Nou Decizia 2570/18-dec-2025 de stabilire a cartei de misiune a Serviciului de Audit Intern al Comisiei

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 19 Decembrie 2025
Decizia 2570/18-dec-2025 de stabilire a cartei de misiune a Serviciului de Audit Intern al Comisiei
Dată act: 18-dec-2025
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 septembrie 2024 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii (1), în special articolul 118 alineatul (10) şi articolul 117 alineatul (4),
(1)JO L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj.
Întrucât:
(1)Serviciul de Audit Intern ("IAS") al Comisiei a fost înfiinţat la 11 aprilie 2000 (2). IAS funcţionează sub conducerea auditorului intern, care este directorul general al serviciului.
(2)SEC(2000) 560 din 11 aprilie 2000 intitulat "Reforma gestiunii şi controlului financiar în cadrul Comisiei".
(2)Mandatul auditorului intern, astfel cum este prevăzut în Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509, este de a consilia Comisia cu privire la gestionarea riscurilor legate de toate activităţile şi departamentele în cauză ale Comisiei.
(3)Independenţa auditorului intern este garantată de Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 şi consolidată de standardele globale de audit intern (3) (Global Internal Audit Standards) stabilite de către Institutul Auditorilor Interni (Institute of Internal Auditors), care precizează că funcţia de audit intern este cea mai eficace atunci când este independentă şi răspunde direct în faţa celui mai înalt nivel de guvernanţă din cadrul unei organizaţii.
(3)Complete Global Internal Audit Standards, publicate de Institutul Auditorilor Interni.
(4)Pentru ca IAS să îşi poată îndeplini rolul şi să asigure un proces de audit eficient, Comisia, agenţiile executive şi oficiile europene ar trebui să îi faciliteze accesul deplin şi nelimitat la toate informaţiile menţionate la articolul 118 alineatul (2) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
(5)Domeniul de aplicare al misiunii auditorului intern, precum şi obiectivele şi procedurile pentru exercitarea funcţiei de audit intern ar trebui să fie aliniate la dispoziţiile Regulamentului (UE, Euratom) 2024/2509 şi la standardele globale de audit intern. Trebuie respectate standardele globale de audit intern, astfel cum se prevede la articolul 117 alineatul (1) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
(6)În temeiul articolului 118 alineatul (10) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509, Comisia ar trebui să pună la dispoziţia auditorului său intern resursele necesare pentru îndeplinirea corespunzătoare a funcţiei de audit intern, în timp ce auditorului intern îi revine responsabilitatea de a se asigura că acestea sunt utilizate în mod adecvat şi eficace. În acest scop, IAS ar trebui să includă în programul său de lucru un plan de gestionare a resurselor.
(7)Pentru a nu submina scopul auditurilor interne şi cu excepţia cazului în care există un interes public superior care justifică divulgarea, rapoartele şi constatările auditorului intern ar trebui să fie accesibile publicului numai după validarea de către auditorul intern a măsurilor luate pentru punerea lor în aplicare.
(8)Prin Decizia (UE, Euratom) 2025/369 a Comisiei (4), Comisia a instituit, în cadrul său de gestionare a riscurilor şi de asigurare a conformităţii aplicabil riscurilor financiare care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii, funcţia independentă de responsabil cu gestionarea riscurilor, care să acţioneze ca o a doua linie de apărare la nivel instituţional, completând rolul direcţiilor generale responsabile de operaţiunile financiare ale Uniunii ca primă linie de apărare. IAS ar trebui să constituie a treia linie de apărare şi să îşi exercite rolul în conformitate cu articolul 118 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
(4)Decizia (UE, Euratom) 2025/369 a Comisiei din 21 februarie 2025 de stabilire a rolului responsabilului cu gestionarea riscurilor care supraveghează riscurile financiare care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii (JO L, 2025/369, 25.2.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/369/oj).
