Capitolul xv - Telecomunicaţii - Acord din 30-oct-2016 ECONOMIC ŞI COMERCIAL CUPRINZĂTOR (CETA) între Canada, pe de o parte, şi Uniunea Europeană şi statele sale membre, pe de altă parte

Acte UE

Jurnalul Oficial 11L

În vigoare
Versiune de la: 28 Octombrie 2016
CAPITOLUL XV:Telecomunicaţii
Art. 151: Definiţii
În sensul prezentului capitol:
legătură de contribuţie înseamnă o legătură pentru transmiterea semnalelor de sunet sau de televiziune către un centru de producţie de program;
în funcţie de costuri înseamnă pe bază de costuri şi poate implica diferite metodologii de costuri pentru diferite instalaţii sau servicii;
întreprindere înseamnă o întreprindere astfel cum este definită la articolul 8.1 (Definiţii);
instalaţii esenţiale înseamnă instalaţiile unei reţele şi ale unui serviciu public de transport în domeniul telecomunicaţiilor care:
(a)sunt furnizate exclusiv sau predominant de un singur furnizor sau de un număr limitat de furnizori; şi
(b)nu pot fi practic înlocuite din punct de vedere economic sau tehnic pentru a furniza un serviciu;
interconectare înseamnă legătura cu prestatori care furnizează reţele de transport sau servicii publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor pentru a permite utilizatorilor unui prestator să comunice cu utilizatorii unui alt prestator şi să aibă acces la serviciile oferite de un alt prestator;
comunicaţii în cadrul aceleiaşi companii înseamnă telecomunicaţii prin care o întreprindere comunică în cadrul întreprinderii sau cu sau între filialele, sucursalele sale şi, în funcţie de legislaţia părţii, întreprinderile afiliate, dar nu include servicii comerciale sau necomerciale, care sunt furnizate întreprinderilor care nu sunt filiale, sucursale sau întreprinderi neafiliate sau care sunt oferite clienţilor sau potenţialilor clienţi. În sensul prezentei definiţii, "filiale", "sucursale" şi, după caz, "întreprinderi afiliate" sunt astfel cum sunt definite de fiecare parte;
circuite închiriate înseamnă mijloace de telecomunicaţii între două sau mai multe puncte desemnate, care sunt rezervate pentru utilizare dedicată sau disponibilitate pentru un anumit client sau alţi utilizatori la alegerea clientului;
furnizor major înseamnă un furnizor care are capacitatea să afecteze material condiţiile de participare în ceea ce priveşte preţul şi oferta pe piaţa în cauză pentru reţelele şi serviciile publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor, ca urmare a:
(a)controlului asupra instalaţiilor esenţiale; sau
(b)utilizării poziţiei sale pe piaţă.
punctul terminal al reţelei înseamnă punctul fizic prin care un utilizator obţine accesul la o reţea publică de transport în domeniul telecomunicaţiilor;
transferabilitatea numerelor înseamnă capacitatea utilizatorilor finali de servicii publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor de a păstra, în acelaşi loc geografic, aceleaşi numere de telefon fără a pierde din calitate, fiabilitate sau comoditate în caz de transfer de la un furnizor de servicii publice similare de transport în domeniul telecomunicaţiilor;
reţea publică de transport în domeniul telecomunicaţiilor reprezintă infrastructura publică de telecomunicaţii care permite telecomunicaţiile între două sau mai multe puncte terminale definite ale reţelei;
serviciu public de transport în domeniul telecomunicaţiilor înseamnă un serviciu de transport în domeniul telecomunicaţiilor pe care o parte îl solicită, în mod explicit sau în fapt, să fie oferit publicului în general care implică transmiterea în timp real a informaţiilor furnizate de client între două sau mai multe puncte, fără nicio modificare cap la cap a formei sau a conţinutului de informaţii ale clientului. Acest serviciu poate include, printre altele, servicii de telefonie vocală, servicii de transmitere a datelor prin pachete comutate, servicii de transmitere a datelor cu comutarea circuitelor, servicii de telex, servicii de telegraf, servicii de fax, servicii de circuite private închiriate, precum şi servicii şi sisteme de comunicaţii mobile şi personale.
autoritatea de reglementare înseamnă organismul însărcinat cu reglementarea telecomunicaţiilor;
servicii de telecomunicaţii înseamnă toate serviciile care constau în transmiterea şi recepţionarea de semnale prin mijloace electromagnetice, dar nu includ activitatea economică care constă în furnizarea de conţinut prin mijloace de telecomunicaţii; şi
utilizator înseamnă o întreprindere sau o persoană fizică care foloseşte sau solicită un serviciu de telecomunicaţii accesibil publicului.
