Secţiunea 3 - Publicarea informaţiilor - Directiva 2009/138/CE/25-nov-2009 privind accesul la activitate şi desfăşurarea activităţii de asigurare şi de reasigurare (Solvabilitate II)
Acte UE
Jurnalul Oficial 335
În vigoare Versiune de la: 28 Ianuarie 2025
Secţiunea 3:Publicarea informaţiilor
Art. 51: Raportul privind solvabilitatea şi situaţia financiară: conţinut
(1)Ţinând seama de informaţiile necesare în temeiul articolului 35 alineatul (3) şi de principiile enunţate la alineatul (4) de la respectivul articol, statele membre impun întreprinderilor de asigurare şi de reasigurare să facă public, anual, un raport privind solvabilitatea şi situaţia lor financiară.
Raportul privind solvabilitatea şi situaţia financiară este alcătuit din două secţiuni, identificate în mod clar şi publicate împreună. Prima secţiune cuprinde informaţii destinate în mod specific deţinătorilor de poliţe şi beneficiarilor, iar a doua secţiune cuprinde informaţii destinate profesioniştilor din piaţă.
(11)Secţiunea din raportul privind solvabilitatea şi situaţia financiară care cuprinde informaţii destinate deţinătorilor de poliţe şi beneficiarilor conţine următoarele informaţii:
a)o scurtă descriere a activităţii şi a rezultatelor obţinute de întreprindere;
b)o scurtă descriere a managementul capitalului şi a profilului de risc al întreprinderii, inclusiv în raport cu riscurile legate de durabilitate; şi
c)o declaraţie din care să reiasă dacă întreprinderea publică planurile menţionate la articolul 19a sau la articolul 29a din Directiva 2013/34/UE.
(12)Secţiunea din raportul privind solvabilitatea şi situaţia financiară care cuprinde informaţii destinate profesioniştilor din piaţă conţine următoarele informaţii, prezentate fie integral, fie prin trimiteri la informaţii echivalente, atât ca natură, cât şi ca sferă, care au fost făcute publice în temeiul altor dispoziţii juridice sau de reglementare:
a)o descriere a activităţii şi a rezultatelor obţinute de întreprindere;
b)o descriere a sistemului de guvernanţă;
c)o descriere, separat pentru active, rezerve tehnice şi alte obligaţii, a bazelor şi metodelor folosite la evaluarea acestora;
d)o descriere a managementului capitalului şi a profilului de risc, cuprinzând cel puţin următoarele:
(i)structura şi valoarea fondurilor proprii, precum şi calitatea acestora;
(ii)valoarea cerinţei de capital de solvabilitate şi a cerinţei de capital minim;
(iii)în cazul întreprinderilor de asigurare şi de reasigurare relevante pentru stabilitatea sistemelor financiare din Uniune, informaţii privind senzitivitatea la risc;
(iv)opţiunea prevăzută la articolul 304 care este utilizată pentru calcularea cerinţei de capital de solvabilitate;
(v)informaţii care permit o bună înţelegere a principalelor diferenţe dintre ipotezele care stau la baza formulei standard şi cele care stau la baza modelului intern utilizat de către întreprindere la calcularea cerinţei de capital de solvabilitate;
(vi)valoarea la care se ridică nerespectarea cerinţei de capital minim sau nerespectarea semnificativă a cerinţei de capital de solvabilitate pe parcursul perioadei de raportare, chiar dacă situaţia a fost ulterior remediată, împreună cu o explicaţie privind cauzele şi consecinţele sale, precum şi măsurile de remediere care au fost aplicate;
e)o indicaţie din care să reiasă dacă întreprinderea are o expunere semnificativă la riscuri legate de schimbările climatice în urma evaluării gradului de semnificaţie menţionate la articolul 45a alineatul (1) şi, după caz, dacă aluat anumite măsuri în acest sens;
f)o declaraţie din care să reiasă dacă întreprinderea publică planurile menţionate la articolul 19a sau la articolul 29a din Directiva 2013/34/UE;
g)elementele menţionate la articolul 44 alineatul (2c) litera (d).
(13)În cazul în care se aplică prima de echilibrare menţionată la articolul 77b, descrierea menţionată la alineatul (1b) litera (c) şi litera (d) punctele (i) şi (ii) de la prezentul articol conţine şi o descriere a primei de echilibrare şi a portofoliului de obligaţii şi active alocate căruia i se aplică prima de echilibrare, precum şi o cuantificare a impactului reducerii la zero a primei de echilibrare asupra poziţiei financiare a întreprinderii.
