Decizia 1602/31-iul-2023 privind reţeaua de dealeri primari şi definirea criteriilor de eligibilitate pentru îndeplinirea mandatului de coordonator şi co-coordonator pentru tranzacţiile sindicalizate în scopul activităţilor de împrumut desfăşurate de Comisie în numele Uniunii şi al Comunităţii Europene a Energiei Atomice

Acte UE

Jurnalul Oficial 196L

În vigoare
Versiune de la: 2 August 2025
Decizia 1602/31-iul-2023 privind reţeaua de dealeri primari şi definirea criteriilor de eligibilitate pentru îndeplinirea mandatului de coordonator şi co-coordonator pentru tranzacţiile sindicalizate în scopul activităţilor de împrumut desfăşurate de Comisie în numele Uniunii şi al Comunităţii Europene a Energiei Atomice
Dată act: 31-iul-2023
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Tratatul de instituire a Comunităţii Europene a Energiei Atomice,
având în vedere Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii (1), în special articolul 220a alineatul (2),
(1)Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 (JO L 193, 30.7.2018, p. 1).
întrucât:
(1)În contextul măsurilor adoptate de Uniune în urma crizei provocate de pandemia de COVID-19, prin Decizia (UE, Euratom) 2021/625 a Comisiei (2) s-a instituit o reţea de dealeri primari pentru a funcţiona ca o reţea calificată de instituţii de credit şi firme de investiţii, la care Comisia apelează pentru plasarea primară de titluri de creanţă, promovarea unor astfel de plasamente şi, după caz, furnizarea de servicii financiare relevante, cum ar fi furnizarea de consiliere obiectivă şi de informaţii obiective privind piaţa.
(2)Decizia (UE, Euratom) 2021/625 a Comisiei din 14 aprilie 2021 privind instituirea reţelei de dealeri primari şi definirea criteriilor de eligibilitate pentru îndeplinirea mandatului de aranjor principal şi coaranjor pentru tranzacţiile sindicalizate în scopul activităţilor de împrumut desfăşurate de Comisie în numele Uniunii şi al Comunităţii Europene a Energiei Atomice (JO L 131, 16.4.2021, p. 170).
(2)În conformitate cu articolul 220a din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (UE, Euratom) 2022/2434 al Parlamentului European şi al Consiliului (3), împrumuturile autorizate în temeiul articolului 5 alineatul (1) din Decizia (UE, Euratom) 2020/2053 a Consiliului (4) şi, cu excepţia cazurilor justificate în mod corespunzător, operaţiunile de împrumut şi de administrare a datoriei pentru finanţarea programelor de asistenţă financiară ar trebui să fie efectuate de Comisie în cadrul unei strategii de finanţare diversificate. O strategie de finanţare diversificată este o metodă generală de împrumut care permite flexibilitate în ceea ce priveşte calendarul şi scadenţa operaţiunilor de finanţare unice, precum şi plăţi regulate şi constante către beneficiari.
(3)Regulamentul (UE, Euratom) 2022/2434 al Parlamentului European şi al Consiliului din 6 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (UE, Euratom) 2018/1046 în ceea ce priveşte stabilirea unei strategii de finanţare diversificate ca metodă generală de împrumut (JO L 319, 13.12.2022, p. 1).
(4)Decizia (UE, Euratom) 2020/2053 a Consiliului din 14 decembrie 2020 privind sistemul de resurse proprii ale Uniunii Europene şi de abrogare a Deciziei 2014/335/UE, Euratom (JO L 424, 15.12.2020, p. 1).
(3)După doi ani de funcţionare a reţelei de dealeri primari, sunt necesare unele îmbunătăţiri, în special în ceea ce priveşte procesele de notificare efectuate de dealerii primari şi în ceea ce priveşte suspendarea sau excluderea unui dealer primar din reţea.
(4)Recurgerea la pieţele de capital are loc la scară largă, iar emisiunile se desfăşoară cu o frecvenţă foarte ridicată. În consecinţă, organizarea operaţiunilor de finanţare ar trebui să fie flexibilă.
(5)Dealerii primari admişi ca membri ai reţelei au dreptul să participe la licitaţiile organizate de Comisie pentru a împrumuta bani de pe pieţele de capital. Definirea criteriilor de eligibilitate se bazează pe experienţa dobândită de Comisie cu ocazia selecţiei instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii pentru programele de asistenţă financiară existente, dar şi pe cele mai bune practici ale emitenţilor suverani şi supranaţionali.
(6)Instituţiile de credit şi firmele de investiţii ar trebui să aibă dreptul să devină membre ale reţelei de dealeri primari dacă îndeplinesc criteriile de eligibilitate. Scopul acestor criterii este de a garanta îndeplinirea eficientă de către dealerii primari a misiunii lor, în special buna desfăşurare a operaţiunilor de piaţă şi respectarea angajamentelor de subscriere. În acest sens, este esenţial ca dealerii primari eligibili să demonstreze că au o structură organizaţională solidă, capacitate profesională şi de conducere, o activitate semnificativă pe piaţă în ceea ce priveşte subscrierea de obligaţiuni suverane şi supranaţionale şi că respectă cadrul de reglementare relevant, în special în ceea ce priveşte cerinţele prudenţiale ale Uniunii (5) şi supravegherea acestora (6). În conformitate cu principiul transparenţei, aceste criterii şi deciziile de admitere a unei instituţii de credit sau a unei firme de investiţii ca dealer primar ar trebui publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(5)A se vedea, în special, Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 176, 27.6.2013, p. 1).
(6)A se vedea, în special, Regulamentul (UE) nr. 468/2014 al Băncii Centrale Europene din 16 aprilie 2014 de instituire a cadrului de cooperare la nivelul Mecanismului unic de supraveghere între Banca Centrală Europeană şi autorităţile naţionale competente şi cu autorităţile naţionale desemnate (Regulamentul-cadru privind MUS) (JO L 141, 14.5.2014, p. 1) şi Regulamentul (UE) nr. 1024/2013 al Consiliului din 15 octombrie 2013 de conferire a unor atribuţii specifice Băncii Centrale Europene în ceea ce priveşte politicile legate de supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit (JO L 287, 29.10.2013, p. 63).
(7)Calitatea de membră a unei reţele de dealeri primari gestionate de un stat membru sau de un emitent supranaţional conferă instituţiei de credit sau firmei de investiţii respective dreptul să participe la licitaţiile pentru datoria publică ale emitentului respectiv. Participarea regulată şi activă la procedurile de licitaţii suverane sau supranaţionale constituie o dovadă fiabilă a faptului că instituţia respectivă are experienţă în ceea ce priveşte operaţiunile de administrare a datoriei publice. Prin urmare, eligibilitatea pentru dobândirea calităţii de membru al reţelei de dealeri primari a Uniunii ar trebui să fie condiţionată de apartenenţa la reţeaua de dealeri primari sau la mecanismul de tranzacţionare prin dealeri primari a cel puţin unui stat membru sau a unui emitent supranaţional european.
