Capitolul iii - CONFLICTUL DE INTERESE - Directiva 2010/43/UE/01-iul-2010 de punere în aplicare a Directivei 2009/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele organizatorice, conflictele de interese, regulile de conduită, administrarea riscului şi conţinutul acordului dintre depozitar şi societatea de administrare

Acte UE

Jurnalul Oficial 176L

În vigoare
Versiune de la: 22 August 2021
CAPITOLUL III:CONFLICTUL DE INTERESE
[- Articolul 12 alineatul (1) litera (b) şi articolul 14 alineatul (1) litera (d) şi alineatul (2) litera (c) din Directiva 2009/65/CE]
Art. 17: Criterii pentru identificarea conflictelor de interese
(1)În scopul identificării tipurilor de conflicte de interese care apar în timpul prestării de servicii şi activităţi şi a căror existenţă poate prejudicia interesele OPCVM-urilor, statele membre se asigură că societăţile de administrare iau în considerare, pe baza unor criterii minime, posibilitatea ca societatea de administrare, o persoană relevantă sau o persoană care, direct sau indirect, are o legătură de control cu societatea, să se afle într-una dintre situaţiile menţionate în continuare, fie ca rezultat al furnizării de servicii de administrare a portofoliului colectiv, fie din alte motive:
a)societatea de administrare sau persoana în cauză poate obţine un câştig financiar sau poate evita o pierdere financiară pe cheltuiala OPCVM-ului;
b)societatea de administrare sau persoana în cauză are un interes legat de rezultatul unui serviciu sau al unei activităţi prestate OPCVM-ului sau unui alt client sau de rezultatul unei tranzacţii efectuate în numele OPCVM-ului sau al unui alt client, interes diferit de interesul OPCVM-ului legat de acel rezultat;
c)societatea de administrare sau persoana în cauză este stimulată financiar sau în alt mod să favorizeze interesul unui alt client sau grup de clienţi în detrimentul intereselor OPCVM-ului;
d)societatea de administrare sau persoana în cauză desfăşoară aceleaşi activităţi pentru OPCVM şi pentru un alt client sau alţi clienţi care nu sunt OPCVM-uri;
e)societatea de administrare sau persoana în cauză primeşte sau va primi din partea unei alte persoane decât OPCVM-ul un stimulent pentru activităţile de administrare a portofoliului colectiv prestate OPCVM-ului, sub formă de bani, bunuri sau servicii, pe lângă comisionul sau tariful standard pentru serviciul respectiv.
(2)Statele membre solicită societăţilor de administrare ca, la identificarea tipurilor de conflicte de interese, să ia în calcul:
a)interesele societăţii de administrare, inclusiv pe cele care decurg din apartenenţa la un grup sau din prestarea serviciilor şi a activităţilor, interesele clienţilor şi obligaţia societăţii de administrare faţă de OPCVM;
b)interesele a două sau mai multe OPCVM-uri pe care le administrează.
(3)Statele membre se asigură că, atunci când societăţile de administrare identifică tipurile de conflicte de interese a căror existenţă poate aduce atingere intereselor unui OPCVM, societăţile de administrare respective includ aceste conflicte de interese care pot apărea ca urmare a integrării riscurilor legate de durabilitate în procesele şi sistemele lor, precum şi în controalele lor interne.

