Capitolul 2 - CALITATEA DE MEMBRU AL REŢELEI DE DEALERI PRIMARI - Decizia 1602/31-iul-2023 privind reţeaua de dealeri primari şi definirea criteriilor de eligibilitate pentru îndeplinirea mandatului de coordonator şi co-coordonator pentru tranzacţiile sindicalizate în scopul activităţilor de împrumut desfăşurate de Comisie în numele Uniunii şi al Comunităţii Europene a Energiei Atomice
Acte UE
Jurnalul Oficial 196L
În vigoare Versiune de la: 2 August 2025
CAPITOLUL 2:CALITATEA DE MEMBRU AL REŢELEI DE DEALERI PRIMARI
Art. 4: Criterii de eligibilitate pentru dobândirea calităţii de membru al reţelei de dealeri primari
Sunt eligibile să devină membre ale reţelei de dealeri primari instituţiile de credit şi firmele de investiţii care îndeplinesc următoarele criterii:
(a)sunt entităţi juridice stabilite şi cu sediul principal în Uniune sau într-o ţară din Spaţiul Economic European;
(b)sunt supravegheate de o autoritate competentă din Uniune şi sunt autorizate să îşi desfăşoare activitatea în calitate de:
(i)instituţie de credit în conformitate cu Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (10); sau
(10)Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE (JO L 176, 27.6.2013, p. 338).
(ii)firmă de investiţii autorizată să desfăşoare activitatea de subscriere de instrumente financiare şi/sau de plasare de instrumente financiare pe baza unui angajament ferm în conformitate cu Directiva 2014/65/UE; şi
(c)sunt membre ale unei reţele europene suverane sau supranaţionale de dealeri primari, creată cu scopul de a servi drept contraparte a unui stat membru sau a unui emitent supranaţional european. În sensul prezentei decizii, prin "reţea europeană suverană sau supranaţională de dealeri primari" se înţelege oricare din următoarele entităţi:
(i)o reţea, un grup sau un sistem organizat de instituţii financiare care este desemnat de un emitent suveran sau supranaţional să servească drept contraparte pe piaţă în contextul administrării datoriei publice, a cărui calitate de membru implică, de regulă, participarea la emisiunile de titluri de datorie publică prin licitaţii;
(ii)un mecanism de tranzacţionare prin dealeri primari care este în ansamblu echivalent cu reţeaua, grupul sau sistemul organizat menţionat la punctul (i).
Art. 5: Angajamente
(1)Membrii reţelei de dealeri primari îşi asumă următoarele angajamente:
a)să achiziţioneze o medie ponderată minimă de 0,05 % din volumele scoase semestrial la licitaţie de Uniune sau Euratom, în conformitate cu partea 1 din anexa I. Cantităţile de titluri de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom emise prin alocări neconcurenţiale în cadrul unei licitaţii (opţiunea greenshoe) sunt excluse atunci când se calculează media ponderată minimă de 0,05 % din volumele scoase semestrial la licitaţie de Uniune sau Euratom, în conformitate cu partea 1 din anexa I;
b)să respecte obligaţia de a raporta lunar Comisiei, cu acurateţe, promptitudine şi fără a omite nimic, volumele tranzacţionate de titluri de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom, în conformitate cu formatul de raportare armonizat pentru tranzacţionarea pe piaţa europeană secundară a datoriei suverane stabilit de Subcomitetul pentru pieţele datoriei suverane din UE al Comitetului economic şi financiar al Uniunii Europene.