(8)Odată ce au fost admişi în reţeaua de dealeri primari, dealerilor primari ar trebui să li se permită să poarte titlul de "membru al reţelei de dealeri primari a Uniunii Europene" şi să participe la toate licitaţiile de titluri de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom. Aceşti dealeri ar trebui să cumpere o medie ponderată minimă din volumele scoase la licitaţie şi ar trebui să respecte anumite obligaţii de raportare.
(9)Dealerii primari ar trebui, de asemenea, să respecte clauzele şi condiţiile generale care reglementează participarea la reţeaua de dealeri primari, în special pe cele privind drepturile, angajamentele şi obligaţiile membrilor reţelei de dealeri primari, revizuirea anuală, obligaţiile de raportare, precum şi normele privind controalele, suspendarea calităţii de membru, excluderea din reţeaua de dealeri primari şi posibilitatea retragerii din aceasta.
(10)Pe lângă licitaţii, emisiunea de titluri de creanţă în cadrul programelor de împrumut se realizează prin sindicalizare sau plasamente private. În acest scop, pentru fiecare operaţiune de împrumut, Comisia desemnează instituţii de credit sau firme de investiţii care îndeplinesc cerinţele de eligibilitate stabilite pentru tranzacţiile sindicalizate şi plasamentele private.
(11)Membrii reţelei de dealeri primari care cumpără un procent mediu ponderat din volumele scoase la licitaţie mai mare decât este necesar pentru a fi membri ai reţelei de dealeri primari, care deţin o cotă suficientă pe piaţa secundară a titlurilor de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom şi care îndeplinesc cerinţele minime ale modalităţilor de cotaţie ar trebui să fie eligibili pentru rolul de coordonatori în tranzacţiile sindicalizate. Acest grup de dealeri ar trebui, de asemenea, să se angajeze să promoveze lichiditatea titlurilor de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom printr-o activitate suplimentară de formare a pieţei, să ofere Comisiei consiliere obiectivă şi informaţii obiective privind piaţa şi să promoveze emisiunile Uniunii şi ale Euratom în rândul investitorilor.
(12)Sarcinile legate de rolul de coordonator şi co-coordonator ar trebui să fie considerate servicii financiare de tipul celor menţionate în capitolul 1 secţiunea 2 punctul 11.1 litera (j) din anexa I la Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046. Desemnarea dealerilor primari eligibili ca membri ai sindicatului pentru o anumită operaţiune de emisiune de titluri ar trebui, prin urmare, să se bazeze pe o procedură de negociere desfăşurată fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare. Procedura de numire a coordonatorilor ar trebui să includă trimiterea unei cereri de propuneri către dealerii eligibili şi evaluarea propunerilor primite de Comisie.
(13)Având în vedere faptul că se preconizează o frecvenţă ridicată a situaţiilor în care Comisia va recurge la pieţele de capital, este necesar să se instituie un mecanism uşor de utilizat, rapid şi eficient prin care băncile să poată fi desemnate coordonatori ai tranzacţiilor sindicalizate. Prin urmare, este necesar să se asigure o bază echitabilă şi transparentă astfel încât să se limiteze cererea de propuneri la un subgrup de dealeri primari eligibili să participe la sindicate. Această selecţie suplimentară este necesară pentru a se asigura un echilibru între necesitatea concurenţei în cadrul procedurii de achiziţii publice pentru serviciile de sprijinire a sindicatului şi necesitatea pregătirii eficiente a unor tranzacţii sensibile la factorul timp şi pentru a se evita dublarea eforturilor depuse de dealerii primari în cadrul depunerii de oferte pentru mandatele sindicalizate. Această selecţie a băncilor ar trebui să se bazeze pe criterii calitative şi cantitative, legate de capacitatea dovedită a dealerilor primari eligibili de a sprijini emisiunile de obligaţiuni suverane şi supranaţionale pe pieţele primare şi secundare şi de a distribui titluri de creanţă investitorilor. Această selecţie ar trebui, de asemenea, să ofere un mecanism de rotaţie care să asigure şanse egale de participare tuturor dealerilor primari eligibili.
(14)Dealerii primari ar trebui să notifice Comisiei orice caz de nerespectare a practicilor de piaţă şi a eticii pieţei, precum şi orice proceduri, hotărâri, decizii sau sancţiuni referitoare la dispoziţiile relevante din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 care vizează sistemul de detectare timpurie şi de excludere, în special articolele 135-142. Aceste notificări ar trebui să se refere exclusiv la dealerii primari şi la societăţile-mamă ale acestora. O astfel de notificare nu ar trebui să aducă atingere obligaţiei dealerilor primari de a informa imediat Comisia cu privire la orice modificare a situaţiilor declarate în cursul procesului de depunere a candidaturii.
(15)Pentru a asigura o mai mare lichiditate a pieţei secundare a titlurilor de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom şi pentru a îmbunătăţi formarea şi transparenţa preţurilor, este oportun să se introducă o modalitate de cotaţie care ar trebui să încurajeze dealerii primari să acţioneze în calitate de formatori de piaţă şi să coteze titlurile de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom pe platformele electronice recunoscute. Membrilor reţelei de dealeri primari ar trebui să li se ofere stimulente adecvate pentru a se angaja în astfel de activităţi de formare a pieţei. În acest scop, este oportun să se stabilească criteriile pentru îndeplinirea modalităţii de cotaţie.
(16)În scopul de a le oferi stimulente suplimentare tuturor dealerilor primari pentru a se angaja în activităţi de formare a pieţei, este oportun să li se asigure un acces mai simplu la mandatele de co-coordonatori pentru tranzacţiile sindicalizate şi dealerilor primari care sprijină lichiditatea pieţei secundare a titlurilor de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom şi care îndeplinesc criteriile minime ale modalităţii de cotaţie, dar nu îndeplinesc criteriile de eligibilitate pentru a fi coordonatori în tranzacţiile sindicalizate. Un astfel de acces la mandate de co-coordonatori ar permite Comisiei să ofere stimulente suplimentare unei game mai largi de membri ai reţelei de dealeri primari, care iau măsuri pentru a sprijini emisiunea de titluri de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom. Prin urmare, ar trebui stabilite criteriile de eligibilitate pentru mandatele de co-coordonatori pentru tranzacţiile sindicalizate. Comisia ar trebui să ia în considerare mandate de co-coordonatori pentru cel puţin o tranzacţie în perioada vizată de un plan de finanţare stabilit în conformitate cu articolul 4 din Decizia de punere în aplicare (UE, Euratom) 2022/2544 a Comisiei (7).
