Subcapitolul ii - Servicii cărora nu li se aplică articolul 30 alineatul (1) din Directiva 2004/17/CE - Decizia 2007/564/CE/06-aug-2007 privind scutirea anumitor servicii din sectorul poştal din Finlanda, excluzând Insulele Ĺland, de la aplicarea Directivei 2004/17/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de coordonare a procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale

Acte UE

Jurnalul Oficial 215L

În vigoare
Versiune de la: 18 August 2007
SUBCAPITOLUL II:Servicii cărora nu li se aplică articolul 30 alineatul (1) din Directiva 2004/17/CE
Servicii de scrisori cu adresă
(10)În ceea ce priveşte scrisorile de la particulari (scrisorile P-P şi P-Î, interne şi internaţionale), poşta finlandeză deţine 100 % din piaţă. În ceea ce priveşte scrisorile de la întreprinderi, cota de piaţă deţinută variază între 85 % (în cazul scrisorilor Î-Î, interne şi internaţionale) şi 95 % (în cazul scrisorilor Î-P, interne şi internaţionale), în timp ce niciunul dintre concurenţii săi nu a obţinut o cotă de piaţă mai mare de 10%. Conform informaţiilor disponibile, cotele de piaţă deţinute de poşta finlandeză în sectorul serviciilor de scrisori cu adresă internaţionale (primite şi expediate) sunt identice cu cotele deţinute pentru serviciile interne. Potrivit autorităţilor finlandeze, serviciile respective sunt expuse în mod direct concurenţei, în primul rând datorită presiunii concurenţiale, având în vedere posibilitatea de a înlocui scrisorile "tradiţionale", pe hârtie, cu mijloace de comunicare electronice (e-mail-uri sau SMS-uri) şi, în al doilea rând, datorită accesului nerestricţionat pe piaţă care, astfel, este expus concurenţei exercitate de potenţialii noi agenţi. În ceea ce priveşte înlocuirea scrisorilor tradiţionale, trebuie remarcat faptul că, în conformitate cu regulile comunitare de concurenţă, acest aspect ar trebui analizat, inter alia, pe baza caracteristicilor şi a preţurilor produselor, precum şi a obstacolelor asociate cu trecerea la potenţialele substitute. Există diferenţe semnificative între caracteristicile scrisorilor tradiţionale, pe hârtie şi cele ale comunicaţiilor electronice şi, astfel, există un obstacol important în calea trecerii de la un mijloc de comunicare la altul (1). Prin urmare, comunicaţiile electronice fac parte dintr-o piaţă de produse diferită şi nu pot exercita o concurenţă directă asupra serviciilor de scrisori cu adresă furnizate de poşta finlandeză. În plus, principalul efect al creşterii utilizării poştei electronice ar fi mai degrabă reducerea considerabilă a dimensiunii globale a pieţei pentru serviciile de scrisori pe hârtie decât deschiderea acesteia pentru concurenţă. De exemplu, conform informaţiilor furnizate, la creşterea numărului de facturi electronice emise de băncile finlandeze, poşta finlandeză a reacţionat prin oferirea propriilor servicii electronice, neavând nicio iniţiativă cu privire la comunicaţiile "tradiţionale", pe hârtie. În al doilea rând, în ceea ce priveşte concurenţa potenţială, este semnificativ faptul că, deşi întregul sector al serviciilor poştale a fost deschis concurenţei din 1994, concurenţii poştei finlandeze au câştigat împreună, până în prezent, doar o cotă de piaţă egală cu 15%, chiar şi în sectoarele cele mai competitive (scrisori Î-Î, interne şi internaţionale). Prin urmare, nu există nicio indicaţie a faptului că în viitor concurenţa potenţială va juca vreun rol important. Conform concluziilor autorităţii naţionale independente Kilpailuvirasto/Konkurrensverket (autoritatea finlandeză pentru concurenţă), ar trebui concluzionat că în Finlanda serviciile examinate în prezentul considerent nu sunt expuse în mod direct concurenţei. Prin urmare, articolul 30 alineatul (1) din Directiva 2004/17/CE nu se aplică contractelor destinate să permită desfăşurarea respectivelor activităţi în Finlanda.
____________
(1)De exemplu, aproximativ o treime dintre gospodăriile finlandeze nu sunt conectate la internet. În afară de aceasta, se estimează că "mai mult de jumătate" din populaţia finlandeză are acces la e-mail de acasă, ceea ce înseamnă că aproape jumătate din populaţie nu beneficiază de un asemenea acces de acasă.