Capitolul 2 - Drepturi şi obligaţii - Decizia 2004/676/CE/24-sep-2004 privind statutul agenţilor din cadrul Agenţiei Europene de Apărare

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 29 Ianuarie 2007
CAPITOLUL 2:Drepturi şi obligaţii
Art. 10
(1)Agentul temporar trebuie să îşi îndeplinească atribuţiile şi să acţioneze exclusiv în interesele agenţiei; agentul temporar nu solicită şi nu acceptă instrucţiuni din partea nici unui guvern, autoritate, organizaţie sau persoană din afara agenţiei. Agentul temporar îşi îndeplineşte atribuţiile încredinţate în mod obiectiv, imparţial şi respectându-şi datoria de loialitate faţă de agenţie.
(2)Fără permisiunea autorităţii împuternicite să încheie contracte, agentul temporar nu poate accepta, din partea unui guvern sau a oricărei alte surse din afara agenţiei, titluri onorifice, decoraţii, favoruri, cadouri ori remuneraţii de orice fel, cu excepţia cazului în care acestea îi sunt acordate pentru servicii prestate fie înainte de numirea sa, fie în cursul unui concediu special pentru îndeplinirea serviciului militar sau a altui serviciu naţional şi în legătură cu astfel de serviciu.

Art. 11
(1)În exercitarea atribuţiilor sale şi cu excepţia cazurilor menţionate în cele ce urmează, agentul temporar nu se angajează în nici o activitate în care are, în mod direct sau indirect, un interes personal, care să îi afecteze independenţa, în special un interes de ordin financiar sau familial.
(2)Agentul temporar căruia, în exercitarea atribuţiilor sale, îi revine sarcina de a se ocupa de una dintre activităţile menţionate anterior, informează de îndată autoritatea abilitată să încheie contracte de angajare. Aceasta adoptă măsurile care se impun şi, în special, poate elibera agentul temporar de responsabilităţile care îi revin în respectiva activitate.
(3)Agentul temporar nu poate păstra sau dobândi, în mod direct sau indirect, în întreprinderile aflate sub autoritatea agenţiei sau care se află în relaţie cu aceasta, nici un interes a cărui natură sau importanţă i-ar putea afecta independenţa în exercitarea atribuţiilor sale.
Art. 12
Agentul temporar se abţine de la orice act sau comportament care poate aduce atingere demnităţii funcţiei sale.
Art. 13
(1)Agentul temporar se abţine de la orice formă de hărţuire morală sau sexuală.
(2)Agentul temporar care este victima unei hărţuiri morale sau sexuale nu suferă nici un prejudiciu din partea agenţiei. Agentul temporar care a adus dovezi ce indică o hărţuire ă morală sau sexuală nu suferă nici un prejudiciu din partea agenţiei în măsura în care a acţionat cu bună-credinţă.
(21)Prin "hărţuire psihologică" se înţelege orice conduită abuzivă îndelungată, repetată sau sistematică, ce se manifestă prin comportament, limbaj vorbit sau scris, gesturi sau alte acte care sunt intenţionate şi care aduc atingere personalităţii, demnităţii sau integrităţii fizice sau psihice ale unei persoane.
(4)Prin "hărţuire sexuală" se înţelege un comportament cu conotaţii sexuale, care este nedorită de persoana căreia i se adresează şi care are ca scop sau efect jignirea respectivei persoane sau crearea unui mediu intimidant, ostil, jignitor sau deranjant. Hărţuirea sexuală se tratează ca discriminare pe bază de sex.
Art. 14
(1)Sub rezerva articolului 16, un agent temporar care doreşte să desfăşoare o activitate exterioară, remunerată sau nu, ori să îndeplinească o funcţie în afara agenţiei solicită în prealabil autorizaţia din partea AAIC. Autorizaţia i se refuză numai în cazul în care activitatea sau funcţia în cauză este de natură să împiedice exercitarea atribuţiilor agentului temporar sau este incompatibilă cu interesele agenţiei.