(7)Decizia de punere în aplicare (UE, Euratom) 2022/2544 a Comisiei din 19 decembrie 2022 de stabilire a măsurilor necesare pentru administrarea şi realizarea operaţiunilor UE de împrumut şi de gestionare a datoriei în cadrul strategiei de finanţare diversificate şi a operaţiunilor de credit conexe (JO L 328, 22.12.2022, p. 109).
(17)Este oportun să se definească şi să se distingă în mod clar angajamentele privind mandatele de coordonatori şi cele de co-coordonatori şi să se asigure proporţionalitatea criteriilor de eligibilitate pentru rolul de co-coordonator cu beneficiile rolului acestuia. În acest scop, pot fi acordate mandate de co-coordonatori şi dealerilor primari care îndeplinesc criteriile de eligibilitate relevante, dar care nu pot îndeplini toate angajamentele suplimentare necesare pentru a primi un mandat de coordonator. Toţi dealerii primari care îndeplinesc criteriile de eligibilitate pentru rolul de co-coordonator ar trebui să fie invitaţi să participe în calitate de co-coordonatori la o tranzacţie sindicalizată, cu excepţia cazurilor în care eficienţa operaţională ar fi mai bine asigurată de un subset de co-coordonatori eligibili. În astfel de cazuri, co-coordonatorii eligibili ar trebui să fie aleşi în ordine alfabetică, printr-un mecanism de rotaţie.
(18)Pentru a îmbunătăţi şi mai mult protecţia intereselor financiare ale Uniunii, procesele de suspendare şi de excludere a dealerilor primari ar trebui să fie clare şi eficiente. Este important să se asigure că, la nevoie, suspendarea unui dealer primar poate fi efectuată fără întârzieri nejustificate. În situaţiile în care se iniţiază un proces de excludere, un astfel de proces ar trebui să le acorde dealerilor primari suficient timp să răspundă la o notificare de neconformitate comunicată de Comisie şi, dacă este nevoie, să ia măsuri corective în cazurile în care o astfel de neconformitate poate fi corectată.
(19)Ţinând seama de necesitatea protejării intereselor financiare ale Uniunii, ar trebui stabilite norme de monitorizare pentru a se asigura respectarea de către membrii reţelei de dealeri primari a obligaţiilor prevăzute în prezenta decizie şi a altor dispoziţii aplicabile relevante, în special a clauzelor şi condiţiilor generale. Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) ar trebui să fie implicat, dacă este nevoie, în această supraveghere.
(20)Decizia (UE, Euratom) 2021/625 a instituit reţeaua de dealeri primari şi a definit, în special, criteriile de eligibilitate pentru selectarea membrilor acesteia. Decizia (UE) 2021/857 a Comisiei (8) a modificat Decizia (UE, Euratom) 2021/625 şi a extins criteriile de eligibilitate prin includerea anumitor firme de investiţii autorizate să desfăşoare activităţi de subscriere de instrumente financiare şi/sau de plasare de instrumente financiare pe bază de angajament ferm în temeiul Directivei 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (9). Prezenta decizie se bazează pe principiile stabilite prin deciziile menţionate anterior. Prin urmare, prezenta decizie ar trebui să înlocuiască Decizia (UE, Euratom) 2021/625, care ar trebui, în consecinţă, să fie abrogată,
(8)Decizia (UE) 2021/857 a Comisiei din 27 mai 2021 de modificare a Deciziei (UE, Euratom) 2021/625 în ceea ce priveşte includerea anumitor firme de investiţii în criteriile de eligibilitate pentru dobândirea calităţii de membru al reţelei de dealeri primari a Uniunii (JO L 188, 28.5.2021, p. 103).
(9)Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE (JO L 173, 12.6.2014, p. 349).
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1: Obiect şi domeniu de aplicare
(1)Prezenta decizie instituie reţeaua de dealeri primari şi stabileşte criteriile de eligibilitate şi dispoziţiile procedurale pentru selecţia membrilor săi, precum şi drepturile şi obligaţiile acestora.
(2)Prezenta decizie se aplică oricărei activităţi de împrumut şi de administrare a datoriei desfăşurate de Comisie în numele Uniunii şi al Euratom în care Comisia selectează contrapărţi financiare private.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentei decizii, se aplică următoarele definiţii:
1."licitaţie" înseamnă procesul de emisiune de titluri de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom care se bazează pe prezentarea de oferte competitive prin intermediul unei platforme de licitaţie pe piaţa primară;
2."programe de împrumut" înseamnă programele Uniunii şi ale Euratom care implică activităţi de împrumut pe pieţele financiare;
3."instituţie de credit" înseamnă o instituţie de credit astfel cum este definită la articolul 4 alineatul (1) punctul 1 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013;
4."titluri de creanţă" înseamnă efecte comerciale şi/sau instrumente financiare pe termen scurt, cum ar fi certificatele de trezorerie, precum şi orice alt instrument financiar, emise de Uniune şi/sau de Euratom;
5."firme de investiţii" înseamnă firme de investiţii astfel cum sunt definite la articolul 4 alineatul (1) punctul 1 din Directiva 2014/65/UE;
6."platformă între dealeri" înseamnă un loc de tranzacţionare electronică de la dealer la dealer, stabilit în Uniunea Europeană, astfel cum este definit la articolul 4 alineatul (1) punctul 24 din Directiva 2014/65/UE, în care dealerii primari participă în calitate de formatori de piaţă pentru tranzacţionarea pe piaţa secundară;
7."cotaţie" înseamnă rate sau preţuri ferme de cumpărare şi de vânzare plasate pe platformele între dealeri care conduc la încheierea automată a unei tranzacţii în cazul în care un alt participant a furnizat rate sau preţuri de cumpărare sau de vânzare corespunzătoare (registrul central de ordine-limită);
8."membru al reţelei de dealeri primari" înseamnă orice instituţie de credit sau firmă de investiţii care îndeplineşte criteriile de eligibilitate prevăzute la articolul 4 şi este inclusă în lista menţionată la articolul 15;
9."emitent supranaţional european" înseamnă Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, Fondul european de stabilitate financiară, Mecanismul european de stabilitate, Banca Europeană de Investiţii sau Banca Nordică de Investiţii.
10.«alocare neconcurenţială în cadrul unei licitaţii (opţiunea greenshoe)» înseamnă procesul de emisiune prin care cantităţile de titluri de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom, care se adaugă la cantităţile vândute la licitaţie, sunt alocate membrilor reţelei de dealeri primari care participă la licitaţie, la cererea acestora, pe baza unui preţ stabilit, într-o anumită perioadă după o licitaţie, prin utilizarea, după caz, a unei platforme de licitaţie pentru a efectua alocarea.

