Secţiunea 9 - Închideri de linie şi/sau scoateri de sub tensiune a liniei de contact pentru lucrări - Regulamentul 5/2005 pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare
M.Of. 1064 bis
În vigoare Versiune de la: 21 August 2025
SECŢIUNEA 9:Închideri de linie şi/sau scoateri de sub tensiune a liniei de contact pentru lucrări
Art. 320
Închiderile liniei curente sau a liniilor din staţie şi/sau scoaterile de sub tensiune a liniei de contact pot fi:
a)planificate;
b)accidentale.
Art. 321
(1)În cazul închiderii planificate a liniei curente şi/sau a scoaterii de sub tensiune a liniei de contact, în ziua fixată prin telegrama de aprobare, se procedează astfel:
a)responsabilul SC al lucrării de întreţinere a căii, respectiv responsabilul SC al lucrării de scoaterea de sub tensiune a liniei de contact, solicită - prin înscriere în RRLISC - către IDM din una din staţiile vecine între care se închide linia curentă, efectuarea închiderii liniei curente şi/sau scoaterea de sub tensiune a liniei de contact;
b)IDM înscrie în RRLISC menţiunea "luat la cunoştinţă", semnează menţionând citeţ numele, notează ora, după care înscrie în registrul de dispoziţii RC şi transmite operatorului de circulaţie cererea de închidere a liniei curente şi/sau de scoatere de sub tensiune a liniei de contact;
c)operatorul de circulaţie împreună cu IDM din staţiile între care urmează să se închidă linia curentă şi/sau să se scoată de sub tensiune linia de contact, verifică starea de liber a liniei curente aşa cum este prevăzut la art. 186 alin. (2) şi dacă sunt îndeplinite condiţiile din telegrama de aprobare a închiderii de linie şi/sau scoaterii de sub tensiune a liniei de contact, după confirmarea dată de dispecerul energetic feroviar privind scoaterea de sub tensiunea liniei de contact, operatorul de circulaţie dă dispoziţie scrisă către IDM şi dispecerul energetic feroviar, precizând ora începerii închiderii liniei curentă şi/sau scoaterii de sub tensiune a liniei de contact, durata, responsabilul/responsabilii cu siguranţa circulaţiei şi numărul telegramei de aprobare. După colaţionare, dispoziţia scrisă a operatorului de circulaţie privind închiderea liniei curente şi/sau scoaterea de sub tensiune a liniei de contact este confirmată cu număr de primire şi oră de către fiecare IDM;
d)IDM din cele două staţii între care s-a aprobat efectuarea închiderii liniei curente şi/sau scoaterea de sub tensiune, dau dispoziţie scrisă posturilor de macazuri din subordine şi posturilor de barieră din staţie şi din linie curentă pentru închiderea liniei curente, precum şi pentru amplasarea şi supravegherea discurilor roşii mobile, cu menţionarea intervalului de închidere şi/sau scoatere de sub tensiune. Ieşirile în linie curentă închisă din staţiile înzestrate cu instalaţii CED sau CE se acoperă cu discuri roşii amplasate şi supravegheate de către agenţi autorizaţi ai executantului lucrării dotaţi cu mijloace TC, acolo unde nu se aplică alte sisteme de interzicere (restricţionare) a efectuării parcursurilor de expediere din staţie spre linia curentă închisă, prevăzute în instrucţiunile de manipulare a instalaţiilor de siguranţa circulaţiei din fiecare staţie;
e)IDM din staţia în care s-a cerut efectuarea închiderii liniei curente şi/sau scoaterii de sub tensiune a liniei de contact, înscrie în RRLISC, pe rând liber, faptul că operatorul de circulaţie a aprobat cererea pentru închiderea şi/sau scoaterea de sub tensiune solicitată, menţionând numărul dispoziţiei de aprobare, ora efectivă de la care poate începe lucrarea, semnează şi notează ora, iar responsabilul SC al lucrării de întreţinere a căii/ responsabilul SC al lucrării de scoaterea de sub tensiune a liniei de contact înscrie menţiunea "Luat la cunoştinţă", nominalizează agenţii autorizaţi pentru amplasarea-ridicarea şi supravegherea discurilor roşii mobile, dacă este cazul, după care notează ora luării la cunoştinţă şi semnează;
