Decizia 2007/564/CE/06-aug-2007 privind scutirea anumitor servicii din sectorul poştal din Finlanda, excluzând Insulele Ĺland, de la aplicarea Directivei 2004/17/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de coordonare a procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale

Acte UE

Jurnalul Oficial 215L

În vigoare
Versiune de la: 18 August 2007
Decizia 2007/564/CE/06-aug-2007 privind scutirea anumitor servicii din sectorul poştal din Finlanda, excluzând Insulele Ĺland, de la aplicarea Directivei 2004/17/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de coordonare a procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale
Dată act: 6-aug-2007
Emitent: Comisia Comunitatilor Europene
[notificată cu numărul C(2007) 3700]
(Numai textele în limbile finlandeză şi suedeză sunt autentice)
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA COMUNITĂŢILOR EUROPENE,
având în vedere Tratatul de instituire a Comunităţii Europene,
având în vedere Directiva 2004/17/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 31 martie 2004 de coordonare a procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale (1), în special articolul 30 alineatele (4) şi (6),
(1)JO L 134, 30.4.2004, p. 1. Directivă, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva 2006/97/CE (JO L 363, 20.12.2006, p. 107).
având în vedere cererea prezentată prin e-mail de Finlanda la 9 februarie 2007,
după consultarea Comitetului consultativ pentru achiziţiile publice,
întrucât:
(1)La 9 februarie 2007, în temeiul articolului 30 alineatul (4) din Directiva 2004/17/CE, Finlanda a transmis Comisiei o cerere prin e-mail. Prin e-mailurile din 21 martie 2007, 18 aprilie 2007 şi 15 mai 2007, Comisia a solicitat informaţii suplimentare, transmise de autorităţile finlandeze prin e-mail-urile din 4 aprilie 2007, 24 aprilie 2007 şi 16 mai 2007.
(2)Cererea prezentată de Finlanda în numele Suomen Posti Oyj, care, începând cu 1 iunie 2007, şi-a schimbat denumirea în Itella Oyj (denumită în continuare "poşta finlandeză"), are ca obiect anumite servicii poştale, precum şi anumite servicii, altele decât serviciile poştale, în Finlanda, excluzând Insulele Ĺland. Serviciile descrise în cerere sunt următoarele:
a)servicii de scrisori cu adresă [particular-particular (P-P), particular-întreprindere (P-Î), întreprindere-întreprindere (Î-Î) şi întreprindere-particular (Î-P)], atât interne, cât şi internaţionale;
b)servicii de publicitate directă prin corespondenţă, cu adresă;
c)servicii de publicitate directă prin corespondenţă, fără adresă;
d)servicii de coletărie standard Î-Î, interne şi internaţionale;
e)servicii de coletărie standard Î-P, interne şi internaţionale;
f)servicii de coletărie standard pentru particulari P-P şi P-Î, interne şi internaţionale;
g)servicii de coletărie expres şi prin curier, interne şi internaţionale;
h)livrare rapidă de ziare;
i)livrare standard de ziare;
j)servicii de mărfuri uşoare (denumite şi expedieri individuale) şi servicii de transport de mărfuri;
k)servicii de depozitare;
l)logistică contractuală;
m)soluţii generale privind publicitatea directă prin corespondenţă;
n)servicii de tipărire;
o)servicii de gestionare a datelor;
p)operaţiuni electronice;
q)servicii filatelice.
(3)Cererea este însoţită de concluziile autorităţii naţionale independente Kilpailuvirasto/Konkurrensverket (autoritatea finlandeză pentru concurenţă), care, pe de o parte, consideră că nu există "niciun motiv special pentru a se opune acordării excluderii menţionate la articolul 30... ", iar, pe de altă parte, consideră că "trebuie reamintit că poşta finlandeză beneficiază încă de o poziţie foarte puternică pe piaţă în ceea ce priveşte serviciile de bază tradiţionale, precum colectarea şi distribuirea de scrisori, colete şi alte articole cu adresă, deşi în Finlanda sectorul poştal a fost deschis în întregime concurenţei încă din 1994, în conformitate cu Actul privind operaţiunile poştale. Cu toate acestea, nu a apărut nicio concurenţă pentru poşta finlandeză în sectorul serviciilor de bază tradiţionale. [... ]"
(4)Articolul 30 din Directiva 2004/17/CE prevede că acele contracte destinate să permită desfăşurarea unei activităţi la care se aplică Directiva 2004/17/CE nu fac obiectul respectivei directive în cazul în care, în statul membru în care se desfăşoară, activitatea este expusă direct concurenţei pe pieţe la care accesul nu este restricţionat. Expunerea directă la concurenţă este evaluată pe baza unor criterii obiective, ţinându-se seama de caracteristicile specifice sectorului vizat. Accesul la piaţă se consideră nerestricţionat în cazul în care statul membru a implementat şi a aplicat dispoziţiile legislaţiei comunitare în domeniu care deschide un anumit sector sau o parte a acestuia.