Art. 3: Instituirea reţelei de dealeri primari
Reţeaua de dealeri primari a Uniunii ("reţeaua de dealeri primari") cuprinde un grup de instituţii de credit şi firme de investiţii care sunt eligibile să participe la următoarele activităţi de împrumut şi de administrare a datoriei ale Comisiei:
(a)plasarea de titluri de creanţă pe pieţele de capital primare, în special prin intermediul unei platforme de licitaţii şi prin tranzacţii sindicalizate;

(b)promovarea lichidităţii titlurilor de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom pe pieţele financiare;
(c)furnizarea de consiliere obiectivă şi informaţii obiective privind piaţa Comisiei;
(d)promovarea şi dezvoltarea plasamentelor de titluri de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom.
Art. 4: Criterii de eligibilitate pentru dobândirea calităţii de membru al reţelei de dealeri primari
Sunt eligibile să devină membre ale reţelei de dealeri primari instituţiile de credit şi firmele de investiţii care îndeplinesc următoarele criterii:
(a)sunt entităţi juridice stabilite şi cu sediul principal în Uniune sau într-o ţară din Spaţiul Economic European;
(b)sunt supravegheate de o autoritate competentă din Uniune şi sunt autorizate să îşi desfăşoare activitatea în calitate de:
(i)instituţie de credit în conformitate cu Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (10); sau
(10)Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE (JO L 176, 27.6.2013, p. 338).
(ii)firmă de investiţii autorizată să desfăşoare activitatea de subscriere de instrumente financiare şi/sau de plasare de instrumente financiare pe baza unui angajament ferm în conformitate cu Directiva 2014/65/UE; şi
(c)sunt membre ale unei reţele europene suverane sau supranaţionale de dealeri primari, creată cu scopul de a servi drept contraparte a unui stat membru sau a unui emitent supranaţional european. În sensul prezentei decizii, prin "reţea europeană suverană sau supranaţională de dealeri primari" se înţelege oricare din următoarele entităţi:
(i)o reţea, un grup sau un sistem organizat de instituţii financiare care este desemnat de un emitent suveran sau supranaţional să servească drept contraparte pe piaţă în contextul administrării datoriei publice, a cărui calitate de membru implică, de regulă, participarea la emisiunile de titluri de datorie publică prin licitaţii;
(ii)un mecanism de tranzacţionare prin dealeri primari care este în ansamblu echivalent cu reţeaua, grupul sau sistemul organizat menţionat la punctul (i).
Art. 5: Angajamente
(1)Membrii reţelei de dealeri primari îşi asumă următoarele angajamente:
a)să achiziţioneze o medie ponderată minimă de 0,05 % din volumele scoase semestrial la licitaţie de Uniune sau Euratom, în conformitate cu partea 1 din anexa I. Cantităţile de titluri de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom emise prin alocări neconcurenţiale în cadrul unei licitaţii (opţiunea greenshoe) sunt excluse atunci când se calculează media ponderată minimă de 0,05 % din volumele scoase semestrial la licitaţie de Uniune sau Euratom, în conformitate cu partea 1 din anexa I;

b)să respecte obligaţia de a raporta lunar Comisiei, cu acurateţe, promptitudine şi fără a omite nimic, volumele tranzacţionate de titluri de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom, în conformitate cu formatul de raportare armonizat pentru tranzacţionarea pe piaţa europeană secundară a datoriei suverane stabilit de Subcomitetul pentru pieţele datoriei suverane din UE al Comitetului economic şi financiar al Uniunii Europene.
c)să prezinte un exemplar semnat al "Clauzelor şi condiţiilor generale pentru dealerii primari din Uniunea Europeană";
d)să se asigure că autorizaţiile de tranzacţionare acordate personalului său de tranzacţionare sunt revizuite trimestrial şi sunt în vigoare conform normelor;
e)să respecte practicile de piaţă şi etica pieţei, în special:
(i)să asigure respectarea regulilor de conduită şi a celor mai înalte standarde în ceea ce priveşte practicile de piaţă aplicabile activităţilor lor economice cu venituri fixe exprimate în euro;
(ii)dealerii primari şi societăţile-mamă ale acestora aplică măsuri legate de combaterea spălării banilor şi a finanţării terorismului în conformitate cu actele cu putere de lege şi normele administrative în vigoare la nivel naţional şi la nivelul Uniunii;
(iii)fiecare dealer primar notifică imediat Comisiei atât orice hotărâre judecătorească sau decizie administrativă, chiar dacă aceasta nu este definitivă, relevantă în temeiul articolelor 137-148 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1), care a fost adoptată împotriva sa de către o autoritate competentă a unui stat membru cu privire la activitatea pe care dealerul primar a desfăşurat-o în calitate de instituţie de credit sau de firmă de investiţii, cât şi iniţierea oricărei investigaţii sau acţiuni legate de oricare dintre abaterile enumerate la articolul 138 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509;
(*1)Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 septembrie 2024 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii (JO L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj).

(iv)fiecare dealer primar notifică imediat Comisiei dacă în privinţa sa sau a societăţii sale mamă se pronunţă o sentinţă penală, inclusiv pentru evaziune fiscală, ori i se aplică sancţiuni administrative sau disciplinare ori este suspendat sau exclus dintr-o organizaţie a sectorului din oricare stat membru;
(v)în cazul în care o autoritate competentă a unui stat membru identifică deficienţe în materie de combatere a spălării banilor sau de combatere a finanţării terorismului ori impune vreo sancţiune în aceste domenii, dealerii primari notifică imediat Comisiei măsurile de remediere pe care le-au întreprins şi raportează cu privire la acestea;
(vi)dealerul primar se asigură că nu încheie tranzacţii privind titluri de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom care ar implica o contraparte înregistrată sau stabilită într-o ţară inclusă pe lista UE a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale sau identificată ca ţară terţă cu risc ridicat în temeiul articolului 9 alineatul (2) din Directiva (UE) 2015/849 şi enumerată în Regulamentul delegat (UE) 2016/1675 sau care nu respectă de facto standardele fiscale ale Uniunii sau cele convenite la nivel internaţional în materie de transparenţă, schimb de informaţii şi încălcări ale regimurilor de sancţiuni, în special măsurile restrictive prevăzute la articolul 215 din TFUE;
f)să trateze drept confidenţiale toate informaţiile primite de la Comisie.
(2)În sensul alineatului (1) litera (b), calitatea rapoartelor prezentate se evaluează la intervale regulate, iar rezultatele sunt notificate dealerului primar în cauză. Dealerul primar este informat dacă datele pe care le-a furnizat nu sunt corecte.
(3)În sensul alineatului (1) litera (e), Comisia evaluează conduita dealerilor primari în timpul executării tranzacţiilor sindicalizate şi a altor operaţiuni de administrare a datoriei din punctul de vedere al promptitudinii lor, al neutralităţii pieţei şi al executării ordonate şi eficiente.
Art. 6: Clauze şi condiţii generale
(1)Clauzele şi condiţiile generale se aplică oricărei activităţi de împrumut şi de administrare a datoriei desfăşurate de Comisie în cadrul programelor de împrumut derulate în temeiul prezentei decizii.
(2)În conformitate cu prezenta decizie, clauzele şi condiţiile generale:
a)stabilesc detaliile obligaţiilor pe durata participării la reţeaua de dealeri primari şi detaliile criteriilor de eligibilitate pentru îndeplinirea mandatului de coordonator şi co-coordonator;
b)stabilesc conţinutul revizuirii anuale şi procedura de efectuare a acesteia;
c)stabilesc normele detaliate privind obligaţiile de raportare;
d)stabilesc reguli privind controalele;
e)stabilesc în detaliu regulile şi procedura de suspendare a calităţii de membru, de ridicare a respectivei suspendări şi de excludere din reţeaua de dealeri primari şi
f)reglementează posibilitatea retragerii din reţeaua de dealeri primari;
g)stabilesc normele detaliate privind modalităţile de cotaţie, inclusiv perioada şi cerinţele de observare şi procesul de recunoaştere a platformei între dealeri.
h)stabilesc normele detaliate pentru utilizarea şi funcţionarea licitaţiilor şi a alocărilor neconcurenţiale în cadrul unei licitaţii (opţiunea greenshoe).