(9)În temeiul articolului 123 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509, Comisia trebuie să instituie un comitet de monitorizare a auditurilor interne pentru a asigura independenţa IAS, pentru a monitoriza calitatea activităţii de audit intern şi pentru a se asigura că serviciile Comisiei, agenţiile executive şi oficiile europene iau în considerare şi dau curs recomandărilor interne şi externe. Comitetul de monitorizare a auditurilor a fost instituit prin Comunicarea SEC(2000) 1808/3. Pentru ca acesta să îşi îndeplinească rolul, ar trebui să primească informaţii referitoare, de exemplu, la incidentele în care este posibil ca independenţa IAS să fi fost prejudiciată, precum şi la acţiunile şi măsurile de protecţie utilizate pentru a remedia prejudicierea, impactul limitărilor privind resursele asupra planului de audit şi, în cazul în care obiectivitatea a fost prejudiciată în fapt sau în aparenţă, detaliile acestei prejudicieri.
(10)Atunci când auditorul intern al Comisiei asigură, pe baza temeiului juridic specific, funcţia de audit intern pentru instituţii, organe şi agenţii ale Uniunii, precum şi pentru alte organisme, acesta ar trebui să răspundă în faţa instituţiilor şi organismelor respective.
(11)IAS şi Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) cooperează pentru a contribui la o mai bună protecţie a Uniunii Europene împotriva fraudei şi a actelor ilegale. Principiile de bază ale acestei cooperări sunt stabilite în Comunicarea către Comisie C(2018) 7705 (5).
(5)Comunicarea către Comisie C(2018) 7705 final cu privire la revizuirea acordurilor administrative privind cooperarea şi schimbul oportun de informaţii dintre Comisia Europeană şi Oficiul European de Luptă Antifraudă.
(12)Membrul Comisiei responsabil de IAS în temeiul Deciziei P(2024) 6 a preşedintei Comisiei Europene (6) exercită, în ceea ce priveşte IAS, sarcinile prevăzute în Decizia P(2024) 5 a preşedintei Comisiei Europene (7). Modalităţile practice de cooperare dintre membrul/membra Comisiei, cabinetul acestuia/acesteia şi Serviciul de Audit Intern ţin seama de rolul Comitetului de monitorizare a auditurilor şi de independenţa auditorului intern.
(6)Decizia P(2024) 6 a preşedintei Comisiei Europene din 1 decembrie 2024 privind organizarea responsabilităţilor membrilor Comisiei.
(7)- Anexa I, intitulată "Principii care reglementează relaţiile de lucru dintre membrii Comisiei, cabinetele acestora şi serviciile Comisiei", la Decizia P(2024) 5 a preşedintei Comisiei Europene din 1 decembrie 2024 privind metodele de lucru ale Comisiei Europene.
(13)Resursele umane şi financiare ale IAS sunt alocate anual de către Comisie. Deciziile privind recrutarea, evaluarea performanţei şi cheltuielile auditorului intern se iau în conformitate cu actele relevante ale Comisiei în vigoare pentru directorii generali (8).
(8)SEC(2004) 1352/2 din 26 octombrie 2004 intitulat "Synoptic document on the policy concerning the civils servant of higher framing" (Document sinoptic privind politica referitoare la funcţionarii publici cu funcţii superioare de conducere), Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European şi al Consiliului, Decizia (UE) 2024/3080 a Comisiei din 4 decembrie 2024 de stabilire a regulamentului de procedură al Comisiei şi de modificare a Deciziei C(2000) 3614, Decizia P(2024) 5 a preşedintei Comisiei Europene din 1 decembrie 2024 privind metodele de lucru ale Comisiei Europene.
(14)Standardele globale de audit intern oferă orientări privind practica profesională la nivel mondial în materie de audit intern şi servesc drept bază pentru evaluarea şi îmbunătăţirea calităţii funcţiei de audit intern. Aceste standarde admit faptul că funcţiile de audit intern din sectorul public trebuie să ia în considerare acte cu putere de lege şi norme administrative specifice, precum şi structuri de guvernanţă, organizaţionale şi de finanţare care sunt relevante numai în sectorul public sau în contextul administraţiei publice şi că natura acestor condiţii poate afecta modul în care funcţiile de audit intern din sectorul public aplică standardele în vederea obţinerii conformităţii.
(15)În conformitate cu standardele globale de audit intern, scopul auditului intern ar trebui să fie consolidarea capacităţii organizaţiei de a crea, a proteja şi a susţine valoarea.