f)în cazul în care legăturile telefonice cu operatorul de circulaţie sunt întrerupte, închiderea liniei se aprobă de către IDM din staţia cu sens de prioritate, prin dispoziţia scrisă dată staţiei vecine, numai după primirea comunicării de la responsabilul/responsabilii SC al/ai lucrării; dispoziţia scrisă se transmite urgent de IDM din staţia cu sens de prioritate către responsabilul/responsabilii SC al/ai lucrării prin radiotelefon sau prin curier;
g)pentru circulaţia trenului de lucru şi a utilajelor pe linie curentă închisă, ridicarea şi amplasarea discurilor roşii se face din dispoziţia scrisă a IDM transmisă posturilor din subordine - dacă acestea există - sau agenţilor autorizaţi pentru amplasarea - ridicarea şi supravegherea discurilor roşii mobile nominalizaţi în RRLISC de către responsabilul SC al lucrării, conform prevederilor de la lit. e); dispoziţia IDM privind amplasarea sau ridicarea discurilor roşii pe teren se înregistrează în condica postului de către personalul din subordine, sau în condica portativă a staţiei de către agenţii autorizaţi.
(2)Pe liniile electrificate, începerea lucrărilor la cale se face după confirmarea în scris dată de personalul de electrificare, că linia de contact este scoasă de sub tensiune şi este legată la pământ, în cazul lucrărilor de cale prevăzute cu scoaterea de sub tensiune.
(3)În telegrama de aprobare a închiderii de linie şi/sau a scoaterii de sub tensiune a liniei de contact se poate stabili, dacă este necesar, supravegherea activităţii de circulaţie a trenurilor şi de manevră a vehiculelor feroviare, de către şeful staţiei sau/şi de către alt personal cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei.
Art. 322
(1)În cazul în care IDM a primit o comunicare privind necesitatea închiderii accidentale a liniei curente şi/sau scoaterea accidentală de sub tensiune a liniei de contact, acesta este obligat să oprească circulaţia trenurilor, să avizeze operatorul de circulaţie, şeful staţiei şi personalul de întreţinere a căii în funcţie de cel puţin şef de echipă, respectiv personalul IFTE - electromecanic sau dispecerul energetic feroviar.
(2)În acest caz, închiderea liniei curente se înscrie în RRLISC al uneia din staţiile care delimitează linia curentă de către personal cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei aparţinând subunităţii de întreţinere a căii.
(3)Scoaterea accidentală de sub tensiune a liniei de contact se înscrie în RRLISC după caz, astfel:
a)de personalul de întreţinere a instalaţiilor IFTE cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei în funcţie de cel puţin electromecanic;
b)de către IDM, în staţiile înzestrate cu instalaţii IFTE care se manipulează de către acesta, din dispoziţia scrisă a dispecerului energetic feroviar.
(4)IDM înscrie în RRLISC menţiunea "luat la cunoştinţă", semnează menţionând citeţ numele, notează ora, după care înscrie în registrul de dispoziţii RC şi transmite operatorului de circulaţie închiderea liniei curente şi/sau scoaterea de sub tensiune a liniei de contact.
(5)Ieşirile în linie curentă închisă din staţiile înzestrate cu instalaţii CED sau CE se restricţionează şi se semnalizează conform reglementărilor specifice în vigoare, în cazul în care nu se aplică alte sisteme de interzicere (restricţionare) a efectuării parcursurilor de expediere din staţie spre linia curentă închisă, prevăzute în instrucţiunile de manipulare a instalaţiilor de siguranţa circulaţiei din fiecare staţie.