c)să prezinte un exemplar semnat al "Clauzelor şi condiţiilor generale pentru dealerii primari din Uniunea Europeană";
d)să se asigure că autorizaţiile de tranzacţionare acordate personalului său de tranzacţionare sunt revizuite trimestrial şi sunt în vigoare conform normelor;
e)să respecte practicile de piaţă şi etica pieţei, în special:
(i)să asigure respectarea regulilor de conduită şi a celor mai înalte standarde în ceea ce priveşte practicile de piaţă aplicabile activităţilor lor economice cu venituri fixe exprimate în euro;
(ii)dealerii primari şi societăţile-mamă ale acestora aplică măsuri legate de combaterea spălării banilor şi a finanţării terorismului în conformitate cu actele cu putere de lege şi normele administrative în vigoare la nivel naţional şi la nivelul Uniunii;
(iii)fiecare dealer primar notifică imediat Comisiei atât orice hotărâre judecătorească sau decizie administrativă, chiar dacă aceasta nu este definitivă, relevantă în temeiul articolelor 137-148 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1), care a fost adoptată împotriva sa de către o autoritate competentă a unui stat membru cu privire la activitatea pe care dealerul primar a desfăşurat-o în calitate de instituţie de credit sau de firmă de investiţii, cât şi iniţierea oricărei investigaţii sau acţiuni legate de oricare dintre abaterile enumerate la articolul 138 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509;
(*1)Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 septembrie 2024 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii (JO L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj).
(iv)fiecare dealer primar notifică imediat Comisiei dacă în privinţa sa sau a societăţii sale mamă se pronunţă o sentinţă penală, inclusiv pentru evaziune fiscală, ori i se aplică sancţiuni administrative sau disciplinare ori este suspendat sau exclus dintr-o organizaţie a sectorului din oricare stat membru;
(v)în cazul în care o autoritate competentă a unui stat membru identifică deficienţe în materie de combatere a spălării banilor sau de combatere a finanţării terorismului ori impune vreo sancţiune în aceste domenii, dealerii primari notifică imediat Comisiei măsurile de remediere pe care le-au întreprins şi raportează cu privire la acestea;
(vi)dealerul primar se asigură că nu încheie tranzacţii privind titluri de creanţă ale Uniunii şi ale Euratom care ar implica o contraparte înregistrată sau stabilită într-o ţară inclusă pe lista UE a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale sau identificată ca ţară terţă cu risc ridicat în temeiul articolului 9 alineatul (2) din Directiva (UE) 2015/849 şi enumerată în Regulamentul delegat (UE) 2016/1675 sau care nu respectă de facto standardele fiscale ale Uniunii sau cele convenite la nivel internaţional în materie de transparenţă, schimb de informaţii şi încălcări ale regimurilor de sancţiuni, în special măsurile restrictive prevăzute la articolul 215 din TFUE;
f)să trateze drept confidenţiale toate informaţiile primite de la Comisie.
(2)În sensul alineatului (1) litera (b), calitatea rapoartelor prezentate se evaluează la intervale regulate, iar rezultatele sunt notificate dealerului primar în cauză. Dealerul primar este informat dacă datele pe care le-a furnizat nu sunt corecte.
(3)În sensul alineatului (1) litera (e), Comisia evaluează conduita dealerilor primari în timpul executării tranzacţiilor sindicalizate şi a altor operaţiuni de administrare a datoriei din punctul de vedere al promptitudinii lor, al neutralităţii pieţei şi al executării ordonate şi eficiente.
Art. 6: Clauze şi condiţii generale
(1)Clauzele şi condiţiile generale se aplică oricărei activităţi de împrumut şi de administrare a datoriei desfăşurate de Comisie în cadrul programelor de împrumut derulate în temeiul prezentei decizii.
(2)În conformitate cu prezenta decizie, clauzele şi condiţiile generale:
a)stabilesc detaliile obligaţiilor pe durata participării la reţeaua de dealeri primari şi detaliile criteriilor de eligibilitate pentru îndeplinirea mandatului de coordonator şi co-coordonator;
b)stabilesc conţinutul revizuirii anuale şi procedura de efectuare a acesteia;
c)stabilesc normele detaliate privind obligaţiile de raportare;
d)stabilesc reguli privind controalele;
e)stabilesc în detaliu regulile şi procedura de suspendare a calităţii de membru, de ridicare a respectivei suspendări şi de excludere din reţeaua de dealeri primari şi
f)reglementează posibilitatea retragerii din reţeaua de dealeri primari;
g)stabilesc normele detaliate privind modalităţile de cotaţie, inclusiv perioada şi cerinţele de observare şi procesul de recunoaştere a platformei între dealeri.
h)stabilesc normele detaliate pentru utilizarea şi funcţionarea licitaţiilor şi a alocărilor neconcurenţiale în cadrul unei licitaţii (opţiunea greenshoe).