Art. 152: Domeniul de aplicare
(1)Prezentul capitol se aplică în cazul unei măsuri adoptate sau menţinute de către o parte cu privire la reţele sau servicii de telecomunicaţii, sub rezerva dreptului unei părţi de a limita furnizarea unui serviciu în conformitate cu rezervele sale, astfel cum este prevăzut în lista sa la anexa I sau II.
(2)Prezentul capitol nu se aplică unei măsuri a unei părţi care afectează transmiterea prin orice mijloace de telecomunicaţii, inclusiv difuzarea şi distribuţia prin cablu, de programe de radio sau de televiziune destinate recepţionării de către public. Pentru o mai mare certitudine, prezentul capitol se aplică unei legături de contribuţie.
(3)Prezentul capitol:
a)nu solicită unei părţi să autorizeze un prestator de servicii al celeilalte părţi să stabilească, să construiască, să achiziţioneze, să închirieze, să opereze sau să furnizeze reţele sau servicii de telecomunicaţii, altele decât cele prevăzute în mod expres în prezentul acord; sau
b)nu solicită unei părţi, nici nu solicită unei părţi să oblige un prestator de servicii, să stabilească, să construiască, să achiziţioneze, să închirieze, să opereze sau să furnizeze reţele sau servicii de telecomunicaţii care nu sunt oferite publicului în general.
Art. 153: Accesul la reţelele şi serviciile publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor şi utilizarea acestora
(1)O parte se asigură că întreprinderilor celeilalte părţi li se acordă acces la reţelele sau serviciile publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor şi drept de utilizare a acestora în condiţii rezonabile şi nediscriminatorii, inclusiv cu privire la calitate, standarde şi specificaţii tehnice (1). Părţile îndeplinesc această obligaţie, printre altele, conform dispoziţiilor de la alineatele (2)-(6).
(1)nediscriminatoriu înseamnă un tratament nu mai puţin favorabil decât cel acordat oricărei altei întreprinderi la utilizarea de reţele sau servicii publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor în circumstanţe similare.
(2)Fiecare parte se asigură că întreprinderile celeilalte părţi au acces la şi drept de utilizare a oricărei reţelei sau serviciu public de transport în domeniul telecomunicaţiilor oferite în interiorul sau în afara graniţelor sale, inclusiv circuite private închiriate şi în acest scop se asigură, conform alineatelor (5) şi (6), că întreprinderilor respective li se permite:
a)să achiziţioneze sau să închirieze şi să ataşeze echipamente terminale sau alte echipamente care se află în interfaţă cu reţeaua publică de transport în domeniul telecomunicaţiilor;
b)să conecteze circuitele închiriate sau deţinute de sectorul privat cu reţelele şi serviciile publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor sau cu circuitele închiriate sau deţinute de o altă întreprindere;
c)să utilizeze protocoale de operare la alegere; şi
d)să execute funcţii de comutare, semnalizare şi prelucrare.
(3)Fiecare parte se asigură că întreprinderile celeilalte părţi pot utiliza reţelele şi serviciile publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor pentru transferul informaţiilor în interiorul graniţelor sau peste graniţă, inclusiv pentru comunicaţiile interne ale întreprinderilor respective şi pentru accesul la informaţiile cuprinse în bazele de date sau stocate sub altă formă exploatabilă automat pe teritoriul oricărei părţi.
(4)În conformitate cu articolul 28.3 (Excepţii generale) şi în pofida alineatului (3), o parte ia măsuri corespunzătoare pentru a proteja:
a)securitatea şi confidenţialitatea serviciilor publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor; şi
b)viaţa privată a utilizatorilor de servicii publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor,
sub rezerva cerinţei ca astfel de măsuri să nu fie aplicate într-un mod care ar constitui un mijloc de discriminare arbitrară sau nejustificată sau o restricţie disimulată în calea schimburilor comerciale.
