Art. 5. - Art. 5: Conţinutul STI-urilor - Directiva 2008/57/CE/17-iun-2008 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Comunitate

Acte UE

Jurnalul Oficial 191L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 22 Aprilie 2015
Art. 5: Conţinutul STI-urilor
(1)Fiecare subsistem intră sub incidenţa unei STI. După caz, un subsistem poate intra sub incidenţa mai multor STI, iar sub incidenţa unei STI pot intra mai multe subsisteme. Decizia privind realizarea şi/sau modificarea unei STI şi alegerea domeniului său de aplicare tehnic şi geografic necesită un mandat în conformitate cu articolul 6 alineatul (1).
(2)Subsistemele trebuie să corespundă cu STI-urile în vigoare la data punerii lor în funcţiune, a modernizării sau a reînnoirii lor, în conformitate cu prezenta directivă; această concordanţă este menţinută în permanenţă pe durata utilizării subsistemului.
(3)În măsura necesară realizării obiectivului menţionat la articolul 1, fiecare STI:
a)prezintă domeniul său de aplicare (parte a reţelei sau vehicule menţionate în anexa I; subsistemul sau partea de subsistem menţionate în anexa II);
b)stabileşte cerinţele esenţiale pentru subsistemul în cauză şi interfeţele acestuia în raport cu alte subsisteme;
c)defineşte specificaţiile funcţionale şi tehnice care trebuie respectate de către subsistem şi interfeţele sale în raport cu alte subsisteme. În cazul în care este necesar, aceste specificaţii pot varia în conformitate cu utilizarea subsistemului, de exemplu în conformitate cu categoriile de linii, noduri şi/sau vehicule prevăzute în anexa I;
d)determină elementele constitutive şi interfeţele de interoperabilitate care trebuie să facă obiectul specificaţiilor europene, inclusiv al standardelor europene, care sunt necesare pentru realizarea interoperabilităţii în cadrul sistemului feroviar;
e)indică, pentru fiecare caz luat în considerare, procedurile care urmează să fie utilizate în vederea evaluării conformităţii sau a caracterului adecvat pentru utilizarea elementelor constitutive de interoperabilitate, pe de o parte, sau a verificării "CE" a subsistemelor, pe de altă parte. Aceste proceduri se bazează pe modulele definite în Decizia 93/465/CEE;
f)indică strategia de punere în aplicare a STI-urilor. În special, este necesar să se precizeze etapele care trebuie finalizate în vederea realizării unei tranziţii treptate de la situaţia existentă la situaţia finală, în care respectarea STI-urilor este generalizată;
g)indică, pentru personalul respectiv, calificările profesionale şi condiţiile de sănătate şi de siguranţă la locul de muncă necesare pentru exploatarea şi întreţinerea subsistemului în cauză, precum şi pentru aplicarea STI-urilor.
(4)Fiecare STI este elaborată plecându-se de la examinarea subsistemului existent şi indică un subsistem-ţintă care poate fi atins în mod progresiv şi într-un interval de timp rezonabil. În acest fel, adoptarea treptată a STI-urilor şi respectarea lor asigură realizarea progresivă a interoperabilităţii sistemului feroviar.
(5)STI-urile menţin o coerenţă corespunzătoare cu sistemul feroviar actual din statele membre. În acest scop, pot fi prevăzute cazuri speciale pentru fiecare STI, atât în ceea ce priveşte reţeaua, cât şi în ceea ce priveşte vehiculele; o atenţie specială este acordată gabaritului, ecartamentului sau entraxei liniilor de cale ferată, precum şi vehiculelor provenite din terţe ţări sau destinate acestora. Pentru fiecare caz specific, STI-urile prevăd modalităţile de aplicare a elementelor din standard indicate la alineatul (3) literele (c)-(g).
(6)În cazul în care anumite aspecte tehnice corespunzătoare cerinţelor esenţiale nu pot fi tratate în mod explicit într-o STI, acestea se identifică în mod explicit într-o anexă la STI ca puncte deschise. În aceste situaţii se aplică articolul 17 alineatul (3).
(7)STI-urile nu împiedică statele membre să adopte decizii referitoare la utilizarea infrastructurilor pentru deplasarea vehiculelor care nu intră sub incidenţa STI-urilor.
(8)Atunci când acest lucru este absolut necesar pentru realizarea obiectivului prezentei directive, STI-urile pot conţine o trimitere explicită, clar identificată, la standarde sau specificaţii europene sau internaţionale sau la documente tehnice publicate de agenţie. În astfel de cazuri, aceste standarde, specificaţii (sau părţi relevante din acestea) sau documente tehnice sunt considerate anexe la STI respectivă şi devin obligatorii din momentul în care STI este aplicabilă. În lipsa unor astfel de standarde, specificaţii sau documente tehnice şi până la elaborarea acestora, se poate face trimitere la alte acte normative identificate în mod clar; în astfel de cazuri, se vor alege acte normative care sunt uşor accesibile şi care se află în domeniul public.