(2)Agentul temporar notifică AAIC orice modificare intervenită în activitatea sau funcţia menţionată anterior după solicitarea autorizării în temeiul alineatului (1). Autorizaţia poate fi retrasă în cazul în care activitatea sau funcţia în cauză nu mai îndeplineşte condiţiile menţionate la alineatul (1) ultima teză.
Art. 15
În cazul în care soţul/soţia unui agent temporar exercită o activitate profesională remunerată, agentul temporar informează AAIC în acest sens printr-o declaraţie. În cazul în care respectiva activitate se dovedeşte incompatibilă cu cea a agentului temporar şi în cazul în care agentul temporar nu este în măsură să ofere garanţii că aceasta se va încheia într-un anumit termen, AAIC, după consultarea comitetului personalului, decide dacă agentul temporar este menţinut în funcţie sau este transferat într-un alt post.
Art. 16
(1)Agentul temporar care intenţionează să candideze pentru o funcţie publică notifică AAIC în acest sens. AAIC decide dacă, în interes de serviciu:
a)agentul temporar în cauză trebuie să prezinte o cerere de concediu pentru interese personale sau
b)agentului temporar în cauză trebuie să i se acorde un concediu anual sau
c)agentul temporar în cauză poate fi autorizat să îşi exercite activitatea cu normă redusă sau
d)agentul temporar în cauză poate continua să îşi exercite activitatea la fel ca şi înainte.
(2)Agentul temporar ales sau desemnat într-o funcţie publică notifică de îndată AAIC în acest sens. În funcţie de interesul de serviciu, de importanţa funcţiei în cauză, de obligaţiile pe care aceasta le presupune, precum şi de remuneraţia şi de rambursarea cheltuielilor la care aceasta dă dreptul, AAIC ia una dintre deciziile menţionate la alineatul (1). În cazul în care agentului temporar i se acordă un concediu pentru interese personale sau dacă acesta este autorizat să îşi exercite activitatea cu normă redusă, perioada unui astfel de concediu sau a unui astfel de program corespunde duratei mandatului agentului temporar.
Art. 17
După încetarea ă raporturilor de muncă, agentul temporar continuă să respecte datoria de a avea un comportament integru şi discret în ceea ce priveşte acceptarea anumitor funcţii sau avantaje.
Agentul temporar care doreşte să exercite o activitate profesională, remunerată sau nu, în termen de doi ani de la data încetării raporturilor de muncă, informează agenţia în acest sens. În cazul în care respectiva activitate are legătură cu activitatea exercitată de agentul temporar în cauză în decursul ultimilor trei ani de muncă şi poate fi incompatibilă cu interesele legitime ale agenţiei, AAIC poate, în interes de serviciu, fie să îi interzică să exercite respectiva activitate, fie să oblige agentul temporar la respectarea anumitor condiţii, pe care le consideră adecvate. După consultarea comitetului personalului, agenţia notifică decizia luată în termen de 30 de zile lucrătoare de la data primirii declaraţiei. La expirarea acestui termen, lipsa unei notificări se consideră o decizie implicită de acceptare.
Art. 18
(1)Agentul temporar se abţine de la orice dezvăluire neautorizată a informaţiilor primite în exercitarea atribuţiilor sale, cu excepţia cazului în care respectivele informaţii au fost deja făcute publice sau sunt accesibile publicului.
(2)Agentul temporar are această obligaţie şi după încetarea ă raporturilor de muncă.
Art. 19
(1)Agentul temporar are dreptul la libertatea de exprimare, cu respectarea strictă a principiilor de loialitate şi imparţialitate.
(2)Fără a aduce atingere articolelor 12 şi 18, agentul temporar care intenţionează să publice sau să dea spre publicare, singur sau în colaborare, orice text al cărui obiect priveşte activitatea agenţiei, informează în prealabil AAIC.