(16)Tot prin standardele globale de audit intern, funcţia de audit intern din sectorul public îmbunătăţeşte îndeplinirea cu succes de către organizaţie a obiectivelor sale; procesele de guvernanţă, de gestionare a riscurilor şi de control, reputaţia şi credibilitatea în relaţia cu părţile interesate, precum şi capacitatea sa de a servi interesului public.
(17)În conformitate cu Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 şi cu standardele globale de audit intern şi pentru a se asigura faptul că auditurile sunt imparţiale, auditorii interni ar trebui să nu fie supuşi niciunei influenţe nejustificate şi aceştia ar trebui să îşi ia angajamentul de a efectua evaluări în mod obiectiv,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1: Obiect şi domeniu de aplicare
(1)Prezenta decizie se aplică activităţii IAS în cadrul Comisiei, al agenţiilor executive şi al oficiilor europene.
(2)Serviciul de Audit Intern ("IAS") furnizează Comisiei servicii de asigurare (assurance), consiliere, perspectivă şi previziuni independente, bazate pe riscuri şi obiective.
(3)IAS:
a)efectuează o evaluare independentă a eficacităţii proceselor de guvernanţă, de gestionare a riscurilor şi de control pentru operaţiuni, activităţi şi tranzacţii financiare ("servicii de asigurare" - assurance services);
b)furnizează consiliere, perspectivă şi previziuni ("servicii de altă natură decât asigurarea" - non-assurance services).
Art. 2: Servicii de asigurare
(1)Scopul serviciilor de asigurare furnizate de IAS este de a confirma sau de a verifica dacă:
a)riscurile sunt identificate, evaluate şi gestionate în mod adecvat şi continuu;
b)informaţiile financiare, manageriale şi operaţionale importante sunt exacte, fiabile şi furnizate în timp util;
c)se respectă politicile, procedurile şi actele cu putere de lege şi normele administrative aplicabile ale Comisiei;
d)obiectivele Comisiei sunt îndeplinite în mod eficace şi eficient;
e)elaborarea şi menţinerea unor procese de control de înaltă calitate sunt promovate în întreaga Comisie.
(2)Serviciile de asigurare furnizate trebuie să permită IAS:
a)să furnizeze o concluzie/opinie independentă în fiecare raport de audit;
b)să formuleze recomandări pentru îmbunătăţirea gestionării, a performanţei şi a răspunderii eficiente şi eficace în cadrul Comisiei şi al departamentelor sale, al agenţiilor executive şi al oficiilor europene.
Art. 3: Servicii de altă natură decât asigurarea
(1)Fără a aduce atingere articolului 9 alineatul (2), IAS poate oferi consiliere, perspectivă sau previziuni în domeniile în care are expertiză.
(2)Consilierea poate lua forma unei misiuni consultative sau o altă formă, după caz.
(3)Consilierea, perspectiva sau previziunile pot fi furnizate la cererea directorilor generali, a şefilor de servicii şi a directorilor de agenţii executive relevanţi ("personalul de conducere de nivel superior") sau din propria iniţiativă a IAS.
(4)Natura şi domeniul de aplicare al unui serviciu solicitat de personalul de conducere de nivel superior se stabilesc de comun acord cu acesta.
(5)Atunci când IAS furnizează un serviciu din proprie iniţiativă, natura şi domeniul de aplicare al serviciului se discută cu personalul de conducere de nivel superior relevant.
Art. 4: Organizare şi răspundere
(1)IAS îşi desfăşoară activitatea sub conducerea auditorului intern, care răspunde în faţa Comisiei.
(2)IAS raportează Comitetului de monitorizare a auditurilor, ţinând seama de rolul, scopul şi responsabilităţile acestui comitet, astfel cum sunt evidenţiate în Comunicarea către Comisie C(2020) 1165 (9) şi la articolul 123 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
(9)Comunicarea către Comisie C(2020) 1165 intitulată "Actualizarea Cartei Comitetului de monitorizare a auditurilor din cadrul Comisiei Europene".
