Partea ii - Cauze civile - Tratat din 1996 intre Romania si Republica Moldova privind asistenta juridica in materie civila si penala

M.Of. 310

În vigoare
Versiune de la: 13 Noiembrie 1997
PARTEA II:Cauze civile
CAPITOLUL I:Asistenta juridica
Art. 14: Obiectul asistentei juridice
Asistenta juridica in materie civila cuprinde indeplinirea unor activitati procesuale, cum ar fi intocmirea, transmiterea si inminarea de acte judiciare si extrajudiciare; audierea partilor, martorilor, expertilor si a altor persoane; efectuarea de expertize; cercetari la fata locului si constatari ale unor stari de fapt; aplicarea unor masuri de asigurare sau de conservare; verificari de inscrisuri, obtinerea de copii sau fotocopii ori de extrase de pe documente.
Art. 15: Cererea de asistenta juridica
1.Cererea de asistenta juridica trebuie sa cuprinda urmatoarele date:
a)denumirea autoritatii competente solicitante;
b)denumirea autoritatii competente solicitate;
c)indicarea cauzei in care se solicita acordarea asistentei juridice;
d)numele si prenumele partilor, calitatea procesuala, cetatenia, domiciliul sau resedinta acestora, iar in cazul persoanelor juridice, denumirea si sediul lor;
e)numele, prenumele si adresa reprezentantilor partilor, atunci cand este cazul
f)obiectul cererii si datele necesare pentru indeplinirea ei;
g)mentionarea actelor anexte la cerere
2.La cererea de inmanare de acte se vor indica adresa destinatarului si felul actelor ce urmeaza a fi inmanate. La comisiile rogatorii vor fi indicate imprejurarile in legatura cu care urmeaza sa se faca o proba si, atunci cand este cazut intrebarile care trebuie puse persoanelor ce urmeaza a fi audiate
Prin comisie rogatorie, in sensul prezentului tratat se intelege acel act de procedura judiciara prin care un judecator sau procuror, dupa caz, solicita autoritatii competente din cealalta parte contractanta sa indeplineasca, in locul sau, acte judiciare pe care le considera necesare judecarii sau urmaririi penale intr-un anume proces cu care este sesizat.
3.Cererea de asistenta juridica si actele anexe vor purta stampila oficiala a autoritatii competente solicitante
Art. 16: Modul de rezolvare a cererii
1.In executarea unei cereri de asistenta juridica, autoritatea competenti solicitata aplica legislatia statului sau autoritatea competenta solicitata poate sa aplice, la cererea autoritatii competente solicitante, o procedura speciala, in masura in care nu contravine legii statului sau
2.Daca autoritatea solicitata nu este competenta sa indeplineasca cererea, ea o va trimite, din oficiu, autoritatii competente, incunostintand totodata despre aceasta partea contractanta solicitanta.
3.La cererea autritatii competente solicitante, autritatea competenta solicitata va comunica acesteia, in timp util, locul si termenul efectuarii cererii de asistenta juridica, in scopul ca partea interesata sa poata asista.
4.Daca adresa persoanei la care se refera cererea de asistenta juridica nu este cunoscuta sau daca adresa indicata s-a dovedit a fi gresita, autoritatea competenta solicitata ia masurile corespunzatoare in scopul stabilirii adresei. In cazul cand stabilirea adresei nu este posibila, autoritatea competenta solicitata anunta despre aceasta autoritatea competenta solicitanta.
5.Dupa indeplinirea cererii, autoritatea competenta solicitata transmite autoritatii competente solicitante actele respective. In cazul in care asistenta juridica nu a putut fi acordata, autoritatea competenta solicitataa va restitui actele autoritatii competente solicitante, comunicandu-i, totodata, imprejurarile care au impiedicat-o sa indeplineasca cererea.
Art. 17: Inmanarea actelor
Autoritatea competenta solicitata inmineaza actele in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare pe teritoriul statului sau.
Art. 18: Dovada de inmanare a actelor
Dovada de inmanare a actelor se intocmeste in conformitate cu regulile de inmanare in vigoare pe teritoriul partii contractante solicitate. In orice caz, aceasta trebuie sa cuprinda semnatura destinatarului, stampila autoritatii competente si semnatura persoanei imputernicite sa inmaneze actul, modalitatea, locul si data inmanarii. Daca destinatarul refuza sa primeasca actul, se va face mentiune despre motivul refuzului.