Descrierea menţionată la alineatul (1b) litera (c) şi litera (d) punctele (i) şi (ii) de la prezentul articol conţine şi o declaraţie în care se precizează dacă întreprinderea utilizează sau nu prima de volatilitate menţionată la articolul 77d şi, în caz afirmativ, întreprinderea face publice următoarele informaţii:
a)o cuantificare a impactului reducerii la zero a primei de volatilitate asupra poziţiei financiare a întreprinderii;
b)pentru fiecare monedă sau, după caz, ţară relevantă, prima de volatilitate calculată în conformitate cu articolul 77d şi cele mai bune estimări corespunzătoare pentru obligaţiile de asigurare sau de reasigurare.
(2)Descrierea menţionată la alineatul (1b) litera (d) punctul (i) cuprinde o analiză a schimbărilor semnificative faţă de perioada de raportare anterioară şi o explicaţie a diferenţelor majore în ceea ce priveşte valoarea elementelor respective din situaţiile financiare, precum şi o scurtă descriere a transferabilităţii capitalului.
Informaţiile publicate privind cerinţa de capital de solvabilitate, astfel cum sunt menţionate la alineatul (1b) litera (d) punctul (ii) de la prezentul articol, indică separat valoarea calculată în conformitate cu capitolul VI secţiunea 4 subsecţiunile 2 şi 3 şi majorarea de capital de solvabilitate impusă în conformitate cu articolul 37 sau impactul parametrilor specifici pe care întreprinderea de asigurare sau de reasigurare trebuie să îi utilizeze în conformitate cu articolul 110, împreună cu informaţii concise privind justificarea acestora de către autoritatea de supraveghere în cauză.
Informaţiile publicate privind cerinţa de capital de solvabilitate sunt însoţite, dacă este cazul, de o indicaţie privind faptul că valoarea sa finală face încă obiectul unei evaluări de către autorităţile de supraveghere.
(3)Întreprinderile de asigurare captive nu sunt obligate să publice secţiunea destinată deţinătorilor de poliţe şi beneficiarilor şi au doar obligaţia de a include în secţiunea destinată profesioniştilor din piaţă datele cantitative impuse de standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la articolul 56, cu condiţia ca respectivele întreprinderi să îndeplinească următoarele condiţii:
a)persoanele asigurate şi beneficiarii sunt entităţi juridice ale grupului din care face parte întreprinderea de asigurare captivă sau persoane fizice eligibile să fie acoperite prin poliţele de asigurare ale grupului respectiv, iar activitatea desfăşurată în legătură cu persoanele fizice eligibile să fie acoperite prin poliţele de asigurare ale grupului rămâne sub 5 % din rezervele tehnice;
b)obligaţiile de asigurare ale întreprinderii de asigurare captive nu constau în asigurări obligatorii de răspundere civilă.
(4)Întreprinderile de reasigurare captive nu sunt obligate să publice secţiunea destinată deţinătorilor de poliţe şi beneficiarilor şi au doar obligaţia de a include în secţiunea destinată profesioniştilor din piaţă datele cantitative impuse de standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la articolul 56, cu condiţia ca respectivele întreprinderi să îndeplinească următoarele condiţii:
a)persoanele asigurate şi beneficiarii sunt entităţi juridice ale grupului din care face parte întreprinderea de reasigurare captivă sau persoane fizice eligibile să fie acoperite prin poliţele de asigurare ale grupului respectiv, iar activitatea desfăşurată în legătură cu persoanele fizice eligibile să fie acoperite prin poliţele de asigurare ale grupului rămâne sub 5 % din rezervele tehnice;
b)contractele de asigurare care stau la baza obligaţiilor de reasigurare ale întreprinderii de reasigurare captive nu se referă la asigurări obligatorii de răspundere civilă;
c)împrumuturile existente cu întreprinderea-mamă sau orice întreprindere din cadrul grupului, inclusiv rezervele de numerar la nivel de grup, nu depăşesc 20 % din totalul activelor deţinute de întreprinderea de reasigurare captivă; şi
d)pierderea maximă care rezultă din rezervele tehnice brute poate fi evaluată în mod determinist fără a se utiliza metode stocastice.