Art. 5: Independenţă şi obiectivitate
(1)Nicio autoritate nu poate interveni în desfăşurarea activităţii IAS sau solicita IAS să modifice conţinutul rapoartelor de audit.
(2)Auditorul intern şi personalul IAS:
a)îşi menţin independenţa şi obiectivitatea în ceea ce priveşte activităţile şi operaţiunile pe care le examinează;
b)garantează obiectivitatea aprecierii lor;
c)evită conflictele de interese şi, în cazul în care acestea apar, acţionează în conformitate cu articolul 11a din Regulamentul nr. 31 (CEE), nr. 11 (CEEA) (10).
(10)Regulamentul nr. 31 (CEE), nr. 11 (CEEA) privind Statutul funcţionarilor şi Regimul aplicabil celorlalţi agenţi ai Comunităţii Economice Europene şi ai Comunităţii Europene a Energiei Atomice (JO 45, 14.6.1962, p. 1385/62, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1962/31(1)/2024-01-01).
(3)În cazul în care obiectivitatea auditorului intern şi a personalului IAS este prejudiciată în fapt sau în aparenţă, auditorul intern prezintă Comitetului de monitorizare a auditurilor detaliile acestei prejudicieri.
(4)În cazul în care consideră necesar, auditorul intern îl poate contacta direct pe preşedintele Comisiei.
Art. 6: Acorduri interinstituţionale şi confidenţialitate
IAS păstrează confidenţialitatea informaţiilor pe care le gestionează, în conformitate cu dispoziţiile Deciziei (UE, Euratom) 2015/443 a Comisiei (11) şi ale standardelor globale de audit intern.
(11)Decizia (UE, Euratom) 2015/443 a Comisiei din 13 martie 2015 privind securitatea în cadrul Comisiei (JO L 72, 17.3.2015, p. 41, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2015/443/oj).
Art. 7: Atribuţii
Auditorul intern este responsabil de organizarea şi gestionarea activităţii IAS în conformitate cu prezenta decizie şi cu Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509. În special, auditorul intern:
(a)elaborează şi pune în aplicare o strategie de audit intern care sprijină obiectivele strategice ale Comisiei, astfel cum se prevede la articolul 10;
(b)elaborează şi stabileşte metodologia şi procedurile de audit ale IAS;
(c)asigură comunicarea cu directorii generali, şefii de servicii şi directorii agenţiilor executive, cu serviciile auditate şi cu părţile interesate relevante;
(d)se asigură că resursele IAS sunt adecvate şi utilizate în mod eficace pentru a îndeplini cerinţele programului anual de lucru;
(e)se asigură că este respectată confidenţialitatea în ceea ce priveşte informaţiile colectate de IAS în cursul activităţii sale.
Art. 8: Supraveghere şi raportare orizontală
(1)Auditorul intern:
a)raportează Comitetului de monitorizare a auditurilor aspecte semnificative legate de activităţile auditate ale Comisiei, ale agenţiilor executive şi ale oficiilor europene, inclusiv eventualele îmbunătăţiri ale acestor activităţi;
b)raportează Comitetului de monitorizare a auditurilor aspecte semnificative legate de expunerile la riscuri şi de control, aspecte legate de guvernanţa corporativă şi alte aspecte necesare sau solicitate de Comisie;
c)în cazul în care consideră că directorul general, şeful de serviciu sau directorul de agenţie executivă a acceptat un nivel de risc nejustificat de ridicat, comunică acest lucru în mod oficial, în scris, directorului general, şefului de serviciu sau directorului de agenţie executivă şi Comitetului de monitorizare a auditurilor.
(2)Auditorul intern raportează, cel puţin o dată pe an, Comitetului de monitorizare a auditurilor cu privire la:
a)misiunea, autoritatea şi responsabilitatea IAS;
b)independenţa organizaţională a IAS, inclusiv, dacă este cazul, incidentele în care este posibil ca independenţa să fi fost prejudiciată, precum şi acţiunile şi măsurile de protecţie utilizate pentru soluţionarea prejudicierii;
c)actualizarea strategiei de audit intern;
d)planul său anual de audit şi performanţa sa în raport cu acest plan de audit;
e)impactul oricăror limitări ale resurselor asupra planului de audit şi a executării acestuia, inclusiv asupra capacităţii IAS de a acoperi riscuri ridicate şi de a exprima o concluzie generală cu privire la situaţia gestiunii financiare în cadrul Comisiei;
f)orice abatere sau incapacitate de a îndeplini şi respecta cerinţele prezentei decizii;
g)situaţiile în care obiectivitatea a fost prejudiciată în fapt sau în aparenţă, precum şi detaliile acestei prejudicieri;
h)rezultatele evaluării interne sau externe a calităţii, după caz.