Art. 19: Atributiile misiunilor diplomatice si ale oficiilor consulare
Fiecare parte contractanta poate sa transmita sau sa inmaneze acte judiciare si extrajudiciare si sa ia marturii cetatenilor proprii care se afla pe teritoriul celeilalte parti contractante prin intermediul misiunilor diplomatice si al oficiilor consulare, cu conditia ca acesti cetateni sa consimta si sa nu fie supusi nici unei masuri de constrangere.
Art. 20: Cheltuieli legate de acordarea asistentei juridice
1.Partile contractante suporta singure toate cheltuielile ocazionate de acordarea asistentei juridice pe teritoriul lor, inclusiv cheltuielile facute cu administrarea probelor.
2.Autoritatea competenta solicitata comunica autoritatii competente solicitante cuantumul cheltuielilor efectuate. Daca autoritatea solicitanta percepe aceste cheltuieli de la persoana obligata sa le plateasca, sumele incasate raman in sarcina partii contractante a carei autoritate.le-a perceput.
Art. 21: Refuzul acordarii asistentei juridice
Asistenta juridica in materie civila poate fi refuzata, daca partea contractanta solicitata considera ca prin acordarea ei s-ar putea aduce atingere principiilor sale fundamentale.
CAPITOLUL II:Acte oficiale
Art. 22: Valabilitatea actelor
1.Actele care emana de la autoritatile competente sau de la alte institutii ale uneia dintre partile contractante, precum si actele sub semnatura privata, carora acestea le dau data certa si le atesta autenticitatea semnaturii, sunt valabile pe teritoriul celeilalte parti contractante fara vreo alta legalizare. Aceasta dispozitie se aplica si cu privire la extrasele si la copiile de pe aceste acte.
2.Actele mentionate la paragraful 1 au, pe teritoriul celeilalte parti contractante, aceeasi forta probanta ca si actele de acelasi fel ale acestei din urma parti contractante.
Art. 23: Transmiterea actelor de stare civila
1.Institutiile competente ale fiecarei parti contractante transmit, la cerere, gratuit, institutiilor competente ale celeilalte parti contractante, certificate de stare civila, extrase de pe registrele de stare civila, precum si copii certificate de pe hotararile pronuntate de instantele judecatoresti, in materie de stare civila, daca aceste acte se refera la cetatenii partii contractante solicitante si sunt cerute in interes oficial.
2.Transmiterea actelor mentionate la paragraful 1 se face prin intermediul ministerelor de justitie ale fiecarei parti contractante.
CAPITOLUL III:Norme comune in domeniul dreptului privat
SECTIUNEA I:Dispozitii cu privire la statutul personal si dreptul familiei
Art. 24: Capacitatea persoanei
1.Capacitatea persoanei fizice se stabileste potrivit legii partii contractante al carei cetatean este persoana.
2.Capacitatea persoanei juridice se stabileste potrivit legii partii contractante pe teritoriul careia isi are sediul.
Art. 25: Incheierea casatoriei
1.Forma incheierii casatoriei este determinata de legea partii contractante pe al carei teritoriu se incheie casatoria.
2.Pentru casatoria care se incheie la misiunea diplomatica sau la oficiul consular, forma incheierii casatoriei este determinata de legea partii contractante careia si apartine misiunea diplomatica sau oficiul consular.
3.In ceea ce priveste conditiile de fond cerute pentru incheierea casatoriei, fiecare dintre viitorii soti este supus legii partii contractante al carei cetatean este.
Art. 26: Raporturile personale si patrimoniale ale sotilor
1.Raporturile personale si patrimoniale ale sotilor sunt guvernate de legea partii contractante ai carei cetateni sunt.
2.Daca unul dintre soti este cetatean al unei parti contractante, iar celalalt, sot este cetatean al celeilalte parti contractante, raporturile lor personale si patrimoniale sunt guvernate de legea acelei parti contractante pe teritoriul careia isi au domiciliul comun.
