Titlul v - PROCEDURA DISCIPLINARĂ - Decizia 2004/676/CE/24-sep-2004 privind statutul agenţilor din cadrul Agenţiei Europene de Apărare

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 29 Ianuarie 2007
TITLUL V:PROCEDURA DISCIPLINARĂ
Art. 138
(1)Neîndeplinirea de către un agent sau de către un fost agent a obligaţiilor ce îi revin în temeiul prezentului statut, cu bună ştiinţă sau din neglijenţă, îl face pasibil de sancţiuni disciplinare.
(2)În cazul în care AAIC i se aduc la cunoştinţă probe despre eventualitatea neîndeplinirii obligaţiilor în sensul alineatului (1), aceasta poate iniţia o anchetă administrativă pentru a verifica abaterea presupusă.
Art. 139
(1)În cazul în care, în cadrul anchetei interne, se constată posibilitatea implicării personale a unui agent sau a unui fost agent, persoana respectivă este imediat informată cu privire la aceasta, cu condiţia ca acest lucru să nu prejudicieze buna desfăşurare a anchetei. În orice caz, la încheierea anchetei, nu se pot formula concluzii privitoare la un anumit agent fără ca agentul implicat să aibă ocazia de a-şi prezenta punctul de vedere asupra faptelor care îi sunt atribuite. În concluzii se menţionează observaţiile agentului respectiv.
(2)În cazurile care, în scopul anchetei, impun menţinerea caracterului secret absolut şi care implică recurgerea la proceduri de anchetă care ţin de competenţa unei autorităţi judiciare naţionale, îndeplinirea obligaţiei de a invita agentul să îşi exprime punctul de vedere poate fi amânată de comun acord cu AAIC. În astfel de situaţii, nu se poate iniţia nici o procedură disciplinară înainte ca agentul să aibă ocazia de a-şi prezenta punctul de vedere.
(3)În cazul în care, în urma unei anchete interne, nu se aduce nici o învinuire agentului la adresa căruia s-au formulat acuzaţii, ancheta se închide fără a se lua nicio măsură, prin decizia şefului agenţiei, care informează în scris agentul în legătură cu aceasta. Agentul poate solicita ca decizia să fie anexată la dosarul său personal.
(4)AAIC aduce la cunoştinţa agentului în cauză încheierea anchetei şi îi comunică, de asemenea, concluziile raportului de anchetă, iar la cerere şi sub rezerva apărării intereselor legitime ale terţilor, comunică toate documentele legate direct de acuzaţiile formulate împotriva lui.
Art. 140
Pe baza raportului de anchetă, după ce a comunicat agentului toate documentele aflate la dosar şi după audierea agentului implicat, AAIC:
(a)poate decide că nu se poate formula nicio acuzaţie la adresa agentului respectiv, caz în care agentul este informat despre aceasta în scris sau
(b)poate decide, chiar în cazul neîndeplinirii sau al neîndeplinirii presupuse a obligaţiilor, să nu adopte nicio sancţiune disciplinară şi, după caz, poate adresa agentului un avertisment sau
(c)în cazul neîndeplinirii obligaţiilor în conformitate cu articolul 138:
(i)poate decide iniţierea procedurii disciplinare stabilite în secţiunea D din prezentul titlu sau
(ii)poate decide iniţierea procedurii disciplinare în faţa comisiei de disciplină.
Art. 141
Agentul contractual care, din considerente obiective, nu poate fi audiat în conformitate cu dispoziţiile prezentului titlu poate fi invitat să îşi exprime opiniile în scris sau poate fi reprezentat printr-o persoană pe care o desemnează.
Art. 142
(1)În cadrul agenţiei se instituie o comisie de disciplină. Din comisia de disciplină face parte cel puţin un membru, care poate îndeplini funcţia de preşedinte, ales din rândul angajaţilor Consiliului Uniunii Europene.
(2)Comisia de disciplină este alcătuit dintr-un preşedinte şi patru membri permanenţi care pot fi înlocuiţi de supleanţi, dintre care cel puţin un supleant trebuie să facă parte din aceeaşi grupă de funcţii ca cea din care face parte agentul care face obiectul procedurii disciplinare.
Art. 143
(1)AAIC şi comitetul personalului prevăzut la articolul 137 numesc fiecare, simultan, doi membri permanenţi şi doi supleanţi.