(3)Orice termen se calculează după cum urmează:
a)în cazul în care un termen este exprimat în zile sau luni de la o anumită dată sau un anumit eveniment, ziua sau luna în care cade data respectivă sau survine evenimentul respectiv nu se ia în considerare la calcularea termenului respectiv;
b)termenele exprimate în zile includ numai zilele lucrătoare. Zilele lucrătoare se stabilesc în conformitate cu calendarul luxemburghez al sărbătorilor legale şi zilelor nelucrătoare (https://www.abbl.lu/fr/topic/bank-holidays/);
c)un termen exprimat în luni se încheie la expirarea zilei din ultima lună a termenului corespunzătoare zilei în care a căzut data respectivă sau a survenit evenimentul de la care se calculează termenul;
d)dacă, în cazul unui termen exprimat în luni, ziua la care acesta ar trebui să expire nu există în ultima lună, termenul se încheie la expirarea ultimei zile a lunii respective;
e)în cazul în care un termen exprimat în luni expiră într-o zi de sărbătoare legală sau o zi nelucrătoare, acesta se prelungeşte până la sfârşitul primei zile lucrătoare următoare.
Art. 7: Drepturile membrilor reţelei de dealeri primari
Membrii reţelei de dealeri primari au următoarele drepturi:
(a)să se promoveze ca "membri ai reţelei de dealeri primari ai Uniunii Europene";
(b)să participe şi să depună oferte la orice licitaţie de titluri de creanţă ale Uniunii sau ale Euratom şi să participe la alocări neconcurenţiale în cadrul unei licitaţii (opţiunea greenshoe), în urma participării şi achiziţionării de titluri de creanţă ale Uniunii sau ale Euratom în cadrul licitaţiei corespunzătoare;

(c)să primească periodic, cel puţin o dată pe an, feedback cu privire la performanţa lor, în special cu privire la clasamentul lor în cadrul licitaţiilor şi pe pieţele secundare; acest feedback se bazează pe procesul de evaluare internă menţionat la articolul 13, care prevede criterii obiective ce trebuie comunicate dealerilor primari;
(d)fără a aduce atingere capitolului 3, să fie eligibili pentru operaţiunile de administrare a datoriei, inclusiv pentru următoarele operaţiuni:
(i)plasamente private;
(ii)tranzacţii de răscumpărare, astfel cum sunt definite la articolul 3 punctul 9 din Regulamentul (UE) 2015/2365 al Parlamentului European şi al Consiliului(11), în cazurile în care aceste tranzacţii sunt efectuate pentru a sprijini lichiditatea pieţei secundare;

(11)Regulamentul (UE) 2015/2365 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2015 privind transparenţa operaţiunilor de finanţare prin instrumente financiare şi transparenţa reutilizării şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 337, 23.12.2015, p. 1).
(iii)swapuri, astfel cum sunt definite în secţiunea 1 punctul 10 din anexa III la Regulamentul delegat (UE) 2017/583 al Comisiei (12);
(12)Regulamentul delegat (UE) 2017/583 al Comisiei din 14 iulie 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului privind pieţele instrumentelor financiare cu privire la standarde tehnice de reglementare privind cerinţele în materie de transparenţă pentru locurile de tranzacţionare şi firmele de investiţii, în ceea ce priveşte obligaţiunile, produsele financiare structurate, certificatele de emisii şi instrumentele financiare derivate (JO L 87, 31.3.2017, p. 229).
(e)să renunţe în orice moment la calitatea lor de membri ai reţelei de dealeri primari, prin notificarea Comisiei; renunţarea produce efecte în prima zi lucrătoare a primei luni care urmează datei notificării.
Art. 8: Criterii de eligibilitate pentru mandatele de coordonatori pentru tranzacţiile sindicalizate
Membrii reţelei de dealeri primari sunt eligibili să îndeplinească rolul de coordonatori pentru tranzacţiile sindicalizate, sub rezerva îndeplinirii următoarelor criterii:
(a)să fi achiziţionat cel puţin o cotă minimă din volumele scoase la licitaţie de către Uniune şi Euratom, cotă calculată ca medie ponderată pe baza ultimelor licitaţii subsecvente. Cantităţile emise prin alocări neconcurenţiale în cadrul unei licitaţii (opţiunea greenshoe) sunt excluse atunci când se calculează cota minimă din volumele scoase la licitaţie de către Uniune şi Euratom, cotă calculată ca medie ponderată pe baza ultimelor licitaţii subsecvente;

