Capitolul ii - SPECIFICAŢII TEHNICE DE INTEROPERABILITATE - Directiva 2008/57/CE/17-iun-2008 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Comunitate
Acte UE
Jurnalul Oficial 191L
Ieşit din vigoare Versiune de la: 22 Aprilie 2015
CAPITOLUL II:SPECIFICAŢII TEHNICE DE INTEROPERABILITATE
Art. 5: Conţinutul STI-urilor
(1)Fiecare subsistem intră sub incidenţa unei STI. După caz, un subsistem poate intra sub incidenţa mai multor STI, iar sub incidenţa unei STI pot intra mai multe subsisteme. Decizia privind realizarea şi/sau modificarea unei STI şi alegerea domeniului său de aplicare tehnic şi geografic necesită un mandat în conformitate cu articolul 6 alineatul (1).
(2)Subsistemele trebuie să corespundă cu STI-urile în vigoare la data punerii lor în funcţiune, a modernizării sau a reînnoirii lor, în conformitate cu prezenta directivă; această concordanţă este menţinută în permanenţă pe durata utilizării subsistemului.
(3)În măsura necesară realizării obiectivului menţionat la articolul 1, fiecare STI:
a)prezintă domeniul său de aplicare (parte a reţelei sau vehicule menţionate în anexa I; subsistemul sau partea de subsistem menţionate în anexa II);
b)stabileşte cerinţele esenţiale pentru subsistemul în cauză şi interfeţele acestuia în raport cu alte subsisteme;
c)defineşte specificaţiile funcţionale şi tehnice care trebuie respectate de către subsistem şi interfeţele sale în raport cu alte subsisteme. În cazul în care este necesar, aceste specificaţii pot varia în conformitate cu utilizarea subsistemului, de exemplu în conformitate cu categoriile de linii, noduri şi/sau vehicule prevăzute în anexa I;
d)determină elementele constitutive şi interfeţele de interoperabilitate care trebuie să facă obiectul specificaţiilor europene, inclusiv al standardelor europene, care sunt necesare pentru realizarea interoperabilităţii în cadrul sistemului feroviar;
e)indică, pentru fiecare caz luat în considerare, procedurile care urmează să fie utilizate în vederea evaluării conformităţii sau a caracterului adecvat pentru utilizarea elementelor constitutive de interoperabilitate, pe de o parte, sau a verificării "CE" a subsistemelor, pe de altă parte. Aceste proceduri se bazează pe modulele definite în Decizia 93/465/CEE;
f)indică strategia de punere în aplicare a STI-urilor. În special, este necesar să se precizeze etapele care trebuie finalizate în vederea realizării unei tranziţii treptate de la situaţia existentă la situaţia finală, în care respectarea STI-urilor este generalizată;
g)indică, pentru personalul respectiv, calificările profesionale şi condiţiile de sănătate şi de siguranţă la locul de muncă necesare pentru exploatarea şi întreţinerea subsistemului în cauză, precum şi pentru aplicarea STI-urilor.
(4)Fiecare STI este elaborată plecându-se de la examinarea subsistemului existent şi indică un subsistem-ţintă care poate fi atins în mod progresiv şi într-un interval de timp rezonabil. În acest fel, adoptarea treptată a STI-urilor şi respectarea lor asigură realizarea progresivă a interoperabilităţii sistemului feroviar.
(5)STI-urile menţin o coerenţă corespunzătoare cu sistemul feroviar actual din statele membre. În acest scop, pot fi prevăzute cazuri speciale pentru fiecare STI, atât în ceea ce priveşte reţeaua, cât şi în ceea ce priveşte vehiculele; o atenţie specială este acordată gabaritului, ecartamentului sau entraxei liniilor de cale ferată, precum şi vehiculelor provenite din terţe ţări sau destinate acestora. Pentru fiecare caz specific, STI-urile prevăd modalităţile de aplicare a elementelor din standard indicate la alineatul (3) literele (c)-(g).
(6)În cazul în care anumite aspecte tehnice corespunzătoare cerinţelor esenţiale nu pot fi tratate în mod explicit într-o STI, acestea se identifică în mod explicit într-o anexă la STI ca puncte deschise. În aceste situaţii se aplică articolul 17 alineatul (3).
(7)STI-urile nu împiedică statele membre să adopte decizii referitoare la utilizarea infrastructurilor pentru deplasarea vehiculelor care nu intră sub incidenţa STI-urilor.