3.Daca, in cazul prevazut la paragraful 2, unul dintre soti locuieste pe teritoriul unei parti contractante, iar celalalt pe teritoriul celeilalte parti contractante, raporturile lor personale si patrimoniale sunt guvernate de legea acelei parti contractante pe al carei teritoriu si-au avut ultimul domiciliu comun.
Daca sotii nu au avut domiciliu comun, sunt competente instantele sau alte institutii abilitate ale celor doua parti contractante, care aplica legea statului lor.
4.Competenta de a hotari asupra raporturilor juridice prevazute la paragrafele 1, 2 si 3 alin. 1 apartine instantelor sau altor institutii abilitate ale partii contractante a carei lege guverneaza acele raporturi.
Art. 27: Divortul
1.In caz de divort daci ambii soti au cetatenia unei pati contractante si locuiesc, la data introducerii actiunii de divort pe teritoriul celeilalte parti contractante, va fi aplicata legea partii contractante ai carei cetiteni sunt. Competenta apartne instantelor sau altor institutii abilitate ale ambelor parti contractante.
2.Daca, la data introducerii actiunii de divort unul dintre soti este cetatean al uneia dintre partile contractante, iar celalalt sot este cetatean al celeilalte parti contractante si locuiesc, fie ambii pe teritoriul aceleiasi parti contractante, fie unul pe teritoriul unei parti contractante si altul pe teritoriul celeilalte parti contractante, sunt competente instantele ambelor parti contractante, care aplica legea statului lor.
Art. 28: Nulitatea casatoriei
1.Pentru constatarea nulitatii sau pentru anularea casatoriei se aplica legile partii contractante care, potrivit art. 25, sunt valabile pentru incheierea casatoriei.
2.In ceea ce priveste competenta jurisdictionala, se aplica in mod corespunzator prevederile art. 27.
Art. 29: Filiatia
1.In cauzele privind stabilirea si contestarea filiatiei este aplicabila legea partii contractante al carei cetatean este copilul. Daca copilul domiciliaza pe teritoriul celeilalte pati contractante, se aplica legea acesteia daca este mai favorabila inteselor copilului.
2.Solutionarea cauzelor prevazute la paragraful 1 apartine autoritatilor competente ale partii contractante al carei cetatean este copilul.
3.Daca reclamantul si paratul domiciliaza pe teritoriul aceleiasi parti contractante, solutionarea cauzelor apartine, de asemenea, autoritatilor competente ale acestei parti contractante.
Art. 30: Raporturile juridice dintre parinti si copii
1.Raporturile juridice dintre parinti si copii se stabilesc potrivit legii partii contractante al carei cetatean este copilul. In cazul in care copilul domiciliaza pe teritoriul celeilalte parti contractante, poate fi aplicata legea acestei parti, daca este mai favorabila intereselor copilului.
2.In privinta dreptului de a hotari asupra raporturilor juridice, prevederile art. 29 paragrafele 2 si 3 se aplica in mod corespunzator.
Art. 31: Adoptia
1.Conditiile de fond cerute pentru incheierea adoptiei sunt cele stabilite de legea nationala a adoptatorului si a celui care urmeaza sa fie adoptat. Acesta trebuie sa indeplineasca si conditiile care sunt obligatorii pentru ambii,stabilite de fiecare dintre cele doua legi nationale aratate.
2.Forma adoptiei este guvernata de legea partii contractante pe teritoriul careia se incheie.
3.Efectele adoptiei si relatile dintre adoptator si adoptat sunt guvernate de legea nationala a adoptatorului iar in cazul adoptiei consimtite de soti este aplicabila legea care guverneaza, potrivit art 28, efectele casatoriei lor.
4.Nulitatea adoptiei este supusa, pentru conditiile de fond, legilor prevazute la paragraful 1, iar pentru nerespectarea conditiilor de forma, legii prevazute la paragraful 2.
5.Procedura adoptiei apartine autoritatilor competente ale partii contractante al carei cetatean este, la data adoptiei, cel ce urmeaza a fi adoptat.
Interdictia
Art. 32
1.Cazurile si conditiile pentru punerea sub interdictie a persoanelor lipsite de discernimant datorita alienatiei mintale sau debilitatii mintale,. precum si cele pentru ridicarea acestei masuri sunt supuse legii partii contractante al carei cetatean este persoana in cauza.