(5)Prin derogare de la alineatul (1), întreprinderile de reasigurare pot alege să nu facă publică secţiunea din raportul privind solvabilitatea şi situaţia financiară care este destinată deţinătorilor de poliţe şi beneficiarilor.
(6)Prin derogare de la alineatul (1b) de la prezentul articol, întreprinderile mici şi cu un grad redus de complexitate pot să facă publice numai datele cantitative impuse de standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la articolul 56 în secţiunea din raportul privind solvabilitatea şi situaţia financiară care cuprinde informaţii destinate altor profesionişti din piaţă, cu condiţia să prezinte, o dată la trei ani, un raport complet care să conţină toate informaţiile prevăzute la prezentul articol.
(7)Statele membre se asigură că întreprinderile de asigurare şi de reasigurare fac publice şi transmit autorităţii de supraveghere informaţiile menţionate la prezentul articol la intervale de un an sau mai mari, în termen de 18 săptămâni de la sfârşitul exerciţiului financiar al întreprinderii.
(8)În cadrul raportului menţionat la alineatul (1) de la prezentul articol, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare au obligaţia de a face public impactul utilizării, în scopul calculării rezervelor tehnice prevăzute la articolul 77, a structurii temporale a ratei dobânzilor fără risc determinate fără aplicarea mecanismului de introducere treptată pentru extrapolare, astfel cum se menţionează la articolul 77e alineatul (1) litera (aa), în locul structurii temporale relevante a ratei dobânzilor fără risc.
Cu toate acestea, prin derogare de la primul paragraf, cerinţa de publicare a informaţiilor nu se aplică unei monede în cazul căreia este îndeplinită oricare dintre următoarele condiţii:
a)ponderea fluxurilor de trezorerie viitoare asociate obligaţiilor de asigurare sau de reasigurare în moneda respectivă în raport cu toate fluxurile de trezorerie viitoare asociate obligaţiilor de asigurare sau de reasigurare nu depăşeşte 5 %;
b)în ceea ce priveşte fluxurile de trezorerie viitoare asociate obligaţiilor de asigurare sau de reasigurare în moneda respectivă, ponderea fluxurilor de trezorerie viitoare aferente scadenţelor în cazul cărora structura temporală relevantă a ratei dobânzilor fără risc este extrapolată în raport cu toate fluxurile de trezorerie viitoare asociate obligaţiilor de asigurare sau de reasigurare nu depăşeşte 10 %.
Art. 51a: Raportul privind solvabilitatea şi situaţia financiară: cerinţe de audit
(1)În cazul întreprinderilor de asigurare şi de reasigurare, altele decât întreprinderile mici şi cu un grad redus de complexitate, întreprinderile de asigurare captive şi întreprinderile de reasigurare captive, bilanţul publicat în cadrul raportului privind solvabilitatea şi situaţia financiară în conformitate cu articolul 51 alineatul (1) sau bilanţul publicat în cadrul raportului unic privind solvabilitatea şi situaţia financiară în conformitate cu articolul 256 alineatul (2) litera (b) face obiectul unui audit.
(2)Prin derogare de la articolul 29c, statele membre pot extinde cerinţa prevăzută la alineatul (1) de la prezentul articol la întreprinderile clasificate ca întreprinderi mici şi cu un grad redus de complexitate, la întreprinderile de asigurare captive şi la întreprinderile de reasigurare captive.
(3)Statele membre pot extinde domeniul de aplicare al cerinţei de audit menţionate la alineatul (1) la alte elemente ale raportului privind solvabilitatea şi situaţia financiară.
(4)Auditul este efectuat de un auditor statutar sau de o firmă de audit, în conformitate cu standardele de auditare aplicabile în temeiul articolului 26 din Directiva 2006/43/CE. Pentru efectuarea misiunii de audit, auditorii statutari şi firmele de audit îndeplinesc atribuţiile auditorilor prevăzute la articolul 72 din prezenta directivă.