(5)Din moment ce Finlanda a implementat şi a aplicat Directiva 97/67/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 decembrie 1997 privind normele comune pentru dezvoltarea pieţei interne a serviciilor poştale ale Comunităţii şi îmbunătăţirea calităţii serviciului (1), accesul la piaţă ar trebui considerat nerestricţionat în conformitate cu articolul 30 alineatul (3) primul paragraf din Directiva 2004/17/CE. Expunerea directă la concurenţă pe o anumită piaţă ar trebui evaluată pe baza unor criterii diverse, niciunul dintre acestea nefiind, per se, decisiv.
(1)JO L 15, 21.1.1998, p. 14. Directivă, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Regulamentul (CE) 1882/2003 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 284, 31.10.2003, p. 1).
(6)În ceea ce priveşte pieţele care fac obiectul prezentei decizii, cota de piaţă deţinută de principalii operatori prezenţi pe o anumită piaţă constituie un criteriu de care trebuie să se ţină seama. Un alt criteriu este gradul de concentrare al pieţelor respective. Deoarece condiţiile variază în funcţie de diferitele activităţi care fac obiectul prezentei decizii, examinarea situaţiei concurenţei ar trebui să ia în considerare situaţiile variate de pe diferitele pieţe.
(7)Cu toate că, în anumite cazuri, s-ar putea avea în vedere definiţii mai limitative ale pieţei, definiţia precisă a pieţei în acest caz poate fi lăsată deschisă în prezenta decizie în ceea ce priveşte mai multe servicii enumerate în cererea prezentată de Finlanda, astfel încât rezultatul analizei să rămână acelaşi, indiferent de definiţia utilizată - limitativă sau extinsă.
(8)Prezenta decizie nu aduce atingere aplicării regulilor concurenţei.
(9)În conformitate cu articolul 6 alineatul (2) litera (c) din Directiva 2004/17/CE, serviciile de logistică, precum depozitarea şi logistica contractuală, şi serviciile cu valoare adăugată, precum serviciile de tipărire, serviciile de gestionare a datelor şi operaţiunile electronice, sunt reglementate de directiva menţionată cu condiţia ca asemenea servicii să fie furnizate de entităţi care furnizează şi servicii poştale în sensul articolului 6 alineatul (2) litera (b) din Directiva 2004/17/CE. Conform informaţiilor de care dispune Comisia, condiţia respectivă nu este îndeplinită în Finlanda în ceea ce priveşte serviciile de depozitare, tipărire, gestionare de date şi operaţiuni electronice. Prin urmare, Directiva 2004/17/CE nu se aplică furnizării acestor servicii în Finlanda.