Art. 323
În toate cazurile, deschiderea liniei curente se face în următoarele condiţii:
a)după primirea comunicării scrise privind terminarea lucrării din partea executantului autorizat, responsabilul SC al subunităţii de întreţinere a căii sau împuternicitul său în funcţie de cel puţin picher, face personal revizia liniei cu privire la asigurarea condiţiilor de siguranţa circulaţiei, după care avizează terminarea lucrărilor şi retragerea utilajelor sau trenului de lucru prin telefonogramă sau prin înscriere în RRLISC al uneia din staţiile vecine, precizând data şi ora de la care circulaţia trenurilor se poate relua, asigurarea gabaritului în zona lucrării, viteza de circulaţie maximă admisă, precum şi alte eventuale condiţii de siguranţă a circulaţiei;
b)după terminarea lucrărilor la instalaţiile SCB, IFTE, sau TC care nu afectează integritatea liniei şi/sau a lucrărilor de artă, deschiderea liniei curente se face pe baza avizului asupra terminării lucrărilor, retragerea utilajelor sau trenului de lucru şi asigurarea condiţiilor de siguranţa circulaţiei, dat prin telefonogramă şi prin înscriere în RRLISC al uneia din staţiile vecine de către şefii subunităţilor de întreţinere a instalaţiilor SCB, IFTE sau TC sau de către împuterniciţii acestora în funcţie de cel puţin electromecanic;
c)IDM care primeşte comunicările prevăzute la lit. a) şi/sau lit. b) transmite operatorului de circulaţie avizul de terminare a lucrărilor şi retragerea utilajelor sau trenului de lucru, înscris în RRLISC solicitând dispoziţie pentru deschiderea liniei în condiţiile stabilite în aviz;
d)după deschiderea liniei, operatorul de circulaţie şi IDM procedează la schimbul de telefonograme ca în cazul închiderii planificate a liniei curente;
e)imediat după deschiderea liniei curente, IDM dispozitor transmite posturilor din subordine - dacă există - dispoziţia pentru deschiderea liniei curente şi pentru ridicarea discurilor roşii; în staţiile înzestrate cu instalaţii CED sau CE în care nu se aplică alte sisteme de interzicere (restricţionare) a efectuării parcursurilor de expediere din staţie spre linia curentă închisă, prevăzute în instrucţiunile de manipulare a instalaţiilor de siguranţa circulaţiei din fiecare staţie, IDM transmite dispoziţia pentru ridicarea discurilor roşii, agenţilor autorizaţi ai executantului lucrării;
f)în cazul în care legăturile telefonice cu operatorul de circulaţie sunt întrerupte, IDM din staţia cu sens de prioritate, îndeplineşte şi atribuţiile operatorului de circulaţie referitoare la deschiderea liniei.
Art. 324
(1)În cazul închiderii planificate a liniilor din staţie, responsabilul SC al lucrării de întreţinere a căii înscrie în RRLISC aflat la biroul de mişcare, lucrările care se execută şi linia care se închide, precizând numărul şi data telegramei de aprobare, intervalul de timp în care se execută lucrarea, precum şi eventualele condiţii suplimentare privind efectuarea circulaţiei trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare pe durata închiderii.
(2)IDM, pe baza înscrierii făcute în RRLISC de responsabilul SC al lucrării, procedează astfel:
a)înscrie în RRLISC menţiunea "luat la cunoştinţă", semnează şi notează ora;
b)verifică dacă sunt respectate condiţiile din telegrama de aprobare;
c)înscrie în registrul de dispoziţii RC şi transmite operatorului de circulaţie cererea de închidere a liniilor, în cazul închiderii liniilor de primire/expediere;
d)după primirea dispoziţiei operatorului de circulaţie privind aprobarea închiderii liniilor de primire-expediere, IDM înscrie în RRLISC, pe rând liber, că operatorul de circulaţie a aprobat cererea de închidere a liniilor de primire-expediere, menţionând numărul dispoziţiei de aprobare, ora efectivă de la care se poate începe lucrarea, semnează şi notează ora, după care dă dispoziţie scrisă posturilor de macazuri pentru închiderea liniei (dacă aceste posturi există); cel care a solicitat efectuarea închiderii înscrie în RRLISC menţiunea "Luat la cunoştinţă", semnează şi notează ora luării la cunoştinţă.