(3)Auditorul intern:
a)prezintă Comisiei un raport anual de audit intern, indicând numărul şi tipul auditurilor interne efectuate, principalele recomandări formulate şi acţiunile întreprinse ca urmare a acestor recomandări, în conformitate cu articolul 118 alineatul (4) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509;
b)prezintă anual, pe baza activităţii IAS, o concluzie generală privind situaţia gestiunii financiare în cadrul Comisiei.
(4)În conformitate cu articolul 22a din Statutul funcţionarilor, auditorul intern informează fără întârziere, după caz, fie directorul general sau şeful de serviciu sau directorul de agenţie executivă în cauză, fie secretarul general sau persoanele cu funcţii echivalente, fie Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) sau Comitetul de monitorizare a auditurilor în mod direct, în conformitate cu Decizia 1999/396/CE, CECO, Euratom a Comisiei (12) şi cu Decizia C(2002) 845 a Comisiei (13), cu privire la orice activităţi frauduloase suspectate.
(12)Decizia 1999/396/CE, CECO, Euratom a Comisiei din 2 iunie 1999 privind condiţiile şi metodele de efectuare a investigaţiilor interne pentru combaterea fraudei, a corupţiei şi a oricăror activităţi ilegale care afectează interesele Comunităţilor (JO L 149, 16.6.1999, p. 57, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/1999/396/oj).
(13)Decizia C(2002) 845 a Comisiei din 5 martie 2002 privind exprimarea preocupărilor legate de neregulile grave.
Art. 9: Competenţe
(1)Auditorul intern şi personalul IAS care acţionează în numele său sunt autorizaţi:
a)să beneficieze de acces nerestricţionat şi facilitat la toate funcţiile, sistemele informatice, datele, evidenţele, bunurile şi personalul din cadrul Comisiei, după cum se consideră necesar pentru îndeplinirea sarcinilor lor;
b)să obţină asistenţa necesară din partea personalului Comisiei din toate direcţiile generale, serviciile şi agenţiile executive;
c)să aloce resurse, să selecteze subiecte, să stabilească sfera activităţii şi să aplice tehnicile necesare pentru îndeplinirea obiectivelor auditului;
d)să fie informaţi într-un stadiu incipient cu privire la dezvoltarea de noi sisteme şi la modificările sistemelor existente care ar putea afecta în mod substanţial sistemul de control intern al Comisiei.
(2)Auditorul intern şi personalul IAS nu au permisiunea de a:
a)îndeplini orice sarcini operaţionale pentru Comisie sau de a îşi asuma responsabilităţi de gestionare a oricărei alte funcţii decât cea de audit intern;
b)iniţia sau aproba tranzacţii financiare, cu excepţia cazului în care sunt alocate pentru funcţionarea IAS;
c)coordona activităţile membrilor personalului Comisiei care nu sunt angajaţi ai IAS, cu excepţia cazului în care aceşti membri ai personalului au fost repartizaţi în mod corespunzător în cadrul unor echipe de audit sau însărcinaţi să asiste IAS într-un alt mod.
Art. 10: Strategia de audit intern
(1)Strategia de audit intern prezintă viziunea şi obiectivele strategice pentru exercitarea funcţiei de audit intern.
(2)Auditorul intern elaborează şi pune în aplicare iniţiative de sprijinire a strategiei de audit intern care acoperă toate activităţile de audit ale IAS şi monitorizează în permanenţă eficacitatea acestora.
(3)Iniţiativele de sprijin includ:
a)un program de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii;
b)o strategie în materie de resurse umane;
c)o strategie în materie de audit digital şi transformare digitală.