2.Jurisdictia apartine, in masura in care prezentul tratat nu prevede altfel, autoritatilor competente ale partii contractante al carei cetatean este persoana care urmeaza a fi pusa sub interdictie.
Art. 33
1.In cazul cand este necesara punerea sub interdictie a unui cetatean al unei parti contractante, care are domiciliul, resedinta sau bunuri pe teritoriul celeilalte parti contractante, autoritatea competenta acestei din urma parti contractante instiinteaza de indata autoritatea competenta conform art. 32 paragraful 2.
2.In cazurile care nu comporta amanare, autoritatea celeilalte parti contractante poate lua masuri provizorii in conformitate cu legea sa, fiind obfigata sa informeze de indata autoritatea competenta conform art 32 paragraful 2, careia ii va transmite totodata copii de pe actele incheiate. Masurile luate isi pastreaza valabilitatea pana in momentul in care autoritatea competenta a luat o alta hotarare.
Art. 34
1.Autoritatea prevazuta la art 32 paragraful 2 poate transmite autoritatii celeilalte parti contractante competenta sa: privind interdictia, daca persoana care urmeaza si fie pusa sub interdictie are domiciliul, resedinta sau bunuri pe teritoriul acestei din urma parti contractante. Competenta privind interdictia se considera transmisa in momentul in care autritatea solicitata a acceptat aceasta competenta si informeaza despre aceasta autoritatea solicitanta.
2.In cazul in care autoritatea competenta, instiintata potrivit art. 33 paragraful 1, nu comunica raspunsul sau in termen de 3 luni, socotite de la data expedierii instiintarii, competenta in materie de interdictie revine de plin drept autritatii de la domiciliul sau resedinta persoanei care urmeaza a fi pusa sub interdictie.
3.Autoritatea care a devenit competenta potrivit paragrafelor 1 sau 2 indeplineste masura punerii sub interdictie in conformitate cu legea statului sau, dar numai daca motivul care determina punerea sub interdictie este prevazut si in legea partii contractante al carei cetatean este persoana. Totusi, in problema capacitatii de exercitiu se aplica legea partii contractante al carei cetatean este persoana ce urmeaza a fi pusa sub interdictie.
4.Hotararea de punere sub interdictie, pronuntata potrivit paragrafelor 1, 2 si 3, se transmite in copie autritatii competente prevazute la art. 32 paragraful 2.
Tutela si curatela
Art. 35
1.Cazurile si conditiile pentru instituirea ori desfiintarea tutelei sau curatelei sunt cele prevazute de legea partii contractante al carei cetatean este persoana careia urmeaza a i se institui tutela sau curatela.
2.In ceea ce priveste obligatia de acceptare a tutelei sau curatelei, se aplica legea partii contractante al carei cetatean este persoana ce urmeaza a deveni tutore sau curator.
3.Raporturile juridice dintre tutore sau curator si persoana careia i s-a instituit tutela sau curatela se stabilesc potrivit legii partii contractante careia ii apartine autoritatea competenta care a instituit tutela sau curatela.
4.In cauzele de tutela si curatela privind pe cetatenii partilor contractante sunt competente, in masura in care prezentul tratat nu prevede altfel, autoritatile partii contractante al carei cetatean este persoana careia urmeaza a i se institui tutela sau curatela.
5.Cetateanul uneia dintre partile contractante poate fi numit tutore sau curator al cetateanului celeilalte parti contractante, daca domiciliaza pe teritoriul acelei parti contractante pe care urmeaza a se exercita tutela sau curatela si daca numirea sa corespunde cel mai bine intereselor persoanei careia i s-a instituit tutela sau curatela.
Art. 36
Prevederde art. 33 si 34 paragrafele 1 si 2 se aplica in mod corespunzator si in cazul tutelei sau curatelei.
Art. 37
Autoritatea care, potrivit art. 34 paragrafele 1 sau 2, a devenit competenta cu privire la tutela sau curatela indeplineste aceste masuri in conformitate cu legea statului sau. Totusi in ceea ce priveste capacitatea persoanei se aplica legea partii contractante al carei cetatean este persoana careia i s-a instituit tutela sau curatela. Aceasta autoritate nu are dreptul sa adopte hotarari in probleme privind statutul personal al celui caruia i s-a instituit tutela sau curatela.