(b)să fi furnizat dovezi, pe baza datelor de tranzacţionare raportate în conformitate cu prezenta decizie, cu privire la deţinerea unei cote de piaţă minime, în rândul dealerilor primari, din titlurile de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom pe pieţele secundare, în mod continuu;
(c)să fi respectat cerinţele minime ale modalităţilor de cotaţie în cursul perioadei de observare;
(d)să fi fost de acord, în cadrul clauzelor şi condiţiilor generale, cu clauzele şi condiţiile generale ale mandatelor pentru tranzacţiile sindicalizate şi cu grila de comisioane.
Cotele minime menţionate la primul paragraf literele (a) şi (b), cerinţele minime menţionate la primul paragraf litera (c), precum şi alte norme detaliate privind mandatele de coordonatori se bazează pe cele mai bune practici de piaţă, în special ale emitenţilor omologi, şi reflectă echilibrul dintre beneficiile şi obligaţiile membrilor reţelei de dealeri primari. În cazul în care criteriul include cote relative, la stabilirea procentelor se ţine cont de numărul total de dealeri primari.
Art. 9: Criterii de eligibilitate pentru mandatele de co-coordonatori pentru tranzacţiile sindicalizate
Membrii reţelei de dealeri primari sunt eligibili să îndeplinească rolul de co-coordonatori pentru tranzacţiile sindicalizate, sub rezerva îndeplinirii următoarelor criterii:
(a)să fi fost de acord, în cadrul clauzelor şi condiţiilor generale, cu clauzele şi condiţiile generale ale mandatelor de co-coordonatori pentru tranzacţiile sindicalizate şi cu grila de comisioane;
(b)să fi respectat cerinţele minime ale modalităţilor de cotaţie în cursul perioadei de observare; şi
(c)să nu fi primit mandatul de coordonator în perioada de observare.
Cerinţele minime menţionate la primul paragraf litera (b) şi perioada de observare menţionată la primul paragraf literele (b) şi (c), precum şi alte norme detaliate privind mandatele de co-coordonatori se bazează pe cele mai bune practici de piaţă, în special ale emitenţilor omologi, şi reflectă echilibrul dintre beneficiile şi obligaţiile membrilor reţelei de dealeri primari.
Art. 10: Grila de comisioane
În cazul operaţiunilor de împrumut şi de administrare a datoriei se aplică grila de comisioane menţionată la articolul 8 primul paragraf litera (d) şi la articolul 9 litera (a). Grila de comisioane stabileşte o remuneraţie proporţională cu costurile şi riscurile suportate de dealerii primari eligibili în cursul operaţiunilor de împrumut şi de administrare a datoriei ale Uniunii şi ale Euratom, asigurând totodată eficienţa din punctul de vedere al costurilor pentru Uniune şi ţinând seama de particularităţile emisiunilor de titluri de creanţă ale Uniunii, în special de volumele şi scadenţele acestora. Grila de comisioane este prevăzută într-o anexă la clauzele şi condiţiile generale pentru mandatele de coordonatori şi co-coordonatori pentru tranzacţiile sindicalizate.
Art. 11: Modalităţi de cotaţie
Cerinţele minime ale modalităţilor de cotaţie menţionate la articolul 8 primul paragraf litera (c) şi la articolul 9 primul paragraf litera (b) se referă la timpul de tranzacţionare, numărul de cotaţii şi marjele cotate pentru anumite titluri de creanţă ale Uniunii şi pe o platformă între dealeri recunoscută în cursul perioadei de observare.
Art. 12: Angajamente suplimentare pentru mandatele de coordonatori
Membrii reţelei de dealeri primari care îndeplinesc criteriile prevăzute la articolul 8 pot primi un mandat de coordonator pentru tranzacţiile sindicalizate pe baza evaluării angajamentului lor de a desfăşura oricare dintre următoarele activităţi:
(a)să promoveze, cu maxima diligenţă posibilă, lichiditatea titlurilor de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom printr-o activitate de formare a pieţei, contribuind astfel la formarea preţurilor, la eficienţa pieţei secundare şi la o executare ordonată a tranzacţiilor;
(b)să ofere Comisiei consiliere obiectivă şi informaţii obiective privind piaţa în vederea elaborării şi executării programelor de împrumut şi, în special, să ofere consiliere înainte de publicarea programului de finanţare şi în contextul pregătirii tranzacţiilor de administrare a datoriei în cadrul programelor de împrumut;
(c)să furnizeze periodic Comisiei informaţii privind tendinţele pieţei, analize şi studii de cercetare privind funcţionarea pieţelor cu venituri fixe şi, în special, privind segmentul de piaţă care corespunde titlurilor de valoare emise de entităţile suverane, entităţile supranaţionale şi agenţii;
(d)să promoveze şi să dezvolte, ca parte a strategiei lor de afaceri, plasamentele de titluri de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom în cadrul unei comunităţi diversificate şi largi de investitori.
Art. 13: Selectarea sindicatului
(1)Selectarea sindicatelor respectă principiile transparenţei şi egalităţii de tratament în conformitate cu dispoziţiile articolului 163 alineatul (5) litera (b) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.

(2)Comisia trimite cererile de propuneri unui subgrup de membri eligibili ai reţelei de dealeri primari care îndeplinesc criteriile prevăzute la articolele 8 şi 12, solicitând o ofertă de participare în calitate de coordonatori.
(3)Selecţia subgrupului de dealeri primari eligibili cărora Comisia le trimite cererea de propuneri se bazează pe criterii calitative şi cantitative legate de capacitatea dovedită a acestora de a sprijini emisiunile de titluri suverane şi supranaţionale pe pieţele primare şi secundare, precum şi de capacitatea acestora de a distribui titluri de creanţă investitorilor. Aceste criterii includ, de asemenea, o evaluare a performanţei în ceea ce priveşte executarea activităţilor enumerate la articolul 12. Comisia aplică un criteriu de rotaţie pentru a se asigura că toţi membrii eligibili ai reţelei de dealeri primari sunt invitaţi în mod regulat să răspundă cererilor de propuneri.
(4)Propunerile primite de la membrii eligibili menţionaţi la alineatul (2) sunt evaluate pe baza unui set suplimentar de criterii calitative şi cantitative obiective şi în vederea creării unui sindicat, a cărui componenţă trebuie să constea în cea mai bună combinaţie posibilă de coordonatori în măsură să garanteze derularea optimă a unei anumite tranzacţii.
(5)Criteriile de transmitere a cererilor de propuneri şi de evaluare a propunerilor primite sunt comunicate subgrupului de membri ai reţelei de dealeri primari împreună cu cererea de propuneri.
(6)Comisia poate invita dealerii primari să îşi exprime interesul faţă de un mandat în calitate de co-coordonatori ai unei tranzacţii sindicalizate, pe lângă coordonatorul sau coordonatorii asociaţi, pe baza circumstanţelor pieţei şi în vederea asigurării performanţei optime a unei anumite tranzacţii. Comisia poate invita fie toţi dealerii primari eligibili în conformitate cu articolul 9 din prezenta decizie, fie un subgrup al acestora în ordine alfabetică, printr-un mecanism de rotaţie. O asemenea invitaţie se ia în considerare pentru cel puţin o tranzacţie sindicalizată în perioada vizată de un plan de finanţare stabilit în conformitate cu articolul 4 din Decizia de punere în aplicare (UE, Euratom) 2023/2825 a Comisiei (*2);
(*2)Decizia de punere în aplicare (UE, Euratom) 2023/2825 a Comisiei din 12 decembrie 2023 de stabilire a măsurilor necesare pentru administrarea şi realizarea operaţiunilor Uniunii de împrumut şi de gestionare a datoriei în cadrul strategiei de finanţare diversificate şi a operaţiunilor de credit conexe (JO L, 2023/2825, 18.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/2825/oj).