(4)Auditorul intern elaborează un document privind aşteptările reciproce, cu titlu de document de orientare care descrie relaţia dintre auditor şi entitatea auditată pentru a clarifica responsabilităţile şi a alinia aşteptările reciproce, astfel încât auditurile să fie eficiente şi eficace.
Art. 11: Programul de lucru
(1)Auditorul intern adoptă anual programul de lucru, care conţine planul de audit şi planul de gestionare a resurselor.
(2)Auditorul intern:
a)efectuează o evaluare a riscurilor cel puţin o dată pe an, care va lua în considerare orice riscuri identificate de conducere şi, după caz, evaluarea independentă a riscurilor financiare care decurg din operaţiunile financiare ale Uniunii efectuată de responsabilul cu gestionarea riscurilor;
b)elaborează un plan de audit, aliniat la priorităţile strategiei de audit intern, indicând angajamentele planificate pentru următorii doi ani şi consultându-se cu direcţiile generale şi cu serviciile în scopul asigurării unei acoperiri optime a auditului şi al includerii, după caz, a oricăror sarcini sau proiecte speciale solicitate de Comitetul de monitorizare a auditurilor, de directorii generali, de şefii de servicii şi de directorii agenţiilor executive;
c)prezintă planul de audit Comitetului de monitorizare a auditurilor spre examinare;
d)adoptă planul de audit şi îl transmite Comisiei;
e)dacă acest lucru este necesar, actualizează planul de audit pentru a ţine seama de riscurile noi şi/sau emergente care ar putea avea un impact asupra organizaţiei sau de orice solicitare a Comisiei de a efectua audituri după informarea Comitetului de monitorizare a auditurilor;
f)asigură coordonarea auditului cu Curtea de Conturi Europeană, după caz.
(3)Auditorul intern:
a)se asigură că programul de lucru este pus în aplicare în mod corespunzător;
b)se asigură că auditurile sunt efectuate în conformitate cu documentul privind aşteptările reciproce;
c)se asigură că validarea constatărilor are loc cu promptitudine şi că recomandările sunt discutate cu entitatea auditată, precum şi că poziţia entităţii auditate este reflectată în raportul final, în special în caz de dezacord;
d)asigură desfăşurarea unui dialog continuu cu entitatea auditată, pentru a garanta relevanţa constatărilor, precum şi calitatea şi fezabilitatea recomandărilor privind acţiunile care trebuie întreprinse;
e)comunică în mod eficace şi în timp util directorilor generali, şefilor de servicii, directorilor agenţiilor executive şi Comitetului de monitorizare a auditurilor rezultatele misiunilor de furnizare a serviciilor de asigurare şi de altă natură decât asigurarea;
f)instituie un proces de monitorizare a punerii în aplicare a recomandărilor şi informează Comitetul de monitorizare a auditurilor în consecinţă, acordând o atenţie deosebită recomandărilor restante şi riscurilor aferente.
Art. 12: Standarde internaţionale de audit intern
(1)Auditorul intern asigură conformitatea cu standardele globale de audit intern şi, în ceea ce priveşte serviciile sale de asigurare, cu cerinţele tematice emise de Institutul Auditorilor Interni, sub rezerva alineatului (3).
(2)Auditorul intern se asigură că are loc o evaluare externă independentă a calităţii cel puţin o dată la 5 ani.
(3)Cerinţele care decurg din dreptul Uniunii prevalează asupra standardelor globale de audit intern şi a cerinţelor tematice.
Art. 13: Accesul la documente
Nu se acordă acces la documentele care fac parte din misiunile de audit intern, cu excepţia cazului în care solicitantul demonstrează existenţa unui interes public superior în ceea ce priveşte acordarea accesului, care prevalează asupra intereselor protejate de articolul 4 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1049/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului (14).
(14)Regulamentul (CE) nr. 1049/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2001 privind accesul public la documentele Parlamentului European, ale Consiliului şi ale Comisiei (JO L 145, 31.5.2001, p. 43, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2001/1049/oj).
Art. 14
Prezenta decizie intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 18 decembrie 2025.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 19 decembrie 2025