Art. 38: Declararea disparitiei sau decesului si stabilirea datei decesului
1.Pentru declararea pe cale judecatoreascaa dispartiei sau a decesului unei persoane si pentru stabilirea datei decesului sunt competente instantele partii contactante al carei cetatean era acea persoana la data cand, potrivit ultmelor stiri, mai era in viata.
2.Prin exceptie de la prevederile paragrafului 1, instantele judecatoresti ale unei parti contractante, la cererea unor persoane care domiciliaza pe teritoriul acesteia, sunt competente sa declare disparitia sau decesul sau sa stabileasca data decesului unui cetatean al celeilalte parti contractante, daca, potrivit legii partii contractante solicitate, acele persoane au drept la o asemenea actiune.
3.In cauzele aratate la paragrafele 1 si 2, instantele judecatoresti aplica legea statului lor.
SECTIUNEA II:Dispozitii cu privire la succesiuni
Art. 39: Principiul egalitatii
Cetatenii uneia dintre partile contractante sunt egali cu cetatenii celeilalte parti contractante atat in ceea ce priveste capacitatea de a dobandi prin mostenire sau testament bunuri situate pe teritoriul acesteia sau drepturi ce urmeaza a fi realizate pe acest teritoriu, cat si in ce priveste capacitatea de a intocmi modifica sau revoca un testament referitor la astfel de bunuri ori drepturi.
Art. 40: Legea aplicabila
1.Dreptul la succesiune asupra bunurilor mobile este determinat de legea partii contractante al carei cetatean era, la data decesului sau, autorul succesiunii.
2.Dreptul la succesiune asupra bunurilor imobile este determinat de legea partii contractante pe teritoriul careia se afla acele bunuri.
3.Bunurile succesorale sunt considerate mobile sau imobile in conformitate cu legea partii contractante pe al carei teritoriu sunt situate.
Art. 41: Succesiunea vacanta
In cazul cand succesiunea este vacanta, bunurile mobile revin partii contractante al carei cetatean era, la data decesului sau, autorul succesiunii, iar bunurile imobile revin partii contractante pe teritoriul careia sunt situate.
Art. 42: Testamentul
1.Forma intocmirii, modificarii si revocarii testamentului este cea prevazuta, la data intocmirii, modificarii sau revocarii sale, de legea partii contractante al carei cetatean a fost defunctul sau de legea partii contractante pe teritoriul careia aceste acte au fost facute.
2.In privinta capacitatii de a testa, modifica ori revoca testamentul, precum si in privinta consecintelor juridice ale viciilor de vointa, se aplica legea partii contractante al carei cetatean a fost defunctul la data intocmirii, modificarii sau revocarii testamentului Dupa aceeasi lege se stabilesc si tipurile de dispozitii testamentare care sunt admise.
Art. 43: Competenta
1.Deschiderea succesiunii, procedura succesorala, precum si litigiile succesorale privind bunurile mobile sunt de competenta autoritatilor partii contractante al carei cetatean a fost defunctul la data decesului in afara de cazul in care se face aplicarea paragrafului 3.
2.Deschiderea succesiunii, procedura succesorala, precum si litigiile succesorale privind bunurile imobile sunt de competenta autoritatilor partii contractante pe teritorius careia se afla aceste bunuri
3.Daca toate bunurile mobile succesorale, ramase de pe urma cetateanului uneia dintre partile contractante, sunt situate pe teritoriul celeilalte pati contractante si daci toti succesorii sunt de acord, la cererea oricarui succesor sau a altei persoane care are drepturi ori pretentii fata de succesiune, competenta revine autoritatilor acestei partti contractante.
Art. 44: Comunicarea cazurilor de deces
1.In cazul in care cetateanul unei parti contractante decedeaza pe teritoriul celeilalte parti contractante, autoritatea competenta a acestei parti contractante instiinteaza, de indata despre deces misiunea diplomatica sau oficiu consular al celeilalte parti contractante, comunicandu-i in acelasi timp tot ce cunoaste cu privire la subcesori, domiciliul sau resedinta lor, masa succesorala si valoarea succesiunii, precum si cu privire la testament daca acesta exista. Aceasta dispozitie se aplica si in cazul in care autoritatea competenta a unei parti contractante este informata ca cetateanul celeilalte parti contractante, decedat pe teritoriul unui al treilea stat a lasat bunuri pe teritoriul ei.