Art. 18: Politica în materie de conflicte de interese
(1)Statele membre solicită societăţilor de administrare să instituie, să aplice şi să menţină o politică eficientă în materie de conflicte de interese. Această politică trebuie prevăzută în scris şi trebuie să fie adecvată în raport cu dimensiunea şi organizarea societăţii de administrare şi cu natura, amploarea şi complexitatea activităţii acesteia.
Atunci când societatea de administrare face parte dintr-un grup, politica respectivă trebuie să ia totodată în considerare împrejurările pe care societatea le cunoaşte sau ar trebui să le cunoască şi care pot genera un conflict de interese ca rezultat al structurii şi activităţii comerciale desfăşurate de ceilalţi membri ai grupului.
(2)Politica în materie de conflicte de interese instituită în conformitate cu alineatul (1) trebuie să cuprindă următoarele:
a)identificarea, cu referire la activităţile de administrare a portofoliului colectiv desfăşurate de către sau în numele societăţii de administrare, a circumstanţelor care constituie sau pot genera un conflict de interese cu un risc considerabil de prejudiciere a intereselor OPCVM-urilor sau ale unuia sau mai multor alţi clienţi;
b)procedurile care trebuie urmate şi măsurile care trebuie adoptate pentru gestionarea conflictelor respective.
Art. 19: Independenţa în gestionarea conflictelor
(1)Statele membre se asigură că procedurile şi măsurile prevăzute la articolul 18 alineatul (2) litera (b) sunt concepute astfel încât să garanteze că persoanele relevante care desfăşoară diferite activităţi comerciale care implică un conflict de interese desfăşoară activităţile respective cu un grad de independenţă corespunzător dimensiunii şi activităţilor societăţii de administrare şi ale grupului din care aceasta face parte, precum şi importanţei riscului de prejudiciere a intereselor clienţilor.
(2)Procedurile care trebuie urmate şi măsurile care trebuie adoptate potrivit articolului 18 alineatul (2) litera (b) includ următoarele, atunci când este necesar şi adecvat pentru ca societatea de administrare să asigure gradul de independenţă necesar:
a)proceduri eficiente de prevenire şi control al schimbului de informaţii dintre persoanele relevante implicate în activităţi de administrare a portofoliului colectiv care implică un risc de conflict de interese, atunci când schimbul de informaţii poate prejudicia interesele unuia sau mai multor clienţi;
b)supravegherea separată a persoanelor relevante ale căror funcţii principale implică desfăşurarea de activităţi de administrare a portofoliului colectiv în numele clienţilor sau al investitorilor sau furnizarea de servicii către clienţi sau investitori ale căror interese pot intra în conflict sau care reprezintă în alt fel interese diferite care pot intra în conflict, inclusiv cele ale societăţii de administrare;
c)eliminarea oricărei legături directe dintre remunerarea persoanelor relevante care desfăşoară cu precădere o anumită activitate şi remunerarea altor persoane relevante, respectiv câştigurile generate de respectivele persoane, care desfăşoară cu precădere altă activitate, atunci când activităţile în cauză pot genera un conflict de interese;
d)măsuri pentru interzicerea sau limitarea exercitării de către orice persoană a unei influenţe inadecvate asupra modului în care o persoană relevantă desfăşoară activităţi de administrare a portofoliului colectiv;
e)măsuri de prevenire sau control al implicării simultane sau consecutive a unei persoane relevante în activităţi diferite de administrare a portofoliului colectiv, atunci când această implicare poate prejudicia gestionarea corespunzătoare a conflictelor de interese.
Atunci când adoptarea sau aplicarea uneia sau a mai multor măsuri şi proceduri menţionate anterior nu asigură gradul necesar de independenţă, statele membre solicită societăţilor de administrare să adopte măsuri şi proceduri alternative sau suplimentare necesare şi adecvate în acest scop.
Art. 20: Gestionarea activităţilor care generează conflicte de interese prejudiciabile
(1)Statele membre solicită societăţilor de administrare să păstreze şi să actualizeze periodic evidenţa tipurilor de activităţi de administrare a portofoliului colectiv întreprinse de către sau în numele societăţii de administrare care au generat sau, în cazul activităţilor de administrare a portofoliului colectiv aflate în curs, pot genera un conflict de interese cu risc considerabil de prejudiciere a intereselor unuia sau mai multor OPCVM-uri sau ale altor clienţi.
(2)Statele membre solicită ca, atunci când măsurile organizatorice sau administrative luate de societatea de administrare pentru gestionarea conflictelor de interese nu sunt suficiente pentru a garanta, cu un grad de încredere rezonabil, prevenirea riscurilor de prejudiciere a intereselor OPCVM-urilor sau ale deţinătorilor de titluri de participare ale acestora, personalul de conducere sau un alt organ intern competent al societăţii de administrare să fie prompt informat, astfel încât să poată lua orice decizie necesară pentru a garanta că societatea de administrare acţionează în interesul OPCVM-urilor şi ale deţinătorilor de titluri de participare ale acestora.
(3)Societatea de administrare trebuie să transmită investitorilor un raport cu privire la situaţiile menţionate la alineatul (2) pe un suport durabil adecvat şi să îşi motiveze decizia.
Art. 21: Strategii de exercitare a drepturilor de vot
(1)Statele membre solicită societăţilor de administrare să elaboreze strategii adecvate şi eficiente pentru a determina momentul şi modul de exercitare a drepturilor de vot aferente instrumentelor deţinute în portofoliile administrate, în beneficiul exclusiv al OPCVM-ului în cauză.
(2)Strategiile menţionate la alineatul (1) trebuie să prevadă măsuri şi proceduri pentru:
a)monitorizarea evenimentelor importante care se produc la nivelul societăţilor;
b)exercitarea drepturilor de vot în conformitate cu obiectivele şi politica de investiţii ale OPCVM-ului în cauză;
c)prevenirea sau gestionarea eventualelor conflicte de interese care decurg din exercitarea drepturilor de vot.
(3)O descriere succintă a strategiilor menţionate la alineatul (1) trebuie pusă la dispoziţia investitorilor.
Detaliile acţiunilor întreprinse pe baza acestor strategii se pun la dispoziţia deţinătorilor de titluri de participare gratuit şi la cererea acestora.