(5)În statele membre în care, la 28 ianuarie 2025, actuarii înregistraţi sunt autorizaţi, în temeiul dreptului intern, să auditeze rezervele tehnice, sumele recuperabile din contractele de reasigurare şi elementele conexe, actuarii înregistraţi respectivi pot continua să efectueze astfel de audituri, cu condiţia ca aceştia să acţioneze în conformitate cu standarde obligatorii care să asigure un audit de înaltă calitate şi să acopere cel puţin domeniul practicii de audit, al independenţei şi al controalelor interne ale calităţii la realizarea unor astfel de audituri, şi în conformitate cu atribuţiile menţionate la articolul 72.
(6)Întreprinderile de asigurare şi de reasigurare prezintă autorităţii de supraveghere, împreună cu raportul privind solvabilitatea şi situaţia financiară, un raport separat întocmit de auditorul statutar sau de firma de audit, care cuprinde şi o descriere a naturii şi a rezultatelor auditului.
Art. 52: Informaţii pentru Autoritatea Europeană de Asigurări şi Pensii Ocupaţionale şi rapoarte întocmite de aceasta
(1)Fără a aduce atingere articolului 35 din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010, statele membre impun autorităţilor de supraveghere să furnizeze anual AEAPO următoarele informaţii:
a)majorarea medie de capital pe întreprindere şi repartizarea majorărilor de capital impuse de autoritatea de supraveghere pe parcursul anului anterior, măsurate ca procent din cerinţa de capital de solvabilitate şi prezentate separat pentru:
(i)întreprinderi de asigurare şi de reasigurare;
(ii)întreprinderi de asigurare de viaţă;
(iii)întreprinderi de asigurare generală;
(iv)întreprinderi de asigurare care desfăşoară atât activităţi de asigurare de viaţă, cât şi activităţi de asigurare generală;
(v)întreprinderi de reasigurare;
b)pentru fiecare dintre informaţiile care trebuie publicate stabilite la litera (a) de la prezentul alineat, ponderea majorărilor de capital impuse în temeiul articolului 37 alineatul (1) literele (a), (b) şi, respectiv, (c);
c)numărul întreprinderilor de asigurări şi reasigurări care beneficiază de limitarea raportării periodice de supraveghere şi numărul întreprinderilor de asigurări şi reasigurări care beneficiază de scutirea de obligaţia de raportare rubrică cu rubrică menţionată la articolul 35 alineatele (6) şi (7), împreună cu volumul lor de cerinţe de capital, prime, rezerve tehnice şi active, măsurate respectiv ca procente din volumul total de cerinţe de capital, prime, rezerve tehnice şi active al întreprinderilor de asigurări şi reasigurări din statul membru în cauză;
d)numărul grupurilor care beneficiază de limitarea raportării periodice de supraveghere şi numărul grupurilor care beneficiază de scutirea de obligaţia de raportare rubrică cu rubrică menţionată la articolul 254 alineatul (2), împreună cu volumul lor de cerinţe de capital, prime, rezerve tehnice şi active, măsurate respectiv ca procente din volumul total de cerinţe de capital, prime, rezerve tehnice şi active al grupurilor din statul membru în cauză.
e)numărul total de întreprinderi de asigurare şi de reasigurare, defalcat pe întreprinderi mici şi cu un grad redus de complexitate şi altele, care utilizează simplificări sau măsuri de proporţionalitate şi numărul de întreprinderi care utilizează măsuri de proporţionalitate specifice;
f)numărul de grupuri, defalcat pe grupuri mici şi cu un grad redus de complexitate şi altele, care utilizează simplificări sau măsuri de proporţionalitate şi numărul de grupuri care utilizează măsuri de proporţionalitate specifice.