Servicii de scrisori cu adresă
(10)În ceea ce priveşte scrisorile de la particulari (scrisorile P-P şi P-Î, interne şi internaţionale), poşta finlandeză deţine 100 % din piaţă. În ceea ce priveşte scrisorile de la întreprinderi, cota de piaţă deţinută variază între 85 % (în cazul scrisorilor Î-Î, interne şi internaţionale) şi 95 % (în cazul scrisorilor Î-P, interne şi internaţionale), în timp ce niciunul dintre concurenţii săi nu a obţinut o cotă de piaţă mai mare de 10%. Conform informaţiilor disponibile, cotele de piaţă deţinute de poşta finlandeză în sectorul serviciilor de scrisori cu adresă internaţionale (primite şi expediate) sunt identice cu cotele deţinute pentru serviciile interne. Potrivit autorităţilor finlandeze, serviciile respective sunt expuse în mod direct concurenţei, în primul rând datorită presiunii concurenţiale, având în vedere posibilitatea de a înlocui scrisorile "tradiţionale", pe hârtie, cu mijloace de comunicare electronice (e-mail-uri sau SMS-uri) şi, în al doilea rând, datorită accesului nerestricţionat pe piaţă care, astfel, este expus concurenţei exercitate de potenţialii noi agenţi. În ceea ce priveşte înlocuirea scrisorilor tradiţionale, trebuie remarcat faptul că, în conformitate cu regulile comunitare de concurenţă, acest aspect ar trebui analizat, inter alia, pe baza caracteristicilor şi a preţurilor produselor, precum şi a obstacolelor asociate cu trecerea la potenţialele substitute. Există diferenţe semnificative între caracteristicile scrisorilor tradiţionale, pe hârtie şi cele ale comunicaţiilor electronice şi, astfel, există un obstacol important în calea trecerii de la un mijloc de comunicare la altul (1). Prin urmare, comunicaţiile electronice fac parte dintr-o piaţă de produse diferită şi nu pot exercita o concurenţă directă asupra serviciilor de scrisori cu adresă furnizate de poşta finlandeză. În plus, principalul efect al creşterii utilizării poştei electronice ar fi mai degrabă reducerea considerabilă a dimensiunii globale a pieţei pentru serviciile de scrisori pe hârtie decât deschiderea acesteia pentru concurenţă. De exemplu, conform informaţiilor furnizate, la creşterea numărului de facturi electronice emise de băncile finlandeze, poşta finlandeză a reacţionat prin oferirea propriilor servicii electronice, neavând nicio iniţiativă cu privire la comunicaţiile "tradiţionale", pe hârtie. În al doilea rând, în ceea ce priveşte concurenţa potenţială, este semnificativ faptul că, deşi întregul sector al serviciilor poştale a fost deschis concurenţei din 1994, concurenţii poştei finlandeze au câştigat împreună, până în prezent, doar o cotă de piaţă egală cu 15%, chiar şi în sectoarele cele mai competitive (scrisori Î-Î, interne şi internaţionale). Prin urmare, nu există nicio indicaţie a faptului că în viitor concurenţa potenţială va juca vreun rol important. Conform concluziilor autorităţii naţionale independente Kilpailuvirasto/Konkurrensverket (autoritatea finlandeză pentru concurenţă), ar trebui concluzionat că în Finlanda serviciile examinate în prezentul considerent nu sunt expuse în mod direct concurenţei. Prin urmare, articolul 30 alineatul (1) din Directiva 2004/17/CE nu se aplică contractelor destinate să permită desfăşurarea respectivelor activităţi în Finlanda.
____________
(1)De exemplu, aproximativ o treime dintre gospodăriile finlandeze nu sunt conectate la internet. În afară de aceasta, se estimează că "mai mult de jumătate" din populaţia finlandeză are acces la e-mail de acasă, ceea ce înseamnă că aproape jumătate din populaţie nu beneficiază de un asemenea acces de acasă.
(11)În ceea ce priveşte serviciile de publicitate directă prin corespondenţă cu adresă care, în sensul prezentei directive, înseamnă expedieri destinate comunicaţiilor comerciale, poşta finlandeză deţine o cotă de piaţă estimată la 90 %, în timp ce niciunul dintre concurenţi săi nu a obţinut o cotă de piaţă care să depăşească 10%. Având în vedere nivelul înalt de concentrare pe această piaţă şi absenţa oricărui indicator contrar, ar trebui concluzionat că în Finlanda serviciile de publicitate directă prin corespondenţă cu adresă nu sunt expuse în mod direct concurenţei. Prin urmare, articolul 30 alineatul (1) din Directiva 2004/17/CE nu se aplică contractelor destinate să permită desfăşurarea respectivei activităţi în Finlanda.
(12)În ceea ce priveşte aceste servicii, poşta finlandeză are o poziţie destul de puternică, deţinând o cotă de piaţă estimată la 80 % (2). Cota deţinută de cel mai mare (şi singurul semnificativ) concurent al poştei finlandeze reprezintă practic diferenţa de 20 % (3). Conform concluziilor formulate de autoritatea finlandeză pentru concurenţă, ar trebui concluzionat că în Finlanda categoria de servicii examinate nu este expusă în mod direct concurenţei. Prin urmare, articolul 30 alineatul (1) din Directiva 2004/17/CE nu se aplică contractelor destinate să permită desfăşurarea respectivelor activităţi în Finlanda.