2.Misiunea diplomatica sau oficiul consular care detine date cu privire la un deces ce a avut loc in conditiile mentionate la paragraful 1, precum si cu privire la succesiune comunica aceste date autoritatii competente, pentru ca aceasta sa poata luaa masurile necesare de conservare; succesiunii.
3.Daca pe teritoriul uneia dintre partile contractante are loc deschiderea succesiunii si sunt date ca exista succesori, cetateni ai celeilalte parti contractante, autritatea competenta instinteaza despre aceasta, neintarziat misiunea diplomatica sau oficiul consular al acestei parti contractante.
Art. 45: Drepturile misiunilor diplomatice si ale oficiilor consulare
In cauzele succesorale existente pe teritoriul unei parti contractante, misiunea diplomatica sau oficiul consular al celeilalte parti contractante are dreptul, fara un mandat special, in cazul in care cetatenii proprii lipsesc si nu si-au desemnat un nou mandatar, sa ia toate masurile ca acestia si fie reprezentati in fata oricarei autoritati.
Art. 46: Masuri de conservare a succesiunii
1.Autoritatile competente ale fiecarei parti contractante vor lua, de indata, in conformitate cu legea statului lor, masurile necesare pentru conservarea sau administrarea bunurilor succesorale ramase pe teritoriul lor in urma decesului unui cetatean al celeilalte parti contractante sau care ar reveni unui cetatean al acestei parti contractante.
2.Ele informeaza fara intarziere misiunea diplomatica sau oficiul consular al celeilalte parti contractante despre masurile luate conform paragrafului 1. Misiunea diplomatica sau oficiul consular poate participa, direct sau prin mandatar, la realizarea acestor masuri La propunerea misiunii diplomatice sau a oficiului consular, masurile luate conform paragrafului 1 vor putea fi schimbate sau anulate, iar cele ce urmeaza a fi luate vor putea fi amanate.
3.Autoritatea competenta potrivit art. 43 paragraful 1 va putea cere ridicarea masurilor luate conform paragrafului 1.
Art. 47: Deschiderea testamentului
1.Deschiderea testamentului este in atributia autoritatii competente a partii contractante pe teritoriul careia se afa testamentul. Copia cenrtificata a testamentului si a procesului-verbal referitor la deschiderea, starea si continutul testamentului, precum si originalul testamentului, daca se cere, se transmit autoritatii competente a celeilalte parti contractante, daca defunctul a fost cetatean al acesteia sau daca o autoritate a acestei parti contractante este competenta sa efectueze procedura succesorala.
2.Autoritatea competenta a partii contractante al carei cetatean a fost testatorul la data decesului si care are in pastrare testamentul va remite, la cerere, autoritatii competente cu luarea masurilor de conservare a succesiunii o copie certificata de pe testament.
Art. 48: Predarea succesiunii
1.Bunurile succesorale mobile sau sumele de bani obtinute din vanzarea bunurilor succesorale mobile sau imobile aflate pe teritoriul uneia dintre partile contractante si care se cuvin unor mostenitori, cetateni ai celeilalte parti contractante, avand domiciliul sau resedinta pe teritoriul acestei din urma parti contractante sau pe teritoriul unui al treilea stat vor fi predate, dupa terminarea procedurii succesorale, acestor mostenitori. Daca ei nu se prezinta personal sau prin mandatar pentru a prelua bunurile sau sumele de bani mentionate mai sus acestea vor fi predate misiunii diplomatice sau oficiului consular al partii contractante ai carei cetateni sunt mostenitorii.
2.In cazurile prevazute la paragraful 1 predarea se va efectua daca:
a)taxele si impozitele privind succesiunea au fost platite sau asigurate;
b)pretentiile creditorilor defunctului si orice alte pretentii in legatura cu succesiunea, formulate in termenul prevazut de legea partii contractante pe teritoriul careia se afla bunurile sau sumele mentionate mai sus au fost satisfacute sau asigurate;
c)autoritatile competente au dat aprobarea, care eventual ar fi necesara, pentru exportul bunurilor succesorale mobile sau pentru transferarea sumelor de bani.