(2)AEAPO publică anual următoarele informaţii:
a)pentru toate statele membre împreună, repartizarea totală a majorărilor de capital, măsurate ca procent din cerinţa de capital de solvabilitate, pentru fiecare dintre următoarele:
(i)întreprinderi de asigurare şi de reasigurare;
(ii)întreprinderi de asigurare de viaţă;
(iii)întreprinderi de asigurare generală;
(iv)întreprinderi de asigurare care desfăşoară atât activităţi de asigurare de viaţă, cât şi activităţi de asigurare generală;
(v)întreprinderi de reasigurare;
b)pentru fiecare stat membru separat, repartizarea majorărilor de capital, măsurate ca procentaj din cerinţa de capital de solvabilitate, acoperind toate întreprinderile de asigurare şi de reasigurare din statul membru respectiv;
c)pentru fiecare dintre informaţiile care trebuie publicate stabilite la literele (a) şi (b) de la prezentul alineat, ponderea majorărilor de capital impuse în temeiul articolului 37 alineatul (1) literele (a), (b) şi, respectiv, (c);
d)pentru toate statele membre luate împreună, numărul total al întreprinderilor de asigurări şi reasigurări şi al grupurilor care beneficiază de limitarea raportării periodice de supraveghere şi numărul total al întreprinderilor de asigurări şi reasigurări şi al grupurilor care beneficiază de scutirea de obligaţia de raportare rubrică cu rubrică menţionată la articolul 35 alineatele (6) şi (7) şi articolul 254 alineatul (2), împreună cu volumul lor de cerinţe de capital, prime, rezerve tehnice şi active, măsurate respectiv ca procente din volumul total de cerinţe de capital, prime, rezerve tehnice şi active al tuturor întreprinderilor de asigurări şi reasigurări şi al grupurilor;
e)pentru fiecare stat membru luat separat, numărul întreprinderilor de asigurări şi reasigurări şi al grupurilor care beneficiază de limitarea raportării periodice de supraveghere şi numărul întreprinderilor de asigurări şi reasigurări şi al grupurilor care beneficiază de scutirea de obligaţia de raportare rubrică cu rubrică menţionată la articolul 35 alineatele (6) şi (7) şi articolul 254 alineatul (2), împreună cu volumul lor de cerinţe de capital, prime, rezerve tehnice şi active, măsurate respectiv ca procente din volumul total de prime, rezerve tehnice şi active al întreprinderilor de asigurări şi reasigurări şi al grupurilor din statul membru în cauză.
f)pentru fiecare stat membru, numărul de întreprinderi de asigurare şi de reasigurare şi numărul de grupuri, defalcat pe întreprinderi sau, respectiv, pe grupuri mici şi cu un grad redus de complexitate şi altele, care utilizează simplificări sau măsuri de proporţionalitate şi numărul de întreprinderi sau grupuri care utilizează simplificări şi alte măsuri de proporţionalitate specifice.
(3)EIOPA furnizează Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei informaţiile menţionate la alineatul (2), împreună cu un raport care prezintă gradul de convergenţă a practicilor de supraveghere ale autorităţilor de supraveghere din diferitele state membre în ceea ce priveşte utilizarea majorărilor de capital de solvabilitate şi utilizarea măsurilor de proporţionalitate.
(4)EIOPA evaluează efectele aplicării criteriilor prevăzute la articolul 29a alineatul (1) pentru identificarea întreprinderilor mici şi cu un grad redus de complexitate, precum şi a criteriilor prevăzute la articolul 213a alineatul (1) pentru identificarea grupurilor mici şi cu un grad redus de complexitate, cel puţin în ceea ce priveşte obiectivele de protecţie a deţinătorilor de poliţe, stabilitate financiară şi condiţii de concurenţă echitabile. EIOPA prezintă Comisiei un raport privind constatările sale până la 31 ianuarie 2030. După caz, raportul ia în considerare posibilitatea de a modifica criteriile respective.
Art. 53: Raportul privind solvabilitatea şi situaţia financiară: principii aplicabile
(1)Autorităţile de supraveghere permit întreprinderilor de asigurare şi de reasigurare să nu prezinte informaţii, atunci când:
a)publicarea acestor informaţii duce la câştigarea de către concurenţii întreprinderii a unor importante avantaje necuvenite;
b)există obligaţii faţă de deţinătorii poliţelor de asigurare sau alte relaţii de contrapartidă care obligă o întreprindere la păstrarea secretului sau a confidenţialităţii.
(2)În cazul în care autoritatea de supraveghere permite nepublicarea unor informaţii, întreprinderile menţionează acest fapt în raportul privind solvabilitatea şi situaţia financiară şi explică motivele.
(3)Autorităţile de supraveghere permit întreprinderilor de asigurare şi de reasigurare să utilizeze sau să facă trimiteri la informaţii publicate în temeiul altor dispoziţii legale sau de reglementare, în măsura în care informaţiile publicate sunt echivalente cu informaţiile impuse în temeiul articolului 51 atât ca natură, cât şi ca nivel.
(4)Alineatele (1) şi (2) de la prezentul articol nu se aplică informaţiilor menţionate la articolul 51 alineatul (1a) litera (b) şi la articolul 51 alineatul (1b) literele (d) şi (e).