În cazul în care AAIC este în măsură să demonstreze că publicarea poate aduce o gravă atingere intereselor legitime ale agenţiei, aceasta informează agentul temporar cu privire la decizia sa, în scris, în termen de 30 de zile lucrătoare de la data primirii informaţiei, ă Dacă nici o decizie nu este notificată în termenul specificat, se consideră că AAIC nu ridică nici o obiecţie.
Art. 20
(1)Toate drepturile aferente lucrărilor efectuate de agentul temporar în exercitarea atribuţiilor sale reprezintă proprietatea agenţiei la care se raportează respectivele lucrări. Agenţia are dreptul de a pretinde drepturile de autor corespunzătoare lucrărilor în cauză.
(2)Orice invenţie a unui agent temporar, realizată în exercitarea atribuţiilor sale sau în legătură cu acestea, reprezintă proprietatea de drept a agenţiei. Agenţia poate, pe speze proprii, să solicite şi să obţină brevete pentru respectiva invenţie în toate ţările. Până la proba contrarie, se consideră ă că orice invenţie privind activitatea agenţiei realizată de un agent temporar în decursul anului ulterior încetării raporturilor de muncă a fost concepută în exercitarea atribuţiilor sale sau în legătură cu acestea. În cazul în care invenţiile fac obiectul unor brevete, se menţionează numele inventatorului sau inventatorilor.
(3)După caz, agenţia poate acorda agentului temporar autor al unei invenţii brevetate o primă a cărei valoare o stabileşte.
Art. 21
În cadrul procedurilor juridice, agentul temporar nu dezvăluie, fără o autorizare din partea AAIC, sub nici un motiv, informaţii care i-au fost aduse la cunoştinţă în exercitarea atribuţiilor sale. Autorizarea îi este refuzată numai în cazul în care acest lucru este impus de interesele agenţiei, iar refuzul nu poate atrage consecinţe de natură penală pentru agentul temporar în cauză. Agentul temporar are această obligaţie şi după încetarea ă raporturilor de muncă.
Dispoziţiile paragrafului precedent nu se aplică în cazul unui agent temporar sau al unui fost agent temporar care depune mărturie în faţa comisiei pentru contestaţii sau în faţa comisiei de disciplină în ceea ce priveşte o chestiune privind un agent temporar sau un fost agent temporar.

Art. 22
Agentul temporar îşi stabileşte domiciliul fie la locul de muncă, fie la o distanţă care să nu-i afecteze exercitarea corespunzătoare a atribuţiilor sale. Agentul temporar notifică AAIC adresa sa şi o informează de îndată cu privire la orice schimbare de adresă.
Art. 23
Indiferent de poziţia sa ierarhică, agentul temporar asistă şi acordă consiliere superiorilor săi; agentul temporar este responsabil de executarea sarcinilor care i se atribuie.
Agentul temporar responsabil de activitatea unui serviciu răspunde în faţa superiorilor săi în ceea ce priveşte autoritatea care i s-a conferit şi executarea ordinelor pe care le-a dat. Responsabilitatea subordonaţilor săi nu îl scuteşte în nici un fel de propriile responsabilităţi.
Art. 24
(1)Agentul temporar care primeşte ordine pe care le consideră că prezintă nereguli sau a căror executare o consideră susceptibilă de a conduce la grave inconveniente îşi informează de îndată superiorul ierarhic direct cu privire la aceasta; acesta, în cazul în care informaţia îi este prezentată în scris, îi răspunde, de asemenea, în scris. Sub rezerva alineatului (2), în cazul în care superiorul ierarhic direct confirmă ordinul, iar agentul temporar consideră că o astfel de confirmare nu constituie un răspuns satisfăcător la motivele îngrijorării sale, agentul temporar prezintă problema, în scris, autorităţii ierarhice imediat superioare. În cazul în care aceasta confirmă ordinul în scris, agentul temporar are obligaţia de a-l executa, cu excepţia cazului în care este în mod evident ilegal sau contrar normelor de securitate aplicabile.
