Capitolul i - Asistenta juridica - Tratat din 1996 intre Romania si Republica Moldova privind asistenta juridica in materie civila si penala

M.Of. 310

În vigoare
Versiune de la: 13 Noiembrie 1997
CAPITOLUL I:Asistenta juridica
Art. 14: Obiectul asistentei juridice
Asistenta juridica in materie civila cuprinde indeplinirea unor activitati procesuale, cum ar fi intocmirea, transmiterea si inminarea de acte judiciare si extrajudiciare; audierea partilor, martorilor, expertilor si a altor persoane; efectuarea de expertize; cercetari la fata locului si constatari ale unor stari de fapt; aplicarea unor masuri de asigurare sau de conservare; verificari de inscrisuri, obtinerea de copii sau fotocopii ori de extrase de pe documente.
Art. 15: Cererea de asistenta juridica
1.Cererea de asistenta juridica trebuie sa cuprinda urmatoarele date:
a)denumirea autoritatii competente solicitante;
b)denumirea autoritatii competente solicitate;
c)indicarea cauzei in care se solicita acordarea asistentei juridice;
d)numele si prenumele partilor, calitatea procesuala, cetatenia, domiciliul sau resedinta acestora, iar in cazul persoanelor juridice, denumirea si sediul lor;
e)numele, prenumele si adresa reprezentantilor partilor, atunci cand este cazul
f)obiectul cererii si datele necesare pentru indeplinirea ei;
g)mentionarea actelor anexte la cerere
2.La cererea de inmanare de acte se vor indica adresa destinatarului si felul actelor ce urmeaza a fi inmanate. La comisiile rogatorii vor fi indicate imprejurarile in legatura cu care urmeaza sa se faca o proba si, atunci cand este cazut intrebarile care trebuie puse persoanelor ce urmeaza a fi audiate
Prin comisie rogatorie, in sensul prezentului tratat se intelege acel act de procedura judiciara prin care un judecator sau procuror, dupa caz, solicita autoritatii competente din cealalta parte contractanta sa indeplineasca, in locul sau, acte judiciare pe care le considera necesare judecarii sau urmaririi penale intr-un anume proces cu care este sesizat.
3.Cererea de asistenta juridica si actele anexe vor purta stampila oficiala a autoritatii competente solicitante
Art. 16: Modul de rezolvare a cererii
1.In executarea unei cereri de asistenta juridica, autoritatea competenti solicitata aplica legislatia statului sau autoritatea competenta solicitata poate sa aplice, la cererea autoritatii competente solicitante, o procedura speciala, in masura in care nu contravine legii statului sau
2.Daca autoritatea solicitata nu este competenta sa indeplineasca cererea, ea o va trimite, din oficiu, autoritatii competente, incunostintand totodata despre aceasta partea contractanta solicitanta.
3.La cererea autritatii competente solicitante, autritatea competenta solicitata va comunica acesteia, in timp util, locul si termenul efectuarii cererii de asistenta juridica, in scopul ca partea interesata sa poata asista.
4.Daca adresa persoanei la care se refera cererea de asistenta juridica nu este cunoscuta sau daca adresa indicata s-a dovedit a fi gresita, autoritatea competenta solicitata ia masurile corespunzatoare in scopul stabilirii adresei. In cazul cand stabilirea adresei nu este posibila, autoritatea competenta solicitata anunta despre aceasta autoritatea competenta solicitanta.
5.Dupa indeplinirea cererii, autoritatea competenta solicitata transmite autoritatii competente solicitante actele respective. In cazul in care asistenta juridica nu a putut fi acordata, autoritatea competenta solicitataa va restitui actele autoritatii competente solicitante, comunicandu-i, totodata, imprejurarile care au impiedicat-o sa indeplineasca cererea.
Art. 17: Inmanarea actelor
Autoritatea competenta solicitata inmineaza actele in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare pe teritoriul statului sau.
Art. 18: Dovada de inmanare a actelor
Dovada de inmanare a actelor se intocmeste in conformitate cu regulile de inmanare in vigoare pe teritoriul partii contractante solicitate. In orice caz, aceasta trebuie sa cuprinda semnatura destinatarului, stampila autoritatii competente si semnatura persoanei imputernicite sa inmaneze actul, modalitatea, locul si data inmanarii. Daca destinatarul refuza sa primeasca actul, se va face mentiune despre motivul refuzului.
Art. 19: Atributiile misiunilor diplomatice si ale oficiilor consulare
Fiecare parte contractanta poate sa transmita sau sa inmaneze acte judiciare si extrajudiciare si sa ia marturii cetatenilor proprii care se afla pe teritoriul celeilalte parti contractante prin intermediul misiunilor diplomatice si al oficiilor consulare, cu conditia ca acesti cetateni sa consimta si sa nu fie supusi nici unei masuri de constrangere.
Art. 20: Cheltuieli legate de acordarea asistentei juridice
1.Partile contractante suporta singure toate cheltuielile ocazionate de acordarea asistentei juridice pe teritoriul lor, inclusiv cheltuielile facute cu administrarea probelor.
2.Autoritatea competenta solicitata comunica autoritatii competente solicitante cuantumul cheltuielilor efectuate. Daca autoritatea solicitanta percepe aceste cheltuieli de la persoana obligata sa le plateasca, sumele incasate raman in sarcina partii contractante a carei autoritate.le-a perceput.
Art. 21: Refuzul acordarii asistentei juridice
Asistenta juridica in materie civila poate fi refuzata, daca partea contractanta solicitata considera ca prin acordarea ei s-ar putea aduce atingere principiilor sale fundamentale.