(8)Atunci când acest lucru este absolut necesar pentru realizarea obiectivului prezentei directive, STI-urile pot conţine o trimitere explicită, clar identificată, la standarde sau specificaţii europene sau internaţionale sau la documente tehnice publicate de agenţie. În astfel de cazuri, aceste standarde, specificaţii (sau părţi relevante din acestea) sau documente tehnice sunt considerate anexe la STI respectivă şi devin obligatorii din momentul în care STI este aplicabilă. În lipsa unor astfel de standarde, specificaţii sau documente tehnice şi până la elaborarea acestora, se poate face trimitere la alte acte normative identificate în mod clar; în astfel de cazuri, se vor alege acte normative care sunt uşor accesibile şi care se află în domeniul public.
Art. 6: Adoptarea, revizuirea şi publicarea STI-urilor
(1)Proiectele de STI-uri şi proiectele ulterioare de modificări ale STI-urilor se elaborează de către agenţie în temeiul unui mandat acordat de Comisie în conformitate cu procedura de reglementare menţionată la articolul 29 alineatul (3) din prezenta directivă. Acestea se elaborează în conformitate cu articolele 3 şi 12 din Regulamentul (CE) nr. 881/2004 şi în cooperare cu grupurile de lucru menţionate la articolele respective.
Măsurile destinate să modifice elementele neesenţiale ale prezentei directive prin completarea acesteia cu STI-uri sau modificări ale acestora se adoptă în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 29 alineatul (4).
Din motive imperative de urgenţă, Comisia poate utiliza procedura de urgenţă menţionată la articolul 29 alineatul (5).
(2)Agenţia răspunde pentru pregătirea revizuirii şi actualizării STI-urilor şi pentru formularea oricăror recomandări utile Comisiei, pentru a lua în considerare evoluţia tehnologiei sau a cerinţelor sociale. Comisia informează comitetul menţionat la articolul 29 cu privire la aceste recomandări.
(3)Fiecare proiect de STI se elaborează în două etape.
Mai întâi, agenţia identifică parametrii fundamentali pentru STI respectivă, precum şi interfeţele cu celelalte subsisteme şi oricare alte caz specific necesar. Pentru fiecare dintre aceşti parametri şi interfeţe, se prezintă cele mai avantajoase soluţii alternative, însoţite de justificări tehnice şi economice.
Ulterior, agenţia elaborează proiectul de STI pe baza acestor parametri fundamentali. După caz, agenţia ţine seama de progresul tehnic, de lucrările de standardizare realizate deja, de grupurile de lucru stabilite deja şi de lucrările de cercetare recunoscute. La proiectul de STI se anexează o evaluare globală a costurilor şi a beneficiilor estimate prin punerea în aplicare a STI-urilor; această evaluare indică consecinţele scontate pentru toţi operatorii şi agenţii economici în cauză.
(4)Elaborarea, adoptarea şi revizuirea fiecărei STI (inclusiv parametrii fundamentali) ţin seama de costurile şi beneficiile estimate ale tuturor soluţiilor tehnice avute în vedere, împreună cu interfeţele dintre ele, astfel încât să se definească şi să se pună în aplicare soluţiile cele mai avantajoase. Statele membre participă la această evaluare prin furnizarea datelor solicitate.
(5)Comitetul prevăzut la articolul 29 este informat cu regularitate în legătură cu lucrările de elaborare a STI-urilor. Pe perioada acestor lucrări, la cererea comitetului, Comisia formulează orice termeni de referinţă sau orice recomandări utile privind conceperea STI-urilor şi analiza costuri-beneficii. În special, Comisia poate solicita, la cererea unui stat membru, să se examineze unele soluţii alternative, iar evaluarea costurilor şi beneficiilor acestor soluţii alternative să fie menţionată în raportul anexat la proiectul de STI.
(6)La adoptarea fiecărei STI, data intrării în vigoare a respectivei STI se stabileşte în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 29 alineatul (4). În cazul în care trebuie puse în funcţiune simultan subsisteme diferite, din motive de compatibilitate tehnică, datele intrării în vigoare a STI-urilor corespunzătoare trebuie să coincidă.
(7)Elaborarea, adoptarea şi revizuirea STI-urilor ţin seama de opinia utilizatorilor, în privinţa caracteristicilor care au o influenţă directă asupra condiţiilor în care aceştia utilizează subsistemele. În acest scop, agenţia consultă asociaţii şi organisme care îi reprezintă pe utilizatori, în timpul fazelor de elaborare şi de revizuire a STI-urilor. Aceasta anexează la proiectul de STI un raport privind rezultatele acestei consultări.