(2)Preşedintele şi supleantul preşedintelui sunt numiţi de AAIC.
(3)Preşedintele, membrii şi supleanţi sunt numiţi pe o perioadă de trei ani. Cu toate acestea, agenţia poate stabili un mandat mai scurt pentru membri şi supleanţi, însă nu mai scurt de un an.
(4)Agentul contractual implicat are dreptul de a recuza un membru al comisiei de disciplină în termen de cinci zile de la constituirea comisiei. La rândul ei, agenţia are, de asemenea, dreptul de a recuza un membru al comisiei de disciplină.
În perioada de timp menţionată anterior, membrii comisiei de disciplină pot solicita să fie scutiţi de exercitarea atribuţiilor din considerente legitime şi se retrag în cazul în care există un conflict de interese.
Art. 144
Comisia de disciplină este asistată de un secretar numit de AAIC.
Art. 145
(1)In exercitarea atribuţiilor lor, preşedintele şi membrii comisiei de disciplină beneficiază de independenţă totală.
(2)Deliberările şi lucrările comisiei de disciplină sunt secrete.
Art. 146
(1)AAIC poate impune următoarele sancţiuni:
a)avertisment scris;
b)mustrare;
c)suspendarea avansării într-o treaptă superioară pe o perioadă cuprinsă între o lună şi douăzeci şi trei de luni;
d)retrogradare în treaptă;
e)retrogradare temporară pe o perioadă cuprinsă între cincisprezece zile şi un an;
f)retrogradarea în cadrul aceleaşi grupe de funcţii;
g)încadrarea într-o grupă de funcţii inferioară, cu sau fără retrogradare;
h)destituirea din funcţie şi, după caz, o reţinere, pentru o perioadă determinată, din alocaţia de invaliditate; efectele sancţiunii nu se pot aplica şi succesorilor în drepturi ai agentului contractual. Cu toate acestea, în cazul unei astfel de reţineri, venitul fostului agent nu poate fi inferior minimului de subzistenţă corespunzător salariului de bază al unui agent temporar încadrat la gradul 1 prima treaptă, cumulat, după caz, cu alocaţiile familiale.
(2)În cazul în care agentul beneficiază de alocaţie de invaliditate, AAIC poate decide reţinerea, pentru o perioadă determinată, a unui procent din alocaţia sa de invaliditate; efectele acestei sancţiuni nu se pot aplica şi succesorilor în drepturi ai agentului contractual. Cu toate acestea, venitul agentului contractual nu poate fi inferior minimului de subzistenţă corespunzător salariului de bază al unui agent temporar încadrat la gradul 1 prima treaptă, cumulat cu alocaţiile familiale.
(3)Acelaşi caz de abatere disciplinară nu poate atrage mai multe sancţiuni disciplinare.
Art. 147
Sancţiunea disciplinară aplicată este proporţională cu gravitatea abaterii. Pentru a stabili gradul de gravitate al abaterii şi pentru a decide ce sancţiune disciplinară se impune se iau în considerare următoarele elemente:
(a)natura abaterii şi circumstanţele în care a fost săvârşită,
(b)dimensiunile prejudiciului adus integrităţii, reputaţiei şi intereselor agenţiei,
(c)gravitatea intenţiei sau neglijenţei în abaterea săvârşită,
(d)motivele care l-au determinat pe agent să săvârşească abaterea,
(e)gradul şi vechimea în muncă a agentului,
(f)măsura în care agentul este personal responsabil,
(g)nivelul atribuţiilor şi responsabilităţile agentului,
(h)dacă agentul este la prima abatere sau dacă a mai săvârşit abateri în trecut,
(i)comportamentul agentului pe perioada întregii sale cariere.
Art. 148
AAIC poate decide aplicarea unei sancţiuni sub forma unui avertisment scris sau a unei mustrări fără a consulta comisei de disciplină. Agentul în cauză este audiat înainte ca AAIC să impună astfel de acţiuni.
Art. 149
(1)AAIC prezintă comisiei de disciplină un raport în care prezintă în mod clar faptele reclamate şi, după caz, circumstanţele în care acestea au fost săvârşite, inclusiv toate circumstanţele agravante sau atenuante.
(2)Raportul se comunică agentului în cauză şi preşedintelui comisiei de disciplină, care prezintă raportul membrilor comisiei de disciplină.