(2)În cazul în care superiorul ierarhic direct consideră că ordinul trebuie executat de îndată, agentul temporar are obligaţia de a-l executa, cu excepţia cazului în care este în mod evident ilegal sau contrar normelor de securitate aplicabile. La cererea agentului temporar, superiorul ierarhic direct are obligaţia de a da orice astfel de ordin în scris.
Art. 25
Unui agent temporar poate avea obligaţia de a acoperi, în totalitate sau parţial, prejudiciul suferit de agenţie din cauza unor grave abateri pe care acesta le-a comis în exercitarea sau cu ocazia exercitării atribuţiilor sale.
AAIC prezintă o decizie motivată în conformitate cu procedura prevăzută în materie de aspecte disciplinare.
Comisia de apel are competenţă jurisdicţională deplină în litigiile apărute în temeiul prezentei dispoziţii.
Art. 26
(1)Agentul temporar care, în exercitarea sau cu ocazia exercitării atribuţiilor sale, are la cunoştinţă fapte din care se poate presupune existenţa unei posibile activităţi ilegale, în special fraudă sau corupţie, în detrimentul intereselor agenţiei, sau o conduită în raport cu exercitarea atribuţiilor sale care poate constitui o gravă neîndeplinire a obligaţiilor agenţilor temporari ai agenţiei, informează de îndată fie superiorul ierarhic direct, fie, în cazul în care consideră necesar, directorul agenţiei, în acest sens.
Informaţiile menţionate la primul paragraf se prezintă în scris.
(2)Agentul temporar care a comunicat informaţiile prevăzute la alineatul (1) nu suferă nici un prejudiciu din partea agenţiei, în măsura în care a acţionat cu bună-credinţă.
(3)Alineatele (1) şi (2) nu se aplică documentelor, actelor, rapoartelor, notelor sau informaţiilor, indiferent de forma acestora, create sau comunicate agentului temporar în cadrul examinării clauzelor judecătoreşti aflate pe rol sau clasate sau deţinute în scopul unei astfel de examinări.
Art. 27
(1)Agentul temporar care divulgă informaţiile menţionate la articolul 26 Preşedintelui Consiliului Uniunii Europene sau Preşedintelui Parlamentului European nu suferă nici un prejudiciu din partea agenţiei, sub rezerva îndeplinirii următoarelor condiţii:
a)agentul temporar consideră, cu bună-credinţă, că informaţiile divulgate şi orice acuzaţii aferente sunt în întregime întemeiate şi
b)agentul temporar a comunicat în prealabil agenţiei aceleaşi informaţii şi a acordat agenţiei termenul pe care aceasta l-a stabilit, ţinând seama de complexitatea cazului, pentru a lua măsurile care se impun. Agentul temporar este informat cu privire la acest termen, în mod corespunzător, în termen de şaizeci de zile.

(2)Termenul prevăzut la alineatul (1) nu se aplică în cazul în care agentul temporar poate demonstra că acest termen nu este rezonabil, ţinând seama de circumstanţele cazului.
(3)Alineatele (1) şi (2) nu se aplică documentelor, actelor, rapoartelor, notelor sau informaţiilor indiferent de forma acestora, create sau comunicate agentului temporar în cadrul examinării clauzelor judecătoreşti aflate pe rol sau clasate sau deţinute în scopul unei astfel de examinări.
Art. 28
Agenţia asistă agentul temporar, în special în procedurile împotriva autorilor de ameninţări, insulte, acte sau declaraţii defăimătoare sau atac la persoană şi proprietate ăi, la care agentul sau familia sa este supus ca urmare a calităţii şi atribuţiilor pe care le deţine.