Lista asociaţiilor şi organismelor care trebuie consultate este întocmită sub forma sa finală de către Comisie, după consultarea comitetului în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 29 alineatul (2), iar aceasta poate fi reexaminată şi actualizată la solicitarea unui stat membru sau la iniţiativa Comisiei.
(8)Elaborarea, adoptarea şi revizuirea STI-urilor iau în considerare avizul partenerilor sociali, în privinţa condiţiilor menţionate la articolul 5 alineatul (3) litera (g).
În acest scop, partenerii sociali sunt consultaţi înainte ca proiectul de STI să fie prezentat spre adoptare sau revizuire comitetului prevăzut la articolul 29.
Partenerii sociali sunt consultaţi în cadrul comitetului de dialog sectorial instituit în conformitate cu Decizia 98/500/CE a Comisiei din 20 mai 1998 privind constituirea comitetelor de dialog sectorial, menite să promoveze dialogul între partenerii sociali la nivel european (1). Partenerii sociali îşi emit avizul în termen de trei luni.
(1)JO L 225, 12.8.1998, p. 27. Decizie modificată ultima dată prin Regulamentul (CE) nr. 1792/2006 (JO L 362, 20.12.2006, p. 1).
(9)Atunci când revizuirea unei STI conduce la o modificare a cerinţelor, noua versiune a STI asigură compatibilitatea cu subsistemele puse în funcţiune în conformitate cu versiunile anterioare ale STI.
În cazul în care, din motive de siguranţă sau interoperabilitate justificate în mod corespunzător, este necesară o nouă autorizare sau o reînnoire sau modernizare a unor astfel de subsisteme, termenele aferente se stabilesc fie în STI, fie, după caz, de către statele membre.
(10)STI-urile se publică de către Comisie în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 7: Deficienţe ale STI-urilor
(1)Dacă, după adoptarea unei STI, se constată că aceasta nu îndeplineşte în totalitate cerinţele esenţiale, poate fi consultat comitetul menţionat la articolul 29, la cererea unui stat membru sau la iniţiativa Comisiei.
Comisia poate solicita un aviz tehnic din partea agenţiei. Comisia, împreună cu comitetul, analizează avizul tehnic.
(2)Dacă este nevoie ca STI să fie modificată din cauza unei erori minore şi, prin urmare, nu se justifică revizuirea sa imediată, Comisia poate recomanda utilizarea avizului tehnic până la revizuirea STI în conformitate cu articolul 6 alineatul (1). În acest caz, agenţia publică avizul tehnic.
(3)Dacă este nevoie ca STI să fie modificată din cauza unei erori importante sau critice, se aplică începând din acel moment procedura de revizuire menţionată la articolul 6 alineatul (1).
Art. 8: Extinderea domeniului de aplicare a STI-urilor
(1)Comisia adoptă, în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 29 alineatul (3), unul sau mai multe mandate care au drept scop elaborarea unor noi STI-uri şi/sau revizuirea STI-urilor deja adoptate, pentru a include liniile şi vehiculele care nu au fost încă incluse.
(2)Primul mandat de acest fel indică un prim grup de STI-uri noi şi/sau modificări la STI-urile care urmează să fie adoptate până în ianuarie 2012, fără a aduce atingere articolului 5 alineatul (5) în ceea ce priveşte posibilitatea de a prevedea cazuri specifice şi fără a aduce atingere articolului 9 care permite derogări în circumstanţe speciale. Acest prim mandat va fi stabilit pe baza unei recomandări din partea agenţiei în scopul determinării noilor STI-uri care trebuie elaborate şi/sau a STI-urilor existente care trebuie modificate în funcţie de raportul cost-eficienţă prevăzut pentru fiecare măsură propusă şi de principiul proporţionalităţii măsurilor luate la nivel comunitar. În acest scop, se analizează în mod adecvat punctul 4 din anexa I şi echilibrul necesar dintre, pe de o parte, obiectivele de circulaţie neîntreruptă a trenurilor şi de armonizare tehnică şi, pe de altă parte, nivelul transeuropean, naţional, regional sau local al traficului respectiv.