(5)Fiecare parte se asigură că accesul la reţelele şi serviciile publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor şi utilizarea acestora nu sunt supuse niciunei condiţii alta decât cele care sunt necesare:
a)pentru a ocroti responsabilităţile furnizorilor de reţele şi servicii publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor, în special capacitatea acestora de a pune reţelele sau serviciile lor la dispoziţia publicului în general;
b)pentru a proteja integritatea tehnică a reţelelor sau serviciilor publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor; sau
c)pentru a se asigura că furnizorii de servicii din cealaltă parte nu furnizează servicii limitate de rezervele părţii, astfel cum sunt prevăzute în lista sa la anexa I sau II.
(6)Cu condiţia satisfacerii criteriilor enunţate la alineatul (5), condiţiile de acces la reţele şi servicii publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor şi de utilizare a acestora pot cuprinde:
a)restricţii asupra revânzării sau utilizării partajate a acestor servicii;
b)o obligaţie de a utiliza interfeţe tehnice specifice, inclusiv protocoale de interfaţă, pentru interconexiunea cu aceste reţele şi servicii;
c)cerinţe, după caz, pentru interoperabilitatea acestor servicii;
d)omologarea de tip a echipamentelor terminale sau a altor echipamente care sunt racordate la reţea şi cerinţele tehnice privind racordarea acestor echipamente la reţele;
e)restricţii privind conectarea circuitelor private închiriate sau deţinute cu aceste reţele sau servicii sau cu circuite închiriate sau deţinute de o altă întreprindere; şi
f)notificarea, înregistrarea şi acordarea licenţelor.
Art. 154: Garanţii concurenţiale aplicate furnizorilor majori
(1)Fiecare parte menţine măsuri adecvate în scopul împiedicării furnizorilor care, individual sau împreună, constituie un furnizor major de la adoptarea sau menţinerea unor practici anticoncurenţiale.
(2)Practicile anticoncurenţiale la care se face trimitere la alineatul (1) includ:
a)practicarea unei subvenţionări încrucişate anticoncurenţiale;
b)utilizarea informaţiilor obţinute de la concurenţi, cu rezultate anticoncurenţiale; şi
c)nepunerea la dispoziţia altor prestatori de servicii în timp util a informaţiilor tehnice referitoare la instalaţiile esenţiale şi a informaţiilor de interes comercial care le sunt necesare acestora pentru prestarea de servicii.
Art. 155: Accesul la instalaţiile esenţiale
(1)Fiecare parte se asigură că un furnizor major de pe teritoriul său pune la dispoziţie instalaţiile esenţiale, care pot include, printre altele, elemente de reţea, sisteme de asistenţă operaţională sau structuri de sprijin, furnizorilor de servicii de telecomunicaţii din cealaltă parte în condiţii rezonabile şi nediscriminatorii şi la tarife stabilite în funcţie de costuri.
(2)Fiecare parte poate determina, în conformitate cu legislaţia sa, instalaţiile esenţiale care trebuie să fie puse la dispoziţie pe teritoriul său.
Art. 156: Interconectarea
(1)Fiecare parte se asigură că un furnizor major de pe teritoriul său oferă interconectare:
a)în orice punct posibil din vedere tehnic în cadrul reţelei;
b)în termeni şi condiţii nediscriminatorii, inclusiv standarde şi specificaţii tehnice, precum şi tarife;
c)la o calitate care să nu fie mai puţin favorabilă decât cea oferită pentru propriile servicii similare sau pentru servicii similare ale unor prestatori de servicii neafiliaţi sau ale filialelor sau ale altor societăţi afiliate;
d)în timp util, în termeni, condiţii (inclusiv standarde şi specificaţii tehnice) şi la tarife orientate în funcţie de costuri care să fie transparente, rezonabile, având în vedere fezabilitatea economică şi suficient de detaliate, astfel încât prestatorul să nu trebuiască să plătească pentru componente sau instalaţii de reţea de care nu are nevoie pentru serviciile pe care urmează să le presteze; şi
e)la cerere, în alte puncte decât punctele terminale ale reţelei oferite majorităţii utilizatorilor, cu perceperea unor tarife care reflectă costul construirii instalaţiilor suplimentare necesare.
(2)Un furnizor care este autorizat să furnizeze servicii de telecomunicaţii are dreptul de a negocia un nou acord de interconectare cu alţi furnizori de reţele şi servicii publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor. Fiecare parte se asigură că furnizorilor majori li se impune să stabilească o ofertă de referinţă pentru interconectare sau să negocieze acorduri de interconectare cu alţi furnizori de reţele şi servicii de telecomunicaţii.