Art. 150
(1)Din momentul în care primeşte raportul, agentul în cauză are dreptul să obţină dosarul personal complet şi să facă copii după toate documentele relevante pentru procedură, inclusiv cele care îl disculpă.
(2)Agentul în cauză dispune de cel puţin 15 zile de la data primirii raportului de iniţiere a procedurii disciplinare pentru a-şi pregăti apărarea.
(3)Agentul în cauză poate fi asistat de o persoană pe care o desemnează personal.
Art. 151
(1)In cazul în care, în prezenţa preşedintelui comisiei de disciplină, agentul în cauză recunoaşte săvârşirea abaterii şi acceptă fără rezerve raportul menţionat la articolul 148 din prezentul statut, AAIC poate retrage cazul de la comisia de disciplină în temeiul principiului proporţionalităţii între natura abaterii şi sancţiunea propusă. După retragerea cazului de la comisia de disciplină, preşedintele emite un aviz cu privire la sancţiunea propusă.
(2)În conformitate cu procedura descrisă anterior, AAIC poate impune, prin derogare de la articolul 148, una dintre sancţiunile prevăzute la articolul 146 alineatul (1) literele (a)-(d).
(3)Agentul este informat în prealabil de consecinţele atrase de recunoaşterea săvârşirii abaterii.
Art. 152
înainte de prima şedinţă a comisiei de disciplină, preşedintele conferă unuia dintre membrii comisiei sarcina de a pregăti un raport general asupra cazului şi îi informează în legătură cu aceasta şi pe ceilalţi membri ai comisiei de disciplină.
Art. 153
(1)Agentul în cauză este audiat de comisia de disciplină; la audiere, acesta îşi poate exprima punctul de vedere în scris sau verbal, direct sau prin reprezentant şi poate cita martori.
(2)Agenţia este reprezentată în faţa comisiei de disciplină de un membru mandatat de AAIC în acest sens care dispune de aceleaşi drepturi ca şi agentul în cauză.
Art. 154
(1)În cazul în care comisia de disciplină consideră că nu dispune de informaţii suficient de clare asupra acuzaţiilor aduse agentului sau asupra circumstanţelor în care au fost săvârşite faptele, comisia solicită deschiderea unei proceduri contradictorii.
(2)Preşedintele comisiei de disciplină sau unul dintre membrii acesteia conduce ancheta în numele comisiei. În scopul anchetei, comisia de disciplină poate solicita orice document legat de cazul pe care îl cercetează. Agenţia răspunde oricărei solicitări de acest fel în termenul stabilit de comisia de disciplină. În cazul în care solicitarea se adresează unui agent, se consemnează orice refuz de a răspunde solicitării.
Art. 155
În urma consultării documentelor depuse, a analizării declaraţiilor verbale sau scrise şi a rezultatelor anchetei efectuate, comisia de disciplină adoptă prin vot majoritar un aviz motivat asupra realităţii faptelor reclamate şi, după caz, asupra sancţiunilor care trebuie aplicate pentru săvârşirea respectivelor fapte. Avizul este semnat de toţi membrii comisiei de disciplină. Fiecare membru al comisiei poate anexa la aviz un punct de vedere divergent. Comisia de disciplină transmite avizul AAIC şi agentului în cauză în termen de două luni de la data primirii raportului din partea AAIC, sub rezerva că termenul menţionat anterior corespunde gradului de complexitate al cazului. În cazul în care ancheta s-a desfăşurat la iniţiativa comisiei de disciplină, termenul este de patru luni, sub rezerva că termenul menţionat anterior corespunde gradului de complexitate al cazului.
Art. 156
(1)Preşedintele comisiei de disciplină nu participă la vot în cazurile prezentate spre rezolvare comisiei, cu excepţia problemelor procedurale sau în situaţii de egalitate de voturi.
(2)Preşedintele asigură punerea în aplicare a deciziilor comisiei de disciplină şi aduce la cunoştinţa tuturor membrilor toate informaţiile şi toate documentele referitoare la caz.
Art. 157
Secretarul întocmeşte procesul-verbal al şedinţelor comisiei de disciplină. Martorii semnează procesul-verbal de consemnare a mărturiei lor.