(3)Până la intrarea în vigoare a extinderii domeniului de aplicare a STI-urilor la întreaga reţea feroviară:
a)autorizaţiile de punere în funcţiune
- a subsistemelor de vehicule şi control-comandă şi semnalizare la bord, a căror utilizare este prevăzută cel puţin parţial pe partea de reţea care nu este încă cuprinsă în domeniul de aplicare al STI-urilor, pentru partea respectivă a reţelei;
- a subsistemelor de infrastructură, energie şi control-comandă şi semnalizare pe calea ferată pe acele părţi de reţea care nu sunt încă cuprinse în domeniul de aplicare al STI-urilor se acordă în conformitate cu normele naţionale menţionate la articolul 8 din Directiva 2004/49/CE sau, după caz, articolul 17 alineatul (3) din prezenta directivă;
b)autorizaţiile de punere în funcţiune a vehiculelor a căror utilizare este prevăzută uneori pe partea de reţea care nu este încă cuprinsă în domeniul de aplicare al STI-urilor, pentru partea respectivă a reţelei, se acordă în conformitate cu articolele 21-27 şi cu normele naţionale menţionate la articolul 8 din Directiva 2004/49/CE sau, după caz, articolul 17 alineatul (3) din prezenta directivă.
(4)Un stat membru poate să nu aplice STI-urile noi sau revizuite adoptate în conformitate cu alineatul (2) în cazul proiectelor aflate într-un stadiu avansat de elaborare sau care fac obiectul unui contract în curs de derulare în momentul publicării grupului de STI-uri relevante.
Art. 9: Derogări
(1)În absenţa unor cazuri specifice relevante, un stat membru poate să nu aplice una sau mai multe STI-uri în conformitate cu prezentul articol în următoarele cazuri:
a)pentru un proiect de subsistem nou, pentru reînnoirea sau modernizarea unui sistem existent sau pentru orice element prevăzut la articolul 1 alineatul (1) care se află într-un stadiu avansat de dezvoltare sau care face obiectul unui contract în curs de executare atunci când se publică aceste STI-uri;
b)pentru orice proiect de reînnoire sau modernizare a unui subsistem existent, în cazul în care gabaritul de încărcare, ecartamentul, spaţiul dintre liniile de cale ferată sau tensiunea de alimentare a liniilor electrificate menţionate în aceste STI-uri nu sunt compatibile cu cele ale subsistemului existent;
c)pentru un proiect de subsistem nou, de reînnoire sau modernizare a unui subsistem existent pe teritoriul statului membru respectiv, în cazul în care reţeaua sa feroviară este separată sau izolată de mare sau separată ca urmare a unor condiţii geografice speciale de reţeaua feroviară din restul Comunităţii;
d)pentru orice reînnoire, extindere sau modernizare a unui subsistem existent, în cazul în care aplicarea acestor STI-uri ar compromite viabilitatea economică a proiectului şi/sau compatibilitatea sistemului feroviar din statul membru respectiv;
e)în cazul în care, în urma unui accident sau a unui dezastru natural, condiţiile pentru refacerea rapidă a reţelei nu permit, din punct de vedere economic sau tehnic, aplicarea parţială sau totală a STI-urilor pertinente;
f)pentru vehiculele care circulă spre/dinspre ţări terţe în care ecartamentul liniilor de cale ferată diferă de ecartamentul reţelei feroviare principale din Comunitate.
(2)În toate cazurile menţionate la alineatul (1), statul membru interesat transmite Comisiei un dosar cuprinzând informaţiile menţionate în anexa IX. Comisia analizează măsurile avute în vedere de statul membru şi informează comitetul prevăzut la articolul 29.
(3)În cazul menţionat la alineatul (1) litera (a), în termen de un an de la data intrării în vigoare a fiecărei STI, fiecare stat membru transmite Comisiei o listă de proiecte care se desfăşoară pe teritoriul său şi se află într-un stadiu avansat de dezvoltare.
(4)În cazurile prevăzute la alineatul (1) literele (a), (c) şi (e), Comisia controlează conformitatea dosarului şi informează statul membru asupra rezultatelor analizei sale. Dacă este necesar, se formulează o recomandare referitoare la specificaţiile ce urmează a se aplica. Statele membre pot aplica fără întârziere dispoziţii alternative prevăzute în anexa IX.
(5)În cazurile prevăzute la alineatul (1) literele (b), (d) şi (f), Comisia adoptă o decizie în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 29 alineatul (3) în privinţa acceptării cererii de derogare. În cazul prevăzut la alineatul (1) litera (b), decizia Comisiei nu vizează gabaritul şi ecartamentul. Comisia adoptă o decizie în termen de şase luni de la prezentarea cererii susţinute de dosarul complet. În absenţa unei astfel de decizii, cererea este considerată acceptată. Până la adoptarea deciziei Comisiei, în cazul prevăzut la alineatul (1) litera (f), un stat membru poate aplica dispoziţii alternative prevăzute în anexa IX.
(6)Toate statele membre sunt informate cu privire la rezultatele analizelor şi rezultatele procedurii prevăzute la alineatele (4) şi (5).