(3)Fiecare parte se asigură că prestatorii de servicii publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor care obţin informaţii de la un alt prestator în timpul procesului de negociere a acordurilor de interconectare utilizează respectivele informaţii doar în scopul pentru care acestea au fost oferite şi respectă întotdeauna confidenţialitatea informaţiilor transmise sau păstrate.
(4)Fiecare parte se asigură că procedurile aplicabile pentru interconectarea cu un furnizor major sunt făcute publice.
(5)Fiecare parte se asigură că un furnizor major pune la dispoziţia publicului acordurile sale de interconectare sau oferta de referinţă pentru interconectare, dacă este necesar.
Art. 157: Autorizaţia pentru furnizarea de servicii de telecomunicaţii
Fiecare parte se asigură că autorizaţia de a furniza servicii de telecomunicaţii, ori de câte ori este posibil, se bazează pe o simplă procedură de notificare.
Art. 158: Serviciul universal
(1)Fiecare parte are dreptul să definească tipul de obligaţii de serviciu universal pe care doreşte să le menţină.
(2)Fiecare parte se asigură că orice măsură privind serviciul universal pe care o adoptă sau menţine este administrată într-un mod transparent, obiectiv, nediscriminatoriu şi neutru din punct de vedere al concurenţei. De asemenea, fiecare parte se asigură că orice obligaţie de serviciu universal pe care o impune nu este mai împovărătoare decât este necesar pentru tipul de serviciu universal pe care l-a definit partea.
(3)Toţi prestatorii ar trebui să fie eligibili pentru a asigura serviciul universal. Dacă un furnizor urmează să fie desemnat ca prestator de serviciu universal, o parte se asigură că selectarea se face printr-un mecanism eficient, transparent şi nediscriminatoriu.
Art. 159: Resurse limitate
(1)Fiecare parte îşi gestionează procedurile pentru atribuirea şi utilizarea resurselor limitate, inclusiv frecvenţele, numerele şi drepturile de trecere într-un mod obiectiv, prompt, transparent şi nediscriminatoriu.
(2)În pofida articolului 8.4 (Accesul pe piaţă) şi articolului 9.6 (Accesul pe piaţă), o parte poate adopta sau menţine o măsură care alocă şi atribuie spectrul şi care gestionează frecvenţe. În consecinţă, fiecare parte îşi rezervă dreptul de a stabili şi a aplica spectrul şi politicile sale în materie de gestionare a frecvenţelor care pot limita numărul de furnizori de servicii de transport de telecomunicaţii publice. De asemenea, fiecare parte îşi rezervă dreptul de a aloca benzile de frecvenţă luând în considerare nevoile actuale şi viitoare.
(3)Fiecare parte publică situaţia actuală a benzilor de frecvenţă alocate, dar nu este obligată să furnizeze identificarea detaliată a frecvenţelor atribuite pentru utilizare guvernamentală specifică.
Art. 1510: Transferabilitatea numerelor
Fiecare parte se asigură că furnizorii de servicii publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor de pe teritoriul său oferă portabilitatea numerelor în condiţii rezonabile.
Art. 1511: Autoritatea de reglementare
(1)Fiecare parte se asigură că autoritatea de reglementare este distinctă din punct de vedere legal şi independentă din punct de vedere funcţional de orice furnizor de reţele, servicii sau echipamente de transport în domeniul telecomunicaţiilor, inclusiv în cazul în care o parte îşi păstrează proprietatea sau controlul unui furnizor de reţele sau servicii de transport în domeniul telecomunicaţiilor.
(2)Fiecare parte se asigură că deciziile şi procedurile autorităţii de reglementare sunt imparţiale cu privire la toţi participanţii de pe piaţă şi sunt administrate într-un mod transparent şi în timp util.
(3)Fiecare parte se asigură că autoritatea de reglementare dispune de competenţe suficiente pentru a reglementa sectorul, inclusiv prin asigurarea faptului că aceasta dispune de competenţe pentru a:
a)solicita furnizorilor de reţele sau servicii de transport în domeniul telecomunicaţiilor să furnizeze informaţiile pe care autoritatea de reglementare le consideră necesare pentru administrarea responsabilităţilor sale; şi
b)pune în aplicare deciziile sale referitoare la obligaţiile prevăzute la articolele 15.3-15.6 prin sancţiuni adecvate, care pot include sancţiuni financiare, ordine corective sau suspendarea ori retragerea licenţelor.