Agenţia repară prejudiciile pe care agentul temporar le suferă în astfel de cazuri, în măsura în care agentul temporar, în mod intenţionat sau printr-o gravă neglijenţă, nu a stat la originea prejudiciilor în cauză şi nu a putut să obţină repararea prejudiciilor din partea autorului acestora.
Art. 29
Agenţia facilitează perfecţionarea profesională a agentului temporar în măsura în care aceasta este compatibilă cu buna funcţionare a serviciului şi în conformitate cu propriile interese.
De o astfel de perfecţionare se ţine seama în scopul promovării în carieră.
Art. 30
Agenţii temporari beneficiază de dreptul la asociere; în special, aceştia pot fi membri ai organizaţiilor sindicale sau profesionale.
Art. 31
Agentul temporar poate prezenta AAIC întrebări cu privire la aspectele reglementate de prezentul statut.
Orice decizie individuală luată în temeiul prezentului statut se comunică de îndată, în scris, agentului temporar în cauză. Orice decizie care afectează în mod negativ un agent temporar trebuie motivată.
Deciziile individuale privind desemnarea, numirea în funcţie, promovarea, transferul, stabilirea funcţiei administrative şi încetarea raporturilor de muncă ale unui agent temporar se publică în cadrul agenţiei. Publicaţia este accesibilă tuturor membrilor personalului, pentru o perioadă de timp corespunzătoare.
Art. 32
Dosarul personal al agentului temporar cuprinde:
(a)toate documentele privind statutul său administrativ şi toate rapoartele privind competenţa, eficienţa sau comportamentul său;
(b)orice observaţii formulate de agentul temporar cu privire la respectivele documente.
Documentele se înregistrează, se numerotează şi se arhivează în ordine, fără discontinuităţi; agenţia nu poate utiliza sau cita documentele menţionate la litera (a) împotriva unui agent temporar în cazul în care acestea nu au fost comunicate respectivului agent temporar înainte de a fi arhivate.
Comunicarea oricărui document se certifică prin semnătura agentului temporar sau, în lipsa acesteia, prin scrisoare recomandată trimisă la ultima adresă comunicată de agent.
Dosarul personal al agentului temporar nu poate conţine nici o referire la activităţile şi opiniile sale politice, sindicale, filozofice sau religioase, la originea sa rasială sau etnică ori la orientarea sa sexuală.
Cu toate acestea, paragraful anterior nu interzice introducerea în dosar a actelor şi documentelor administrative cunoscute de agentul temporar, care sunt necesare punerii în aplicare a prezentului statut.
Fiecărui agent temporar îi corespunde un singur dosar personal.
Agentul temporar are dreptul, chiar şi după încetarea raporturilor de muncă, de a lua la cunoştinţă toate documentele din dosarul său şi de a face copii după acestea.
Dosarul personal este confidenţial şi nu poate fi consultat decât la sediul administrativ sau pe un suport electronic securizat. Cu toate acestea, dosarul personal este înmânat comisiei de apel în cazul în care se înaintează o acţiune care îl priveşte pe agentul temporar.
Art. 33
Agentul temporar are dreptul de a lua cunoştinţă dosarul său medical, în conformitate cu dispoziţiile prevăzute de agenţie.
Art. 34
Orice decizie de solicitare a reparării prejudiciilor suferite de agenţie ca urmare a unei abateri personale grave, în conformitate cu dispoziţiile articolului 25, este luată de AAIC după respectarea formalităţilor prevăzute în caz de concediere din motive de abatere gravă.
Deciziile individuale privind agenţii temporari se publică în condiţiile prevăzute la articolul 31.
Art. 35
Privilegiile şi imunităţile de care beneficiază agenţii temporari se acordă exclusiv în interesul agenţiei. Agenţii temporari nu sunt scutiţi de obligaţia de a se achita de obligaţiile lor private sau de a respecta legile şi regulamentele poliţieneşti în vigoare.
De fiecare dată când privilegiile şi imunităţile fac obiectul unui litigiu, agentul temporar în cauză informează de îndată agenţia.