Art. 54: Raportul privind solvabilitatea şi situaţia financiară: actualizări şi informaţii suplimentare furnizate în mod voluntar
(1)În cazul unei evoluţii majore care afectează în mod semnificativ pertinenţa informaţiilor publicate în conformitate cu articolele 51 şi 53, întreprinderile de asigurare şi de reasigurare publică informaţii corespunzătoare cu privire la natura şi efectele respectivei evoluţii majore.
În sensul primului paragraf, cel puţin următoarele se consideră evoluţii majore atunci când:
a)se constată o neconformitate cu cerinţa de capital minim, iar autorităţile de supraveghere fie consideră că întreprinderea nu va fi în măsură să prezinte un plan realist de finanţare pe termen scurt, fie nu primesc planul respectiv în termen de o lună de la data constatării neconformităţii;
b)se constată o neconformitate semnificativă cu cerinţa de capital de solvabilitate, iar autorităţile de supraveghere nu primesc un plan realist de redresare în termen de două luni de la data constatării neconformităţii.
În ceea ce priveşte al doilea paragraf litera (a), autorităţile de supraveghere impun întreprinderii în cauză să prezinte imediat valoarea neconformităţii, împreună cu o explicaţie privind cauza şi consecinţele acesteia, inclusiv orice măsuri de remediere care au fost luate. În cazul în care, în ciuda planului de finanţare pe termen scurt considerat iniţial realist, o neconformitate cu cerinţa de capital de solvabilitate nu a fost rezolvată în termen de trei luni de la constatarea sa, aceasta se prezintă la sfârşitul perioadei respective, împreună cu o explicaţie privind cauza şi consecinţele sale, inclusiv orice măsuri de remediere care au fost luate, precum şi eventualele măsuri de remediere planificate.
În cazul menţionat la al doilea paragraf litera (b), autorităţile de supraveghere impun întreprinderii în cauză să prezinte imediat valoarea neconformităţii, împreună cu o explicaţie privind cauza şi consecinţele acesteia, inclusiv orice măsuri de remediere care au fost luate. În cazul în care, în ciuda planului de redresare considerat iniţial realist, o neconformitate semnificativă cu cerinţa de capital de solvabilitate nu a fost rezolvată în termen de şase luni de la constatarea sa, aceasta se prezintă la sfârşitul perioadei respective, împreună cu o explicaţie privind cauza şi consecinţele sale, inclusiv orice măsuri de remediere care au fost luate, precum şi eventualele măsuri de remediere planificate.
(2)Întreprinderile de asigurare şi de reasigurare pot publica, în mod voluntar, orice informaţii sau explicaţii legate de solvabilitatea şi situaţia financiară proprie a căror prezentare nu este deja impusă în conformitate cu articolele 51 şi 53 şi cu alineatul (1) din prezentul articol.
Art. 55: Raportul privind solvabilitatea şi situaţia financiară: strategie şi aprobare
(1)Statele membre impun întreprinderilor de asigurare şi de reasigurare să deţină sisteme şi structuri corespunzătoare pentru a îndeplini cerinţele stabilite la articolele 51 şi 53, precum şi la articolul 54 alineatul (1), precum şi să aibă o strategie care să asigure faptul că toate informaţiile publicate în conformitate cu articolele 51, 53 şi 54 sunt în permanenţă adecvate.
(2)Raportul privind solvabilitatea şi situaţia financiară este supus aprobării organului administrativ, de conducere sau de control al întreprinderii de asigurare sau de reasigurare şi este publicat doar după obţinerea aprobării respective.
Art. 56: Raportul privind solvabilitatea şi situaţia financiară: acte delegate şi standarde tehnice de reglementare
Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 301a pentru a aduce precizări suplimentare cu privire la informaţiile care trebuie publicate şi cu privire la termenele aferente publicării anuale a informaţiilor în conformitate cu secţiunea 3.
Pentru a asigura condiţii uniforme de aplicare a prezentei secţiuni, AEAPO elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare cu privire la proceduri, formate şi machete.
AEAPO transmite Comisiei proiectele de standarde tehnice de punere în aplicare până la 30 iunie 2015.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la al doilea paragraf, în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010.
EIOPA elaborează soluţii informatice pentru procedurile, formatele şi machetele menţionate la al doilea paragraf, inclusiv pentru instrucţiuni.