Art. 1512: Soluţionarea litigiilor în telecomunicaţii
I.Recurgerea la autorităţile de reglementare
(1)În conformitate cu articolul 27.3 (Proceduri administrative) şi articolul 27.4 (Examinare şi recurs), fiecare parte se asigură că:
a)întreprinderile au posibilitatea, în timp util, de a recurge la autoritatea de reglementare pentru a soluţiona litigii cu furnizorii de reţele sau servicii publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor în chestiunile reglementate de articolele 15.3-15.6 şi care, în conformitate cu legislaţia părţii, sunt de competenţa autorităţii de reglementare. După caz, autoritatea de reglementare emite o decizie cu caracter obligatoriu pentru a soluţiona litigiul într-o perioadă de timp rezonabilă; şi
b)furnizorii de reţele sau servicii de telecomunicaţii ai celeilalte părţi care solicită accesul la instalaţii esenţiale sau interconectare cu un furnizor major de pe teritoriul părţii au posibilitatea, într-un termen de timp rezonabil şi specificat public, de a recurge la o autoritate de reglementare pentru a soluţiona litigiile cu privire la modalităţile, condiţiile şi tarifele corespunzătoare pentru interconectare şi acces cu furnizorul major în cauză.
II.Contestarea şi revizuirea hotărârilor sau deciziilor autorităţii de reglementare
(2)Fiecare parte se asigură că o întreprindere ale cărei interese sunt afectate în mod negativ de o hotărâre sau decizie a unei autorităţi de reglementare poate obţine revizuirea hotărârii sau deciziei de către o autoritate judiciară, cvasi-judiciară sau administrativă imparţială şi independentă, astfel cum prevede legislaţia părţii. Autoritatea judiciară, cvasi-judiciară sau administrativă furnizează întreprinderii motive scrise pentru hotărârea sau decizia acesteia. Fiecare parte se asigură că astfel de hotărâri sau decizii, sub rezerva contestării sau a unei revizuiri suplimentare, sunt puse în aplicare de autoritatea de reglementare.
(3)O cerere de revizuire judiciară nu constituie un motiv de nerespectare a hotărârii sau deciziei autorităţii de reglementare, cu excepţia cazului în care autoritatea judiciară competentă suspendă hotărârea sau decizia în cauză.
Art. 1513: Transparenţă
(1)În conformitate cu articolul 27.1 (Publicarea) şi articolul 27.2 (Furnizarea de informaţii) şi, în plus faţă de celelalte dispoziţii din prezentul capitol referitoare la publicarea informaţiilor, fiecare parte pune la dispoziţia publicului:
a)responsabilităţile unei autorităţi de reglementare într-o formă accesibilă şi clară, în special în cazul în care responsabilităţile respective sunt încredinţate mai multor organisme;
b)măsurile sale referitoare la reţele sau servicii publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor, inclusiv:
(i)reglementările autorităţii de reglementare, împreună cu baza reglementărilor respective;
(ii)tarifele şi alte modalităţi şi condiţii ale serviciilor;
(iii)specificaţiile tehnice ale interfeţelor;
(iv)condiţiile pentru ataşarea terminalelor sau a altor echipamente pentru reţelele publice de transport în domeniul telecomunicaţiilor;
(v)cerinţele privind notificarea, autorizarea, înregistrarea sau licenţierea, dacă este cazul; şi
c)informaţiile cu privire la organismele responsabile pentru pregătirea, modificarea şi adoptarea de măsuri legate de standarde.
Art. 1514: Toleranţă
Părţile recunosc importanţa unei pieţe competitive pentru realizarea obiectivelor legitime de politică publică pentru serviciile de telecomunicaţii. În acest scop şi în măsura prevăzută în legislaţia sa, fiecare parte poate înlătura aplicarea unei reglementări la un serviciu de telecomunicaţii atunci când, în urma analizei pieţei, se constată că se realizează o concurenţă efectivă.
Art. 1515: Relaţia cu alte capitole
Dacă există o inconsecvenţă între prezentul capitol şi un alt capitol, prezentul capitol prevalează în ceea ce priveşte inconsecvenţa respectivă.