_____________
(2)Cota de piaţă estimată deţinută de poşta finlandeză rămâne aceeaşi, respectiv 80 %, indiferent dacă pieţele sunt definite ca fiind P-P sau P-Î; de asemenea, cota rămâne aceeaşi indiferent dacă pieţele sunt definite ca fiind interne sau internaţionale.
(3)Cu alte cuvinte, cota de piaţă deţinută de acest concurent abia reprezintă un sfert din cota deţinută de poşta finlandeză.
(13)Prin acest serviciu se înţelege livrarea în timpul dimineţii, şapte zile pe săptămână, a ziarelor publicate de cel puţin trei ori pe săptămână. În ceea ce priveşte acest serviciu, poşta finlandeză deţine o cotă de piaţă estimată la aproape trei sferturi (74 %), iar cota deţinută de cel mai important concurent este de aproximativ 10%. Având în vedere, pe de o parte, cota ridicată deţinută de poşta finlandeză şi, pe de altă parte, cota relativ scăzută deţinută de cel mai mare concurent al său, ar trebui concluzionat că în Finlanda livrarea rapidă de ziare nu este expusă în mod direct concurenţei. Prin urmare, articolul 30 alineatul (1) din Directiva 2004/17/CE nu se aplică contractelor destinate să permită desfăşurarea respectivei activităţi în Finlanda.
(14)Cota de piaţă deţinută în acest sector este de 100 %, prin urmare, poşta finlandeză este singurul furnizor de astfel servicii. Deoarece livrarea ziarelor are loc în acelaşi timp cu livrarea scrisorilor, utilizându-se aceleaşi circuite ca în cazul livrării scrisorilor cu adresă examinate în cadrul considerentului 10, rămân valabile aceleaşi concluzii în ceea ce priveşte concurenţa, în special deoarece caracteristicile diferite ale ziarelor pe suport de hârtie şi cele ale comunicaţiilor electronice sunt mult mai evidente în acest caz. Din aceste motive, ar trebui concluzionat că în Finlanda livrarea standard de ziare nu este expusă în mod direct concurenţei. Prin urmare, articolul 30 alineatul (1) din Directiva 2004/17/CE nu se aplică contractelor destinate să permită desfăşurarea respectivei activităţi în Finlanda.
(15)În conformitate cu notificarea şi informaţiile suplimentare prezentate de autorităţile finlandeze, soluţiile generale privind publicitatea prin corespondenţă iau forma unor diferite combinaţii de servicii diverse, precum servicii de tipărire, servicii de ataşare a adresei pe plic şi de analizare a unui anumit grup, servicii de reproducere şi feedback (electronic), combinate cu servicii de publicitate directă prin corespondenţă, cu adresă şi/sau fără adresă (1). Combinaţia specifică de servicii este în funcţie de cererile clienţilor. Luate separat, cotele de piaţă deţinute de poşta finlandeză pentru anumite servicii care ar putea fi combinate într-o "soluţie generală" variază considerabil: pentru serviciile de publicitate directă prin corespondenţă, cu adresă: 90 %, pentru serviciile de publicitate directă prin corespondenţă, fără adresă: 41 %, pentru servicii de tipărire: 36 %, pentru servicii de gestionare a datelor (inclusiv servicii de feedback): 4 %. Având în vedere aceste cifre, situaţia concurenţei nu poate fi identică, indiferent de combinaţia de servicii aleasă. De asemenea, se poate considera că publicitatea directă prin corespondenţă fără adresă este expusă în mod direct concurenţei, această situaţie nefiind valabilă pentru publicitatea directă prin corespondenţă cu adresă. Din moment ce nu se poate stabili care servicii pot fi grupate în cazul în care sunt solicitate de unul sau mai mulţi clienţi, orice decizie cu privire la regimul juridic aplicabil soluţiilor generale ar atrage după sine un grad mare de incertitudine juridică. În această situaţie, soluţiile generale privind publicitatea directă prin corespondenţă, astfel cum sunt definite în notificarea primită din partea autorităţilor finlandeze, nu pot face obiectul unei decizii în conformitate cu articolul 30 din Directiva 2004/17/CE în calitate de categorie unică de servicii.
