(4)Un AFIA care administrează unul sau mai multe FIA care utilizează în mod considerabil efectul de levier furnizează în mod regulat autorităţilor competente ale statului său membru de origine informaţii referitoare la nivelul global al efectului de levier utilizat de fiecare FIA administrat, o defalcare pe efect de levier rezultat din împrumuturi de numerar sau valori imobiliare şi pe efect de levier încorporat în instrumente financiare derivate, precum şi măsura în care activele FIA au fost reutilizate în temeiul unor acorduri care au dat naştere efectului de levier.
Informaţiile includ identitatea celor mai mari cinci surse de împrumut de numerar sau valori mobiliare pentru fiecare FIA administrat de AFIA şi valoarea levierului primit de la fiecare dintre sursele respective pentru fiecare dintre FIA respective.
În cazul AFIA din afara UE, obligaţiile de raportare menţionate la prezentul alineat se limitează la FIA din UE pe care le administrează şi la FIA din afara UE ale căror acţiuni sau unităţi le distribuie în Uniune.
(5)Atunci când monitorizarea eficace a riscului sistemic o impune, autorităţile competente din statul membru de origine pot solicita alte informaţii pe lângă cele descrise la prezentul articol, atât periodic, cât şi ad-hoc. Autorităţile competente informează AEVMP cu privire la obligaţiile de furnizare a unor informaţii suplimentare.
În situaţii excepţionale şi în cazul în care acest lucru este necesar pentru a garanta stabilitatea şi integritatea sistemului financiar sau pentru a promova creşterea durabilă pe termen lung, după consultarea CERS, ESMA poate solicita autorităţilor competente din statul membru de origine al AFIA să impună obligaţii de raportare suplimentare.

(51)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare în care precizează:
a)detaliile informaţiilor care trebuie raportate în conformitate cu alineatul (1) şi cu alineatul (2) literele (a), (b), (c), (e) şi (f);
b)nivelul adecvat de standardizare a informaţiilor care trebuie raportate în conformitate cu alineatul (2) litera (d);
c)frecvenţa şi calendarul de raportare.
Atunci când elaborează proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf litera (b), ESMA nu introduce obligaţii de raportare în plus faţă de cele prevăzute la alineatul (2) litera (d).
Atunci când elaborează proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf literele (a) şi (b), ESMA ţine cont şi de alte cerinţe de raportare pe care trebuie să le respecte AFIA, de evoluţiile şi standardele internaţionale şi de concluziile raportului redactat în conformitate cu articolul 69-a alineatul (2).
ESMA prezintă Comisiei respectivele proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 16 aprilie 2027.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezenta directivă prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(52)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare în care precizează:
a)formatul şi standardele în materie de date pentru rapoartele menţionate la alineatele (1) şi (2);
b)identificatorii necesari pentru a face legătura între datele privind activele, AFIA şi FIA din rapoartele menţionate la alineatele (1) şi (2) şi alte surse de date de supraveghere sau aflate la dispoziţia publicului;
c)metodele şi acordurile pentru transmiterea rapoartelor menţionate la alineatele (1) şi (2) de la prezentul articol, inclusiv metode şi acorduri pentru a ameliora standardizarea datelor, precum şi pentru partajarea şi utilizarea eficientă a datelor deja raportate în orice cadru de raportare al Uniunii de orice autoritate competentă relevantă, la nivelul Uniunii sau la nivel naţional, ţinând cont de constatările raportului întocmit în conformitate cu articolul 69-a alineatul (2);
d)modelul, inclusiv cerinţele de raportare suplimentare minime, care trebuie utilizat de AFIA în circumstanţe excepţionale, astfel cum se menţionează la alineatul (5) al doilea paragraf.
ESMA prezintă Comisiei respectivele proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare până la 16 aprilie 2027.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

(6)Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 56 şi sub rezerva condiţiilor prevăzute la articolele 57 şi 58 pentru a completa prezenta directivă prin precizarea situaţiilor în care se consideră că efectul de levier este utilizat în mod considerabil în sensul alineatului (4) de la prezentul articol.