3.Daca cetateanul unei parti contractante decedeaza in timpul calatoriei pe teritoriul celeilalte parti contractante, unde nu a avut domiciliul sau resedinta, obiectele pe care le-a avut asupra sa se predau, fara vreo alta procedura, misiunii diplomatice sau oficiului consular al partii contractante al carei cetatean a fost.
SECTIUNEA III:Raspunderea civila delictuala
Art. 49
1.Raspunderea civila delictuala se stabileste potrivit legii partii contractante pe al carei teritoriu s-a comis fapta cauzatoare de prejudiciu.
2.Daca atat persoana care a cauzat prejudiciul, cat si persoana care a suferit prejudiciul sunt cetateni ai aceleiasi parti contractante si domiciliaza pe teritoriul acesteia, se aplica legea acestei parti contractante.
3.In cauzele privind obligatiile care rezulta din delicte civile, jurisdictia apartine autoritatilor competente ale partii contractante pe. al carei teritoriu s-a comis fapta cauzatoare de prejudiciu sau pe al carei teritoriu isi are domiciliul paratul.
CAPITOLUL IV:Recunoasterea si executarea hotararilor
Art. 50: Obiectul recunoasterii si executarii
1.Fiecare parte contractanta recunoaste si incuviinteaza executarea, pe teritoriul sau, in conditiile prevazute de prezentul tratat a hotararilor pronuntate pe teritoriul celeilalte parti contractante.
2.In sensul paragrafului 1 prin hotarari se intelege:
a)hotararile in cauzele civile, patrimoniale si nepatrimoniale, pronuntate de instante judecatoresti sau alte institutii competente;
b)hotararile judecatoresti pronuntate in cauzele penale, cu privire la obligatia de despagubire pentru daunele cauzate;
c)hotararile judecatoresti referitoare la cheltuielile de judecata;
d)hotararile arbitrale.
3.In sensul prezentului tratat termenul de hotarare include si tranzactiile judiciare.
Art. 51: Conditiile recunoasterii si executarii hotararilor
Hotararile se recunosc si se executa in cazul in care sunt intrunite urmatoarele conditii:
a)daca sunt definitive si susceptibile de executare potrivit legii partii contractante pe teritoriul careia au fost pronuntate. In materia obligatiei de intretinere sunt recunoscute si hotararile provizorii, daca sunt executorii in statul de origine;
b)daca nu a fost incalcata competenta exclusiva a autoritatii partii contractante pe teritoriul careia urmeaza a avea loc recunoasterea sau executarea;
c)daca persoanei obligate prin hotarare, care nu a participat la proces i s-au inmanat citatia si actul de sesizare a instantei in timp util si in conformitate cu legea partii contractante pe teritoriul careia a fost pronuntata hotararea, iar in cazul in care nu avea capacitate de exercitiu, i s-a dat posibilitatea de a fi reprezentata in proces;
d)daca intre aceleasi parti, cu privire la acelasi obiect si pentru aceleasi fapte, nu s-a pronuntat in prealabil o hotarare ori nu se afla in curs de judecata o actiune intentata anterior pe teritoriul partii contractante unde urmeaza sa se recunoasca ori sa se incuviinteze executarea hotararii;
e)daca, in cazurile in care trebuie aplicata legea celeilalte parti contractante, din hotararea pronuntata rezulta ca aceasta lege nu a fost aplicata. Totusi, recunoasterea nu poate fi refuzata numai pentru singurul motiv ca instanta care a pronuntat hotararea a aplicat o alta lege, in afara de situatiile in care procesul priveste starea si capacitatea unei persoane, iar solutia adoptata difera de cea la care s-ar fi ajuns potrivit legii aplicabile;
f)daca prin recunoasterea sau incuviintarea executarii hotararii nu se aduce atingere ordinii publice a partii contractante pe teritoriul careia urmeaza sa se recunoasca ori sa se incuviinteze executarea hotararii.