Art. 158
(1)Cheltuielile efectuate în cadrul procedurii disciplinare la iniţiativa agentului, în special onorariul plătit persoanei pe care agentul a desemnat-o pentru a-l asista sau pentru a-i asigura apărarea, sunt suportate de agent în cazul în care în urma procedurii disciplinare se impune una dintre sancţiunile prevăzute la articolul 146 din prezentul statut.
(2)Cu toate acestea, în cazuri excepţionale, atunci când cheltuiala ar fi inechitabilă pentru agentul în cauză, AAIC poate dispune contrar dispoziţiilor alineatului (1).
Art. 159
(1)După audierea agentului, AAIC adoptă o decizie în conformitate cu articolele 146 şi 147 din prezentul statut în termen de două luni de la data primirii avizului comisiei de disciplină. Decizia trebuie să fie motivată.
(2)În cazul în care AAIC decide să închidă cazul fără a impune sancţiuni disciplinare, informează imediat, în scris, agentul în legătură cu aceasta. La rândul său, agentul respectiv poate solicita ca decizia să fie inclusă în dosarul său personal.
Art. 160
(1)În cazul în care AAIC acuză un agent de abatere gravă, fie că este vorba de neîndeplinirea obligaţiilor profesionale, fie de încălcarea legii, agenţia poate suspenda imediat persoana acuzată de săvârşirea abaterii pe o perioadă determinată sau nedeterminată.
(2)AAIC adoptă decizia menţionată anterior după audierea agentului în cauză, cu excepţia situaţiilor excepţionale.
Art. 161
(1)În decizia de suspendare a agentului trebuie menţionat dacă, în perioada suspendării, agentul primeşte remuneraţia integrală sau dacă i se aplică o reţinere salariale, al cărei cuantum trebuie stabilit prin aceeaşi decizie. Suma plătită agentului respectiv nu poate fi în nici un caz mai mică decât minimul de subzistenţă corespunzător salariului de bază al unui agent temporar încadrat la gradul 1 prima treaptă, cumulat, după caz, cu alocaţiile familiale.
(2)Situaţia unui agent suspendat trebuie clarificată definitiv în maximum şase luni de la data la care măsura de suspendare a intrat în vigoare. În cazul în care, până la expirarea termenului de şase luni, nu se adoptă nici o decizie, agentul în cauză redobândeşte dreptul la remuneraţie integrală, sub rezerva alineatului (3). '
(3)Reţinerea salarială poate fi aplicată pe o perioadă mai lungă decât perioada de şase luni prevăzută la alineatul (2) în cazul în care agentul în cauză este urmărit penal pentru aceleaşi fapte şi este arestat în cadrul urmăririi penale. În acest caz, agentul primeşte din nou remuneraţia integrală numai din momentul în care instanţa competentă a hotărât eliberarea sa.
(4)Sumele reţinute în temeiul alineatului (1) se restituite agentului contractual în cazul în care decizia definitivă nu impune nici o sancţiune disciplinară sau impune o sancţiune sub forma unui avertisment scris, a unei mustrări sau a unei amânări a avansării într-o treaptă superioară; dacă nu se aplică nici o sancţiune, restituirea se efectuează cu aplicarea unei dobânzi compuse la rata definită la articolul 87.
Art. 162
În cazul în care agentul contractual este urmărit în justiţie pentru aceleaşi fapte, decizia finală se adoptă după ce hotărârea pronunţată de către instanţa competentă este definitivă.
Art. 163
Agentul sancţionat printr-o altă măsură disciplinară decât eliberarea din funcţie poate solicita, în termen de trei ani în cazul unui avertisment scris sau al unei mustrări sau în termen de şase ani în cazul altei sancţiuni, ştergerea din dosarul său personal a oricărei referiri la sancţiunile impuse. AAIC decide dacă aprobă cererea.
Art. 164
În cazul în care ies la iveală noi fapte susţinute de probe relevante, procedura disciplinară poate fi redeschisă la iniţiativa AAIC sau la cererea agentului contractual implicat.
Art. 165
În cazul în care nu s-a formulat nici o acuzaţie împotriva agentului în conformitate cu articolul 159, agentul are dreptul, la cerere, la remedierea prejudiciului suferit printr-o publicitate adecvată făcută deciziei AAIC.
Art. 166
Comitetul director adoptă normele de aplicare a prezentei proceduri.