_________________
(1)Informaţiile suplimentare furnizate se referă, de asemenea, la elaborarea unui conţinut publicitar ca serviciu care ar putea fi clasificat în cadrul conceptului de "soluţii generale privind publicitatea directă prin corespondenţă". Cu toate acestea, asemenea servicii nu au fost examinate deoarece nu reprezintă o activitate relevantă în conformitate cu articolul 6 din Directiva 2004/17/CE şi nu au fost oferite de poşta finlandeză sau filialele acesteia.
Servicii de publicitate directă prin corespondenţa fără adresă
(16)Cota deţinută pe această piaţă de poşta finlandeză este estimată la 41 %. Ţinându-se seama de gradul de concentrare pe această piaţă, în care cel mai mare concurent a obţinut o cotă estimată la aproximativ 30 %, aceşti factori ar trebui să fie consideraţi indicatori ai unei expuneri directe la concurenţă.
(17)În ceea ce priveşte serviciile de coletărie standard Î-Î interne, cota de piaţă deţinută de poşta finlandeză este estimată la 35 %. Conform informaţiilor disponibile, pentru serviciile internaţionale poşta finlandeză deţine o cotă de piaţă mai scăzută decât cea pentru servicii interne, situată între 13 % şi 15%. Deoarece cotele deţinute pe piaţa serviciilor interne de cei mai importanţi doi concurenţi însumează 28 %, cotă apropiată de cea deţinută de poşta finlandeză, se poate concluziona că această activitate este expusă în mod direct concurenţei.
(18)Pentru serviciile interne, cota de piaţă deţinută de poşta finlandeză este estimată la 63 %, care reprezintă în sine un procent relativ ridicat. Conform informaţiilor disponibile, pentru serviciile internaţionale poşta finlandeză deţine o cotă de piaţă mai scăzută decât cea pentru servicii interne, situată între 13 % şi 15%. Cu toate acestea, cota de piaţă deţinută pentru serviciile interne de principalul concurent este estimată la 37%, respectiv mai mult de jumătate din cota deţinută de poşta finlandeză; la acest nivel, se poate considera că respectivul concurent poate exercita o presiune concurenţială puternică asupra poştei finlandeze. Prin urmare, aceşti factori ar trebui consideraţi indicatori ai expunerii directe la concurenţă.
(19)Pe această piaţă, poşta finlandeză nu ocupă primul loc, cota deţinută fiind estimată la 10%, adică de câteva ori mai mică decât cota deţinută de cel mai important concurent, care variază între o treime şi aproximativ jumătate din piaţă. Prin urmare, aceşti factori ar trebui consideraţi ca indicatori ai expunerii directe la concurenţă a serviciilor de coletărie expres şi prin curier, interne şi internaţionale.
(20)Pe piaţa de servicii de mărfuri uşoare, definită ca transport de expedieri individuale în unităţi de transport cu greutatea cuprinsă între 35 şi 2 500 kg, şi pe piaţa de servicii de transport de mărfuri, definită ca servicii de transport de containere grele cu greutatea cuprinsă între 2 500 kg şi 5 000 kg sau peste 5 000 kg, poşta finlandeză deţine o cotă de 6,7 % din piaţa pentru servicii de mărfuri uşoare şi o cotă de 1,7 % din piaţa pentru servicii de transport de mărfuri. Aceste cote sunt de câteva ori mai mici decât cotele deţinute împreună de cei mai importanţi doi concurenţi. Pe piaţa de servicii de mărfuri uşoare, primii doi concurenţi deţin cote estimate la 51 % şi 30%, cota deţinută împreună fiind astfel de 81 %. Pe piaţa de servicii de transport de mărfuri, primi doi concurenţi deţin împreună 92 % din piaţă (80 % şi, respectiv, 12%). Aceşti factori ar trebui consideraţi ca indicatori ai expunerii directe la concurenţă.
(21)Aşa cum s-a indicat în considerentul 9, logistica contractuală, respectiv logistica subcontractată şi serviciile asociate de gestionare a datelor, de aplicare şi consultare, este reglementată de Directiva 2004/17/CE, cu condiţia ca asemenea servicii să fie furnizate de entităţi care furnizează şi servicii poştale în sensul articolului 6 alineatul (2) litera (b). Conform informaţiilor disponibile, poşta finlandeză este singura entitate de acest fel pe piaţa respectivă în Finlanda. Pe piaţa de logistică contractuală, cota deţinută de poşta finlandeză este neglijabilă, atingând abia 1 %. Prin urmare, aceşti factori ar trebui consideraţi indicatori ai expunerii directe la concurenţă.