(3)Orice termen se calculează după cum urmează:
a)în cazul în care un termen este exprimat în zile sau luni de la o anumită dată sau un anumit eveniment, ziua sau luna în care cade data respectivă sau survine evenimentul respectiv nu se ia în considerare la calcularea termenului respectiv;
b)termenele exprimate în zile includ numai zilele lucrătoare. Zilele lucrătoare se stabilesc în conformitate cu calendarul luxemburghez al sărbătorilor legale şi zilelor nelucrătoare (https://www.abbl.lu/fr/topic/bank-holidays/);
c)un termen exprimat în luni se încheie la expirarea zilei din ultima lună a termenului corespunzătoare zilei în care a căzut data respectivă sau a survenit evenimentul de la care se calculează termenul;
d)dacă, în cazul unui termen exprimat în luni, ziua la care acesta ar trebui să expire nu există în ultima lună, termenul se încheie la expirarea ultimei zile a lunii respective;
e)în cazul în care un termen exprimat în luni expiră într-o zi de sărbătoare legală sau o zi nelucrătoare, acesta se prelungeşte până la sfârşitul primei zile lucrătoare următoare.
Art. 7: Drepturile membrilor reţelei de dealeri primari
Membrii reţelei de dealeri primari au următoarele drepturi:
(a)să se promoveze ca "membri ai reţelei de dealeri primari ai Uniunii Europene";
(b)să participe şi să depună oferte la orice licitaţie de titluri de creanţă ale Uniunii sau ale Euratom şi să participe la alocări neconcurenţiale în cadrul unei licitaţii (opţiunea greenshoe), în urma participării şi achiziţionării de titluri de creanţă ale Uniunii sau ale Euratom în cadrul licitaţiei corespunzătoare;
(c)să primească periodic, cel puţin o dată pe an, feedback cu privire la performanţa lor, în special cu privire la clasamentul lor în cadrul licitaţiilor şi pe pieţele secundare; acest feedback se bazează pe procesul de evaluare internă menţionat la articolul 13, care prevede criterii obiective ce trebuie comunicate dealerilor primari;
(d)fără a aduce atingere capitolului 3, să fie eligibili pentru operaţiunile de administrare a datoriei, inclusiv pentru următoarele operaţiuni:
(i)plasamente private;
(ii)tranzacţii de răscumpărare, astfel cum sunt definite la articolul 3 punctul 9 din Regulamentul (UE) 2015/2365 al Parlamentului European şi al Consiliului(11), în cazurile în care aceste tranzacţii sunt efectuate pentru a sprijini lichiditatea pieţei secundare;
(11)Regulamentul (UE) 2015/2365 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2015 privind transparenţa operaţiunilor de finanţare prin instrumente financiare şi transparenţa reutilizării şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 337, 23.12.2015, p. 1).
(iii)swapuri, astfel cum sunt definite în secţiunea 1 punctul 10 din anexa III la Regulamentul delegat (UE) 2017/583 al Comisiei (12);
(12)Regulamentul delegat (UE) 2017/583 al Comisiei din 14 iulie 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului privind pieţele instrumentelor financiare cu privire la standarde tehnice de reglementare privind cerinţele în materie de transparenţă pentru locurile de tranzacţionare şi firmele de investiţii, în ceea ce priveşte obligaţiunile, produsele financiare structurate, certificatele de emisii şi instrumentele financiare derivate (JO L 87, 31.3.2017, p. 229).
(e)să renunţe în orice moment la calitatea lor de membri ai reţelei de dealeri primari, prin notificarea Comisiei; renunţarea produce efecte în prima zi lucrătoare a primei luni care urmează datei notificării.