(7)Comisia acordă tuturor dealerilor primari care au acceptat invitaţia menţionată la alineatul (6) mandatul de co-coordonatori.
Art. 14: Cererea de admitere în reţeaua de dealeri primari şi lista dealerilor primari
(1)Instituţiile de credit şi firmele de investiţii interesate transmit Comisiei o cerere de aderare la reţeaua de dealeri primari prin completarea şi transmiterea formularului de cerere şi a listei de verificare anexate, ţinând cont de criteriile de admitere disponibile pe site-ul internet al Comisiei.
(2)Cererile de admitere în reţeaua de dealeri primari trebuie să includă dovada respectării dispoziţiilor de la articolele 4 şi 5. Dovezile şi documentele justificative care trebuie ataşate sunt detaliate în formularul de cerere şi în anexele la acesta.
(3)Dacă formularul de cerere este incomplet, informaţiile furnizate sunt incomplete sau datele sunt insuficiente, Comisia poate cere solicitantului să transmită informaţiile suplimentare necesare. Nefurnizarea informaţiilor suplimentare necesare în termenul specificat duce la respingerea formularului de cerere.
(4)Furnizarea de informaţii sau documente false, înşelătoare sau incorecte în cursul procesului de depunere a cererii duce la refuzarea admiterii în reţeaua de dealeri primari sau, după caz, poate duce la excluderea din reţeaua de dealeri primari în conformitate cu articolul 17.
(5)În formularul de cerere, fiecare dealer primar trebuie să declare că acceptă clauzele şi condiţiile generale, recunoscând astfel caracterul obligatoriu al acestora şi angajându-se să le respecte.
(6)Formularul de cerere şi clauzele şi condiţiile generale trebuie semnate, iar clauzele şi condiţiile generale trebuie, de asemenea, parafate pe fiecare pagină de către un reprezentant autorizat în mod corespunzător al dealerului primar care, în temeiul legislaţiei aplicabile din jurisdicţia relevantă şi pe baza documentelor corporative relevante, este împuternicit să angajeze de facto responsabilitatea dealerului primar în cauză în ceea ce priveşte îndeplinirea obligaţiilor şi executarea activităţilor prevăzute în clauzele şi condiţiile generale. În acest scop, atunci când se transmite formularul de cerere, acesta trebuie însoţit de un extras din registrul comerţului relevant.
(7)Orice comunicare, notificare sau informaţie referitoare la prezenta decizie şi la clauzele şi condiţiile generale se transmite la adresa de notificare indicată de dealerii primari în formularul lor de cerere şi se adresează persoanei desemnate în aceasta drept "coordonator".
Art. 15: Admiterea în reţeaua de dealeri primari
(1)Decizia privind includerea unui solicitant în lista reţelei de dealeri primari se adoptă cel târziu în termen de două luni de la depunerea cererii respective. În cazul în care unui solicitant i se cere să furnizeze informaţii suplimentare în conformitate cu articolul 14 alineatul (3), termenul pentru luarea unei decizii referitoare la solicitantul respectiv se suspendă până când se primesc informaţiile suplimentare cerute. În cazul în care solicitantul informează Comisia că, din punctul lui de vedere, cererea sa este completă, decizia se adoptă în termen de două luni. Decizia se notifică solicitantului.
(2)Decizia de refuzare a admiterii trebuie motivată.
(3)Lista actualizată a membrilor reţelei de dealeri primari se publică o dată pe an în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(4)În vederea efectuării revizuirii anuale, dealerii primari sunt invitaţi să declare Comisiei pe propria răspundere că îndeplinesc în continuare toate criteriile de eligibilitate aferente calităţii de membru prevăzute la articolul 4 şi că toate documentele depuse de dealerii primari în cursul cererii lor de admitere în reţea sau al unei actualizări ulterioare rămân relevante.

Art. 16: Monitorizarea
Comisia poate efectua verificări sau poate desemna o parte terţă să efectueze verificări în legătură cu respectarea dispoziţiilor prezentei decizii de către membrii reţelei de dealeri primari. Membrii reţelei de dealeri primari cooperează în cursul verificărilor şi facilitează efectuarea acestor verificări, în special prin furnizarea informaţiilor şi a datelor necesare, precum şi prin acordarea accesului la acestea.
Fiecare membru al reţelei de dealeri primari:
(a)furnizează Comisiei limita de risc stabilită pentru activitatea de tranzacţionare a titlurilor de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom în conformitate cu clauzele şi condiţiile generale;
(b)notifică Comisiei orice retrogradare în clasamentul stabilit de agenţiile de rating din Uniune recunoscute de Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe;
(c)notifică imediat Comisiei nerespectarea oricărui criteriu de eligibilitate prevăzut la articolul 4.
Prin acceptarea clauzelor şi condiţiilor generale, dealerul primar îşi dă consimţământul pentru efectuarea unor eventuale audituri şi verificări legate de datele transmise Comisiei în cadrul obligaţiilor sale de raportare, în special legate de datele care ar urma să fie utilizate pentru evaluarea performanţei sale pe piaţa secundară.
Art. 16a: Monitorizare şi suspendări
(1)Dealerii primari reînnoiesc periodic, cel puţin o dată la 3 ani, informaţiile transmise Comisiei în cursul procesului de depunere a cererilor de admitere în reţea.
(2)Un dealer primar care se află într-o situaţie de excludere este în continuare eligibil pentru rolul de coordonator şi co-coordonator pentru tranzacţiile sindicalizate în cursul evaluării, de către ordonatorul de credite delegat, a eventualei excluderi a dealerului primar respectiv în temeiul articolului 138 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
(3)Comisia poate suspenda dealerii primari din rolul de coordonatori sau co-coordonatori în tranzacţiile sindicalizate atunci când selectarea lor în scopul execuţiei fondurilor Uniunii ar constitui o ameninţare gravă şi iminentă la adresa intereselor financiare ale Uniunii. Comisia comunică dealerului primar în cauză, cât mai curând posibil, temeiul deciziei sale de suspendare şi îi acordă acestuia un termen de cel puţin 3 zile pentru a prezenta observaţii înainte de adoptarea deciziei definitive de suspendare. În circumstanţe excepţionale, Comisia poate adopta decizia de suspendare şi poate permite dealerului primar în cauză să prezinte ulterior observaţii şi obiecţii.

Art. 17: Revocarea statutului de membru al reţelei de dealeri primari
(1)Comisia revocă statutul unui dealer primar de membru al reţelei de dealeri primari în oricare dintre următoarele cazuri:
a)dealerul primar încetează să mai îndeplinească vreuna dintre condiţiile menţionate la articolul 4;
b)acesta nu şi-a respectat obligaţiile prevăzute la articolul 5 litera (c).
(2)În cazul revocării menţionate la alineatul (1), se aplică următoarea procedură:
a)dealerul primar trebuie să fie invitat, printr-un aviz, să îşi prezinte observaţiile într-un termen de cel puţin 7 zile de la primirea avizului;
b)decizia de revocare trebuie notificată dealerului primar şi intră în vigoare în prima zi lucrătoare care urmează datei notificării sale.
(3)Comisia poate revoca statutul unui dealer primar de membru al reţelei de dealeri primari în oricare dintre următoarele cazuri:
a)acesta nu şi-a respectat obligaţiile prevăzute la articolul 5 literele (a), (b), (d), (e) şi (f);
b)dealerul primar este exclus în temeiul articolelor 137-148 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
(4)În cazul situaţiilor menţionate la alineatul (3), se aplică următoarea procedură:
a)dealerul primar în cauză trebuie să primească un aviz în care se indică motivele pentru care s-a constatat nerespectarea obligaţiilor, o cerere de a prezenta observaţii şi măsurile corective pe care intenţionează să le ia pentru a restabili şi/sau pentru a asigura respectarea criteriilor şi/sau a obligaţiilor relevante şi se stabileşte un termen pentru prezentarea de observaţii de cel puţin 7 zile de la primirea avizului;
b)ţinând seama de eventualele observaţii prezentate şi de eventualele măsuri corective comunicate, se poate lua decizia de a revoca statutul de membru al reţelei de dealeri primari în cazul dealerului primar care nu şi-a respectat obligaţiile;
c)decizia de revocare trebuie să precizeze motivele care stau la baza revocării;
d)decizia de revocare intră în vigoare în prima zi lucrătoare care urmează datei notificării adresate dealerului primar exclus.
(5)Revocarea statutului de membru al reţelei de dealeri primari în temeiul alineatelor (1)-(4) ale prezentului articol sau renunţarea la calitatea de membru al reţelei de dealeri primari în temeiul articolului 7 litera (e) nu trebuie să aibă niciun efect asupra drepturilor şi obligaţiilor dealerului primar în cauză în ceea ce priveşte contractele încheiate înainte de data efectivă a excluderii, a suspendării sau, respectiv, a renunţării la calitatea de membru.
(6)Revocarea statutului dealerului primar de membru al reţelei nu împiedică dealerul respectiv să depună o nouă cerere de admitere în reţeaua de dealeri primari şi să fie readmis ca membru al acesteia, în cazul în care motivele revocării nu mai există şi au fost pe deplin remediate. În cazul în care statutul de membru al reţelei de dealeri primari este revocat din cauza unei excluderi în temeiul articolelor 137-148 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509, nu este posibilă depunerea unei noi cereri de admitere în reţea pe durata excluderii. Articolul 14 se aplică oricărei noi cereri.