Art. 52: Cererea de recunoastere si incuviintare a executarii
1.Cererea de recunoastere si incuviintare a executarii se depune la instanta care s-a pronuntat in prima instanta in cauza respectiva. Aceasta cerere va fi transmisa autoritatii din celalalt stat competenta sa incuviinteze executarea. Cererea poate fi depusa si direct la aceasta autoritate.
2.La cerere vor fi anexate:
a)textul complet al hotarari, precum si o adeverinta ca hotararea a ramas definitiva si este susceptibila de executare, daca aceasta nu rezulta din hotarare;
b)actele originale sau copii certificate de pe acestea, din care sa rezulte ca persoanei obligate prin hotarare, care nu a luat parte la proces i s-a inmanat cel putin o data, la timp si in forma cuvenita, citatia.
3.La cererea de incuviintare a executarii silite in cazul hotararilor privind cheltuielile de judecata, se anexeazi o copie certificata de pe hotarare si o adeverinta din care sa rezulte ca hotararea este defininitiva si executorie.
Art. 53: Procedura de recunoastere si incuviintare a executarii
1.Hotararile pronuntate pe teritoriul unei parti contractante referitoare la statutul civil al propriilor cetateni se recunosc de plin drept pe teritoriul celeilalte parti contractante sau daca, fiind pronuntate intr-un stat tert au fost recunoscute mai intai in statul de cetatenie al fiecarei parti.
2.Hotararile referitoare la alte procese decat cele aratate la paragraful 1 pot fi recunoscute daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 50 si 51.
3.Incuviintarea executarii hotararilor patrimoniale este de competenta instantelor judecatoresti ale partii contractante pe teritoriul careia urmeaza sa se faca executarea.
4.Procedura incuviintarii executarii, precum si executarea silita se efectueaza potrivit legii partii contractante pe teritoriul careia are loc executarea.
5.Daca hotararea contine solutii asupra mai multor capete de cerere, care sunt disociabile, recunoasterea sau incuviintarea executarii poate fi acordata separat.
6.Orice obiectie cu privire la executarea silita se va rezolva de instanta care a incuviintat executarea.
7.In fata instantei judecitoresti care efectueaza executarea silita, debitorul poate ridica numai acele exceptii care se pot invoca potrivit legii partii contractante pe teritoriul careia s-a pronuntat hotararea.
8.Inainte de rezolvarea cererii de incuviintare a executarii, instanta, daca apreciaza necesar, poate cere partilor din proces sa depuna in scris anumite lamuriri sau sa completeze cererea de executare. De asemenea, poate cere lamuriri suplimentare de la instanta care a pronuntat hotararea.
Art. 54: Efectele recunoasterii si executarii
Hotararile definitive, o data recunoscute sau admise pentru a fi executate, vor avea aceleasi efecte ca si cele date de autoritatile competente ale partii contractante solicitate.
Art. 55: Cheltuielile privind recunoasterea si executarea
1.Stabilirea si incasarea cheltuielilor legate de incuviintarea executarii si executarea silita propriu-zisa de catre instanta solicitata potrivit legii statului ei. In aceste cheltuieli se includ si cele referitoare la certificarea actelor.
2.Partea care a beneficiat in fata instantei care a pronuntat hotararea, de inlesnirile prevazute de art. 5 paragraful 1 din prezentul tratat va beneficia de aceleasi inlesniri si in cadrul procedurii de incuviintare a executarii si de executare propriu-zisa, desfisurata pe teritoriul celeilalte parti contractante.
Art. 56: Executarea hotararilor privind cheltuielile de judecata
Daca una dintre partile in proces, scutita de cautiune conform art. 4 din prezentul tratat a fost obligata printr-o hotarare definifiva sa plateasca celeilalte parti contractante cheltuieli de judecata, instanta competenta de pe teritoriul celeilalte parti contractante va incuviinta, la cerere, gratuit executarea acestor cheltuieli.
Art. 57: Recunoasterea si executarea hotararilor arbitrale
Cele doua parti contractante, in conformitate cu prevederile Conventiei asupra recunoasterii si executarii hotararilor arbitrale straine, incheiata la New York la 10 iunie 1958, vor recunoaste si vor executa hotararile arbitrale date pe teritoriul celeilalte parti contractante.