(3)În mod similar se va proceda şi la închiderile solicitate de către şefii subunităţilor de întreţinere a instalaţiilor SCB, IFTE, TC pentru lucrări care nu afectează integritatea liniei şi a lucrărilor de artă.
(4)Executarea lucrărilor cu cărucioare-turn la linia de contact se face numai cu închiderea liniei.
Art. 325
În toate cazurile de închidere a liniei curente sau a liniei/liniilor din staţie, după primirea dispoziţiei de aprobare a închiderii şi înscrierea acesteia în RRLISC, IDM ia următoarele măsuri:
a)verifică, prin raportarea de către agenţi, dacă s-a executat acoperirea liniei închise conform reglementărilor specifice în vigoare;
b)evidenţiază linia închisă folosind căpăcele vopsite în roşu şi tăbliţele prevăzute cu inscripţia "linia închisă" care se aplică pe butoane, manete sau tabloul de chei, în funcţie de tipul instalaţiei, în locul cel mai potrivit pentru a atrage atenţia, respectiv ia măsurile prevăzute în instrucţiunile de manipulare a instalaţiilor respective;
c)efectuează circulaţia şi manevra cu respectarea noilor condiţii stabilite.
Art. 326
(1)Închiderea accidentală a uneia sau a mai multor linii din staţie se aduce verbal la cunoştinţa IDM, apoi se înscrie în RRLISC de către personalul de întreţinere.
(2)Pe baza comunicării verbale, IDM opreşte circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare, dă dispoziţie scrisă posturilor de macazuri pentru închiderea liniei/liniilor; pentru liniile de primire-expediere IDM avizează operatorul de circulaţie în scris şi pe şeful staţiei.
Art. 327
(1)În toate cazurile, deschiderea liniilor din staţie pentru circulaţia trenurilor se face în baza avizului de terminare a lucrărilor înscris în RRLISC de către împuternicitul subunităţii de întreţinere în funcţie de cel puţin picher pentru liniile de primire-expediere, respectiv şef echipă pentru celelalte linii; în avizul de terminare a lucrărilor se stabilesc şi eventualele condiţii de circulaţie şi manevră.
(2)După ce s-a înscris avizul de terminare a lucrărilor, IDM ia la cunoştinţă sub semnătură, conţinutul înscrierii, după care dă posturilor de macazuri (în cazul în care acestea există) dispoziţie scrisă pentru deschiderea liniei/liniilor; în cazul liniilor de primire-expediere, IDM avizează în scris operatorul de circulaţie despre terminarea lucrărilor menţionând şi condiţiile de circulaţie stabilite.
(3)La lucrările care se execută la aparatele de cale prevăzute cu încuietori cu chei sau centralizate, din staţie şi/sau din linie curentă, pentru care închiderea liniei a fost cerută atât de către personalul de întreţinere a căii, cât şi de personalul de întreţinere a instalaţiilor, deschiderea liniei/liniilor pentru circulaţia trenurilor se face - numai în comun - pe baza avizului scris privind terminarea lucrărilor, prin telefonogramă sau prin înscriere în RRLISC, de către personalul de întreţinere a căii în funcţie de cel puţin şef district şi de către personalul de întreţinere a instalaţiilor în funcţie de cel puţin electromecanic.
(4)Comunicările prin mijloace TC privind deschiderea liniilor se înscriu de către organele competente în condica portativă şi se transmit către IDM, care le înscrie în RRLISC.