Art. 18
Decizia (UE, Euratom) 2021/625 se abrogă.
Trimiterile la decizia abrogată se interpretează ca trimiteri la prezenta decizie şi se citesc în conformitate cu tabelul de corespondenţă din anexa II.
Art. 19
- Articolul 8 literele (a) şi (b) din Decizia (UE, Euratom) 2021/625 continuă să se aplice tranzacţiilor sindicalizate care încep înainte de 1 noiembrie 2023.
- Articolul 8 primul paragraf literele (a) şi (b), articolul 9 primul paragraf literele (a) şi (c) şi articolul 11 se aplică tranzacţiilor sindicalizate care încep la 1 noiembrie 2023 sau ulterior.
- Articolul 8 primul paragraf litera (c), articolul 9 primul paragraf litera (b) şi articolul 13 alineatele (6) şi (7) se aplică tranzacţiilor sindicalizate care încep la 1 iulie 2024 sau ulterior.
Art. 20
Prezenta decizie intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 31 iulie 2023.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

ANEXA I:
1.Îndeplinirea obligaţiei de a achiziţiona o medie ponderată minimă de 0,05 % din volumele scoase semestrial la licitaţie de Uniune şi/sau Euratom
(a)Licitaţiile se desfăşoară prin intermediul unui sistem de licitaţie operat de un furnizor de licitaţii selectat de Comisie ("furnizorul de licitaţii").
(b)Participarea la licitaţii şi achiziţionarea de titluri de creanţă scoase la licitaţie se desfăşoară în conformitate cu normele în materie de licitaţii stabilite de furnizorul de licitaţii şi aprobate de Comisie. Dealerii primari aderă la normele în materie de licitaţii şi se conformează acestora.
(c)Toţi dealerii primari trebuie să înţeleagă că acţionează şi participă la licitaţii pe propriul risc şi că în niciun fel Comisia nu este responsabilă de deciziile niciunuia dintre participanţii la licitaţii şi, mai ales, de nicio pierdere directă sau indirectă suferită de aceştia ca urmare a tranzacţiilor efectuate.
(d)Dealerii primari iau toate măsurile necesare pentru a se asigura că sunt în măsură să participe la licitaţie, în special că sunt în măsură să încheie contracte cu furnizorul de licitaţii, să parcurgă toate etapele şi să îndeplinească toate formalităţile necesare pentru a participa la licitaţii, precum şi pentru a se asigura că dispun de infrastructura tehnică necesară pentru a participa la licitaţie.
(e)Comisia nu suportă niciun cost şi nu are nicio responsabilitate faţă de dealerul primar în legătură cu contractele încheiate între furnizorul de licitaţii şi dealerul primar sau în legătură cu infrastructura tehnică pentru licitaţie.
(f)Dealerii primari pot fi scutiţi de îndeplinirea obligaţiei prevăzute la articolul 5 litera (a) numai în cazuri de forţă majoră, care nu includ, în special, cazurile de funcţionare defectuoasă a infrastructurii sau problemele tehnice legate de infrastructură.
(g)Calcularea volumului achiziţionat de dealerii primari în perioada relevantă de 6 luni se ponderează în conformitate cu tabelul următor:

Scadenţă reziduală

3,5]

]3,5 luni-1 an]

]1-4 ani]

]4-8 ani]

]8-12 ani]

]12-17 ani]

]17-23 ani]

Peste 23

Coeficient

0,5

1

2,5

5,5

10

15

20

25

Cantităţile emise prin alocări neconcurenţiale în cadrul unei licitaţii (opţiunea greenshoe) sunt excluse din acest calcul al volumelor achiziţionate.

(h)Acest calcul se aplică pentru perioade de 6 luni, cuprinse între lunile aprilie-septembrie şi octombrie-martie. În 2023, se aplică următoarea perioadă: ianuarie-iunie şi iulie-martie din perioada următoare. Articolul 5 litera (a) din prezenta decizie nu se aplică temporar dealerilor primari care au fost admişi în reţeaua de dealeri primari după începerea perioadei de 6 luni definite la litera (h). Acesta începe să se aplice la sfârşitul perioadei succesive de 6 luni de la data la care dealerul primar respectiv este admis în reţeaua de dealeri primari.
2.Obligaţii de raportare
(a)Dealerii primari furnizează, la cerere, informaţii cu privire la limita de risc pe care au stabilit-o în scopul administrării poziţiilor proprii, pentru activitatea de tranzacţionare a titlurilor de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom, precum şi cu privire la măsura în care este utilizată această limită de risc. Informaţiile care trebuie furnizate sunt specificate în cerere.
(b)Dealerii primari notifică imediat Comisiei orice apreciere sau retrogradare a poziţiei lor în clasamentul stabilit de una dintre agenţiile externe de rating recunoscute de ESMA în conformitate cu articolul 18 alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 1060/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului (1).
(1)Regulamentul (CE) nr. 1060/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 septembrie 2009 privind agenţiile de rating de credit (JO L 302, 17.11.2009, p. 1).
(c)Dealerii primari notifică prompt Comisiei nerespectarea oricăruia dintre criteriile de eligibilitate prevăzute la articolul 4.
(d)Dealerii primari informează Comisia cu privire la orice modificare a datelor lor de contact specificate în formularul de candidatură, utilizând modelul ataşat la formularul de candidatură, în termen de două săptămâni de la data la care a intrat în vigoare modificarea.
(e)Dealerii primari furnizează Comisiei, la cererea acesteia, toate informaţiile relevante pentru desfăşurarea activităţilor lor de dealeri primari, în special a activităţilor lor pe piaţa primară sau secundară legate de titlurile de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom.
ANEXA II:Tabel de corespondenţă

Tabel de corespondenţă

Decizia (UE, Euratom) 2021/625

Prezenta decizie

Articolul 1

Articolul 1

Articolul 2

Articolul 2

Articolul 3

Articolul 3

Articolul 4

Articolul 4

Articolul 5

Articolul 5

Articolul 6

Articolul 6

Articolul 7

Articolul 7

Articolul 8

Articolul 8

Articolul 9

Articolul 10

Articolul 10

Articolul 12

Articolul 11

Articolul 13

Articolul 12

Articolul 14

Articolul 13

Articolul 15

Articolul 14

Articolul 16

Articolul 15

Articolul 17

Articolul 16

Articolele 18 şi 19

Articolul 17

Articolul 20

Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 196L din data de 4 august 2023