(22)În afară de poşta finlandeză care emite timbre în Finlanda (excluzând Insulele Ĺland), există două alte categorii de operatori activi pe piaţa de servicii filatelice: vânzătorii de timbre şi casele de licitaţii (filatelice). Cota de piaţă estimată deţinută de poşta finlandeză pe piaţa de servicii filatelice din Finlanda, furnizate de vânzători sau case de licitaţie, este de 50 % în timp ce cotele deţinute împreună de cei mai importanţi doi vânzători de timbre pe piaţa respectivă totalizează 20 % iar cotele totale estimate deţinute de cele mai importante două case de licitaţie se ridică la 12%. Cotele deţinute de aceşti patru operatori totalizează 32 %, respectiv mai mult de jumătate din cota deţinută de poşta finlandeză (50 %). În afară de aceasta, dacă se consideră separat serviciile furnizate de vânzătorii de timbre şi de casele de licitaţie, atunci cotele estimative deţinute împreună de cei mai importanţi doi operatori, pentru fiecare dintre aceste două categorii, sunt semnificativ mai mari. În ceea ce priveşte vânzătorii de timbre, cota deţinută împreună se estimează la 55 % din piaţa de vânzări de timbre, iar, în cazul caselor de licitaţie, cota deţinută împreună se estimează la 75 % din piaţa de licitaţii filatelice. Prin urmare, aceşti factori ar trebui consideraţi indicatori ai expunerii directe la concurenţă a serviciilor filatelice, indiferent de modul în care se ia considerare piaţa: global, ca piaţă unică sau separat, în piaţa de vânzare de timbre şi piaţa de licitaţii filatelice.
(23)Având în vedere factorii examinaţi în considerentele 9-22, condiţia expunerii directe la concurenţă prevăzută la articolul 30 alineatul (1) din Directiva 2004/17/CE ar trebui considerată ca fiind îndeplinită în Finlanda, excluzând Insulele Ĺland, în ceea ce priveşte următoarele servicii:
a)servicii de publicitate directă prin corespondenţă, fără adresă;
b)servicii de coletărie standard Î-Î, interne şi internaţionale;
c)servicii de coletărie standard Î-P, interne şi internaţionale;
d)servicii de coletărie expres şi prin curier, interne şi internaţionale;
e)servicii de mărfuri uşoare (denumite şi expedieri unice) şi servicii de transport de mărfuri;
f)logistică contractuală;
g)servicii filatelice.
(24)Din moment ce condiţia accesului nerestricţionat pe piaţă este considerată îndeplinită, Directiva 2004/17/CE nu ar trebui să se aplice nici atunci când entităţile contractante acordă contracte destinate să permită furnizarea serviciilor enumerate în considerentul 23 literele (a)-(g) în Finlanda, excluzând Insulele Ĺland, nici atunci când se organizează concursuri în vederea exercitării unei astfel de activităţi în această ţară.
(25)Prezenta decizie se bazează pe situaţia de drept şi de fapt din perioada februarie-mai 2007, aşa cum reiese din informaţiile prezentate de Republica Finlanda. Prezenta decizie poate fi revizuită în cazul în care, în urma unor schimbări semnificative în situaţia de drept şi de fapt, nu mai sunt îndeplinite condiţiile pentru aplicarea articolului 30 alineatul (1) din Directiva 2004/17/CE,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Directiva 2004/17/CE nu se aplică contractelor acordate de entităţile contractante şi destinate să permită furnizarea următoarelor servicii în Finlanda, excluzând Insulele Ĺland:
a)servicii de publicitate directă prin corespondenţă, fără adresă;
b)servicii de coletărie standard Î-Î, interne şi internaţionale;
c)servicii de coletărie standard Î-P, interne şi internaţionale;
d)servicii de coletărie expres şi prin curier, interne şi internaţionale;
e)servicii de mărfuri uşoare (denumite şi expedieri unice) şi servicii de transport de mărfuri;
f)logistică contractuală;
g)servicii filatelice.
Art. 2
Prezenta decizie se adresează Republicii Finlanda.
-****-

Adoptată la Bruxelles, 6 august 2007.

Pentru Comisie

Charlie McCREEVY

Membru al Comisiei

Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cu numărul 215L din data de 18 august 2007